verslag van de demo van Aqua8horse in Arnhem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:43

en dan meld ik Vos ook aan, die bokt dus als je te veel aan hem zit te prutsen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:07

Wat me blijft verbazen in dit topic is, dat A8H totaal niet luistert naar de argumenten die verschillende bezoekers van de clinic geven en de vragen die zij stellen, beantwoord.
A8 hamert slechts door op het feit dat de bezoekers het gewoon niet zíen en daarom ondeskundig zijn (sorry Lielle, jij bent toch echt wel kundig, maar goed, blijkbaar niet volgens A8).... Verdrietig

Verder worden hier dingen aangehaald door de Dame uit Creil over de trainingsmethode van Tyrza, terwijl deze niet eens betrokken is bij het topic en zodoende ook niet haar deskundige mening kan geven over dit topic, wat ik een slechte zaak vindt. Is A8 wel eens bij Tyrza geweest en kan zij daarom zoveel kritiek uiten? Mijn bescheiden mening is, dat iemand die op dát niveau rijdt, niet omhoog gevallen is, maar zelf hard heeft moeten werken om daar te kúnnen en mógen rijden, maar dat wordt hier over het hoofd gezien.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:10

patsur schreef:
moet je je paard afgeven aan haar dan?? Als dat zo is, zet ik haar GRAAG op Penotti om het haar even af te leren. Hij gaat trippen als je te veel aan die mond zit Lachen

Zo één heb ik er ook.... *LOL* mag ze best op hoor, de vraag is alleen hoe lang dat duurt Cool

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:22

Aimee"]
Zo één heb ik er ook.... *LOL* mag ze best op hoor, de vraag is alleen hoe lang dat duurt Cool
[/quote]
[quote="Ellebel schreef:
en dan meld ik Vos ook aan, die bokt dus als je te veel aan hem zit te prutsen

ok, 3 geschikte paarden!! Haha! Haha! [Penotti is eigenlijkpony, is die wel goed genoeg voor haar??

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:24

imker schreef:
Wat me blijft verbazen in dit topic is, dat A8H totaal niet luistert naar de argumenten die verschillende bezoekers van de clinic geven en de vragen die zij stellen, beantwoord.
A8 hamert slechts door op het feit dat de bezoekers het gewoon niet zíen en daarom ondeskundig zijn (sorry Lielle, jij bent toch echt wel kundig, maar goed, blijkbaar niet volgens A8).... Verdrietig

Verder worden hier dingen aangehaald door de Dame uit Creil over de trainingsmethode van Tyrza, terwijl deze niet eens betrokken is bij het topic en zodoende ook niet haar deskundige mening kan geven over dit topic, wat ik een slechte zaak vindt. Is A8 wel eens bij Tyrza geweest en kan zij daarom zoveel kritiek uiten? Mijn bescheiden mening is, dat iemand die op dát niveau rijdt, niet omhoog gevallen is, maar zelf hard heeft moeten werken om daar te kúnnen en mógen rijden, maar dat wordt hier over het hoofd gezien.

Dat heb ik A8H ook geprobeerd duidelijk te maken.. maar wat zij vervolgens doet is vragen aan mij stellen zodat ik die kan beantwoorden.. Helaas heeft ze echt een hele dikke betonnen plaat voor haar kop, hopelijk breekt die nog eens..

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:44

sherwood schreef:
Kijk en hier ga je verschrikkelijk de fout in! Je gaat je zelf nu vergelijken met iemand die fantastisch kan rijden, super netjes zit, en werkelijk weet waar ze het over heeft. De paarden ook beter krijgt met rijden, enz.
Als je dan jezelf met dat soort mensen gaat vergelijken val je helemaal in het niets. Want daar kun je dus echt niet aan tippen.

ik vergat er nog even bij te zeggen dat als A8H zichzelf op zz licht ziet rijden (als ze zichzelf dus een niveau moet geven) vergeet ze wel even dat je op dat niveau minstens recht op je paard moet zitten. En ook wat dat betreft dus een voorbeeld aan tyrza kan nemen. En dat er op dat niveau geen sprake is van sloffen, maar van oprechte verzameling, verkregen door lang trainen. Dat is niet iets wat je in 10 minuten voor elkaar krijgt.
Moet er ook nog even bijzetten, dat ik het erg storend vind dat je hier zegt dat mensen onkundig zijn als ze jou verbetering niet kunnen zien. Waarom zien al die mensen dan wel verbetering bij een klinic van tyrza? Misschien wel omdat haar verbetering daadwerkelijk zichtbaar is.

