Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:05

prompter schreef:
Bij de dravers rijden ze op de kortebaan zonder zweep. In Noorwegen rijden ze al 20 jaar in de koersen zonder zweep. Geen ongelukken, en dat op topsnelheid. Het schijnt dus gewoon te kunnen.

Dat is toch een hele andere situatie? Dat is een gecontroleerde omgeving. Dat is het verkeer niet. Je weet buiten nooit wat je tegenkomt. Op de baan weet je zeker dat je niks tegen komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:13

In Nederland is er twee jaar geleden nog een heel ernstig ongeluk gebeurd met een pikeur op de drafbaan door het zweep verbod.

Dat gaat dus niet altijd goed en als het mis gaat dan gaat het vaak gelijk goed mis. Daarnaast lopen dravers voor een sulky in inderdaad een gecontroleerde omgeving, hoeven ze dressuurmatig niets alleen maar hard gaan met de rest dus het voorwaartse zit wel goed.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:45

Persoonlijk vind ik gebruik van hulpmiddelen tijdens een wedstrijd en tijdens training ook twee heel verschillende dingen. Dat men heel kritisch is/ wordt op hulpmiddelen tijdens wedstrijden is alleen maar goed. Dat is ook iets waar iemand naar toe zou moeten trainen, zo min mogelijk hulpen gebruiken. Maar zonder ervaring bij zowel begleider als paard en zolang een combinatie niet op elkaar is ingespeeld, is omgaan met paarden zonder hulpmiddelen meestal niet op een veilige manier mogelijk.

En veiligheid voor paard, begeleider en omgeving blijft toch wel prioriteit nummer 1.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:52

Elisa2 schreef:
Niemand begrijpt het en is ergens goed in behalve jij hè? Misschien moet je inderdaad maar eens een boek gaan schrijven. :j

Ben heel benieuwd naar het mennen zonder zweep.. lekker verantwoordelijk ook. *sarcasme modus uit*

Het is eerder andersom hoor. Jij zit de hele dag naar topics te zoeken om als expert op te duiken.

Elisa2 schreef:
Met mennen is een zweep verplicht, voor de veiligheid en omdat het je beenhulp is. Iets wat je ook leert op mencursus en in de lessen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit zegt toch helemaal niks.........

Dat is wat jij opzoekt omdat mensen het gewoon zijn gaan vinden om een zweep te gebruiken bij mennen. Dat neem jij klakkeloos over.

Wat ik doe, maak ik zelf uit. Een zweep is niet verplicht. Het is iets wat tijdens menlessen wordt aangeleerd.

We hebben heeeeeeeeeeel veel km's gemaakt zonder en leven nog. Ook nooit problemen gehad met hulpen doorgeven.
We hebben weleens bitloos gemend, maar deden dat niet standaard. Maar met bit was met een egwoon trensje en dat ging prima.

Daar tegenover heb ik meer dan eens bij en met fanatieke menners op stal gestaan. Met al hun lessen en attributen, gebeurde er toch weleens wat, dus garanties heb je nooit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:53

996981 schreef:
prompter schreef:
Bij de dravers rijden ze op de kortebaan zonder zweep. In Noorwegen rijden ze al 20 jaar in de koersen zonder zweep. Geen ongelukken, en dat op topsnelheid. Het schijnt dus gewoon te kunnen.

Dat is toch een hele andere situatie? Dat is een gecontroleerde omgeving. Dat is het verkeer niet. Je weet buiten nooit wat je tegenkomt. Op de baan weet je zeker dat je niks tegen komt.

Met evengoed minstens zoveel gevaren als je met een rij dravers vol gas gaat dicht op elkaar.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 10:59

MarjanB schreef:
Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?

Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het bos :+ hij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger _O-

Dat is onzin, er staat nergens in de voorwaarden van een verzekering dat er met bit gereden moet worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 10:59

superpony schreef:
Met evengoed minstens zoveel gevaren als je met een rij dravers vol gas gaat dicht op elkaar.......

Dat is precies wat die paarden kennen. In het verkeer kom je ook van alles tegen wat een paard nog niet kent en wat niet altijd te oefenen is in een gecontroleerde omgeving. Ik zie echt niet hoe je dat kan vergelijken

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 11:04

Oehlala schreef:
l
Daarnaast is wat iemand hierboven al aanhaalde, verzekeringstechnisch is hier bij ons, een bit en zweep verplicht.

