waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:15

stef schreef:
Over het laat castreren, ik ken ook een hengst die op zijn 9e (geloof ik) gecastreerd is. Niks mee aan de hand, harstikke braaf

Maar wel hoe ouder, hoe gevaarlijker (niet de hengst Knipoog, maar het castreren).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:28

pharagirlke schreef:
als iemand hier zegt:
ik heb een hengst gekocht van... jaar
dan is het hele topic: laat je m wel snijden? wat mot je met een hengst? dat kan je nooit aan!!

waarom zon heisa om een hengst?!! ik bedoel, er zijn zoveel brave hengsten...
sommige zijn braver als merries.

dus waarom zon heisa derover?
snijden kan altijd.

Ik heb niet het hele topic gelezen maar..
Als iemand een hengst heeft gekocht wens ik hem/haar daar net zoveel plezier mee als met een ruin of merrie. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen weten wat ze doen. Het wordt wel iets anders bij beginners en/of jeugdigen. Volgens mij kun je als 14 jarige nooit voldoende ervaring hebben om met een hengst om te gaan, al lijkt hij nog zo braaf.
Dus misschien wordt er alleen "zo'n heisa" gemaakt als iemand uit deze groep verteld dat 'ie er eentje heeft gekocht? (en terecht dus!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 12:33

sflj schreef:
Als iemand een hengst heeft gekocht wens ik hem/haar daar net zoveel plezier mee als met een ruin of merrie. Ik ga ervan uit dat de meeste mensen weten wat ze doen. Het wordt wel iets anders bij beginners en/of jeugdigen. Volgens mij kun je als 14 jarige nooit voldoende ervaring hebben om met een hengst om te gaan, al lijkt hij nog zo braaf.
Dus misschien wordt er alleen "zo'n heisa" gemaakt als iemand uit deze groep verteld dat 'ie er eentje heeft gekocht? (en terecht dus!)

Haha, ze heeft er zelf een gekocht *LOL*

safira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:29

ik heb de topic ook niet helemaal gelezen. Verward
maar als je het paard/pony wilt dan moet je het doen,
je hebt je eigen smaak. je hebt veel hengsten die lief zijn.
maar toch moet je opassen. dat geldt trouwens bij ieder paard.
ik heb ook een hengst gehad die was erg lief jammer genoeg is de gestorven. Huilen
maar ieder ik wens je veel plezier met jouw hengst. Haha! Haha!

ps:laat anders een foto zien op bokt. OK dan!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:40

Oke I.V.M een ander topic hier op bokt zet ik hier mijn mening maar effe neer...

Een hengst blijft een hengst en de regel hadden ze niet moeten veranderen.. Gewoon M met winstpunt en dan pas met een hengst op concour...

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:57

Tja, als je een keer een paardenhengst een ponymerrie hebt zien dekken, waarbij de amazone van 9 jaar nog op de rug zat, dan krijg je zo je vooroordelen. Dan nog niet zozeer over de hengst, alswel over de mensen die denken zo'n dier ten aller tijde onder controle te hebben. Zo ook in dit geval. Ruiter dacht ook dat zijn hengst een heel lief dier was, dat nooit een vlieg kwaad deed. Tot de hormonen opspeelden en er op dat moment toevallig een hengstige ponymerrie in de buurt was.....Die lieve hengst die nooit wat fout deed, werd ineens een onhandelbaar, ongeleid projectiel en had er niet veel moeite mee om zich van z'n ruiter te ontdoen..Dit gebeurde tijdens de zomerlessen op de vereniging, waarbij pony en paardenlessen gelijktijdig gegeven worden.

Meerdere dingen heb ik wel meegemaakt in al die jaren van wedstrijd/vereniging rijden (20 jaar), waarvan dit toch wel het ergste voorbeeld is. Het valt de hengsten niet aan te rekenen, wel de mensen die er imo toch echt te makkelijk over denken. Vooral veroordeel ik de mensen die koud een paar manege lessen hebben gehad en die dan een eigen paard willen en dan nog een hengst kopen ook , echt heel triest. Het grootste nadeel is, dat àls er wat gebeurt, het de mensen zijn met wèl een gezond verstand die daar dan het slachtoffer van worden..

Cellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:00

sflj schreef:

Mn vorige vz-bijrijdpaard was een hengt arabier, hij heeft weliswaar nog nooit gedekt maar hij is-blijft druk! en ik moet zeggen.. het ging goed! Je raakt gewoon gehecht aan zo´n dier. En met een hengsten ketting + zweepje kon de eigenaresse gerust gaan rijden met dr andere paardje terwijl ik me bezig hield met hem...
nou zijn alle meiden anders en ben ik ook niet 1 van de kleinste maar het bewijst wel dat wij ook wat aan kunnen...!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:01

Ik dacht trouwens dat het bij western wedstrijden ook zo was dat beginners en jeugdigen niet op een hengst mogen deelnemen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:05

Marsjuh schreef:
Mn vorige vz-bijrijdpaard was een hengt arabier, hij heeft weliswaar nog nooit gedekt maar hij is-blijft druk! en ik moet zeggen.. het ging goed! Je raakt gewoon gehecht aan zo´n dier. En met een hengsten ketting + zweepje kon de eigenaresse gerust gaan rijden met dr andere paardje terwijl ik me bezig hield met hem...
nou zijn alle meiden anders en ben ik ook niet 1 van de kleinste maar het bewijst wel dat wij ook wat aan kunnen...!

