Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:14

KiWiKo schreef:
Jij hebt dus een goede smid, mag ik vragen welke dat is aangezien je in mijn regio zit???

Maar het hoefmechanisme wordt op geen enkele manier belemmerd door een ijzer

Mijn smid vind dat je dus alleen ijzers er onder moet doen als t echt nodig is ( vandaar ook dat ik had getikt ; anders worden ze er wel mee geboren- bij wijze van spreken dan he). Ik ben verder ook erg over m te spreken. Mijn paard was in t begin niet de meest makkelijke, ook vanwege zijn omvang en zijn super sterke keiharde hoeven .Hij heeft super veel geduld en levert netjes werk. Maar ik kan m bellen en binnen 1 of 2 dagen is ie er. Hij komt liever een keertje voor niks kijken dan dat ik m te lang zou laten worden. Ik heb Bart Portugees( ik weet niet of ik t goed heb geschreven). En of ik t dan verkeerd begrepen heb over dat hoefmechanisme dat laat ik dan maar in t midden. Ik gheb er tenslotte niet voor geleerd . Maar een ding neem ik wel gewoon aan dat t beter is voor een paard om zonder ijzers te lopen als hij ze niet nodig heeft

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:16

Dus een goede smid, een goede smid timmert er alleen een ijzer onder als het nodig is.

Bart is een goede smid......... zeker weten

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:18

KiWiKo schreef:
Dus een goede smid, een goede smid timmert er alleen een ijzer onder als het nodig is.

Bart is een goede smid......... zeker weten

nou daar zijn we t dan over eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 19:31

Jovarna schreef:
Citaat:
Ik heb er abslouut niks op tegen, alleen dat terug gaan naar de paarden in de natuur terwijl de huidig gefokte paarden ook alweer anders zijn, vind ik soms ietwat overdreven..

Een paard is nog steeds een paard. Het paard is nauwelijks veranderd gedurende de evolutie (in tegenstelling tot bijv. de hond; een chiwawa en een St. Bernard bijv. lijken nauwelijks nog op de originele wolf ).
* Das waar..

Citaat:
Zo wordt het ook natuurlijk gevonden, zag ik bij Paard Natuurlijk staan, dat de paarden beter in de stal af zijn op een beton-bodem, omdat -lang verhaal- Dat vind ik dus een minpuntje .

Ze hebben het daar over een inloopstal , niet over een 'gewone' stal die dicht gaat en waar het paard de hele nacht (of etmaal) in moet verblijven.
Omdat een paard in de wei over het algemeen op zachte ondergrond loopt, is het goed om in die wei (bijv. in of voor of bij de inloopstal òf uitloop) een harde ondergrond aan te leggen, zodat ze ook regelmatig op harde ondergrond lopen (i.v.m. de hoeven).
* Ik moet beter lezen
In dat geval sluit ik me er wel bij aan

Citaat:
Natuurlijk Bekappen vind ik allemaal heel interessant, maar het lijkt me wel een risico om na een dagcursus ongediplomeerd aan de slag te gaan. Maar als je het eenmaal goed doet, doet het je paard wel goed. Een hoefsmid z'n opleiding is natuurlijk langer omdat ze veel leren ook over hoefziektes enzo, maar dan nog vind ik het gewoon een risico. Mijn paard is nu 3 en loopt ook al 3 jaar probleemloos blootvoets *klop klop , waarschijnlijk ook het geluk dat ze gewoon goede en 'gezonde' hoeven heeft. (in goed conditie vekerende klinkt misschien beter ).

