Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:46

Heel herkenbaar hoor dat idee dat je het nooit goed genoeg kan doen!

Hoeveel paarden ken jij die op jonge leeftijd kapot gereden zijn door te vroeg inrijden?

Er is namelijk wel een verschil tussen zadelmak maken en meteen heel erg gaan belasten en 5 keer per week rijden en in de krul trekken, of er met 3 op gaan en dan eens in de twee weken kort even zitten en eventueel stappen aan de hand.

Ik ben ook wel van het idee dat ze hier sterker van worden, maar ook dat het per paard verschilt. Mijne was fusiek snel volwassen, mentaal dan weer niet. Sommigen hebben het omgekeerd.

Het is belangrijk dat je naar je paard blijft kijken en advies krijgt van iemand met verstand van zaken, die je ook echt eerlijk durft te zeggen waar het op staat.

Kinderen doen bijvoorbeeld toch ook sport? Hun groeischijven zijn ook nog niet dicht. Maar niemand die daarom kraait. Maar kleuters doen wel sport op hun niveau, eie ga je idd geen marathon laten lopen. Maar beweging en oefening lijkt me juist goed!

En onthoud, voor het internet kan je het nooit goed genoeg doen. Daar heb ik zelf ook hard mee gestruggled.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:47

Tosh is ook nog geen 3, toch heb ik geleerd als je te laat gaat belasten en alles laat dichtgroeien dan hebben de spieren/pezen geen referentie/ en begin je opeens. Dat geeft veel meer kans op blessures in de toekomst.
Ik ben van mening dat de hoeveelheid belasting is wat telt. Die bouw ik heel erg langzaam op de komende 3 jaar.
Dus ja, ik zit al op Tosh, nee, we rijden niet.
We longeren een minuut op 15, er ligt af en toe een zadel op, en een hoofdstel met bitje. We stappen aan de dubbele longe de hele baan door.
Ik hoop haar zadelmak te maken en dan een half jaar vrij te geven met alleen longeren al het lukt zelf zwanger te worden :*

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:27

mellamoshan schreef:
@haf woezel, ja van de groei klopt natuurlijk gewoon, maar mijn visie is daarin dat wanneer je rond de 3 jaar hem iets gaat belasten qua spieren, pezen en botten, Deze sterker en beter worden voorbereid op het werk. Dat deze dieren beter het werk aankunnen dan de dieren die tot 8 jaar in de wei hebben gelopen en dan nog aan het werk gezet moeten worden. Maar er geldt natuurlijk altijd, alles met mate. Je zet een kleuter ook niet aan voor een marathon.

Ik lees nog leuk mee en geniet van al jullie verhalen. Momenteel weinig te melden want het weer is vies en koud dus guppie heeft ijsvrij. Over een paar weken de tandarts en dat het mooie weer maar mag komen.
Hij lijkt qua gedrag plots wel ietsje volwassener te worden. Echt van de ene op de andere dag luistert hij beter en is hij net even minder lomp.

Wel afgelopen week nog een keer een trailer laad sessie gehouden en dit ging super. Ik kon hem er zo opsturen zonder zelf mee te hoeven lopen.

Wetenschappelijk onderzoek laat ook wel zien dat vroege belasting er idd voor zorgt dat pezen, botten en gewrichten sterker worden doordat ze zich aan de belastbaarheid aanpassen. Hoe later je begint, hoe kleiner dat aanpassingsvermogen wordt. Voldoende vrije beweging (dus bijv op de wei regelmatig een sprintje kunnen trekken) is hierin echter ook heel belangrijk.
We laten kinderen idd ook regelmatig maar met mate bewegen en bouwen dat (meestal) op qua intensiteit naarmate ze ouder worden.

