Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:15

Als het argument wordt "ze overleven het wel", dan is elke vorm van opkomen voor welk dier dan ook vanaf nu zinloos geworden, tenzij ze er echt aan dood gaan natuurlijk. Ik begrijp niet hoe je zo kunt denken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:16

Suliko schreef:
Riel schreef:
Wat mij betreft zijn er andere manieren om kennis te maken met deze prachtige paarden, dit prachtige landschap en deze interessante mensen / culturen. Deelnemers aan deze race zijn wat mij betreft geen dierenliefhebbers / paardenliefhebbers.

Absoluut, kijk naar Tamar Valkenier, zij reisde vier maanden door Mongolië met een pony, kameel en hond en is er zo opgenomen door verschillende families daar, dat ze elk jaar terugkeert.

Er is helemaal niets mis met andere culturen willen ontdekken en van ze leren. Maar op deze manier zo'n 25 pony's gebruiken van de lokale bevolking, vanuit een rush om te presteren en met een verhouding die absoluut vraagtekens oproept. Zonder tijd om de pony's daar daadwerkelijk te leren kennen en hun gedrag goed te kunnen interpreteren. En ondertussen pretentieus doen over de zogenaamde westerse kennis die we de lokale bevolking hiermee bijbrengen. Nah, ik vind het vooral een grote ego trip. Meerdere in de interviews hebben het over zichzelf willen vinden en tegenkomen. Ik hoop dat ze daarbij niet nog meer hun ego tegenkomen en zichzelf ophemelen over hun wonderbaarlijke prestatie, maar eerder wat bescheidenheid en meer respect richting de pony's vinden.

Daar ben ik het dan wel volledig mee eens dat het puur een ding voor henzelf is. Ik geloof er weinig van dat de lokale bevolking er wat aan heeft laat staan dat wij ze moeten vertellen hoe het zou moeten. Dus een feestje voor de rijken zeker waar.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:18

Fly_high schreef:
Barreren overleven ze ook, en 23/7 in stands met een uurtje rijden erbovenop en ga zo door :j

Precies. En bij al deze kwesties (van mongol derby, tot misstanden bij maneges en topsport) vinden bepaalde mensen het 'niet zo schokkend (meer)'. Of het kan erger. Of ze overleven het. Of de rest van hun leven is wel comfortabel op dat ene moment na.
Heb je die maatstaf ook voor jezelf? Voor je familie? Voor je huisdieren? Puur om je eigen plezier en ego comfortabel te houden? Ik vind dat echt heel erg raar. Het zou mooi zijn als we het minder vanzelfsprekend vinden om op een paard te zitten, vinden dat het paard dan maar even naar ons moet luisteren en ze allerlei gekke dingen laten doen.

Bij alle argumenten die worden aangehaald om de mongol derby te verdedigen denk ik, maar waarom? Waarom is dit nu daadwerkelijk nodig? Wie wordt er hier beter van? En ja, dat denk ik bij alle toestanden van presteren, geld en vermaak waarin dieren betrokken worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:21

Daar heb je natuurlijk nauwelijks een bit nodig. Ze hoeven niet op een bepaald spoor te lopen, hoeven geen belastende rondjes te lopen en hoeven zeker niet in een ongezonde vastgezette houding te lopen. Je gebruikt de teugels heel anders wanneer je een trektocht maakt met paarden. Maar ja, een beter passend bitje, wel dun om de kleine mond te sparen zou een verbetering zijn. Ze zijn wel getraind maar heel anders dan bij ons. Wij nemen de teugels vast bij opstappen en het paard wordt geacht stil te staan. Niet iedereen doet het zo. Hardheid en conditie trainen ze zelf wel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:24

Kelly_ann schreef:
Jullie hebben gelijk, zodoende zijn er door wedstrijdorganisaties regels en grenzen opgesteld.

Het zou goed kunnen dat de regels en grenzen van de Mongol Derby ook worden aangescherpt naarmate de welzijnsdiscussie vordert.

Maar waarom moeten we dan het wiel opnieuw uitvinden?

De welzijnsdiscussie in alle landen waar deelnemers en organisators vandaan komen is al ver genoeg om al die toestanden (magere paarden, te kleine paarden onder te zware ruiters, bitten die mond beschadigen etc) onacceptabel te vinden. Ze maken alleen bewust misbruik van het feit dat Mongolie nog niet zo ver is.

@josien als je de filmpjes kijkt wordt er juist hartstikke veel met de teugels gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:28

Denk dat deze per ongeluk op hun tong gebeten hebben:
Afbeelding
Afbeelding

En deze is zo superblij mee te mogen lopen, dat ie z'n hoofd openschuurt:
Afbeelding

Gelukkig is welzijn enorm belangrijk in deze race :).

