koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:27

Wat ik ook echt nog het idiote vind;
Moet een paard dat serieus bekeken worden op hoe hij zijn benen prachtig neerzet in een proef en hele juiste en goede gallopwissels kan maken in een parcours?! Daar gaat het toch niet alleen maar om bij je paard?! Ik geef er namelijk helemaal niets om, en ik spring ook met mijne...

Sily

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:30

Punkies belangrijkste met springen vind ik zelf altijd dat ze er heelhuids overheen komen, lol hebben en zo vriendelijk zijn om niet te overdreven te springen zodat ik ook nog blijf zitten
Techniek zegt me weinig,als mijn paard als een hert over 1.20 heen springt vind ik dat even geweldig als dat ze "netjes" springen.

Oja en mijn haf springt netjes *bewijs staat in mijn profiel en in de jouwe trouwens *

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:31

Je hebt helemaal gelijk!

SuzannedG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:33

Ik rij zelf nu een kwpn-er, maar heb hiervoor altijd fjorden en haflingers gereden.. Ieder paard dat wil en een ruiter heeft die wil begeleiden kan succesvol zijn op wedstrijden. Misschien dat bij bepaalde oefeningen ze belemmert worden door de bouw, maar ieder paard heeft op een moment voor zijn doen op zijn top gepresteert. Dan vind ik dat dat paard succesvol is. Of dat nou bij de L is of bij de Z. Zodra ruiter en paard er geen lol meer in hebben, moeten ze stoppen..

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:34

Bied maar lekker door dames Voorlopig blijft hij heerlijk waar hij staat en moet hij minstens de Z1 halen voor ik hem uberhaupt mag verkopen van Ilona (die er de wedstrijden mee doet).

Springen is overigens drama met Baggio. Hij kan het wel en best aardig ook. Maar onder de 50 cm is poging tot balken breken en boven de 90 cm is poging tot ontsnappen. Geen springconcoursen dus voor hem!

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:38

nou vooruit dan maar, zodra hij Z1 is, neem ik hem voor 50 kilo wortels!

Lowara kan trouwens wel goed springen voor een Tinker, 1m10 haalt ze zonder problemen. alleen een compleet parkours daarmee zijn we nog te onervaren mee, maar weet eigenlijk 100% zeker dat met wat training dit ons prima moet lukken ( 2 weken geleden in het parkours 5 of 6 hindernissen ervan foutloos kunnen springen). en voor een kleine E pony is 1m10 een M parkours,en ze kan zonder problemen L aan. niet slecht voor een Tinker toch?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:39

Nou ik moet toegeven dat ik me ook behoorlijk druk kan maken, aangezien ik zelf een haflinger heb waar ik heel fanatiek wedstrijden mee rijd en wat de laatste tijd ook heel lekker gaat. En dan wordt hier gezegd dat een goede ruiter nooit voor een koudbloed zal gaan, dus ik ben een slechte ruiter omdat ik een koudbloed rijd?
Overigens zijn er ook meerdere mensen in mijn omgeving die het vreemd vinden dat ik met een haflinger op wedstrijd wil verschijnen. Juist om te bewijzen dat een haflinger het wel kan ben ik ook zo fanatiek.

karim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:49

Ik moet zeggen dat er nette en minder nette reactie's zijn. Heb bijna alles gelezen en kan me er inmiddels niet meer druk over maken.

Alleen dat argument... hoeveel koudbloeden er bovenin lopen. Uhm kunnen we dan even niet in exacte aantallen gaan tellen maar in percentages? Misschien wordt dat nog interessant.

SuusjeUtah schreef:
Ik rij zelf nu een kwpn-er, maar heb hiervoor altijd fjorden en haflingers gereden.. Ieder paard dat wil en een ruiter heeft die wil begeleiden kan succesvol zijn op wedstrijden. Misschien dat bij bepaalde oefeningen ze belemmert worden door de bouw, maar ieder paard heeft op een moment voor zijn doen op zijn top gepresteert. Dan vind ik dat dat paard succesvol is. Of dat nou bij de L is of bij de Z. Zodra ruiter en paard er geen lol meer in hebben, moeten ze stoppen..

Ik ben het helemaal met je eens als je samen eruit kan halen wat erin zit

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:50

Charos ik denk juist dat je als ruiter stevig in je schoenen moet staan om met je haf aan te komen, misschien dat de jury er idd niet aan mee doet, maar de mensen onderling kunnen wat af gniffelen.

