Citaat:
Ik heb er abslouut niks op tegen, alleen dat terug gaan naar de paarden in de natuur terwijl de huidig gefokte paarden ook alweer anders zijn, vind ik soms ietwat overdreven..
Een paard is nog steeds een paard. Het paard is nauwelijks veranderd gedurende de evolutie (in tegenstelling tot bijv. de hond; een chiwawa en een St. Bernard bijv. lijken nauwelijks nog op de originele wolf

).
* Das waar..
Citaat:
Zo wordt het ook natuurlijk gevonden, zag ik bij Paard Natuurlijk staan, dat de paarden beter in de stal af zijn op een beton-bodem, omdat -lang verhaal- Dat vind ik dus een minpuntje

.
Ze hebben het daar over een inloopstal

, niet over een 'gewone' stal die dicht gaat en waar het paard de hele nacht (of etmaal) in moet verblijven.
Omdat een paard in de wei over het algemeen op zachte ondergrond loopt, is het goed om in die wei (bijv. in of voor of bij de inloopstal òf uitloop) een harde ondergrond aan te leggen, zodat ze ook regelmatig op harde ondergrond lopen (i.v.m. de hoeven).
* Ik moet beter lezen
In dat geval sluit ik me er wel bij aan
Citaat:
Natuurlijk Bekappen vind ik allemaal heel interessant, maar het lijkt me wel een risico om na een dagcursus ongediplomeerd aan de slag te gaan. Maar als je het eenmaal goed doet, doet het je paard wel goed. Een hoefsmid z'n opleiding is natuurlijk langer omdat ze veel leren ook over hoefziektes enzo, maar dan nog vind ik het gewoon een risico. Mijn paard is nu 3 en loopt ook al 3 jaar probleemloos blootvoets *klop klop , waarschijnlijk ook het geluk dat ze gewoon goede en 'gezonde' hoeven heeft. (in goed conditie vekerende klinkt misschien beter

).
Zelf aan de slag gaan zonder een deskundige (hoefbekapper) erbij, kan alleen met sterke, gezonde, probleemloze hoeven. Ik zelf laat regelmatig m'n hoefbekapper komen, omdat ik het belangrijk vindt dat hij meekijkt, de hoeven weer even optimaal bijwerkt en mij adviseert en mij bijpraat (zijn bezoek is altijd erg leerzaam).
* Ok, dat is dan wel verstandig. En in dat geval hartstikke goed dus.
Mijn paard loopt tot nu toe prima blootvoets, dus ik laat het er dan ook zo bij
Citaat:
Qua rijstijl & grondwerk vind ik het altijd wel erg gaaf wat je met een paard kan opbouwen, hoewel ik nou al een goede/leuke band heb met mijn paard. Het rijden zelf -bitloos enzo- is met name fijn voor je paard natuurlijk, maar ik dressuur ook graag en weet niet of dit wel te combineren valt. )
Is zeker te combineren! Je kunt prima dressuur rijden zonder bit. Zelfs nog beter (mijn eigen ervaring en ervaringen van diverse andere mensen die ik ken).