En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:23

Jammer, maar wie weet bij je bijrijder. Zou fijn zijn als het iemand is die er nu al mee klikt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 11:27

DuoPenotti schreef:
Jammer, maar wie weet bij je bijrijder. Zou fijn zijn als het iemand is die er nu al mee klikt.

Ja absoluut!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:27

Klinkt als een fijne optie voor nu. En weet je, haar met 'pensioen' zetten in Frankrijk is in zo'n geval zeker geen schande. Wij hebben er ook een paar staan waarvan de eigenaar het dier niet wil verkopen maar waarbij de dagelijkse zorg voor het dier door alle veranderingen in het leven gewoon niet meer past. Levens veranderen en de meeste paarden gaan lang mee dus het is zeker niet raar dat er na x aantal jaar dingen niet meer zo passen als in het begin.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:30

Klinkt als een goede stap.
Laat het eerst maar eens bezinken.

Misschien kun je bijvoorbeeld een tijdje met hond en paard tegelijkertijd wandelen, dan heb je verdeelde aandacht en dan is de focus wellicht minder op het moeten. Is maar een idee hoor, wellicht gaat dat helemaal niet met je hond.

Laat je in iedergeval niet aanpraten dat je MOET rijden omdat het paard geld kost. Dat is een suffe reden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 11:43

Mungbean schreef:
Klinkt als een goede stap.
Laat het eerst maar eens bezinken.

Misschien kun je bijvoorbeeld een tijdje met hond en paard tegelijkertijd wandelen, dan heb je verdeelde aandacht en dan is de focus wellicht minder op het moeten. Is maar een idee hoor, wellicht gaat dat helemaal niet met je hond.

Laat je in iedergeval niet aanpraten dat je MOET rijden omdat het paard geld kost. Dat is een suffe reden.

Dat zou ideaal zijn inderdaad! Maar helaas is Nala niet het type waar dit mee kan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:45

En wandelen met vriend, hond en paard? Allebei eentje. Dat doen wij hier regelmatig. Gelijk een beetje quality time met z'n allen zegmaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:46

En je vriend, wandelt die graag mee?

Ik kan zelf niet ver wandelen, mijn vriend wel.
Die neemt dan op zondagochtend de honden mee en ik ga op het paard zitten.
(als ik fit genoeg ben, vandaag dus niet)
Altijd heel gezellig.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:03

Ik hoop echt het beste voor jullie, is ook niet makkelijk.
Als ik 20 jaar jonger was zou ik haar graag hebben want ja ik ben een hele grote merens liefhebber.
Is wel mijn 5de paard dat scheelt. Na Kwpn, nrps, 2x av heel ander type maar heb ik bewust voor gekozen, ik hou van dit soort paarden en van een uitdaging.
Maar nieuw paard komt er niet meer ivm onze leeftijd.
Dus ook een andere levensfase, zo gaat dat.
Fijn dat je het beste voor Nala zoekt. Frankrijk zou ik zeker overwegen, hou ik ook in gedachten voor mijn merens mocht het hier niet meer gaan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 12:10

DuoPenotti schreef:

Altijd heel gezellig.

Die heeft helaas geen tijd om vaak mee te gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:13

Mooie update.

Het is ook geen schande om, door veranderde omstandigheden door een andere levensfase, tot de conclusie te komen dat een paard op dit moment niet in je leven past. Dat heet ontwikkeling en die maken we allemaal door (hoop ik, anders kun je wel in je graf gaan liggen).

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:57

Ik heb mijn kern gezonde pony(21jaar)die ik nog actief bereed, in Frankrijk op pensioen gezet. Gewoon omdat ik vond dat ze het na een heel leven werken verdiend had. Daar vinden sommige mensen ook wat van.
Je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt, en aan je laars lappen wat anderen vinden…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:16

Nala schreef:
DuoPenotti schreef:

Altijd heel gezellig.

Die heeft helaas geen tijd om vaak mee te gaan.

Hoeft toch helemaal niet vaak?
1x per week op zondagochtend bijvoorbeeld...
Gewoon omdat het mag of kan...

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:15

Ik lees dat je intussen een beslissing hebt gemaakt, en ik wil even zeggen dat dat heel moedig is! Ik heb zelf iets gelijkaardigs. Rijden met mijn paard was vooral een bron van frustratie en stress. Ik had al langer de kriebels om zelf met een jong paard aan de slag te gaan en opeens gaf haar oude eigenaar aan dat ze toch erg veel spijt had van de verkoop, door bevalling, 7 jaar geleden. Voor mij een giga last die van mijn schouders af viel, ze gaat dus binnenkort naar haar oude huis en ik ga op zoek naar een jong paard waarmee ik beter klik. Want om eerlijk te zijn, ik kocht haar toen ik 13 was, en dat was echt een impulsieve beslissing, eigenlijk was er geen klik en dacht ik van wel. Maar toch ook 7 jaar uitgehouden, tot nu. Ik zou je aanraden om ook niet meteen een nieuw paard te kopen, doe eerst eens even enkele maanden geen paard. Kijk hoe dat bevalt, wie weet wil je niet meer terug, of enkel een bijrijdpaard bijvoorbeeld. Daar zit je ook minder hard aan vast.

