discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:55

Karl66 schreef:
klopt de onderhalsspier wordt hier ook bij getraind en dus sterker.

Té sterk zelfs...
Waarom altijd té, waarom kan het niet meer op een paardvriendelijke manier waarbij het paard niet als een idioot met zijn kop op zijn borst moet lopen? Juist, prestatiedrang....
De vele fysieke en geestelijke nadelen wegen nog altijd op tegen het enige voordelen als die er zijn.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:21

Lusitana schreef:
Dressuur op zich heeft toch als doel ontspanning, gehoorzaamheid en lenigheid ....

'Dressuur' zoals dat in NL een algemeen begrip is, was ooit niets meer of minder dan een bekwaamheidstoets ruiter en paard, voortgevloeid uit de cavalerie-rijproeven. Het doél van deze rijproeven was de geschiktheid van paard-en- ruiter voor de cavalerie-praktijk te beoordelen en bij te schaven vóór deze in het diepe gemikt werden.

Het doel van 'Klassieke Dressuur' zoals dit offcieel heet, heeft het slagveld losgelaten en is daarvoor in de plaats een competitiedoel op zichzelf geworden; een wedstrijd in goed en veilig kunnen paardrijden.

Waar we kort en helder over kunnen zijn is dat een gemechaniseerd medailleswinnend paard doorgaans níets te zoeken heeft buiten een degelijk omheinde zandbak en in deze zin is het belonen van dergelijke gemechaniseerde paarden compléét los van de fundamenten en het failliet van het hele spelletje. Als droevige klap op de vuurpijl heeft 'dressuur-sport' een zeer belangrijke invloed op hoe in de buurtmanege gereden wordt. Een duidelijk zichtbaar resultaat is dat slechts weinig jeugdige ruitertjes met dikke lol bezig zijn en nóg minder ruiters veilig en ontspannen buiten kunnen paardrijden.
Het wel/niet van LDR is gewoon irrelevant; het voorbeeld dat het geeft is contraproductief.

De hamvraag is dan ook; wáár kijgt de GP-rijder eigenlijk een prijs voor??
Grappig is dat de FEI daar intern helemáál niet uit is en het trieste resultaat is het ontbreken van een krachtdadig beleid. Als er een richtlijn komt: 'Sorry jongens, maar we zijn met zijn allen het veréérde voorbeeld aan het geven; per nu zijn trainingsmethodes zoals LDR en alle gebruik van 'hulp'teugels verboden en blabla...' is het paardjespesten in de buurtmanege ook snel afgelopen.

Nogmaals; de hele discussie omtrent LDR en verwante methodes is een rookgordijn om drijfzand.
Het is geestelijke mishandeling en heeft daarnaast een héél kwalijke, zelfs geváárlijke, uitwerking op wat er in de buurtmanege gebeurt. Gewoon simpel en eenvoudig ONWENSELIJK.

Niet duidelijk? Waarom zijn sommige video-spelletjes verboden? Daar wordt een beeldbuis echt niet door mishandeld toch?!
Waarom bestaan er 'ouderknoppen' op PC en TV?

Appie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 17:54

youngster schreef:
Nee maar het gaat om het principe, als wij voorove buigen spannen wij ook onze buikspieren aan. Dat gebeurd dus ook met het LDR.

Het gaat dus niet om het principe, omdat dit dus niet gebeurd bij LDR.

Astragirl schreef:
Kijk eens naar de typische vorm van spierontwikkeling in de hals bij LDR paarden, dan vind je de opbouw van jouw geweldige training terug...(ontwikkeling onderhals, valse knik en geen bovenhals)

Hier geef ik je helemaal gelijk in en dat zie je idd ook terug in de top.

En dat de onderhals juist sterker getraind wordt bij LDR vind ik heel apart? Wat is daar het nut van?
En als daarbij dan de bovenhals ook goed getraind is, maar nee. Maar dat is eigenlijk ook heel logisch, want dat is dan niet mogelijk.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 18:13

In IDS staat nu ook weer een weet ik hoeveel pagina's lang stuk...

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:17

Pannie schreef:
In IDS staat nu ook weer een weet ik hoeveel pagina's lang stuk...

Afbeelding

p.s.

Degene die meer commentaar willen lezen 6 Pagina's In de Strengen.

Met o.a. Margin Otto Crepin "klassieke rijdster"

"Zelf reed ik mijn paarden altijd rond en diep" Pflinzeren"zeiden wij vroeger al.

