Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 07:50

Hoop dat ze er ook bij vertelt waarom ze dat doet - gedaan heeft/inschattingsfout!!- mogelijk is ook duidelijk hoe de voorbereiding was/is geweest, is/was dit paard al in staat om te piafferen, slaan of aantikken, mogelijk horen we het als het filmpje openbaar wordt

"De klacht werd afgelopen maandag zowel bij de FEI als bij de British Equestrian Federation om 09.00 uur ingediend door de Nederlandse advocaat Stephan Wensing namens een cliënt die anoniem wil blijven",

wie is deze anonieme client, komt vanzelf boven water en dan zal de timing en reden wel duidelijk worden
.
want als het echt om dierwelzijn gaat/ging had deze anonieme client het eerder moeten indienen.

ik ga in het vervolg wel eerst even goed kijken of er geen drone in de lucht hangt!!!! ;)
Olympische rel: Nieuw-Zeeland beklaagt zich bij IOC over ’spionage’ Canada met drone
Laatst bijgewerkt door mce op 24-07-24 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:04

HorsePassion schreef:
Het verbaasd mij niet.
Ik denk namelijk dat (top)sport niet samen gaat met welzijn.
In elke sport kom je grensoverschrijdend gedrag tegen. Dus waarom zou dat in de paardensport anders zijn :?
Dit is ook de reden dat ik met de wedstrijdsport ben gestopt. Ik doe niet meer met dit spelletje mee.
Ik rijd al jaren alleen maar thuis. Genieten van het rijden zonder enige druk. En ik heb nog nooit zoveel progressie gemaakt en nog nooit met zo veel plezier gereden.
Ik denk echt dat paardrijden in wedstrijdverband, terecht, verboden gaat worden. En dan ook al het werk wat met paarden wordt gedaan, dus ook de bereden politie.
Het is een kwestie van tijd.

Ik denk het eigenlijk ook. Het zal nog even duren maar ik denk ook dat uiteindelijk wedstrijdsport met paarden niet meer zal bestaan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:07

Ben benieuwd naar de consequenties. Iedereen moet nu een statement hierop geven. Wat zegt Carl Hester, wat doen eigenaren en sponsoren?
Waait dit over net als bij van Baalen toen met pony met neus op de borst incident?

Kansen voor Nederland in Parijs nemen nu wel toe. Wie zou er een Nederlandse advocaat inschakelen, lijkt me dan toch best voor de hand liggen dat het een Nederlands sprekende cliënt is?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:10

Dat er iets gebeurd is wat niet door de beugel kan, lijkt mij als een paal boven water te staan, anders had CD zich niet al voorbarig teruggetrokken en was ze niet zo door het stof gegaan. Ze wist denk ik dondersgoed dat ze hier niet mee weg ging komen.

Ik vind de timing niet zo heel raar en hoeft ook echt niet iets met rancune of extra willen straffen te maken te hebben. Iedereen die al langer rijdt en wel eens met instructies buiten de vaste eigen instructie heeft gekeken, zal wel eens een ervaring hebben gehad dat je bij bepaalde instructie dacht, nou dit is niet mijn manier, dit vind ik niet eerlijk naar mijn paard. Normaal blijft het dan bij die ene les en denk je, daar kom ik niet weer en daar blijft het dan bij en af en toe als die instructie dan een keer ter sprake komt, denk je daar aan terug en zeg je, nou niet voor mij, ik vind het niet diervriendelijk.

Nu betreft het een bekende amazone. Je hebt die ervaring en een hele nare nasmaak, maar je denkt, daar kom ik niet meer terug, is niet mijn methode, vind ik niet diervriendelijk. De amazone in kwestie staat op dit moment heel veel in het nieuws, vanwege de OS. En laten we weerlijk zijn, CD wordt overal ter wereld bijna heilig verklaard over paardvriendelijk rijden en paardvriendelijk management. OS is echt wel iets anders als een WK en EK qua pers en publiciteit. Ik kan me heel goed voorstellen als jij een hele dieronvriendelijke ervaring hebt en je in zo'n periode dat die persoon zo extra in de spotlights staat en verafgood wordt, juist om dat paardvriendelijke, dat grote voorbeeld hoe we allemaal zouden moeten rijden en onze paarden zouden moeten behandelen, dat het emmertje dan overloopt en dat je denkt, wat nou groot voorbeeld en wat nou straks bij medailles weer door de hele wereld bejubeld worden over hoe geweldig goed zij voor haar paarden is. Ik zal eens laten zien hoe het er daar werkelijk aan toe gaat. Dus ja ik kan mij die timing best voorstellen.

