Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:25

Ik ook. Het gaat er toch om dat je zelf plezier hebt in je hobby/sport.

Er lopen wel 20.000.000.000 paarden op de wereld die waarschijnlijk beter zijn als mijn dier. Waarschijnlijk nog eens de helft meer betere ruiters als ik....

Ik rijdt de wedstrijden omdat ik er plezier in heb, en natuurlijk ben ik het ook wel eens niet eens met de punten (te hoog of te laag) maar aan het einde van de dag gaat het toch alleen maar erom dat we weer een dagje uit geweest zijn. En volgende keer beter, was ik niet goed genoeg zal ik moeten oefenen, en niet de jury....

(overigens heb ik het nog maar zelden/nooit meegemaakt dat er punten 'weggegeven' waren ivm een naam, als dat wel zo was en ik zag ze toevallig rijden zag je ook duidelijk dat het écht wel verdiend was !!)

Hippotha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:36

Ludora schreef:
Ik ook. Het gaat er toch om dat je zelf plezier hebt in je hobby/sport.

Er lopen wel 20.000.000.000 paarden op de wereld die waarschijnlijk beter zijn als mijn dier. Waarschijnlijk nog eens de helft meer betere ruiters als ik....

Ik rijdt de wedstrijden omdat ik er plezier in heb, en natuurlijk ben ik het ook wel eens niet eens met de punten (te hoog of te laag) maar aan het einde van de dag gaat het toch alleen maar erom dat we weer een dagje uit geweest zijn. En volgende keer beter, was ik niet goed genoeg zal ik moeten oefenen, en niet de jury....

(overigens heb ik het nog maar zelden/nooit meegemaakt dat er punten 'weggegeven' waren ivm een naam, als dat wel zo was en ik zag ze toevallig rijden zag je ook duidelijk dat het écht wel verdiend was !!)

Vind ik ook!
Als ik weleens hoor hoe sommige ruiters over de wedstrijden praten denk ik bij mezelf:"Waarom doe je godsnaam nog mee dan?"
Die hebben er duidelijk geen plezier in.......en dat komt waarschijnlijk de prestaties ook niet ten goede.
Als ik niet lekker en ontspannen in mijn vel zit, loopt mijn paard ook erg gespannen en lukt er niet veel. (ik stap dan lekker af i.p.v. helemaal frustie te worden, want het moet wel leuk blijven voor mij en het paard )

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:05

[/quote]

Als jurylid beoordeel ik puur wat ik die 6 minuten in de ring zie. De achtergronden van iemand: rijk of 'arm', hoe iemand aan zijn paard komt, wat er doordeweeks gebeurt, is totaal niet relevant.
Je zit daar om te beoordelen wat je op dat moment ziet. De rest is totaal onbelangrijk.
Ik kijk ook niet naar afstammingen, of whatever. Ik geloof best dat er misschien enkele zijn die dat doen, maar dat wordt allemaal zwaar overtrokken
Wanneer kijkt iedereen nu eens in de spiegel?[/quote]

net als dat er verschillende visies zijn van mensen zijn er ook verschillende juryleden en ruiters met of zonder rijke ouders en een goed paard. je moet idd niet iedereen over een kan scheren, maar als het wel erg vaak voorkomt, ben heb je de neiging dat te gaan doen.

zodoende rijd ik momenteel 2 paarden op wedstrijden, en daar komt er in het verloop van het jaar nog een bij.
een daarvan is een Omium, daar rijd je een nette proef mee, heel constant maar niet super bijzonder, paard heeft wel een super uitstraling en pakt iedereen in. hup 176 punten.
dan heb ik nog een Rex Magna, niet zo'n constant beeld als die Osmium maar wel opvallende gangen en ook een zekere uitstraling. verder loopt ze ook zeker een nette proef, maar ze is gewoon zo heet op wedstrijden, in tegenstelling tot thuis. maar daar krijg je dan bijvoorbeeld 160 punten mee. daarbij lopen ze dus beide een nette proef zonder grove fouten.

en qua, rijk arm blablabla...bij ons weten ze donders goed wie er veel geld heeft en wie iets minder. dus die achtergrond zit wel in het hoofd.

maar je hebt natuurlijk ook juryleden die er idd gewoon doorheen prikken. maar als het goed is moet dat dan toch juist doordrukken als die nieuwe proeven erdoor komen.

