Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re: Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:56

zucht...wellicht ben ik dan ouderwets en zie ik liever weer wat meer paard en koets op de wegen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:00

Vraag bestuurders van grote voertuigen langzamer te rijden door uw arm langzaam op en neer te bewegen, let op signalen van uw paard en van ander verkeer.

dit pluk ik net van internet af bij ruiterbewijs-info

ander verkeer moet dus wel degelijk reageren op deze vraag als ruiter

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:01

klomp schreef:
Alle natuur en dieren hebben al steeds moeten wijken voor de mens en alle uitbreidingen daaromheen en dat vind ik erg jammer.

Waarom denk je dat ik ben geëmigreerd, dat we híer op deze stek wonen, duurzaam op en van een boerderij proberen te leven?!

Op NAturals loopt een topic over welzijn waar het voorbeeld van Dublin en de stadspaarden wordt genoemd.

Het is elke homo sápiens duidelijk dat de moderne consumptiemaatschappij niet duurzaam is. Ja, de cenra van woonkernen zouden voor gemotoriseerd verkeer afgesloten moeten worden en bijvoorbeeld de paarden gewoon los op erven en in parken.
Helaas ís dat niet zo. De ruiterij wordt gezien als een hobbysetje en dat ís het. Iemand op weg naar zijn/haar werk zit niet voor de lol op de weg en ervaart een paard als een hinderlijke, onnodige vertraging. Dat ís het in diens perceptie ook. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, dat ben ik ook niet, maar het ís wel zo en ik hou daar rekening mee. Al is het maar voor mijn paard...

hc

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:02

Alleen dat signaal kent geen hond behalve ruiters en politieagenten, Klomp Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:03

Citaat:
punt is gewoon dat de weg van iedereen is en als iedereen elkaar respecteert en rekening houd met een ander naast de gewone verkeersregels...dan ben je al een heel eind in mijn ogen.

Dat is zeker zo, maar in praktijk schijnt het nogal lastig te zijn om rekening te houden met elkaar..

Als de ruiters trouwens zo´n gebaar geleerd wordt, worden automobilisten wel geleerd dat zij zich daaraan moeten houden? Als de één de ander niet begrijpt wordt het al snel lastig..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:08

klomp schreef:
Vraag bestuurders van grote voertuigen langzamer te rijden door uw arm langzaam op en neer te bewegen, let op signalen van uw paard en van ander verkeer.

´Moet´???? Wat die club vindt is geen wet! De ruiter mag helemaal geen verkeersaanwijzingen geven en het wegenverkeersreglement is helder over inhalen en wie waar mag/moet rijden..
Het enige wat op de wegen aan regelement geldt is het wegenverkeersreglement Klomp Pling

In de praktijk kan je dat soort aanwijs-grappen beter NIET uithalen, want het leidt alleen maar tot agressie. De mensen die zich er door aangesproken voelen doen toch al voorzichtig.

hc

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:08

Wat een verhaal TS.. Gelukkig is er met jullie en de paarden niks gebeurd..

Wielrenners denken alleen aan zichzelf.. Hebben het elk jaar weer hier.. Woon zelf in zuid-limburg in het heuvelland(waar de amstel gold race en etc is), waar het erg populair is om te fietsen..
Elk jaar weer problemen zat met die..

Ff stom voorbeeld ze hebben afgelopen jaar een ouder echtpaar in het ziekenhuis geslagen..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:09

oke dan heb ik hier info van de politie site afgehaald!!

Ruiters, hoe te benaderen als automobilist
vrijdag 12 mei 2006

Matig uw snelheid in de buurt van ruiters en koetsiers. Dat geldt dus zowel voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, als voor motorrijders en (brom)fietsers.

Paarden zijn kuddedieren en voelen zich meer op hun gemak wanneer ze bij elkaar zijn.

Geef een groep ruiters of koetsiers daarom altijd voldoende gelegenheid bij elkaar te blijven bij het oversteken, op een rotonde of op een kruispunt.

Rijdt niet nodeloos lawaaierig en met een hoog toerental langs ruiters en koetsiers, toeter niet onnodig, passeer ze niet rakelings en haal ze niet in een bocht in.