Verder ben ik ook wel flabbergasted, want ook ik had CD heel hoog zitten, juist vanwege die diervriendelijkheid. Maar in je eigen rijden, kan ik me nog voorstellen dat je iets een keer doet uit frustratie op een dag dat al alles tegen zit ofoz, dat helemaal buiten je normale doen valt. Maar in een gesponsorde gasttraining, kan ik me niet voorstellen dat je zo "out of character" gaat dat je een paard onheus gaat behandelen als je normaal gesproken nooit zo ver zou gaan. Is speculatie, weet ik, maar waarom zou je in een gastles zo uit je plaat gaan als iets niet lukt, dat je totaal buiten jezelf raakt als instructrice en een paard gaat meppen op een manier die je normaal gesproken nooit zou doen? Daar kan ik me niets bij voorstellen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:12

Ik verbaas mij meer over de onwetendheid van de gemiddelde ruiter/amazone. Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat op alle stallen waar geld verdient wordt met paarden enige vorm van mishandeling plaats vindt. En niet eens omdat die intentie er altijd is maar omdat wij mensen zijn met emoties die wij helaas vaak op de dieren los laten.
En ga eens naar een normale (subtop)wedstrijd en bekijk daar een naar de bespiering van die paarden, dan is het wel duidelijk dat ze alle oefeningen er uit moeten persen ipv dat het een gevolg is van goed trainen. Ook daar komt dwang en soms tikken bij kijken. Ik denk dat zowel in de top sport als amateursport er veel leed te zien is. Maar ik vind het raar dat iedereen net doet of het er niet is. Bij een gemiddelde stal of losrijden van wedstrijd zie je al zoveel protest en ellende.
Ik denk dat CD echt wel 80-90% van de tijd correct haar paarden traint (gebaseerd op bespiering, gemak en rust in de dieren) maar dat ook zij maar een mens is die verkeerde keuzes maakt, op basis van emotie of druk. We zijn nou eenmaal niet perfect maar ik denk dat we meer kunnen halen uit het goed toezichthouden op een simpele amateurs wedstrijd dan dat we alle prof ruiters zo een de schandpaal nagelen.
Ik ben tegen dierenmishandeling maar ik heb meer vertrouwen in de kennis en kunde van CD en haar trainer dan in de gemiddelde amateur. Gister nog op een subtop wedstrijd wezen kijken en daar zijn veel onacceptabele dingen voorbij gekomen.

sasja0705

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:24

Zo... dusnu het 2e raadsel voor mij.
Nr 1 is ja het aantal jaren.
Advocaat heeft het ofer 2,5
CD heeft het over 4
Zoals ik al schreef, dat verhaal van gastles/sponsor zou qua tijd (dus 2,5 jaar) makkelijk te controleren zijn.
CD heeft het over 4 jaar.
Nu wordt er bij het Nederlandse artikel gesproken over galopp
In de engelse kranten over passage

Of iederen schrijft maar wat... of er bestaan dus 2 verschillende filmpjes .

Neemt niet weg dat het unacceptabel is.

princequillo
Fotograaf

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:26

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:28

oji schreef:
Verder ben ik ook wel flabbergasted, want ook ik had CD heel hoog zitten, juist vanwege die diervriendelijkheid. Maar in je eigen rijden, kan ik me nog voorstellen dat je iets een keer doet uit frustratie op een dag dat al alles tegen zit ofoz, dat helemaal buiten je normale doen valt. Maar in een gesponsorde gasttraining, kan ik me niet voorstellen dat je zo "out of character" gaat dat je een paard onheus gaat behandelen als je normaal gesproken nooit zo ver zou gaan. Is speculatie, weet ik, maar waarom zou je in een gastles zo uit je plaat gaan als iets niet lukt, dat je totaal buiten jezelf raakt als instructrice en een paard gaat meppen op een manier die je normaal gesproken nooit zou doen? Daar kan ik me niets bij voorstellen.

Nou dat inderdaad. Dat het gebeurd is tijdens een gesponsorde les is echt heel raar. Dan denk je wat gebeurt er allemaal als er geen publiek bij is en is het wel helemaal "out of character"?

