Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 22:47

Ik heb voor het eerst los gestapt met mijn guppie. <3
Instructrice draaft al los met hem, maar ik ben zo stoer niet. :')

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:08

Wat koel! En wat een toffe set zo met dat geel. Staat jullie goed!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 23:38

Fijn zon koel paard roosa.
Gaaf Jolienn.
Mooi inderdaad met die endurance kleurtjes.

Hier na een maand vakantie weer wat gespeeld in de roundpen. Ze kenden al aan een leadrope een rondje stappen en los met een zweep rondjes draven. Nu voor het eerst met longeerlijn eraan wat draf/galop cirkels gedaan. Beide hadden even een uitprobeer momentje. Waar de een ging stilstaan/achteruit gaf de ander een grote bok en draaide om. Die laatste kreeg de longeerlijn tussen de benen en even paniek. Onbedoeld een goede les. Heb hem laten lopen tot hij zelf kalmeerde en stil ging staan. Toen losgeklikt en beloond. Daarna liep ze als een engeltje.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 10:42

Saaams schreef:
Wat koel! En wat een toffe set zo met dat geel. Staat jullie goed!

Dankjewel! :D

We staan op stal ook bekend om "zij die altijd in het geel-blauw rijden" :))

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 14:48

Super gaaf jolienn en sherivey
Zo ver ben ik nog niet. Vandaag weer opgestapt na het rijden door mijn inrijdster. Stapte dit keer al met een stuk minder spanning op. Uiteindelijk gewoon netjes op de volte gestapt aan de longeerlijn. Maar ze hoefde niet meer mee te lopen. Dus ik ga vooruit *\o/*

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 16:15

Vandaag met onze kleine voor de eerste keer op verplaatsing geweest. Ging meteen de trailer op en was daar echt zo braaf en koel. We wisten niet wat te verwachten maar beter dan dit kon echt niet.
We hebben lekker een grondwerk/longeerlesje gedaan en allebei weer enorm veel bijgeleerd.
Doet me er wel aan denken dat ik het grappig vind dat we zoveel lessen nemen om te leren paardrijden, maar dat longeren eigenlijk zo´n beetje iets is wat er wat bijkomt. Gewoon op een cirkel zetten laat maar lopen :+ ik vind dit proces zelf ook zo leerzaam!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:10

Ik ben vandaag wederom met dressuur aan de hand het hele terrein overgeweest. Dit was de eerste keer dat ik hem op een spannende plek weer voorwaarts kreeg zonder zelf voorop te moeten lopen, maar gewoon door hem met het zweepje lichtjes aan te sporen.
Dus dat is een hele vooruitgang.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 17:26

Zo leuk al jullie verhalen te lezen

Ik ben ook alleen nog maar bezig met grondwerk. Nu begonnen met longeren ook maar het is een gevoelige dame. Als ik 1cm verkeerd staat reageert ze groot *\%/*

En kijk ze is ook zelf al groot (ik ben 1.73) :Y)

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:32

Die van mij is wat laat met wisselen voor haar leeftijd begreep ik van de tandarts al.

Maar aangezien flehmen 1 van de favoriete truucjes is :=
Evenals frummelen aan alles.

Zag ik vandaag dat we een tandje missen *\o/*
Ze heeft nog 2 voortandjes waar je aan kan zien dat die ook niet lang meer duren en ze stonk echt enorm uit haar mond vorige week :+

Afbeelding
https://www.instagram.com/p/DGdESzzoEW1 ... pxOTlsZw==

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:02

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:43

Ik vond laatst de bak iets e hard, dus niks gedaan. Dacht vd week; mooi weer, we gaan weer eens wat doen, maar kwam er niet van. Nu weer regen :(

Hij kan inmiddels wel al bijna flemen op aanwijzing, totaal nutteloos, maar toch.

De draversbrok weglaten is toch wel een verschil. Niet per se voor mezelf, maar hij was ook echt wel vervelend naar de anderen. Klooien en spelen doet hij toch wel met vriendje en oom, maar hij was echt heel erg aan het jagen.