ook zei iemand dat je het paard niet de proef door kunt begeleiden. de ruiter erop natuurlijk wel. dat meisje waar ik het over had, kan geen stap doen zonder dat haar instructeur heeft gezegt dat het mocht, op het voorterrein rijdt ze altijd met een oortje en ze wordt de hele tijd gedrilld. ken haar dus ook persoonlijk he....dat ze er nog lol in heeft, snappen niet veel mensen...zo erg is het daar.

ach en ik doe voorlopig gewoon mijn ding...kom daar waar ik wil zijn vast wel in mijn eigen tijd.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:07

Ik ben gelukkig bij mijn huidige paard een heel stuk ontspannender gaan rijden, met veel meer een rijtechnisch dan een winst doel voor ogen.....

Bij mijn vorige paard was ik een stress-kipp zoals jij omschrijft, en nee dan is het eigenlijk helemaal niet zo leuk om wedstrijden te rijden, of je nu wint of niet. Dus daarom heb ik geleerd dat ik het vooral leuk moet vinden.....

fransheijs

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:11

Ludora schreef:
Ik ben gelukkig bij mijn huidige paard een heel stuk ontspannender gaan rijden, met veel meer een rijtechnisch dan een winst doel voor ogen.....

Ik kan me dat bijna niet voorstellen: Dat iemand rijtechnisch beter wil worden en daarmee een hoger niveau wil halen zonder dat er een motivatie is om je vervolgens ergens mee te meten, een wedstrijd dus!

Als je zegt dat je een doel hebt, wil je je verbeteren! Dat doe je om beter te worden als iets of iemand..........anders heb je de drive niet!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:14

fransheijs:
waarom kun je jezelf niet willen verbeteren zonder de wedtrijden in te gaan?
ikzelf probeer ook nog iedere dag bij te lern, en probeer rijtechnisch ook vooruit te raken, om een betere combinatie te vormen met mijn paarden, en hun zo goed mogelijk te krijgen. maar ik rij wel geen wedstrijden door verschillende redenen. (ene paard is 10 maand drachtig, de andere worden pas ingereden, het zijn koudbloeden, ik zit nog niet in de LRV, en ik heb gewoon geen wedstrijdambities...)

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:17

Wat is dan jouw motivatie om beter te worden??

En niet zeggen voor mezelf.....want dat is het grootste cliche wat er is!! Wat is nou het achterliggende doel, drive die ervoor zorgt dat jij jezelf wil verbeteren!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:20

CocoChanel schreef:
Hoi,
Soms denk ik wel eens dat de dressuur maar oneerlijk verdeeld is.
Persoonlijk denk ik dat je zonder goed paard of pony niet ver komt, al ben je nog zo goed. Daarbij denk ik dat het ook veel uitmaakt of je een beetje in de paardenwereld zit.

Het demotiveerd soms best wel. Hebben jullie dat ook niet?
Hoe hoger je komt: Je rijdt vaak tegen het geld van een ander.
Natuurlijk is talent, doorzettingsvermogen en fantatisme ook heel belangrijk, maar zonder geld en een goed paard/pony kom je niet ver.
Wat denken jullie?

Ik denk dat de TS hier een goed punt heeft, mijn gelijk heeft ze...

Ik bedoel, als je concoursen wilt starten moet je betalen. Trailer en auto (evt vrachtwagen ? ) Moet je betalen. Het paard moet je betalen. Alles heeft een prijs...

En het verhaal met een goede/slechte pony ken ik ook wel. Als een pony niet de goede capaciteiten heeft, en de ruiter/amazone kán het wel, dan kom je meestal niet tot de hogere klasses. Met een goed degelijk paard, kom je gewoon veel verder, en het ziet mooier uit ook (Bedoel hier niks persoonlijks mee ) ..

Uiteindelijk gaat het om de ruiter en amazone. Als jij het paard niet kunt uitleggen wat je bedoelt, maar je hebt toch een goed paard, dan kom je ook niet verder, zonde van het goede paard, dan moet jij beter les nemen, of het beter uitvoeren.

Mijn mening wilde ik even kwijt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:21

fransheijs schreef:
Ludora schreef:

Ik kan me dat bijna niet voorstellen: Dat iemand rijtechnisch beter wil worden en daarmee een hoger niveau wil halen zonder dat er een motivatie is om je vervolgens ergens mee te meten, een wedstrijd dus!

