discussie: je paard een dag op stal laten staan...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:21

Misschien moet je dan maar niet willen dat je paarden thuis komen als je geen fatsoenlijke voorzieningen kan of mag treffen :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:07

Varekaj schreef:
Maar je mag niet overal zomaar je stallen bouwen hoe je wil, aan huis of niet. Je mag niet overal zomaar beton storten, ophogen met zand, drainage leggen etc.
Als je hier weide huurt in natuurgebied mag je NIKS: geen schuilhok plaatsen als er geen is, geen zand storten, niks ophogen en je mag zelfs niet bijvoeren met hooi. Ook niet als het hooi van datzelfde stukje land komt. In waardevol landschappelijk agrarisch gebied zit je evengoed redelijk beperkt aan wat kan en mag. Dus zo maar even allerlei dingen gaan doen is echt niet zo simpel als het soms lijkt.

En dan is dat stuk land geen goede huisvesting om een paard het hele jaar door te houden.
VogeltjeM omschreef het mooi, in iets andere bewoording, al heb je een zwembad dat wil niet zeggen dat je een dolfijn kunt houden.
Trek het door naar paarden, al heb je een stuk grond, dat wil niet zeggen dat je er een paard kunt houden.
Soms krijg ik het gevoel dat paardenhouders wel menen dat het op elk stuk grond kan en als het dan niet mag door de gemeenteregels zijn die fout.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:59

Ik zie het zo zwart-wit niet. Ik weet welk leven ik mijn paard kan aanbieden thuis en dat is meer dan eender welke pensionstal die ik al gehad heb of hier in de verre omtrek weet zijn. Dat is een zalig leven in de lente-zomer-herfst-deel van de winter met altijd frisse lucht, een stabiele kudde, toezicht, genoeg ruwvoer, ruime schuilstal, in de natuur opgroeien en met de seizoenen mee kunnen leven als dier. Aangepaste weides met gras aangepast op het paard (en dus niet op koeien zoals op veel andere plekken), gevarieerd voer per paard aangepast, veilige en degelijke omheining,... Ik voel me een beetje aangesproken door deze reacties hier terwijl ik wel weet dat jullie mij als persoon niet viseren en ik me ook wel kan vinden in de visie: "weken in de drek staan kan echt niet". Dat vind ik namelijk zelf ook echt niet prettig voor paarden!

Anderzijds vind ik de reacties stiekem wel typerend voor sommige pensionklanten (sta me toe om ze even losweg over dezelfde kam te scheren, ik weet heel goed dat er daar ook andere types bij zitten) die geen flauw benul hebben van wat er bij komt kijken om zelf voor paarden te zorgen. Als recreatief paardenhouder bots je gewoon op ontzettend veel muren omdat wij overal tussenuit vallen. We zijn geen landbouwers maar vallen wel onder landbouwwetgeving gezien de grond terwijl we die grond gebruiken voor recreatiedoeleinden. Eender welk stuk land je koopt: tenzij je zoveel land hebt dat je altijd kan rouleren en er weides stukgelopen worden (Wat overigens voor de staat van je bodem zeker niet ideaal is) zal je altijd aanpassingen moeten doen aan je land. Of je land nu hoog of laag gelegen is, waar paarden continue staan lijdt de grond. Als landbouwer kan je aanvragen indienen om die grond te bewerken, installaties te plaatsen, als recreant niet want dat wordt afgekeurd. Ik spreek wel enkel over België. Pensionhouders die werken als bedrijf worden bezien als landbouwers en krijgen gemakkelijker goedkeuring, kunnen de kosten doorrekenen naar de klanten en een deel van de overheid recupereren. Een recreant betaalt alles uit eigen zak en vaak met het risico op boete of de boel weer opbreken.

Allemaal op pensionstal dan maar? We zijn met veel te veel paarden op veel te weinig grond. Er kan nooit voldoende aanbod zijn voor die enorme vraag. Jij bent een recreant want je paarden kosten alleen geld voor je plezier en ik ben een recreant. We worstelen elk onze weg in paardenhoudenland op onze eigen manier en zonder pensionklanten geen pensionhouders en omgekeerd. Jij moet het ook vinden in het aanbod van pensionstallen en ik moet het ook vinden in wetgeving en mogelijkheden.
We roeien met de riemen die we hebben en we doen ons best om ons paard zo goed mogelijk te houden. In mijn geval is dat komend jaar meer stukken verharden en grasdallen plaatsen zodanig dat het water beter weg kan en misschien hopelijk toch ooit wat grond keren? We doen in ieder geval ons best! Ik hoop dat we elkaar gewoon beter kunnen begrijpen zonder meteen enkel het negatieve te zien in ieders situatie.
Met wederzijds begrip kom je al een heel eind op heel veel vlakken in paarden houden, niet alleen op vlak van modder of op stal staan in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 22:49

Je weet niet altijd op voorhand hoe je stuk grond het gaat doen. Een stuk wat droog hoort te blijven in de winter kan evengoed een zwembad worden als je buur doodleuk de afwatering van zijn land jouw kant op stuurt. Of zijn deel van de sloot niet goed proper houdt, waardoor het bij jou verstopt en overstroomt.