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:44

Zo hee... dat waren me even wat pagina's!

Nog even om terug te komen op het langzaam laten draven = je paard is beter in balans.

Ben ik enige wiens paard gaat struikelen als hij te langzaam loopt? Dat hij dan dus minder in balans is ipv meer?
Ok, Rinus is nog niet goed doorgereden, maar toch...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:46

max gaat vol op z'n plaat als ik hem laat sloffen in de draf. Verzamelen daar in tegen kan hij weer erg goed. En zeker zonder druk in je hand, te veel druk is bij hem koppie omhoog.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:52

Ik ben ook van mening dat het beter is iets vlotter te draven ter verbetering van de balans. Mijn ervaring is dat van langzaam draven je meestal statisch gaat rijden. De smakelijkheid wordt minder, minder aan je been. Ik schakel veel liever daarin dan dat ik "langzaam" ga draven.
Ik heb het nu over ervaring met mijn 4 jarige trouwens.

Door dat schakelen wat ik veel doe, is hij al veel losser op zijn lijf geworden, hij is sneller en sinds een tijdje kan ik hem ook wat terugschakelen waarbij het nu veel beter in zijn lichaam kan verwerken.
Dat had ik nooit bereikt met "langzaam draven zodat hij beter zijn balans kan vinden" Hij kan juist door oefening nu in tempowisselingen veel beter met zijn lijf overweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:56

Langzaam draven betekend voor veel ruiters van voor naar achter rijden.
Waarmee je een sloffend en op de voorhand lopend paard krijgt, wat niet meer voor het been is.

Stukjes terug in tempo is zeker goed, net als stukjes extra verruimen
Maar dat van alles van achter uit, met je zit en zo min mogelijk met de hand (igg geen witte knokkels krijgen)
Daarmee het flitsend op het been maken, de oplettend heid van de hulpen vergroten.
En zeker daar leert een paard door dragen en balans te vinden(als het van achter uit gebeurd)

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:58

RK

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 11:58

en wat was nou precies de bedoeling van dat achteruit lopen? Er staat namelijk dat ie zo z'n achterhand op de hoogste plek wil brengen. Sorry hoor, maar in mijn beleving gaat een paard toch echt met z'n achterhand eronder als hij achterwaard loopt.
misschien moet ze eens wat lessen nemen van tyrza... Haha! die kan haar vast wel uitleggen hoe zo iets inelkaar steekt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:06

Maar ze had het ook over dat een paard net als een speetboot moet zijn, dus voor omhoog komen? Dat is juist wel de achterhand eronder.

Ik moet zeggen dat ik uit haar hele verhaal geen wijs kon halen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:06

Na alle pagina's te hebben doorgeworsteld krijg ik een duidelijk beeld van wat er bedoeld wordt etc. Zelf ben ik rijtechnisch niet zo theoretisch onderlegd als anderen hier, maar zelfs ik snap dat mijn paardje niet door langzaam te draven gaat zitten. Inderdaad door schakelen wel, maar anders niet. En over het binnenachterbeenverhaal: Een paard schakelt toch ook zijn lendenen een beetje waardoor het binnenachterbeen tussen de voorbenen terecht komt qua sporen? En dan is er toch zat ruimte om het been neer te zetten? Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar verwoord heb Haha!

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:08

Ik vind het echt heel ernstig dat er mensen zijn die zulke gekke dingen beweren (zoals kortere passen in bochten en langzaam draven voor de balans), daar zelf nog in geloven ook, maar erger nog: andere mensen proberen te overtuigen van hun gelijk. En zichzelf dan ook nog gaan vergelijken met een GP amazone. Echt te kansloos. Ik zou zeggen: droom lekker verder! Ik ben blij dat ik het niet gezien heb. Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:12

Op zich kan een paard nog wel eens worstelen als hij iets moeilijk vind,
doen mijn paarden ook wel eens.
Wat hier beschreven werd leek mij eerder een reactie op het trekken dan op het feit dat er spiergroepen aangesproken werden die het paard moeilijk vond om te gebruiken.

