Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:21

Ik vind het ook echt een stoere foto Haha!

En dit leert hij idd tot zijn 3 (en later ook nog elke dag)
Over een paar weekjes komen er nog 2 jaarlingen bij te staan, kunnen ze lekker ravotten.

En wat moet hij nu nog meer leren?
Hij kan voetjes geven, ik kan hem overal aanraken, hij is totaal niet dominant. Loopt rustig de stal in en uit wanneer ik wil.
Voor mij genoeg.
En dat is geleerd door misschien 10 per maand Lachen Bloos

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:48

clitia, ik weet niet ofdat je het allemaal gelezen hebt, maar ik zei ook dat een veulen in de weide hoort...
En ik had het ook over longeren, vanaf het begin al. Ik vind dat dit bij een jong paard zijn basis hoorde...
En ik noel steed snieuwe dingen op ( dus vandaar dat niet alles erbij staat). Ik ben heel erg ruim in wat ik doe. Ik pas dit per paard aan. Sommige zijn nog niet toe aan longeren en andere dingen en dan wacht ik. Sommige, zoals mijn hengstje, die is er wel qua mentale ontwikkeling al aan toe en dus kan hij best wel een grote volte lopen en luisteren naar wat ik zeg tegen hem.
Misschien dat je het hele verhaal even van begin moet lezen en dan mijn quots in perspectief lezen.
Ik ben namelijk geheel tegen jonge paarden op stal en ik vind ook dat ze zoveel mogenlijk bij andere moeten lopen...
bewijsstuk a

" class="postlink">http://Afbeelding

Afbeelding

[url]Afbeelding

en dus dat ze gewoon het leven van een veulen hebben, maar ik ben voor opvoeding en ik vind dat veel dingen hiermee temaken hebben.

Ik zeg alleen dat ik meestal jonge paarden heb lopen en deze train en vervolgens weer een nieuw huisje voor vind... sommige paarden zijn van mij, sommige paarden van andere mensen die hun paarden bij mij in training zetten omdat ze houden van mijn aanpak.
Ik vraag ook niet om het met me eens te zijn, ik vraag alleen voor begrip dat er mensen zijn die geen probleem zien in rondjes lopen aan een touwtje ( longeren )...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:49

Heerlijk om te zien Runningkawa, wat een onwijs mooie en vooral gafe foto...hij/zij straalt echt vrijheid uit Haha! Haha! Haha!

Die laatste foto LT...ik zie alleen blubbel geen speeltje, hooitje om te knabbelen of wat dan ook .... of ligt dat ergens anders Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:57

Kan me niet voorstellen dat iemand zulke kleine en jonge dieren al aan het werk zet... Zit te kijken naar de foto's met die gedachte in m'n hoofd. Het zijn nog echt veulentjes, moet je die bouw zien! Arme, arme diertjes...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 15:57

Citaat:
clitia :En we hebben het hier in dit topic helemaal niet over 'n jaarling die anders alleen maar op stal zou staan. Het gaat om een jaarling die anders in een groep met merries staat. Ook al is de sociale rangorde in die wei een chaos, toch is dat beest beter af in die wei dan aan de longe.

we hadden het hier wel over een jaarling die op stal stond. Op een manege om precies te zijn... wel even topis lezen he! Knipoog

en ik vind niet dat basistraining via longeren bijgebracht moet worden, ik vind dat het leren kennen van longeren bij basistraining hoord... er gaat veel vooraf voordat je je paard aan een lijntje gooit...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:00

jep, half blubber, half droog, kon er ook niet aan doen dat wij hier op klei grond wonen en in de winter ( veel regen en slechte vochtdoorlating) mijn paarden de grond kapot trappen... moet ik ze dan op stal houden?
En ze hebben een bal in de weide, omdat deze niet te zien is wil niet zeggen dat ze geen speeltjes hebben...
en ga me niet zeggen dat mijn paarden het niet goed hebben, want dan raak je echt een verkeerde snaar bij mij. Ik woon op 10 meter afstand van mijn paarden en ga zeker 3 keer op een dag naar ze toe... mijn paarden komen niets tekort hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:02

De basis training duurt bij mij wat langer dan een paar maanden, dus tijd genoeg als hij 3 is.
En train ik weer gewoon verder aan andere basis dingen Lachen

Verder een (jong) paard dat de hel dag op stal staat, verschrikkelijk.
Snap niet dat mensen dan een veulen kopen als ze weten dat dat is wat ze hem kunnen bieden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:03

mijn schurk kan er ook wat van overgens...

[url]Afbeelding

dus hij heeft nog wel een prive leven na zijn slavenarbeid...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:04

Nou ja, ik haak maar af.
Worden het toch niet eens, en iedereen blijft maar dezelfde dingen zeggen. "het mag niet", dus "het moet niet", etc. etc.

