slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:21

[/quote]Sorry, maar het gebeurt heel enkel dat een DA te weinig injectievloeistof gebruikt, maar dan krijg je echt niet dit soort taferelen van een kwartier lange doodsstrijd, dus slaat nergens op.
Juist omdat mijn paard mij vertrouwd wil ik hem niet op de trailer zetten om zo een laatste reis te gaan maken, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening.
Enne... ten slot; het gaat met een pin, niet met een kogel... Knipoog[/quote]

Het gaat niet om de hoeveelheid injectievloeistof, maar om de narcose daarvoor waarop de meeste paarden gaan vechten omdat ze de controle verliezen. Je hebt gelijk dat het ieder zijn mening is, ik vind het eerlijker tegen over je paard om de dood zo snel mogelijk te laten verlopen, ipv het risico te lopen dat hij zich gaat verzetten. Het kwartier doodstrijd was een quote van iemand anders zijn mening. Knipoog Bij wijze van spreken een kogel Knipoog Maar ik weet dat het een pin is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:28

knapmannetje schreef:
Sorry, maar het gebeurt heel enkel dat een DA te weinig injectievloeistof gebruikt, maar dan krijg je echt niet dit soort taferelen van een kwartier lange doodsstrijd, dus slaat nergens op.
Juist omdat mijn paard mij vertrouwd wil ik hem niet op de trailer zetten om zo een laatste reis te gaan maken, maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen mening.
Enne... ten slot; het gaat met een pin, niet met een kogel... Knipoog

knapmannetje schreef:
Het gaat niet om de hoeveelheid injectievloeistof, maar om de narcose daarvoor waarop de meeste paarden gaan vechten omdat ze de controle verliezen. Je hebt gelijk dat het ieder zijn mening is, ik vind het eerlijker tegen over je paard om de dood zo snel mogelijk te laten verlopen, ipv het risico te lopen dat hij zich gaat verzetten. Het kwartier doodstrijd was een quote van iemand anders zijn mening. Knipoog Bij wijze van spreken een kogel Knipoog Maar ik weet dat het een pin is.

Dat laatste was ook maar een plagerij, dat snapte je zelf idd ook wel van dat t een pin is.
Maar natuurlijk wil iedereen dat het zsm en zo pijnloos en met zo weinig stress als mogelijk gebeurd...
Iedereen kent zijn paard het beste, dus de beste methoden zullen ook wel verschillend zijn.
Daarom is het best wel een interessante discussie, zeker als r gewoon gecommuniceerd kan worden en iedereen elkaar in zijn waarde laat.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:58

Myfairytale schreef:
knapmannetje schreef:

Dat laatste was ook maar een plagerij, dat snapte je zelf idd ook wel van dat t een pin is.
Maar natuurlijk wil iedereen dat het zsm en zo pijnloos en met zo weinig stress als mogelijk gebeurd...
Iedereen kent zijn paard het beste, dus de beste methoden zullen ook wel verschillend zijn.
Daarom is het best wel een interessante discussie, zeker als r gewoon gecommuniceerd kan worden en iedereen elkaar in zijn waarde laat.

Ik snapte je grapje en dat terwijl ik blond ben haha. Nee zonder gekheid. Inderdaad als iedereen elkaar in de waarde laat is het een leerzame en interresante discussie. Ik ben het met je eens dat je het per paard moet bekijken, mijn vorige paard (welke ik dus voor de kogel heb gekozen) was erg dominant en die zag ik al een strijd voeren tegen de narcose. Mijn huidige paard weet ik het nog niet, is een beetje een mietje erg snel nerveus en rill. Ik zou echt niet weten wat ik voor hem zou kiezen. Gelukkig hoef ik er nu nog niet over na te denken. Ik vind het wel jammer dat een aantal mensen in dit topic reageren of je niet om je paard zou geven als je hem naar de slacht brengt. Ik denk juist dat je dan wel om je paard geeft omdat je je eigen emoties moet uitschakelen om dit te kunnen volbrengen. Natuurlijk willen we allemaal onze trouwe viervoeter in onze armen laten inslapen maar dit is helaas niet de realireit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:14

knapmannetje schreef:

knapmannetje schreef:

Ik ben ook blond, haha!