Als je zegt dat je een doel hebt, wil je je verbeteren! Dat doe je om beter te worden als iets of iemand..........anders heb je de drive niet!

Dat zal een eeuwigdurende discussie in de dressuurblijven. Dressuur als sport en jezelf meten tegenover anderen aan de ene kant. En dressuur om te meten hoever jij en je paard verbeterd zijn en waar je verder aan moet werken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:25

fransheijs schreef:

En niet zeggen voor mezelf.....want dat is het grootste cliche wat er is!! Wat is nou het achterliggende doel, drive die ervoor zorgt dat jij jezelf wil verbeteren!

Waarom zou je geen motivatie hebben als je alleen voor jezelf beter wilt worden?

Met mijn huidige paard rijd ik wedstrijden en ja, ik werk er hard aan om beter te worden.

Met mijn vorige pony reed ik geen wedstrijden, maar was ik minstens net zo gemotiveerd. Waarom? Omdat het gewoon een fijn gevoel is als je paard vooruit gaat en als je dan foto's van bijvoorbeeld een jaar geleden ziet en merkt dat het nu toch een stuk beter gaat.

Dat jij geen drive hebt als je jezelf niet kunt meten met anderen hoeft volgens mij niet te betekenen dat iedereen dat zo ervaart.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:26

ik ben het wel met Frans eens.
natuurlijk train ik voor mezelf, maar ik ben dan wel zo arrogant dat ik ook aan mensen wil kunnen laten zien dat ik kan rijden, en dus blijf ik niet alleen in de buitenbak op stal rondsturen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:29

Ik denk dat dat persoons gebonden is.

Ik meet ook graag op wedstrijd, maar verlies daarbij niet de lol uit het oog.
Ik ga niet om laatste te worden, maar gaat het om wat voor reden slecht en ik sta wel ergens achteraan, ben ik echt niet boos.
Volgende keer meer succes

Ik ga dus ook om te kleppen met clubgenoten en andere die ik ken.
Gewoon gezellig op concours (daarom vind ik zomer concoursen gezelliger)

Ik noem mezelf dan ook een recreatieve wedstrijd ruiter

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:32

Ptries schreef:
Dat jij geen drive hebt als je jezelf niet kunt meten met anderen hoeft volgens mij niet te betekenen dat iedereen dat zo ervaart.

Nu gaan we de verkeerde kant op:

Ik kon me niet voorstellen dat iemand zich wil verbeteren zonder winstdoel!

meten met anderen en dat bedoelde ik in de ruimste zin van het woord, en kan ik nu ook uitleggen als meten met jezelf een jaar geleden, en heb ik dus gelijk!

Snap je nu wat ik bedoel.....ik denk dat het belangrijk is dat je weet waarvoor je het doet......want er is altijd een doel, die weerspiegelt in je motivatie die je vervolgens de kracht geeft om beter te worden!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:37

runningkawa schreef:
Ik meet ook graag op wedstrijd, maar verlies daarbij niet de lol uit het oog.
Ik ga niet om laatste te worden, maar gaat het om wat voor reden slecht en ik sta wel ergens achteraan, ben ik echt niet boos.
Volgende keer meer succes

dat ben ik met je eens Kawa.
het moet leuk blijven
maar inderdaad, als ik zeker weet dat mijn paard echt niet klaar is, dan ga ik niet. Ik ga niet op concours met als uitgangspunt rond de 140 te rijden. Mocht er toch iets zijn (paard dat ineens echt bang is in de ring of iets) dan is het jammer, baal ik wel even, maar kan dat ook weer opzij zetten. Volgende keer weer verder.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:39

Yep dat heb ik ook.
Ik ga idd ook niet van huis, wetende dat het gewoon nog niet kan.
Maar idd een spook in het jury hok, nou jammer dan.
De wereld vergaat niet
En er staat niks op het spel.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:44

Ik heb het dan verkeerd beschreven denk ik:

Ik bedoel met mijn vorige paard ging ik ten koste van alles voor de winst, en was boos als het niet goed ging. Nog niet eens zo zeer op de jury maar meer op mijzelf en uiteraard had mijn paard het gedaan... Ik weet het fout... Maar goed dat is heel erg gelukkig verleden al een heel aantal jaren.

