Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 19:52

Ik denk dat wat mogelijk is en wat juist is voor een paard, ook heel erg afhankelijk is van de situatie. Dat wordt hier soms wel erg zwart/wit voorgesteld.

Wat je als eigenaar een dier kan bieden komt ook niet altijd overeen met wat een paard nodig heeft.

Een paard van de kust kan verkocht worden naar het binnenland, waar het dier opeens enorm onder de eczeem zit. Een paard wat gewend was 24/7 buiten te staan blijkt bij de nieuwe eigenaar op de pensionstal opeens zijn longen uit zijn lijf te hoesten. Een paard dat gewend is aan een paddock, blijkt op de nieuwe locatie met voornamelijk weidegang binnen no-time hoefbevangen te staan.

Het paard dat bij de oude eigenaar 'bomproof' was blijkt op de nieuwe locatie overal 'bakkabouters' te zien. Dit zijn een paar voorbeelden van onvoorziene omstandigheden waar zowel koper als verkoper niets aan kunnen doen, maar waar het voor het paard vaak beter is als er een nieuwe eigenaar wordt gezocht die wel kan voldoen aan de omstandigheden die de gezondheid en het welzijn van het paard vereisen.

Niet iedereen heeft namelijk thuis de ruimte voor een paard-aan-huis of woont in een regio waar locaties zijn die aan de behoeften van dat specifieke paard voldoen.

Dan komt er dus een paard met 'gebrek' te koop, die na korte tijd bij een andere eigenaar alweer opzoek is naar een nieuwe eigenaar, terwijl er met het paard onder de juiste omstandigheden eigenlijk weinig 'mis' is.

Ook kan de discipline waar jouw hart ligt, misschien niet passen bij het temperament of het karakter van een paard, maar dat is lastig te zeggen als je een paard heel jong koopt en het nog niet eens is ingereden. Wat doe je dan als later blijkt dat de ambities van jezelf en je paard duidelijk niet overeen komen? Als het 'gebrek' puur is dat een paard in de bak niet vooruit is te branden, of juist bij elke poging tot dressuur ontploft of bij voorkeur onder een hindernis door gaat inplaats van er overheen?

Als je eenmaal weet dat een paard andere dingen nodig heeft om gelukkig te zijn, dan zou je daar toch ook rekening mee moeten houden en dat kan betekenen een andere eigenaar zoeken die dat kan aanbieden, in plaats van door te gaan in een situatie waar je beide niet gelukkig van wordt.

Veel goedbedoelende eigenaren blijven naar mijn idee veel te lang doormodderen in de hoop dat ze een onhoudbare situatie uiteindelijk toch onder controle krijgen. Soms vergt juist de beslissing tot verkoop of afstaan van een paard de meeste moed. En als je een zelf een ouder of 'afgeschreven' paard geen fijn pensioen kunt bieden, dan hebt je in elk geval de mogelijkheid om ze in te schrijven bij een paarden rusthuis. Dat is in mijn optiek ook geen verkeerde optie. Maar echt met pensioen moet een paard naar mijn idee pas als het er echt aan toe is, veel dieren halen naar mijn mening er ook plezier uit om 'nuttig' te zijn of (samen) dingen te doen.

Over het algemeen doen mensen echt wel hun best om een passende plek/ eigenaar te vinden. Maar garantie heb je nu eenmaal nooit. Ik heb ook eens een pony met karakter verkocht aan een enthousiaste particulier. Niet te veel geld gevraagd, want goed tehuis stond voor mij op nummer één. Ik heb de pony zelf gebracht zodat ik kon controleren of de ze daadwerkelijk op een fijne plek terecht kwam, met voldoende ruimte, soortgenootjes om mee te spelen en om te zien hoe de nieuwe eigenaar de pony zou ontvangen. Alles was prima in orde en met zowel de nieuwe eigenaar als de andere pony's leek het prima te klikken.

Amper twee maanden later was ik in de buurt en besloot even spontaan langs te gaan. De blije, over-enthousiaste pony die ik had achter gelaten was niet meer herkenbaar. De pony was in amper 2 maanden tijd misschien wel 50kg van de 450 kg afgevallen en vertoonde weinig levenslust meer. De nieuwe eigenaar stond op het punt de pony weer door te verkopen, omdat ze vonden dat de pony wel een grote eetlust, maar weinig karakter had.

Hoewel ik inmiddels een andere pony op stal had en eigenlijk geen box meer over, heb ik per direct bedongen dat de pony aan mij werd terugverkocht en dezelfde avond heb ik de pony opgehaald. De pony heeft 2 volle dagen alleen languit in haar box gelegen (met de deur open naar de paddock) terwijl ze normaal de gehele dag buiten rondspookte. Het heeft even geduurd voordat wij beiden van de shock bekomen waren en de pony weer helemaal zichzelf was.

