VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zam_Cas

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 21:18

Och wat een extra zorgen heb je er bij gekregen, moeilijk hè dat tussen hoop en vrees leven. Nosey heeft het nog niet opgegeven en echt super bedankt dat je met haar mee vecht! Jullie zijn allebei heel erg dapper! Ik duim, weer en nog steeds.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:00

Wat een fijne duidelijke updates geef jij steeds!! Ik duim weer mee voor Nosey, het zou zo fijn voor hem zijn als hij nog een heleboel mooie jaren erbij zou mogen krijgen!

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:36

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, super dat je dit allemaal doet echt respect, want wat een werk en stress.
Maar Peneciline direct in de bloedbaan??? (via de intraveneuze katheter) dat kan niet volgens mij, dan wordt de reactie nog heftiger. Want ze reageerde er toch zo op omdat het via de spier ook wat in de bloedbaan kwam? dan kan een hele spuit Peneciline toch helemaal niet?

Google zegt dit erover:

Wat gebeurt er als je penicilline in een ader van een paard injecteert?
Procaïne is het middel dat penicilline stabiliseert voor intramusculair gebruik. Als procaïne per ongeluk in de ader wordt geïnjecteerd, zal dit extreme stimulatie van het centrale zenuwstelsel veroorzaken, inclusief hectisch en oncontroleerbaar gedrag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 10:31

Jammer dat Nosey weer wat minder gaat, het is ook heel normaal vaak dat ze na een verhuizing in een nieuwe omgeving een terugslag krijgen en even ziek worden. Wellicht speelt dat bij haar ook mee.

Goed idee om Nouri apart te zetten, dat is vast ook makkelijker om hem dan mak te maken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 11:07

Wat een vechter is Nosey toch.
Balen dat er nu toch wat meer geluid is te horen.
Misschien een hele domme vraag, maar is die vorm penicilline er niet in poeder vorm?
Of word die juist weer te belastend voor haar maag/darmen indien deze er is?

Camino_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:25

Desi_2409 schreef:
Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan, super dat je dit allemaal doet echt respect, want wat een werk en stress.
Maar Peneciline direct in de bloedbaan??? (via de intraveneuze katheter) dat kan niet volgens mij, dan wordt de reactie nog heftiger. Want ze reageerde er toch zo op omdat het via de spier ook wat in de bloedbaan kwam? dan kan een hele spuit Peneciline toch helemaal niet?

Google zegt dit erover:

Procaïne is het middel dat penicilline stabiliseert voor intramusculair gebruik. Als procaïne per ongeluk in de ader wordt geïnjecteerd, zal dit extreme stimulatie van het centrale zenuwstelsel veroorzaken, inclusief hectisch en oncontroleerbaar gedrag.

Dat is een ander soort penicilline, een poeder dat je moet oplossen direct voor gebruik. Daar zit geen procaïne in en dit product is juist bedoeld om in het bloed te geven 3x per dag.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 20:59

pien_2010 schreef:
Ik vind je wel een dappere vrouw dat je dit allemaal aankunt en durft. Ik hoop zo dat het je lukt met alledrie. Wat een project zeg.

Superlief, dank je wel! Ik vind dit ook heel spannend en moeilijk hoor :o Maar Nosey verdient het zo.

Marilu schreef:
Nosey ziet er op de foto's inderdaad nog altijd alert uit.
Die heeft zich nog lang niet gewonnen gegeven.
Hopelijk keert het tij snel voor haar !

Ze geeft inderdaad echt nog niet op. Ondanks haar zwakke lijfje is zij vol leven. Zo mooi om te zien <3

Veriye schreef:
Ach, arme Nosey! Maar inderdaad, zoals Marilu ook zegt: Volgens haar oogjes heeft ze het nog niet opgegeven!

:knuffel:

Zolang ze nog wil en niet opgeeft zullen wij ook door blijven vechten voor haar

Zam_Cas schreef:
Och wat een extra zorgen heb je er bij gekregen, moeilijk hè dat tussen hoop en vrees leven. Nosey heeft het nog niet opgegeven en echt super bedankt dat je met haar mee vecht! Jullie zijn allebei heel erg dapper! Ik duim, weer en nog steeds.

Ja dat is echt slopend... Maar ze is die zorgen waard :j

maras schreef:
Wat een fijne duidelijke updates geef jij steeds!! Ik duim weer mee voor Nosey, het zou zo fijn voor hem zijn als hij nog een heleboel mooie jaren erbij zou mogen krijgen!

