het "wist je datjes" topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:05

Tieneke schreef:
Wist je dat: het helemaal niet zo gezond is om een paard met dit weer in te pakken? Als je paard geen wintervacht heeft, moet je het natuurlijk wel een deken om doen, maar het is beter om je paard een wintervacht te laten krijgen en hem dan zo te laten lopen. (Maar dat wisten jullie vast ook wel )

jha maar wist je dat je paard ook ziek wordt als hij zijn wintervacht heeft en je aan het werk gaat? op het momend dat hij gaat zweten is hij moeilijk droog te stappen en zet je hem 'nat' op stal.....

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:55

Wistje dat het heel vervelend is dat sommige mensen een beetje onzinnige weetjes posten (bijv. over school enz.)

Wistje dat ik niet precies weet aan hoeveel longeren gelijk staat, maar dat er wel spieren gebruikt worden die paarden niet veel vaker gebruiken, en dus wel heel vermoeiend is?

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:11

irisselada schreef:
Tieneke schreef:
Wist je dat: het helemaal niet zo gezond is om een paard met dit weer in te pakken? Als je paard geen wintervacht heeft, moet je het natuurlijk wel een deken om doen, maar het is beter om je paard een wintervacht te laten krijgen en hem dan zo te laten lopen. (Maar dat wisten jullie vast ook wel )

jha maar wist je dat je paard ook ziek wordt als hij zijn wintervacht heeft en je aan het werk gaat? op het momend dat hij gaat zweten is hij moeilijk droog te stappen en zet je hem 'nat' op stal.....

Ja dat wist ik maar wist je dat je dan 4 dingen kan doen: ofwel
1) gewoon zo lang uitstappen dat hij droog is (wat met een dikke wintervacht onmogelijk is)
2) gewoon een deken aan doen altijd, zodat hij geen wintervacht krijgt en dus snel droog is
3) scheren en altijd deken op in de winter
4) gewoon alleen na het rijden deken op, met dikke wintervacht

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de gezondste oplossing nogaltijd is om een paard zo lang uit te stappen tot hij droog is. Alleen hebben veel mensen er gewoon geen tijd voor, wat vaak ook te begrijpen is. Ik heb het geluk dat mijn paardje z'n wintervacht helemaal niet zo dik is, al zal ik ooit waarschijnlijk ook wel eens aan de dekens gaan, door tijdsgebrek oid... Maar ik snap het wel dat mensen dekens gebruiken...

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 23:56

wist je dat je je paard gewoon op de wei mag zetten na het rijden ook als hij nog niet helemaal droog is (MAAR wel UIT de wind!!!)
doe dit altijd zo en raad is nog nooit of nooit maar 1 keer gehoest en mn vriendin haar paard heeft deken op en jaja is elke winter ziek

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 12:02

ik denk dat het ook wel eens goed kan zijn voor je paard om eens een winter geen deken op te doen. zo kunnen ze het zelf weer eens regelen en ze worden er alleen maar sterker van

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 14:18

Ik zou ook de wintervacht gewoon laten komen. Op het begin zweten de paardjes na het rijden dan hee erg, en moet je super veel uitstappen. Maar na een tijdje zweten ze steeds minder!Vraag me niet hoe dat komt maar bij mijn verzorg is het zo..!!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:19

Wist je dat:
Mijn paard een klootzak is bij het longeren?

Wist je dat:
Hij het gewoon té saai vind..

Wist je dat:
Ik dat wel snap, ik loop ook niet graag de hele tijd hetzelfde rondje..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:31

Wist ze allemaal, alleen dat van knolselderij niet (ga ik eens proberen ) en die tip van het lepeltje zout ga ik ook zeker eens proberen!

Leuk Topic

Linda1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:53

Wist je dat als een paard zijn knie breek niet altijd het einde is???

Mijn zusje haar paard heeft namelijk de knie gebroken, ze kan het been nog wel gebruiken maar er mag niet meer op gereden worden.

LittleKathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:02

Krips schreef:
Wistje dat het heel vervelend is dat sommige mensen een beetje onzinnige weetjes posten (bijv. over school enz.)

Wistje dat ik niet precies weet aan hoeveel longeren gelijk staat, maar dat er wel spieren gebruikt worden die paarden niet veel vaker gebruiken, en dus wel heel vermoeiend is?

Jij snapt hem! Longeren is erg belastend voor spieren/gewrichten omdat ze continu op de volte lopen

zilverster

Re: het "wist je datjes" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:28

Wist je dat een paard een bolle en een holle kant heeft en daarom linksom of rechtsom makkelijker loopt.

Wist je dat je een paard een natte wintervacht buiten mag zetten als alleen de bovenste laag nat is. Dus als de haren die dichtbij de huid zit maar droog zijn is er niks aan de hand.

Wist je dat een paard een vluchtdier is en daarom altijd probeert weg te rennen van het 'enge'.

Geweldig topic btw!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:08

Ik heb niet heel het topic gelezen maar de eerste 6 pagina's.

Ik heb nog een wist je datje:
Hoefijzers zijn helemaal niet goed voor het paard omdat ze de hoeven verbreden...!

Koss_Binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:49

Ik heb ook nog een wist je dat: dat vertelde de hoefsmid tegen me.. als je paard dikke benen heeft.. moet je hem/ haar bier geven.. daar slinken ze van

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:20

wist je dat, bananen ook goed voor zenuwachtige mensen zijn.

en je altijd eerst je zadel schoon moet maken voordat je het vet of olied.

je niet te veel moet olien.

veel paarden te dik zijn,

veel paarden te veel krachtvoer krijgen en veel te weinig ruwvoer.

wanneer je paard in de zomer droge hoeven heeft je ze beter af kunt spoelen met water dan in te vetten.

het toch echt aan te raden is om een cap te dragen maar zelf echt te eigenwijs ben om het niet te doen.

dat je je paard ook minstens 10 min moet uitstappen en regelmatig stappauzes in moet lassen.

ik knettergek wordt van het toetsenbord van mijn labtop grrrrrr.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:26

Wist je dat
- heel veel paarden allergisch zijn voor aardbeien?

- Je bij het bij het opslaan van het hooi telkens wat keukenzout tussen de balen kunt strooien, de paarden vinden dit lekker, het beschermt tegen schimmels en het haalt nog wat vocht uit het hooi.

- Dat je in de winter op moet passen bij het voeren van krachtvoer aan jonge paarden? Als een paard weinig of geen training krijgt en wel grote hoeveelheden krachtvoer kunnen er beschadigingen aan het gewrichtskraakbeen ontstaan.

- Het strelen van een paard natuurlijker is dan een klopje geven als beloning? Strelen lijkt meer op het likken van de moeder en zal bij een paard veel meer als liefkozing over komen. Dus een klopje is meer een aangeleerde beloning (hierdoor niet fout), terwijl strelen een aangenamere beloning is omdat het paard dit herkent.

- shampoo restjes die achterblijven ontzettend kunnen gaan jeuken? Goed de shampoo uitspoelen als je je paard wast dus. Bij pony's met een dikke staart kan shampoo best moeilijk weg te krijgen zijn. Vul na het uitspoelen van de staart eens een emmer met water en gooi daar een flinke scheut azijn in. Als je de staart nu even in de emmer hangt en ervoor zorgt dat hij overal goed nat wordt, dan laat de azijn de allerlaatste restjes shampoo verdwijnen.

- ik dit voorlopig wel weer genoeg weetjes vond?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:52

Wist je dat ik mijn paard haar voeten elke keer als ze nieuwe ijzers heeft 2 dagen telkens 10 minuten in een emmer water met javel moet zitten van de smid? Dan gaan ze beter passen

Wist je dat ik graag zou weten of droogshampoo werkt bij paarden?

