Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:08

Sorry hoor maar shetten kunnen echt geen 70 kilo houden hoor, dan heb je ze emt een paar jaar versleten

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:00

ben ik het mee eens! hooguit 50 kilo vind ik!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:56

Inderdaad, en dan hebben we het over shetten van boven de meter, dus de grootste

mmmarieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:53

ik sluit me aan bij karoliena, maar al ben ik zelf niet erg fan van shetjes..

HorseGurl13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 17:19

capopjekop schreef:
Maar wat vinden jullie van mij op mijn pony? Vorige bladzijde onderaan. Ben wel benieuwt of ik het te licht zie.

Ik vind je niet te groot (bijrijder ook niet!) Je ziet namelijk bij western (neem aan dat je dat deed, heb een beetje snel gekeken ) wel vaker dat de berijders wat aan de grote kant zijn.... Meestal is het maar een beetje en daar zit ik niet echt mee! Sowieso vind ik je niet echt te groot!

HorseGurl13

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:13

Ik ben het met jullie eens over dat shetjes echt geen 70 kilo kunnen dragen!!!!!!!!!! Heb ergens gelezen (waar week nie meer ) dat (bij de grote maat) 60 kilo hooguit al het maximum is! Of zoiets

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:16

HorseGurl13 schreef:
Het jammere van shetjes is dus ook dat je er heel snel uitgroeid... Veel kinderen blijven (denk ik) gewoon rijden omdat ze moeilijk tot geen afscheid van het rijden op hun trouwe shetje kunnen nemen. Jammergenoeg zorgt dit er weer voor dat er heel snel en vrij vaak shetjes met te grote ruiters rondlopen.... Ik denk ook dat veel ruiters zich ovr een paar dingen vergissen bijvoorbeeld dat te zwaar zijn niet kan (mee eens) maar te lang zijn meestal wel kan >> dit lijkt me dus niet kunnen aangezien ook in veel andere berichten al is gezegd dat dat ook erg schadelijk is voor je pony... En ik denk dat dat inderdaad klopt?!!! Verder kan ik me het stoppen met rijden wel voorstellen dat dat moeilijk is maar als je nog op een shetje rijd (waar je al te groot voor wordt/bent) moet je toch ooit een keer stoppen... Als je een shetje bijv. koopt dan kun je meteen al bedenken dat je er ooit te groot voor wordt... Erg jammer maar wel waar.....

Ik ben ook gestopt met rijden op mijn verzorgshet. (Hoewel ik er wel te lang op door heb gereden, maar ik wist niet beter. Bedankt Karoliena, merrieveulen, superwoman ) Nu doe ik andere leuke dingen zwemmen (check mijn ava), fietsen, wandelen, longeren. Ook leuk

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:18

Ja, zwemmen is ook erg leuk om te doen (als die moglijkheid ris!) Je kunt dus vanalles en nog wat bedenken

esther_sonja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:19

ik heb een shet van 1,05 en meerdere dierenartsen zeggen dat ie ROND de 60 kilo kan dragen , ik rijd nog steeds op mijn shet met veel plezier en zij heeft er ook veel plezier in , ik weeg trouwens 55 en dat gaat prima ik ben trouwens ook 1,6 meter lang en ik rijd vaak zonder zadel... het crossen door de natuur gaat hier prima

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:48

Mijn D.A en die van Merrieveulen (niet dezelfde D.A) zeggen max 1 viijfde van het gewicht van de shet. En dan en shet zonder overgewicht, anders nog minder!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:07

superwoman schreef:
Mijn D.A en die van Merrieveulen (niet dezelfde D.A) zeggen max 1 viijfde van het gewicht van de shet. En dan en shet zonder overgewicht, anders nog minder!

Inderdaad mijn dierenarts en de fysio ook

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:07

En daarnaast is jouw gewicht geconcentreerd en een zadel verdeelt die druk beter.. dus is het beter om met zadel te rijden. Crossen gaat altijd prima op een pony die moeite heeft met zijn evenwicht houden, dat maakt het namelijk makkelijker voor ze om in evenwicht te blijven. Dus dat crossen lukt, wil niks zeggen..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:19

Laat ik het nog beter zeggen, de fysio is vanavpnd geweest en mijn 10 inch zadel is dus gewoon te groot. Dus al die mensen dei een 15 inch zadel op hun shetlander hebben liggen rijden dus waarschijnlijk ook gewoon met een zadel dat neit goed ligt. Vicnent is dus 94 cm en past dus maar een 10 inch zadeltje, dus als je gewoon een goed passend zadel heb kan je al noit te groot door rijden want dan pas je neit meer in het zadel.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:25

Op de manege waar ik altijd gereden heb tot ik mijn pony kocht reden ze met een 16inch zadeltje op de shetjes.
Het lijkt me dat deze goed passen anders zijn ze erg onverantwoordelijk bezig. Nu zijn dit ook wel grote maat shets hoor.