Wees bij ruiters en koetsiers extra voorzichtig met bijvoorbeeld een rammelende lading en klapperende zeildoeken.

Bedenk dat een paard paniekgevoelig is, plotseling kan schrikken en een onverwachte beweging kan maken. Het geluid van de dieselmotor, de omvang en de kleur van een vrachtwagen, te laat of piepend remmen - het zijn evenveel momenten die gevaar kunnen opleveren.

Houd voldoende afstand - bijvoorbeeld 5 meter - tot een ruiter en een koetsier die voor u rijdt of stilstaat bij een verkeerslicht. Omdat aanspanningen slechts beperkte remmogelijkheden hebben dient het passeren extra ruim en soepel plaats te vinden.

Als een koetsier linksaf wil houdt hij de zweep horizontaal boven het hoofd. Wil hij rechtsaf dan neemt hij de zweep in de linkerhand en geeft hij met de rechterhand richting aan. Vermindert de koetsier snelheid dan beweegt hij de gestrekte rechterarm op en neer.

Vrachtwagenchauffeurs hebben wel eens de behoefte om even vanuit de cabine in de trailer te kijken wat voor paard er in staat. Het paard hoort de vrachtwagen achter hem wel sissen en ziet ook wat groots achter hem aan komen, maar hij kan geen kant op. Als bestuurders van vrachtwagens wat meer afstand zouden houden levert dat rust op voor het paard.

Een trailer met paard zal niet snel vol in de remmen gaan. Helaas zal de bestuurder soms wel moeten, omdat een andere bestuurder vlak voor de combinatie de rij induikt. Het paard zal dus alle kanten op worden gegooid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:11

Bienotje schreef:
worden automobilisten wel geleerd dat zij zich daaraan moeten houden?

Uiteraard niet. dat hoeven ze nl. helemaal niet Haha!

En zo zijn we weer bij de kennis van de verkeersrgels die in ruiterland gewoon onvoldoende is. De wet schrijft ook voor dat je zonder kennis van het wegenverkeersregelement niet met je paard de weg op mag Cool
Ja, daar kan je uiteraard over naar ´anderen´ wijzen, doch is dat joúw verantwoordelijkheid? Neem éérst de jouwe eens.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:14

Huertecilla schreef:
Bienotje schreef:
worden automobilisten wel geleerd dat zij zich daaraan moeten houden?

Uiteraard niet. dat hoeven ze nl. helemaal niet Haha!

En zo zijn we weer bij de kennis van de verkeersrgels die in ruiterland gewoon onvoldoende is. De wet schrijft ook voor dat je zonder kennis van het wegenverkeersregelement niet met je paard de weg op mag Cool
Ja, daar kan je uiteraard over naar ´anderen´ wijzen, doch is dat joúw verantwoordelijkheid? Neem éérst de jouwe eens.

hc

Dat moeten ze dus wél! Het is een punt waar je op je rij-examen behoorlijk op kunt zakken. Zowel bij het theorie examen worden er vragen over gesteld, als in de praktijk wordt het beoordeeld.

Artikel 5 is het toch? Gevaarlijk weggedrag?

Reken maar dat als een politie-agent je rakelings langs een paard ziet scheuren, je staande wordt gehouden en je een bon krijgt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:16

Klomp, dat is allemaal FOLDERtekst, geen wegenverkeersreglement.

Dat is een ´weer naar school´-actie mbt de ruiterij.
Heel zinvol.

Die automobilist heeft echter al een rijbewijs. Nu de ruiter nog de elementaire kennis: het wegenverkeersreglement!

hc

klomp

Huertecilla schreef:
klomp schreef:

´Moet´???? Wat die club vindt is geen wet! De ruiter mag helemaal geen verkeersaanwijzingen geven en het wegenverkeersreglement is helder over inhalen en wie waar mag/moet rijden..
Het enige wat op de wegen aan regelement geldt is het wegenverkeersreglement Klomp Pling

In de praktijk kan je dat soort aanwijs-grappen beter NIET uithalen, want het leidt alleen maar tot agressie. De mensen die zich er door aangesproken voelen doen toch al voorzichtig.

hc

jeps...dat MOET!! Lachen

klomp

Huertecilla schreef:
Klomp, dat is allemaal FOLDERtekst, geen wegenverkeersreglement.

