Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 22:12

ikke schreef:
Daarmee zit je mogelijk dichter bij de waarheid, dan je lief is.......
Het zal best dat het al zolang in gebruik is, maar dat wil niet per defenitie zeggen dat het ook een veilig systeem is. Er zijn meer stoffen en methodes die jaren wijdverbreid gebruikt werden en die zijn uiteindelijk ook verboden omdat er ernsige nadelen/gevolgen aan kleefden.

In Amerika iemand die niets durft te zeggen over een implantaten met nadelige gevolgen?
Ik ben het geheel met je eens dat er stoffen, medicatie, methodes zijn die op termijn nadelige gevolgen bleken te hebben, maar daarnaast zijn er net zoveel en mischien wel meer stoffen, medicaties, methodes die juist positevere gevolgen hebben en/of voor een ander doel beter geschikt leken....
De eerste paarden zijn in 1985 voorzien van transponders. Door de ervaringen van toen hebben we de transponders van nu. Puur vanuit de praktijk. Als het chippen van paarden of andere dieren zo veel nadelige gevolgen zou hebben, waarom zou men het dan wel toestaan bij mensen?

Alane schreef:
Ik heb trouwens het stukje gelezen in de Stentor..... een bijna Z-paard is weidepaard geworden doordat de chip in een spier in de hals terecht is gekomen????

Het zou zomaar kunnen, geen idee, ik ken genoemd geval niet.
De quotes die je aanhaald geven overigens alleen aan dat het reeds lang wordt gebruikt, het geeft geen enkele informatie over de veiligheid van het produkt en daarmee is de waarde ervan beperkt.
[/quote]
Juist al lang gebruikt worden... praktijkervaring van 20 jaar.

Dat geval staat met een
link

op de antichipsite. Een kopie van de Sentor, maar geen verslag eerder een soort van interview met mensen van een bepaalde groepering in dit geval mensen van de anti-chip groep. Ik kon de betreffende artikelen niet opvragen via mijn eigen dagblad en was/is dus ook geen regionaal nieuws volgens een bevriend journalist. Daarentegen zijn er plenty berichten te vinden in de kranten van heel NL maar geneen die iets meld over nadelige gevolgen ondervonden door een transponder.
stukje uit dat krantebericht schreef:
De Fysiotherapeut wel. Waarschijnlijk zat de chip in een pees of spier. De veearts dacht dat ook, al was dat niet 100 % bewezen.

en dit verhaal wordt door de antichip site als waarheid gezien en gebruikt. Met de nodige veranderingen... De KNHS ging vertellen dat het een europese verplichting was... in 2000.
verder over rapporten gebruikt op de antichipsite
De praktijk resultaten van de dravers, friezen en fjorden worden weggewinpeld omdat het hobbydieren zijn die niet in de (inter)nationale ruitersport gebruikt worden... en de dravers gebruiken hun als spier niet.
En dat is dan wel een gedegen onderzoek? en dat is dan een onderzoek van Meyer die dan dit soort conclusies bevat dat toonaangevend is om rond te vertellen dat chippen gevaarlijk is?

Mij boeit het werkelijkwaar helemaal niets of iemand wel of niet chipt. Vraagt iemand info geef ik die zowel over chippen als DNA. Maar ik ga geen leugens, halve waarheden, onwaarheden of dingen verdraaien om zieltjes te winnen. En als ik de antichip site leest, blijf ik het een kruistocht vinden tegen de KNHS.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 23:22

Dan blijf je dus moeite hebben van goed lezen. Zal hierbij nogmaals herhalen, de mensen achter de anti-chip site hebben absoluut niets tegen de KNHS. Vele starten gewoon zonder problemen. Ze hebben moeite met een chip die dan wel door de KNHS verplicht wordt gesteld, maar gelukkig ook een alternatief hebben aangeboden. En verder is het jou mening en zoek je het maar lekker uit. Succes met je kruistocht tegen anti-chippers Haha!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:33

Dit gaat echt nergens meer over, de reacties zijn imiddels steeds zo lang dat ik niet meer de moeite heb genomen om ze te lezen. Maar goed, op deze reactie zat waarschijnlijk ook niemand te wachten.

Wil ik afsluiten (mijn deelname dan) met:

Ik wens iedereen heel veel succes ofwel met het chippen ofwel met de DNA registratie. Doei!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:48

Eleonoor schreef:
Dan blijf je dus moeite hebben van goed lezen. Zal hierbij nogmaals herhalen, de mensen achter de anti-chip site hebben absoluut niets tegen de KNHS. Vele starten gewoon zonder problemen. Ze hebben moeite met een chip die dan wel door de KNHS verplicht wordt gesteld, maar gelukkig ook een alternatief hebben aangeboden. En verder is het jou mening en zoek je het maar lekker uit. Succes met je kruistocht tegen anti-chippers Haha!

beste eleonoor de KNHS heeft nu helemaal niets verplicht gesteld...
Daarbij kan een vereniging haar leden dingen opleggen cq verbieden, ben je daar niet mee eens zoek je een andere vereniging.
Dat de KNHS toenertijd zover is meegegaan dat er een ontheffing mogelijk is spreekt alleen voor hen... je hoeft nl geen lid te zijn van de KNHS je mag lid zijn. De ALV beslist en niet het indiviuele lid. En voor de huidigeI&R regeling.... daar beslist het door ons gekozen groepje mensen... en dat groepje heeft besloten dat we onze paarden moeten chippen en dat er ontheffing mogelijk is... en dan zijn er mensen die ontheffing aanvragen terwijl ze nog in de overgangsregelingen vallen omdat...... de antichipgroep schijnbaar de overgangsregelingen niet heeft gelezen Haha!
nl de ultieme recreatie ruiters die hun paarden in de weide hebben lopen er mee door de bossen crossen en ze niet op een trailer zetten, ze niet exporteren, voorzien van medicijnen en niet geslacht behoeven te worden.... die paarden vallen in de overgangsregeling die duurt tot 31/12/2006 ......en hoeven tot die tijd geen chip... en die hadden dus vorig jaar zo een paspoort aan kunnen vragen zonder chipverplichting Haha!
en grote kans dat het dan europees wordt en de ontheffing dus alsnog vervalt... En DAAR lees je dus niets over op de antichip site...

@Knavia: Dit soort topics gaan inderdaad nergens over...en deze vanaf het begin al niet, maar zijn wel zeer amusant om te lezen en om er te reageren..... Haha!