Maar de pony kon niet blijven, ik had ten eerste niet voldoende plek en ten tweede had ik de beslissing tot verkoop niet zomaar genomen. Het was absoluut geen dressuurpony, dat vond ze echt te suf en dan zorgde ze zelf wel voor meer actie (niet altijd op een goede manier :) ). De mensen waar ik haar aan verkocht had zouden haar recreatief gaan berijden, maar dat was dus niet gegaan als gepland. Ik had kijkers gehad die op zoek waren naar een springpony, maar die haakte af omdat ze geen ervaring had en in de bak tijdens de bezichtiging weinig enthousiasme liet zien.

Nu zat er in de regio een manege/handelsstal waar springsport bovenaan stond. Uiteindelijk ben ik daar langsgegaan en mijn verhaal gedaan en heeft de eigenaar de pony overgenomen. Dit was natuurlijk niet mijn eerste keuze, maar ik wist in elk geval zeker dat de pony daar wel voldoende eten en aandacht zou krijgen. En bovendien, konden mensen haar ter plekke leren kennen. Als het bij de eerste gegadigde niet klikte, dan misschien bij de tweede of derde, maar bleef de pony daar dan in eerste instantie op stal.

Zo'n twee/drie weken later ben ik weer langsgegaan om te kijken hoe het ging en het bleek dat de pony al een heel blije nieuwe eigenaar had. Ze hadden haar de eerste week al meegenomen naar een onderlinge springwedstrijd en was gelijk in de prijzen gevallen! Haar ruiter zei: in het begin bokte en steigerde ze wel (jup, dat klonk bekend :D), maar gaande weg had ze door wat de bedoeling was en toen bleek dat je met een steiger en een bok (of is dat een sprong? :) ) dus aan de overkant van de hindernis kwam, was de pony helemaal in haar element. Dus onverwacht had ze nu toch een fijn plekje gevonden waar ze ook iets kon doen wat ze echt leuk leek te vinden. Eind goed, al goed.

Het is dus zeker niet zo dat alle pony’s die bij een handelsstal terecht komen of daar verkocht worden ook echt iets serieus mankeren. Soms is het een samenloop van omstandigheden. Over het algemeen zijn het natuurlijk geen pony’s met een mooi papier, ruime ervaring in de sport of 1000% bomproof. Maar er zijn ook genoeg mensen die helemaal niets geven om een mooi papier, veel ervaring in de sport of een bomproof karakter en dan is zo'n pony misschien wel precies waar ze naar opzoek zijn.

Je hoopt natuurlijk dat de verkoper zo eerlijk mogelijk is over de gezondheid en het karakter van een dier en dat de koper op zijn beurt eerlijk is over zijn ervaring en bedoelingen. Helaas is dat in realiteit lang niet altijd het geval. Het enige wat je kunt doen is zoveel mogelijk je best doen om alle informatie die je ontvangt te verifiëren. Hoewel sommige mensen niet eerlijk zijn, ben ik er nog steeds van overtuigd dat de meeste mensen wel het beste met hun dieren voor hebben. Dat het niet zo is dat jij als enige persoon goed je best zou doen om goed voor een dier te zorgen. En zoals ik al eerder aangaf, garanties heb je nooit, maar gelukkig komen de meest dieren uiteindelijk wel bij hun forever home terecht, al duurt het bij de ene wat langer dan bij de ander.

imaudy

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 00:52

Stal doorstap is op zoek maar een ruiter die "echt durft". Maar al die paarden zijn braaf toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 08:23

Journee, er zit wel een verschil in handelstallen..dit is het laagste segment handel. Hier komen de paarden die op andere handelstallen niet verkocht worden door gedrag of lichamelijke problemen. Het laatste eindstation voor de slacht.

Handelstallen hoeven niet slecht te zijn en verkopen van een verder gezond dier is echt geen probleem. Alleen een paard de handel insturen die gewoon niet goed is, hetzij mentaal, hetzij fysiek dat is gewoon een lijdensweg voor het dier omdat je weet dat die nooit goed terecht zullen komen en van hand tot hand zullen blijven gaan.

Imaudy, als ik zo op de site kijk dan is meer dan de helft net aan zadelmak..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:31

Voor mijn gevoel zijn de meningen over het onderwerp nogal verdeeld.