Dank je wel! En dank je wel voor het meeduimen voor Nosey, alleen is het een merrie :') :=

Desi_2409 schreef:

Google zegt dit erover:

Penicilline kan niet in de bloedbaan, dat klopt. De DA heeft daar weer een apart medicijn voor :$
Maar dat kan veilig gebruikt worden.
Dat is dan een middel zonder procaine. Het onderste stukje van je post is precies wat eerder per ongeluk is gebeurt. Dat was dikke pech. maar nu kan het niet meer in de spier helaas.

Elisa2 schreef:
Jammer dat Nosey weer wat minder gaat, het is ook heel normaal vaak dat ze na een verhuizing in een nieuwe omgeving een terugslag krijgen en even ziek worden. Wellicht speelt dat bij haar ook mee.

Goed idee om Nouri apart te zetten, dat is vast ook makkelijker om hem dan mak te maken.

Ja een terugval is heel normaal. Dat had ik ook verwacht. Maakt het alleen niet minder moeilijk en de zorgen blijven helaas ook :o
Nouri doet het enorm goed om apart te staan en Aurora is ook veel makkelijker nu. Dus dat is gelukkig goed gegaan!

kiki1976 schreef:
Wat een vechter is Nosey toch.
Balen dat er nu toch wat meer geluid is te horen.
Misschien een hele domme vraag, maar is die vorm penicilline er niet in poeder vorm?
Of word die juist weer te belastend voor haar maag/darmen indien deze er is?

Om eerlijk te zijn, geen idee of dat bestaat en of dat kan voor haar... Ik zal het de dierenarts vragen.

Camino_S schreef:
Desi_2409 schreef:

Google zegt dit erover:

Dat is een ander soort penicilline, een poeder dat je moet oplossen direct voor gebruik. Daar zit geen procaïne in en dit product is juist bedoeld om in het bloed te geven 3x per dag.

Klopt helemaal, dat bedoelde ik ook!

Vandaag gaat het gelukkig beter met Nosey, het was een tijdelijke dip lijkt het. Haar ademhaling is nu weer vergelijkbaar met toen ze nog de penicilline kreeg, niet goed maar ook niet schikbarend slecht.
Ze wilde vandaag ook voor het eerst graag haar stal uit om een stukje te stappen. Normaal blijft ze liever binnen.
Ook het opstaan na het liggen ging veel beter. Dus dat is allemaal weer voorzichtig hoopgevend.
Ze lijkt iets aan te komen, tussen haar ribben kan ik nu wat substansie voelen voor het eerst. Een klein verschil maar toch een goed teken. Haar mest wordt ook steeds beter.

Morgenochtend komt de dierenarts weer langs voor controle en om de nieuwe penicilline te geven.

Vanochtend was het eindelijk een beetje onbewolkt dus weer fotos gemaakt van haar lieve snoetje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nouri en Aurora doen het super, nu ze in aparte stallen staan is er meer rust bij Aurora. Dus dat is heel fijn!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:17

Och ,elke keer als ik foto’s zie van nosey dan smelt ik helemaal van haar uitstraling.
Ze heeft zo’n zachte blik , wat een bijzonder dier is dat !
Als ik dan foto’s van de bips zie , dan is het meteen weer schrikken… wat heeft ze afgezien bij haar vorige “ eigenaar “.
Heel veel respect voor je dat je met nosey mee vecht +:)+

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:25

Ze heeft inderdaad zo'n lieve blik! Hoop toch zo dat ze het gaat redden, dat verdiend ze wel. Ze heeft het sowieso heel erg getroffen bij jou!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:29

Ze heeft inderdaad een hele lieve blik, ik hoop dat al je inspanning beloond wordt en dat ze er bovenop gaat komen.