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 01:49

Ik vind het zo een gezeur over die chip.
Ook al was het niet verplicht geweest, had ik hem ook laten chippen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:17

Alane schreef:

Daarbij kan een vereniging haar leden dingen opleggen cq verbieden, ben je daar niet mee eens zoek je een andere vereniging.
Dat de KNHS toenertijd zover is meegegaan dat er een ontheffing mogelijk is spreekt alleen voor hen... je hoeft nl geen lid te zijn van de KNHS je mag lid zijn. De ALV beslist en niet het indiviuele lid.

Wis en waarachtig heeft de NHS voor haar leden het chippen verplicht als voorwaarde om wedtrijden te mogen rijden. Schoorvoetend heeft de NHS toen ook alternatieven toegestaan (om aan zijn wettelijke verplichting te voldoen), die vervolgens met constructies zó onaantrekkelijk werden gemaakt, dat de meeste mensen daar niet aan wilden/durfden.
Alane schreef:
En voor de huidigeI&R regeling.... daar beslist het door ons gekozen groepje mensen... en dat groepje heeft besloten dat we onze paarden moeten chippen en dat er ontheffing mogelijk is... en dan zijn er mensen die ontheffing aanvragen terwijl ze nog in de overgangsregelingen vallen omdat...... de antichipgroep schijnbaar de overgangsregelingen niet heeft gelezen Haha!

Toen die ontheffingsregeling een keer rond was, moest plotseling die ontheffing vóór 1 feb. rond zijn, daarna was er niks meer mogelijk. Minister Veerman heeft dát teruggedraait en laat nu verder onderzoek doen naar hoe en wat rondom de de I&R regeling. Wat precies de drijfveer is van deze beslissing, is mij onduidelijk.
Waarom er in de officiele media altijd zo vaag wordt gedaan over alternatieven, vaak zelfs wordt het helemaal niet vermeld, is onduidelijk, maar de indruk wordt zo wel gewekt dat men daar eigenlijk helemaal niet aan wil.
De "overgangsregeling" geldt alleen dat oudere paarden pas voor eind 2006 geregistreerd moeten zijn!
Alane schreef:
nl de ultieme recreatie ruiters die hun paarden in de weide hebben lopen er mee door de bossen crossen en ze niet op een trailer zetten, ze niet exporteren, voorzien van medicijnen en niet geslacht behoeven te worden.... die paarden vallen in de overgangsregeling die duurt tot 31/12/2006 ......en hoeven tot die tijd geen chip... en die hadden dus vorig jaar zo een paspoort aan kunnen vragen zonder chipverplichting Haha!
en grote kans dat het dan europees wordt en de ontheffing dus alsnog vervalt... En DAAR lees je dus niets over op de antichip site...

Dat klopt wel, maar is het dan niet logisch dat ze ook tot die tijd de tijd hebben om die ontheffing te regelen? Lijkt me niet meer dan normaal.
Overigens zijn er stamboeken die in eerste instantie alleen paspoort/chip als vaste kombi afgaven en sommigen na stevig doorvragen toegaven dat het zonder chip ook kon.
Of de verplichting europees wordt valt nog te bezien en bovendien MOET er een alternatief worden aangeboden, zo zit ook de europese wet nou eenmaal in elkaar. Erg speculatief dus om te suggereren dat het DNA-circus feitelijk overbodig is........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:35

ikke schreef:
Alane schreef:

Dat de KNHS toenertijd zover is meegegaan dat er een ontheffing mogelijk is spreekt alleen voor hen... je hoeft nl geen lid te zijn van de KNHS je mag lid zijn. De ALV beslist en niet het indiviuele lid.

Wis en waarachtig heeft de NHS voor haar leden het chippen verplicht als voorwaarde om wedtrijden te mogen rijden. Schoorvoetend heeft de NHS toen ook alternatieven toegestaan (om aan zijn wettelijke verplichting te voldoen), die vervolgens met constructies zó onaantrekkelijk werden gemaakt, dat de meeste mensen daar niet aan wilden/durfden.

Nu heeft de KNHS er niets mee te maken als zijnde instantie die deze verplichting opgelegd heeft.. Advieserende stem.. niet meer en niet minderr Maar als je de antichipsite leest is het KNHS dit en KNHS dat...

Ikke schreef:
Alane schreef:
En voor de huidigeI&R regeling.... daar beslist het door ons gekozen groepje mensen... en dat groepje heeft besloten dat we onze paarden moeten chippen en dat er ontheffing mogelijk is... en dan zijn er mensen die ontheffing aanvragen terwijl ze nog in de overgangsregelingen vallen omdat...... de antichipgroep schijnbaar de overgangsregelingen niet heeft gelezen Haha!

Toen die ontheffingsregeling een keer rond was, moest plotseling die ontheffing vóór 1 feb. rond zijn, daarna was er niks meer mogelijk. Minister Veerman heeft dát teruggedraait en laat nu verder onderzoek doen naar hoe en wat rondom de de I&R regeling. Wat precies de drijfveer is van deze beslissing, is mij onduidelijk.
Waarom er in de officiele media altijd zo vaag wordt gedaan over alternatieven, vaak zelfs wordt het helemaal niet vermeld, is onduidelijk, maar de indruk wordt zo wel gewekt dat men daar eigenlijk helemaal niet aan wil.
De "overgangsregeling" geldt alleen dat oudere paarden pas voor eind 2006 geregistreerd moeten zijn!

Geld voor alle paarden behalve veulens geboren in en na 2004... op een enkele uitzondering na (medicijngebuik, slacht en vervoer over de weg). Lees de overgangsregeling er maar op na.
Dat die ontheffingsregeling in eerste instantie maar tot 1 feb jl was, vond ik ook idioot. De media is ook geen medium die alles uitdiept wat door de overheid beslist wordt. En ik ga ervan uit dat wanneer iemand zo intens tegen iets is ook alles doet en probeerd om er onderuit te komen cq een alternatief boven te kijgen en die zal dus de antichipgoep ook wel vinden. Ik heb die sites ook gevonden, ben alleen verder gaan kijken omdat de zogenaamde feiten wel erg doorzichtig waren en met simpel nadenken te weerleggen zijn. En daar mag je ze niet op aanspreken of niets over zeggen....
Ikke schreef:
Alane schreef:

Dat klopt wel, maar is het dan niet logisch dat ze ook tot die tijd de tijd hebben om die ontheffing te regelen? Lijkt me niet meer dan normaal.
Overigens zijn er stamboeken die in eerste instantie alleen paspoort/chip als vaste kombi afgaven en sommigen na stevig doorvragen toegaven dat het zonder chip ook kon.
Of de verplichting europees wordt valt nog te bezien en bovendien MOET er een alternatief worden aangeboden, zo zit ook de europese wet nou eenmaal in elkaar. Erg speculatief dus om te suggereren dat het DNA-circus feitelijk overbodig is........

