Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:08

Tuurlijk, alles blijft veel meer schoon Ja

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:09

haha, ik bedoel, als het onder verdoving gebeurd, en NETJES gebeurd, dan merk het paard er weinig tot niets van, is het veel beter bij te houden.
wat heeft een trekpaard aan een lange ongelooflijk zware staart die hij niet eens op kan tillen?
en hem elke dag helemaal schoon maken en helemaal uitwassen.
er is in dit topic NIEMAND die ik dat zie doen.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:10

Cassidy schreef:
Als die kennis pro-couperen is, ben ik benieuwd naar de argumenten tegen het gebruik van de zak, of de argumenten die hij voor het couperen aanhaalt die hier nog niet genoemd zijn.
Beetje flauw trouwens dat je nu hulp gaan inschakelen ...Haha!

Ik wil helemaal geen hulp in gaan schakelen, maar er mogen toch ook nog meer meningen/argumenten van echte fokkers komen? Hier op bokt zijn er maar een aantal die deze paarden hebben, dus mag je toch ook wel van buitenaf gaan vragen neem ik aan.

Of moet dit besloten blijven voor alleen de mensen die op Bokt zitten, lijkt me niet he Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:11

Eline_ schreef:
nou, ik ben gewoon van mening, als het netjes gebeurt, gewoon met een verdoving, dat het dan geen probleem is, en dat het dan veel beter bij te houden is.

Voor het gemak even twee quotes samengevoegd.
Eline, het gaan niet om de handeling van het couperen, het gaat op het gevolg ervan.
En beter bijhouden is op andere manieren ook te bereiken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:11

Eline, dat kan. Maar aangezien dit topic is gestart om ons te overtuigen kan ik je melden dat dat iig bij mij niet is gelukt. Het begrip is juist aanzienlijk afgenomen.

Netjes en met verdoving lijkt me al wel het allerminste wat je kunt verwachten. Maar ik vind het onacceptabel om je paard een lichaamsdeel te ontnemen puur op basis van eigen smaak en gemakzucht.

En ik weet hoe het is om je te moeten verdedigen tegen vooroordelen, als crosser Knipoog

Die argumenten zijn echt non argumenten. Een te zware staart kun je uitdunnen, invlechten, in een zak doen en dan is dat schoonhouden ook geen probleem. Maar daar hoor ik geen reactie op, behalve dat het zo'n zak er belachelijk uitziet. Bij onze paarden wordt als het nodig is de staart ook geknipt en bijgewerkt, anders hangt die ook op de grond.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:12

Eline_ schreef:
haha, ik bedoel, als het onder verdoving gebeurd, en NETJES gebeurd, dan merk het paard er weinig tot niets van, is het veel beter bij te houden.
wat heeft een trekpaard aan een lange ongelooflijk zware staart die hij niet eens op kan tillen?
en hem elke dag helemaal schoon maken en helemaal uitwassen.
er is in dit topic NIEMAND die ik dat zie doen.

Precies zo is het.

Want ik weet wel heel zeker dat als mensen een paard hebben die ze ELKE dag de staart zouden moeten wassen, het zo moe waren. Dat hoeft dan niet alleen bij trekpaarden te zijn, maar ook bij de gewone rijpaarden en andere rassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:13

Evelike schreef:
Ik wil helemaal geen hulp in gaan schakelen, maar er mogen toch ook nog meer meningen/argumenten van echte fokkers komen?

Laat deze echte fokker zich dan aanmelden op bokt, en onder eigen usernaam zijn mening verkondigen, onder eigen usernaam de mensen te woord staan die tegen zijn, onder eigen usernaam verantwoording afleggen waarom hij ondanks verbod nog steeds coupeerd. Ik durf zomaar te beweren dat deze echte trekpaardenfokker dit niet doet. Maar ik laat me graag verrassen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:13

Omdt ik geen trekpaard heb sta ik inderdaad niet elke dag de staart te wassen nee. Anders zou ik dat best doen, als dat nodig was.
Overigens blijf ik dat geen argument vinden, dat een trekpaard zijn eigen staart niet op kan tillen. Want de reden dat hij eraf gehaald werd, was omdat de staart over de leidsels heen kan komen. Als de staart niet opgetild kan worden, dan vliegt hij zeker vanzelf over de leidsels? Jullie blijven jezelf tegenspreken met jullie argumenten.

Overigens zou ik zelf ook niet dagelijks een staartzak gebruiken als ik een paard had dat elke keer zijn staart onder schijt. Dan maar gewoon elke dag uitspoelen/borstelen. Dat is heus te doen. En anders moet je misschien ook nog iets aan het dieet gaan doen, want een paard hoeft echt niet elke dag aan de diarree te zijn hoor...

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:14

Zondag zie ik hem, en dan kan ik het hem toch zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:14

Evelike schreef:
Want ik weet wel heel zeker dat als mensen een paard hebben die ze ELKE dag de staart zouden moeten wassen, het zo moe waren. Dat hoeft dan niet alleen bij trekpaarden te zijn, maar ook bij de gewone rijpaarden en andere rassen.