Bij ons is niet in Nederland neem ik aan. :)

In Nederland is het namelijk niet verplicht. Niet voor de WA, niet voor je zorgverzekering etc

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:06

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Niemand begrijpt het en is ergens goed in behalve jij hè? Misschien moet je inderdaad maar eens een boek gaan schrijven. :j

Ben heel benieuwd naar het mennen zonder zweep.. lekker verantwoordelijk ook. *sarcasme modus uit*

Het is eerder andersom hoor. Jij zit de hele dag naar topics te zoeken om als expert op te duiken.

Elisa2 schreef:
Met mennen is een zweep verplicht, voor de veiligheid en omdat het je beenhulp is. Iets wat je ook leert op mencursus en in de lessen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit zegt toch helemaal niks.........

Dat is wat jij opzoekt omdat mensen het gewoon zijn gaan vinden om een zweep te gebruiken bij mennen. Dat neem jij klakkeloos over.

Wat ik doe, maak ik zelf uit. Een zweep is niet verplicht. Het is iets wat tijdens menlessen wordt aangeleerd.

We hebben heeeeeeeeeeel veel km's gemaakt zonder en leven nog. Ook nooit problemen gehad met hulpen doorgeven.
We hebben weleens bitloos gemend, maar deden dat niet standaard. Maar met bit was met een egwoon trensje en dat ging prima.

Daar tegenover heb ik meer dan eens bij en met fanatieke menners op stal gestaan. Met al hun lessen en attributen, gebeurde er toch weleens wat, dus garanties heb je nooit.

Garanties heb je nooit, en het ene paard is het andere niet. Bij het ene paard kun je zonder zadel en met alleen halster veilig de weg op, met het andere paard moet je alle zeilen bijzetten om veilig aan de andere kant van het erf te komen. Leeftijd, karakter, ervaringen en vertrouwen spelen allemaal mee in het wel of niet nodig hebben van hulpmiddelen.

Maar persoonlijk vind ik het vooral verstandig om (bijvoorbeeld een zweepje) wel altijd bij je te hebben, ook als je hem eigenlijk nooit nodig hebt. Zelfde als dragen van cap, bodyprotector, schoenen met veiligheidsneuzen of beenbeschermers bij je paard. De een wil niet zonder en de ander denkt er niet eens aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:06

996981 schreef:
superpony schreef:

Dat is precies wat die paarden kennen. In het verkeer kom je ook van alles tegen wat een paard nog niet kent en wat niet altijd te oefenen is in een gecontroleerde omgeving. Ik zie echt niet hoe je dat kan vergelijken

Daar train je toch ook op? Je gaat toch niet uit het niks als een wilde door het verkeer? Dat bouw je ook op met wennen en trainen.

En je hoeft niet alles te trainen. Paarden leren ook dat niet alles eng is als ze veel zien en meemaken.

In het verkeer is het gevaar van onnozele mensen in het verkeer groter, dan wat paarden doen.

En neemt niet weg, dat wij dus ook voor zulke situaties geen zweep hadden of gebruikten. En heb met andere menners ook vaak genoeg gezien dat het in een situatie ook 0,0 gaat helpen.

Dat dravers iets kennen op de baan, wil niet zeggen dat het geen gevaren heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:08

journee schreef:
Garanties heb je nooit, en het ene paard is het andere niet. Bij het ene paard kun je zonder zadel en met alleen halster veilig de weg op, met het andere paard moet je alle zeilen bijzetten om veilig aan de andere kant van het erf te komen. Leeftijd, karakter, ervaringen en vertrouwen spelen allemaal mee in het wel of niet nodig hebben van hulpmiddelen.

Maar persoonlijk vind ik het vooral verstandig om (bijvoorbeeld een zweepje) wel altijd bij je te hebben, ook als je hem eigenlijk nooit nodig hebt. Zelfde als dragen van cap, bodyprotector, schoenen met veiligheidsneuzen of beenbeschermers bij je paard. De een wil niet zonder en de ander denkt er niet eens aan.

Dat is helemaal waar.

Maar dat kunnen mensen dan zelf inschatten en beslissen. Hier verkondigen dat een zweep verplicht of nodig is, is gewoon niet waar.
Dat is aangeleerd en veel mensen gaan erin mee, maar dat wil niet zeggen dat dingen niet anders kunnen of dan niet goed gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 11:09

Verdeel en heers...
Het mooie is dat in paarden men niet hoeft te verdelen, dat doen ze zelf al!