Ben het geheel met je eens en dat heb ik al meerdere keren geschreven in diverse topics, dat de ontheffingsregeling minimaal tot einde overgangsregeling moet duren.
Waarom moet er een alternatief geboden worden voor het chippen als het een EU verplichting wordt? Van mij mogen ze het wel als alternatief houden, vraag me alleen af of dan op den duur nog zoveel ongechipte paarden blijven bestaan, dus dat dat groepje steeds kleiner zal worden.

VWB de stamboeken, de dames op het kantoor/secretaressen (m/v) zijn afhankelijk van hetgeen het DB hun verteld te moeten/mogen doen... dat een regel veranderd daar kunnen zij niets aan doen.
Ik heb hetzelfde gehad voor de aanvraag van een paspoort, paspoort aangevraagd alleen in combi met chippen... ik vond het onzinnig om toen iemand te laten komen voor het chippen terwijl er nog 2 naar huis moesten komen die ook nog gechipt moesten worden.
Na een poosje zeuren en een telefoontje naar iemand anders... voila. alleen een paspoort gekregen, kantoor was nog niet op de hoogte van die regel..... KWPN had onlangs wederom er staan dat je lid MOEST worden om je KWPN-er via hun te laten chippen incl. egistratie... is ook weer veranderd.
Zijn ook allemaal maar mensen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:59

Alane schreef:
ikke schreef:

Nu heeft de KNHS er niets mee te maken als zijnde instantie die deze verplichting opgelegd heeft.. Advieserende stem.. niet meer en niet minderr Maar als je de antichipsite leest is het KNHS dit en KNHS dat...

DAT is dus niet helemaal waar, LNV heeft zich voor hun beleid voor I&R laten adviseren (lees: leiden) door wat de NHS op dat moment al in uitvoering had. Uiteindelijk heft LNV dat beleid vrijwel letterlijk overgenomen, inkl enkele juridisch niet geheel correcte zaken.
Ikke schreef:
Alane schreef:

Alane schreef:
Geld voor alle paarden behalve veulens geboren in en na 2004... op een enkele uitzondering na (medicijngebuik, slacht en vervoer over de weg). Lees de overgangsregeling er maar op na.
Dat die ontheffingsregeling in eerste instantie maar tot 1 feb jl was, vond ik ook idioot. De media is ook geen medium die alles uitdiept wat door de overheid beslist wordt. En ik ga ervan uit dat wanneer iemand zo intens tegen iets is ook alles doet en probeerd om er onderuit te komen cq een alternatief boven te kijgen en die zal dus de antichipgoep ook wel vinden. Ik heb die sites ook gevonden, ben alleen verder gaan kijken omdat de zogenaamde feiten wel erg doorzichtig waren en met simpel nadenken te weerleggen zijn. En daar mag je ze niet op aanspreken of niets over zeggen....

Alane schreef:
Ikke schreef:

Ben het geheel met je eens en dat heb ik al meerdere keren geschreven in diverse topics, dat de ontheffingsregeling minimaal tot einde overgangsregeling moet duren.
Waarom
moet

er een alternatief geboden worden voor het chippen als het een EU verplichting wordt? Van mij mogen ze het wel als alternatief houden, vraag me alleen af of dan op den duur nog zoveel ongechipte paarden blijven bestaan, dus dat dat groepje steeds kleiner zal worden.

VWB de stamboeken, de dames op het kantoor/secretaressen (m/v) zijn afhankelijk van hetgeen het DB hun verteld te moeten/mogen doen... dat een regel veranderd daar kunnen zij niets aan doen.
Ik heb hetzelfde gehad voor de aanvraag van een paspoort, paspoort aangevraagd alleen in combi met chippen... ik vond het onzinnig om toen iemand te laten komen voor het chippen terwijl er nog 2 naar huis moesten komen die ook nog gechipt moesten worden.
Na een poosje zeuren en een telefoontje naar iemand anders... voila. alleen een paspoort gekregen, kantoor was nog niet op de hoogte van die regel..... KWPN had onlangs wederom er staan dat je lid MOEST worden om je KWPN-er via hun te laten chippen incl. egistratie... is ook weer veranderd.
Zijn ook allemaal maar mensen Haha!
[/quote]
Dat alternatief MOET er zijn, omdat dat nou eenmaal in de wet is opgenomen; voor gewetensbezwaarden MOET er ALTIJD een mogelijkheid zijn voor iets anders. Zo zit de Nederlandse wet in elkaar, kan ik ook niet helpen.
Hetzelfde geldt dus voor al die medewerkers van stamboeken, zij worden geacht de wet te kennen en als het stamboekbestuur ze wil laten zeggen dat alleen een combi kan, terwijl dat helemaal niet waar is, is het stamboek op dat moment strafbaar! Onjuiste voorlichting geven is niet een heel klein beetje fout. Waarom zouden ze anders afzien van die verplichting? Levert allemaal leden op.......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:57

Of de KNHS dan wel of geen invloed heeft gehad volgens jouw of mij kunnen we dus dagem wellessen en nietessen. Het is amar net hoe jij of ik het wil zien.

Citaat:
Dat alternatief MOET er zijn, omdat dat nou eenmaal in de wet is opgenomen; voor gewetensbezwaarden MOET er ALTIJD een mogelijkheid zijn voor iets anders. Zo zit de Nederlandse wet in elkaar, kan ik ook niet helpen.
Hetzelfde geldt dus voor al die medewerkers van stamboeken, zij worden geacht de wet te kennen en als het stamboekbestuur ze wil laten zeggen dat alleen een combi kan, terwijl dat helemaal niet waar is, is het stamboek op dat moment strafbaar! Onjuiste voorlichting geven is niet een heel klein beetje fout. Waarom zouden ze anders afzien van die verplichting? Levert allemaal leden op.......

Iemand wordt geacht de wet te kennen, niet binnenste buiten te weten. Een medewerker van een stamboekkantoor is werknemer, DB beslist volgens welke reglementen/statuten er gewerkt wordt en niet een individueel persoon op kantoor. Tel daarbij op dat een DB alleen werkt vanaf handgeschreven correspondentie... kan het dus gebeuren dat jij en ik beter geinformeerd zijn dan een medewerker op een stamboekkantoor.
Is toch geen schande? De volgende keer belt er iemand op en vertelt dit dan belt er weer iemand op die vertelt dat. Zolang het bij een vereniging niet schriftelijk is dan telt het laatste....