Wil ook een 3 tredes opstapje. Moet stabiel zijn, maar wil hem ook wel makkelijk kunnen verplaatsen/dragen. Kan hij wel goed leren inparkeren :)

Ow, over wisselen; De shet liep steeds ver voor qua groei en ontwikkelen toen ze nog hengst waren. Maar nu heeft die nog steeds niet gewisseld en hij is maar 20 dgn jonger. De quarter heeft al meerdere tanden gewisseld.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:55

Ziet er goed uit Sherivey :j

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:13

Vandaag heeft mijn inrijdster voor het eerst een linker galopje gedaan met Rio *\%/* Eerste keer even aan de longe maar daarna gewoon los. Hij deed het zo braaf :j
Daarna heb ik Rio weer overgepakt. Zit nog steeds aan de longe en nog steeds alleen de 1e versnelling, maar stapte vandaag op zonder spanning **\O/** en heb ook voor het eerst op de rechterhand gestapt. Daar heeft hij nog wat meer moeite met zijn balans en valt graag naar binnen dan, dus was voor mij weer even wennen. Maar inmiddels veel meer vertrouwen in hem dus ook niet echt spanning gehad

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:19

Wat heerlijk en wat een mega blije foto! Wat een knap dier is het!
Hoe bevalt het QHP handvat jou?

Wij zijn vandaag voor het eerst naar het bos geweest. Met de trailer op stap erheen en daar een rondje. Mega braaf, sommige dingen spannend zoals hardlopende mensen :+

Ik rijd er op dubbele teugel sinds kort. Bitloos met als doel rustig overstappen op bit. Ze krult gauw op en wordt dan boos dus we doen t doseren.

Afbeelding
Afbeelding

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:24

Cool zeg Saaams :j
Hoe lang is zij nou onder het zadel?

Bevalt me een stuk beter dan die van kristy snepvangers. Al heb ik het eigenlijk niet nodig :')
Maar zit tussen mijn oren dus doe m dan toch om

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:43

Herken ik hoor. Ik durf met een touwtje of handvat zelf net iets doortastender te rijden. Dus voorlopig lekker erom. Het voelt goed en hindert niemand.

Maandag as is ze 7 weken onder het zadel.
Ik wilde sowieso graag vlot naar het bos. Rechtuit voor haar balans en spieren.

Het andere bruine paard rijd ik regelmatig zelf bij en braver buiten vind je ze niet zoals hij. Dus perfecte combi.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:00

Oh wat heerlijk je eerste buitenrit! Das echt genieten en ook absoluut mijn doel voor komende weken/ maanden. Ik woon in het bos wat het erg makkelijk maakt om het bos in te gaan. Dit heb ik vorig jaar dan ook regelmatig aan het halster gedaan, als hij straks onder het zadel is staat dat ook bovenaan mijn planning. Maar alles op zijn tijd.

Gister dressuur aan de hand gedaan met voor het eerst weer het zadel op, over het hele terrein. Dit ging super goed.
Vanochtend de zadelmaker laten komen voor een controle van het zadel voor als ik er weer op stap binnenkort. Zadel paste nog perfect, het hele gebeuren van passen en voelen ging ook erg goed!
Dus dat vond ik wel weer genoeg oefening voor vandaag!

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 11:10

Hey wat leuk een 2025 topic! Ik meld me graag. Sommigen hier herken ik van het vorige topic :)

Ik heb sinds 2 jaar een ruin die deze maand 4 wordt. Afgelopen tijd veel bezig geweest met grondwerk en werken aan de hand. Ik kon eigenlijk zo opstappen en we hebben onze eerste stapritjes buiten achter de rug!

Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:30

Het is vandaag top weer, dus mijn planning is dat als alles loopt zo als ik hoop en denk dat het gaat lopen ik er vandaag maar is even op ga zitten.