Overigens denk ik wel dat dit een opzettelijk gekozen moment is om hiermee naar buiten te komen. De FEI heeft wel even tijd nodig om onderzoek te doen en hangende zo'n onderzoek is het logisch dat iemand wordt geschorst. Was er eerder melding gedaan, dan was dat onderzoek lang en breed afgerond geweest, was er een reprimande gevolgd en had Charlotte gewoon aan de OS mee kunnen doen.
Dus dit moment berokkent haar de grootst mogelijke schade en dat lijkt me absoluut ook de bedoeling geweest.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:29

Zolang ik de filmpjes niet heb gezien geef ik geen oordeel. Alleen de timing blijf ik bij dat deze wel erg vreemd is. Als het zo erg is datdierenwelzijn klem zit wacht je er niet mee tot vlak voor de spelen :n

En ik blijf er ook bij, iedereen met paarden zal ooit een keer iets minder dierenwelzijn vriendelijk hebben gehandeld. Hetzij uit onwetendheid, hetzij omdat het vroeger "normaal" was, hetzij bewust. Dan kunnen we allemaal wel stoppen met dieren houden want nagenoeg alles wat wij als mensen doen met dieren is tegen natuurlijk of wreed. Hokjes, kooien, riemen, halsters, bit, omheiningen met stroom, fokken met inseminatie, castreren, vleesdieren enz
Laatst bijgewerkt door karuna op 24-07-24 08:33, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:30

Suzanne F. schreef:
HorsePassion schreef:
Het verbaasd mij niet.
Ik denk namelijk dat (top)sport niet samen gaat met welzijn.
In elke sport kom je grensoverschrijdend gedrag tegen. Dus waarom zou dat in de paardensport anders zijn :?
Dit is ook de reden dat ik met de wedstrijdsport ben gestopt. Ik doe niet meer met dit spelletje mee.
Ik rijd al jaren alleen maar thuis. Genieten van het rijden zonder enige druk. En ik heb nog nooit zoveel progressie gemaakt en nog nooit met zo veel plezier gereden.
Ik denk echt dat paardrijden in wedstrijdverband, terecht, verboden gaat worden. En dan ook al het werk wat met paarden wordt gedaan, dus ook de bereden politie.
Het is een kwestie van tijd.

Ik denk het eigenlijk ook. Het zal nog even duren maar ik denk ook dat uiteindelijk wedstrijdsport met paarden niet meer zal bestaan.

Ja, vooral als we dit vanuit de sport constant lopen te verkondigen. Dan wordt het heel makkelijk door andere partijen om te zeggen "Kijk, zij geven ons ook gelijk!" :Y)
De veehouderij sector ligt al veel langer onder vuur, met veel grotere, sectorbredere misstanden.

Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik al dat gereis, alleen aan de hand stappen/grazen, minimaal contact met andere paarden, wat je ziet op internationale wedstrijden, helemaal niks vind. Evenals dat gepoch van de grand prix ruiters dat hun 9 jarige al GP loopt. Van mij mogen de minimale leeftijden wel even aangepast worden. Blijkbaar weten de professionals hier niet mee om te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:31

Ik denk dat als op dat filmpje 20 keer het aantikken van de benen op een zachte wijze te zien was dat er geen reden tot terugtrekken was. Ik ben bang dat het echt iets meer was dan toucheren. We kunnen een discussie beginnen over wanneer toucheren overgaat in slaan, en of je überhaupt wel toucheren wilt toestaan, maar je terugtrekken en spijt betuigen betekent in mijn ogen dat het iets meer was dan alleen toucheren. Ik had het ook echt niet van haar verwacht.

Maar ook in Nederland worden dingen geleerd die in mijn ogen niet kunnen hoor. En dan heb ik het niet over wat 20 jaar geleden heel normaal was, bijvoorbeeld bij een weigering: sla hem er over, hij moet zich niet aanstellen. Of kinderen die net beginnen en al leren schoppen en slaan met het zweepje om de pony voorwaarts te houden. Paarden in stands, slecht passende zadels. Dat was toen ik 37 jaar geleden begon heel normaal. Er zijn echt veel dingen beter geworden, maar we zijn er nog niet.