Maar een goede zelfverzekerde ruiter durft zelfs op een ezel mee te doen als die in zijn ogen de potentie heeft.

Zelf wacht ik om deze reden nog wel met starten tot we goed beslagen ter ijs komen,als ze dan toch van te voren lachen wil ik graag achteraf dat hun monden openhangen en het lachen hun vergaan is }>
Dus denk dat je ook gelijk hebt wat betreft dat fanatieke.

Leonoor mijn tink springt wel, mijn haf ook, maar die wil ik dus net niet kwijt, alhoewel iemand die met haar durft te springen wel handig zou zijn

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 02:10

Wat maakt het uit wat voor paard je hebt, zolang je hem lekker voor elkaar hebt moet je er gewoon mee op parcours gaan als je wilt.

Maar, als koudbloedruiter moet je wel reëel blijven, van de 10 KWPN-ers hebben er gemiddeld genomen een stuk of 6 de potentie om Z te rijden, tegenover 2 bij de koudbloeden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:10

Minder nog denk ik, kijk maar naar een willekeurige Z baan. Van de 24 starters is er geen een koudbloed! Over de hele provincie op een wedstrijddag, misschien 1( Taco?)

En kijk dan nog een stapje verder, ZZ licht..... Daar mogen ze tegenwoordig wel starten maar heeft iemand dat al gedaan?
überhaupt vraag ik me af of er een koudbloed Z2 met 20 WP is.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:39

De meeste haflingers zijn onder de 1.48 dus de kans om ZZ-licht te rijden is er niet.

@Sily, op concours maakt het me geen donder uit, ik rijd nog bij de pony's en daar rijd iedereen toch meer voor de lol. Maar als ik zie hoe sommige reageren op het wedstrijd rijden met een koudbloed, sorry maar dan hebben ze het dus óók over mijn paard.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:45

Charos schreef:
De meeste haflingers zijn onder de 1.48 dus de kans om ZZ-licht te rijden is er niet.

.

Shires en Tinkers zijn ook koudbloeden en zeker wel groter dan 1.48m!

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:09

Er zijn ook genoeg tinkers kleiner dan 1.48 plus dat veel mensen zelf een koudbloed hebben gekocht om recreatief mee te rijden, dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:38

Dat is juist mijn punt. Ik zou best een Haf oid willen hebben om lekker mee buiten te rijden. Die paardjes zitten heerlijk vind ik, met die brede ruggetjes. Maar als wedstrijdruiter-met-ambitie-voor-het-hogere-werk-dan-Z1 maak je een keuze als je geen geld hebt voor meerdere paarden en ik gok zo dat er een enkele ruiter is die die ambitie waar wil maken met Friezen (warmbloeden ) maar dat de Tinkers ed vooral in de recreatieve hoek te vinden zijn en in de lagere klassen van de basissport bij de ruiters die wedstrijdrijden voor 'erbij' hebben. Van mij mag iedereen starten met wat voor ras dan ook, en van mij mogen zelfs ezels en koeien nog meedoen als iemand daar toevallig gek op is, probeer het maar zou ik zeggen, maar ik vind dat je wel onrealistisch bent als je daarbij gaat piepen dat de kans dat je naar de ZZ of de St. George komt zo klein is en dat je oneerlijk bezig bent tegenover je paard als je er koste wat het kost een appuyement of een pirouette uit wil wringen.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:51

@ Urielle, Allereerst, een fries is een koudbloedje Maar dat is toch prima?! Iedereen zijn eigen paard, zijn eigen soort klooi er lekker mee aan wat je wil, dressuur met een haf of buitenritten met een KWPN, wat maakt het uit? Toch helemaal niets?

