Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Elco schreef:
MyWishMax schreef:
Heel veel mensen wisten sowieso niet dat het niet toegestaan was. Op bokt zie je al zat voorbeelden van paarden die een dierenarts zouden moeten zien maar waar peuten en paten bij gehaald worden. En dan ben je overgeleverd aan hen. Een goede zou inderdaad altijd de afspraken al geweigerd hebben bij zo'n verhaal of doorgestuurd hebben als ze er waren en het paard bleek echt last ergens van te hebben. Je hebt er alleen ook heel veel die dat niet deden en wel diagnoses stellen of diagnoses in twijfel trekken. Met gevaarlijke gevolgen als je pech hebt. Van hals behandelen die een dikke ontsteking heeft, tot constateren dat er geen KS is, tot een pees die dik is geweest en oploopt met meer belasting/beweging niet serieus nemen of zelfs normaal vinden en aanraden nog meer te belasten.

Dat zijn dingen die gewoon echt niet oké zijn. Ik hoop dat eigenaren zich gaan beseffen dat daar een dierenarts voor is. Maar daar heb ik een hard hoofd in als er geen gevolgen zijn, dan blijven de paarden de dupe worden van zulke behandelaars. En ja, dat kan een fysio en osteo zijn en nog tig anderen. Maar goed, het herkennen van een kreupel paard is voor veel mensen ook al lastig, dus dan hoop je dat de behandelaars dus ook echt door gaan sturen omdat er nu aandacht voor is en ze dus niet meer kunnen beweren dat ze het niet wisten.

Vlak dierenartsen ook niet uit, daar zitten ook genoeg prutsers onder.!! Bv een zware koliek aan zien voor een virusje bij een fries, en niet wilde komen voor een 2de keer. Paard opgeladen en naar Bodegraven gereden waar hij ingeslapen moest worden. Bv mijn eigen paard nog niet zolang geleden, die at al een week heel lastig DA erbij bloed afgenomen. Conclusie hoge leverwaarden maar ze zag geen aanleiding waarom hij bijna niet at. 2 dagen later heb ik hem moeten laten gaan, waarschijnlijk tumor. En deze DA wordt ook geprezen, bij mij hoeft ze nooit meer te komen.

Dan ben je niet meteen een prutser, waar mensen werken worden fouten gemaakt, extra zuur als het jouw dier betreft, maar om nu meteen zo iemand af te doen als prutser vind ik ook niet helemaal terecht.

Liannetje86

Re: Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:20

Ik vraag me af of het waarborging van de kwaliteit is... Heel bot gezegd, harde technieken laat ik liever niet door een dierenarts doen.

Overal worden fouten gemaakt met diagnoses. Uiteindelijk ben jij denk ik als eigenaar verantwoordelijk daarvoor (klinkt heel zwart wit, maar jij kent je paard het beste en als jij er geen goed gevoel bij hebt....)

Ik mag alleen nog maar ontspanningsmassages geven (alhoewle magneetveldtherapie lekker nergens ondervalt, maar de andere zaken....) Het is heel zonde, want veel dierenartsen kennen niet alle zachte technieken die wel heel fijn kunnen werken als ondersteuning (LET OP, als ondersteuning ;)) Heel bot gezegd, ik ga met wat ik ook doe geen botbreuken 1,2,3, genezen... of wonden dichtmaken of wat dan ook... En voor veel dingen is er gewoon een dierenarts nodig. Maar ter ondersteuning en preventie kun je denk ik met de zachte technieken echt veel. (Het mooist is de combi als er echt iets is, DA en peut/poot/paat ;) maar dat ligt nog erg in de toekomst ben ik bang ;))

Ik vind het aan de ene kant echt jammer dat dat eigenlijk niet meer mag. (Terwijl we nog wel laserapparaten mogen huren voor "alleen ons eigen paard" mag iemand met een opleiding cranio bijvoorbeeld niets meer.

De boetes zijn te hoog om zo maar wat te doen.. (en nee, mij hoor je ook niet zeggen dat ik een dierenarts vervang ;)) maar het is denk ik zonde. (En aan de andere kant ook heel goed, mensen die denken dat ze na 3 middagjes cursus harde technieken kunnen toepassen zijn levensgevaarlijk ;)) Maar er mag denk ik wel een onderscheid worden gemaakt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Overigens heb ik in 2017 mijn pony moeten laten inslapen, gezien door meerdere peuten paten met fysio of diergeneeskunde achtergrond. Niemand heeft ooit gezegd dat ik beter echt verder kon laten kijken..
Altijd stijf en kort lopen… kreupelheids onderzoek wees
Zware hko en artrose uit..
Als ik nu zelf filmpjes terug kijk van hem; snap ik nog steeds niet dat niemand me heeft doorgestuurd.. en nee: dat waren niet de minste behandelaren..
Zelf krijg ik ook weleens te horen “ je collega ziet er niets aan/ de osteopaat ziet er niets aan/… en dan zie ik dus wel wat op een filmpje en ben ik een zanikerd dat ik doorstuur.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Eh, ja, dat gevoel ken ik.

Meerdere keren gebeurd dat ik voor massage bij een paard werd gevraagd, waar door een dierenarts al diagnose was gesteld. Alleen waar ik ik de symptomen niet overeen vond komen met de gestelde diagnose. Bij doorverwijzing bleken er heel wat zwaardere problemen te spelen.

Tuurlijk, ook de dierenartsen zijn mens, maar bij 1 paard had die foutieve diagnose niet gesteld mogen worden...daar heb ik al serieus om gevloekt, laat staan de eigenaar.

Maar ook dit mag een rol wezen voor een masseur, denk ik zo. Als een eigenaar denkt klaar te wezen bij de dierenarts, is een masseur laten komen laagdrempeliger dat toch weer een dierenarts. Fijn toch, dat het paard dan toch wordt doorverwezen als de symptomen niet kloppen, ipv dat de eigenaar eerst nog maanden verder knutseld, voordat duidelijk wordt dat de problemen serieus veel groter zijn...?