In plaats van de verdediging zou je ook kunnen reageren met: "goh, interessant.Is anders dan ik het geleerd heb en doe, voor mijn gevoel is het niet veilig."

:)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:22

superpony schreef:
journee schreef:

Dat is helemaal waar.

Maar dat kunnen mensen dan zelf inschatten en beslissen. Hier verkondigen dat een zweep verplicht of nodig is, is gewoon niet waar.
Dat is aangeleerd en veel mensen gaan erin mee, maar dat wil niet zeggen dat dingen niet anders kunnen of dan niet goed gaan.

Bij mennen moet bij mij weten de zweep vooral mee om duidelijk richting aan te geven aan andere weggebruikers.

https://www.srr-nederland.nl/lesstof-verkeer/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:25

Ik heb met mijn kwpn-er zonder aarzelen buiten bitloos gereden.
Die was zo fijn op zit en been, zelfs als hij iets spannend vond.
Ook geen zweep bij.

Maar de ruin van mij nu kan echt gaan tanken als hij iets spannend vind. Dan loopt hij zo door bitloos heen. En ook door mijn been heen.
Met bit is er dan wel controle.
En hier op die smalle landwegen met direct een sloot naast heb ik dan ook graag mijn zweep aan die kant.

Hoe vaak heb ik die zweep gebruikt daarvoor, 1x.
Toen hadden ze in de bochten van die varkensruggen gelegd.
Ik had ze al de hele week gezien dus niet eens aan gedacht dat die nieuw waren.
Nou mijn ruin wel, ging zo snel als hij kon de achteruit in, maar wel schuin richting sloot.
Door een paar tikken aan de buitenkant denderde hij niet verder naar achter en naar de sloot.

Natuurlijk zijn er nu hordes mensen met paarden die dat veroordelen.... prima.
Lig er niet wakker van.

Maar vind het dus geen vergelijk met de bekende bak of baan. Of in een bos waar je niet een sloot of weg op dendert.

En dan kom je er weer bij, zolang je een paard niet gaat mishandelen omdat de piaffe niet voldoende is, of dat soort kwats, maar voor bijvoorbeeld veiligheid van beide, vind ik het te verantwoorden.
Uiteraard zullen de fanatiekelingen ven PvdD zeggen dat je dan niet moet rijden. Maar naar dat handjevol mafkezen ga ik mij niet aanpassen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:26

Veel dravers komen ook op de weg (hebben wij ook altijd gedaan) en op het strand, dus die situaties kennen ze ook. Maar ik zeg niet dat het zonder zweep moet hè, alleen dat er soms meer mogelijk is dan wat men gewend is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:27

superpony schreef:
Daar train je toch ook op? Je gaat toch niet uit het niks als een wilde door het verkeer? Dat bouw je ook op met wennen en trainen.

En je hoeft niet alles te trainen. Paarden leren ook dat niet alles eng is als ze veel zien en meemaken.

In het verkeer is het gevaar van onnozele mensen in het verkeer groter, dan wat paarden doen.

En neemt niet weg, dat wij dus ook voor zulke situaties geen zweep hadden of gebruikten. En heb met andere menners ook vaak genoeg gezien dat het in een situatie ook 0,0 gaat helpen.

Dat dravers iets kennen op de baan, wil niet zeggen dat het geen gevaren heeft.

Hoe train jij op alle machines die je tegen kan komen in het verkeer in een gecontroleerde omgeving? Ja, je kan veel trainen. En ja paarden wennen aan dingen als ze er vaker aan blootgesteld worden. Er zit echter een heel groot grijs gebied tussen ''als een wilde door het verkeer gaan'' en een situatie waarmee een paard niet bekend is tegenkomen.

Prima dat het voor jou altijd goed is gegaan hoor. Harstikke fijn dat jij het niet nodig hebt. Wat je echter vergeet is dat niet iedere situatie hetzelfde is. Niet iedereen woont in dezelfde omgeving, niet iedereen heeft paarden met hetzelfde karakter etc. etc. En juist wat je zegt; je hebt ook met andere weggebruikers te maken, die niet altijd goed situaties met paarden kunnen inschatten. Dan kan het fijn zijn als je inderdaad even duidelijk kan maken dat het toch echt de bedoeling is dat een paard nú reageert. Het blijven dieren. Je kan 100 keer iets trainen en dat kan 100 keer goed gaan. Toch kan de 101ste keer het paard niet zo reageren als je verwacht.

