Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:56

dry schreef:
CielitoLindo schreef:
Ik heb een engels volbloed die nooit op de baan geweest of getraind is omdat hij te klein gebleven was, de fokkers zelf houden dus ook wel een oogje in het zeil of een paard wel geschikt is voor de rensport..

Tja, met een te klein gebleven paard is de kans om te winnen ook kleiner neem ik aan?

Dat is ook zo, ze hadden hem ook alsnog in de race kunnen doen en vervolgens naar de slager omdat hij niet presteerd..
In plaats daarvan hebben ze een recreant gezocht die er lekker mee aan de slag ging..

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:03

Daar ben ik blij om

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:07

dry schreef:
maverick schreef:
Wetenschappers heb ik niets mee, nee.
Heb jij ooit een paard gelukkig zien worden door de weten schap(op enkele gevallen na dan).ik niet.
Daarkomt bij heb jij geparticipeerd aan de onderzoeken, van de zo genaamde wetenschap?Dan weet je dus ook niet hoe het allemaal precies gebeurdt is, omdat je alleen het eind rapport te lezen krijgt.
Maar ik sta voor alles open wat zegd de wetenschap er dan volgens jou over,Het welzijn van het paard dan, en niet over de rontgen onderzoeken?

Wat een wantrouwen!
Als jij niet in de wetenschap had geloofd, dan had jij je paarden alleen maar hooi en gras laten eten.
Van al die soorten brokken had je niks willen weten, die zijn immers dmv wetenschappelijk onderzoek o zo zorgvuldig samengesteld
Of dat paarden daar gelukkig van worden is inderdaad de vraag.
Tegenwoordig wordt er gelukkig steeds meer onderzoek gedaan naar het echte welzijn van het paard ipv het welzijn van paard volgens menselijke maatstaven.
Als je even op google zoekt dan vindt je genoeg literatuur over het zo natuurlijk mogelijk houden van en omgaan met paarden. Dit hebben de auteurs heus niet allemaal uit hun duim gezogen. Als je even logisch na gaat denken dan moet je wel snappen wat er goed is voor je paard en wat niet. Zo'n boek is een goede eye-opener voor de paardenhouders, mits die het willen zien.

Van dat voer dat snap ik ook wel dat dat wetenschappelijk is, maar ik had t echt over het welzijn van het paard en hoe het paard zich voelt,daar had ik het over.Maar wijsheid komt niet uit een boekje , maar van praktijk ervaring.Elk paard is anders, je kunt dus niet uit een boek halen hoe elk paard behandeld of "verzorgd" moet worden.En door de verschillende meningen van alle auteurs heb je weer het zelfde discussie punt. Pak het boek maar :bij anky op stal en het boek van Hempling(gewoon ff 2 willekeurige boeken) duizendende dingen verschillend. Daar: iedereen heeft zijn eigen meningen en standpunten.
Mischien wil jij biiv dat jou paardjes de heldag met zn alle in de wi staan en wil ik ze maar een een x aantal uur in de wei invidueel.
Van jou dingen zijn dan goede ne slechte punten te noemen en bij dat van mij ook.
Dat blijf je toch houden als je verschillende meningen hebt

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:42

Ik bedoelde dus Natuurlijk paarden houden, daar staat het welzijn van het paard voorop en niet de belangen van de mens. Daarbij wordt gekeken naar gedrag van het paard in het wild en hoe de mens dat zoveel mogelijk kan nabootsen voor zijn paard. Ik geloof niet dat Anky daar mee bezig is en das jammer.

Hempfling heeft maanden bij een wilde kudde paarden doorgebracht, dus die heeft genoeg praktijkervaring. Misschien moet je dat ook eens proberen

Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, maar die mag je best wijzigen.
Anders heb je toch nooit iets geleerd? Het is maar in hoeverre je je mening wil veranderen. En aangezien mensen alleen veranderen door zelfinzicht, zul je toch ook zelf moeten nadenken.
Hempfling schrijft trouwens in Natuurlijk Paardrijden dat het racen met een renpaard te vergelijken is met iemand die op je rug zit (terwijl je staat) en naar voren gaat hangen. Als je gaat lopen dan moet je wel harder en harder gaan, anders val je voorover.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:58

dry schreef:
Hempfling schrijft trouwens in Natuurlijk Paardrijden dat het racen met een renpaard te vergelijken is met iemand die op je rug zit (terwijl je staat) en naar voren gaat hangen. Als je gaat lopen dan moet je wel harder en harder gaan, anders val je voorover.