Ik heb een paard waar ik elke dag de staart moet wassen, is namelijk palomino, en ik wil de staart graag wit houden. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om daarom de staart van mijn paard te couperen.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:14

je kunt zn staart invlechten in een zak doen.
dat is voor een paard JUIST vervelend.
terwijl hij bij een gecoupeerde staart nergens last van heeft.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:16

Marije_jiplover schreef:
Omdt ik geen trekpaard heb sta ik inderdaad niet elke dag de staart te wassen nee. Anders zou ik dat best doen, als dat nodig was.
Overigens blijf ik dat geen argument vinden, dat een trekpaard zijn eigen staart niet op kan tillen. Want de reden dat hij eraf gehaald werd, was omdat de staart over de leidsels heen kan komen. Als de staart niet opgetild kan worden, dan vliegt hij zeker vanzelf over de leidsels? Jullie blijven jezelf tegenspreken met jullie argumenten.

Overigens zou ik zelf ook niet dagelijks een staartzak gebruiken als ik een paard had dat elke keer zijn staart onder schijt. Dan maar gewoon elke dag uitspoelen/borstelen. Dat is heus te doen. En anders moet je misschien ook nog iets aan het dieet gaan doen, want een paard hoeft echt niet elke dag aan de diarree te zijn hoor...

We hebben niet gezegd dat het om diarree gaat, zover ik me nog kan bedenken Lachen
Als een paard mest, komt er meestal toch wat 'sap' achteraan.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:16

Ja ik snap het wel maar je kan inplaats van couperen toch ook de staart kort houden door te knippen of uit dunnen oid. Want ik heb begrepen dat als je de staart coupeerd het door de wortel gaat en dat doet zeer (neem ik aan). Ik vind het niet lelijker of mooier staan met gecoupeerde of een gewone staart. bij bijvoorbeeld KWPNers zou ik wel raar op kijken Tong uitsteken maar daarbij worden ze ook niet gecoupeerd. bij een echt tuigpaard kan ik goed begrijpen dat de staart gecoupeerd is. Ook al blijg ik het toch een beetje zielig vinden gewoon omdat ze zijn geboren met staart. Als ik een tuigpaard zou hebben zou ik de staart uitdunnen en goed onderhouden, ik zou de staart denk ik niet couperen...

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:17

en cassidy, een staart uitwassen die een beetje vies is, omdat hij witmoet blijven, is iets heel anders dan een dikke staart vol stront van een trekpaard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:17

Ik heb eerder wel horen noemen dat het om diarree achtige mest ging. Maar als het alleen om dat 'sap' gaat, is het helemáál zo schoon! Dat is echt een kwestie van bijhouden (iedere dag paar minuutjes werk) en dan is die staart alweer schoon!
Weer een argument van tafel dus.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:18

Waarom kun je het bij een tuigpaard wel begrijpen dan? Met die paarden wordt toch ook niet meer geploegd, en die zie je toch ook al veel minder voor de kar?

Beetje vreemd, als je het voor 1 ras zielig en lelijk vindt dan moet je het voor alle rassen nemen he Lachen
En dan niet nog 'een beetje' zielig vinden voor de tuigers.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:18

Eline_ schreef:
en cassidy, een staart uitwassen die een beetje vies is, omdat hij witmoet blijven, is iets heel anders dan een dikke staart vol stront van een trekpaard.

Is het nu 'sap' of 'vol stront'? Want bij 'volstront' denk ik algauw toch aan diarree...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:19

ja, en dat kleine beetje kun je dus even uitspoelen. Of antiklit erin, of gewoon die staart uitdunnen, of invlechten. Onze paarden mesten reglematig op de trailer, als dan de staart is ingevlochten borstel je het er zo vanaf.

En als je dat iedere dag bijhoudt heb je geen staart vol stront.

Ik begrijp het voor geen enkel paard, en ook niet bij honden.

Cassidy

Het argument was dat er dagelijks gewassen moest worden. De echte paardenliefhebber heeft dit voor zijn paard over. Zoniet, schaar erin, uitdunnen, korthouden. Couperen NIET.

Sap hebben mijn paarden ook in hun staart...ieder paard heeft dit...

Eilatan

Evelike schreef:

Dan nog laten vele de paarden couperen. Echte fokkers hebben liever het hele jaar door een voor hun mooi trekpaard in de wei, dan 4 dagen het plezier op een keuring Lachen

En gelijk hebben ze OK dan!

Dus als ik jou mooier vind zonder oren mag ik die er ook af halen?
En wat een bull, 'een 'echte' fokker', alsof een fokker die een paard met staart mooi vind geen echte fokker is. Tis teminste wel een diervriendelijke fokker, kunnen we van die andere niet zeggen.

wat een onzin zeg, jezus. Een paard verminken is ineens goed als de eigenaar het mooi vind.

Evelike schreef:
Nee hoor, ben echt niet bang om uitgelachen te worden.
Maar een staart in een staartzak zal wel het laatste zijn wat in mij op zou komen. En al zeker bij een trekpaard is dat echt niks hoor.