Ik schrik ook steeds weer van de foto's van haar achterhand.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:32

Oooooh wat heeft ze toch een ontzettend lief snoetje. Goed nieuws dat ze zelf wilde lopen! Ik vind dat toch wel heel positief.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:39

Ze oogt helder en wakker, je bent in ieder geval enorm goed bezig, en fijn dat ze zelf wilde lopen. Ik volg stilletjes mee, je bent een enorme topper ts, dit werk met alle bijkomende zorgen doen niet veel mensen je na. Je krijgt ook een hoop leed voor je kiezen, zoals haar aanval, dat zijn dingen die je bijblijven. De paarden zijn je eeuwig dankbaar! En erg fijn dat je ook een bokt-topic bij wilt houden en zo vriendelijk reageert op iedereen, :j . En dat op je 16e, +:)+ .
Ik hoop dat Nosey erbovenop komt, want ze komt van ver. Ze verdient het inderdaad.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:40

Oh nee, die achterhand wil ik niet zien. Arm dier toch!
Maar die oogjes <3 . Ze heeft zo’n lief hoofd dat ik amper haar scheve neusje nog zie.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:41

Met dat koppie kan ik niet anders dan mee duimen dat de testen goed terugkomen. <3

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:52

Ze lijkt er van te genieten om even buiten te zijn!

Tomboy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 23:27

Jeetje wat een lieve blik uit zo’n mager dier. En prachtig dat je je zo voor hen in kunt zetten. Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het een overbodige vraag. Dacht dat het voor haar misschien wel goed zou zijn om een deken te dragen? Of misschien zelfs 2 over elkaar. Om makkelijker op temperatuur te blijven want dat kost veel energie als er al nauwelijks body meer is. Ook prettiger liggen wellicht. Wie weet went ze er zo aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:07

Volgens mij draagt ze een deken normaal gesproken?

Nosey heeft echt een lieve blik ja, heel jong ook nog. Ik schrik ook iedere keer weer als ik die achterhand zie, arm beestje. Maar gelukkig lijkt ze iets aan te komen, het zal nog wel maanden duren voordat ze een beetje bijgetrokken is. Dat ze zelf naar buiten wilt lijkt me een goed teken!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:23

Ze ziet er echt lief uit en kijkt best wel helder en pittig uit haar oogjes. Het zal wel een tijdje duren voor er weer wat vetjes op zitten, maar ik zie toch al een klein beetje verschil hoor. Hopelijk komt het goed, dat verdiend ze! Mooi dat het met de andere 2 zo goed gaat nu ze uit elkaar zijn. Je bent echt goed bezig meid!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:05

Wat een hoopje paard is het toch en wat heeft ze mazzel dat ze bij jou terecht is gekomen. Of het nu voor korte of langere tijd is. Uiteraard hoop ik het laatste.
En fijn dat Nouri nu meer benaderbaar is en Aurora ook. Ze komen er wel. Ben benieuwd hoe ze uit hun wintervacht komen..

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:10

Mijn hemel wat is dat diertje mager. Mager is het goede woord niet, uitgemergeld dekt de lading beter. Ik snap niet hoe iemand een dier zo kan verwaarlozen, kan je jezelf dan nog in de spiegel aankijken en slaap je dan nog wel. Wat mij eigenlijk enorm dwars zit, maar dat zal wel heel naïef zijn, de eigenaar was een pastoor lees ik in de openingspost. Ik verwacht dit soort praktijken van niemand, maar zeker niet van een pastoor. Zelf hang ik geen geloof aan, maar dit past toch niet in de christelijke waarden? Het past in ieder geval niet in onze waarden. Ik vind het hartverscheurend.

Ik heb bewondering voor je TS dat je deze dieren een kans hebt willen geven. Hoop dat het je gaat lukken met Nosey.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 12:34

Wat een lieverd, fijn dat ze even buiten wilde zijn. Hoe gaat het vandaag met Nosey? Heb je het idee dat ze met haar neus en gebit zelf genoeg hooi kan eten?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:27

Elke ochtend dat ik lees dat Nosey er nog steeds is dat is winst en geeft haar meer kans. Maar het blijft imo heel erg spannend. Fijn al die hulp om jou heen.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 13:37

Anastasia24 schreef:
Ze oogt helder en wakker, je bent in ieder geval enorm goed bezig, en fijn dat ze zelf wilde lopen. Ik volg stilletjes mee, je bent een enorme topper ts, dit werk met alle bijkomende zorgen doen niet veel mensen je na. Je krijgt ook een hoop leed voor je kiezen, zoals haar aanval, dat zijn dingen die je bijblijven. De paarden zijn je eeuwig dankbaar! En erg fijn dat je ook een bokt-topic bij wilt houden en zo vriendelijk reageert op iedereen, :j . En dat op je 16e, +:)+ .
Ik hoop dat Nosey erbovenop komt, want ze komt van ver. Ze verdient het inderdaad.