Zelf aan de slag gaan zonder een deskundige (hoefbekapper) erbij, kan alleen met sterke, gezonde, probleemloze hoeven. Ik zelf laat regelmatig m'n hoefbekapper komen, omdat ik het belangrijk vindt dat hij meekijkt, de hoeven weer even optimaal bijwerkt en mij adviseert en mij bijpraat (zijn bezoek is altijd erg leerzaam).
* Ok, dat is dan wel verstandig. En in dat geval hartstikke goed dus.
Mijn paard loopt tot nu toe prima blootvoets, dus ik laat het er dan ook zo bij

Citaat:
Qua rijstijl & grondwerk vind ik het altijd wel erg gaaf wat je met een paard kan opbouwen, hoewel ik nou al een goede/leuke band heb met mijn paard. Het rijden zelf -bitloos enzo- is met name fijn voor je paard natuurlijk, maar ik dressuur ook graag en weet niet of dit wel te combineren valt. )

Is zeker te combineren! Je kunt prima dressuur rijden zonder bit. Zelfs nog beter (mijn eigen ervaring en ervaringen van diverse andere mensen die ik ken).

Hmm, dat klinkt dan wel interessant.
Momenteel is er geen bit in te krijgen, ze is aan het wisselen.
Maar als ze wordt ingereden, gebeurd dat wel mét bit. Maar in
de toekomst wil ik bitloos rijden best eens proberen, alhoewel
ik moet toegeven dat dressuur-en me wel lastig lijkt! Maar
oefening baart kunst he

Ik zal m'n woorden terugnemen Jovarna

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:15

KiWiKo schreef:
Jij hebt dus een goede smid, mag ik vragen welke dat is aangezien je in mijn regio zit???

Zolang ze op voldoende garnituur staan. Een slecht passend ijzer kan wel degelijk het mechanisme en dus het model van de hoef aanpassen. Maar ook, als je bijvoorbeeld een tijdje zijlippen nodig hebt gehad, dan zie je dat op den duur terug in de vorm van de hoef, ook als het ijzer van correcte maat was. Slecht aangebrachte ijzers zullen we het maar niet over hebben.

Ik ben vóór goede, correcte, doordachte hoefsmederij. Iemand zonder de nodige officiële papieren, komt niet in de buurt van mijn paard zijn voeten, onder geen beding.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:16

Ik geloof dat ik een zeldzame kruising ben .
Ik houd mijn pony's aan de ene kant 'natuurlijk'. Daar heb ik dan ook wel het type pony voor (kruising haflinger en kruising haflinger-paint). Ze staan bij mij 24/7 buiten met een inloopstal (een stal van 3 bij 6m waarvan de deuren altijd open staan). Ze hebben geen dekens op, omdat ze een goede vacht hebben en ze zich goed warm kunnen houden. Daarbij heb ik niet het probleem waar de wedstrijdruiter in ieder geval tegen aan loopt met een dikke wintervacht. Mijn oudste merrie wordt namelijk niet bereden en de jongste is een jaarling. Het niet rijden is geen keuze geweest om de pony zo natuurlijk mogelijk te houden. Het was de keuze van mijn pony: ze duldt absoluut niemand op haar rug.
Daarnaast doe ik met beide pony's NH, omdat ik op die manier leuk met mijn beestjes bezig kan zijn en mijn oudste merrie op deze manier van benaderen veel beter reageert (ze is een traumageval).

Ze worden ook natuurlijk bekapt (natural balance-methode). Voor de duidelijkheid: het bekappen bestaat bij mijn pony's alleen uit het bijvijlen/bijwerken van de buitenste rand van de hoef. Het verschil met een traditionele hoefsmid en mijn natural balance-bekapster is dat er bij mijn pony's niets van de zolen of steunsels wordt afgehaald (ik weet niet zeker of een traditionele bekapper de steunsels wegsnijdt). Ik heb verschillende hoefsmeden gehad en had altijd een pony die twee weken kreupel stond na het bekappen. Ze heeft namelijk platvoeten en een niet al te dikke zool. Het bijsnijden van de zool zorgde altijd voor gevoeligheid. Aangezien de traditionele bekappers nooit mijn vraag (graag alleen bijvijlen, niet aan de zool komen) respecteerden, heb ik nu een natuurlijk bekapster. Een deel van de naturals is trouwens tegen de natural balance-methode, omdat deze hoefsmeden ook met ijzers werken en een deel van de naturals daar tegen is. Mijn hoefsmid (ja, ze heeft een fatsoenlijke opleiding gedaan en nee, ik bekap nooit zelf, vind ik veel te riskant) vindt dat er paarden zijn die in ieder geval tijdelijk ijzers nodig hebben (bijv. bij bepaalde hoefaandoeningen). Ook al heb ik een minder goede ervaring met mijn merrie, ik ben niet tegen de traditionele manier van bekappen en beslaan. Omdat het toevallig bij mijn merrie niet heeft gewerkt en ik een aantal slechte ervaringen heb, betekent dat niet dat automatisch iedere traditionele hoefsmid slecht is.
Even voor de duidelijkheid voor mensen die zich niet in natuurlijk bekappen hebben verdiept: er zijn erg veel stromingen binnen het natuurlijk bekappen. Daarbij zit ook een in mijn ogen extreme stroming (dit is naar mijn mening meestal de manier van natuurlijk bekappen waarbij paarden ernstig kreupel worden en soms lange tijd pijn moeten lijden). Deze methode is echter niet de enige methode.