Laat maar verder

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:05

Dat zijn ook vaak de mensen die gaan longeren Kawa Haha!

En met 2 jaar een onhandelbare hafhengst hebben Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:07

sorrie, snap gewoon niet wat longeren met de basis training te maken heeft?
Meelopen, voetjes geven enz wel, maar rond slingeren aan een touw?
wat is de meerwaarde ervan?

Verder geen zin om daarin risico te lopen, want stel dat al die berichten van slecht voor de pezen wel waar zijn, waarom dan toch dat risico nemen?
Dat snap ik werkelijk niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:07

Dat zie je idd vaak Kim
Helaas wel

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:11

daarom... we hebben het geloof ik wel besproken, en ik heb mijn laatste woord in dit topic denk ik wel gezegt... ik ben het ermee eens totop zekere hoogte. Je moet je jonge paard geen zware arbeid laten verrichten, maar ofdat hij nou naast je loopt op een grote cirkel of dat hij naast je loopt in de bak langs de rand, ik zie het verschil niet... we hebben het hier gewoon over een paard aan een touwtje laten lopen, we hebben het niet over piaff, pasage en changementen aan de longeerlijk. Niet over verzameld of uitstrekken en opstellen of neerwaards... we hebben het hier gewoon over je paard even de gelegenheid geven zijn benen te strekken omdat hij/ zij een hele dag op stal moet staan anders ( dit in het geval van de originele stelling).
IK vind dat een jong paard best kennis kan maken met verkeer, een trailer en mensen... Maar goed, willen jullie nog verder erover doorgaan, dan begrijp ik dat. Ik accepteer jullie visie en ondersteun die totop een zekere hoogte ( ik ben tegen zware arbeid aan de longeerlijn) maar vind dat basis dingen nou eenmaal geleerd moeten worden en dat dit makkelijker gaat op jongere leeftijd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:13

Longeren heeft ook niks met een basistraining te maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:14

Ik vind oiok dat een jong paard kennis mag nemen van verkeer en trailer, alleen niet van longeren. Omdat het gewoonweg slecht is voor de nog groeiende botten, pezen en spieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:16

wat een bullsc*t antwoord
Ik snap nog steeds niet wat aan een touwtje rondslingeren met basis te maken heeft en jij wilt het me niet eens uitleggen.

Aan een touwtje rondslingeren vind ik het begin van zadelmak maken en dat doe ik pas met de 3 en dan kennen ze dat rondslingeren in 5 min, dus waarom dan eerder doen? Maar daar krijg ik geen antwoord op, jammer.
Waarom dat risico durven nemen met je liefste bezit?
Onderbowd antwoord zou leuk zjn.

En over de hoefslag stappen of op een volte draven, vind ik een enorm verschil in belasting.

En dan aan iedereen de vraag die een veulen in de winter binnen heeft staan
Waarom heb je geen plek gezocht, evt verder van huis, waar hij meer als ff , los kan.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:25

LecyTinker schreef:
Misschien dat je het hele verhaal even van begin moet lezen en dan mijn quots in perspectief lezen.

Misschien heb ik dat gedaan en toch gezegd wat ik zojuist zei. Is dat in je opgekomen? Ik heb namelijk ook alles gelezen. En ik heb helemaal niets tegen je woorden. Maar ik ben het er niet mee eens. Jammer maar helaas.
LecyTinker schreef:
En ik had het ook over longeren, vanaf het begin al. Ik vind dat dit bij een jong paard zijn basis hoorde...

En de meeste anderen niet. En ik heb nog nergens een (goede) reden gevonden waarom jij dat vindt. Geloof je niet in wetenschappelijk onderzoek ofzo? Of heb je x-ray vision, zodat je kan zien dat de knieen van jouw paarden, in tegenstelling tot die van de proefdieren, er niet onder te lijden hebben? ( Clown grapje hoor)

LecyTinker schreef:
Ik pas dit per paard aan. Sommige zijn nog niet toe aan longeren en andere dingen en dan wacht ik. Sommige, zoals mijn hengstje, die is er wel qua mentale ontwikkeling al aan toe en dus kan hij best wel een grote volte lopen en luisteren naar wat ik zeg tegen hem.

Mentale ontwikkeling is wat je als eigenaar/beheerder zou kunnen zien. Fysieke ontwikkeling kun je niet zien. En daar gaat het hier om, vind ik. De benen van een jaarling kunnen het korte draaien (en dan is een circel met straal 10 een constante draai, hoe je 't ook wendt of keert) niet aan.