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:07

Hoi! Ik 'bok' bijna nooit actief, lees hier soms en sloeg aan op de titel van je topic. Want ik heb die gedachte ook weleens over een van mijn drie paarden. Ik herken het een en ander in je verhaal, zelfs zo dat ik denk: mijn Tinkertje zal toch niet ook PSSM1 hebben? Ik heb er nooit bij stilgestaan, kende de term niet, wist niet wat het was. Ze is door de vorige eigenares weggekocht bij een manege waar ze met steeds meer druk (lees: zweep) werd gereden. Ze is vaak traag, wil niet wijken voor druk, 'verdwijnt' heel snel in zichzelf als ze druk ervaart en wil soms gewoon geen stap zetten. Kan soms zomaar uithalen naar een van de anderen, terwijl ze de laagste in rang is. Heeft zich deze zomer kapot geschuurd en zet haar kont nog steeds overal tegenaan. Dingen die ik onder de PSSM zou kunnen scharen. En dan denk ik: arm paard, heb ik je zo verkeerd begrepen, je kunt er dan echt niets aan doen dat je zo bent. Want ik kon soms zo gefrustreerd raken als ik 'iets leuks' met haar wilde doen, maar zij wilde gewoon níet. Ik vind haar vaak ook moeilijk te bereiken. Dan moet ik echt al mijn verwachtingen loslaten en gewoon alleen maar zijn, en haar accepteren zoals ze is.
Bij haar heb ik wel gedacht: zou je niet beter af zijn als je in een natuurgebied zou kunnen leven, lekker onder andere pony's en niet zoveel hoeven met mensen? Ze heeft beginnende CPL, meer bewegen zou goed voor haar zijn, maar ik kom er niet toe. Heb nog een Tinker, met verder gevorderde CPL, die haar benen nauwelijks laat behandelen. Om hopeloos van te worden soms. Ik heb besloten het te laten, al doe ik af en toe nog een poging. En dan heb ik nog een Appaloosa, geen van allen is te rijden. Ik hou van ze en ik heb een mooie plek voor ze gecreëerd, een paddock paradise waar ze hopelijk voldoende afwisseling hebben. Goed voer, gezelschap, ruimte, de basis. En alles wat ik verder met ze doe probeer ik als meegenomen te zien, al vind ik mezelf vaak tekortschieten. Maar het is véél, de verzorging, de tijd, het geld. Soms denk ik dat ik er niet zo heel veel lol voor terugkrijg, maar ik probeer tevreden te zijn, de mooie dingen te zien, te zien wie ze zijn als ik niets van ze verwacht, en dat dat genoeg mag zijn. Niet altijd simpel. Soms wel :)
Ik wens jou sterkte met je beslissingen en Nala een plek waar ze kan bloeien, of dat nu bij jou is of ergens anders.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 17:55

Dankjewel beide! En zoals al aangegeven komt er, mocht Nala weggaan, voor mij hierna niet snel weer een eigen paard.

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:33

Hoe is het nu met je, TS? Al tot een bepaald besluit gekomen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 10:03

Ze staat sinds een paar dagen te koop. Mijn bijrijdster heeft me gevraagd haar tot volgende vrijdag te reserveren, en er hebben al verschillende andere mensen interesse waaronder een man uit Duitsland die ervaring heeft met PSSM en een koetspony zoekt, dus dat zou super zijn.

Heel langzaam draait mijn hoofd bij van “haar verkopen is een schande” naar “haar verkopen doe je uit liefde omdat je haar niet meer kunt bieden wat ze nodig heeft”. Stel er komen wel mensen kijken maar niemand is geschikt, dan blijft ze wel gewoon.