Nu rijdt ik om een aantal redenen. De lol, ontspanning, mijn paard verbeteren, zelf meer leren. Op wedstrijden wil ik natuurlijk altijd laten zien hoe wij dat thuis trainen, en natuurlijk wil ik winnen !!!! Maar lukt het die dag niet, wordt ik niet meer boos, maar kijk ik op een eerlijke manier naar mijn proef en zoek de verbeterpunten en verder met trainen.

Ik ben niet meer gefrustreerd en mijn paard is niet meer de dupe !! Dat is het verschil. Ik vind het wel belangrijker mijn paard goed te rijden (in de hoop dat ik dat in mijn proeven aan de jury kan laten zien) dan om te scoren. Denk ik dat we niet klaar zijn om te scoren blijf ik thuis !!

(zo beter vertaalt)

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:50

Mijn oudste dochter gaat voor de knikkers en het spel en daar beleeft zij plezier aan... ik ben van mening dat je best wel voor winst kunt gaan sporten in wedstrijd verband maar dat je boos wordt heeft mi meer te maken met niet tegen je verlies kunnen dan wat anders.

en ieder mens zit anders in elkaar, zo moet ik mijn oudste afremmen en mijn jongsste dochter motiveren en mijn zoon bij wijze van spreken schoppen om hem wat te laten doen (als ie eenmaal aan de start staat dan is ie wel 100 % gemotiveerd en heeft ontzettend veel plezier, maar om hem aan de start te krijgen...)

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:55

Ja hoor, ik begreep het ook wel, maar pakte het even op omdat ik mij er af en toe echt aan kan storen, wat natuurlijk gisteren weer het geval was!
Je hebt dus echt van die mensen die "proberen" beter te worden, maar er geen moeite voor willen doen omdat ze het toch maar voor zichzelf doen! Die missen dus echt motivatie en zijn het voor mij gewoon Naieve Hobbelaars!! haha (een hobbelaar rijdt zijn rondjes en vindt het allemaal wel prima)!
Aan die naieve hobbelaars kan ik me dus echt storen, zulke mensen zou ik het liefste van het paard aftrekken!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:57

Maar willen die mensen wel beter worden?
Sommige mensen vinden gewoon lekker ontspannen hobbelen genoeg.

Net als dat er mensen zijn die gaan wandelen, zonder daar meteen de vierdaagse voor te trainen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:03

fransheijs schreef:

hmmm, eigenlijk toch wel voor mezelf hoor
nee, serieus
waarom rij ik paard? vooral omdat ik het leuk vind, het is mijn ontspanning.
maarrrr ik ben niet content met enkel buitenritjes, heb die al genoeg gereden, ik ga dan ook dressuurmatig aan het werk, ook al heb ik zelf de capaciteiten niet echt (6 jaar manegeles en eigenlijk maar weining talent)
hebben mijn paarden de capaciteiten niet (belgisch trekpaard, boulonnais, en fries, die laatste komt wel in de richting)
hmmm, waar wil ik ook weer naartoe?
oh, juist, ik neem toch les met deze paarden, ook al zit er niet zoveel toekomst in, ik probeer toch om deze paarden zo goed te krijgen als ze aankunnen, ook al kruipt er erg veel werk in.
waarom? zeker niet om geplaatste te worden in wedstrijdverband, ik rij namelijk geen wedstrijden, en ben dat niet echt van plan, mss wel eens eentje voor de lol, maar dat telt niet.
voor andere mensen? de enige die mij "zien" rijden zijn de eigenaars van de paarden, en of dat beest nu loopt te sloffen, of netjes opgericht de rijbaan doordanst, het is allemaal even geweldig voor hun...

dus kom ik uit bij mezelf , het gevoel te hebben dat je toch het maximum uit dat dir gehaald hebt, dat je een combinatie bent met het paard, dat het paard alles wil doen voor jouw, ook al kunnen ze het eigenlijk niet...
daarvoor doe ik het, en niet omdat er iemand langs de bak staat die mij punten geeft, want dat interesseert me eigenlijk niet

en waar ik nu naartoe wilde met mijn verhaal weet ik eigenlijk ook niet precies, en het is toch redelijk offtopic, maargoed...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:11

fransheijs schreef:
Ja hoor, ik begreep het ook wel, maar pakte het even op omdat ik mij er af en toe echt aan kan storen, wat natuurlijk gisteren weer het geval was!
Je hebt dus echt van die mensen die "proberen" beter te worden, maar er geen moeite voor willen doen omdat ze het toch maar voor zichzelf doen! Die missen dus echt motivatie en zijn het voor mij gewoon Naieve Hobbelaars!! haha (een hobbelaar rijdt zijn rondjes en vindt het allemaal wel prima)!
Aan die naieve hobbelaars kan ik me dus echt storen, zulke mensen zou ik het liefste van het paard aftrekken!