LecyTinker schreef:
Ik ben namelijk geheel tegen jonge paarden op stal en ik vind ook dat ze zoveel mogenlijk bij andere moeten lopen...
en dus dat ze gewoon het leven van een veulen hebben, maar ik ben voor opvoeding en ik vind dat veel dingen hiermee temaken hebben.

Natuurlijk is opvoeding goed, als je er een braaf paard door krijgt. Opvoeding is, in mijn ogen, niet goed, als het paard er fysiek op achteruit gaat. Dus 'm manieren leren door 'm de pleuris in te slaan bijvoorbeeld. Of door 'm te longeren terwijl ie pas één is, en zijn benen er niet aan toe zijn. Bij de eerste methode is de achteruitgang met het blote oog te zien. Bij de tweede niet, maar dat wil niet zeggen dat de achteruitgang er ook niet is.

LecyTinker schreef:
sommige paarden zijn van mij, sommige paarden van andere mensen die hun paarden bij mij in training zetten omdat ze houden van mijn aanpak.
Ik vraag ook niet om het met me eens te zijn, ik vraag alleen voor begrip dat er mensen zijn die geen probleem zien in rondjes lopen aan een touwtje ( longeren )...

"Van je aanpak houden" of "de nadelen ervan niet weten"? Want de enige reden dat ik het niet met je eens ben, is dat de paardenbenen erop achteruit gaan. En daarom kan ik ook niet begrijpen dat jij er geen probleem in ziet. Het is wetenschappelijk bewezen dat jonge-paarden-benen het niet aankunnen!!! Je kan wel blijven roepen dat het bij de basis hoort, maar dat neemt niet weg dat de knieen het niet aankunnen.

LecyTinker schreef:
we hadden het hier wel over een jaarling die op stal stond. Op een manege om precies te zijn... wel even topis lezen he!;)

Nou wordt ie toch helemaal mooi! Ga zelf lezen zeg! Coby zegt helemaal nergens dat het om een manege gaat en dat die jaarling op stal staat (alleen 's nachts). Ik heb er speciaal nog heel 't topic voor doorgescrold.

Ik ga met RunningKawa mee, onderbouwd antwoord zou heel leuk zijn. Roepen dat 't topic niet gelezen wordt door anderen, is niet 't beste argument vóór het longeren van jonge paarden. Again: jammer maar helaas.

LecyTinker schreef:
maar ofdat hij nou naast je loopt op een grote cirkel of dat hij naast je loopt in de bak langs de rand, ik zie het verschil niet...
Het verschil is, dat bij longeren de hoeven draaien tov de grond, terwijl 't been op de grond staat. Dus het been wordt geplaatst, en daarna nog een stukje gedraaid. Dat kunnen de knieen niet aan. Als je met een paard aan de hand loopt, gebeurd dit niet, tenzij je 'm aan de hand een rondje laat draven.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 16:59

maar wie heeft het dan ook over een cirkel van 10 meter... we hebben het erover dat je een paard aan een longeerlijn op een volte zet... een grote volte...

Wat longeren temaken heeft met opvoeding? Je paard op afstand leren stil te staan, stap, draf en evt een galopje... en dit op stem en lichaamstaal... ( travail a la longe )...
En we hebben het hier ook niet dagenlijks, dit ging over eenmalig...
En je denkt dat een veulen door de weide nooit in een rondje rent?

Mijn paarden staan van smorgens 6 tot savonds 8 buiten... van wanneer het licht word tot wanneer het donker wordt. In de zomer langer en in de winter dus korter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:01

Hoe lang is jouw longeerlijn dan?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:04

geen idee... maar de bak is 20 doorsnee en hij pakt beide hoefslagen... ( meelopen weet je wel...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:06

dan alsnog loopt hij in een constante buiging

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 17:12

Misschien volledig overheen gelezen, maar sorry dan.
Wat voor nut heeft het om een jaarling te longeren? Iedereen is het er wel over eens dat een paard op ong. driejarige leeftijd bereden mag worden. Dus die tijd daarvoor, zo´n anderhalf jaar moet er gelongeerd worden? Lijkt me verschrikkelijk saai en natuurlijk niet goed voor de pezen.
Is het niet enkel en alleen om wat meer te doen met het paard? Meer dan nut voor de eigenaar heeft in mijn ogen eigenlijk niet.

Ook ik ben het eens dat een jaarling wel manieren bijgebracht moet worden. Stijgerend naar de wei toe lijkt me niet handig. Ook iedere dag een gevecht halster om en af lijkt me niet handig.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:14

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:16

en het is voor geen enkel paard ,ongeacht leeftijd, goed om met grote regelmaat gelongeerd te worden. IDD de druk op de botten is heel erg slecht...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:20

waarom zou je het dan doen