Nog meer mensen met goede voornemens voor vandaag?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:33

Ik dacht deze namiddag even wat schriktraining te gaan doen, ik heb een vlag vanop zolder getoverd en wil kijken of ik hier wat mee kan.

Hebben jullie hier nog leuke ideetjes om spelenderwijs met een jong paard bezig te zijn? ik wil ook niet te veel focussen op longeren want dan verveelt hij zich snel en dat laat hij ook duidelijk merken. Ik dacht eventueel met een target oid aan de slag te gaan om zo het grondwerken en loswerken ook in onze training op te nemen.

Ikheb ook nog enkele balkjes liggen en dacht misschien aan een behendigheidsparcoursje zodat hij goed leert waar hij zijn voeten moet neerzetten. Hoe doen jullie dit?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:39

Mijn instructrice was er vandaag weer om te rijden.
De stap, draf, galop en stuur/rem zit er inmiddels op.
Dus nu sleutelen aan lichaamsgebruik en sterker worden.

Afbeelding
Afbeelding

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:47

Waidida schreef:
Ik dacht deze namiddag even wat schriktraining te gaan doen, ik heb een vlag vanop zolder getoverd en wil kijken of ik hier wat mee kan.

Hebben jullie hier nog leuke ideetjes om spelenderwijs met een jong paard bezig te zijn? ik wil ook niet te veel focussen op longeren want dan verveelt hij zich snel en dat laat hij ook duidelijk merken. Ik dacht eventueel met een target oid aan de slag te gaan om zo het grondwerken en loswerken ook in onze training op te nemen.

Ikheb ook nog enkele balkjes liggen en dacht misschien aan een behendigheidsparcoursje zodat hij goed leert waar hij zijn voeten moet neerzetten. Hoe doen jullie dit?

Balkjes zijn leuk! En heb je wel eens geprobeerd om te fietsen met je paard? Dat doe ik ook wel eens. Onbelast rechte stukken fietsen is goed voor de conditie en spieren :)

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:55

Onyks schreef:
Balkjes zijn leuk! En heb je wel eens geprobeerd om te fietsen met je paard? Dat doe ik ook wel eens. Onbelast rechte stukken fietsen is goed voor de conditie en spieren :)

Leuk idee, alleen moet hij zijn eerste outing in het verkeer nog hebben, en zijn verlatingangst werkt ook niet mee. Daarbij wonen we in een best drukke straat, dus is dat wat lastiger, ik denk ook dat het hier verboden is? Ik weet dat je ook niet met een hond mag fietsen tenzij met een speciaal bevestigingsstuk.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:41

Waidida schreef:
Onyks schreef:

Leuk idee, alleen moet hij zijn eerste outing in het verkeer nog hebben, en zijn verlatingangst werkt ook niet mee. Daarbij wonen we in een best drukke straat, dus is dat wat lastiger, ik denk ook dat het hier verboden is? Ik weet dat je ook niet met een hond mag fietsen tenzij met een speciaal bevestigingsstuk.

Ik zou ook altijd eerst beginnen op eigen terrein als dat mogelijk is en zeker niet doen natuurlijk als je paard nog niet verkeersmak is. :) Voor zover ik weet is dat niet verboden in Nederland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:10

Wat lekker om zo snel naar buiten te kunnen gaan.

Ik moet ook nog een beetje werken aan het losweken van de rest. Hij hangt enorm aan zijn moeder en oom, maar ook zijn vriendje en zijn moeder.
Eerst ging in de bak werken al wat moeizaam, maar dat is al een tijd helemaal prima, dus stapjes.

Hij krijgt ook eind Juni een vol broertje of zusje, dus ben heel erg benieuwd hoe hij gaat reageren en ook wat zijn moeder gaat doen.

Had wel wat plannen, maar sinds ik los wat werkjes met hem heb gedaan, bied hij dat zelf ook steeds aan. OOk leuk. Wil er de eerste keren zo op klimmen, dus moet ook even aan m'n eigen soepelheid werken :)