Heb je zelf ooit welleens op een renzadel gezeten?
Je hangt niet naarvoren op het paard, het zwaartepunt van de jockey ligt nog steeds op de rug van het paard, niet op de hals.
Bovendien zitten de jockeys gewoon rechtop als het paard stapt en draaft. En wordt er gewoon lichtgereden als het paard draaft.
Jockeys zitten zo in het zadel omdat ze zo het paard niet belemmeren tijdens het galoperen.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:16

dry schreef:
Ik bedoelde dus Natuurlijk paarden houden, daar staat het welzijn van het paard voorop en niet de belangen van de mens. Daarbij wordt gekeken naar gedrag van het paard in het wild en hoe de mens dat zoveel mogelijk kan nabootsen voor zijn paard. Ik geloof niet dat Anky daar mee bezig is en das jammer.

Hempfling heeft maanden bij een wilde kudde paarden doorgebracht, dus die heeft genoeg praktijkervaring. Misschien moet je dat ook eens proberen

Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, maar die mag je best wijzigen.
Anders heb je toch nooit iets geleerd? Het is maar in hoeverre je je mening wil veranderen. En aangezien mensen alleen veranderen door zelfinzicht, zul je toch ook zelf moeten nadenken.

als je dan heel natuurlijk met je paard om wilt gaat, moet je een kudde kopen, merries en hengsten en ze het zelf allemaal uit laten zoeken, geen bemoeien is van de mens.dat is natuurlijk.
ik neem aan dat jij zelf ook op de rug van je paard gaat zitten.daar heb je m immers voor.Wij hebben de paarden zelf onnatuurlijk gemaakt.
Niet dat daat iets mis mee is.maar dan moet je het niet hebben over natuurlijk met je paard omgaan.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:17

plagom schreef:
dry schreef:

Je hangt niet naarvoren op het paard, het zwaartepunt van de jockey ligt nog steeds op de rug van het paard, niet op de hals.
Bovendien zitten de jockeys gewoon rechtop als het paard stapt en draaft. En wordt er gewoon lichtgereden als het paard draaft.
Jockeys zitten zo in het zadel omdat ze zo het paard niet belemmeren tijdens het galoperen.

Hier ga ik in zijn totaliteit in mee

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:17

maverick schreef:
Mischien wil jij biiv dat jou paardjes de heldag met zn alle in de wi staan en wil
ik
ze maar een een x aantal uur in de wei invidueel.
Van jou dingen zijn dan goede ne slechte punten te noemen en bij dat van mij ook.

Inderdaad, ik ik ik.
Zoals al gezegd is hebben jullie een verschillend uitgangspunt, waarbij de ene denkt in functie van het welzijn van het paard, en de andere in functie van zichzelf.
Overigens, als je paard maar een paar uur individueel naar buiten mag, wat doet hij dan de rest van de dag? Afgezien van de drie uur die hij in snippertjes slaapt?

Karl66

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:22

Volgens mij gaat de discussie nu niet meer over renpaarden maar over de beste manier van paardhouden. De uiterste grenzen daarin zijn als familie in het land en 23 uur per dag op stal. Persoonlijk denk ik dat je altijd een afweging tussen die twee uitersten moet zoeken, waarbij het paard zich lichamelijk en geestelijk nog prettig voelt en het aan de andere kant de ruiter ook nog een werkbare situatie is.

Maar om even weer on-topic te komen:

De enige reden om met tweejarigen te rijden is dat de eigenaren er geld mee kunnen verdienen en zich dus inschrijven. En dat ze worden uitgeschreven omdat er zoveel inschrijvingen zijn en er dus nooit iets verandert.

Stel dat er een wet komt dat een paard pas als zesjarige in een ren uitgebracht mag worden, dan verandert er eigenlijk niks. Je hebt nog steeds rennen, je hebt nog steeds wedders en je hebt nog steeds paarden die om het hardst rennen om te kijken die kan winnen. Het enige verschil is dat er met volwassen paarden geraced wordt.

Kan iemand mij uitleggen waarom we dat dan gewoon niet doen???