Waarom is een stamboekbestuur dan strafbaar? Je hoeft niet lid te zijn van die vereniging? Je hoeft geen hengst voor de keuring te doen. Je hoeft geen merrie te laten keuren voor dat stamboek.
Dat mag je en als je daar aan mee wilt doen heb je je aan regels te houden en 1 van die regels kan chippen zijn. En vraag me af of een stamboek een niet-lid in de toekomst niet mag weigeren, immers zijn er andere instanties (KNHS, PVE) waardoor je je paard kunt laten registreren volgens de I&R regeling.

Over dat moeten ivm gewetensbezwaren heb ik nog zo mijn bedenkingen (niet omdat ik jou niet geloof maar of dat van toepassing is op deze regeling).... staat de niet op de afgegeven ontheffingen dat die ten allertijde ingetrokken kunnen worden indien de EU zo of anders beslist?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:26

Alane schreef:
Waarom is een stamboekbestuur dan strafbaar? Je hoeft niet lid te zijn van die vereniging? Je hoeft geen hengst voor de keuring te doen. Je hoeft geen merrie te laten keuren voor dat stamboek.
Dat mag je en als je daar aan mee wilt doen heb je je aan regels te houden en 1 van die regels kan chippen zijn. En vraag me af of een stamboek een niet-lid in de toekomst niet mag weigeren, immers zijn er andere instanties (KNHS, PVE) waardoor je je paard kunt laten registreren volgens de I&R regeling.

Over dat moeten ivm gewetensbezwaren heb ik nog zo mijn bedenkingen (niet omdat ik jou niet geloof maar of dat van toepassing is op deze regeling).... staat de niet op de afgegeven ontheffingen dat die ten allertijde ingetrokken kunnen worden indien de EU zo of anders beslist?

Het DB van een vereniging (stamboek) heeft zich eerst en vooral aan de wet te houden! Daarna mogen ze binnen het wettelijke kader hun regels opstellen.
Ik moet inderdaad niks met een stamboek, maar als ik hen bel voor een advies in dit soort zaken, dan MOETEN zij correcte voorstelling van zaken geven; dit zijn ze verplicht bij wet! Dit niet doen kan hen op een persoonlijke schadeclaim komen staan! Niet zonder reden is er enkele jaren geleden bij diverse verenigingen lichte paniek ontstaan toen de impact van deze wetgeving duidelijk werd.
Een stamboek kan dus ook niet chippen verplicht stellen, zonder een alternatief te bieden, dat is bij wet verboden. Ze MOETEN dus wel, of ze willen of niet. Het feit dat er onder de ontheffingsbrief inderdaad straat dat de vrijstelling onder invloed van europese regels kan worden ingetrokken is botte bluf, de EU heeft zich ook aan de regel geconformeerd dat ze een alternatief MOETEN bieden aan gewetensbezwaarden (ik dacht zelfs dat dit een fundamenteel recht van de mens was).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:51

Ik ken de wet gewetensbezwaren wel... maar vraag me af of die van toepassing is op/bij verenigingen mede omdat lidmaatschap vrijwillig is er een ALV is, enzovoort.

Ik ben het met je eens dat vaak voor het gemak iets niet vertelt wordt, dus de mogelijkheid om bijv. DNA te laten bepalen, om maar even bij het topic te blijven Haha!.

Maar of een DB of adminstratiekantoor van een vereniging een schadeclaim opgelegd kan krijgen omdat ze niet beter geinformeerd zijn op dat moment?? daar heb ik wel mijn twijfels over. Je bent het toch wel met me eens dat het ondoenlijk is dat wanneer Jan belt en die zegt dat het zo is ze tegen Piet dat verhaal op gaan hangen zonder dat ze daar op dat moment schriftelijk bewijs van hebben en Piet weet het weer zo te vertellen en Klaas weer anders. Daarnaast worden dingen verstuurd voordat ze daadwerkelijk in werking treden en soms met terugwerkende kracht...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 12:47

Alane schreef:
Ik ken de wet gewetensbezwaren wel... maar vraag me af of die van toepassing is op/bij verenigingen mede omdat lidmaatschap vrijwillig is er een ALV is, enzovoort.

De wet gaat ALTIJD boven de verenigingsregels.
Zou fraai zijn als dat niet zo was. Dan zou je dus als vereniging bepaald gedrag van je leden mogen bestraffen met de dood, als dat zo in de regelemten staat.
Alane schreef:
Ik ben het met je eens dat vaak voor het gemak iets niet vertelt wordt, dus de mogelijkheid om bijv. DNA te laten bepalen, om maar even bij het topic te blijven Haha!.

Maar of een DB of adminstratiekantoor van een vereniging een schadeclaim opgelegd kan krijgen omdat ze niet beter geinformeerd zijn op dat moment?? daar heb ik wel mijn twijfels over. Je bent het toch wel met me eens dat het ondoenlijk is dat wanneer Jan belt en die zegt dat het zo is ze tegen Piet dat verhaal op gaan hangen zonder dat ze daar op dat moment schriftelijk bewijs van hebben en Piet weet het weer zo te vertellen en Klaas weer anders. Daarnaast worden dingen verstuurd voordat ze daadwerkelijk in werking treden en soms met terugwerkende kracht...

Een stamboek wat door LNV/PVE als uitvoerende instantie is aangewezen heeft zich ALTIJD te richten op de wet, niet op wat Jantje, Pietje, Klaasje roept.
Die claim kun je wel degelijk aan je persoonlijke broek krijgen als jij willens en wetens verkeerde of onjuiste voorlichting geeft. Om welke reden ook niet vertellen dat er mogelijkheden zijn, terwijl die er wel zijn, ongeacht in welke situatie, kan je een claim opleveren. Waarom anders zijn daar speciale verzekeringen voor in het leven geroepen?
Ik ben marchal (begeleider in het veld) van de Land Rover Club. Ik ben via de vereniging officieel aangewezen en daarmee verzekerd als er schade aan iemands auto ontstaat, omdat IK verkeerde aanwijzingen geef, de chauffeur mag immers van mij verwachten dat ik weet waar ik mee bezig ben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 15:41

ikke schreef:
De wet gaat ALTIJD boven de verenigingsregels.
Zou fraai zijn als dat niet zo was. Dan zou je dus als vereniging bepaald gedrag van je leden mogen bestraffen met de dood, als dat zo in de regelemten staat.