Ik begrijp heel goed dat een aantal van jullie alleen al 'anti-natural' zijn vanwege het opdringerige karakter van sommigen. Hier loop ik namelijk ook tegen aan en met deze mensen word ik niet graag vergeleken.
Persoonlijk probeer ik mijn dingen uit verschillende methodes te pakken en niet te veel te oordelen over anderen. Ik denk dat iedereen hier op Bokt gek is op zijn paarden en er het beste mee voorheeft.

Ik wil nog graag reageren op een aantal reacties die voorbij kwamen (sorry, ben niet zo goed in quoten). Ik herinner me dat iemand opperde dat de natuurlijke methode veel goedkoper zou zijn m.b.t. het onderhoud. In mijn geval is dit niet zo. Ik voer veel meer ruwvoer als ik dit vergelijk met mijn buurman die wedstrijdruiter is, waardoor ik duurder uit ben. Daarnaast betaal ik 10-15 euro per bekapbeurt per pony meer bij mijn natural balance-smid, dan bij een traditionele hoefsmid.
Ik herinner me ook dat iemand zei dat NB alleen kon slagen als de omstandigheden in zijn geheel aangepast werden. Daarbij werd ook het weglaten van krachtvoer en dekens genoemd. Ik ben het met je eens dat het bij NB belangrijk is dat een paard veel beweging krijgt en regelmatig op de harde weg komt. Ik begrijp alleen niet waardoor NB niet werkt door het geven van krachtvoer en het gebruik maken van dekens.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:19

Fronton schreef:
KiWiKo schreef:

Zolang ze op voldoende garnituur staan. Een slecht passend ijzer kan wel degelijk het mechanisme en dus het model van de hoef aanpassen. Maar ook, als je bijvoorbeeld een tijdje zijlippen nodig hebt gehad, dan zie je dat op den duur terug in de vorm van de hoef, ook als het ijzer van correcte maat was. Slecht aangebrachte ijzers zullen we het maar niet over hebben.

Ik ben vóór goede, correcte, doordachte hoefsmederij. Iemand zonder de nodige officiële papieren, komt niet in de buurt van mijn paard zijn voeten, onder geen beding.

heb je het, slechte smeden zijn er ook

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:34

vroeger liepen paarden ook niet op rotsen met hoefijzers. ijzer is niet gebruikt omdat dat het beste is maar omdast ze vroeger gewoon niks anders hebben.(stellingen van naturals) ik ben van mening dat een paard dat geen ijzers gewend is zonder kan. met ijzers gaat de weerbaarheid van de hoeven verloren. verder heb ik gehoord dat paarden zonder ijzers minder hoefproblemen hebben ( weet ik niet zeker) maar wij beslaan nooit rijden gewoon buiten, draven op de weg, hebben nog nooit een paard met hoefproblemen gehad. is maar mijn mening wil niemand aanvalen

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:54

mijn paard staat voor op ijzers omdat zij witte voeten heeft en als ze zonder ijzers loopt binnen 4weken de stukken eraf vliegen dus n.h is niets voor mijn paard en er komt alleen een hoefsmid met een goede opleiding en een goed gevoel met paarden aan mijn paarden en niet iemand die in een paar uurtjes even een paard leert bekappen

Tanja

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:08

@Wilawander, ik denk dat je NH verward met NB?
Waarom op ijzers met witte voeten? Dat begrijp ik dus even niet, ik heb er hier 4 staan met witte voeten maar geen van allen heeft ijzers, waarom moet dat met witte voeten?

