Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ludora schreef:Ik ook. Het gaat er toch om dat je zelf plezier hebt in je hobby/sport.
Er lopen wel 20.000.000.000 paarden op de wereld die waarschijnlijk beter zijn als mijn dier. Waarschijnlijk nog eens de helft meer betere ruiters als ik....
Ik rijdt de wedstrijden omdat ik er plezier in heb, en natuurlijk ben ik het ook wel eens niet eens met de punten (te hoog of te laag) maar aan het einde van de dag gaat het toch alleen maar erom dat we weer een dagje uit geweest zijn. En volgende keer beter, was ik niet goed genoeg zal ik moeten oefenen, en niet de jury....
(overigens heb ik het nog maar zelden/nooit meegemaakt dat er punten 'weggegeven' waren ivm een naam, als dat wel zo was en ik zag ze toevallig rijden zag je ook duidelijk dat het écht wel verdiend was !!)
)
Ludora schreef:Ik ben gelukkig bij mijn huidige paard een heel stuk ontspannender gaan rijden, met veel meer een rijtechnisch dan een winst doel voor ogen.....
CocoChanel schreef:Hoi,
Soms denk ik wel eens dat de dressuur maar oneerlijk verdeeld is.
Persoonlijk denk ik dat je zonder goed paard of pony niet ver komt, al ben je nog zo goed. Daarbij denk ik dat het ook veel uitmaakt of je een beetje in de paardenwereld zit.
Het demotiveerd soms best wel. Hebben jullie dat ook niet?
Hoe hoger je komt: Je rijdt vaak tegen het geld van een ander.
Natuurlijk is talent, doorzettingsvermogen en fantatisme ook heel belangrijk, maar zonder geld en een goed paard/pony kom je niet ver.
Wat denken jullie?
fransheijs schreef:Ludora schreef:Ik ben gelukkig bij mijn huidige paard een heel stuk ontspannender gaan rijden, met veel meer een rijtechnisch dan een winst doel voor ogen.....
Ik kan me dat bijna niet voorstellen: Dat iemand rijtechnisch beter wil worden en daarmee een hoger niveau wil halen zonder dat er een motivatie is om je vervolgens ergens mee te meten, een wedstrijd dus!
Als je zegt dat je een doel hebt, wil je je verbeteren! Dat doe je om beter te worden als iets of iemand..........anders heb je de drive niet!

fransheijs schreef:Wat is dan jouw motivatie om beter te worden??
En niet zeggen voor mezelf.....want dat is het grootste cliche wat er is!! Wat is nou het achterliggende doel, drive die ervoor zorgt dat jij jezelf wil verbeteren!
Ptries schreef:Dat jij geen drive hebt als je jezelf niet kunt meten met anderen hoeft volgens mij niet te betekenen dat iedereen dat zo ervaart.

runningkawa schreef:Ik meet ook graag op wedstrijd, maar verlies daarbij niet de lol uit het oog.
Ik ga niet om laatste te worden, maar gaat het om wat voor reden slecht en ik sta wel ergens achteraan, ben ik echt niet boos.
Volgende keer meer succes

fransheijs schreef:Wat is dan jouw motivatie om beter te worden??
En niet zeggen voor mezelf.....want dat is het grootste cliche wat er is!! Wat is nou het achterliggende doel, drive die ervoor zorgt dat jij jezelf wil verbeteren!

, het gevoel te hebben dat je toch het maximum uit dat dir gehaald hebt, dat je een combinatie bent met het paard, dat het paard alles wil doen voor jouw, ook al kunnen ze het eigenlijk niet...
fransheijs schreef:Ja hoor, ik begreep het ook wel, maar pakte het even op omdat ik mij er af en toe echt aan kan storen, wat natuurlijk gisteren weer het geval was!
Je hebt dus echt van die mensen die "proberen" beter te worden, maar er geen moeite voor willen doen omdat ze het toch maar voor zichzelf doen! Die missen dus echt motivatie en zijn het voor mij gewoon Naieve Hobbelaars!! haha (een hobbelaar rijdt zijn rondjes en vindt het allemaal wel prima)!
Aan die naieve hobbelaars kan ik me dus echt storen, zulke mensen zou ik het liefste van het paard aftrekken!
Maar niet meer té.
runningkawa schreef:Maar willen die mensen wel beter worden?
Sommige mensen vinden gewoon lekker ontspannen hobbelen genoeg.
Net als dat er mensen zijn die gaan wandelen, zonder daar meteen de vierdaagse voor te trainen

Ptries schreef:Maar goed, dit gaat offtopic.
Ludora schreef:Ik heb het dan verkeerd beschreven denk ik:
Ik bedoel met mijn vorige paard ging ik ten koste van alles voor de winst, en was boos als het niet goed ging. Nog niet eens zo zeer op de jury maar meer op mijzelf en uiteraard had mijn paard het gedaan... Ik weet het fout... Maar goed dat is heel erg gelukkig verleden al een heel aantal jaren.
Nu rijdt ik om een aantal redenen. De lol, ontspanning, mijn paard verbeteren, zelf meer leren. Op wedstrijden wil ik natuurlijk altijd laten zien hoe wij dat thuis trainen, en natuurlijk wil ik winnen !!!! Maar lukt het die dag niet, wordt ik niet meer boos, maar kijk ik op een eerlijke manier naar mijn proef en zoek de verbeterpunten en verder met trainen.
Ik ben niet meer gefrustreerd en mijn paard is niet meer de dupe !! Dat is het verschil. Ik vind het wel belangrijker mijn paard goed te rijden (in de hoop dat ik dat in mijn proeven aan de jury kan laten zien) dan om te scoren. Denk ik dat we niet klaar zijn om te scoren blijf ik thuis !!
(zo beter vertaalt)
fransheijs schreef:Kijk, de echte top zal ik nooit halen,
fransheijs schreef:maar dat is denk ik maar voor heel weinig mensen weg gelegd, ook de mensen die wel een hoop geld hebben.
Ptries schreef:Een goed paard kan je inderdaad kopen, maar talent en doorzettingsvermogen niet, dat heb je of dat heb je niet.
Ludora schreef:Ik wil natuurlijk graag winnen, maar wel zodanig dat ze niet om mij heen kunnen, en ik wil niet sprokkelen. Daarvoor moet je je paard dus goed, gemotiveerd en correct rijden en behandelen.
dutske schreef:ook al heb ik zelf de capaciteiten niet echt (6 jaar manegeles en eigenlijk maar weining talent)
hebben mijn paarden de capaciteiten niet (belgisch trekpaard, boulonnais, en fries, die laatste komt wel in de richting)
hmmm, waar wil ik ook weer naartoe?
oh, juist, ik neem toch les met deze paarden, ook al zit er niet zoveel toekomst in, ik probeer toch om deze paarden zo goed te krijgen als ze aankunnen, ook al kruipt er erg veel werk in.
waarom? zeker niet om geplaatste te worden in wedstrijdverband, ik rij namelijk geen wedstrijden, en ben dat niet echt van plan, mss wel eens eentje voor de lol, maar dat telt niet.
fransheijs schreef:Haha maar dat zijn ook de hobbelaars!! Daar is niets mis mee, daar heb ik alleen maar respect voor. Dat je de vreugde eruit kan halen om alleen maar erop te zitten!