Afbeelding

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:31

Was in ieder geval een stuk helderder dan deze overelkaar rollende bokt discussie

Sorry, maar ook ik heb de neiging Sjef te gaan herhalen

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:40

Goed stuk! Hopelijk een einde aan de discussie want er is gewoon geen verschil tussen klassiek en LDR,omdat variatie in training gewoon heel belangrijk is.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:29

Mietje schreef:
Als ik die foto's op die site zie.. Jakkes.. De rillingen lopen over mn rug..
Dat kan toch nooit fijn voelen voor zo'n paard

Doe mij dan toch maar gewoon een touwhalstertje hoor!

sorrie hoor maar heb je enig idee hoe scherp zo'n vriendelijk touw halstertje is ? ik kon mijn anda op stalhalster rijden evt zelfs minder daar hij gestuurd werd op de zit
maar een touw halster was voor hem echt veels te scherp idem voor de shetters hier en mijn appel..

ieder paard heeft zijn voorkeur ieder paard reageert anders op een andere optoming

maar denken dat een touwhalster een zacht en vriendelijke optoming is..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:19

Astragirl schreef:
Karl66 schreef:
klopt de onderhalsspier wordt hier ook bij getraind en dus sterker.

Té sterk zelfs...
Waarom altijd té, waarom kan het niet meer op een paardvriendelijke manier waarbij het paard niet als een idioot met zijn kop op zijn borst moet lopen? Juist, prestatiedrang....
De vele fysieke en geestelijke nadelen wegen nog altijd op tegen het enige voordelen als die er zijn.

Wanneer ga je deze kretologie een keer onderbouwen?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 20:15

Ik heb ze allemaal opgenoemd in dit of het ander topic in RT.
Ik blijf erbij het beeld van LDR niet prettig te vinden als methode op zich.

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:36

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 09:22

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:10

Dat lijkt me de site waar de foto's ook vanaf komen, dus niet bepaald een neutrale derde.
Overigens zijn internetsites niet bepaald DE wetenschappelijke onderbouwing voor danwel tegen bepaalde methodes.
We zullen nog moeten wachten op de uitslag van onderzoeken voor we iets concreets kunnen zeggen denk ik. Tot dusver blijft het een kwestie van meningen en theorieen.

yellow123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:04

[
Citaat:
Dat lijkt me de site waar de foto's ook vanaf komen, dus niet bepaald een neutrale derde.

Misschien toch eerst lezen en dan praten
Ik heb wel wat van geleerd

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:36

Ik heb die site de eerste keer al bekeken
Maar er staan geen feiten op die site, alleen theorieen en meningen.
Ik ben niet voor of tegen LDR, ik lees dit topic omdat ik geinteresseerd ben in discussieren an sich. En aangezien mijn interesse daar ligt ben ik ook meer geinteresseerd in het zien van wetenschappelijk onderbouwde argumenten.
Of LDR goed danwel slecht is, kan mij persoonlijk niet boeien. Ik rij niet volgens een systeem. Maar de discussie moet wel correct gevoerd worden, netjes onderbouwd

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 15:53

Als je een paard met het hoofd ondersteboven laat lopen, gebruikt het spieren die gewoonlijk niet nodig zijn.
Wat is het nut van het gebruik van die spieren in de dresuur?
Als je van te voren zo remmend werkt, zul je er van achteren flink wat in moeten stoppen om het paard vooraarts te laten gaan.
Is het niet handiger om het niet te zo remmen om het voorwaarts te laten gaan?
Met het hoofd ondersteboven is het gevaar dat het paard meer gewicht op de voorhand brengt, terwijl we het meeste gewicht op de achterhand willen hebben.
Met het hoofd ondersteboven worden de gangen gewoonlijk onzuiver. Terwijl we juist streven naar zuiverheid in de gangen.
Door vaak niet toe te staan dat het paard voor de loodlijn komt, zal het steeds meer moeite hebben om er voor te komen, wat we dus ook zien in de ring.

De mate waarin en de manier waarop LDR gebruikt wordt is meer een probleem dan het feit dàt mensen het gebruiken, maar slecht controleerbaar of aantoonbaar. En er wordt ook te weinig (geen eigenlijk) voorlichting gegeven in welke mate en hoe het dan te gebruiken. Er wordt alleen maar gehamert op het feit dat het verkeerd wordt gekopieerd en dat het in handen van de kundige ruiter thuishoort. Waarbij ik weer denk dat die kundige ruiter het ook wel zonder LDR afkan, maar dat is ook niet na te gaan. Er zijn geen twee exact dezelfde paarden die je naast elkaar op kunt laten leiden door dezelfde persoon een zonder en een met LDR...
De (of misschien, genuanceerder, sommige) dingen die pro LDR worden uitgesproken zijn nog moelijker te bewijzen dan de (sommige) dingen die tegen LDR worden uitgesproken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:04

Lusitana, pak je perskaart en bel Sjef Janssen op. Heb je naast Thiels verhaal ook wel eens Sjef beredenering achter zijn trainingsmethoden gehoord?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:43

Lusitana schreef:
Als je een paard met het hoofd ondersteboven laat lopen, gebruikt het spieren die gewoonlijk niet nodig zijn.
Wat is het nut van het gebruik van die spieren in de dresuur?
Als je van te voren zo remmend werkt, zul je er van achteren flink wat in moeten stoppen om het paard vooraarts te laten gaan.
Is het niet handiger om het niet te zo remmen om het voorwaarts te laten gaan?
Met het hoofd ondersteboven is het gevaar dat het paard meer gewicht op de voorhand brengt, terwijl we het meeste gewicht op de achterhand willen hebben.
Met het hoofd ondersteboven worden de gangen gewoonlijk onzuiver. Terwijl we juist streven naar zuiverheid in de gangen.
Door vaak niet toe te staan dat het paard voor de loodlijn komt, zal het steeds meer moeite hebben om er voor te komen, wat we dus ook zien in de ring.