Een voorbeeld, ik had een paar jaar geleden een bijrijder voor mijn paard die de opleiding paardenhouderij deed. Ze liep stage bij een bekend persoon in de dressuurwereld. Ze was 15 of 16, dus nog echt een puber, beïnvloedbaar, enz. Op een gegeven moment trof ik haar aan op mijn paard met 2 lange dressuurzwepen. Dit had ze op haar stage geleerd, 'verlenging van het been' werd het genoemd. Maar zo werd mijn paard niet gereden, punt. 1 zweepje mocht, geen 2. Je kunt dan nog zeggen van hoe werden de zwepen dan ingezet, maar iedereen weet dat dit niet de normale manier van rijden is zoals je zou moeten nastreven. En ook hier is de grens van alleen indien nodig toucheren naar elke pas toucheren voor activiteit naar elke pas bijtikken, naar grof bijtikken klein.

Ik vind echter ook dat als een ruiter na een schorsing later zijn leven betert dat die wel een kans moet krijgen. Vergeet niet dat het 20 jaar geleden anders er aan toe ging dan nu.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-07-24 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:31

Hoe komen ze nu aan dat stukje ineens?
Ik praat absoluut niet goed wat ze op dat filmpje doet maar hoe kan het zijn dat het filmpje al 2.5 jaar of 4 jaar niet online staat en nu ineens als het 'geheim' gebleven moet worden ivm het onderzoek dat het te zien is?

Ik vind de timing slecht, niet alleen vor Charlotten want dat is het minst belangrijke maar ook voor de melder. Want die wordt nu van alle kanten beticht op social media dat het nep is etc omdat als het dierenmishandeling betreft je iemand niet 2.5 jaar/4 jaar door laat gaan daarmee

Idd dat wat oji zegt vind ik ook, ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je dat zou doen, maar blijkbaar wel....

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:34

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:34

xmarliez schreef:
Ik verbaas mij meer over de onwetendheid van de gemiddelde ruiter/amazone. Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat op alle stallen waar geld verdient wordt met paarden enige vorm van mishandeling plaats vindt. En niet eens omdat die intentie er altijd is maar omdat wij mensen zijn met emoties die wij helaas vaak op de dieren los laten.
En ga eens naar een normale (subtop)wedstrijd en bekijk daar een naar de bespiering van die paarden, dan is het wel duidelijk dat ze alle oefeningen er uit moeten persen ipv dat het een gevolg is van goed trainen. Ook daar komt dwang en soms tikken bij kijken. Ik denk dat zowel in de top sport als amateursport er veel leed te zien is. Maar ik vind het raar dat iedereen net doet of het er niet is. Bij een gemiddelde stal of losrijden van wedstrijd zie je al zoveel protest en ellende.
Ik denk dat CD echt wel 80-90% van de tijd correct haar paarden traint (gebaseerd op bespiering, gemak en rust in de dieren) maar dat ook zij maar een mens is die verkeerde keuzes maakt, op basis van emotie of druk. We zijn nou eenmaal niet perfect maar ik denk dat we meer kunnen halen uit het goed toezichthouden op een simpele amateurs wedstrijd dan dat we alle prof ruiters zo een de schandpaal nagelen.
Ik ben tegen dierenmishandeling maar ik heb meer vertrouwen in de kennis en kunde van CD en haar trainer dan in de gemiddelde amateur. Gister nog op een subtop wedstrijd wezen kijken en daar zijn veel onacceptabele dingen voorbij gekomen.

Eens. Ik denk dat ondanks dit incident de paarden bij een kundige prof (zoals Charlotte en Carl) veel beter af zijn dan bij de gemiddelde amateur. Wat een ellende zie ik op de wedstrijden voorbijkomen zeg. Dan liever een goede mep op het goede moment dan al dat rijtechnische leed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:35

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:35

Suzanne F. schreef:
xmarliez schreef:

Eens. Ik denk dat ondanks dit incident de paarden bij een kundige prof (zoals Charlotte en Carl) veel beter af zijn dan bij de gemiddelde amateur. Wat een ellende zie ik op de wedstrijden voorbijkomen zeg. Dan liever een goede mep op het goede moment dan al dat rijtechnische leed.

