Wat was jou ergste val!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Re: Wat was jou ergste val!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:19

Door mijn allerergste val kan ik niet meer paardrijden, zoals ik dat vroeger deed, ik reed altijd 5 dagen in de week, de eerste maanden kon ik eigenlijk helemaal niks. Nu kan ik 1 keer in de 2 weken rijden..

Het gebeurde zo:
Ik had net een nieuw paardje, 3,5 jaar en 3 maandjes onder het zadel, nog niet perfect ingereden, maar de stap, draf, galop en het stuur zat er op.
Om het paardje ervaring op te laten doen ging ik toen met haar op ponykamp. De hele week ging het perfect, zo hebben we die week allebei vreselijk veel geleerd.
De laatste dag hadden we een wedstrijdje, een beetje dresuur en een klein sprongetje (lees: voor haar over balkjes draven, een sprong vond ik niet verantwoord op die leeftijd)
Ik had mijn parcoursje gesprongen, en was ook als laatste aan de beurt dus we gingen nog even in de bak uitstappen. Lange teugels, voet uit de beugels (hoe dom op een jong paard) en het ging prima. Plots schrok ze van iets, waarvan weet ik nog niet maar het zal van een opvliegend vogeltje geweest te zijn.
Orion (de pony) ging in volle galop door de bak, flink bokkend, ik kon de eerst bokken redelijk uitzitten. Maar toen kwam er een bokkesprong, waar ik niet op rekende, ik zat nog. Ze rende op een hek af, en ik wist echt niet of ze naar links of rechts zou gaan, ik gokte op lins, en, ze ging rechts..
Hier door heb ik een erg vreemde klap gemaakt, ik kwam op mijn hoofd, en klapte over mijn hoofd heen met de rest van mijn lijf.
Mijn nek maakte dus echt een flinke klap.
En mijn cap was helemaal stuk. (Goddank mijn cap, en niet mijn hoofd)
Toen het allemaal gebeurt en ik lag, deed het eigenlijk helemaal geen pijn. Ik had wel last van mijn hoofd, maar geen last van mijn rug of nek, ik kon alles bewegen en stond op, toen werd het zwart voor mijn ogen en ben toen gaan zitten op een hekje. Ik kreeg wat water en kwam al aardig bij.
Ben direct weer op het paard gestapt en heb haar nog droog gestapt.
Toen werd ik echt misselijk, heb haar afgezadeld en ben daar op bed gaan liggen.
Ik kreeg langzaam ook last van mijn rug en nek. Maar dat vond ik niet vreemd, die spieren hadden een rare smak gemaakt.
Na 2 weekjes, zakte de pijn en ik besteedde er verder geen aandacht aan. In die tijd had ik niet paardgereden en had alleen maar gepoetst en gelongeerd. Ik was niet bang, om er na 4 week weer op te stappen.
Dat ritje ging goed, het ging lekker, en Orion liep lekker ontspannen.
Maar toen ik eraf stapte, een pijn, die ik nooit weer vergeet een daarna nog vaak kreeg, bij elke keer dat ik struikelde, of mijn rug een klein tikje gaf.
Door laksheid van mijn dokter heb ik niet op tijd de hulp gekregen die ik nodig had. Toen ik de hulp kreeg (overigens niet van mijn dokter maar op eigen houtje) verlichtte de pijn enorm.
Nu kan ik weer redelijk veel doen, ik blijf beperkt in de dingen die ik doe, en moet altijd voorzichtig zijn.
Met kou heb ik er meer last van dan bij warmte.
Mijn spieren zitten erg snel vast.
Ik had vijf wervels gedraaid, die zijn recht gezet.
Ik rij nu af en toe weer paard, ik moet alleen blijven oppassen. Een val of een bok kan mij weer in dezelfde situatie brengen als 3 jaar geleden. Op wat voor paard je ook rijd, het risico heb je toch, hoe braaf het ook mag wezen.
Alles en iedereen kan schrikken.
Ik ben blij dat ik nog een beetje kan paardrijden!