Je denkt verkeerd om, Lusitana.

Eerst zal het paard onvoorwaardelijk voorwaarts aan het been moeten zijn alvorens deze methode toegepast kan worden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:01

Ik zeg niet remmen en DAN voorwaarts laten gaan.

En als het onvoorwaardelijk voorwaarts is, kun je het vervolgens onbeperkt remmen? Het gaat er om dat je een rem er op zet terwijl je voorwaarts vraagt. En de mate van die rem.

Maar, nogmaals ik gooi maar wat in de groep, hoor, ik ga niet elk standpunt met hand en tand verdedigen. Het roept alleen allerlei vragen bij me op die ik even openbaar maak.

En Albertine_N, ik schrijf wel artikelen, maar ben geen jouraliste en heb geen enkele behoefte om met Sjef te praten over wat dan ook. Hij springt toch onmiddelijk in de vedediging en daar kan ik niet zoveel mee, ben ik niet tactisch genoeg voor om daar door heen te komen. Op zich heb ik best resepect voor hem, hij heeft hard gewerkt om te bereiken wat hij heeft bereikt.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:05

Wat de gepubliceerde foto's nu suggereren is dat er heel veel met de hand wordt gereden/geremt. Mijn persoonlijke ervaring is juist dat er veel met zit wordt gereden.

Er wordt juist heel veel halve ophoudingen gemaakt. Met de zit dus. Anders is het inderdaad onmogelijk om een paard uberhaupt bergopwaarts te laten lopen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:08

Ik kan het mis hebben, maar ik geloof niet dat anky en co onbeperkt remmen. Ik dacht juist dat zij ALLEEN been of ALLEEN hand gebruikte, omdat dat duidelijker was voor het paard.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:09

Precies. Het zogenaamde Go & Ho systeem. Zelfde principe dat je op je fiets ook niet kan remmen en trappen tegelijk.

Juist hierdoor wordt gestreeft met een zo subtiel mogelijke hulp te werken die alleen inwerking heeft als het op deze manier duidelijk wordt geuit.

Ik wil er nog even aan toevoegen dat dit echt veel moeilijker is dan het lijkt...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:13

Ik heb al gezegd dat het gevaar van een foto is dat je niet weet wat er achter zit en ik zou dus ook liever op voorlichting afgaan dan op foto´s, maar er zijn wel heel veel foto´s, maar er is heel weinig voorlichting. Beschrijf dan de methode eens en hoe krijg jij een paard diep zonder teugels?

Dat go&ho is nieuw voor mij (en daar moet ik me eens in verdiepen), maar nogmaals, dat komt omdat er maar verdomde weinig info is, naast gruwelijke foto´s!!!
En dat go & ho principe werkt natuurlijk ook gewoon zonder dat het paard achter de loodlijn gevraagd wordt...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:14

Tyrza schreef:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat dit echt veel moeilijker is dan het lijkt...

Daar ben ik van overtuigd, maar dressuur op zich is simpel, dus waarom het dan moeilijk maken?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:21

Citaat:
En dat go & ho principe werkt natuurlijk ook gewoon zonder dat het paard achter de loodlijn gevraagd wordt...

Uiteraard. Maar ik heb het nu echt over het hogere niveau in de dressuursport.

Ik ben nu met een paard bezig om me voor te bereiden voor de Lichte Tour. Maar voordat ik deze uberhaupt wil gaan uitbrengen, moet hij gewoon veel lichter aan mijn hulp staan, wil ik niet paars die ring uit komen

Het is een behoorlijke joekel van 1,83m met grote bewegingen waarbij je zelf gauw geneigt bent om grote hulpen te geven. Zo is dit paard ook voorheen gereden.

Momenteel is de basis in mijn training voornamelijk: lager instellen, hand ontspannen, vlug maken in achterbeen, dan weer lager instellen, ontspannen, vlug maken, etc.

Alles heel verfijnt en echt centimeterwerk. Dat lager instellen gaat echt per centimetertje, zo niet millimeters. Maar wat ik voornamelijk merk is als het paard aktief in het achterbeen wordt gemaakt met een fijnere beenhulp, aangevuld met mijn zit, hij vanzelf lichter wordt in de hand. Het touw wordt zeg maar elastiek.

En pas als dat elastiek is bevestigd (en dat kan nog heeel wat maanden duren), dan gaan we over op het zwaardere werk.