Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vidya

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:07

Ah ik moest dat even googlen.. ;) nee, dat was het niet. Arts denkt eerder aan pezen bij de kogel omdat hij daad het heftigst op reageerde.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 20:05

vidya schreef:
Nou ik ga toch weer over tot stokpaard.

Mijn beauty kwam vandaag niet door de klinische keuring heen. Kreupel op de harde volte LV en bij de buigproef RV. Op beide benen gevoelig bij afvoelen. Kwam zelfs even omhoog... zal hem pijn hebben gedaan.:(

Volgens de dierenarts was links de oorzaak en rechts een compensatie overbelasting.
Het is nu aan de eigenaar om verder onderzoek te doen. Wel flink balen, 200 euro armer en een droom minder.

Heb het rapport aan de verkoper gegeven, ik heb er toch niets aan. Zij kan ermee een second opinion of onderzoek instellen.

Vervelend voor zowel jou als de eigenaar zeg, vooral als niemand het verwacht.

Hier word ik alweer naar van, van dierenartsen die dit soort dingen zeggen op een klinische keuring. Dit is toch geen beeldvorming, hoe kun je nou zonder diagnose concluderen wat de oorzaak is en waar de compensatie vandaan komt :o

Maargoed, ik ben misschien niet meer objectief na de meest vreemde uitspraken van DA's op keuringen ooit, met als klapper: deze moet je laten inslapen :+

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:09

Misschien had ik het even moeten nuanceren, je vraagt toch als koper: waarom gebeurt dit? Is het behandelbaar? Hoe schat je de ernst in?

De dierenarts gaf ook aan dat het een vermoeden was, maar dat verder onderzoek nodig was. Ik vond hem echt heel kundig en eerlijk.

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:23

Oh wat naar vidya! Een droom in duigen.. Wel fijn dat je een eerlijk verhaal van de keuringsarts kreeg, daar had je hem uiteindelijk ook voor ingeschakeld.

Ik kom ook even meekletsen hier. Na een zoektocht voor een (E) pony voor mij en m’n dochter hebben we een superleuk dier gevonden. Maandag wordt hij gekeurd. Aangezien hij niet bijzonder veel heeft gedaan (niet mega gesprongen ofzo) verwacht ik (en hoop ik) dat hij wel door de klinische keuring zal komen. Maar met het verhaal van Vidya in m’n achterhoofd moet ik toch rekening houden met een andere uitslag. Blijft spannend!

Als dit m wordt ging mijn zoektocht vrij vlotjes. Heb slechts drie pony’s geprobeerd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:36

vidya schreef:
Misschien had ik het even moeten nuanceren, je vraagt toch als koper: waarom gebeurt dit? Is het behandelbaar? Hoe schat je de ernst in?

De dierenarts gaf ook aan dat het een vermoeden was, maar dat verder onderzoek nodig was. Ik vond hem echt heel kundig en eerlijk.

Als hij op het andere been ook iets laat zien wat de VA verwachting compenseren was... denk ik niet dat hij nu voor het eerst kreupel was om eerlijk te zijn. Om problemen op andere lichaamsdelen te krijgen omdat ze het pijnlijke been ontzien moet het wel langer dan een dag er zitten.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:57

Padoertje schreef:
StalNollie schreef:
Prijs incalculeren daar gaat het wel mis
Mensen kiezen liever die ene doe net wat goedkoper is. En dan wellicht jullie niet maar het gros van de kopers wel.

Nou dit. Als je bijvoorbeeld een paard te koop zet van 8k en je laat hem als verkoper eerst zelf keuren, dan wordt de vraagprijs van datzelfde paard ineens 9 of 10k (of meer als blijkt dat dat dier een geweldig rapport heeft). Want de verkoper wil die investering ook (deels) eruit hebben. Mits goed rapport, en paard nog niet naar leeftijd geklasseerd; dan breng je het dier uit, zelf of via trainer, en wederom gaat de vraagprijs omhoog. Dus ja de doelgroep die minder wil uitgeven aan een gezond dier met goed rapport (want minder risico op afkeur-en medische kosten), valt dan als buiten de boot, omdat de vraagprijs te hoog ligt.

