LecyTinker schreef:Misschien dat je het hele verhaal even van begin moet lezen en dan mijn quots in perspectief lezen.
Misschien heb ik dat gedaan en toch gezegd wat ik zojuist zei. Is dat in je opgekomen? Ik heb namelijk ook alles gelezen. En ik heb helemaal niets tegen je woorden. Maar ik ben het er niet mee eens. Jammer maar helaas.
LecyTinker schreef:En ik had het ook over longeren, vanaf het begin al. Ik vind dat dit bij een jong paard zijn basis hoorde...
En de meeste anderen niet. En ik heb nog nergens een (goede) reden gevonden waarom jij dat vindt. Geloof je niet in wetenschappelijk onderzoek ofzo? Of heb je x-ray vision, zodat je kan zien dat de knieen van jouw paarden, in tegenstelling tot die van de proefdieren, er niet onder te lijden hebben? (
grapje hoor)
LecyTinker schreef:Ik pas dit per paard aan. Sommige zijn nog niet toe aan longeren en andere dingen en dan wacht ik. Sommige, zoals mijn hengstje, die is er wel qua mentale ontwikkeling al aan toe en dus kan hij best wel een grote volte lopen en luisteren naar wat ik zeg tegen hem.
Mentale ontwikkeling is wat je als eigenaar/beheerder zou kunnen zien. Fysieke ontwikkeling kun je niet zien. En daar gaat het hier om, vind ik. De benen van een jaarling kunnen het korte draaien (en dan is een circel met straal 10 een constante draai, hoe je 't ook wendt of keert) niet aan.
LecyTinker schreef:Ik ben namelijk geheel tegen jonge paarden op stal en ik vind ook dat ze zoveel mogenlijk bij andere moeten lopen...
en dus dat ze gewoon het leven van een veulen hebben, maar ik ben voor opvoeding en ik vind dat veel dingen hiermee temaken hebben.
Natuurlijk is opvoeding goed, als je er een braaf paard door krijgt. Opvoeding is, in mijn ogen, niet goed, als het paard er fysiek op achteruit gaat. Dus 'm manieren leren door 'm de pleuris in te slaan bijvoorbeeld. Of door 'm te longeren terwijl ie pas één is, en zijn benen er niet aan toe zijn. Bij de eerste methode is de achteruitgang met het blote oog te zien. Bij de tweede niet, maar dat wil niet zeggen dat de achteruitgang er ook niet is.
LecyTinker schreef:sommige paarden zijn van mij, sommige paarden van andere mensen die hun paarden bij mij in training zetten omdat ze houden van mijn aanpak.
Ik vraag ook niet om het met me eens te zijn, ik vraag alleen voor begrip dat er mensen zijn die geen probleem zien in rondjes lopen aan een touwtje ( longeren )...
"Van je aanpak houden" of "de nadelen ervan niet weten"? Want de enige reden dat ik het niet met je eens ben, is dat de paardenbenen erop achteruit gaan. En daarom kan ik ook niet begrijpen dat jij er geen probleem in ziet. Het is wetenschappelijk bewezen dat jonge-paarden-benen het niet aankunnen!!! Je kan wel blijven roepen dat het bij de basis hoort, maar dat neemt niet weg dat de knieen het niet aankunnen.
LecyTinker schreef:we hadden het hier wel over een jaarling die op stal stond. Op een manege om precies te zijn... wel even topis lezen he!;)
Nou wordt ie toch helemaal mooi! Ga zelf lezen zeg! Coby zegt helemaal nergens dat het om een manege gaat en dat die jaarling op stal staat (alleen 's nachts). Ik heb er speciaal nog heel 't topic voor doorgescrold.
Ik ga met RunningKawa mee, onderbouwd antwoord zou heel leuk zijn. Roepen dat 't topic niet gelezen wordt door anderen, is niet 't beste argument vóór het longeren van jonge paarden. Again: jammer maar helaas.
LecyTinker schreef:maar ofdat hij nou naast je loopt op een grote cirkel of dat hij naast je loopt in de bak langs de rand, ik zie het verschil niet...
Het verschil is, dat bij longeren de hoeven draaien tov de grond, terwijl 't been op de grond staat. Dus het been wordt geplaatst, en daarna nog een stukje gedraaid. Dat kunnen de knieen niet aan. Als je met een paard aan de hand loopt, gebeurd dit niet, tenzij je 'm aan de hand een rondje laat draven.