Dat bewijst in mijn ogen alleen maar dat jij altijd een hoop geluk hebt gehad en zegt helemaal niks over jouw kunnen. Ik ben er stellig van overtuigd dat een 14 jarige zowel fysiek als mentaal nooit sterk genoeg kan zijn om dat op te vangen. Al is het een shetlander!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 14:47

sflj: ik rijd geen western Haha!
en dit is weer een vooroordeel.
misschien geen paard van 1.70
maar een shetje...
fysiek is NIEMAND in staat een paard bij te houden van +1m.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:56

pharagirlke schreef:
sflj: ik rijd geen western Haha!

De discipline maakt niet uit; een hengst is een hengst!
Citaat:
en dit is weer een vooroordeel.
misschien geen paard van 1.70
maar een shetje...
fysiek is NIEMAND in staat een paard bij te houden van +1m.

Klopt, alleen bij een hengst is de kans iets groter dat er.... blabla enz.
Ik blijf het onverantwoord vinden dat 14 jarigen met hengsten omgaan. Sorry!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:01

Nou kun je het overdrijven .. maar het is niet zozeer de leeftijd als wel de ervaring die je er mee hebt.. op jou leeftijd dacht ik er ook zo over .. Inmiddels heb ik iets meer meegemaakt met hengsten .. en het feit dat anderen er net zo over denken zegt wel dat je met je ervaring dus ook meer leert en meer weet. Dus ga als 14 jarige niet doen of je net zo veel weet als iemand van 30 want het is gewoon niet waar. Klinkt misschien heel erg bot en je wil het misschi8en niet horen maar ik rijd sinds ik 6 ben (nu 28) en ik dacht toen in 18 was ook dat ik het allemaal wel wist .. niet dus en nog leer ik heel erg veel bij.

Ik heb hele goede ervaringen met hengsten maar ik heb de braafste hengst door 3 banen schriklint en een houten hek zien gaan en boven op een pony inclusief berijder zien springen.. En geloof me dat hoef je echt maar 1 keer te zien.

Iedereen mag zijn eigen mening hebben maar om zo in te gaan tegen mensen met jaaaaren meer ervaring is misschien niet slim. Beweren dat het niet waar is wat hier tientallen mensen zeggen is zelfs verre van slim.
Misschien hebben mensen hier wel het beste met je voor ...

Weet je wat het is ... misschien gaat het ook helemaal niet vaak fout en zijn hengsten over het algemeen echt best wel braaf.. Maar geloof me het hoeft echt maar 1 keer fout te gaan terwijl het 100000 keer goed gaat en dan?? ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:05

riant: maar ook ik heb mijn mening. en ik zal er niet voor terug deinzen deze te verdedigen, ik weet het niet beter als mensen van 30, maar sommige overdrijven echt!
een meisje van 14 een 3-jarige hengst laten opleren is inderdaad onverantwoordelijk. een meisje van 14 een volwassen brave hengst van 14 laten rijden en verzorgen is hoogstens risico vol,
de paardensport ís nou eenmaal risico vol, en ik heb hem nu toch. en ik wil m echt niet weg doen voor commentaren op bokt.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:19

pharagirlke schreef:
de paardensport ís nou eenmaal risico vol

Precies, maar een hengst in ondeskundige handen (en helaas valt jong en ondeskundig toch vaak samen, dankzij een stukje naïviteit dat bij het jong zijn hoort) is een groter risico.
En op zich is DAT nog niet zo'n probleem, ware het niet dat men onschuldigen die expres dat risico niet nemen, ermee opzadelt...

Nogmaals, ik vind nog steeds dat een hengst op een internetforum te snel zwart/wit wordt beoordeeld en direct de stempel 'gevaarlijk' op krijgt. Er is een grijs gebied waar velen te snel overheen gaan met de voorbeelden van hoe verkeerd het wel niet kan aflopen. Ik vind ook nog steeds dat er ook merries en ruinen bestaan die vele malen gevaarlijker kunnen zijn dan een hengst. Ook hier geldt dat ondeskundigheid/roekeloosheid veel kwaad kan doen.

Maar... het is wel begrijpelijk waarom zo wordt gereageerd. Dit is een forum. Men moet het hier doen met de teksten en plaatjes die gegeven worden. In een algemeen topic kent niemand elkaar (meestal Knipoog) en worden oordelen geveld op basis van dat gelezen kan worden. En vaak krijg je dus 'heisa' reacties (om maar de titel van het topic te gebruiken).