Handelaren die in de prijsklasse tot 5k zitten, gaan echt niet alles laten keuren. Dat risico voor de kopende partij zit in die prijs ingecalculeerd. Mocht zo’n dier onverhoopt terugkomen, dan kun je kiezen uit een andere of genoegen nemen met minder geld terug. Als koper moet je het geluk en oog hebben om net dat pareltje te vinden, maar merendeel in die prijsklasse daar mankeert gewoon wat aan. Dus ja, als je als koper dan laat keuren, dan weet je vaak van tevoren wel dat daar iets uit komt. De vraag is alleen, in hoeverre vindt je zelf iets een verhoogd risico of past zo’n paard nog prima bij jouw doeleinde? Het vinden van een goedkoper paard met geweldig keuringsrapport is vaak een utopie en vraagt kennis van de kopende partij of een hele grote portie geluk.

Je hebt als koper toch nog steeds de keuze om te keuren? Ook in de lagere prijsklasse? Kun je met de verkoper geen afspraak maken over het keuren dan is dat uiteraard een signaal maar dan ben je als koper ook wijzer. Een goedkoper paard vinden met een goed rapport is geen utopie gebleken. Is dat dan geluk? Of een weloverwogen afweging zowel van de verkoper als van de koper. De verkoper heeft wellicht destijds de keuze gemaakt om alleen klinisch te keuren en m te koop te zetten in ‘de lagere prijsklasse’ en niet rx te keuren op voorhand want dan hadden ze het paard voor nog minder op de markt moeten zetten als er bemerkingen aan het licht waren gekomen. Koper heeft de keuze gemaakt om wel te keuren en paard had een prachtig rapport. Paard was daardoor misschien wel een stuk meer waard geworden maar ja, koop was al gesloten op voorwaarde positief aankoopadvies. Kennis is door een keuring te verkrijgen imo….al besef ik door de verhalen hier dat je ook zeker wat geluk moet hebben om te slagen in zo’n zoektocht naar een paard of pony…ik heb zelf ook genoeg narigheid gehad met zoeken…

Edit: wat ontzettend balen Vidya! -O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:12

Nou ik heb ooit een pony gekocht voor 3250 met een prachtig keuringsrapport en xr. Ze bestaan echt wel. Alleen moet je zelf kiezen om te keuren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:23

Was dat niet een andere tijd met andere prijzen ook?

Heel zuur Vidya, aan de verkoper om uit te zoeken nu verder wat er mis is. Het kan van alles zijn geweest, heb zoiets ook weleens gezien bij een paard die net een paar dagen daarvoor te lomp was uitgeprobeerd. Pees was puur wat overbelast maar dat was met wat rust zo weer in orde.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:45

Maar een paard dat na 1 wat lomper ritje al een geïrriteerde pees heeft, dat is toch niet goed en kun je beter niet kopen in mijn ogen. Een goed gezond paard met goede sterke pezen, die kan zo'n lomp ritje makkelijk opvangen. Pezen raken geïrriteerd en/of beschadigd van langdurige overbelasting, dus door veel te vaak diezelfde oefening herhalen, diezelfde (kleine) volte draaien, of door chronische compensatie omdat ergens anders in het lijf iets niet lekker zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:46

Ja of een slechte hoefstand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:47

MarjanB schreef:
Ja of een slechte hoefstand.

Ja precies, en dat gaan ze compenseren in hun onderbenen en dat kan dan leiden tot peesblessures.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:48

Mwah, dit was gewoon een vierjarige die in vrij vlotte tijd zadelmak was gemaakt en voor de verkoop was..dan komen er ook veel proefrijders bij en heb je het management niet helemaal meer in de hand. Beestje was denk ik toen dit gebeurde nog niet eens twee maanden ohz. Dus ik denk dan eerder een combi van dat dit allemaal net wat te snel ging. Dier heeft nooit een pas kreupel gelopen en stond prima op de benen en mankeerde verder helemaal niks. (had wel veel beweging)

Ik zeg trouwens ook nergens dat je zo'n paard moet kopen he? Alleen dat het aan de verkoper is om uit te zoeken wat er aan de hand is. En dat het niets ernstigs hoeft te zijn.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:55

Wij mensen kunnen ook sportblessures hebben toch? Ook als we goed in elkaar zitten. Dat kan bij een paard nu eenmaal ook gebeuren.

Zo heb ik hier een merrie die zich los echt als een malloot gedraagt. Ze springt eerst de lucht in en bij landing gooit ze haar achterbenen de lucht in. Een paard van zo’n 650kilo. Wat denk je dat er een druk op de pezen komt bij de voorbenen?

Verder maakt ze graag sliding stops. Ook als de wei spekglad is. Ik houd regelmatig mijn hart vast.
Ik ken de geschiedenis van dit paard vanaf dat ze 3 was en nu op haar 15e voor het eerst een lichte blessure.

Dan gaan hier echt niet meteen de alarmbellen rinkelen van ojee er is iets echt niet goed met dit paard.