Ik snapte je grapje en dat terwijl ik blond ben haha. Nee zonder gekheid. Inderdaad als iedereen elkaar in de waarde laat is het een leerzame en interresante discussie. Ik ben het met je eens dat je het per paard moet bekijken, mijn vorige paard (welke ik dus voor de kogel heb gekozen) was erg dominant en die zag ik al een strijd voeren tegen de narcose. Mijn huidige paard weet ik het nog niet, is een beetje een mietje erg snel nerveus en rill. Ik zou echt niet weten wat ik voor hem zou kiezen. Gelukkig hoef ik er nu nog niet over na te denken. Ik vind het wel jammer dat een aantal mensen in dit topic reageren of je niet om je paard zou geven als je hem naar de slacht brengt. Ik denk juist dat je dan wel om je paard geeft omdat je je eigen emoties moet uitschakelen om dit te kunnen volbrengen. Natuurlijk willen we allemaal onze trouwe viervoeter in onze armen laten inslapen maar dit is helaas niet de realireit.

Ik ben ook blond, haha!
Tsja, ik heb eigenlijk verder niets aan jouw relaas toe te voegen... Knipoog

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:21

Ik ben ook blond Haha!en mijn opaard ook een soort :p palomino en een soort wittige gloed erop Tong uitsteken

Jadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:22

Mensen zeggen wel dat een spuitje een vredige dood is maar als ze eenmaal ingeslapen zijn neem je afscheid en dan word je paard ook ruw met een sjovel een vrachtwagen in gegooit met allerlij andere dode dieren... ..

Dus ik zou echt niet weten wat ik zou doen...

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:24

Ik zou het voor mijn eigen gemoedsrust fijner vinden om mijn paard gewoon in te laten slapen, dan een pin in zijn kop te laten duwen, weet niet, maar dat vind ik zo wreed klinken enzo.

Ik zou dus eerder voor inslapen kiezen, maar ligt denk ik ook een beetje aan het paard. Iig zal ik hem never nooit op laten eten

Echt waar, als ik zoiets moest beslissen zou ik er echt maanden niet van kunnen slapen, omdat ik bang ben de verkeerdew beslissing genomen te hebben. Is er dus toch nog een voordeel van het geen eigen paard hebben Lachen

JameTjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:25

Ik vind niet dat een paard geslacht moet worden, het is nog steeds een walgelijk idee!
ik heb bijna een keer de hele hema op zn kop gezet toen ik zag dat er paardenvlees in de etalage lag!
ik ben er gewoon echt tegen!

xxx-JameTjuh!

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:29

JameTjuh schreef:
Ik vind niet dat een paard geslacht moet worden, het is nog steeds een walgelijk idee!
ik heb bijna een keer de hele hema op zn kop gezet toen ik zag dat er paardenvlees in de etalage lag!

xxx-JameTjuh!

Dus jij eet geen vlees, hebt geen lederen schoenen? Want wat is het verschil dat zo'n lieve koe, kalfje of varken wel opgegeten mag worden en een paard niet. Ik zelf eet geen paardenvlees maar als iemand anders dat wel doet heb ik daar geen moeite mee.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:30

JameTjuh schreef:

xxx-JameTjuh!

Dit vind ik eerlijk gezegd wel heel kinderachtig. Beetje in de Hema staan bléren omdat je tegen paardenvlees bent.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:31

Ik ben het met knapmannetje eens en vraag me dat ook af.
Ik ben zelf vegetarisch en ondertussen gestopt met het boos zijn op mensen die wel vlees eten/verkopen etc. Dat is hun eigen keuze en daar kun je toch niets aan doen.
Verder denk ik dat we nu te ver van het onderwerp afdwalen Lachen

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:37

paolasunny schreef:
Ik zat er laatst bij toen mijn paard bekapt werd,,
En kwam op een gesprek met de hoefsmid over als het paard dood gaat, of doodziek is.
De hoefsmid was voor de slacht. ''als je hem laat inslapen moet ie nog en uur pijnleiden,
bij de slager is het ''boem'' dood ''
Ik was met hem in discussie gegaan;
Ik stelde hem de vraag: Maar het is toch geen fijn gevoel dat iemand anders je paard op zijn broodje heb??
Hij zij: nou, ik heb een keer meegemaakt dat een vriendin van mij haar paard liet inslapen,
wegens ernstige artrose.
het paard wist al dat het doodging, en het heeft 2 uur lang geduurt voordat het dood was.
Bij de slager weet het paard ook dat het dood gaat, maar je hoort KLAP en het is dood..