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:28

Ehm... Ik denk die ene keer dat ik van een shetlander afviel, bovenop een hek met mn onderrug. Dagen nog last van gehad, was echt goed pijnlijk. Maar eigenlijk heb ik nooit echt een ernstige val gehad. Ik ben vroeger wel vaak gevallen, maar eigenlijk nooit met erge gevolgen gelukkig Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:30

Ehm 1ste keer springen, pony stopt en ik vlieg met teugel en al (pony bleef heel lief staan) boven op me arm en ik hoorde het kraken. Arm stuk

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:44

ik ben een aantal keren gevallen, maar nog nooit zo erg dat ik iets gebroken had. de enige wonden die ik heb zijn in beide onderbenen een put. (paard voor mij gaf mijn paard een klap, miste paard, maar raakte mij...)

Verder ben ik op een manege een keer met een rotgang de bak door gegaan, toen mijn beugelriem brak. toen ik op de grond lag was ik nog heel, maar ik had geen zin meer om voor dat beest mijn leven te wagen en ben met een kop thee in de kantine gaan zitten.
verder met mijn verzorgpaard en al gevallen na een hindernis, en verder wat stomme vallen.
Allemaal niet zo ernstig al welke ik in dit topic lees....

dan te bedenken dat ik in die tijd (behalve bij de manege) zelden een cap op heb.
Sinds ik onlangs een aantal onderzoeken op een revalidatiecentrum doe, waar jonge mensen zitten die pas geleden een ongeluk hebben gehad, draag ik braaf altijd mijn cap.
na een onderzoek bij een meisje dat met paard en al gevallen was, welliswaar een cap op had, maar zo verkeerd terecht is gekomen, dat er zeker blijvende schade is, bedacht ik me dat ik wel heel dom bezig was.

tenslotte doe ik mijn autogordels ook altijd om, een cap is een kleine moeite!

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:42

Mijn ergste val kan ik ook niet echt om lachen zeg.

Ik vloog samen met een pony tijdens het springen over de kop. Pony kwam niet goed uit kreeg een balk tussen zijn benen en zo vlogen wij samen over de kop. Pony tikte mij nog aan het gebeurde zo snel dus wat er allemaal precies op dat moment is gebeurt weet ik niet meer. Ik kwam in het ziekenhuis terecht ik had een gebroken sleutelbeen, gescheurde spiertjes kneuzingen terecht een dag later werd ontdekt dat ik een gebroken heupkom had en een deuk in mijn heup had. Kapot was ikervan ik verbleef een week in het ziekenhuis toen mocht ik naar huis daar werd alles geregeld ziekenhuis bed een porolstoel en een gewone rolstoel ik kon niet meer lopen zitten Verdrietig. Na twee maanden iets langer mischien zelf wel kon ik mijn erste stappen maken trots was ik zeg Haha!. Maargoed, in totaal had ik dus: gebroken sleutelbeen, gebroken heupkom, deuk in mijn heup, kneuzingen, hersenschudding, spiertje gescheurd.

Ik heb er altijd nog last van ik kan niet meer wat ik vroeger kon vol moed ben ik toch weer gaan paardrijden en gelukkig dat doet geen zeer zolang ik rustig mij n eigen ding blijf doen Lachen. Schaatsen, dansen en nog veel meer dingen zit er voor mij niet echt meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:23

Zooist schreef:
Achterover geklapt met een jong paard en in een gierput terecht gekomen waar we allebei bijna in verdronken zijn.
Alle materiaal stond klaar om de put te dempen en daar schrok het paard van.....

Waren beide meer dood dan levend toen we eruit gehesen zijn.

Met recht een s h i t verhaal!

