Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
memory schreef:Ja maar door ze de keuze te geven weet je iig wat je paard graag heeft. Je zou er ook voor kunnen kiezen om hem 24/7 op stal te laten staan. Dan weet je nooit of ie liever gewoon buiten staat, in het donker og binnen.
Bovendien zit er ook een stuk gewenning bij paarden, als ze de keus blijven houden jaar in jar uit dat er dan nog wat veranderd in de loop der jaren. Zo staat mijn paard 24/7 buiten en de laatste tijd kan ik aan de mestvlekken zien dat ie 's avonds in zijn stal ligt. Vorige winter deed ie dat zelde, blijkbaar is het dit jaar anders. Hij heeft hierbij wel de keuze tussen stal of buiten.
) is dat de kadavers aan de randen weggehaald worden. Maar het probleem is dat er zwaar overpopulatie heerst en de paarden er zwaar vermagerd bijstaan.
Behoefte nr 1 van een paard is veiligheid, en het lijkt me dat je je nooit veilig voelt als je je constant bedreigd voelt.Duende schreef:Hoi Nick,
Ik heb die hele site gelezen, en de laatste maanden het forum ook.Ik weet ondertussen echt wel wat daar speelt...Er zitten zeker wel mensen bij die werkelijk weten wat ze aan het doen zijn en wat zij aan ervaringen hebben geleert en dat is maar een handje vol :S Maar hoe kan ik nou een veearts daar serieus gaan nemen die met zijn pony is getrouwd en hoe natuurlijk is het dan dat die pony bij hem op de bank zit?
Anya schreef:Proest... als er iemand vanuit haar paarden denkt dan is het Promptertje wel. Als er ook iemand goed opgevoede volgens NH-methodieken getrainde paarden heeft, dan is het Promptertje wel. Ik zou zeggen... lees eens gewoon wat ze schrijft. In plaats van dat je hinein interpreteert wat je denkt dat er staat.
) en ze begrijpt denk ik best wel wat ik met die uitspraak bedoelde...ik denk zelfs dat ze het wel met me eens is ???
. Ik vind het fijn dat jij een soort "brug" slaat tussen bokt en PN, zeg maar
.
. Mijn paard is niet natuurlijk
Anya schreef:Kijk Nick.. dat vind ik dus zo'n voorbeeld van starheid... de merrie die naar binnen wil 's nachts of dat nu de merrie van prom is of de mijne gelijk maar even slechte ogen toedichten.. Hoe kom je erop. Zucht. Dat is dus starheid. Ooit bij je opgekomen dan de dames gewoon naar binnen willen? De mijne bijvoorbeeld omdat ze 's nachts lekker de stal 'verbouwd' zodat ze een torenhoog strobed heeft. En dan lekker tegen de muur gaat liggen... Zo simpel is dat.
promptertje schreef:Achter een kar zal niet zo best gaan Nick
Ik heb alle natuurlijke sites van voor tot achter gelezen, ben lid geweest van diverse Nh-mailinglijsten, doe aan PNH - maar PN vind ik gewoon een beetje hinken op 2 gedachten.
Namelijk, je kunt een paard niet 100% natuurlijk houden in Nederland, en zeker niet als je er ook mee wil rijden. Rijden is niet natuurlijk, bekappen is niet natuurlijk (dat gebeurt in de natuur ook niet), de manier van fokselectie is niet natuurlijk. Alles blijft behelpen, snap je wat ik bedoel?
Oh ja, ik rij al 3 jaar bitloos met de oudste -valt je mee denk ik?
Anya schreef:Tuurlijk snappen we dat Nick...
Ik heb overigens nog geen antwoord op mijn opmerking dat ijzers bij de westernsport wel degelijk nut hebben. Ter voorkoming van peesblessures bij slidingstops. IJzers die er bij mijn paard overigens nog niet zolang onder zitten. De rest van haar sportleven heeft ze blootvoets doorgebracht. Haar balans is prima, ook op nat gras.
promptertje schreef:Nick, ik neem je helemaal niks kwalijk. Ik vind het fijn dat jij een soort "brug" slaat tussen bokt en PN, zeg maar
.
Ik heb vandaag trouwens nog een experimentje gedaan: door wat creatief te doen met hekken en deuren had ik een directe doorloop van de box van mijn merrie naar de tegenover haar box liggende paddock gemaakt.
Mijn merrie loopt haar box uit, zet 1 voet in de paddock, kijkt vol afgrijzen naar de vochtige grond onder haar voet, draait zich om en loopt haar box weer in. Mijn paard is niet natuurlijk
.....maar.....en dat vind ik belangrijker....kan en mag nou wel de eigen keus maken !!!! en heeft waarschijnlijk meer ruimte om te lopen...iets wat ook het paard weer tengoede komt...
promptertje schreef:Nee, ik heb er nog nooit iets over op internet zien staan, maar als je interesse hebt wil ik je wel 2 adressen PB'en van mensen die zo'n ding ongetwijfeld zullen verkopen.