Zo denken somige mensen erover.

Ik vind dat echt niet.
Ik vind dat je paard en vredige dood moet hebben.
en niet opgegeten word door een of andere freak.

Hoe denken jullie hierover??

xx paola

Dus als je paardenvlees eet ben je een freak? Als je dat ook voor rundvlees, varkensvlees en kip vind gelden, ok, maar ik word zo moe van mensen die alle dieren eten behalve paard, omdat paardjes zo lief zijn. Ik vind koeien, kippen, schapen, varkens (vooral de laatste Tong uitsteken) ook heel lief, die eet ik net zo goed...

En voordat ik hier op de slachtbank wordt gelegd Vork : ik eet geen paardenvlees, maar dan niet omdat ik het zielig vind, maar omdat ik het gewoon niet lekker vind...Moet er overigens ook niet aan denken dat het mijn (fictieve) paardje zou zijn dat naar de slacht gaat, maar dat zou ook gelden voor elk ander dier, gewoon omdat je eraan gehecht bent.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:39

Lijkt me een beetje onzinnige discussie te worden. Het is gewoon je eigen mening. Meer niet

Beide gevallen hebben voor en nadelen. Niks is bombproof Knipoog
En zoals bij alle stellingen heb je voor en tegenstanders...

Mayflower_

Ik ben dus ook een freak.. Vork
Fijn wordt je als freak bestempeld omdat je paardenvlees eet.. Scheve mond

Crista

om weer even helemaal on-topic te gaan....

in eerste instansie zou mijn keuze ook uit gaan naar in laten slapen, 1 probleem, mijn paard is voor alles wat een spuit heef bang! en wel zo bang dat ze soms de rest van de dag van slag is als ze bijv. geënt is...
wat is voor zo'n paard dan beter?
als ik haar naar de slacht ozu brengen weet ik zeker dat dat minder stress zou veroorzaken....ze volget me overal blindelings zonder te twijfelen.... dus daar ook (denk ik hoor)
maarjah, het idee....slacht....
nee.....
ik weet het ech tnog niet, en hoop dak er nog lang over mag doen om dat te bedenken en dat ze uiteindelijk zelf de keuze neemt wanneer ze dood wil, dat ik dat niet hoef te doen dat ze gewoon pijnloos in haar slaap sterft....over 100 jaar.....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:58

Voor diegenen die voor slachten zijn: wanneer geef je je paard aan de slager en wie is erbij dat je paard geschoten wordt?

Voor diegenen die voor een spuitje zijn; blijf je erbij als hij de dodelijke injectie krijgt?
Blijf je erbij al hij wordt weggesleept of afgevoerd?

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:00

Ik blijf erbij als het mestbeluik hem kwam halen. Ik had mijn afscheid al genomen.
En na de dood blijft in mijn ogen alleen een omhulsel over.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:07

Alani schreef:
Voor diegenen die voor slachten zijn: wanneer geef je je paard aan de slager en wie is erbij dat je paard geschoten wordt?

Voor diegenen die voor een spuitje zijn; blijf je erbij als hij de dodelijke injectie krijgt?

omdat ikdu snog niet weet hoe mijn paardje haar leven zou worden beeindigt mocht ik hierover gaan beslissen geef ik op allebei antwoord....

slachten, ik ozu haar zle fnaar binnen willen bregen en erbij blijven als ze wordt geschoten, kan haar echt niet op het allerlaatste moeilijke moment alleen laten....
en als mijn paard wordt afgemaakt blijf ik erbij tot ze dood is...hoe ze wordt weggehaald e.d. hoef ik niet te zien...maar voor mij staat vast, ik blijf erbij tot ze echt dood is....
hoe moeilijk ik dat ook zal vinden!