Abercrombie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:44

Ik denk dat het niet rendabel is voor de eigenaren om een paard tot zn 6e op te fokken en alsnog in de race te laten. Wordt veel te duur en dan gaat uiteindelijk alsnog de sport op zn gat..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:11

en daar komt bij dat een 6 jarige er vaak meer moeite mee heeft

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:38

Tjee wat gaat het snel hier... dan wil je op iets reageren maar als je verder leest zie je dat de discussie al weer een hele andere kant is opgegaan....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:58

knolliepower schreef:
en daar komt bij dat een 6 jarige er vaak meer moeite mee heeft

Dan moet je je denk ik af gaan vragen hoe dat komt...

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:00

CielitoLindo schreef:
Ik denk dat het niet rendabel is voor de eigenaren om een paard tot zn 6e op te fokken en alsnog in de race te laten. Wordt veel te duur en dan gaat uiteindelijk alsnog de sport op zn gat..

Dus door veulens in de opfok te plaatsen wordt de rensport onbetaalbaar?

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:12

maverick schreef:
Ik hoor hier niemand klagen als het over het stuk vlees gaat , wat je 's avonds op je bord vind., Een klein kalfje, weg gerukt van zijn moeder, om vervolgens in een hokje gestop te worden,zodat ie met 6 weken,naar de slager kan.(om over de vakens en kippen ,maar nie te spreken)
Waarom gebeurdt dit?? Omdat er van geleeft wordt, er wordt geld mee verdiend. En zo is dat bij paarden ook het geval.

Zoals jij het brengt kun je dus beter nooit iets doen om een situatie te verbeteren, want het heeft toch geen zin. Paarden worden nou eenmaal gebruikt... dus laat maar? De mensheid is (nog) niet helemaal vastgevroren hoor. Pas geleden nog is de slavernij afgeschaft! En veertig jaar geleden was het volgens mij (was er zelf nog niet) een stuk moeilijker om vegetarisch voedsel te kopen.
Ik denk dat er met wat inspanning een heleboel te verbeteren is voor de paarden.

En als andere mensen je aanvallen op je mening moet je niet gaan zeggen: "Ik mijn mening, jij de jouwe."
Soms sluit de ene mening de andere uit en zul je je mening moeten onderbouwen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:37

Karl66 schreef:
Volgens mij gaat de discussie nu niet meer over renpaarden maar over de beste manier van paardhouden. De uiterste grenzen daarin zijn als familie in het land en 23 uur per dag op stal. Persoonlijk denk ik dat je altijd een afweging tussen die twee uitersten moet zoeken, waarbij het paard zich lichamelijk en geestelijk nog prettig voelt en het aan de andere kant de ruiter ook nog een werkbare situatie is.

Maar om even weer on-topic te komen:

De enige reden om met tweejarigen te rijden is dat de eigenaren er geld mee kunnen verdienen en zich dus inschrijven. En dat ze worden uitgeschreven omdat er zoveel inschrijvingen zijn en er dus nooit iets verandert.

Stel dat er een wet komt dat een paard pas als zesjarige in een ren uitgebracht mag worden, dan verandert er eigenlijk niks. Je hebt nog steeds rennen, je hebt nog steeds wedders en je hebt nog steeds paarden die om het hardst rennen om te kijken die kan winnen. Het enige verschil is dat er met volwassen paarden geraced wordt.

Kan iemand mij uitleggen waarom we dat dan gewoon niet doen???

Ik vraag mij inderdaad af waarom we dat niet doen. Dan heb ik het niet over extreme vormen zoals als pas als 6-jarige koersen. Laten ze gewoon maar eens beginnen met starten als 3-jarige. Het is de fout van de NDR zelf dat ze een klein paardenbestand hebben, als je later begint zal het langer heel blijven.
Ik heb het trouwens niet over op 2-jarige leeftijd trainen, daar is IMO niets mis mee, mits je het paard aankijkt.

Het is trouwens niet iets Nederlands dat we als 2-jarige al koersen, zoiets zal over de gehele wereld aangepakt moeten worden. Je kan niet als enigste land beginnen met dat soort regels, zeker niet als je een land bent wat amper meetelt voor buitenlandse begrippen.

Maar dit is natuurlijk alleen maar mijn nederige mening

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:09

plagom schreef:
dry schreef:

Gevoelig punt?
Nee, ik heb nog nooit in een renzadel gezeten, ik lig er vast snel weer naast
Veel ruiters zitten te ver naar voren.
We weten allemaal dat de motor achter zit toch?
Op de voorhand ligt al genoeg druk en daar zit niet de draagkracht.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:20

dry schreef:

heb je het hier over dresuur/spring ruiters, of over jockey's??