Dat zou je op een paardenforum niet moeten hoeven uitleggen volgens mij.

Als jij denkt geen zweep nodig te hebben als je gaat mennen in het verkeer; prima. You do you. Betekent niet ineens automatisch dat dat voor iedereen een geschikte, gewenste, laat staan de beste optie is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 11:41

996981 schreef:
Hoe train jij op alle machines die je tegen kan komen in het verkeer in een gecontroleerde omgeving? Ja, je kan veel trainen. En ja paarden wennen aan dingen als ze er vaker aan blootgesteld worden. Er zit echter een heel groot grijs gebied tussen ''als een wilde door het verkeer gaan'' en een situatie waarmee een paard niet bekend is tegenkomen.

Je traint een paard toch juist om goed reageren in een situatie waarmee die niet bekend is.
Je kunt onmogelijk alles oefenen wat er bestaat maar dat hoeft ook niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:41

de zweep,
ik ga nooit alleen op pad en als het spannend wordt gaat mijn bijrijder of ikzelf schuinvoor/ naast het paard lopen,

onder het zadel loop ik mee en doen we hetzelfde, in rust leert een paard en ruiter meer

draag mijn kennis en kunde uit, want dat is voor paard en ruiter essentieel, weet ook dat het nooit een 100% garantie geeft of dat het in twee weken/maanden lukt, maar tijd en geduld zij wel noodzakelijk om resultaat te behalen.

van rust leert het paard meer dan van de zweep, gebruik mijn stem en als leider geef ik vertrouwen, in het verkeer is de zweep de richtingaanwijzer, anders alleen een b.v. aangever/beloner/dazenverjager

maar dan moet die leider wel de kennis en kunde hebben en dan lukt het, als je zelf niet die ervaring hebt zal het niet altijd succesvol zijn.

Zeker begrijp dat dat niet overal kan, zie me zelf niet over de draf-/renbaan rennen

Voor mij is het altijd keuze maken: opleiden of africhten
het een kan ik wel het ander wil ik niet

en dan zal voor mij altijd een paard eerst vooraarts moeten, een "zelfloper" denkt makkelijker mee,
maar dat moet je wel durven,

en dan moet ik soms mijn doel bijstellen want niet ik vind maar het paard

https://horsefulness.be/21-valkuilen-di ... elemmeren/
Laatst bijgewerkt door mce op 05-02-25 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:47

fransje23 schreef:
996981 schreef:

Je traint een paard toch juist om goed reageren in een situatie waarmee die niet bekend is.
Je kunt onmogelijk alles oefenen wat er bestaat maar dat hoeft ook niet.

Nee dat hoeft inderdaad niet. En vaak gaat het goed. Kan een paard terugvallen. Maar nogmaals; het ene paard is het andere niet. De ene situatie is de andere niet. De ene plek om buiten te rijden is de andere niet. Wat wél alle paarden gemeen hebben is dat het vluchtdieren zijn. Bij ieder dier kan instinct het overnemen.

Het is toch niet zo lastig voor te stellen dat er op onvoorziene situaties voor kunnen doen waarbij het fijn is als je net iets daadkracht kan toevoegen?

We hebben inderdaad geen vijanden nodig als paardensport. We ageren al genoeg tegen elkaar…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:50

fransje23 schreef:
Op Facebook kwam het volgende voorbij:kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport: voorstel PvdD aange­nomen!
Zie: https://www.partijvoordedieren.nl/nieuws/kamer-wil-einde-aan-pijn-en-dwang-in-paardensport-voorstel-pvdd-aangenomen

Lijkt mij toch een onderwerp wat hier op Bokt besproken zou moeten worden!

Het klinkt heel simpel zoals de PvdD het stelt maar de praktijk lijkt mij weerbarstig.
Want wie gaat bepalen of een hulpmiddel dieronvriendelijk is?

Wat zijn jullie ideeën?