In principe wel... je mag het alleen niet uitvoeren... en ben ik het niet eens met die regels hoef ik toch geen lid te worden???? Als ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen om in mijn blootje rond te lopen hoeft een nudistenvereniging toch niet haar regels aan te passen en allemaal maar in kleren rond gaan rennen omdat Alane lid wil worden?

Ikke schreef:
Alane schreef:

Een stamboek wat door LNV/PVE als uitvoerende instantie is aangewezen heeft zich ALTIJD te richten op de wet, niet op wat Jantje, Pietje, Klaasje roept.

Precies.. dus jij kunt wel bellen voor advies maar als hun weten op dat moment niet verder strekt omdat er geen nieuwe of andere info is wat moeten ze dan? Jou geloven, en Jantje dan die belt die niet geloven? Een vereniging gaat uit van geschreven info en niet van telefonische info van een lid. En dus als er via de officiele kanalen geen andere info is houden ze zich aan de laatst verstrekte info en geen rechter die ze daarvoor zal veroordelen....

Ikke schreef:
Die claim kun je wel degelijk aan je persoonlijke broek krijgen als jij
willens en wetens
verkeerde of onjuiste voorlichting geeft. Om welke reden ook niet vertellen dat er mogelijkheden zijn, terwijl die er wel zijn, ongeacht in welke situatie, kan je een claim opleveren. Waarom anders zijn daar speciale verzekeringen voor in het leven geroepen?
Ik ben marchal (begeleider in het veld) van de Land Rover Club. Ik ben via de vereniging officieel aangewezen en daarmee verzekerd als er schade aan iemands auto ontstaat, omdat IK verkeerde aanwijzingen geef, de chauffeur mag immers van mij verwachten dat ik weet waar ik mee bezig ben.

Wie bepaald dan of het willens en wetens is, dat iemand niet verteld dat er een nieuwe regeling in het leven is geroepen??? Zolang een instantie niet officieel op de hoogte is gebracht is het niet willens en wetens.... maar handelen volgens de op dat moment geldende regels.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 13:06

MarijeR schreef:
2 op de 100.000.
Dat is 0,002%
En dan niet door de chip maar door complicaties door verkeerd ingebrachte chips.
Valt me nog mee als je hoort wat voor 'opleiding' die chippers krijgen...

Er gaan ook jaarlijks paarden dood door een enting, niet meer enten dan maar? Dat is gelukkig niet verplicht...

Helaas is ook enten verplicht als je aan wedstrijden deelneemt en dat lijkt mij niet meer dan logisch Haha!
Idd 0.002% Bij het fjordenpaardenstamboek wordt al sinds de eerste chip gechipt (en dat is al heeeeelll lang) en daar is nog nooit 1 fjord dood aan gegaan. En tuurlij kan een chip zelf niet 100% werken, Tjo heeft er ook 2, een die niet werkt en een die het wel gewoon doet. Nooit geen last van gehad.

MarijeR schreef:
Pfff... zo kan je overal wel een probleem van gaan maken...

Mee eens.

MarijeR schreef:
Mijn dieren lopen door mijn keuzes veel en veel meer risico's in hun leven dan door het chippen.
Iedere keer dat ze vervoert worden, is de kans groter dat ze verongelukken onderweg dan dat ze dood gaan door een chip. Enten, erg gevaarlijk...
Enig idee hoeveel paarden verongelukken in de wei?
Ze worden gedekt... Levensgevaarlijk, minimaal 2-4% van de merries en veulens overleefd dat niet...
Eigenlijk ben ik best een dierenbeul... Rolleyes

De kans dat een paard in NL door ouderdom sterft is tegenwoordig erg klein........

Of ik mezelf hoor praten. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 15:39

Alane Schreef:
In principe wel... je mag het alleen niet uitvoeren... en ben ik het niet eens met die regels hoef ik toch geen lid te worden???? Als ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen om in mijn blootje rond te lopen hoeft een nudistenvereniging toch niet haar regels aan te passen en allemaal maar in kleren rond gaan rennen omdat Alane lid wil worden?
<knip>
De NHS is geen vereniging om te chippen, maar een paardensportvereniging. Dat zij chippen als voorwaarde stellen om aan wedstrijden mee te doen brengt hen onmiddellijk bij de wet gewetensbezwaarden. Het kan niet zo zijn dat als ik wedstrijden wil rijden ik PER DEFENTITIE MOET chippen. Als de wet anders werkte, waarom zou dan ooit al die ophef zijn ontstaan? Het hele feest draait erom dat iemand zich op deze wet heeft beroepen en kennelijk in het gelijk is gesteld.
Die nudistenclub heeft daar dus niks mee uit te staan, die ontleend zijn bestaansrecht aan bloot lopen! Als je dat niet wilt, tja.......

Alane schreef:
Precies.. dus jij kunt wel bellen voor advies maar als hun weten op dat moment niet verder strekt omdat er geen nieuwe of andere info is wat moeten ze dan? Jou geloven, en Jantje dan die belt die niet geloven? Een vereniging gaat uit van geschreven info en niet van telefonische info van een lid. En dus als er via de officiele kanalen geen andere info is houden ze zich aan de laatst verstrekte info en geen rechter die ze daarvoor zal veroordelen....
<knip>

Voordat deze regeling in werking werd gesteld, had men er beter aan gedaan om goed te checken of het juridisch wel klopte, wat het dus niet deed. Met alle gevolgen van dien. Daarmee is de NHS en haar uitvoerende instanties dus wel degelijk aansprakelijk en als ze het niet goed geregeld hebben, kan dit dus op persoonlijke aansprakelijkheid van de medewerkers uitdraaien (ik mag hopen dat de NHS slimmer is geweest)
Aangezien de ontheffingsprocedure al vanaf het begin bekend was, al wist toen nog niemand hoe die eruit zou moeten zien, MOET men dus die mogelijkheid vermelden, dat is niet altijd gebeurt. Er zijn dus paarden gechipt, terwijl de eigenaar het daar niet mee eens is. Als die persoon in zijn rechten klimt, kan de NHS een vette claim tegemoet zien, als het het slecht geregeld is bij de NHS, op het bordje van de informatieverstrekkende persoon komt te liggen.

De kans dat dit gebeurt is natuurlijk niet zo groot, er zijn niet zoveel mensen die het geld en de energie hebben om de NHS voor het hekje te dagen.