Ik ben blij dat mini's niet veel 'grote' zadels passen.
Zo komen er weinig mensen in verleiding om erop te kruipen, helaas heb je ook debielen die er dan zonder zadel op gaan rondracen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:26

Als het echt shetlanders geweest zijn van niet ver boven en meter dan passen die dus gewoon simpelweg niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:12

Kreageer maar gewoon direct, ga niet alle 5 de pagina's doorlezen.

Het ligt eraan. Voorbeeld: Een Shetlander is altijd klein, je moet daar echt een 7jarige of gewoon een kleine 10jarige opzetten wil het kloppen in het 'totaal-plaatje' . Nou ben ik niet behorend tot de zwaarste: En ik word dus gevraagd een grote maat Shetlander te rijden. En dan voornamelijk zeer veel stapwerk en draven, allemaal no-problem. Eigenaresse is behoorlijk zorgzaam en ze heeft de één (Welshje ofzo) al jaren en jaren (Welsh is 36) en voor de Shet geldt hetzelfde. Zij heeft dus het beste met ze voor en ik ook. Nouja, dan stap ik er wel op. De Shet briest, huppelt, oortjes naar voren, loopt bitloos aan de lange teugel en krijgt alle gelegenheid ertoe mij eraf te denderen, maar dat doet 'ie niet. In zo'n geval doe ik het ook met plezier.

Je kent ze ook; Die dan met hun gewicht op een A/B-pony gaan zitten. Dat vind ik toch weer anders. Shetlanders staan denk ik toch echt bekender om hun kracht, maar om nou met zo'n kleintje (zo'n smal manegeponytje bijvoorbeeld) te gaan dressuren en springen, dat vind ik dan weer not-done. Er zijn wel grenzen.. Met die Shet ga ik ook geen hallfuur achtereen draven en springen..

En nog iemand die ik ken, die verzorgt met haar zusje twee pony's. Zusje rijdt paard, maar is met haar 11 jaar en zo'n 2 jaar wat gehobbel, non-verzorg ervaring, geen kennis verder ook niet veel. Zus zelf heeft he-le-maaaal geen ervaring. En die gaat met haar ruim 60kg op een oude A pony (en dan ook: echt oud) en onervarenheid ermee rijden. Nouja, ik wil niet zien hoe dat eraan toegaat . Je hoort ze dan spreken over rukken in de mond oid. Ok: Dit is misschien een beetje afwijkend van het totaal plaatje ruiter met benen aan de grond op pony, maar daar denk ik dan meteen aan bij de topictitel..

Tis dus moeilijk te oordelen, ligt 'em echt bij dr kracht van zo'n pony. Maar als je bij een pony echt tot aan z'n voorknie reikt met je benen, dan word je te groot. Maar ook dan heb je bijvoorbeeld weer IJslanders; en dat is weer een ander verhaal.
Dus het ligt allemaal zo makkelijk nog niet

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:15

De kracht van een pony heeft niks te maken met wanneer het hinderlijk is de lengte van de ruiter. Het is op een bepaalde lengte gewoon hinderlijk of de pony het nou gewend is of niet het blijft hinderlijk

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:04

karoliena schreef:
De kracht van een pony heeft niks te maken met wanneer het hinderlijk is de lengte van de ruiter. Het is op een bepaalde lengte gewoon hinderlijk of de pony het nou gewend is of niet het blijft hinderlijk

De kracht van de pony heeft ook niks te maken met de gewrichten die te lijden hebben! Dáárvoor moet je voorzichtig zijn!

spoekie

Re: Wat vinden jullie van mensen die te groot zijn voor hun pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:55

Ik vind het gewoon niet kunnen... De pony heeft dan moeite met balans, dus moet hard werken. En over het algemeen als je te groot bent, kom je wel behoorlijk in de buurt van de grens van wat ze kunnen houden. Dat samen maakt het te zwaar en minder leuk voor een pony imo.