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:21

Wilawander schreef:
mijn paard staat voor op ijzers omdat zij witte voeten heeft en als ze zonder ijzers loopt binnen 4weken de stukken eraf vliegen dus n.h is niets voor mijn paard en er komt alleen een hoefsmid met een goede opleiding en een goed gevoel met paarden aan mijn paarden en niet iemand die in een paar uurtjes even een paard leert bekappen

het feit of je paard witter, bruine zwarte gele of groene benen heeft, heeft niksmet de sterkte van je paard te maken. ik heb ze gezien met zwarte benen met slechte hoeven en mijn pony heeft drie witte en knoerharde en stevige hoeven. het is wel dat harde hoeven minder snel groeien en zachte hoeven sneller omdat die ook sneller slijten. wou ik alleen even zeggen heel veel mensen zeggen dat

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:32

sandra1986 schreef:
Wilawander schreef:

het feit of je paard witter, bruine zwarte gele of groene benen heeft, heeft niksmet de sterkte van je paard te maken. ik heb ze gezien met zwarte benen met slechte hoeven en mijn pony heeft drie witte en knoerharde en stevige hoeven. het is wel dat harde hoeven minder snel groeien en zachte hoeven sneller omdat die ook sneller slijten. wou ik alleen even zeggen heel veel mensen zeggen dat

Het is wel degelijk zo dat paarden met zwarte hoeven veel hardere voeten hebben dan lichte hoeven. Heb veel ervaringen met veel verschillende paarden. En daar is me echt opgevallen dat de witte hoeven veel gevoeliger zijn voor scheuren, rotstraal en dergelijke. We hebben thuis er één met 4 witte voeten en 1 met 2 zwarte en 2 witte. Die zwarte zijn prima en nooit geen problemen. De witte hebben regelmatig last van lichte rotstraal en ook scheuren.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:50

o nou ik heb vaak gehad dat het niks uitmaakte. mijn pony heeft drie witte benen. alle vier de hoeven zijn goed, hard. nergens last van

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:16

Ik zei al eerder dat ik er hier 4 heb staan met witte voetjes/hoeven en geen van die 4 staat op ijzers.
1 daarvan heeft wel jaren op ijzers gestaan maar dat ging dus niet. Witte hoeven kunnen (dat is dus ook weer eens per paard verschillend) zwakker zijn. Bij 1 van de 4 hier is dat ook zo en dat is nou juist diegene die jaren op ijzers heeft gestaan. Constant zaten de ijzers los bij hem en jawel, juist aan de witte voetjes. Hij raakte ze om de haverklap kwijt en dat gaf scheuren en andere ellende.
Nu staat hij net als de rest al jaren zonder ijzers en heeft geen centje pijn meer, geen scheuren en geen andere ellende, zijn hoeven zijn door het weglaten van de ijzers juist veel gezonder en harder geworden.
Dit paard had ik op ijzers staan omdat hij achter meer binnendoor gezet moest staan, ik dacht dat dit zonder ijzers niet kon en we bleven dus in de ellende zitten. Tot ik het gewoon eens heb geprobeerd, ijzers eraf en binnendoor laten bekappen als normaal alleen geen ijzers er meer onder. Verder zelf bijgehouden met vijlen (onder begeleiding van mijn (traditionele) smid) en dat werkt dus perfect. Ja hij loopt ook over het asfalt (nu even niet want hij staat al een tijd stil, maar toen ik hier net mee begon dus wel)

Het verhaal wat door veel mensen wordt verkondigt dat een paard met witte voeten dus op ijzers moet omdat het witte voeten heeft is dus gelül van een dronken aardbei, wederom is dit per paard verschillend.