Voor Vippie:
Nog een keer back-to-the-basics: Waarom zou ik mijn paard laten chippen? Wat heeft het te bieden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 16:52

ikke schreef:
De NHS is geen vereniging om te chippen, maar een paardensportvereniging. Dat zij chippen als voorwaarde stellen om aan wedstrijden mee te doen brengt hen onmiddellijk bij de wet gewetensbezwaarden. Het kan niet zo zijn dat als ik wedstrijden wil rijden ik PER DEFENTITIE MOET chippen. Als de wet anders werkte, waarom zou dan ooit al die ophef zijn ontstaan? Het hele feest draait erom dat iemand zich op deze wet heeft beroepen en kennelijk in het gelijk is gesteld.
Die nudistenclub heeft daar dus niks mee uit te staan, die ontleend zijn bestaansrecht aan bloot lopen! Als je dat niet wilt, tja.......

Die vereniging kan wel dingen organiseren die ik juist heel leuk vind, maar bezwaaarlijk vind ik het blootlopen...
KNHS: zij bied wedstrijden aan met paarden, 1 van die voorwaarden om deel te kunnen nemen is chippen....
Waarom geen juidische ompslomp? is om meerdere manieren uit te leggen.
1) staan juidisch niet in hun recht (dat denken wordt er nu aan ontleent)
2) weten dat er op termijn een andere regeling aan zit te komen die het wel verplicht voor alle paarden op EU hoogte... waarom dan nu tijd en moeite verspillen als het op termijn anders wordt?
3) tegemoetkoming aan de mensen die echt wat tegen chippen hebben, met als consequentie alles zelf te moeten betalen.
4) enzovoort enzovoort.
Er zijn mensen die het bezwaarlijk vinden om met een engels zadel te rijden op edstrijden, ook maar ontheffing geven?

Ikke schreef:
Voordat deze regeling in werking werd gesteld, had men er beter aan gedaan om goed te checken of het juridisch wel klopte, wat het dus niet deed. Met alle gevolgen van dien. Daarmee is de NHS en haar uitvoerende instanties dus wel degelijk aansprakelijk en als ze het niet goed geregeld hebben, kan dit dus op persoonlijke aansprakelijkheid van de medewerkers uitdraaien (ik mag hopen dat de NHS slimmer is geweest)
Aangezien de ontheffingsprocedure al vanaf het begin bekend was, al wist toen nog niemand hoe die eruit zou moeten zien, MOET men dus die mogelijkheid vermelden, dat is niet altijd gebeurt. Er zijn dus paarden gechipt, terwijl de eigenaar het daar niet mee eens is. Als die persoon in zijn rechten klimt, kan de NHS een vette claim tegemoet zien, als het het slecht geregeld is bij de NHS, op het bordje van de informatieverstrekkende persoon komt te liggen.

Je bent het toch hopelijk wel met me eens dat wanneer een instantie/vereniging iets zegt/verte;t maar de nog niet geheel op de hoogte is van alle ins en outs er ook gegild wordt dat ze de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
Als dan het een en ander nog niet geheel duidelijk was op dat moment, en je weet dat je paard in de overgangsregelingen valt waarom dan zout strooien op slakken die er niet zijn?

Ikke schreef:
De kans dat dit gebeurt is natuurlijk niet zo groot, er zijn niet zoveel mensen die het geld en de energie hebben om de NHS voor het hekje te dagen.

Als ik ergens principieel tegen ben (een regel van de KNHS in dit geval) dan zeg ik mijn lidmaatschap op. zZoek naar de mogelijkheden om een eigen vereniging op te richten en zoek dan medestanders... kom ik tot de ontdekking dat ik de enige ben of behoor tot een zeer select en minimaal groepje zou ik ook eens de hand in eigen boezem kunnen steken en me afvragen of ik op dat moment het goede pad vervolg en de wedstrijdsport met paarden (in dit geval dus) voorgoed ajuus zeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:16

Het punt met chippen is dat er medisch (huiddoorborend) handelen plaatsvind. In de ogen van sommigen is dit onnodig medisch handelen. Daarmee dient er een uitwijkmogelijkheid te zijn, die de NHS, als door LNV officieel erkende instantie, had moeten onderzoeken, alvorens allerlei zaken de wereld in te helpen. Daarbij hebben ze structureel verzuimd om deze mogelijk te noemen aan eenieder die om informatie vroeg!
In dat licht vind ik je zadel-argument dus niet vergelijkbaar; een goed passend zadel is een goed passend zadel en iedereen zal het met me eens zijn dat dat het belangrijkste is, niet welke vorm het heeft. Dan kun je dus ook wel beginnen over broeken, jasjes, knotjes, laarzen enz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 17:31

een engels zadel is een zadel met een boom... en dus kan het zijn dat je met boomlooszadel niet toegelaten wordt op een wedstrijd die dat in haar reglement verteld.

het inbengen van een chip is dat een medische ingreep?
en het bandmerken dan? aanbrrengen van een tatoo?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 19:34

Alane schreef:
en het bandmerken dan?

is verboden
Alane schreef:
aanbrrengen van een tatoo?

gaat niet door de huid heen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:00

paars schreef:
Alane schreef:
en het bandmerken dan?

is verboden
Alane schreef:
aanbrrengen van een tatoo?

gaat niet door de huid heen.

WAS brandmerken dan ook een medische ingreep?

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-05 15:50

Jeetje, nooit verwacht dat dit zo'n lange discussie werd Bloos!
Wel interessant om te volgen OK dan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:25

Ja, AnitaD, je ziet het idd: je hebt heel wat losgemaakt! Het onderwerp is er dan ook belangrijk genoeg voor! Maar we hebben nu alles wel zo'n beetje besproken denk ik......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 21:01

Alane schreef:
WAS brandmerken dan ook een medische ingreep?

nou?

vraag me nl af of we bij het chippen niet 2 dingen door elkaar lopen te halen...

medisch verantwoorde ingreep en medische ingreep.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 03:46

Hallo,
Na het (gedeeltelijk) lezen van deze lijn wil ik toch even reageren.
Tuusen de regels door, weet nog steeds niet hoe dat knippen hier werkt.

ikke schreef:
Alane Schreef:
In principe wel... je mag het alleen niet uitvoeren... en ben ik het niet eens met die regels hoef ik toch geen lid te worden????

Blijkbaar ben je niet geheel op de hoogte van een lidmaatschap bij diverse verenigingen.
Er zijn er bv. (en das ook tegen de wet) die een lidmaatschap verplicht stellen als men een doodgewoon paspoort wil hebben. Kijk maar eens in de ijsco wereld bv.