Ik ben dus ook zeker geen fan met wachten tot ze 6-8 jaar zijn, maar een ieder staat ook vrij daarin te doen wat ze zelf fijn vinden. Die van mij is beleerd met 3,5 en het idee was kort 2x pw wat ohz te doen. Maar inmiddels is de laatste keer ohz al bijna 13 maanden geleden dus eer ze ohz weer opgepakt wordt is ze alsnog 5 verwacht ik :=

Furst

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:29

Mijn merrie van nu bijna 4 is wel klaar om aan het werk te gaan en wat meer belast te worden. De grijze die ik gisteren postte is er 5. Heeft wel 2 veulens gehad natuurlijk. Ik ben er ook geen fan van om met 3-3,5 echt al te gaan rijden-rijden. Rustig belasten lijkt mij wel goed/beter.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:46

Zonde om er down van te worden Haf_Woezel! Niet ieder paard is hetzelfde. Luister goed naar je eigen gevoel en eventueel de mensen die jouw paard echt kennen (denk aan da, fysio, tandarts, hoefsmid etc).

Het is wel zo fair om je paard voor te bereiden op het werk wat hij laten gaat doen en daar hoort rijden ook bij. Persoonlijk hou ik niet zo van lang stappen op paarden zonder de juiste bespiering/aanspanning. Ik zou dan liever 2x per week kort maar iets intensiever rijden. 1x per week is leuk voor de ervaring maar bouwen ze niks mee op. Eenmaal wat belasting gewend kunnen ze prima weer even vakantie krijgen, ze komen daarna weer vlot op het oude niveau.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:06

Wow wat gaat dit topic hard!

Mee eens met bovenstaande overigens, er is niet 1 kant en klare manier om te werken met een jong paard. Het zijn en blijven ook individuen.
Ook een stukje mentale belastbaarheid vind ik een belangrijke om in het oog te houden.

Wij proberen alles rustig aan te ontdekken zonder al te veel poespas en druk. Go with the flow.
Wat vandaag resulteerde in de eerste keer een hoofdstel om met bitje in. Hij is nu 2 jaar en 8 maanden.
10 minuutjes in gehad, even voelen en ervaren. Niks spectaculairs. Daarna een handje brok als beloning :))
Toch wel trots dat hij alles zo goed doet en oppikt!

Afbeelding

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 17:57

Ik zit hier met tranen in mijn ogen lieve mensen. Jullie berichten was net dat wat ik nodig had!

Het woog zo zwaar die twijfel. Ik ben zo hard mn best aan doen om zelf ook kilo’s te verliezen (momenteel 7kg op de kop kwijt) en dat allemaal voor mijn lieve kereltje.

Ik deel jullie mening dat alles met maten is, en ik ben echt zo zuinig op Illustro. Maar hij WILT zelf ook echt aan het werk.

Ik wist niet dat studie ook bewezen had dat spieren net sterker werden? Top!

Dank jullie! stuk voor stuk!!

Ik heb me deze ochtend even proberen op te beuren door Illustro nog even lekker te wassen en daarna een halster te kopen in de solden van Epplejeck

Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:02

Hij staat er erg knap mee zeg! :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:17

Knappe paarden weer, eentje met bitje in en eentje met een mooi halster!

Het is inderdaad vooral een kwestie van je paard goed monitoren en je gevoel volgen.
Onze Fries moet nog heel veel kracht en balans opbouwen, dus we doen alles echt met kleine stapjes. Vandaag even aan de longe met zadel op en toen nog heel even erop gestapt, mijn vriend heeft hem nog aan de lijn maar kan al wat meer afstand nemen en hij begint nu ook het sturen een beetje te begrijpen. Dan is klaar ook klaar en goed voor vandaag.

De Lusitano even kort wat aan de hand gewerkt en daarna hebben ze nog even lekker samen los gelopen en gespeeld.