En de enige reden dat het bij jou niet op zou komen is omdat
Evelike schreef:
Mensen lachen je uit, ze weten niet welk paard daar in de wei staat.
. Dan ben je toch echt wel bang om uitgelachen te worden, en ben je enorm egoistisch bezig. Paard moet worden verminkt, zodat jij niet uitgelachen word. Sjee, wat ben jij zielig. Arme paarden.

Wat ik vaag vind, want wat heeft een paard herkennen met een staartzak te maken? En waarom zou het bij een trekpaard anders zijn dan bij alle andere rassen?

Dagelijks wassen is overigens geen enkel probleem, doe ik ook.

Eline_ schreef:
waarom noemen de mensen hier die er zo tegen zijn, dan niet 1 reden waarom die staarten NIET gecoupeerd mogen worden?.

1 - je amputeerd wervels, hierdoor heeft het paard meer moeite met zijn evenwicht, en ze hun staart amper nog kunnen optillen.
2 - je haalt de bescherming van de geslachtsdelen weg, waardoor je meer kans hebt op infecties
3 - de reden die er worden gegeven om wel te couperen zijn onzin, de enige reden die overblijft is omdat het 'mooi' gevonden word, maar dat is geen goede reden om je paard te verminken; als dat zo zou zijn kom ik morgen jou oren er af halen, dat vind ik mooier Lachen
4 - het valt onder dierenmishandeling, en niet voor niets
5 - het is de natuurlijk bescherming tegen vliegen, samen met groepshuisvesting is dit het meest effectief, je laat het paard dus lijden ook zonder die staart.

Overigens over het hoe of waar wat betreft mok,

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:22

Zal ik eens mijn mening neerzetten? Haha!

Ik weet niet of ik voor of tegen ben. Ik vind alleen dit;

Doordat mensen dit lang geleden deden (wellicht om een beter reden) is dit echt bij het ras gaan horen.
Ja horen. Mensen zijn nu niets anders gewend, omdat die al van heel langgeleden zo was. Dat nu mensen zoiets hebben van 'Ja eigenlijk hoeft het niet meer en is het zielig' is dan best een beetje stom.

Paarden hadden toen geen probleem met een gecoupeerde staart, waarom is nu ineens wel zielig? Het gebeurt om dezelfde manier, en nu moet het zelfs beter gebeuren dan toen. Dat het toen meer voor een veiligheid reden was, doet er ff niet toe.
Het paard is er dan ook gewoon mee gaan leven, dan was er niks aan de hand, en nu moet het in eens zielig zijn?

En ik ben het er best mee eens; de meeste (niet allemaal) mensen kiezen toch ook voor 'plastic surgery' alleen voor het mooi?!
Er zijn zelfs mensen die armen of benen laten amputeren omdat ze dat willen.

Nu is een staart echt niet zo ernstig als een been, en de paarden kunnen er gewoon gezond meeleven, ik zie het heisa eromheen dus echt niet.

Misschien offtopic; maar ik ben ook voor om bij bepald hondenrassen de staart of oren te couperen, en mocht ik ook zo'n hond hebben, zorg ik voor dat dat gebeurt. (En nee ik doe het niet zelf Knipoog )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:22

Eline_ schreef:
je kunt zn staart invlechten in een zak doen.
dat is voor een paard JUIST vervelend.
terwijl hij bij een gecoupeerde staart nergens last van heeft.

Echt niet!
Staartzak hebben ze absoluut helemaal géén last van! Ze kunnen de vliegen wegjagen en hebben toch bescherming, maar schijten hun hele staart niet vol.

Met een gecoupeerde staart hebben ze juist last, van vliegen en van een onbeschermde anus.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:23

als ze hun staart al amper op kunnen tillen,
lukt het met een staartzak natuurlijk ineens heel goed.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:25

Toydoll, het gaat om het herkennen van het ras. Niet om een bepaald paard te herkennen, wie het zal zijn ofzo.

de staart is voor het beschermen van de geslachtsdelen, dat is juist. Maar als daar zo'n vieze staart voor hangt waar mest in zit en vliegen, enz. is het dan nog bescherming, of meer om een ontsteking vragen.

En elke dag uitkammen.
Paarden die in de opfok staan, worden ook niet elke dag geborsteld en de staarten gewassen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:26

Skitter schreef:
En ik ben het er best mee eens; de meeste (niet allemaal) mensen kiezen toch ook voor 'plastic surgery' alleen voor het mooi?!
Er zijn zelfs mensen die armen of benen laten amputeren omdat ze dat willen.

Die mensen hebben wel zélf die keuze gemaakt! En dan kiezen ze voor plastische chirugie. Maar dat paard maakt die keuze niet zelf, sterker nog, die kan die keuze niet zelf maken. Maar daarom is het wel gerechtvaardigd, omdat we onszelf ook laten verbouwen?

En tijden veranderen, het is nu niet meer functioneel. Als het echt bij het ras was gaan horen, hadden ze het met fokken zover moeten krijgen dat ze zonder staart geboren worden. Dan hóórde het bij het ras, nu niet, want ze worden nog steeds mét staart geboren!