-handelsstallen zijn pertinent niet goed, verkopen (vrijwel) alleen afgekeurde paarden
-handelsstallen moeten eerlijk zijn over de fysieke conditie en karakter van een paard
-handelsstallen (en particulieren) zouden geen paarden met een gebrek mogen verkopen (alleen brave, volledig gezonde dieren)
-sommige handelsstallen zijn wel goed (maar welke zijn dat? Degene die de paarden en pony uit het hogere segment verkopen? Dus de paarden en pony's die minimaal een stamboekpapier hebben of veel ervaring in de sport en ook nog eens heel braaf zijn? Hoewel dat laatste in mijn optiek discutabel is en dan denk ik bijvoorbeeld aan Jazz)

Een koper van een Jazz nakomeling werd door de rechter zelfs op de vingers getikt toen zij zich beklaagde over het lastige karakter, omdat dit een algemeen bekend feit is. (https://www.horses.nl/algemeen/rechter-jazz-kinderen-zijn-vaak-lastig/ I Wat natuurlijk niet betekent dat elke nakomeling van de hengst ook zoveel karakter heeft, er zullen ongetwijfeld ook brave exemplaren zijn, maar over het algemeen zijn ze niet geschikt voor een 'amateur'.

De historische renpaard hengst Hastings, stond ook bekend als een 'treinwrak' (waarschijnlijk vanwege alle verwoesting die hij in zijn kielzog achterliet) omdat hij extreem gevaarlijk was. En dan zijn dit soort hengsten ook nog eens actief ingezet voor de fokkerij...

Gedrag of karakter is dus duidelijk geen afkeur bij paarden met een stamboekpapier of die in de sport worden gebruikt. Maar is gedrag of karakter opeens wel bepalend voor de vraag of een pony of paard nog verkocht mag worden of zelfs ingeslapen zou moeten worden als dat stamboekpapier ontbreekt? Zelfs als in dat geval het karakter nog niet eens erfelijk bepaald is, maar aangeleerd door een gebrek aan opvoeding en dus ook nog bijgestuurd en mogelijk afgeleerd kan worden? Is dat niet een heel vreemde redenatie?

In mijn optiek is het absoluut geen probleem als een paard met karakter wordt doorverkocht. Sterker nog, in het geval zo'n paard in handen is van iemand die er geen raad mee weet, vind ik het zelfs noodzakelijk. Wel is belangrijk dat de koper zich in elk geval bewust is van het karakter van dier, en zich bewust is van zijn eigen beperkingen en capaciteiten. Hoewel er hier steeds gezegd wordt dat bij Stal Doorstap alleen wordt geadverteerd met brave paarden, spreken de advertenties dat tegen. In dat geval zouden ze toch niet vragen om een ruiter met durf, of zeggen dat een dier ervaren begeleiding nodig heeft zoals bij Lucky?

Ik zal niet zeggen dat er in het verleden geen misstanden zijn geweest, dat weet ik niet, ik was er niet bij en veel verhalen kennen twee kanten. Maar in het geval van deze stal en Lucky lijkt alles in elk geval ook niet zo zwart/wit te zijn als hier soms wordt verondersteld. Er zijn bovendien ook mensen die wel blij zijn met een paard wat zij via deze stal hebben verkregen, dus het is niet alleen maar negatief.

Daarnaast geeft de verkoper de mogelijkheid om het dier tijdelijk te leasen. Dat is niet bij elke paard wat verkocht wordt het geval. Als iemand de moeite neemt om zo'n paard voor aankoopt een maand te leren kennen en dagelijks tijd met het paardje doorbrengt, dan heb je naar mijn idee toch een aardig idee van het karakter? Als iemand zo'n paard koopt, maar zijn eigen capaciteiten overschat of er zelfs over liegt, waarna het paard niet geschikt blijkt, is dat toch niet de schuld van de verkoper?

Het lijkt mij dat uit mijn eerdere post wel blijkt (en daar hebben vast meer mensen ervaring mee) dat de intentie van de koper ook niet altijd helemaal eerlijk is.

En wat de fysieke gezondheid of mogelijkheden qua rijden zijn lijkt mij vooral een kwestie voor de veearts. Dat is toch degene die een inschatting moet maken van de gezondheid en mogelijkheden van een dier. Dat kun je nu eenmaal niet zonder goed onderlegd te zijn en zeker niet vanaf een filmpje. Als je het rapport en de adviezen van de veearts niet vertrouwd, waarom zou iemand dan überhaupt nog een dier laten keuren?

Wel zou ik mensen adviseren altijd zelf nog een keuring te laten doen want het blijft immers een moment opname. Maar dat is aan de koper zelf en als de verkoper daar een probleem mee heeft, dan weet je eigenlijk al genoeg en heb je mooi de kosten van een keuring bespaard. Dat geld kun je dan beter besteden aan de volgende.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:04

Ik vind niets mis met het verkopen van een paard met karakter, zolang het gaat om karakter, het gedrag niet gevaarlijk is en het gedrag ook niet het gevolg is van bijvoorbeeld pijn of een lichamelijke aandoening.

