O ja die voorzichtigheid met het been kan ik me zo goed voorstellen! Wellicht dat die "angst" altijd wel een beetje blijft. En daar is natuurlijk niets mis mee.
Layka klinkt als het ideale paard in een mooie kudde van 4!
Volgens je profiel ben je 35 jaar. Dan was je circa 15 jaar toen jullie Layka kregen. Ze is dus echt een soort van je hele leven al in je leven aanwezig. Leuk! Ze zal al veel rollen vervuld hebben, maar haar belangrijkste taak komt nog: kinderpaard
Klopt ik was nog 14 toen ze bij ons kwam. Ik weet niet precies meer welke datum. Wel dat ik niet lang haar heb kunnen rijden ivm mijn lengte... Wel haar erg veel voor de kar mogen spannen en uiteindelijk is ze "doorgegeven" aan mijn zusje. Ons neefje en nichtje mochten ook altijd op haar "rijden" als ze bij ons waren. Vooral met ons neefje was ze echt zo lief en voorzichtig. Met ons nichtje ook. Maar net anders.
Layka heeft ons voor een groot gedeelte gevormd qua omgang met paarden. Had jij geen respect voor haar. Kon je vergeten dat ze ook maar iets voor je deed. Te arrogant/te dominant als persoon. Vergeet het maar.....
Onze oudste zus reed vroeger ook paard en zou wel even layka de eerste keer bij ons thuis op buitenrit gaan testen. Ze zijn nooit ons voorpad uitgekomen Ze kwam behoorlijk pissig terug... ik heb mijn rijkleding aangetrokken, cap op en heb een heerlijke buitenrit gemaakt
Layka accepteert onze oudste zus inmiddels wel. Maar dat komt omdat ze de link gelegd heeft met ons neefje en nichtje(naar onze mening).
Layka is zeer typisch maar ook zeer bijzonder.
Ook 1 van de weinigen die na het rijden haar hoofd mag schuren. Als onze vader in het weiland komt het eerste wat ze doet, hoofd schuren Al onze andere paarden mochten het niet.
Layka gebruikte normaal mijn buik en heup. Sinds ik zwanger ben wil ze soms nog mijn buik gebruiken. Is dan heel voorzichtig en gaat daarna mijn arm gebruiken.
Leuk deze achtergrond info van Layka. Ze heeft een leuk karakter! Mooi dat ze voorzichtig met je buik doet. Ik vind dat altijd zo mooi dat sommige paarden (maar ook andere dieren) dingen zoals een zwangerschap aanvoelen!
Layka is inderdaad de beste.. oké tenzij ze haar nukken heeft
Wij hopen ook dat zowel iris als dahlia veel van layka overnemen. (Behalve haar nukken ).
Ahhoewel iris haar karakter ook al echt prachtig is, maar sommige dingen qua doen en laten mag ze wat "koeler" reageren. Maar goed, ze is nu 1.5 jaar oud en daarvoor doet ze het al zeer goed....
In 2018 had mijn halfinger merrie toen een hengstveulen genaamd boris. De haflinger deed zelf bijna niks aan de opvoeding Dus nam layka heb onder haar hoede. Hij ging daarna alleen nog naar zijn moeder om te drinken en leerde alles van layka. Als hij zijn moeder ging bespringen kwam layka eraan om hem eraf te jagen. Bij de hoefsmid voor het eerst voetjes optillen wouden we eerst naast de Haflinger doen. Die vond dat zo doodeng dat we tante layka maar weer "gebruikt" hebben. Boris direct naast layka, voetjes optillen 1 rasp eronder en klaar. Maar hij had wel een goede ervaring die hij tot de dag van vandaag niet vergeten is! De nu eigenaresse is er ook zeker blij mee
Een extreem belangrijke afspraak heeft poppy eindelijk achter de rug.
Onze dierenarts heeft haar tanden gedaan! Het was ook echt nodig(goh hadden we nu echt niet verwacht.....)
Flink scherpe randen, aan haar rechterkant was het tandvlees ook stuk. Waarschijnlijk duwde de kies daar de hele tijd in haar wang.
Onze dierenarts zei nog wel, euhm die merrie heeft wel karakter. Met haar wil ik geen strijd beginnen.
Ze hebben zich ondanks beide keurig gedragen. Ivm ondergewicht eerst met een lage dosis verdoving begonnen en uiteindelijk nog wel wat erbij gespoten. Dahlia heeft keurig al die tijd naast haar mama gestaan. Gelukkig kon mijn vader even helpen om dahlia vast te houden en ik had daardoor mijn handen vrij voor het helpen bij poppy. Naderhand nog een korstjesknipbeurt van mijn zusje.
Terwijl poppy haar roesje uitslaapt..... Uiteindelijk moest dahlia haar zwaar hoofd vastgehouden worden zodat ze ook even kon slapen.