(Deze foto's komen van de organisatie zelf, btw.)
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 09-08-24 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:30

En de natuur is zo mooi!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:38

Ben je dan als organisatie echt zo blind of heb je gewoon nul interesse in dierenwelzijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:39

Als je op hun socials kijkt, vinden ze bokkende en stijgerende paarden, of paarden die onderuit gaan, vooral heel grappig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:39

En ik neem aan dat dit nog de "beste" foto's zijn, de echt slechte zullen ze er wel uitgefilterd hebben?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:41

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:45

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:51

Ja, juist dit soort beelden lijken veel getoond te worden. Met kijk de paarden wild zijn, de mensen stoer, etc. En ik zie de meeste ruiters die meedoen, echt flink aan de teugels trekken, ook tijdens het rijden hebben ze vaak direct contact met de mond. Sporadisch zie je iemand met een losse teugel rijden.

De lokale bevolking heeft waarschijnlijk een hele eigen manier van rijden, maar ook van opstijgen en wegrijden. Die zijn ingespeeld op de paarden en de paarden ook op hen, zij snappen waarschijnlijk geen bal van de signalen die de ruiters van de mongol derby ze geven. Ik snap gewoon niet waarom je zo nodig voor je eigen ego die pony's letterlijk wil opzadelen met stress en onduidelijkheid.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:51

Ik denk juist dat ze het helemaal niet filteren. Wij zouden dat hier doen als het mis gaat. Ze zetten deze beelden juist erop om de semi wilde pony's te tonen. Even afgezien wat wij daarvaan vinden. Dus nee minder censuur/filtering ga je niet krijgen denk ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:54

Ja, dat kan ook, dat ze het "stoer" vinden om te laten zien. Maar die bloedende monden, bah, en die ruiters er op maar lachen naar de camera :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:57

Suliko schreef:
Ja, juist dit soort beelden lijken veel getoond te worden. Met kijk de paarden wild zijn, de mensen stoer, etc. En ik zie de meeste ruiters die meedoen, echt flink aan de teugels trekken, ook tijdens het rijden hebben ze vaak direct contact met de mond. Sporadisch zie je iemand met een losse teugel rijden.

De lokale bevolking heeft waarschijnlijk een hele eigen manier van rijden, maar ook van opstijgen en wegrijden. Die zijn ingespeeld op de paarden en de paarden ook op hen, zij snappen waarschijnlijk geen bal van de signalen die de ruiters van de mongol derby ze geven. Ik snap gewoon niet waarom je zo nodig voor je eigen ego die pony's letterlijk wil opzadelen met stress en onduidelijkheid.

Ja, ook dit nog eens, inderdaad. Welzijn is meer dan enkel lichamelijk, het is ook mentaal.

Daarnaast, van wat ik zo zie op de beelden doen de ruiters behalve erop zitten en zorgen dat ze niet verongelukken, niet zo veel met de paarden, verder? De locals verzorgen de paarden, vangen ze wanneer ze losraken (wat op zich wel logisch is), zadelen ze op, zetten ze aan de lijn, e.d..

Het komt meer over als een speeltuin voor rijke mensen :=.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:00

Ik vind het woord "twijfel" in de topic titel eeeh, ja hoe zal ik dat benoemen? Stuitend.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 12:06

Ik wilde het enigszins politiek correct houden gezien het mod team helemaal geen negatieve reacties in het hoofdtopic toestaat :+

Don't shoot the messenger ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:08

Ja, deze ponies zijn inderdaad sterk, ze zijn kort en gedrongen gebouwd…
Maar daarmee hebben ze dus een hele korte rug waar gewoon een gemiddeld westers persoon simpelweg niet op past.
Dan kan je blijven hameren op “ sterk , robuust, oerpony, korte sterke rug “…. Je zit gewoon zo ongeveer op de lendenen van deze ponies, en niet meer op het heel stevigere deel van de rug waar je graag het zadel/ je gewicht over verdeelt..
Een piepklein stukje over de 18e rib hoeft niet perse een drama te zijn maar dit past simpelweg niet.
Deze ponies hebben echt geen super lendenen waar je gewoon maar op kan zitten.
( dan heb ik het dus echt over de te lange mensen op de te kleine ponies als het gaat om rug lengte ).
Plus dat je inderdaad op veel foto’s ook ziet dat de ruiters zo ongeveer in de nek eindigen..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:12

Fly_high schreef:
Ik wilde het enigszins politiek correct houden gezien het mod team helemaal geen negatieve reacties in het hoofdtopic toestaat :+

Don't shoot the messenger ;)

Ik vind dat ook zo apart. In het topic van Xu zijn wandeltocht mogen de meest absurde speculaties en beschuldigingen gemaakt worden, in het topic van de vijfkamp worden er ruiters al afgekraakt. Maar het mongol derby topic moet een positief en aanmoedigend volgtopic blijven?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:13

Misschien is daar actief getemd?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:14

prompter schreef:
Misschien is daar actief getemd?

Dat is net zo goed gebeurt in Xu zijn topic. Daar werd pas heel laat ingegrepen nadat die man al voor psychopaat en weet ik het allemaal was uitgemaakt. Uiteindelijk is het topic op slot gegaan, nu weer open en gaan de speculaties in dezelfde trend verder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:15

Afbeelding

I can't even...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:26

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:28