Ik erger me op een slechte dag ook wel aan de zoveelste keer dat iemand roept: "dekt 'ie niet??? ballen eraf!!!". Dan denk ik ook: waarom nou toch weer zo kort door de bocht...

Maar het gebeurd wel met de beste intentie: het afgeven van een gedegen waarschuwing.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:21

Jij hebt de keus gemaakt om een hengst te rijden, als er wat met jou gebeurt, is dat heel erg sneu, maar in principe je eigen schuld.

Stel dat iemand anders verwond wordt door jouw hengst, omdat jij hem niet onder controle hebt, ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben Scheve mond

Je kunt sommige reacties overdreven vinden, maar ze komen wel van mensen met veel meer ervaring dan jou...

Ervaring is geen mening over iets, maar iets wat mensen aan den lijve hebben ondervonden, misschien moet je daar eens over nadenken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:24

toch denk ik dat er wel een aantal jonge mensen zijn die niet te naief en onervaren zijn voor een hengst.
zelfm oet ik mijn moeder van 42 die al van er 6de paard rijd af en toe duidelijk maken dat ze moet opletten!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:42

En toch wil ik nog steeds heel graag weten:
1) of deze hengst goedgekeurd is bij een stamboek?
2) mag dekken?
3) zoniet, waarom is hij dan nog hengst?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 15:46

ja hij is goed gekeurt voor stamboek
van wie? van ons of van de big bosses van t stamboek?
3de vraag kan ik pas beantwoorden als ik de tweede snap.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:03

Wat voor zin heeft het om een goedgekeurde dekhengst die niet meer dekt, hengst te laten? Zoiets denk ik Knipoog

Of zijn jullie van plan hem te gebruiken als dekhengst? Dan kan ik begrijpen dat je hem hengst laat Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:13

Mijn vraag was dus ook waarom je hem hengst wilt laten

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:16

Als er niet mee word gefokt (dus geen dekhengst is ) de ballen eraf..

Hij mag ze toch niet gebruiken.. Dus wat hebben ze eraan

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:19

Mijn punt is ook (lijkt me niet zo vergezocht, toch?) dat ik een dekhengst houden best kan snappen als deze is goedgekeurd. "Zomaar" een hengst houden die niet goedgekeurd is, of niet mag dekken ondanks dat hij goedgekeurd is, vind ik mishandeling. Vandaar mijn vragen.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:22

Ann schreef:
Jij hebt de keus gemaakt om een hengst te rijden, als er wat met jou gebeurt, is dat heel erg sneu, maar in principe je eigen schuld.
Stel dat iemand anders verwond wordt door jouw hengst, omdat jij hem niet onder controle hebt, ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben Scheve mond

Je kunt sommige reacties overdreven vinden, maar ze komen wel van mensen met veel meer ervaring dan jou...

Ervaring is geen mening over iets, maar iets wat mensen aan den lijve hebben ondervonden, misschien moet je daar eens over nadenken.

Doel je hiermee op Yokie?

Dan zal ik je vertellen dat je dan erg kort door de bocht hebt gereageerd omdat haar paard in het algemeen braver is dan een aantal merries en ruinen die ik ken.

En dat is dan net dat grijze gebied Haha!

edit: ga er nu van uit dat je op phara doelde.
Laatst bijgewerkt door Lydiia op 08-09-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:22

pharagirlke schreef:
vrijdag gaan we kijken Bloos
hij is zeven, een schimmeltje, we krijgen m wel gratis, de man gaat verhuizen en wil een goed tehuis, met dat paardje zou ik dan wedstrijden mogen doen, ik verheug me op vrijdag, maar aan de andere kant wil ik niet hopen, want wat als het dan niets is Knipoog

Ik kan maar moeilijk geloven dat iemand een dekhengst gratis weggeeft, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Je hebt een leuke pony en ik hoop voor je dat het goed blijft gaan.

Zelf heb ik meerdere hengsten gereden en ook ingereden. Ik heb ook meegemaakt dat een hengst die zichzelf jaren als de grootste sul die je kunt bedenken heeft gedragen en tijdens een les een ruin aanviel.
Berijdster/eigenaresse viel eraf en de berijder van de ruin kreeg lekker een paar hoeven in de rug. De hengst bleef aanvallen en uiteindelijk is de ruin de bak uitgesprongen en op de vlucht geslagen.
De instructrice was gelukkig iemand die op een hengstenstation werkte en wist de hengst te pakken te krijgen en goed aan te pakken.
Na dit voorval heeft de eigenaresse de hengst gelijk verkocht, ze durfde hem niet meer te vertrouwen. En dat terwijl het jaren goed was gegaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:23

Lydiia schreef:
Doel je hiermee op Yokie?

Dan zal ik je vertellen dat je dan erg kort door de bocht hebt gereageerd omdat haar paard in het algemeen braver is dan een aantal merries en ruinen die ik ken.

Tja, dat was die hengst waar ik hierboven over vertelde dus ook jarenlang. Superbraaf en zelfs niet geinteresseerd in hengstige merrie's.
Echt een sulletje, tot aan die bewuste dag....