[/quote]
Als ik het niet met mijn geweten in overeenstemming kan brengen om in mijn blootje rond te lopen hoeft een nudistenvereniging toch niet haar regels aan te passen en allemaal maar in kleren rond gaan rennen omdat Alane lid wil worden?
[/quote]

Alane WIL niet in zijn blootje lopen....maar is niet strafbaar voor de wet als i dat doet op daarvoor toegestane plaatsen!

[/quote]
<knip>

Alane schreef:
<knip>
[/quote]

Hier klopt nmm. niet veel van zoals je dat beschrijft Alane.
De PVE kent de regeltjes...die van Nederland en die van de EU.
Een reden (eigenlijk DE reden) waarom men nog steeds een TIJDELIJKE ontheffing verleent...men kan geen andere ontheffing verlenen omdat er geen wet of verplichting bestaat! Zolang deze wet niet door is kan men een vrijstelling nooit weigeren maar ook niet geven!
Daarnaast kan elke vereniging, net als jij en ik die geschreven informatie vinden op I-net.
Daar staat op de officiele site´s van diverse instanties de complete wetten en regelgeving op....ook die van de EU dus...(zelfs in het Nederlands).

Daarnaast....ook de verenigingen weten donders goed waar ze mee bezig zijn. Velen hebben zelfs een jurist in hun gelederen !
Ze worden echter behoorlijk gepusht door een bekende sponsor..want een van de grootste sponsors is....juist ....de chipmaker ! Kunnen ze overigens ook alle info vandaan halen hoor, want ook die weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Zomaar wat site´s....voor de liefhebbers en nieuwschierige mensen....
http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/sessi ... script=yes
http://www.grondweteuropa.nl/
http://curia.eu.int/index.htm
http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_IT ... 2X66598X53
http://graverdammer.vrijspraak.org/fundamenteel/ even naar beneden scrollen voor grondwet link...
http://europa.eu.int/index_nl.htm

Zo voorlopig genoeg leesvoer denk ik.

[/quote]
[/quote]

Tja, aansprakelijk waarvoor....helaas is het nog steeds zo dat men zelden de oorzaak onderzoekt...en hoe wijs je juridisch aan dat de chip de oorzaak is...het zal gaan zoals ook de ervaring met verzekeringskantoren...die l*llen zich er wel weer uit als er problemen zijn.

[/quote]
Aangezien de ontheffingsprocedure al vanaf het begin bekend was, al wist toen nog niemand hoe die eruit zou moeten zien,
[/quote]

Zie hierboven....ze konden(en kunnen) geen ontheffing verlenen voor een wet die niet bestaat !

[/quote]
MOET men dus die mogelijkheid vermelden, dat is niet altijd gebeurt.
[/quote]

Helaas heb je gelijk.
Een van mijn bezigheden is de site´s van diverse instanties af te zoeken op deze info...erg opvallend vaak niet compleet...zelfs , en daar schrok ik nog het meeste van, de site van de Dierenbescherming vermelde dat de chip verplicht was en noemde geen DNA mogelijkheid.
Na een mail waarin ik uitgelegd heb dat ze toch erg verkeerd bezig zijn en dat ik zeer benieuwd ben wat een rechter als uitspraak doet over valse voorlichting en achterwegen houden van belangrijke info in dit soort zaken hebben er al diverse hun site´s aangepast...ook de Dierenbescherming waarvan ik het uitermate zwak vond dat nou JUIST deze daar niet op inging!

[/quote]
Er zijn dus paarden gechipt, terwijl de eigenaar het daar niet mee eens is. Als die persoon in zijn rechten klimt, kan de NHS een vette claim tegemoet zien, als het het slecht geregeld is bij de NHS, op het bordje van de informatieverstrekkende persoon komt te liggen.
[/quote]

Geld dus ook voor de mensen die dit hebben laten doen door die valse voorlichting...inc. mezelf. Niet alleen bij verplichting vanwegen wedstrijden dus..Ook bij de KWPN en de NHS (mijn beide paarden) is dit door de paspoort en tevens chipper meneer verzwegen! Bij problemen met een van mijn paarden door deze chip zal dan ook zeker een probleem komen bij een van deze 2 instanties...ik doe niet aan wedstrijden mee maar rij puur recreatief.

[/quote]
[/quote]

Het zou mooi zijn als hier een fonds/vereniging voor opgericht werdt met wat intresante personen als juristen en bekende mensen voor de centen...

[/quote]
Voor Vippie:
Nog een keer back-to-the-basics: Waarom zou ik mijn paard laten chippen? Wat heeft het te bieden?
[/quote]

Uit oogpunt van de EU regelgeving kan men een paard nog steeds zonder chip van een paspoort voorzien.
In Italie bijvoorbeeld op basis van alleen een tekening !!!
Laat ik nou gedacht hebben dat de EU er juist voor was om niet elk land zijn eigen regeltjes te laten maken? En laat dat nou nog steeds gelden?
Een Nederlandse chip is bij verkoop naar Duistland bijvoorbeeld niet geldig..daar krijgt het paard een koudbrandmerk en een nieuw paspoort....Daar was de EU toch niet voor? (Artie Arrest)

Overigens...op http://www.invisio.nl/antichip/ kan je problemen met je chip melden.
Ook wordt er gevraagd naar het hoogste nummer van de ontheffingsaanvraag...ff kijken dus of je een hoger nummer hebt dan gemeld.
Daarnaast kan je daar de laatste ontwikkelingen bekijken.

Gr. Nick

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 04:20

Alane schreef:
ikke schreef:

In Amerika iemand die niets durft te zeggen over een implantaten met nadelige gevolgen?

Ach wat heet nadelig....
In Amerika...waar er wat andere claims worden gevraagd dan hier in Nederland...is men toch maar gestopt om maar eens een voorbeeld te noemen van het voorzien van een chip bij zwervers...dit omdat er vaak bij overlijden geen gegevens van betreffend persoon te vinden/krijgen zijn.
Na een aantal zwervende chips en andere problemen ( bijv. een zwervende chip die de weg kwijt was en belande in het hart) zag men toch maar af van dit ludieke idee...
Nooit bij stilgestaan dat men, niet geheel onbewust, zelfs onderdelen van een operatie nog steeds verwijderd om diverse redenen?

Ik ben...
KNIP...
van toen hebben we de transponders van nu. Puur vanuit de praktijk. Als het chippen van paarden of andere dieren zo veel nadelige gevolgen zou hebben, waarom zou men het dan wel toestaan bij mensen?
[/quote]

Het chippen van mensen gebeurd in Nederland op vrijwillige basis. (disco enzo) en is dus niet verplicht...das wat anders?