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:58

wist je dat als je een paard meer dan drie seconde na het ongewenste gedrag straft (of beloont) hij nniet meer weeet dat het voor dat gedrag bedoelt was.
(ik denk dat heeeel veeel mensen hier eens aan zouden moeten denken )

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:58

volgens mij gaat dit enorm jeuken bij paarden dus ik zou het niet doen als ik jou was!
maar je kan het natuurlijk altijd proberen!
ik vind het wel eng eigenlijk hoor, stel dat ze aan der staart gaat knagen of een ander paard doet dat, die krijgt dan wel mooi die troep binnen!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:59

ik bedoel over die droogshampoo!

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:20

Koblenz schreef:
wist je dat als je een paard meer dan drie seconde na het ongewenste gedrag straft (of beloont) hij nniet meer weeet dat het voor dat gedrag bedoelt was.
(ik denk dat heeeel veeel mensen hier eens aan zouden moeten denken )

Ik moest even naar beneden maar ga nu weer verder

wist je dat:
een paard een heel slecht korte termijn, maar een heel goed langertermijn geheugen heeft. Door dingen vaak te herhalen wordt gedrag in het lange termijn geheugen opgenomen.

een paard dat vlucht voor iets engs eigenlijk moor paardenmaatstaven heel slim bezig iis. Wij mensen vinden het dom, maar als er gevaar dreigt is het voor een paard het beste om gewoon hard weg te rennen. Stel je voor dat het iets is wat je aanvalt.

(ik hou me pws over intelligentie van paarden vandaar deze weetjes )

Feithje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:52

manonnetjoe schreef:
-Wist je dat 20 min. longeren gelijk staat aan anderhalf uur rijden?

10 minuten instappen en 10 minuten uitstappen ?? maar de rest dan ?? vaag

Wist je dat ... ik nu al 5 dgn ziek ben
Wist je dat ... ik me paardjes nu al 5 dgn niet heb gezien
Wist je dat ... ik super blij ben met bokt en dit topic
Wist je dat ... ik morgen gewoon me paardjes op ga zoeken!!
Wist je dat ... dit eigelijk helemaal off-topic is en ik er dus mee ophoudt !!

Wist je dat .. je ook telkens een plukje hooi in de waterbak kan leggen zodat het niet bevriest?
Wist je dat .. je als een paard zn medicijn of poeder niet lust, je dit kan mengen met appelmoes en ht dan toch eens op eet?
Wist je dat .. je ook je extra'tje zoals muesli of peentjes door de stal kan strooien zodat hij gaat 'fourageren' (zoeken naar voer tussen het stro) zodat hij er iets langer over doet en dus lekker bezig is..

weet ff niks meer..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:53

@ Koblenz: van die drie seconden weet ik ook en ik houd er ook altijd rekening mee, maar er zijn inderdaad een hele hoop mensen die zich daar niets van aantrekken!

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:07

Wist je dat als je tegenover je paard gaat staan (recht van voren) dat hij denkt dat er bij jou nog net zo'n achterlijf aanzit als bij hemzelf

RooszZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:28

Wist je dat: Volgens Elise(Naepir @bokt) een ovaalbaan 16 meter is
Wist je dat: Stappen idd heel goed is, een paard dat ik ken heeft artrose en mijn vriendin (peetjuh_amir@bokt) stapt hem 3 keer per week een kwartier, moet je hem nu eens zien lopen! Ze gaat elke keer braaf om een kwartiertje te stappen *trots op mii dinnie*
Wist je dat: Je ook een bal in een waterbak kan doen om te zorgen dat het water niet bevriest.
Wist je dat: je geen voer moet geven tussen het zand, dan eten ze het zand mee en dat is slecht voor ze.
Wist je dat: Als je bij ons op Lucky Stable tijdens een wedstrijd een strootje in de staart van de pony heb zitten, je gelijk een 5 krijgt voor uiterlijk! (Ik had die pony snel overgenomen(manegepony)dus niet zelf heb moeten poetsen)

Sorry dat me bericht zo vaak gewijzigt is maar ik maakte nogal veel spelfouten

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:59

Weet je dat mok weggaat als je er uierdroogzetter voor koeien erop doet....