O mijn god wat eng!
Als je in die blubberpoep zit he, zak je dan niet naar beneden als een soort van drijfzand?
Volgens mij is dit toch wel nummer 1 van dit topic..

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:33

Ik ben gister van mijn pony afgevallen. Ik had een hele tijd gelongeerd, omdat ze zo druk was.. toen ze uiteindelijk moe was ben ik er even op gegaan om uit te stappen (zonder zadel).. en toen ging ze er vandoor en en ik viel en toen stond ze op mijn been en nu is die echt heel dik en blauw (precies de grootte van een hoef). Is niet heel erg, alleen ik heb er denk ik nog wel een paar dagen last van..

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:26

ik ben met een onderling springconcour van mijn paard gevallen, paard ging rechts en ik links, daar lag ik tegen de bakrand, paard schopte na, midden in mijn kruis en op mijn enkel,
nou een schop midden in je kruis, kan je vertellen dat dat giga zeer doet.
ik kon een week niet normaal lopen.

rhapsody_do

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:29

Mijn ergste val was toen mijn paard in galop besloot (met begeleiding om haar de volte toch goed te laten doen) de andere kant op de gaan omdat ze voor haar gevoel niet uit kwam. Toen gleed ik eraf alleen met mijn schouder op 2 ijzeren punten van de houder van de lantaarnpaal. Beetje moeilijk uit te leggen, maar deed heeeel veel pijn!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:32

LoutjeLouLou schreef:
Zooist schreef:
Achterover geklapt met een jong paard en in een gierput terecht gekomen waar we allebei bijna in verdronken zijn.
Alle materiaal stond klaar om de put te dempen en daar schrok het paard van.....

Waren beide meer dood dan levend toen we eruit gehesen zijn.

Met recht een s h i t verhaal!

O mijn god wat eng!
Als je in die blubberpoep zit he, zak je dan niet naar beneden als een soort van drijfzand?
Volgens mij is dit toch wel nummer 1 van dit topic..

Je kan bedwelmd raken door de ammoniak geloof ik, dat is het gevaarlijkste dacht ik. Vind het inderdaad een erg heftig verhaal!

Mijn ergste val: Ik was aan het rijden en ineens begon mijn pony te bokken. Ik viel, op zich niet een raar, en gewoon met cap op, maar had toch een hersenschudding.
Ook ben ik een keer half op een staander gevallen, waardoor ik een best grote snee achter op mijn been had, en ik ben een keer zo gevallen, dat ik nu soms nog last van mijn rug heb daardoor.

kblanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:39

in 2005 waren we met de manege op buitenrit.
ik moest op een eigenwijse pony die bokte en ik viel er af had me arm uit de kom en zwaar gekneust Ziek
moest s'avonds nog naar de dokterswacht Huilen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:29

Toen ik 12 was gingen we springen en ik ben nogal een echte spring-fanaat, en we sprongen niet zo vaak op die manege dus ik vond het helemaal te gek.
Op het laast merkte ik dat me paard beetje schrikkerig deed maar toch dacht ik, het is de laaste sprong, laten we die doen. Dus ik springen, en opeens werd ik wakker, midden in de bak.
Ik voelde hele zware druk op m'n longen en ik keek naar boven daar lag mijn arm in een wel hele rare positie. Kwam m'n instructrice er aan, 'Jen, kom op, waarom duurt het zolang voor je opstaat'?
'Ik kan niet opstaan durfi k niet' zei ik. 'Kom op Jen opstaan!' 'Ik zo nee stomwijf ik heb verdomme veel pijn!' en toen schrok ze wel dat ik haar uitschold.
Nou kwam er iemand van de EHBO eraan die legde me arm op mijn buik heel voorzichtig, en liet me mijn arm ondersteunen, en hielp me met opstaan. Ze ging me arm controleren toen ik stond, en ik zei, wat is er mee aan de hand? 'zwaar gekneus denk ik' (maar volgens mij durfde ze niet te zeggen dat ik hem gebroken had) nou ik naar ziekenhuis, daar gaf ik de pijn aan in mn pols, dus hun foto's maken,
de zuster lag me arm erg ver van me lijf en ik NEE AUW! en zij zo, even doorbijiten en ik nee! Blijf van me arm af! schreeuwde ik nadat ik al 3x noodkreten had uitgeschreeuwd en ze er geen gehoor aan gaf. Bij mijn laaste schreeuw sloeg ik haar, met mijn gebroken arm bijna in haar gezicht.