Mijn merrie rij ik trouwens onder het zadel, met parellihalster, ook buiten.
Botervlieg schreef:Ja, dan krijg je die hobbel weer: Waardeloze Weilanden.
Ik verwacht dat probleem niet in de natuurgebieden (en anders hoor ik dat graag).
Fasel schreef:Shadow: dat is ook zo. Niemand kan zijn paard perfect houden. Want als je dat deed dan had je honderden hectares met land waar ze zichzelf moeten zien te redden. Geen omheining, geen mensenbemoeienis en al helemaal geen berijders.
En de Oostvaardersplassen in Flevoland zijn een levend bewijs van het feit dat zoiets in Nederland niet mogelijk is. O, het ziet er prachtig uit als je er met de trein langsrijdt maar wat niemand weet (en ik dankzij mijn ambtenarij wel) is dat de kadavers aan de randen weggehaald worden. Maar het probleem is dat er zwaar overpopulatie heerst en de paarden er zwaar vermagerd bijstaan.
Ik denk dat zoiets hier gewoon niet mogelijk is. Zie het als een plattelander die niet in de stad kan wonen en andersom. Met uitzonderingen daargelaten want deze stadsdame vindt het heerlijk op het platteland.
Blijft het feit dat de paarden in dat natuurgebied overigens wel wild zijn. Maar ik denk dat in Nederland er gewoon geen perfecte omstandigheden zijn. Voedsel raakt op. Boel raakt overbevolkt etc etc.
Lastig dus.
Anya schreef:Met hoefschoenen mag je niet starten Nick. En ieder paard maakt een natuurlijke slidingstop. Als ze in galop naar het hek komen bijvoorbeeld. Inderdaad worden in de westerntopsport net als bij iedere topsport wel paarden vroeg kapotgereden. Dat vind ik ook om te janken. Maar mijn 10-jarige kwpn-merrie heeft daar geen last van. Dat verzeker ik je. Ze is soepel, is in haar leven geen dag kreupel geweest en heeft -zoals ik eerder al schreef- knetterharde hoeven. Een slidingstop kan geen kwaad mits met beleid getraind en niet dagelijks even voor de lol geoefend. En mits niet op de voorhand doorgehobbeld wordt, maar de voorhand blijft lopen tijdens de stop. Alles waar 'te' voor staat is niet goed voor een paard.
Ach en zodra ik zie dat haar hoeven er aan onderdoor zouden gaan, dan gaan die ijzers (alleen achter) er wel weer af hoor. Maar ze heeft nog steeds goede hoeven, dus ik zie het probleem niet.
oowkee...jou keus dus...maar niet de mijne...zijn we het eens?
NickAltena schreef:(...)....dat doe ik bijv. meer om het JKK kruid...iets wat niet alleen in de wei voorkomt maar ook in het hooi nog steeds actief werkt !!
IK zou dan ook zeker de mensen willen zeggen om het hooi dat men aan een paard geeft na te kijken op paarse stengels....en die dus vernietigen....verbranden of bij het grofvuil...niet op de mesthoop dus of in het compostvat...daar overleeft deze plant en ook het zaad....uitgebreide info op onze site...
Groeten Nick Altena
. Ik heb daar zoveel ellende mee gehad dat ik daar even mijn buik van vol heb. Het verhaal is te lang om neer te zetten met mijn RSI armpjes maar hou het erop dat, voorlopig, ik het geen optie meer vind.
. Maar goed, dat voetje kan niet zonder ijzer. Daarbuiten slijten zijn voeten zo verschrikkelijk snel dat na 1 ritje op de verharde van ca. 1,5 uur ik geen voeten meer over heb. Ijzers zijn bij hem dus zeker wel een noodzaak. Ook in de wedstrijden is dit noodzakelijk.NickAltena schreef::D oowkee...jou keus dus...maar niet de mijne...zijn we het eens?
Zo zie je...niet elke discusie hoeft in een rel uit te lopen....er is geen verplichting van ons...wij vermelden enkel hoe wij er over denken..klaar..
Groeten Nick Altena...die het al bijna gezellig gaat vinden hier
silvana schreef:Ik heb het van de week met mijn smid over hoefschoenen gehad.Mijn paard heeft ter correctie van voor ijzers op.Ten eerste zijn hoefschoenen dan niet van toepassing mogelijk.Maar wat zijn grootste bezwaar was ,en ik vond dat zeker geen gek punt.Is dat hoefschoenen het been te veel afremmen en dan krijg je een te grote klap iedere keer in de voet.Je moet met hoefschoenen dan al zeker niet gaan springen of iets dergelijk.