Hij wordt al best knap
Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:55

Knappe paardjes en opgelucht baasje van mooie haf
Hier even lekker wat grondwerk gedaan, halt houden, draf en zelf een galopje meegepakt.
Waar mithras voorheen bijna niet aan het bewegen te krijgen was, gaat hij nu( heb gewoon tijd niet meer gedaan omdat hij het stom ,of lastig vond)als een speer. Nou ja hij blijft zn chille zelf,maar voor hem dan als een speer. Ben dravers gewend he, die gaan gewoon.
Afbeelding
Eerst maar de bak eens mesten
Afbeelding
Afbeelding
Halt houden en op commando mee achterwaarts
Afbeelding

Afbeelding

Met zweepje boven zijn hoofd zonder dat hij beweegt

Afbeelding

AfbeeldingEven versnellen, dat kost mij energie, maar hij geeft nu wel reactie

Afbeelding
Daarna lekker suffen in zonnetje

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:02

Hah, ik moet met het galopperen ook vaak wat mee lopen voor avtiviteit en zodat hij zijn cirkel groot genoeg kan maken.

Alleen, met zijn lange stelten is datvoor mij ook een workout!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 21:03

Waidida schreef:
Hah, ik moet met het galopperen ook vaak wat mee lopen voor avtiviteit en zodat hij zijn cirkel groot genoeg kan maken.

Alleen, met zijn lange stelten is datvoor mij ook een workout!

Dat geloof ik graag. Na mestdienst en deze workout had ik al 11000 stappen erop zitten haha

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:26

Oeh knappe lusitano. Zie ik ook zo graag (nuja ik zie veel graag :D)

Goed bezig boedjang.

Trouwens ik zit 99% op mn gsm hoe doen jullie dat om ieder aan te spreken in 1 post? :+

Ik onthou niet alles van wie het is tegen dat ik aan het typen geraak :’)

Dus zeker niemand uitgestoten voelen als ik iets oversla

Hier gaan we vandaag longeren met een bijzetje.
Dit omdat Illustro altijd gaat stofzuigen en dat is goed tijdens de opwarming maar de osteo raad aan om hem niet dieper dan boeghoogte te laten zakken. Dus dat is onze enige doel. Niet “in de krul” maar dat als hij weer wil zakken tot net boven de grond hij daarin wat tegengehouden wordt.

We zullen zien hoe het gaat

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:38

Haf, kun je dat probleem niet voorkomen met je zweep en houding? Zo los ik het eigenlijk op.
En ja ik vergeet ook wel eens iemand waar op de andere pagina over gesproken wordt. Maar das niet erg toch. Je kunt niet alles bijhouden

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 09:56

Hij is al knap Nouvel!
En het hoofdstelletje bij die van jou staat ook mooi Sanso.
Mithras (en baasje) een goede workout gehad :D

Haf_Woezel, als ik het me goed herinner was het vooral de botdichtheid die toenam door de belasting. Dit zal ook een positief effect hebben op de pees aanhechtingen en dus indirect ook op de spieren. Maar het is lang geleden dat ik het heb gelezen. Super knap trouwens dat je 7kg bent afgevallen voor je paard! Dat wil ik ook nog voordat ik opstap :o

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:08

Heerlijk al die paarden aan de gang te zien! Het is niet altijd makkelijk, maar ik denk dat we het allemaal zo goed mogelijk proberen te doen. Ieder op zijn eigen manier en tempo :D

Vandaag voor de 2e keer zadel en hoofdstel om gedaan en erop gestapt. We hebben in totaal iets van 15 pasjes gestapt, maar het begin is er :D
Verder tussendoor veel geoefend met sturen en remmen

Hij is zo knap <3
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:16

Ooh prachtig amado

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 13:18

Amado wat goed zeg en wat een gave foto!

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:19

Mooi Amando! Hij staat zo fier.

Boedjang: ja dat heb ik wel geprobeerd maar hij is me zo gewoon dat ik al serieus druk moet zetten wil hij zn achterhand onder zetten zodat zijn hoofd weer hoger komt dat hij weer over zn punt loopt.
En ik probeer echt die centrifuge kracht weg te houden tijdens het longeren.

Vandaag heb ik mn longeer touw (bijzet) op het langste gezet en dat ging goed. Ok hij komt nog altijd lager dan boeg maar niet meer “zo laag” bovendien was hij dit nog niet zo gewend dat ik liever te lang start en dan langzaam verkort tot een natuurlijk nageefelijke boeg houding.