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:23

Weghalen zou ik ook niet hoeven zien
Dan heb ik alleen als ik aan het paardje denk dat beeld voor mijn ogen en niet de leuke herinneringen en dat moet ik niet hebben

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:51

Als ik ooit een paard weg zou moeten brengen zou ik er bij blijven. Misschien wel zelf euthanaseren (schieten zou ik geen vaste hand voor hebben op dat moment denk ik Bloos ). Bij mijn verzorgpaard heb ik niet kunnen blijven en dat vind ik achteraf erg jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:56

Mijn paard is nog jong, dus ik ga er vanuit dat hij nog heeeeeeeel lang bij me zal blijven. Al weet ik ook uit ervaring om me heen dat het helaas ook ineens heel anders kan lopen. Als het zover is, laat ik hem zeker inslapen. Al die wilde verhalen over doodstrijd, daar geloof ik niet in. Ik ken meerdere mensen, die hun paard hebben moeten laten inslapen en het ging allemaal heel snel en 'vredig'. Mijn paard is mijn schat en ik gun hem een waardige dood als dat het beste voor hem zal zijn. Ik ben bovendien tegen het slachten van dieren, ben ook vegetarisch. Ik kan, heel eerlijk gezegd, geen begrip opbrengen voor mensen die hun paard laten slachten. Ik kan dat gewoon niet begrijpen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:57

Alani schreef:

Bij het in laten slapen zelf zou ik er zeker bij blijven, voor mezelf en voor mijn pony.
Het ophalen zou ik liever niet willen zien!

Stel dat ik een paard had gehad waarbij slachten beter was geweest (erge angst voor prikken/dierenartsen bijv.) zou ik het eigenlijk niet willen zien, volgensmij zou ik dat beeld nooit meer uit mijn hoofd krijgen.. maar als er niemand anders is die wil kijken voor mij of ze echt dood is, dan zou ik het wel doen.

(bah.. vind het eigenlijk helemaal niet leuk om hier over na te denken!! hopelijk hoeft dat voorlopig ook nog niet!! )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:29

Ik heb mijn paard morgen twee jaar geleden in laten slapen. Ik ben er de hele tijd bij gebleven. Hij lag met zijn hoofd op mijn schoot en ik heb 'm geaaid tot het voorbij was. Het is heel rustig en vredig verlopen en hij heeft zich ook niet verzet tegen de narcose. Misschien wel omdat ik er de hele tijd bij gezeten heb.

Dat is het laatste wat je voor je paard kan doen en, hoe moeilijk ook, dat hoort gewoon zo vind ik. Ikzelf zou ook niet alleen willen zijn als ik dood ga. (al heb je dat niet altijd in de hand)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:36

Alani schreef:

Ja, ik ben er de hele tijd bij geweest toen ze ingeslapen werd... en ook toen ze haar ophaalden.
Maar het verschil is dat het bij mij geen destructiebedrijf was, maar de mensen van het crematorium.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 20:38

Ik ben bij het inslapen gebleven, daar is niks engs aan. Nadat we afscheid hadden genomen is er een zeil overheen gegaan. Ik ben niet bij het weghalen geweest. Dat wil ik niet zien.
Toen ik mijn paard naar het slachthuis bracht heb ik hem zelf naar binnen gebracht, en ben gillend naar buiten gerend, werd kotsmisselijk van de lucht en van het idee dat mijn paard er zo niet meer zou zijn. Nadat ie geschoten was is mijn vader gaan kijken. Hij scheen aan een been te hangen met zijn hoofd in een bak, zodat je het bloed niet zag.

Iedereen heeft zijn eigen mening en dat is prima.Je moet elkaar in waarde laten.
Ik heb het beide meegemaakt in 7 maanden tijd, ik laat mijn nieuwe paard inslapen als het moet tegen die tijd (hoop nog jaren van haar te genieten).
Het inslapen is heel vredig gegaan. En je kunt erbij blijven en afscheid nemen.
Bij het schieten moet ik er niet aan denken dat ik erbij moet zijn. Dat is een hele andere situatie. Voor het paard zou het wel beter zijn geweest dat ik erbij was gebleven, maar dat kon ik niet opbrengen en werd me ook sterk afgeraden daar.