Paardenmarkt Hedel 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:56

Bah, wat een trieste bedoening, ben er ooit een keer geweest, ga nooit meer. Niet meer van deze tijd

nevica

Re: Paardenmarkt Hedel 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

Wat een goede toevoegingen allemaal. Raar dat steeds minder mensen hun aanwinsten of gewoon foto's showen. :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:45

Anne200 schreef:
BarbaLala schreef:

Wat zeg jij nou eigenlijk? :+
Dan ben je dus ook tegen dierenasiels.

Ik word echt doodmoe van dat vermenselijken van dieren en de agossie-possey.
Paarden lijden niet aan op een markt staan.
En wat er soms tussen staat aan ellende zie je anders niet maar bestaat evengoed.
Struisvogelpolitiek pur sang wat een aantal hier doen.

Ik ben tegen het bewust aanschaffen van een dier met de wetenschap dat het dier ook weer weg moet.
Heeft niks met struisvogelpolitiek te maken maar met hoe ik opgevoed ben. Namelijk je kiest voor een dier voor het leven en daar moet je goed voor zijn.

En er zijn genoeg redenen te bedenken waarom een dier toch weg moet door onverwachtse problemen.
Dus daarvoor is het fijn dat er asiels e.d. bestaan.
Maar dat is wat anders dan bewust kiezen voor een dier dat later weg moet.

Beesten hebben ook behoefte aan een vaste veilige plek en dat heeft helemaal niks te maken met vermenselijken.

Maar dat JIJ zo bent opgevoed heeft de rest van bokt toch niets mee te maken.
Ik vind het juist geweldig dat er mensen zijn die zo een paardje kopen om hem even alle aandacht te geven om vervolgens een geschikt huisje voor ze te vinden.
Die paarden zijn in mijn ogen geluksvogels.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:46

martijn1998 schreef:
Marigold schreef:
Dus iemand sleept een hengst van markt naar markt voor een prijs die niemand gaat geven?
In wezen zegt de eigenaar ermee dat het paard niet te koop is.
En dat dier elke keer over de toeren van frustratie :n

Wil hij soms merriehouders ronselen om ermee te dekken tegen betaling?
(En is IR eigenlijk erfelijk? Hengst heeft daar wel de kenmerken van).

De appaloosa merrie met veulen zal dan ook wel te duur zijn, dat ze telkens weer op een markt opduikt. Arme dieren, waar is het toch voor nodig!

Moeilijk om daar echt regels tegen te bedenken lijkt me..

Het paard dat mij opviel vandaag op foto’s was een bezwete tuiger (vosje) die zo te zien ergens apart stond naast een Fries (of in elk geval zwart) paard. Ik heb altijd al een zwak gehad voor tuigers. Maar tegelijkertijd is daar ook niet zo heel veel vraag naar.
Vind het sneu als zo’n nerveus paard op een markt wordt neergezet..
sowieso na vandaag voor veel van die paarden een ongewisse toekomst.

Als ik zag hoe moe de twee Shetlander veulentjes waren die iemand gekocht had op de markt in Zuidlaren in dat topic dan verwacht ik dat de andere pony’s en paarden en ezels ook heel moe zijn na zo’n dag, en veel komen helemaal niet in een stal vol stro te staan. Maar eerder op een vrachtwagen.

Een markt zie ik voor een groot deel als de schaduwkant van de fokkerij en houderij..
Tegelijkertijd ook wel als een kans op een ‘doorstart’ als ze voor het leven weggaan, en voor sommige paarden ook als een beter alternatief dan waar ze vandaan kwamen al zou het betekenen naar de slacht.

De tuiger is met ons mee naar huis gegaan, zoals het nu lijkt mag die hier blijven als er tenminste geen gebreken voor de dag komen
Aan de markt staan is niet perse slecht voor zo'n paard dan leren ze ook rustig stilstaan als ze op wedstrijd gaan moeten ze dat ook dat is dan weer niet zielig

Wat fijn dat de tuiger bij jullie is!!
Heb je een fotootje als hij een beetje gesetteld is??

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

nevica schreef:
Wat een goede toevoegingen allemaal. Raar dat steeds minder mensen hun aanwinsten of gewoon foto's showen. :')
Maar dat vind ik juist de andere kant.
Ondanks dat je er als koper dit soort markten in stand houdt door er te kopen, vind ik het juist heel fijn om te zien als mensen foto's plaatsen van zo'n uitgeput paardje in een mega stal dik in het stro, of in de wei.
Dat ze niet zijn opgekocht voor de slacht of naar de zoveelste handelaar gaan waar ze binnen 2 weken weer weg zijn.
Maar heb het idee dat er dit jaar zowel hier als in het Zuidlaardermarkt-topic weinig mensen hebben gekocht.

Zo'n markt is voor mij heel gevaarlijk.
Teveel weidegrond over en te creatief om ergens een vrachtwagen die wil rijden vandaan te toveren. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Deze handel wordt niet in stand gehouden door de markt, deze handel gebeurd sowieso wel..als het niet op de markt is dan is het achter gesloten deuren.

Probleem is dat mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen en oude, afgedankte paarden, of paarden in de laagste prijsklasses blijven fokken, of paarden die iets mankeren de handel in sturen etc. Het is gewoon laagste prijsklasse handel, snelle handel.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Maar dat JIJ zo bent opgevoed heeft de rest van bokt toch niets mee te maken.
Ik vind het juist geweldig dat er mensen zijn die zo een paardje kopen om hem even alle aandacht te geven om vervolgens een geschikt huisje voor ze te vinden.
Die paarden zijn in mijn ogen geluksvogels.[/quote]

We leven in een vrij land hè dus ik mag mijn mening geven net als jij.
En ja voor sommige paarden zal het gelukkig goed uitpakken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Elisa2 schreef:
Deze handel wordt niet in stand gehouden door de markt, deze handel gebeurd sowieso wel..als het niet op de markt is dan is het achter gesloten deuren.