Toen zei de andere zuster, wacht eens even, en toen moest ik een staande foto maken, daaruit bleek dat niet mijn pols maar mijn bovenarm gebroken was. Vandaar ook dat die rare posities die ik moest doen van de stomme zuster, me zo verdomd veel pijn deden...

Toen na 2 weken door hersenschudding thuis te hebben gezeten weer naar school.
Had ik HVG, van een stom mens joh! 'Wat is er met je arm gebeurd?' en ik zo eeh gebroken, zie je toch? en zij ja maar hoe komt het? Ik uitleggen, en toen zei ze 'ooh dat had er wel spectaculair uitgezien of niet?' en ik wat? zei zo, ja zoals in een film? Ik zo eeh nee niemand dacht wauw net zoals in een film hoor! Iedereen schrok zich dood omdat ik daar bewusteloos, beweegeloos lag, met een arm raar boven mijn hoofd. En toen de hele klas stil, en zij wist niet hoe ze het had:P.

Nou kwam ze even later toch naar me toe 'sorry, ik had er niet zo bij nagedacht dat je zoiets niet kunt zeggen.' ik zo, het is al goed....

Nou mijn ergste val, met mijn ergste ziekenhuiservaring.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:43

KIJK MAAR NAAR DE TPIC VALLEN NIET ERG OF TOG WEL DAAR HEB IK MIJN VAL VERHAAL VERTELD Bloos

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:51

Mijn ergste keer was dat het paard steigerde en achterover sloeg. Bovenop mij, ik had mijn bovenbeen (dikste bot van je lichaam) gebroken en werd meteen geopereert, er is een ijzeren staaf door mijn bot heen geboord en met allemaal schroefjes buiten met bot vast gezet.

Ik was 6 maand uit the running, ijzer zit nog steeds in mijn been.

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:36

xannemijn schreef:
het is misschien een beetje raare vraag maarr,
ik was wel benieuwt wat jullie ergsteval van het paard is.

mijn ergste val was van een manege pony ik was er toen aan de verkeerde kant afgevallen aan de buitenhand en toen liep de pony over me heen deed echt heel vbeel pijn

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:47

Van de haflinger die ik toendertijd op proef had.
Beestje was in begin dat ik hem had, bokken naar mijn been, naar zweep etc.
En ze trok je het halve weiland letterlijk mee, je kon er gewoon niet normaal mee lopen.

Na een poosje bokte ze niet meer naar mijn been en zweep, dus ze was braaf, maar lopen dat ging en zou nooit gaan.

Ging ik een keer rijden op een morgen met een vriendin van me. Ik wou naar het stuk rijden waar ik reed in het weiland rijden, begint ze op eens te steigeren, na de 2e keer viel ik eraf.
Ik had niks ernstigs, maar wel een zere rug en been.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 19:49

Oja en ook nog een leuke,
op de manege ik reed nog maar net,
ik had nog nooit gegallopeerd en paardje wou naar de groep toe, ik kon haar toen niet houden, en zei over de diagonaal, in draf toen in galop ik bleef zitten tot de 2 meter voor dat ze stopte viel ik eraf. haha al lang geleden maar die vergeet ik niet meer.

Ave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:02

Hmm, mijn ergste? Ik heb er eigenlijk twee die ik nooit meer vergeet, maar de aller ergste was toch wel diegene van mijn eigen IJs, wat dit jaar is gebeurd.