Ongeveer 4 uur heeft de hele actie geduurd. Inclusief het roesje uitslapen.... Dus dahlia zal zo heerlijk slapen
Poppy kauwt nog iets onwennig, maar wel al met haar hele hoofd/kaak. Het zal mij benieuwen hoe ze straks met 2-3 dagen kan kauwen
Oh dat zal een flinke verandering zijn voor haar, maar wel heel fijn uiteindelijk!
hagelslag
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-24 15:55
Vandaag is het ook te merken dat poppy last heeft van de behandeling. Hooi laat ze links liggen. Dus dan word vandaag een heucobsdag. Waarschijnlijk super kaak/spierpijn nu haar tanden weer okay zijn. Het hooi wat ze gisteravond had gekregen was wel op. Maar de portie van vanmorgen was net niet op.... Dus dan wat meer heucobs om het op de vangen
Tevens heeft poppy een regendeken gekregen
Spoiler:
Spoiler: geintjeee
De deken is niet 100% optimaal. Maar ze moet nog altijd vetjes aankomen en dan zien we wel verder of hij dan nog fijn zit ja of nee....
Dahlia heeft een halster op groei gekregen....
Met een zeer duidelijke mening.
En vandaag is het 1 jaar geleden dat iris het verschrikkelijke ongeluk had. Als klein ukkie achterlaten op de kliniek. Je weet niet of je er goed aan hebt gedaan haar wel of niet te laten opereren, of inslapen niet beter was geweest.
Heel veel slapen loze nachten. Een periode van goed en slecht nieuws. God zij dank is het de dikke kleuter nog bij ons en is ze zeer tevreden met haar leven. Maar man man man wat een zware periode was dat!
1 jaar later... Ik weet nog dat ik las van hetgeen er gebeurd was...
Als ik Iris op de foto's zie dan weet ik dat je (vanuit liefde) er goed aan gedaan hebt! En als ik dan Poppy en Dahlia zie dan klopt mijn Penny-hart een keertje extra omdat ze bij jou (en je zusje) terechtgekomen zijn!
Het is 1 jaar geleden... De tijd vliegt, iris vliegt soms ook als een mafkees door de paddock.
Ja ze is nu echt wel tevreden met haar leven(okeee meer snoepjes en aandacht en nog meer snoepjes wil ze hebben).
Het was een zware periode. Maar ondanks alles is ze gelukkig wel (voor zover mogelijk ) normaal gebleven. Ze heeft geen extreme hekel eraan als we aan haar linker achterbeen zitten. Dat been is net zo normaal als wanneer we aan de andere benen zitten.
Oké zoals gister had ze even kleuter gedrag. Ik wou na het hooivoeren even aan haar oor zitten. Beide oren waren zooooooo dramatisch om aan te raken mocht absoluut niet. Om vervolgens mee richting de stal te lopen, ik doe de hooizak weg en mag zo weer aan haar oren zitten Mijn vriend vroeg nog, is dit normaal.
Ehm nee.... maar voor iris wel
En jaa dahlia en poppy.... Vooral poppy heeft er flink veel baat bij. Ze is voor nu nog best vaak sceptisch en reageert met een nee. Wat natuurlijk logisch is, deken opdoen moest ze ook omgekocht worden met snoepjes. Normaal doen we bij layka en iris veel in vrijheid. Oké iris krijgt iets sneller een halster om als ze alleen aan het kloten is. Maar bij poppy zijn we sowieso een halster nodig. Vanmorgen nog haar opgemeten en dat was wel erg spannend. Ik had alleen het halstertouw om haar nek gedaan en toen we met de rolmaat de longeerlijn gingen opmeten die mijn zusje had gebruikt voor haar rug meten, schrok ze zich dood van het geluid. Binnen 2 tellen schoot ze achteruit. Even een paar seconden laten verwerken dat er niks gebeurd is, weer het halstertouw om haar nek. Even belonen om vervolgens van haar borst naar kont te meten en weer voor haar neus de longeerlijn met de rolmaat opmeten. Dit x wel al met het halstertouw van haar af.
Simpele dingen waar wij echt 0 bij nadenken geeft bij haar soms een redelijke reactie. Maar goed, ze is hier nu een maandje.... dat wij "lomp" bezig zijn soms maar geen kwaad doen. Dat weet ze natuurlijk nog niet.
Aangezien boktupload er toch ruk kwaliteit van maakt... Kan ik deze prachtige foto alvast delen Voor wie het nog niet in de gaten heeft Binnenkort is het alweer kerst Louise smid heeft dus laatst echt hele mooie foto's gemaakt
Iris heeft vanacht voor het eerst weer een keer gebruik gemaakt van haar strobed in hun stal. Oké, het strobed is er pas 1.5 week Zodat ze in de winter of natte periodes wel droog kunnen liggen als ze dat graag willen. Helaas geen foto van haar strokapsel gemaakt
Kleine dahlia groeit als kool De rust, genoeg moedermelk, hooi en haar eigen portie biks doet haar zeer goed. Soms is ze een echt racekonijn
Poppy is soms echt typisch, ik had de hele "stal" leeggehaald Zodat ze daarna weer nieuw hooi en stro zou krijgen. Maar de hele tijd dat ik bezig was in de stal bleef ze zo staan. Totdat ze uiteindelijk hooi kreeg. Terwijl ze buiten bij de 2 bomen nog hooi had liggen... Heel typisch..