Handelsstallen zullen denk ik nooit verdwijnen en op zich hoeven handelsstallen ook niet slecht te zijn; maar een paard waar overduidelijk iets mee scheelt verkopen zonder een eerlijk verhaal en iedereen die minpunten aanhaalt wegzetten als "je geeft het dier geen kans", ja daar heb ik wél een probleem mee. Je geeft zo'n paard geen kans door gebreken te verzwijgen / er een andere uitleg aan te geven, onervaren mensen te vertellen dat ze er een goede koop aan doen en ze een gezond paard kopen. Je geeft zo'n paard pas een kans door te gaan voor een duurzame plaatsing bij een nieuwe eigenaar door eerlijk te zijn over het paard, zijn goede en minder goede punten en eventuele gebreken. Op die manier kan je hopelijk iemand vinden die weet waar hij/zij aan begint en met beleid met het paard aan de slag gaat en die het de zorg kan, wil en zal bieden die het paard nodig heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:11

Je hebt handelsstallen die al 25 jaar een slechte naam hebben, ook na naamsverandering.
En je hebt er die na 25 jaar zelden ergens voorbij komen als negatief.
Dus nee, niet eens met de stelling een handelsstal is altijd verkeerd.

Waar gaat het mis, de info die er gegeven word.

Op elk potje past een dekseltje.
De ene ruiter zoekt dat brave paard, die ander vind dat dodelijk saai.
Dus je rillerige jazz verkopen aan die een braaf paard zoekt is vragen om problemen.
Maar die geïmporteerde tinker met trauma zonder papieren net zo.
Dus nee papier maakt geen hol uit.
En zo zijn er mensen die juist die vlugge jazz willen of dat trauma paard om die uitdaging aan te gaan.

Voor alles zijn mensen te vinden.
En ben je een eerlijke handelaar verkoop je niet aan de eerste dier voorbij komt.
Maar wacht je tot het dekseltje voorbij komt.
En dan houd je gewoon goede naam.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:23

Ik ken de stal niet persoonlijk maar vroeger stond er bij ons op stal een paardje wat daar weg kwam (toen nog BM stables). Best een leuk paardje en best nog ver gekomen in de dressuur. Ik denk dat voor elke handelsstal geldt dat je iemand met kijk op paarden mee moet nemen en altijd over moet laten keuren door een dierenarts naar keuze. Deze stal gokt op mensen die dat niet doen. Maar de verantwoording ligt nog altijd bij de mensen die hun kapotte, afgedankte paard aan dit soort stallen verkopen omdat ze weten dat de kans klein is dat ze het in de particuliere handel kwijt raken. Wat niet wil zeggen dat ik deze stal goed praat als alleen al de helft van de negatieve verhalen waar zou zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:59

DuoPenotti schreef:
Je hebt handelsstallen die al 25 jaar een slechte naam hebben, ook na naamsverandering.
En je hebt er die na 25 jaar zelden ergens voorbij komen als negatief.
Dus nee, niet eens met de stelling een handelsstal is altijd verkeerd.

Waar gaat het mis, de info die er gegeven word.

Op elk potje past een dekseltje.
De ene ruiter zoekt dat brave paard, die ander vind dat dodelijk saai.
Dus je rillerige jazz verkopen aan die een braaf paard zoekt is vragen om problemen.
Maar die geïmporteerde tinker met trauma zonder papieren net zo.
Dus nee papier maakt geen hol uit.
En zo zijn er mensen die juist die vlugge jazz willen of dat trauma paard om die uitdaging aan te gaan.

Voor alles zijn mensen te vinden.
En ben je een eerlijke handelaar verkoop je niet aan de eerste dier voorbij komt.
Maar wacht je tot het dekseltje voorbij komt.
En dan houd je gewoon goede naam.

Precies bovenstaande, een goede stal zal zijn goede naam niet willen bezoedelen dus is kritisch op wat er verkocht wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:01

Elisa2 schreef:
Journee, er zit wel een verschil in handelstallen..dit is het laagste segment handel. Hier komen de paarden die op andere handelstallen niet verkocht worden door gedrag of lichamelijke problemen. Het laatste eindstation voor de slacht.