Ik ben zeer gemotiveerd Maar niet meer té.

Ik weet eigenlijk ook niet eens of de manier waarop ik mijn vorige paard reed en behandelde nou meer met motivatie te maken had of meer met frustratie.

Toen ik met dit jong paard begon ben ik meteen met mijn meus op de feiten gedrukt en heb ik heel veel geleerd. Ook over wat ik nu precies wil. Ik wil natuurlijk graag winnen, maar wel zodanig dat ze niet om mij heen kunnen, en ik wil niet sprokkelen. Daarvoor moet je je paard dus goed, gemotiveerd en correct rijden en behandelen. Tenminste mijne wel

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:16

runningkawa schreef:
Maar willen die mensen wel beter worden?
Sommige mensen vinden gewoon lekker ontspannen hobbelen genoeg.

Net als dat er mensen zijn die gaan wandelen, zonder daar meteen de vierdaagse voor te trainen

Haha maar dat zijn ook de hobbelaars!! Daar is niets mis mee, daar heb ik alleen maar respect voor. Dat je de vreugde eruit kan halen om alleen maar erop te zitten!

Nee het gaat over die andere groep!! Die willen wel, maar missen gewoon de motivatie om het goed en beter te doen! EN DIE ZIJN ER VEEL!! Ik wil echt niet alles over een kam scheren, maar toch een groot deel van wat ik heb gezien behoort tot deze groep!

Mensen die de weg van de makkelijkste weerstand kiezen......dus bijvoorbeeld trekken dan benen omdat ze anders er teveel energie in moeten stoppen, maar toch pretenderen dat ze serieus beter willen worden!

Met zulke mensen stop ik ook altijd meteen met lesgeven! Daar kan ik echt niet mee werken!

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:32

Daar geef ik je gelijk in. Ik moet ook wel eerlijk dat nu ik wedstrijden rij (en ik ben nog maar L1) ik op wedstrijd wel wil presteren. Ondanks dat ik inderdaad les voor mijn paard en mezelf, als ik dan op wedstrijd ga wil ik ook wel het onderste uit de kan halen. Anders kan je net zo goed thuis blijven. Onderste uit de kan halen hoeft niet speciaal te betekenen elke keer 1e te worden, maar ik denk dat vrijwel iedereen die op wedstrijd gaat daar toch wel op mikt. Als je niet je uiterste best doet, heeft het ook geen zin om te gaan.

Maar goed, dit gaat offtopic.

Ontopic heb ik te melden dat ik denk dat als je gewoon goed les hebt en hard je best doet je in de basis aardig mee kan draaien met een gewoon paard. Ik heb zelf een heel gewoon paard, dat echt niet duur was. Ik ben nog maar L1, dus ik weet niet in hoeverre ik er nog zo over denk als ik verder kom, maar tot nu toe heb ik op bijna iedere wedstrijd in de prijzen gereden. Kijk, de echte top zal ik nooit halen, maar dat is denk ik maar voor heel weinig mensen weg gelegd, ook de mensen die wel een hoop geld hebben. Een goed paard kan je inderdaad kopen, maar talent en doorzettingsvermogen niet, dat heb je of dat heb je niet.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:42

Ptries schreef:
Maar goed, dit gaat offtopic.

Misschien wel een goed idee, wilde ik eigelijk van het begin al, maar toen werden mijn ogen even geprikkeld door een zinnetje! Haha maar goed even on-topic!

Ik denk dat drie dingen heel belangrijk zijn als ruiter/amazone, dat is talent, motivatie en de middelen om deze twee te combineren op het goede paard!

Je talent en motivatie staan volgens mij erg in verhouding met het karakter van je paard! Ik voel mij bijvoorbeeld het lekkerste als ik op een paard zit wat een beetje lastig is, moeilijk leert! Die uitdaging brengt de combinatie dan tot een hoger niveau!