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:22

dry schreef:
Gevoelig punt?
Nee, ik heb nog nooit in een renzadel gezeten, ik lig er vast snel weer naast
Veel ruiters zitten te ver naar voren.
We weten allemaal dat de motor achter zit toch?
Op de voorhand ligt al genoeg druk en daar zit niet de draagkracht.

Neuh, helemaal geen gevoelig punt.. Zo fel reageerde ik toch niet, als het wel zo overkwam was dat iig niet de bedoeling geweest..
Wat je met de rest duidelijk wilt maken snap ik niet echt...

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:23

Allemaal, maar mag het hier niet over dressuur- en springpaarden hebben.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:32

dry schreef:
Allemaal, maar mag het hier niet over dressuur- en springpaarden hebben.

nee moest alleen ff weten over wat voor ruiters je het had...

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:21

Uit Natuurlijk Paardrijden (Bladzijde 50) (Klaus Ferdinand Hempfling:
"In de rensprot maakt men gebruik van het vluchtinstinct van een paard - met natuurlijk alle bijverschijnselen die van deze 'sport' bekend zijn. Op de foto* zie je heel duidelijk dat het zwaartepunt van het paard te veel ten laste van de voorhand komt. De achterhand is hier niet meer in staat om werkelijk gewicht te dragen, en dient alleen de voorwaartse beweging.

* Sorry, de foto kun je niet zien, maar zoek even op google naar foto's (zoek op rensport) en je ziet wat Hempfling bedoelt.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:03

Ik weet hoe een renpaard eruit ziet tijdens een koers. Wij fokken ze
Maargoed, elk paard loopt van nature op de voorhand, en de voorhand draagt altijd het gewicht van het paard. Dus mooie conclusie van Hempfling, maar dat was al bekend..

Maar hoezo zet je 'sport' tussen haakjes? Of heeft Hempfling dat gedaan?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:35

DE BOUW -SPORTINVLOED - RACHWAN
Het Engelse Volbloed heeft gedurende driehonderd een complete verandering van het skelet ondergaan. De hoek van het kniegewricht is aanmerkelijk groter geworden. De elleboog is langer geworden, de hoek is kleiner geworden en daardoor hoger geplaatst. De punt van de schouder is veel lager komen te liggen. De schoft is naar voren opgeschoven en daardoor hoger geworden. Het skelet is als het ware naar voren gekanteld. Daardoor is het hele skelet ongeveer 20 cm naar voren opgeschoven en lijkt langer door de veranderde hoeken van het dijbeen, kniegewricht, schouder en elleboog. Het zwaartepunt ligt aan de onderkant achter en aan de bovenzijde voor de massa. De effectieve dragende functie van het skelet in alle omstandigheden is veranderd in een zodanige structuur dat enkel en alleeen snelheid genereert. Het toenemende gewicht wordt op de voorhand gedragen. Vandaar dat het Engels Volbloed met dit skelet nooit in staat zal zijn om tactmatige bewegingen te demonstreren en nog slechts zeer beperkt kan springen. Terwijl de slijtage aan de voorbenen reeds op jonge leeftijd wordt ingezet. Vergelijkende springfoto's van dertig jaar geleden tonen duidelijk aan dat de huidige springruiters steeds verder voor op het paard gaan zitten. De vroegere springruiters zaten veel meer boven het zwaartepunt. Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij Engelse Volbloeds. Gedurende de driehonderd jaar zien we dat de jockey's steeds verder naar voren zijn opgeschoven en nu zelfs min of meer boven op de schoft staan!

Afbeelding

Bij dit renpaard, een Engelse Volbloed, is duidelijk te zien dat bij een selectie op de renbaan een aantal cruciale eigenschappen voor een rijpaard verloren zijn gegaan. Deze volbloed draagt het gewicht op de voorhand. Het voorbeen wordt in gestrekte stand op de grond gezet. Daarbij worden de pezen en de gewrichten onredig zwaar belast. Het achterbeen staat ver achter de massa en het voorbeen staat schuin onder het lichaam. Het rechterachterbeen wordt ver buiten de massa geplaatst en kan nooit tot dragen komen.

Dat bedoel ik nou.
Laatst bijgewerkt door dry op 14-11-05 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:36