Dat is een ´weer naar school´-actie mbt de ruiterij.
Heel zinvol.

Die automobilist heeft echter al een rijbewijs. Nu de ruiter nog de elementaire kennis: het wegenverkeersreglement!

hc

haha, nee hoor, dat haal ik zo van de site af van politie en verkeerswetten Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:19

klomp schreef:
jeps...dat MOET!! Lachen

Niemand hoeft verkeersaanwijzingen op te volgen van zomaar een verkeersdeelnemer. Haal geen dingen door elkaar graag!
Nee, gevaarlijk inhalen mag niet doch dat is niet hetzelfde als armzwaaien van een ruiter op moeten volgen.
Echt LEVENSGEVAARLIJK dit.

Wat dénk je nu??? Dat een automobilist met een rijbewijs verkeersaanwijzingen van een tiener zonder wat ook op MOET volgen???

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:20

klomp schreef:
haha, nee hoor, dat haal ik zo van de site af van politie en verkeerswetten Haha!

Haha???
Heel triest dit. Hopeloos, ik geef het op.
Ruiterij en verkeer..... beter scheiden als ik dit lees.

hc

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:22

HC, met z'n tweeën naast elkaar en op hoge snelheid een andere weggebruiker inhalen met een paar centimeter ruimte ertussen, terwijl er voldoende ruimte was geweest als je achter elkaar aan was gaan rijden, is in mijn ogen wel degelijk gevaarlijk weggedrag...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:24

Huertecilla schreef:
klomp schreef:

Haha???

hc

Ahhh... Dus je kan de discussie niet winnen als er iemand met feiten komt, en dan ligt het aan ons? Kom nou HC, dat is een beetje kinderachtig!

Kan trouwens ook mijn verkeershandhaafvestje aandoen, dan zijn ze namelijk wél verplicht om mijn aanwijzingen op te volgen!!

Iedereen die dus met zijn paard naar buiten wil even spontaan een cursus voor verkeersregelaar doen, kan je zó aanvragen bij de politie! Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:32

nog leuker HC,

het wordt je zelfs geleerd bij je ruiterbewijs om op en neer te bewegen met je arm om naderend verkeer af te remmen Haha!

Feit is gewoon dat ik met feiten kom!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:33

Huertecilla schreef:
klomp schreef:

Haha???

hc

PING* ik vind het vele malen triester dat je enkel je eigen standpunt handhaaft. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:34

klomp schreef:
Huertecilla schreef:
Haha???

hc

PING* ik vind het vele malen triester dat je enkel je eigen standpunt handhaaft. Pling

Hahaha PING! Pling Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:36

Urielle schreef:
Alleen dat signaal kent geen hond behalve ruiters en politieagenten, Klomp Clown

hier in Gouda weten ze anders prima wat hiermee bedoeld wordt en het werkt, want we krijgen vrijwel altijd voorrang (al wacht ik altijd wel tot ik zeker weet dat diegene mij voorrang gaat verlenen Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:58

Ik gebruik dat armgebaar regelmatig buiten Ja
Een enkeling reageert er niet op. Zoals de stoet vrachtwagens waarvan de voorste chauffeur vrolijk terugzwaaide Rolleyes en toen voorbij kwamen rijden op een viaduct. Rustig doorstappen dan maar en m'n paard onder me houden...

Hoe naar het ook is, het is goed om je medeweggebruiker attent te maken. Maar bij iedere gek of aso of overtreder waar je mee te maken krijgt, of zelfs de goedbedoelde oude man die stil gaat staan en voor je neus het autoportier openslaat. Het is op dat moment niet anders.
Om het terug naar de beginpost te vertalen, had na de nodige gebaren en waarschuwingen gewoon aan de kant blijven stappen. Onervaren paard een positie achter iemand geven. Wierenners laten passeren, en de voorziene en/of onvoorziene fratsen van de paarden zoveel mogelijk onder je houden.