Ik vind het vooral zo erg, dat we allemaal dezelfde sport uitoefenen, en dat er zó ontzettend onaardig overgedaan wordt.... Onbegrijpelijk...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:00

Mexx schreef:
Ten eerst is een Fries geen koudbloed maar een warmbloed

Ik quote maar ff.
Sinds Bokt weet ik dat Friezen warmbloeden zijn

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:04

@ punkies: een fries is een warmbloed

Ik vind dat je bij ieder paard alles eruit mag halen wat erin zit. Als ik zie hoe lekker mijn fjord meekomt met de dressuur, en ook heerlijk kan springen, en zie dat hij er plezier in heeft en ook voor mij tot het uiterste wil gaan, vind ik het allemaal geen probleem. Als het dier zelf aangeeft dat hij aan zijn top zit, vind ik dat je trots moet zijn op je paard en moet stoppen met die wedstrijden ed.

pykarla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:11

ik vind ook dat koudbloedpaarden wel gewoon voor de wedstrijden gebruikt kan worden

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:20

Helemaal mee eens Urielle. Er zullen bijzonder weinig (lees: geen) mensen zijn die een tinker kopen met het doel de ZZ te halen. Wat je vaker ziet is mensen die inderdaad de wedstrijden voor erbij rijden, en niet dat dat de oorspronkelijke insteek was.
Zo ook bij mij, ik heb mijn tinker niet gekocht als wedstrijdpaard, dan had ik wel een ander paard gekocht. Maar dat ik hem niet voor de sport heb gekocht wil niet zeggen dat ik geen wedstrijden zal rijden.
En ach, de paar personen op die wedstrijden die er zonodig wat over moeten miepen.... kan me er niet druk om maken.
Ik heb trouwens wél de ambitie om het Z te halen met mijn tinker, omdat ik denk dat hij dat moet kunnen. Maar strand het schip eerder, so be it. Qua gangwerk en bouw moet hij het aankunnen, het is een hele luxe tinker, voor een tinker er langbenig, langere rug en een schuine schouder. Qua gangwerk is hij vergeleken met een dressuurcrack uiteraard niet spectaculair, maar voor een tinker is het wél spectaculair, en doet hij zeker niet onder voor de average KWPN'er.
Ik heb weleens het idee dat mensen bij het idee tinker een beetje streotype tinker zien, grof, log, etc. Terwijl er zoveel verschillende types zijn.
Dit is mijn tinker, en er lopen zeker nog luxere rond:
Afbeelding
Afbeelding
Een appuyement krijg ik trouwens echt wel uit mijn tinker hoor, daar hoef ik niet voor te wringen

Overigens denk ik zeker wel dat het waar is wat eerder gezegd wordt, dat 6 van de 10 KWPN'ers de Z2 kunnen halen en 2 op de 10 koudbloeden. Maar het verschil is ook niet dat je grote kans hebt dat je die 60% KWPN'ers met de potentie ook inderdaad in de wedstrijden ziet, maar van die 20% koudbloeden die het kunnen, zul maar een klein deel daadwerkelijk in de wedstrijden zien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:23

Zowel friesen als haflingers zijn warmbloeden, maar dat wil nog niet zeggen dat het van oorsprong rijpaarden zijn. Een fries is van oorsprong een koetspaard en een haflinger een lastpaard. Persoonlijk vind ik het jammer dat deze onder het motto "je moet er ook in de wedstrijden mee kunnen komen" deze rassen nu omgevormd worden. Warmbloedrijpaarden hebben we tenslotte al genoeg.

Dressuur is nu eenmaal bedoeld als training van rijpaarden en de wedstrijdsport is daar een uitvloeisel van. Daarom moet je gewoon realistisch zijn en voor je lol meerijden en niet verwachten dat je met je koudbloed OS potentie hebt of gaan roepen dat het zulke geweldige sportpaarden zijn. Daar zijn ze gewoon niet voor gefokt. Wees liever trots op de uitstraling, het karakter en de aparte verschijning van je paard of pony.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:25

Friezen zijn oorspronkelijk rijpaarden, en werden ook gebruikt voor de koets, maar waren hoofdzakelijk rijpaard.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:26

die van mij kan ook al redelijk appuyeren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:30

Supertje schreef:
Friezen zijn oorspronkelijk rijpaarden, en werden ook gebruikt voor de koets, maar waren hoofdzakelijk rijpaard.

Nee, ze werden in de landbouw gebruikt, gewoon door boeren om te ploegen en te eggen en het hooi te vervoeren. 's zondags voor de sjees en i keer per jaar naar de streekwedstrijd onder het zadel.

Rijpaarden bestonden vroeger alleen voor de adel en de dokter!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:33

Supertje schreef:

Nederland is nooit een land van rijpaardenfokkers geweest. Een fries is eigenlijk een klassieke, barokke draver, dat is ook hun sterke punt. Rijpaarden waren vroeger tölters of gallopeurs.