Mijn idee is dat de genoemde partij haar tijd en energie verspilt hieraan en onnodig 10 pagina's onrust veroorzaakt. Als lid van het electoraat zou ik graag zien dat er een einde komt aan deze misbruik van kamerzetels en gemeenschapsgeld. Mensen die op deze one-issue partij gestemd hebben: niet meer doen, want het is zinloos.
Dit soort plannen legt onnodig veel druk op de zorg: bitloos rijden kan zeer gevaarlijk zijn en dat zie je dan terug in de SEH's. Als je paardenmeisjes hun paardje afpakt, dan moeten ze allemaal elders in therapie en daar is nu al een capaciteitsprobleem.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 11:59

fransje23 schreef:
MarjanB schreef:
Ik ben wel benieuwd, heb ooit gehoord dat je wellicht niet verzekerd bent op buitenrit als je bitloos rijdt?

Hoe braaf Lando ook is, ik durf niet bitloos naar het bos :+ hij wil nog wel eens wat harder dan ik wil en dan is het terug krijgen naar draf wel eens wat lastiger _O-

Dat is onzin, er staat nergens in de voorwaarden van een verzekering dat er met bit gereden moet worden.

Vaak staan dat soort dingen inderdaad niet in je verzekeringsvoorwaarden, maar stel dat iemand je ervan beschuldigd dat je een ongeluk hebt veroorzaakt door nalatig of roekeloos te zijn dan is het toch ook niet de verzekeraar die daar een checklist voor heeft, dat bepaald uiteindelijk een rechter. Ik heb geen idee of wel eens zo'n zaak voor de rechter is geweest maar ik kan me ergens wel voorstellen dat als je op de openbare weg betrokken raakt bij een ongeluk en je paard bijvoorbeeld geen standaard of volledige optooming draagt je een groter deel van de aansprakelijkheid zou kunnen krijgen. Ik weet bijvoorbeeld dat men bij een hond bij een bijtincident vaker een partij met een loslopende hond aansprakelijk is. Een hondenriem is in net zo'n mate als een hoofdstel of een zweep een dwangmiddel in de zin dat je m zowel als zachte geleider als als martelwerktuig kan gebruiken.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:07

Veronica2 schreef:
Mijn idee is dat de genoemde partij haar tijd en energie verspilt hieraan en onnodig 10 pagina's onrust veroorzaakt. Als lid van het electoraat zou ik graag zien dat er een einde komt aan deze misbruik van kamerzetels en gemeenschapsgeld. Mensen die op deze one-issue partij gestemd hebben: niet meer doen, want het is zinloos.
Dit soort plannen legt onnodig veel druk op de zorg: bitloos rijden kan zeer gevaarlijk zijn en dat zie je dan terug in de SEH's. Als je paardenmeisjes hun paardje afpakt, dan moeten ze allemaal elders in therapie en daar is nu al een capaciteitsprobleem.

Paardrijden in het algemeen is gevaarlijk. Met/zonder zadel, met/zonder bit, op/naast het paard, maakt niet uit. Dus dat is een non-argument.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 12:08

liedje89 schreef:
Vaak staan dat soort dingen inderdaad niet in je verzekeringsvoorwaarden, maar stel dat iemand je ervan beschuldigd dat je een ongeluk hebt veroorzaakt door nalatig of roekeloos te zijn dan is het toch ook niet de verzekeraar die daar een checklist voor heeft, dat bepaald uiteindelijk een rechter. Ik heb geen idee of wel eens zo'n zaak voor de rechter is geweest maar ik kan me ergens wel voorstellen dat als je op de openbare weg betrokken raakt bij een ongeluk en je paard bijvoorbeeld geen standaard of volledige optooming draagt je een groter deel van de aansprakelijkheid zou kunnen krijgen. Ik weet bijvoorbeeld dat men bij een hond bij een bijtincident vaker een partij met een loslopende hond aansprakelijk is. Een hondenriem is in net zo'n mate als een hoofdstel of een zweep een dwangmiddel in de zin dat je m zowel als zachte geleider als als martelwerktuig kan gebruiken.

Ik ben ook niet bekend met jurisprudentie op dit punt.
Maar roepen dat het verplicht is van een verzekering omdat je je voor kunt stellen dat een rechter het zo zou kunnen interpreteren is simpelweg onzin.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 12:09

Ik lees heel vaak op bokt ongelukken met aanspanningen. Die hebben allemaal een bit en een zweep bij zich, maar belanden toch in de sloot of tegen een auto aan helaas. Inderdaad, paardensport is gevaarlijk, ondanks allerlei hulpmiddelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 12:10

Veronica2 schreef:

Serieus?