https://youtube.com/shorts/Zd-SqHk8YS0?si=v4xUEmNZ0g1_x_IO Nog een filmpje van iris die knettergek is en de 2 van de buren aan het uitdagen was. Het stukje waar die 2 lopen krijgen we dus januari weer terug voor dahlia en poppy. Of Naja Zodat ze met z'n 4en kunnen staan
hagelslag
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-24 14:40
Als dahlia en iris straks samen mogen staan hea oehh boy
Maarja, eerst nog proberen wat gewicht bij poppy erop te krijgen en de 2 buurt ruinen moeten weer terug zijn bij de buren zelf op het erf. Anders is de stal te klein.
Maar ik verheug mij er echt al op. 2 "oudjes" lekker genieten van hun rust en af en toe opvoeden. En de 2 jonkies lekker spelen en rennen
Els1984
Geplaatst: 14-11-24 22:46
Zo de turbostand is al geïnstalleerd hij Dahlia zie ik Wat een prachtig veulen en ik verheug me nu al op Iris-Dahlia speelfilmpjes
Het gaat straks veel te leuk worden Ipv 1 klier per paddock zal ik waarschijnlijk door 2 aangevallen worden Als ik bij layka en iris uitmest komt iris buurten. Soms layka ook als ze jeuk heeft.
En als ik bij dahlia en poppy aan het uitmesten ben komt dahlia buurten. Poppy blijft vaak toch een beetje op afstand. Ze accepteerd aanrakingen, maar is soms ook typisch in haar nee geen contact.
Ik heb destraks nog voorzichtig onder poppy haar deken gekeken. Voorzichtig omdat ik alleen thuis was en ze de deken voor alsnog iets spannend vind. Dus wel de buiksingel en voor los gemaakt. Maar niet compleet eraf gehaald. Het lijkt erop dat ze wel meer bijgekomen is. Afgevallen is ze sowieso niet. Dus dat is wel goed!
Aangezien het nu de tijd is voor de pramox ontworming, hebben layka en iris deze al gehad. Volgende week als m'n zusje en ik beide thuis zijn krijgen dahlia en poppy ook hun wormkuur. Omdat ze nog niet allemaal samen staan maakt een paar dagen geen verschil.
Voor iris was het maar goed ook dat ze een wormkuur kreeg... Ondanks dat ze redelijk recent nog 1 had gekregen....
Iris en haar herfstdeko Vorige week hadden ze al een kuur gekookte lijnzaad gekregen. Waardoor de minder plofkip werd. Gevolgd door eergister de pramox.... Ik denk dat ik ca 15 tot 20 daadwerkelijke spoelwormen in iris haar poep heb gevonden. Zegt natuurlijk niks over het daadwerkelijke aantal wat ze eventueel heeft gehad.
Alsnog een hooibuik, maar geen plofkipbuik meer(vind ik)
Layka heeft vanmiddag even mogen laten zien hoe hard ze kan rennen Ze werd weer iets nukkig dus dan even een beetje wat laten doen, werkt zeer goed.....
Voldaan aan het wachten op haar mineralenbrok.
Dahlia groeit als kool
Zo goed zelfs dat poppy haar als hoofdsteuntje kan gebruiken
Ohja en iris word oud en wijs Stomme trut lag vanmiddag midden in het weiland te slapen
Dahlia toegedekt door poppy Dahlia ligt ook zeer veel te slapen in het stro. Maar als ik sochtends hooi voer, ligt ze binnen 10 minuten ook in het hooi te snurken
hagelslag
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-24 21:48
Ik durf eigenlijk niet zo goed de titel van het topic te veranderen
Iris is van mening dat ze te weinig aandacht krijgt Dus ze had weer iets verzonnen zodat ik mij ging druk maken om haar
Spoiler: overbelaste speekselklieren door te grof hooi Hoe verzint ze het.... allerlei doemscenario's vlogen door mijn hoofd, droes dit dat zus zo. Temperatuur gemeten, dikke prima... Dus iets fijner hooi gegeven en na 4 uurtjes was het al beter
En savonds god zij dank helemaal.
Schijtknol af en toe
Maar iris is god zij dank minder plofkip. Oké, nog altijd een beetje buik. Maar ze krijgen genoeg hooi. Maar eerst de zandkuur en daarna de pramox was zeer zeer verstandig!
Ze is alleen een beetje jaloers.... Layka heeft een deken op Poppy heeft een deken op Dahlia heeft sinds vanmorgen een deken op
En iris Die krijgt deze winter geen deken. Ze is rond en gezond... dus mag haar eigen lichaam zorgen dat ze warm blijft....(mocht het niet gaan krijgt ze een deken....)
Dahlia houd van gekke dingen.... En poppy vind het maar niks
Zie iris beteuterd kijken dat dahlia ook een dekentje op heeft
Hopelijk komen alle 4 de komende vieze natte periodes goed door