Hoe zit het met liever beide gewoon niet :?.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:36

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:36

princequillo schreef:

gelukkig ......... dit paard kan nog weg, niet goed te praten maar dan mogen er wel meer mensen bang worden :D

Jammer voor Charlotte - en de hele paardensport - dat deze anonieme client zo hypocriet is om het nu kenbaar te maken, 2,5 (4) jaar zwijgen maakt je zelf medeschuldig
Laatst bijgewerkt door mce op 24-07-24 08:39, in het totaal 2 keer bewerkt

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:37

Enzo_Ollie schreef:
Hoe komen ze nu aan dat stukje ineens?
Ik praat absoluut niet goed wat ze op dat filmpje doet maar hoe kan het zijn dat het filmpje al 2.5 jaar of 4 jaar niet online staat en nu ineens als het 'geheim' gebleven moet worden ivm het onderzoek dat het te zien is?

Ik vind de timing slecht, niet alleen vor Charlotten want dat is het minst belangrijke maar ook voor de melder. Want die wordt nu van alle kanten beticht op social media dat het nep is etc omdat als het dierenmishandeling betreft je iemand niet 2.5 jaar/4 jaar door laat gaan daarmee

Idd dat wat oji zegt vind ik ook, ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je dat zou doen, maar blijkbaar wel....

Het is uitgezonden op Good Morning Britain vanmorgen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:41

Popstra schreef:
imaudy schreef:
https://www.telegraph.co.uk/olympics/2024/07/23/charlotte-dujardin-out-olympics-paris-2024-team-gb-error/

Paard zou 24 keer op de benen gemept zijn om een piaffe te krijgen.
Daar gaat ze niet meer wegkomen..

Dit heb ik 40 jaar terug al zien gebeuren. Gewoon op de manege toen een amateur les kreeg. Paard werd ook hard op de benen gemept door de instructeur die er naast liep. Het meisje er op zat te huilen. Idioterie! Ik rij zelf geen dressuur maar
is dat gewoon zo een piaffe aan te leren?

Het zou niet moeten, maar toch zie je het wel veel ja. Ik zie ook veel "piaffe experts" zoals ze zichzelf noemen op instagram die vol trots videos uploaden waarin ze een paard een piaffe in meppen.

Ik vind het clipje niet mals, dat is niet eventjes bijtikken inderdaad...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:41

Mariett schreef:
princequillo schreef:

Jeetje.. hoe kalm ze dit ook aan het doen is. Arm dier.

Ik snap de verwarring galop/passage ook wel als ik dit zie trouwens.

hier aan kun je zien dit dus de normaalste zaak vd wereld is voor haar om te doen.
en zij zal absoluut niet de enigste zijn die deze manier hanteerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:42

mce schreef:
princequillo schreef:

gelukkig ......... dit paard kan nog weg, niet goed te praten maar dan mogen er wel meer mensen bang worden :D

Jammer voor Charlotte - en de hele paardensport - dat deze anonieme client zo hypocriet is om het nu kenbaar te maken, 2,5 (4) jaar zwijgen maakt je zelf medeschuldig

Ik vind dit een hele rare reactie.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:42

Ja maar ook die, hoe komen die ineens aan het stukje?
Ik vind het vreselijk wat ze doet laten we dat voorop stellen maar de gang van zaken vreemd. Er wordt door de FEI en Charlotte gezegd geen commentaar om het onderzoek niet te beïnvloeden, filmpje bestaat al lang en nu is het ineens zichtbaar, dat kan ik echt niet begrijpen (net als wat ze doet).

ik hoop zo dat dit de 'laatste' is maar ik ben er bang voor

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:42

mce schreef:
princequillo schreef:

Idd. Bij Anky op stal stonden ze op de poetsplaats en sloegen ze de bamboestokken er op kapot. Het verdient geen schoonheidsprijs maar dit is dus zo een moment waarop emotie de overhand kan nemen. Wellicht was het paard zo traag als dikke stront en stond er een bepaalde druk op waardoor ze het maximale uit het paard moesten halen waardoor zij haar grenzen daarin verlegd heeft. Het is niet netjes wat we zien en niet zoals het zou moeten maar zij is zich daar van bewust. Er lopen talloze trainers die de paarden van hun leerlingen zo even ‘aanpakken en bijtikken’. En er zijn nog meer stallen waarbij de paarden geen kant op kunnen.
Nogmaals ik ben tegen dierenmishandeling maar ik ben wel voor mensen die over het algemeen goed en kritisch naar zichzelf, de sport en hun paarden kijken en ik denk echt wel dat CD daar een van is. En dat de meeste ellende gebeurd bij amateurs of stallen waar ze aan snelle handel doen.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:43