Misschien gedeeltelijk, maar als het nog steeds over de stap in de OP gaat, betreft het bijvoorbeeld ook jonge, gezonde dravers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 19:09

Ja oke, dat is natuurlijk ook onderkant van de markt maar dat kunnen dan wel gezonde en geschikte paarden zijn verder.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:13

Een stukje wat ik vernomen heb en waarom dit zo zou moeten zijn:

Dravers hier op de markt kunnen ook gewoon Nederlands gefokt zijn zonder al te veel leed. Alleen de beste mogen blijven en de rest wordt verkocht

Bijna elke Ier, Engelse of Spanjaard in de handel komt met ellende en vaak van de slachttransporten. Vaak denken mensen met minder paardenverstand en een lager budget dat ze eindelijk een paard kunnen kopen. Ze zijn zich totaal niet bewust van wat ze kopen.

Ik word vaak gebeld hier in de omgeving als er iets helemaal spaak loopt met een paard. Ik kom stuk voor stuk dot kaliber tegen Ieren, volbloeden en Spanjaarden. Kapot en onbegrepen. Het zijn denk ik 3 rassen waar ik van kan zeggen dat het fijne en zeer vriendelijke paarden zijn. De Onkunde rondom deze markt is alleen groots.

Zoals mij ook ooit verteld is door iemand die deze paarden opkocht. Als je er 25 koopt vanaf een slachttransport en je betaald 6500 voor dat transport kan het grootste deel naar de slacht. Een klein deel gaat voor lage prijzen direct door de handel in een ander deel is recreatief en een beetje inzet waard. Er zit een enkele goede tussen en daar pakken ze dus nog meer marge op.

De 7500 krijg je dan gegarandeerd terug. Met extra.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:20

Voor mij gaat het bij deze stal echt op 3 niveaus de mist in. En ze zijn alle 3 schuldig.
Al reken ik het de stal misschien het meeste aan omdat ze er de grootste bijdrage aan hebben én structureel geld aan verdienen. De wet legy daar in ieder geval ook de grootste verantwoordelijkhied neer.

- de 1e eigenaar omdat die niet meer moeite heeft gestoken in een passende oplossing voor zijn paard. Die kunnen ook prima weten dat dit geen stallen zijn die een fatsoenlijke match zoeken.
- de stal omdat ze leven van het randje van de handel. Niet altijd (helemaal) eerlijk zijn en zelf ook best weten dat ze profiteren van onwetende of te opportunistische mensen.
- (het gros van) de kopers omdat ze zich onvoldoende informeren voor de zo'n grote verantwoordelijkheid aangaan. Ook dat mag voor mij nooit een excuses zijn. In deze tijd van over informatie al helemaal niet meer. één zoekopdracht en je hebt een hele checklist van waar je op moet letten bij aankoop.

Maar ondanks dat particulieren aardig beschermd worden door de wet, reken ik het hun ook echt aan. Kom op zeg, je koopt geen paar sokken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

4: merrie eigenaren die een veulen fokken van de hengst van de buren. Zodat (los van de import) de klasse ‘vast heel lieve, maar niet goed in elkaar zittend overschot’ blijft bestaan.

Zelf heb ik mijn broertje met dochtertjes die ponies leuk beginnen te vinden al op het hart gedrukt, dat als er aan eigen ponies gedacht gaat worden, ik graag met ze meekijk.
Want dit soort mensen komen bij zulke stallen uit, leuk een pony uitzoeken, allemaal braaf en schattig.

En dan wordt het thuis alleen maar een teleurstelling.
En dat zou ik sneu vinden voor mijn nichtjes.

En zo’n wiebelpootje als de pony waarover dit topic is begonnen kan je toch niet met goed fatsoen als rijpony aanbieden. En het oude onberekenbare gedrag verzwijgen. Ze adverteren al ik weet niet hoeveel jaar met ‘alles is braaf en goed’. Dat is sowieso al niet mogelijk. Het is wat allemaal…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:38

"Hengst van de buren?" Iedere hengst heeft buren. In mijn jeugd in de vorige eeuw werd in mijn boerenomgeving vrijwel altijd natuurlijk gedekt. Er stond in die buurt een Arabische hengst en die dekte bijna alle (meest NewForest) merries daar. Werden leuke paardjes ook voor de Landelijke Ponyclub -vereniging met wedstrijden. Braaf genoeg voor jonge ruitertjes. En robuust qua gezondheid.En veel betaalbaarder dan op kunstmatige wijze gefokt want dat is duurder dan natuur en moet ook betaald worden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Marigold schreef:
En zo’n wiebelpootje als de pony waarover dit topic is begonnen kan je toch niet met goed fatsoen als rijpony aanbieden. En het oude onberekenbare gedrag verzwijgen. Ze adverteren al ik weet niet hoeveel jaar met ‘alles is braaf en goed’. Dat is sowieso al niet mogelijk. Het is wat allemaal…