Ik doe overigens niet aan NB maar heb gewoon een traditionele smid/bekapper. Tussendoor hou ik het zelf bij.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:23

die van mij wordt ook gewoon binnendoor gezet ra en dit gaat ook ijzerloos gewoon goed

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:25

Mij was destijds wijsgemaakt door verschillende mensen dat dit zonder ijzers niet kon omdat het dan verkeerd zou afslijten. Als ik het zelf tussendoor maar goed bijhoudt is er niets aan de hand en de witte voetjes zijn zonder ijzers alleen maar beter geworden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:54

Fronton schreef:
Bloed in de hoef????
Enlighten me, please!

Zie bijv. hier voor foto's van de binnenkant van de hoef (érg interessant, het hele verhaal trouwens ook!).

Het verbaast me trouwens wel dat je niet weet dat de hoef is voorzien van bloed. Nooit een hoefsmid te ver in de zool zien snijden, waarna het bloed eruit stroomt? Nooit een DA een hoefzweer weg zien snijden tot bloedens aan toe?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:00

Beste Jovarna, ik zeg toch nergens of ik dit wel of niet weet, ik vroeg me alleen sterk af wat er precies bedoeld werd met 'bloed in de hoef'. Dát was mijn vraag en daar wil ik graag antwoord op.
En nee, mijn paard heeft nooit zo'n hoefzweer gehad. Wel iets anders waardoor ik weet hoe of wat en waar er bloed aan te pas komt.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:01

En wat doen NBers met een hoefzweer? Snijden ze die er zelf uit? En leren ze ook ziektes te onderkennen....

Anoniem

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:06

Juco schreef:
En wat doen NBers met een hoefzweer? Snijden ze die er zelf uit? En leren ze ook ziektes te onderkennen....

Ik kan niet voor honderden andere mensen praten, maar ik zelf ga niet zelf een zweer uitsnijden nee.

Nogmaals, mensen die hun paard natuurlijk (laten) bekappen is niet één 'soort volk' .

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:20

Nee, sorry, snap ik. Maar in mijn omgeving zijn alleen mensen die zo doorgeslagen zijn naar NB, die staan niet open voor vragen of discussies. Tenzij je je bekeerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:31

KiWiKo schreef:

Heb je een website en/of onderzoek waar dit uit blijkt?

Hier een animatie van het hoefmechanisme (afkomstig van deze website):
Afbeelding

Het lijkt me logisch dat de hoef niet in deze mate kan uitzetten met een ijzer eronder.
De enige plek waar met een ijzer nog enigszins mechanisme plaatsvindt, is aan de achterkant van de hoef, daar waar geen nagels zitten. Zou de hoef wèl rondom kunnen uitzetten met een ijzer, dan zou dit heel kwalijk zijn, want dat zou betekenen dat bij iedere uitzetting de nagels in de hoef (witte lijn) wrikken.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:35

Jovarna schreef:
KiWiKo schreef:

Heb je een website en/of onderzoek waar dit uit blijkt?

Hier een animatie van het hoefmechanisme (afkomstig van deze website):
Afbeelding

Het lijkt me logisch dat de hoef niet in deze mate kan uitzetten met een ijzer eronder.
De enige plek waar met een ijzer nog enigszins mechanisme plaatsvindt, is aan de achterkant van de hoef, daar waar geen nagels zitten. Zou de hoef wèl rondom kunnen uitzetten met een ijzer, dan zou dit heel kwalijk zijn, want dat zou betekenen dat bij iedere uitzetting de nagels in de hoef (witte lijn) wrikken.

duidelijk, dan heb ik toch goed geluisterd naar mijn smid

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:36

dan heb jij je niet genoeg verdiept in de materie.

Woon eens een lezing bij van Van Nassau, doe ik ook regelmatig en dan weet je dat een hoef gewoon uitzet met ijzers onder

Ook kan je dat zien aan ijzers die eronder uit gehaald zijn.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:36

Dat plaatje is ook wel lichtelijk overdreven volgens mij. Die andere site, leek mij niet zo betrouwbaar.