Dat had ik wel met een merrie die recent ingeslapen is. Zij rolde van blessure in blessure en dat zag je ook gewoon aan het paard door haar arm gespierde bovenlijn en geen soeplesse in de lengtebuiging.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:59

En natuurlijk bestaan ze, die kerngezonde paarden voor een beperkt budget, kijk naar Marjan. Punt is denk ik wel, dat de meeste mensen die met dat beperkte budget op zoek zijn, nou net niet degene zijn die die paarden direct herkennen.

Ook denk ik wel dat er "vroeger" veel meer robuste gezonde basispaarden werden gefokt, en er nu toch veel meer op sportkwaliteit wordt gefokt voor ruiters die die extra sportkwaliteit helemaal niet nodig hebben. Met fokken op hoogbenige voorbeenzwaaiers en hypermobiliteit fok je gewoon ook veel meer op blessuregevoeligheid. Lijnenteelt maakt de paarden ook echt niet sterker op de lange duur dus ik denk serieus wel dat het gemiddelde paard 30 jaar geleden een sterker fundament had als het hedendaagse paard. Nog los van dat we ook veel meer kunnen zien door alle beeldvormingstechnieken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:06

Iedereen heeft het altijd over hypermobiliteit, ik heb dat werkelijk nog nooit bij een KWPNer of Duitser gezien. Het komt juist heel vaak voor bij PRE's en dat brengt inderdaad uitdagingen met zich mee.

Vroeger was er een basispaardentak bij het KWPN inderdaad, deze paarden waren robuuster maar niet per definitie gezonder. HKO kwam toen nog regelmatig voor en dat is er juist ingefokt door "vreemd" bloed te halen uit andere landen. (Le Invasion) En de EV heeft ook het nodige aan beenproblemen gebracht alleen destijds was er nog geen kennis over bijvoorbeeld KS.

Volgens mij gaat het meeste juist mis in het management,opfok met te weinig beweging, te snel teveel belasten, geen goede bodems en ruiters die toch niet helemaal weten wat ze doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:12

Hypermobiliteit is een hippe term tegenwoordig die echt rondgegooid wordt bij alles zonder te weten wat het inhoudt. Vooral bij gewrichten die sowieso al een grote range of motion hebben zoals kogels.
Ja er is meer beweging gefokt, maar Hypermobiliteit is gewoon een hype om alles daarop af te schuiven en die meeste die zo genoemd worden zijn het echt niet. Veel zijn gewoon scheef en slap.
Dat ze groter worden en andere verhoudingen/bouw is eerder een probleem omdat ze langer nodig hebben om uit te groeien. Maar ook het hele langzame aan doen is niet in het voordeel van het paard, want er wordt niet getraind op wat het paard later moet gaan doen. Je wilt toch echt de pezen en spieren ook trainen en laten wennen aan belasting.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:17

Over gezond en toch goedkoop: het wil niet zeggen dat ze ook altijd makkelijk in de omgang of in het werk zijn. Bij een goedkoop paard zit er toch meestal wel een “maartje” aan.
En dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar vraagt wel om een ander publiek.

Zo kocht ik een 11 jarige stamboek Friese merrie, 164cm voor eur 5500. M1 dressuur met winstpunten, 100% verkeersmak, goudeerlijk, probleemloos een veulen gehad en daarbij enkel- en dubbel span gelopen.

Ook hier zat een “maar” aan. Ze stond al een jaar stil en was daarvoor vanwege haar brave karakter als kinderpony ingezet. Paard deed precies waar ze zelf zin in had en de lol ging eraf bij haar mensjes en ze kwam stil te staan.

Ze was dus niet in conditie en ze deed precies waar ze zelf zin in had. Je kon er nog geen B proef mee rondrijden.
Voor mij was op dat moment de classificatie M1 in combinatie met filmmateriaal en een klinische keuring voldoende om ja te zeggen tegen dit paard en het meerwerk voor lief te nemen.

Deze merrie heeft een fantastisch karakter. Een enorme “go”, maar dochter van mijn vriend kon er toen ze 8 was en nog geen rijles gehad had al in d’r uppie mee rondsturen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 09:47

Elisa2 schreef:
Volgens mij gaat het meeste juist mis in het management,opfok met te weinig beweging, te snel teveel belasten, geen goede bodems en ruiters die toch niet helemaal weten wat ze doen.

Wss zijn de bodems soms ook te goed en hard omdat we zo graag (voor ons) perfecte bodems willen.
En te weinig beweging in opfok kan ook de andere kant op gaan: koste wat kost eruit op vieze/natte/zware bodems. Of teveel paarden bij elkaar. Geen passende 'kudde'.