100% mee eens!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 18:54

Dank jullie voor de onwijs lieve reacties elke keer als ik iets plaats, zo fijn om te lezen <3
Ik ga nu even niet op jullie allemaal in, ben totaal gesloopt...

Vandaag was een buitengewoon zware en emotionele dag...

Vanochtend zou de DA komen voor de nieuwe penicilline behandeling.
Onderweg naar onze stal stuurde ze een appje dat ze de uitslag had van de laatste testen.
Piroplasmose positief....

En dat wil men niet in Zweden.

De DA heeft een tijd met ons gepraat hier. Het werd er niet beter op.
Ze ging nog proberen met de overheid van Zweden te praten over wat nu te doen. Maar posititief was het niet, inslapen was het meest waarschijnlijk.
En ook Aurora en Nouri waren in gevaar van de overheid, iets met de papieren van het transport was niet goed gegaan (lang en niet relevant verhaal) en 'Zweden' wil eigenlijk van alle drie af. Af in de zin van zsm in laten slapen. En ze zijn daarvoor berreid een gezonde en drachtige merrie en een 7 maand oud veulen in te laten slapen. Om een stel papieren...

De DA zou ergens in de middag terugkomen, wss voor het laatste bezoekje voor Nosey.

Je hebt geen idee hoe machteloos het voelt als de keus om leven en dood bij een stel kantoormensen ligt en wij echt niets kunnen doen.

Ik ben vrijwel de hele dag bezig geweest met Laura voor een wanhopig plan B.
Om Nosey op de een of andere manier Zweden uit te krijgen om haar te behandelen, het gaat al zo veel beter met haar.

Goddank is dat niet nodig geweest.

De DA stuurde net het verlossende appje dat de paarden niet afgemaakt hoeven te worden. Nouri en Aurora niet, en Nosey ook niet. Ze mogen blijven leven....
Blij is Zweden niet met Nosey.

Ondanks dat ze 99% zeker al piro in Zweden hebben (er zijn hier relatief veel import paarden uit Spanje,en 77% van de Spaanse paarden heeft piroplasmose).

We zijn tot een oplossing gekomen met de DA. Teken kunnen als enige piroplasmose overdragen op andere paarden. Het tekenseizoen is hier april/mei tot oktober. We hebben tot april/mei om Nosey te fixen. Haar op te knappen, te genezen en alle ziektes aan te pakken. In die tijd zal ik een liefdevol adoptie huisje in het buitenland (Nederland, Duitsland, Denemarken ect) voor haar zoeken waar ze de rest van haar leven alles krijgt wat ze maar wil. Het leven wat ze verdient.
Zweden is dan ook tevreden want voor het risico seizoen begint is zij dan het land uit als alles volgens plan gaat.

En zo heeft Nosey alle kans op het leven wat ze verdient.

Aurora en Nouri lopen geen risico meer, de problemen met hun zijn (met moeite, maar toch) opgelost en ook zij mogen blijven leven.

Een buitengewoon stressvolle dag voor ons, haar doodvonnis was bepaald, vanmiddag zou het afgelopen zijn.
Nosey is en blijft een wonder, mijn dierenarts is een kanjer, ze heeft echt alles gedaan om dit mogelijk te maken. En Laura ook, wat een topvrouw.
En Nosey mag blijven leven....
Ondanks haar problemen en piroplasmose.

De DA is voor het eerst nu full-on klaar voor haar, donderdag gaan we de behandeling starten, een intensieve behandeling voor de luchtwegen en voor de piroplasmose. Met advies van Laura en haar dierenarts voor de exacte medicatie.

Nosey is nog lang niet uit de gevaren zone. Maar ze krijgt nu in ieder geval van iedereen weer een kans.

Haar dip van 2 dagen geleden is echt over, elke dag is er nu weer datt mini-stapje vooruitgang. Ze is er echt nog niet. En dat maakt niet uit. Ze maakt elke dag meer kans. Met zo'n vecht en levenslust komt ze een heel eind. Wij hoeven haar alleen maar te helpen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:00

Zo, wat een energievretende en emotionele dag! Echt een rollercoaster!

Nourie en Aurora hebben geen Piro? Of zijn ze niet getest?

Fijn dat het beter lijkt te gaan en dat er nu ook samenwerking tussen de dierenartsen plaats vindt!