Als je daarover dan iets zegt, geef je hem “geen kans”, volgens verkoper.
Er is op fb nog een filmpje waar ze “de eerste keer” met hem rijden. Daarop is echt heel duidelijk te zien dat het paard niet goed loopt. Iedereen die dat opmerkt krijgt dan de vraag: en kon jij de eerste keer heel goed lopen? Volgens de stal is het een balansprobleem van een paard dat nog maar pas onder het zadel is. Niet dus want in vrijheid loopt hij ook niet zuiver.
Misschien kan er wel iets anders met deze pony gedaan worden dan rijden. Maar dan zullen ze toch anders moeten verkopen, mensen geen dingen wijsmaken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Dat filmpje heb ik ook gezien.
Niet om aan te zien |(
Ik heb nog nooit een paard gereden dat zo moest wennen aan de ruiter.

Zou het zo'n enorm balans probleem zijn hoort hij nog een jaar op de wei om daarna verder te kijken

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:15

pol013 schreef:
Voor mij gaat het bij deze stal echt op 3 niveaus de mist in. En ze zijn alle 3 schuldig.
Al reken ik het de stal misschien het meeste aan omdat ze er de grootste bijdrage aan hebben én structureel geld aan verdienen. De wet legy daar in ieder geval ook de grootste verantwoordelijkhied neer.

- de 1e eigenaar omdat die niet meer moeite heeft gestoken in een passende oplossing voor zijn paard. Die kunnen ook prima weten dat dit geen stallen zijn die een fatsoenlijke match zoeken.
- de stal omdat ze leven van het randje van de handel. Niet altijd (helemaal) eerlijk zijn en zelf ook best weten dat ze profiteren van onwetende of te opportunistische mensen.
- (het gros van) de kopers omdat ze zich onvoldoende informeren voor de zo'n grote verantwoordelijkheid aangaan. Ook dat mag voor mij nooit een excuses zijn. In deze tijd van over informatie al helemaal niet meer. één zoekopdracht en je hebt een hele checklist van waar je op moet letten bij aankoop.

Maar ondanks dat particulieren aardig beschermd worden door de wet, reken ik het hun ook echt aan. Kom op zeg, je koopt geen paar sokken.

Grappig, dat zie ik toch anders. Ik vind dat een fokker het meeste verantwoordelijkheid heeft. Ten eerste de stand van de benen. Tegenwoordig heb je medical taping. Bij jonge veulens met ernstige standsafwijking kan met twee weken medical taping al een enorm verschil worden bereikt. Het is dus onnodig dat dieren met ernstige onbehandelde standsafwijking opgroeien.

https://www.fysiotape.nl/medical-taping/standsafwijking-been-bij-veulens/

Daarnaast vind ik het de verantwoordelijkheid van de fokker dat een veulen vanaf dag 1 goed wordt opgevoed. Zodat het dier zelfverzekerd wordt en gemakkelijk is in omgang.

Ook vind ik het de verantwoordelijkheid van de fokker om een veulen alleen te verkopen aan iemand die verstand van zaken heeft en het dier (fysiek en emotioneel) kan bieden wat het nodig heeft.

In het geval van Lucky lijkt het, naar mijn idee, dat door de fokker aan geen van die voorwaarden voldaan.

Dan de eerste nieuwe eigenaar. Deze zou alleen een veulen of jong paard moeten aanschaffen met voldoende ervaring en als je het dier kunt bieden wat het nodig heeft. Dat betekent extra medische of hoefzorg bij een standsafwijking, want goede, regelmatig zorg zorgt voor een zo optimaal mogelijke beenstand en de invloed die je hier op kunt uitoefenen is in de eerste jaren het grootste.

Daarnaast ook is ook de invloed van de opvoeding in de eerste jaren het grootst. Dus ook bij de eerste eigenaar ligt een grote verantwoordelijkheid om het dier verder te begeleiden zodat het opgroeid tot een zelfverzekerd, ervaren dier dat gemakkelijk is in omgang.

Daarnaast heeft de eigenaar de verantwoordelijkheid om een goed passend tehuis te zoeken bij verkoop.

In het geval van Lucky lijkt mij ook dat aan deze voorwaarden (hoe goed de intenties ook zijn geweest) niet is voldaan.

Als deze twee partijen beide hun verantwoordelijkheid hadden genomen, had Lucky op dit moment misschien helemaal geen standsafwijking of gedragsproblemen gehad. Dan stond daar nu een heel ander dier te koop.