Probleem is dat mensen hun verantwoordelijkheden niet nemen en oude, afgedankte paarden, of paarden in de laagste prijsklasses blijven fokken, of paarden die iets mankeren de handel in sturen etc. Het is gewoon laagste prijsklasse handel, snelle handel.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

De linkse is mijn hedel aankoop 4 jaar geleden, een zielig klein veulentje dat niets kende, vol wormen zat, nog nooit een smid had gezien en vol luisjes. Heb hem een paar maanden opgeknapt en kijk is wat een toffe man het is geworden zoveel jaar later <3
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

En heeft geen trauma gok ik :+

Iemand nog 1 van de veulens van de buurman gekocht?
Afbeelding
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

Oh ik was helemaal weg van de rechter, waarvoor kruising was dat?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Leuk Martijn! ik ben ook benieuwd naar foto's van de tuiger in zijn nieuwe huis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Tinkermuts schreef:
Oh ik was helemaal weg van de rechter, waarvoor kruising was dat?

Vader is kantjes only en moeder barock pinto

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:45

Echt een super leuke

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Elk jaar ontspoort er wel een van de markt topics met gezeik over de ethiek van de handel, maar nooit wordt er een apart topic geopend om dat te bespreken. En elk jaar zijn het dezelfde argumenten voor en tegen :+

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

denisesilver schreef:
Elk jaar ontspoort er wel een van de markt topics met gezeik over de ethiek van de handel, maar nooit wordt er een apart topic geopend om dat te bespreken. En elk jaar zijn het dezelfde argumenten voor en tegen :+

De titel zei niks over het niet bespreken van de ethiek in de handel. Maar excuses van mijn kant als dat niet de plaats ervoor was/is.

Blij te zien dat er paardjes een goed thuis gevonden hebben. Mooie shetland pony's ook!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:23

Ik vind het jammer dat het als gezeik wordt weggezet, puur omdat het besproken wordt en er meningen worden gedeeld?

Die foto hierboven. <3

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

MarjanB schreef:
En heeft geen trauma gok ik :+

Iemand nog 1 van de veulens van de buurman gekocht?
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb ze niet gezien, jammer vond die met snepje erg leuk en zocht nog een veulentje erbij.

Al heb ik dat soms toch wel hoor, struin 30 x de markt op en af en soms kom ik nog dieren op de foto’s tegen dat ik denk van “die heb ik niet gezien/kan ik mij niet herinneren”

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

denisesilver schreef:

Idd…zó jammer! Kan daar niet een eigen topic voor gemaakt worden? Ik volg dit topic juist in leuke aanwinsten enz te kijken! Ik zit niet te wachten op die eeuwige discussies altijd…

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

denisesilver schreef:

Nou dat inderdaad. Wat een stel zeikerds hier :')

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:11

Elisa2 schreef:
Deze handel wordt niet in stand gehouden door de markt.
Geef me nou niet nog meer redenen om er wel weer een keer naartoe te gaan. :')

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Saga schreef:
nevica schreef:
Maar dat vind ik juist de andere kant.
Ondanks dat je er als koper dit soort markten in stand houdt door er te kopen, vind ik het juist heel fijn om te zien als mensen foto's plaatsen van zo'n uitgeput paardje in een mega stal dik in het stro, of in de wei.
Dat ze niet zijn opgekocht voor de slacht of naar de zoveelste handelaar gaan waar ze binnen 2 weken weer weg zijn.
Maar heb het idee dat er dit jaar zowel hier als in het Zuidlaardermarkt-topic weinig mensen hebben gekocht.

Zo'n markt is voor mij heel gevaarlijk.
Teveel weidegrond over en te creatief om ergens een vrachtwagen die wil rijden vandaan te toveren. _O-

Ik heb wel 1 pb gehad van iemand die heeft gekocht maar hier niet durft te melden door hoe het topic nu is gelopen. Dat is gewoon jammer want ik vind het heerlijk om die kleine frummels te zien en hoe ze uiteindelijk worden.

Zoals die van luna dus. <3

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:14

Ja, dat is jammer! Ik vind het juist tof om te zien dat ze een nieuwe kans krijgen op een mooi, stabiel leven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

rowindie schreef:
denisesilver schreef:

Nou dat inderdaad. Wat een stel zeikerds hier :')

Ik noem niemand zeikers, en het woord gezeik is van mijn kant uit onpartijdig. Ik ga niet voorschrijven wat er wel en niet besproken mag worden in een topic wat niet de mijne is. Feit is dat dit elk jaar wordt bediscussieerd, en er tot nog toe geen apart topic over loopt. Terwijl de discussie handel/markt/fokkerij wel interessant is. Ik vind het gewoon zonde dat het standaard ontspoort in de markt topics. Ik zie graag foto’s van de markt en aanwinsten, bespreking over hoe de paarden erbij stonden. Niet ieder jaar hetzelfde riedeltje over hoe zielig het is of over dat de paarden er niks onder lijden.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om voor de discussie over de voors en tegens van paardenmarkten een apart topic te openen en deze discussie niet verder in dit topic te voeren