HC heeft een punt, relschoppen heeft geen zin (ook vanuit de kant van de wielrenners overigens), kwaad worden op een ander heeft zelden het gewenste effect. Houd de eer aan jezelf, letterlijk en figuurlijk. Een beter bokt.. euh... betere wereld... begint bij jezelf...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 23:56

Even voor de duidelijkheid:

Hier een link naar de ENIGE (in NL) officiële Wegenverkeerswet.
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wegenverkeerswet%201994
GEEN "folderteksten" dus en de enige regels (behalve als er door een gemeente in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) nog afwijkende regels zijn ingevoerd, zoals het verplicht opruimen van mest of het verplicht bij zich dragen van een ruiterbewijs binnen de gemeentegrenzen, maar daarover graag discussie in andere topics) waar iedere verkeersdeelnemer (ruiter of niet-ruiter) zich aan heeft te houden.
Alle andere "regels", bijvoorbeeld voor het ruiterbewijs, zijn niet verplicht, maar hooguit verstandig en zelfs dat niet in alle gevallen.

Een van de belangrijkste regels uit deze wet is het zogenaamde "kapstokartikel", artikel 5:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dit houdt dus in dat een bestuurder (ruiter) zijn voertuig (paard) MOET KUNNEN BEHEERSEN in normale verkeerssituaties (dus ook wanneer hij ingehaald wordt door een al dan niet geluid makend voertuig) alvorens zich op de openbare weg te begeven (want anders kan hij gevaar of hinder op de weg veroorzaken) EN dat een bestuurder (wielrenner) anderen, na aanwijzingen dat het een gevaarlijke situatie kan opleveren wanneer er te snel en te dicht gepasseerd wordt, op voldoende afstand en met gepaste snelheid moet passeren.

Volgens mij was er bij de TS dus een geval waarin BEIDE partijen fout waren en niet genoeg deden om een gevaarlijke situatie te voorkomen. (TS kon niet veilig gepasseerd worden en de wielrenners konden niet veilig passeren)

Hier heeft het dus ook geen zin met een beschuldigende vinger te wijzen naar de andere partij (hier, op een "ruiterforum" naar "Die #@!$! wielrenners" of op een "wielrenforum" naar "Die #@!$! ruiters")

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:27

oomens schreef:
Even voor de duidelijkheid:

Hier een link naar de ENIGE (in NL) officiële Wegenverkeerswet.
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wegenverkeerswet%201994
GEEN "folderteksten" dus en de enige regels (behalve als er door een gemeente in een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) nog afwijkende regels zijn ingevoerd, zoals het verplicht opruimen van mest of het verplicht bij zich dragen van een ruiterbewijs binnen de gemeentegrenzen, maar daarover graag discussie in andere topics) waar iedere verkeersdeelnemer (ruiter of niet-ruiter) zich aan heeft te houden.
Alle andere "regels", bijvoorbeeld voor het ruiterbewijs, zijn niet verplicht, maar hooguit verstandig en zelfs dat niet in alle gevallen.

Een van de belangrijkste regels uit deze wet is het zogenaamde "kapstokartikel", artikel 5:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dit houdt dus in dat een bestuurder (ruiter) zijn voertuig (paard) MOET KUNNEN BEHEERSEN in normale verkeerssituaties (dus ook wanneer hij ingehaald wordt door een al dan niet geluid makend voertuig) alvorens zich op de openbare weg te begeven (want anders kan hij gevaar of hinder op de weg veroorzaken) EN dat een bestuurder (wielrenner) anderen, na aanwijzingen dat het een gevaarlijke situatie kan opleveren wanneer er te snel en te dicht gepasseerd wordt, op voldoende afstand en met gepaste snelheid moet passeren.

Volgens mij was er bij de TS dus een geval waarin BEIDE partijen fout waren en niet genoeg deden om een gevaarlijke situatie te voorkomen. (TS kon niet veilig gepasseerd worden en de wielrenners konden niet veilig passeren)

Hier heeft het dus ook geen zin met een beschuldigende vinger te wijzen naar de andere partij (hier, op een "ruiterforum" naar "Die #@!$! wielrenners" of op een "wielrenforum" naar "Die #@!$! ruiters")

Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:33

Toch wel apart dat mijn opmerking over Artikel 5 een paar posts eerder werd genegeerd!

Ik denk trouwens dat het paard wel te passeren was. Als ik hoor hoe rustig een compleet groen paard bleef in alle chaos... Daar heb ik écht bewondering voor!