Dat een handelsstal geld verdient aan de verkoop van paarden lijkt me nogal logisch. Het is tenslotte een bedrijf. Het bedrijf betaalt ook de verzorging van het dier en investeert er tijd en aandacht in om het dier te begeleiden en dingen te leren, dat kost nu eenmaal geld, daar is opzich ook niets mis mee.

De vraag is dan vooral krijgt het dier op de handelsstal de zorg die het nodig heeft? Dat kan ik niet met zekerheid zeggen of vaststellen. Mij is wel opgevallen dat het dier voor nu hoefijzers heeft, wat eerder niet het geval was, dus het lijkt erop dat er in elk geval wel aandacht voor de stand van de hoeven is, alhoewel daar op deze leeftijd weinig meer aan verbeterd/veranderd kan worden. Kwestie van too little, too late. De standsafwijking is in elk geval niet de schuld van de handelsstal.

De pony wordt gelongeerd, loopt nu onder het zadel en komt op de weg. Het lijkt er dus op dat de pony nu voldoende aandacht en begeleiding krijgt, wat eerder duidelijk niet het geval is geweest. (met een bazin die angstig was) In hoeverre dit de gedragsproblemen oplost is natuurlijk niet te zeggen, maar dat het dier überhaupt gedragsproblemen heeft is in ieder geval wederom, niet de schuld van de handelsstal.

Ook de handelsstal heeft de verantwoordelijkheid om een passende plek voor het dier te vinden.

Het enige wat je de handelsstal kan aanrekenen is als zij niet volledig eerlijk zijn over de mogelijkheden /beperkingen van het dier naar een nieuwe eigenaar toe. Dat is echter nog niet helemaal zeker. De advertentie lijkt niet volledig compleet, maar er wordt in elk geval ook geen beginners- of sportpony aangeboden, wat in het topic nog wel eens wordt gesuggereerd. Wij weten natuurlijk niet wat er bij bezichtiging aan kijkers wordt verteld. Niemand is namelijk verplicht om de geschiedenis van een dier op schrift te zetten (alhoewel dat misschien wel een verbetering zou zijn) maar mondelinge toelichting wordt als normaal geaccepteerd. Of de stal wel of niet voldoende verantwoordelijkheid heeft genomen om een passende plek te vinden kun je pas vaststellen als het dier feitelijk een nieuwe eigenaar heeft. Daarvoor blijft het speculatie.

En dan ligt er ook weer een grote verantwoordelijkheid bij de mogelijke koper. Of die eerlijk is over zijn eigen capaciteiten. Of die het dier de begeleiding (fysiek en emotioneel) kan geven die het nodig heeft. En om het dier te laten keuren zodat duidelijk is of het dier ook aan het gewenste gebruikdoel kan voldoen.

Dus hoewel een handelsstal zeker een bepaald niveau van verantwoordelijkheid heeft naar de pony toe, zijn zij eigenlijk vooral een tussenstop en tussenpersoon. Wettelijk gezien kan een bedrijf het gemakkelijkste aansprakelijk worden gesteld.

Maar er ligt in mijn optiek een nog grotere verantwoordelijkheid in handen van de fokker, de 1e eigenaar en nieuwe eigenaars om onderzoek te doen en te zorgen dat een dier de zorg en begeleiding krijgt waar het recht op heeft.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

DuoPenotti schreef:
Niet om aan te zien |(

Inderdaad... Ik werd echt boos bij het kijken van dat filmpje. Dat het een balansprobleem is, geloof ik niks van. In vrijheid loopt hij al niet zuiver. Het verschil is dat je er met ruiter gewoon onmogelijk naast kan kijken dat hij echt niet goed loopt.
En inderdaad, zou het al een balansprobleem zijn, dan is deze pony gewoon nog niet toe aan gereden worden. Geef hem dan de tijd om verder te ontwikkelen, sterker te worden vooraleer je met rijden begint.
Op deze manier wordt hij gewoon nog verder de vernieling in gewerkt en inderdaad, dan krijgt ie geen kans meer en is de kans dat hij in paardenworst eindigt groot....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

DuoPenotti schreef:
Niet om aan te zien |(

Zou het zo'n enorm balans probleem zijn hoort hij nog een jaar op de wei om daarna verder te kijken

Dat jij het nog nooit hebt gezien, betekent natuurlijk niet dat het niet vaker voorkomt. Ik heb ook een pony gehad die geen stap meer durfde te verzetten toen er voor het eerst een ruiter op zijn rug zat. Elk dier reageert anders en sommige hebben meer moeite om aan het extra gewicht te wennen dan anderen. Dus niet elke pony loopt gelijk soepel weg als ze geen ruiter gewend zijn. Soms moet je al blij zijn als ze überhaupt durven lopen. ;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:29