Er ging bij mij in de bovenkamer een lampje branden :') als niemand ooit zijn paard zou mogen verkopen waren er ook nooit brave ervaren paarden beschikbaar :)* en ik weet zeker dat er iemand rondloopt die net zoals ik 5 jaar geleden op zoek is naar een leuke vrijetijdspony. Ik ben in de verkoop ook gewoon eerlijk over haar tekortkomingen en de prijs is er ook naar, al gaat het mij sowieso 0,0 om het geld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:08

Ja, ze kan het ook beter krijgen op een nieuwe plek! :j

Uiteindelijk is het belangrijk om te doen wat voor het paard het beste is denk ik, soms pas je ook gewoon niet goed meer bij elkaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:26

Nala
Ik heb ondertussen alweer 5 jaar geleden mijn "veulen" van toen ondertussen 5 verkocht.
Zij was dan wel gezond, maar ook een met een karakter waar niet iedereen mee uit de weg kan. Tenminste niet de eerste beste manegeruiter zeg maar. Maar het is wel een recreatiepaardje dus dat zijn wel de mensen die als eerste daar naar kijken.

Ze hoefde ook niet weg, want ze was gewoon braaf op de wei en zo.
Maar ze was letterlijk het derde wiel aan de wagen.
En ik had gewoon de minste klik met haar en door mijn beperkte energie kreeg zij veel te weinig aandacht.
Toen kwam ik ook nog zonder inkomen te zitten en ja we hadden haar aan kunnen houden, maar goed ook een paardje meer dat dierenarts kosten kan krijgen.

Lang verhaal kort,
Ze is naar de beste plek ooit gegaan.
Die vrouw is hier 5 keer komen kijken, gegrondwerkt, gewandeld ze wilde echt weten of het wat voor haar was.
En ik heb haar zelfs 3 maanden op proef weggegeven, want als het niet klikte dan maar terug (natuurlijk voor mij makkelijker zeggen omdat ik geen stal hoef aan te houden)

Maar echt, ze staat 1000 keer beter dan bij mij.
Elke dag de aandacht die ze wel verdient. De knuffels en kustjes van haar dochter.
Die er ondertussen ook heel goed mee rijd.

Echt verkoop kan ook heel fijn gaan, heel goed gaan.
Net wat je zegt, iemand die nu ook er in staat zoals jij 5 jaar terug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 12:05

Fijn om te lezen.
Ik heb nl dinsdag een belafspraak gemaakt met mijn vriendin met als doel om Nala ter sprake te brengen om eens te kijken wat in Zuid Frankrijk mogelijk is. De foto's heeft ze inmiddels zoals je weet.
Dan gaan we gewoon gezellig bijpraten want met Nala komt het wel goed, zo te lezen. Top!

Horsejansdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:19

Ha Ts, wat onwijs fijn om te lezen dat je er zelf nu zo positief instaat. Ik hoop dat je een prachtplek voor Nala gaat vinden

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:56

Nala schreef:
Ze staat sinds een paar dagen te koop. Mijn bijrijdster heeft me gevraagd haar tot volgende vrijdag te reserveren, en er hebben al verschillende andere mensen interesse waaronder een man uit Duitsland die ervaring heeft met PSSM en een koetspony zoekt, dus dat zou super zijn.

Geen kritiek op de keuze haar te verkopen, wel een aandachtspuntje die ik niet zo goed begrijp...

Je aanvankelijke irritatie waarop je dit topic startte, ging namelijk over dat je het gevoel hebt dat je haar moet dwingen om te lopen voor de koets en dat wrong bij jou....

Hoezo is haar verkopen aan iemand die een Koetspony zoekt, dan een super plekje?
Ongeacht of die mens nu ervaring heeft met pssm... Nala heeft ondertussen toch al duidelijk gemaakt dat zij niet geniet van te moeten lopen?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 16:43

Little_Gift schreef:
Nala schreef:

Geen kritiek op de keuze haar te verkopen, wel een aandachtspuntje die ik niet zo goed begrijp...

Je aanvankelijke irritatie waarop je dit topic startte, ging namelijk over dat je het gevoel hebt dat je haar moet dwingen om te lopen voor de koets en dat wrong bij jou....

Hoezo is haar verkopen aan iemand die een Koetspony zoekt, dan een super plekje?
Ongeacht of die mens nu ervaring heeft met pssm... Nala heeft ondertussen toch al duidelijk gemaakt dat zij niet geniet van te moeten lopen?

Omdat ze, vanwege haar pssm, vanuit haarzelf niet genoeg beweegt en dus altijd door mensen beweging zal moeten krijgen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:47

Nooit gehoord dat dat moet bij een PSSM paard.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:50

Dagelijkse beweging en geen grote verschillen het liefst Rizette.

Ik zou haar niet perse als koetspony verkopen als je nu weet dat ze dat niet perse leuk vind. Dat ben jij er vanaf maar Nala moet dan nog steeds tegen haar zin werken.

Heb je wel eens geprobeerd om gewoon eens dagelijks met haar te wandelen? Of hardlopen met haar aan de hand ernaast?