Overigens heb ik hier nog wel ergens van die oude weegdingetjes liggen waar je iets aan kan hangen, die zou je heel goed tussen bit en teugel kunnen monteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:13

Een paard dat goed zijn achterhand gebruikt en goed in balans kan verzamelen en verruimen zal zowiezo gaan "zitten" zodat zijn achterhand juist iets zakt.
Vooral in het tuig vind ik dit mooi te zien, een goed in balans lopende tuiger zal echt achter zakken en er van voren goed inklimmen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:14

het is niet alleen ernstig voor zichzelf maar ook de anderen die ze meeneemt in haar wereld. ze heeft al eerder verteld ook stagaires aan te nemen die met hengsten moeten werken op haar methode. volgens mij is het zelfs strafbaar, omdat er sprake is van gezag, dan moet diegene alles doen om een veilige omgeving te maken. ook de paarden die bij haar les hebben lijken me nou niet beter te worden op deze manier.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:19

Even offtopic: Ilindra, je onderschrift is geweldig Haha!

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:27

Wanneer wil A8H naar het Noorden komen voor een clinic?
Ik wil dit dolgraag zien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:29

Eigenlijk vind ik dit wel een heel mooie situatie hoor!! Het dient als prachtig voorbeeld en bovendien heel leerzaam. Zo zie je maar dat je niet direct alles moet geloven. Al klinken theorien nog zo mooi, eerst maar eens de praktijk zien. Daarom moet je altijd voorzichtig zijn met het overnemen van ideeën of tips (kleine dingen maakt natuurlijk niet uit) van anderen. Is niet de eerste keer dat zoiets gebeurd.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:31

Geheel tegen mijn gewoonte in:

Abby schreef al eerder:
Citaat:
...
Terug naar dit topic (en het door Belker als crosspost betitelde topic van A8H zelf). Als ik de stukken tekst analyseer op theoretische achtergrond kom ik tot de conclusie dat veel van de filosofie van A8H terug te leiden is tot een aantal 'stromingen' in de Rijkunst. Jammer is alleen dat de onderbouwing èn verbinding tussen die onderwerpen ontbreekt (En nee, ik was er niet bij zaterdag en dus heb ik de uitleg van A8H niet persoonlijk gehoord maar ik neem aan dat haar persoonlijke verslaglegging een goede afspiegeling is van haar gedachtengoed.) .
Daardoor wordt niet alleen de geloofwaardigheid van A8H teniet gedaan (wat ik voor haar als persoon erg treurig vind; niets zo akelig als niet begrepen te worden), maar durf ik zelfs te stellen dat de geloofwaardigheid en begrip van een aantal (toch niet de minste) hedendaagse trainers èn rijmeesters uit de historie wordt geschaad. Alleen maar doordat een iemand het verhaal van de klok en de klepel compleet gemist heeft.
...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:31

Dilemma,
wat voor geiwchtsverdeling moeten we kiezen?
Grammen? Onsjes? Of kunnen we beter gelijk voor de kilo's gaan?
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:34

Wij hebben ze om de lammeren te wegen, gaan wel per kilo maar de onsjes staan er mooi tussenin.
Kunnen we gelijk zien of de aanleuning mooi constant is

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:36

SuperPepeijn schreef:
het is niet alleen ernstig voor zichzelf maar ook de anderen die ze meeneemt in haar wereld. ze heeft al eerder verteld ook stagaires aan te nemen die met hengsten moeten werken op haar methode. volgens mij is het zelfs strafbaar, omdat er sprake is van gezag, dan moet diegene alles doen om een veilige omgeving te maken. ook de paarden die bij haar les hebben lijken me nou niet beter te worden op deze manier.

nu ga ik toch even reageren Haha! ik ben idd bij Carole geweest om stage te lopen en heb nooit met (een van de) hengsten gewerkt daar op het bedrijf. Tenminste, niet om te trainen. Dit heeft Carole altijd zelf gedaan in de tijd dat ik daar op het bedrijf was Maargoed, dit heeft verder weinig te maken met de demo die gegeven is