Bezuinigen op voer. De hype om maar heel arm te voeren.

Idd een heel groot stuk management. Denk ik ook.. kan ook nog wel door gaan wat dat betreft :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:35

Dat ook allemaal inderdaad.

En daarnaast ook wel een deel dat vroeger paarden gewoon stout waren of noem maar op, terwijl ze eigenlijk gewoon pijn hadden. Je ziet ze nu ook nog, mensen met paarden die zogenaamd nooit iets hebben maar wel heel stout zijn. Terwijl wij die paarden allang hadden na laten kijken en heel waarschijnlijk allang iets gevonden hadden. Met daarbij meer dingen kunnen diagnosticeren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:46

Elisa2 schreef:
Was dat niet een andere tijd met andere prijzen ook?

Heel zuur Vidya, aan de verkoper om uit te zoeken nu verder wat er mis is. Het kan van alles zijn geweest, heb zoiets ook weleens gezien bij een paard die net een paar dagen daarvoor te lomp was uitgeprobeerd. Pees was puur wat overbelast maar dat was met wat rust zo weer in orde.

Wat waren andere tijden en prijzen vind je? Dit was aan het begin van corona tijd. Waren ze al een stuk duurder geworden.

Ook heb ik een pony gekocht voor 2000 euro wel in andere tijden en deze een paar jaar later voor veel geld verkocht en deze was ook goed. Het prijskaartje zegt niks over goed/niet goed vind ik. Want toen ie 2000 kostte was keuren zeker overbodig?? Maar toen ik em 12.000 vroeg was het wel nodig. Beetje kromme beredenering. Want het blijft dezelfde pony.

Mijn goedgekeurde sportpaard heeft door debiel doen in de wei zichzelf geblesseerd. Hij had van die dolle 5 minuten vanalleen maar rennen sliding stops maken en dat soort dingen. Dan heb je zo een peesblessure.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:01

Hier de twijfel om het gevoelige eenkennige sportpaard te laten dekken door een heel brave en coole PRE. Dit om voor mezelf een brave opvolger te fokken. Want al die rille beesten tegenwoordig, ik word ook wat voorzichtiger.

Hera is idd gezond maar omdat ze zo gevoelig is is ze ook weer heel gevoelig voor het vastzetten en vasthouden in haar lijf. Dat komt echt vanuit haar hoofd. Soms denk ik doe niet zo stom! Dan ga ik het even rustig nalopen en dan denk ik oh ja, ik snap dat ze even vastloopt. Geiten, schapen, paarden, boerderij met kalveren, fietsers, kadaverbak langs de weg, strepen van de drempel. En dat allemaal op 1 plek en ineens zegt ze dan ik wil niet verder. Terwijl ze eigenlijk heel braaf blijft en vooral even wil verwerken en steun van mij nodig heeft. :') ik met m’n domme hoofd zegt dan van niet zeiken lopen. En dat is niet handig, leer ik ook weer van.

Lang verhaal kort, je bent nooit uit geleerd en je beseft je soms dat paarden ingewikkelder kunnen zijn dan ze lijken

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:24

Tja eerlijk, als ik aan Cool denk, denk ik niet perse aan pre.
Wel hebben ze een heel ander soort bloed dan de gemiddelde KWPNer. Maar de meeste kun je wel sensibel noemen. Als je hier goed mee omgaat, is het een hele fijne sensibiliteit. Maar ga je er niet goed mee om, dan krijg je hele onzekere paarden die ook van ieder blaadje aan de kant springen.

Maar als je het doet omdat je wat meer rust in het dier wil, denk ik niet dat PRE dat perse gaat brengen. Die dieren zijn in mijn ogen echt sensibel (en nogmaals, als je er goed mee omgaat een hele fijne vorm)

We hebben er best wel wat bij ons op stal staan, en ik merk dat in de verkeerde handen (waarvan ik overigens niet denk dat jij die hebt, ik denk dat jij op zich wel met dat bloed om kan gaan hoor), ze echt mega sensibel op alles reageren.

Dus als je wat voorzichtiger bent, en echt een brave wilt, zou ik wellicht ook eens verder kijken naar andere opties.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:28

PRE is juist niet cool....zou ik voor iets anders kiezen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:34

Ik zou ook niet voor PRE kiezen.
Er zijn wel leuke brave exemplaren, maar die zou ik zekerheidshalve tegen die tijd kopen en niet proberen te fokken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:45

Cool en PRE gaan voor mij niet persé samen.