En Horsegurl: Ik kan het wel laten om op mijn verzorgshet te rijden! Ik heb nu al 2 jaar niet meer gereden, geen pony in de buurt waarmee ik een klik heb of die vrij is, alleen maar dus mijn verzorgshetlandertje, zij is ruim een meter, ik 1.72 en ong. 52 kilo. En daar stap ik gewoon NIET op. Ik vind het erg als je zoveel om rijden geeft, dat je er toch op gaat ookal weet je dat het te veel is voor je pony. Dat vind ik dus echt gewoon zwak en dan ben je geen paard waard. Wat doe ik wel? Longeren, kinderen begeleiden die er wél op kunnen rijden ( er rijdt nu een 12-jarig klein meisje op, die er nu nog oppast.), voor de kar binnenkort, wandelen etc. Ik mis het rijden verschrikkelijk, maar ik ga mijn vzpony daar niet onder laten lijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:30

Ik heb hier ook nog een voorbeeld van een meisje die ik ken, ik denk dat ze rond de 1.80 en was toen in de 20. Ze heeft altijd een D pony gereden. Maar ik vond het echt verschrikkelijk om te zien haar benen kwamen ongeveer tot de knieen van het dier. De jury schreef er ook altijd opmerkingen over op hoor protecol.
waarom reed ze op een Dpony omdat een paard te duur was. Nou dat vind ik dus een beetje een vreemde reden. Op wedstrijden kregen we ook welleens commentaar of we niet op elkaars paard zaten, en of dat we ze niet beter konde wisselen omdat ik met mijn 1.62 een paard van 1.72 rijd Clown .
En daar zal ook wel commentaar van komen, maar mijn paard heeft alles behalve last van mij Haha!

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 15:20

randie schreef:
Ik heb hier ook nog een voorbeeld van een meisje die ik ken, ik denk dat ze rond de 1.80 en was toen in de 20. Ze heeft altijd een D pony gereden. Maar ik vond het echt verschrikkelijk om te zien haar benen kwamen ongeveer tot de knieen van het dier. De jury schreef er ook altijd opmerkingen over op hoor protecol.
waarom reed ze op een Dpony omdat een paard te duur was. Nou dat vind ik dus een beetje een vreemde reden. Op wedstrijden kregen we ook welleens commentaar of we niet op elkaars paard zaten, en of dat we ze niet beter konde wisselen omdat ik met mijn 1.62 een paard van 1.72 rijd Clown .
En daar zal ook wel commentaar van komen, maar mijn paard heeft alles behalve last van mij Haha!
Ik denk persoonlijk dat je ook beter te klein kunt zijn voor je paard dan te groot!! Als dat de reden is van der (Die andre dan op dat te groote paard..) dan vind ik dat gewoon dom!! Als ze dan ook nog (intensief) gaat wedstrijdrijden dan weet ik ook nie meer hoe ver je kunt gaan! Maar goed het is nie mijn paard.....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:32

Ja sommige mensen, dat is nou vaak juist net het probleem, daarom kopen ook zoveel kinderen een shetlander want dat is lekker goedkoop denken ze. 90 % neemt neit eens de moeite om een goed passend zadel te kopen

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:13

ik ben het gedeeltelijk met je eens Horsegurl, maar een té kleine ruiter/amazone vind ik ook niet mooi, het plaatje moet gewoon compleet zijn.. nou snap ik ook dat dit voor veel mensen moeilijk is...

Karoliena: idd, je hebt gelijk.. veel mensen kopen zon shetland zadeltje, (wat trouwens nog best goed ligt op die platte ruggetjes) of mensen kopen een tweede hands zadel, dat dan de godse tijd naar voren schuift, zo zielig, want de meeste meisjes van die leeftijd letten daar niet op en rijden er door heen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:27

Citaat:
ik ben het gedeeltelijk met je eens Horsegurl, maar een té kleine ruiter/amazone vind ik ook niet mooi, het plaatje moet gewoon compleet zijn.. nou snap ik ook dat dit voor veel mensen moeilijk is...

maar het paard wordt daarmee niet gehinderd in tegenstelling tot te grote ruiters. Dus dat vind ik niet erg! Het beste is een paard "kopen" naar je karakter én je lichaamsmaat Knipoog

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:19

het klopt wel wat je zegt, maar ik houd me dr bij dat ik het ook niet mooi vind als je een amazone van 1.60 op een paard van 1.80 zet.. die laatste zin van je klopt helemaal!