Ik had op 7 Juni dit jaar, mijn eerste paard gekregen en ik was helemaal in een jubelstemming. Toen ik hem een maand had, waarvan twee weken op proef vloog hij erop de weg vandoor (terwijl hij altijd heel braaf was en verkeersmak) en moest ik mezelf laten vallen in de berm, omdat mijn teugel brak. Uiteindelijk is alles weer goed gekomen, op de blauwe en paarse plekken na, maar het heeft tijden geduurd voor ik weer met enig vertrouwen op hem stapte ..

sanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:42

nou mijn ergste val was toen ik op een b pony reed en ik had springles. de pony kon erg goed springen en ik vond het zelf ook helemaal geweldig. ik reed op een stijl van 80 cm af er lag gewoon een gronbalkje voor een meter vanaf ofzo( ken de afstand niet meer). dus die pony dacht even dat grond balkje kan ik er wel bij mee springen en zette zich af bij het balkje. dus dat kan zo`n b pony niet makkelijk halen en dat bleek oo. we vielen allebij pony lag boven op me. geluukig heriner me zelf niks meer alleen wat er voor was gebeurd. die avond had zo`n pijn dus naar het ziekenhuis gegaan bleek mijn schouder uit de kom te zijn geweest maar gelukkig is het wel zelf weer terug in gegaan. ik heb er soms nog wel last van maar niet vaak meer.

ik ben ook een keer gevallen van de zelfde pony. ik ging thuis een dressuur proefje oefenen en reed de bocht door. en ik voelde me zo van af glijden met zadel en al. had vergeten aan te singelen. ik lag daar op de grond en moest zo huilen van het lachen ik kwam gewoon niet meer bij. en de pony maar bokken omdat de zadel op z`n kont lag.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:55

Mijn ergste val is ruim 2 maanden geleden.Mijn paard schrok ontzettend van een pony die langs de bakrand stond.Datw as niet het ergste maar de deken werd er afgehaald en zwiepte wat over de rand heen.Hierop is mijn paard compleet doorgedraaid en ben ik wel even blijven zitten maar op een eggeven moment toch eraf gevallen en onder mijn paard terecht gekomen.Hierdoor is mijn paard met 2 voorbenen geland op mijn pols en onderarm.
Resultaat was 2 weken ziekenhuis en 2 zware operaties.Zie mijn topic acuut compartiment syndroom.
Hier staan ook foto,s op maar die kunnen schokkend zijn.
Het bleek dus dat mijn spieren,pezen en zenuwen bekneld zaten.Ik ben snachts meteen geopereerd waarbij er een snee is gemaakt van mijn duim tot aan mijn elleboog.Deze wond heeft de hele week opengelegen en er zaten een soort touwtjes om de wond heen met nietjes in mijn arm.Die touwtjes werden iedere dag wat aangetrokken zodat de wond wat minder open ging staan.Na een week was de wond nog 2 cm breed en toen operatief weer gesloten.Maar ondertussen rijd ik alweer volop paard.
Het was zeer ernstig letsel maar toen de wond eenmaal dicht was kon ik vrij snel alles weer met mijn arm.Dit is mijn eerste zware ongeluk met een paard.Ik ben er vroeger wel vaker afgevlogen maar nooit met letsel.
Het letsel wat ik had komt meestal voor bij auro ongelukken en dan hebben mensen bekneld gezeten met hun been,de dokters hadden het nog nooit meegemaakt dat het met paardrijden gebeurde.

Felientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:23

Myn ergste val ..
Ik ben er nu inmiddels wel vaak afgelazerd dus ff denkenn
ohjaa;

- ik was op ponykamp & we gingen over de zandverstuiving crossen met de paarden en ponys.
daar gingen we dan helemaal hard en uitgeladen in volle rengalop, ik zat nog goed tot dat ik merkte dat mijn zadel los zat en ik dus niet goed had aangesingeld.
mijn zadel schoof naar de buik van de pony en die pony die springt over een struikje heen dus ik verloor mijn beugels ik bleef heel lang nog goed in het zadel zitten die rengalop.
tot dat er ineens een schijnbeweging kwam met nog een sprong, mijn pony stopte en ik viel.
die pony liep over me heen gelukkig zonder mij te raken, ik was op mijn hoofd gevallen en had zand in mijn mond Tong uitsteken mijn hoofd deed echt wel zeer en mijn cap was kapot aan de voorkant.
vervolgens komt er nog een groot sterk paard aan die over me heen wil rennen maar dat meisje die erop zat wist m gelukkig in te houden Lachen
Heb nog tijdje met die cap gereden maar ga morgen dus echt een nieuwe cap kopen want het zit voor geen meter meer. Tong uitsteken

Verder heb ik niet echt een '' harde '' klap gemaakt. Tong uitsteken

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:25

samen met paard gevallen. Dat was echt schrikken !

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:30

Mijn ergste val was van een paard dat ik ging proberen om te kopen.

Het was een merrie van ruim 1.80 m. Eerst de eigenaar er op, niets aan de hand. Dus ik er ook op, vond het paard een beetje langzaam en slecht aan het been en vroeg of ze gewend was om met een zweep te rijden. Eigenaar antwoorde, ja hoor en gaf mij een zweep aan.
Wat er toen gebeurd ging snel en is een beetje vaag, maar het paard begon te bokken en ik werd er afgegooid en ik lande op mijn onderrug met mijn hoofd tegen de paal van de bakrand.

Mijn benen tintelden en ik werd meteen met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar bleek dat er een spier in mijn rug was gescheurd. Ik naar de OK en hebben ze mijn spier weer gerepareerd. Daarna mocht ik een half jaar niet rijden. (heb ik met niet aan gehouden, ik heb de afscheidrit van de manege waar ik 7 jaar reed en dicht ging wel meegereden)

Het is nu 4 jaar geleden en mijn rug doet nog steeds zeer en het zal altid een zeer zwakke plek in mijn rug blijven.

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:10

ik ging in rengalop over een bospad. een dun bospad,
mijn zussen liepen voorop, en mijn pony wilde inhalen, maar er was geen plaats.
toen wilde hij langs het bospad, over een heeeeeeeeeeeeeeeeel groot weiland rennen,
om in te halen.
maar tussen dat pad en weiland, zat een hele diepe dichtgegroeide sloot.
Mijn pony zag hem niet, en maakte een koprol, waar bij ik een salto en belande in het weiland.
Mijn pony stond op, en rende weg. Mijn vader op zijn fiets erachter aan, maar was hem uit het oog verloren. Mijn andere zussen gingen de andere kant op, de ponys waren geschrokken natuurlijk! En ze kregen ze niet terug gereden.
Ik bleef alleen achter in de sloot, wachtend tot mijn vader terug kwam.
Heel veel later stond hij stil bij een wildhek zei mijn vader. Bij 2 engelse wielrenners!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:15

Vond deze dingen al heel eng, zie nu dat er nog heeeeeeeel veel engere dingen zijn.

1 We waren met z'n 8en aan het rijden en hadden les er moesten er 2 op de binnenhoefslag aangalloperen en dan gebroken lijnen maken. Mijne ging aan de ren en remde gooide ze hoofd omlaag en ik knalde op de grond. Ribben en pols gekneusd, en die slimmerd is er weer op gaan zitten.

2 Was voor de eerste keer op ponykamp en mocht op een paard die heel goed kon springen. Had weinig gesprongen en dus niet zo hoog (lees; 50cm) en we moesten meteen over een stijltje van zo'n 1meter? Ik kon nog amper rijden en knalde op de hals van het paard gleed eraf in galop, en toen stond die op m'n buik.