Je kan als koper pas je verantwoordelijkheid nemen en hem de juiste zorg bieden als de verkopende partij (in dit geval de handelsstal) eerlijk is en gebreken niet verdoezelt, mensen die gebreken ter sprake brengen afdoet als "harteloze wezens die dit paard geen kans geven", je geen smoesjes geeft om bepaalde gebreken minder ernstig te laten overkomen enz.
En ja, je laat een paard best keuren door een eigen dierenarts bij een aankoop. Dat is jouw verantwoordelijkheid als koper. Maar niet iedere verkoper laat een keuring door eigen dierenarts toe (hoe dat bij deze stal zit, weet ik niet).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:31

journee schreef:
DuoPenotti schreef:
Niet om aan te zien |(

Dat jij het nog nooit hebt gezien, betekent natuurlijk niet dat het niet vaker voorkomt. Ik heb ook een pony gehad die geen stap meer durfde te verzetten toen er voor het eerst een ruiter op zijn rug zat. Elk dier reageert anders en sommige hebben meer moeite om aan het extra gewicht te wennen dan anderen. Dus niet elke pony loopt gelijk soepel weg als ze geen ruiter gewend zijn. Soms moet je al blij zijn als ze überhaupt durven lopen. ;)

Heb je dat filmpje wel gezien?

En even geen pas durven zetten, 2 passen lopen en weer stilstaan,is heel anders als compleet kreupel lopen.

Als een paard zo loopt en jij ziet dat wel vaker vraag ik mij oprecht af wat je allemaal aan het doen bent.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:35

Ik begrijp niet dat dit soort mensen (handelaren) zichzelf nog in de spiegel aan kunnen kijken. Een gevaarlijke of pony met gebrek verkopen als zijnde een brave kinderpony met het risico dat zo'n kind ermee verongelukt. Ik ken ook iemand die een prachtig spaans paard daar had gekocht. Echt zo een uit een sprookje. Paard bleek levensgevaarlijk ( of zo ontzettend bang waarschijnlijk) dat het met goed fatsoen niet uit de box te halen was. Laat staan er mee rijden. Dit soort paarden worden bij het kijken hoogst waarschijnlijk gewoon verdoofd zodat ze braaf lijken. Als mensen verongelukken door jouw handelen en het kan je niets schelen, dan ben je toch geen knip voor de neus waard?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:45

DuoPenotti schreef:
journee schreef:

En even geen pas durven zetten, 2 passen lopen en weer stilstaan,is heel anders als compleet kreupel lopen.

Als een paard zo loopt en jij ziet dat wel vaker vraag ik mij oprecht af wat je allemaal aan het doen bent.

Exact wat ik ook dacht...
En ook: als er een balansprobleem is, ga je dan blijven verder draven hoewel dat duidelijk moeilijk is voor het paard? Begin bij het begin: stappen. Heeft hij een balansprobleem en is het de eerste keer, dan is dat al moeilijk genoeg. Hou het daarna bij kortere stukjes draven in plaats van een tijdje draven (op een cirkel dan nog).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

DuoPenotti schreef:
journee schreef:

Gezellig, gaan we in de persoonlijke aanval? :+

Ik heb alleen een filmpje gezien van 'één van de eerste keren Lucky onder het zadel' en ik zie daar geen katskreupel paard, nee. Ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde filmpje is als waar jullie op doelen.

Wat ik alleen wilde zeggen is dat het naïef is om te verwachten dat elk paard de eerste keer onder het zadel gelijk soepel en in balans weg loopt, omdat jezelf nooit iets anders hebt ervaren. (jouw woorden, niet de mijne)

Niet helemaal zuiver of niet in balans of echt kreupel lopen zijn verschillende dingen. En zeker die eerste twee zijn, in mijn optiek, niet goed op een filmpje te beoordelen, zeker als je de omstandigheden niet goed kent.

Maar goed, dat is mijn mening. Jij mag daar anders over denken. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:03

Nee geen aanval, een vraag.

Jij komt met een uitleg over eens stilstaan.
Dat is niet wat in het filmpje het probleem is.

Ik zeg nergens dat een paard altijd soepel weg loopt.
Maar ik reageer op dit filmpje en zeg dat ik nog nooit een paard heb gezien dat zo enorm moet wennen.

Ik zeg dus niet dat er paarden bestaan die helemaal niet hoeven te wennen.

Dat maak jij ervan.

Als jij dit, dus deze Lucky en dat enorme "balansprobleem" wel vaker ziet ja dan vraag ik mij nog steeds af wat jij allemaal doet.
En dat is dan geen aanval maar een vraag