Met het merendeel van wat daar in het rijtje staat onder dressuur, heb ik ook nog tegen gereden bij bijv de Junioren....toen kon ik ook met hun meekomen, maar je ziet gewoon dat zij doordat bij sommige alles perfect is afgestemd continu het beste kunnen geven. De bedeelden kunnen die perfecte afstemming kopen, de minder bedeelden moeten vaak gokken met een jong paard of het wat wordt! Maar dat is tegelijkertijd ook weer de charme van het paardrijden met minder geld!

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:52

Ludora schreef:
Ik heb het dan verkeerd beschreven denk ik:

Ik bedoel met mijn vorige paard ging ik ten koste van alles voor de winst, en was boos als het niet goed ging. Nog niet eens zo zeer op de jury maar meer op mijzelf en uiteraard had mijn paard het gedaan... Ik weet het fout... Maar goed dat is heel erg gelukkig verleden al een heel aantal jaren.

Nu rijdt ik om een aantal redenen. De lol, ontspanning, mijn paard verbeteren, zelf meer leren. Op wedstrijden wil ik natuurlijk altijd laten zien hoe wij dat thuis trainen, en natuurlijk wil ik winnen !!!! Maar lukt het die dag niet, wordt ik niet meer boos, maar kijk ik op een eerlijke manier naar mijn proef en zoek de verbeterpunten en verder met trainen.

Ik ben niet meer gefrustreerd en mijn paard is niet meer de dupe !! Dat is het verschil. Ik vind het wel belangrijker mijn paard goed te rijden (in de hoop dat ik dat in mijn proeven aan de jury kan laten zien) dan om te scoren. Denk ik dat we niet klaar zijn om te scoren blijf ik thuis !!

(zo beter vertaalt)

Even on-topic: dit heeft niets te maken met het het eerlijk/oneerlijk zijn van de dressuursport. Dat is waar dit topic over gaat. Jij hebt moeten leren tegenslagen te incasseren en niet de fout bij het paard neer te leggen. Het is goed dat je het geleerd hebt, maar in deze discussie niet relevant.

fransheijs schreef:
Kijk, de echte top zal ik nooit halen,

Als je dat van jezelf zegt, dan zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren (niet banketstaaf bedoelt hoor!)

fransheijs schreef:
maar dat is denk ik maar voor heel weinig mensen weg gelegd, ook de mensen die wel een hoop geld hebben.

Daarom heet het ook de top!

Ptries schreef:
Een goed paard kan je inderdaad kopen, maar talent en doorzettingsvermogen niet, dat heb je of dat heb je niet.

Helemaal juist!

Ludora schreef:
Ik wil natuurlijk graag winnen, maar wel zodanig dat ze niet om mij heen kunnen, en ik wil niet sprokkelen. Daarvoor moet je je paard dus goed, gemotiveerd en correct rijden en behandelen.

Dat is de juiste instelling om op wedstrijd te gaan! Als je niet wil winnen, kun je beter thuisblijven.

dutske schreef:
ook al heb ik zelf de capaciteiten niet echt (6 jaar manegeles en eigenlijk maar weining talent)
hebben mijn paarden de capaciteiten niet (belgisch trekpaard, boulonnais, en fries, die laatste komt wel in de richting)
hmmm, waar wil ik ook weer naartoe?
oh, juist, ik neem toch les met deze paarden, ook al zit er niet zoveel toekomst in, ik probeer toch om deze paarden zo goed te krijgen als ze aankunnen, ook al kruipt er erg veel werk in.
waarom? zeker niet om geplaatste te worden in wedstrijdverband, ik rij namelijk geen wedstrijden, en ben dat niet echt van plan, mss wel eens eentje voor de lol, maar dat telt niet.

En dat is een hele goede reden om niet op wedstrijd te gaan. Dutske heeft kritisch gekeken naar haar eigen talenten en die van haar paarden en tot de conclusie gekomen dat ze niets te zoeken hebben op een wedstrijd. Maar waarom dan nog meediscussieren in een topic dat gaat over het al dan niet eerlijk zijn van de dressuursport als je er toch niet aan deelneemt?

fransheijs schreef:
Haha maar dat zijn ook de hobbelaars!! Daar is niets mis mee, daar heb ik alleen maar respect voor. Dat je de vreugde eruit kan halen om alleen maar erop te zitten!

Maar het gekke is dat deze hobbelaars wel op een wedstrijd verwachten een wp te rijden, hevig teleurgesteld zijn als ze geen wp rijden en het meeste commentaar hebben op zg. beter bedeelde of beter presterende ruiters en op de jury.