Ik kreeg ze enkele keren dus ben al tevreden. Trots op mn ventje.

@Dee merci, heeft heel lang geduurd voor de klik er was en de motivatie zeg maar. Het gaat jou ook vast lukken!

de foto’s van vandaag
Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 19:32

Hier gisteren voor het eerst op mn 5 jarige trekpaard gezeten.
Het was ook letterlijk alleen erop zitten want verder kent hij nog niks, nieteens aan een touwtje meelopen :+
Afbeelding

Tot voorkort kon ik nieteens met een halster in de buurt komen dus we gaan met sprongen vooruit.

En hier is het inderdaad ook gewoon go met de flow. Met kleine sessies van ongeveer 10 minuten blijft het voor hem ook leuk want hij geniet al z'n hele leven van vrijheid blijheid op de wei.

Probeer idd gewoon te kijken en luisteren naar je paard, ze zullen vaak snel genoeg aangeven als ze het niet aan kunnen. Het is dan alleen net de vraag wat je hier mee doet, probeer je dat te doorbreken door druk of haal je de druk er juist vanaf?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 21:14

Wat cool! Goed gedaan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:07

Wat gaaf palousa boy! Mooi dat je dat hebt bereikt?

Haf woezel fijn dat het werkte, ziet er goed uit op de foto’s!

Ik heb gisteravond weer even op ons friesje gezeten, mijn vriend loopt nog mee maar de lijn kan steeds wat langer en hij begint nu ook echt weer ontspannen en ruim te stappen en het sturen een beetje te begrijpen.

We waren gistermiddag een stukje met allebei over straat wezen wandelen, er stond een harde koude wind en er wapperde overal van alles dus dat was nog wel een beetje spannend, maar ze bleven op zich braaf, dus weer wat gelukt!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:32

Mag ik ook gezellig mee komen praten?

Met King weten we nog niet helemaal zeker of we hem dit jaar beleren of volgend jaar.
Hangt af hoe "puppy" hij nog in zijn hoofd is.
We gaan het zien, we hebben geen haast.
Nu met alle vorst staat hij op ijsvrij.
Verder doen we enkel nog maar wat grondwerk met hem. We hebben er eens een dekje opgelegd en dat vond hij prima. Een keertje krukje ernaast en wat hangen ( gewoon lichtjes met voeten op het krukje) vond hij prima.

King is aan de ene kant nuchter en aan de andere kant soms heel ril.

King is van 13 mei 2023 en nu rond de 160.

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 07:55

Wat een leukerd Kiki, welkom!
Wat voor ras is het?
Die van mij wordt vrijdag 3 jaar, maar ook hier heel rustig aan hoor…
Hij is net 3 maanden uit de opfok, dus eerst maar overal rustig aan wennen en zeker geen haast om erop te gaan…

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:20

King is een kruising koudbloed met warmbloed.

Zijn moeder was mijn merrie, kruising Tinker x Haflinger. Heerlijk veelzijdig dier, dressuur, springen, cross en Heerlijk buiten.
King is gefokt door mijn dochter, ze wilde graag zijn moeder voortzetten. Zijn vader is White Dream.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

King hebben we in augustus naar huis gehaald uit de opfok.

We gaan het bekijken hoe en wat hij aanbied/aan kan. Hij vind samen wat doen, leren leuk. Maar geestelijk is hij soms best snel moe. En dat is een dikke prima.
Daarnaast heeft hij in november een tijdje niks gedaan. Hij had echt een klap gekregen toen we zijn moeder hadden moeten laten inslapen. Maar nadat we een welsh merrietje van februari 2025 erbij gekocht hebben is hij weer opgebloeid.
Niet dat hij alleen stond, maar met het andere paardje doe erbij staat had hij een mindere klik. Ook die had het lastig. Maar met de kleine erbij gaat het top.