Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vidya schreef:Nou ik ga toch weer over tot stokpaard.
Mijn beauty kwam vandaag niet door de klinische keuring heen. Kreupel op de harde volte LV en bij de buigproef RV. Op beide benen gevoelig bij afvoelen. Kwam zelfs even omhoog... zal hem pijn hebben gedaan.
Volgens de dierenarts was links de oorzaak en rechts een compensatie overbelasting.
Het is nu aan de eigenaar om verder onderzoek te doen. Wel flink balen, 200 euro armer en een droom minder.
Heb het rapport aan de verkoper gegeven, ik heb er toch niets aan. Zij kan ermee een second opinion of onderzoek instellen.
vidya schreef:Misschien had ik het even moeten nuanceren, je vraagt toch als koper: waarom gebeurt dit? Is het behandelbaar? Hoe schat je de ernst in?
De dierenarts gaf ook aan dat het een vermoeden was, maar dat verder onderzoek nodig was. Ik vond hem echt heel kundig en eerlijk.
Padoertje schreef:StalNollie schreef:Prijs incalculeren daar gaat het wel mis
Mensen kiezen liever die ene doe net wat goedkoper is. En dan wellicht jullie niet maar het gros van de kopers wel.
Nou dit. Als je bijvoorbeeld een paard te koop zet van 8k en je laat hem als verkoper eerst zelf keuren, dan wordt de vraagprijs van datzelfde paard ineens 9 of 10k (of meer als blijkt dat dat dier een geweldig rapport heeft). Want de verkoper wil die investering ook (deels) eruit hebben. Mits goed rapport, en paard nog niet naar leeftijd geklasseerd; dan breng je het dier uit, zelf of via trainer, en wederom gaat de vraagprijs omhoog. Dus ja de doelgroep die minder wil uitgeven aan een gezond dier met goed rapport (want minder risico op afkeur-en medische kosten), valt dan als buiten de boot, omdat de vraagprijs te hoog ligt.
Handelaren die in de prijsklasse tot 5k zitten, gaan echt niet alles laten keuren. Dat risico voor de kopende partij zit in die prijs ingecalculeerd. Mocht zo’n dier onverhoopt terugkomen, dan kun je kiezen uit een andere of genoegen nemen met minder geld terug. Als koper moet je het geluk en oog hebben om net dat pareltje te vinden, maar merendeel in die prijsklasse daar mankeert gewoon wat aan. Dus ja, als je als koper dan laat keuren, dan weet je vaak van tevoren wel dat daar iets uit komt. De vraag is alleen, in hoeverre vindt je zelf iets een verhoogd risico of past zo’n paard nog prima bij jouw doeleinde? Het vinden van een goedkoper paard met geweldig keuringsrapport is vaak een utopie en vraagt kennis van de kopende partij of een hele grote portie geluk.
Elisa2 schreef:Volgens mij gaat het meeste juist mis in het management,opfok met te weinig beweging, te snel teveel belasten, geen goede bodems en ruiters die toch niet helemaal weten wat ze doen.
Elisa2 schreef:Was dat niet een andere tijd met andere prijzen ook?
Heel zuur Vidya, aan de verkoper om uit te zoeken nu verder wat er mis is. Het kan van alles zijn geweest, heb zoiets ook weleens gezien bij een paard die net een paar dagen daarvoor te lomp was uitgeprobeerd. Pees was puur wat overbelast maar dat was met wat rust zo weer in orde.