Alane schreef:
Ik heb trouwens het stukje gelezen in de Stentor..... een bijna Z-paard is weidepaard geworden doordat de chip in een spier in de hals terecht is gekomen????

Het zou zomaar kunnen, geen idee, ik ken genoemd geval niet.
De quotes die je aanhaald geven overigens alleen aan dat het reeds lang wordt gebruikt, het geeft geen enkele informatie over de veiligheid van het produkt en daarmee is de waarde ervan beperkt.
[/quote]
Juist al lang gebruikt worden... praktijkervaring van 20 jaar.
[/quote]

Tja....dan wat anders...uit gegevens van een verzekerings kantoor blijkt dat er bij 1 op de 1000 paarden iets mis gaat.
Das ff slikken hoor....geschat aantal paarden in Nederland ligt tussen de 300.000 en 400.000 (geen tikfout)

Dit zijn dus alle problemen zoals uitvallen van chip ,en hierin zit dan ook het verplaatsen naar een niet gelokaliseerde plek in het lichaam tot aan ontstekingen maar dan doen we er gewoon een nieuwe in?, (nek)spierproblemen door chip en dood enz.

Reken je ff uit om hoeveel problemen het dan gaat? Het zal de jouwe wezen die het overkomt....ben je dan nog voor de chip?

[/quote]
Dat geval staat met een
link

op de antichipsite. Een kopie van de Sentor, maar geen verslag eerder een soort van interview met mensen van een bepaalde groepering in dit geval mensen van de anti-chip groep. Ik kon de betreffende artikelen niet opvragen via mijn eigen dagblad en was/is dus ook geen regionaal nieuws volgens een bevriend journalist. Daarentegen zijn er plenty berichten te vinden in de kranten van heel NL maar geneen die iets meld over nadelige gevolgen ondervonden door een transponder.
stukje uit dat krantebericht schreef:
De Fysiotherapeut wel. Waarschijnlijk zat de chip in een pees of spier. De veearts dacht dat ook, al was dat niet 100 % bewezen.

en dit verhaal wordt door de antichip site als waarheid gezien en gebruikt. Met de nodige veranderingen... De KNHS ging vertellen dat het een europese verplichting was... in 2000.
verder over rapporten gebruikt op de antichipsite
De praktijk resultaten van de dravers, friezen en fjorden worden weggewinpeld omdat het hobbydieren zijn die niet in de (inter)nationale ruitersport gebruikt worden... en de dravers gebruiken hun als spier niet.
En dat is dan wel een gedegen onderzoek? en dat is dan een onderzoek van Meyer die dan dit soort conclusies bevat dat toonaangevend is om rond te vertellen dat chippen gevaarlijk is?
[/quote]

Nee hoor, een onderzoek over 20 paarden en dan zeggen dat het veilig is pas een toonaangevend onderzoek!
Kom nou...zo kan je alles gemakkelijk afdoen.
Goed geen onderzoek in dit geval...maar praktijk...
Verklaar dan eens waarom men een paard van een kwart ton wel kan verzekeren maar niet kan verzekeren tegen het inbrengen van een chip?
(iets wat overigens nu niet meer te vinden is op diverse site´s)
Zouden daar geen praktijk ervaringen achter steken? Eigenlijk dus ook onderzoeken....uit eigen gegevens.... die verzekerings jongens zijn toch niet gek?

[/quote]
Mij boeit het werkelijkwaar helemaal niets of iemand wel of niet chipt. Vraagt iemand info geef ik die zowel over chippen als DNA. Maar ik ga geen leugens, halve waarheden, onwaarheden of dingen verdraaien om zieltjes te winnen. En als ik de antichip site leest, blijf ik het een kruistocht vinden tegen de KNHS.
[/quote]

Het is geen kruistocht tegen de KNHS...

Het is een kruistocht tegen de VERPLICHTING van het chippen die op leugenachtige feiten wordt opgedrongen door mensen die nergens geen grondige onderzoeken op doen.

De EU komt niet met een chipverplichting....nu niet en in de toekomst ook niet.
Sterker nog....het paard gaat hoogstwaarschijnlijk van hokje slachtvee verhuizen naar hokje huisdier... en dan is deze hele wet niet nodig.
Tis zo simpel....men wil dit (zegt men) om enig medicijn controle aan het slachthuis te kunnen hebben.
Heeft men geen paspoort op DNA basis of chip met medicijnregistratie ? Dan ook geen slachtbank? Kan het eenvoudiger?

Die chip is voor het overgrote deel van de paarden dus niet nodig...de meeste paardenmensen willen dat dier niet later op hun bord terug vinden lijkt me...

De rest van hun zogenaamde oplossingen als diefstal en derg. heeft er niks mee te maken...een chip is door een beetje handige harry zo onklaar te maken,plaats er een 2de naast en niemand kan nog wat aflezen, magnetron werkt ook super...en een paarden dief denkt niet zo na over dieren welzijn.
Nieuwe(die 2de dus?) kan men op internet kopen of aanvragen bij ? Juist...de stamboekvereniging....ringring...hij had er nog geen....kan er iemand langs komen?
Bij export komen nog de probelemen dat men in bijv. Amerika niet eens de chip uit Holland uit KAN lezen. (omgekeerd trouwens ook niet)

Alleen DNA is een fraude ongevoelige (en diervriendelijke) manier om een paard van een paspoort te voorzien...met in de toekomst(zeer nabij) de irisscan.
Waarom dan nu deze rare gedachtes, valse/onvolledige voorlichting en doordrukkerij?
Geld....das het enige waar het hier om draait....het kost bergen geld als dit weer wordt afgeblazen....te beginnen bij de makers (weet je nog? die sponsor) van deze chip...die er al zoveel in voorraad heeft liggen.

Daarnaast...en das iets waar ik persoonlijk tegen ben...is het de (ook al) verboden combinatie van het koppelen van eigendoms gegevens aan een paspoort voor een dier....dat heeft nmm. niks met het paarden paspoort te maken....in mijn ogen wel weer met (toekomstig) geld.

Overigens...op een vraag uit een ander stukje...ja, het inbrengen van een chip is voor de wet een medische handeling/ingreep....DE reden waarom de mensen die dit doen ook een middagje een opleiding moeten volgen, das nml. verplicht bij deze handeling....daar is ook een wet voor.
Dat deze middag bij lange na niet genoeg is blijkt ook in mijn directe omgeving.... een vertrekkende man....en een paard achterlatend waar de naald (met daarin nog steeds de chip) in de hals steekt?

Gr. Nick