Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:09

Hier een leek qua drachtige merries maar zeer bekend met niet-drachtige merries. Als ik zou zien wat jij laat zien op je video's dan zou ik óf heel erg hard achter mijn oren krabben óf me heel erg zorgen maken. Want dit is niet iets dat ik ooit bij niet-drachtige merries heb gezien. Ik denk ook drachtig.

Isa_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:21

Ik denk dat je het inderdaad alleen zeker kan weten met een scan. Mijn merrie leek ook drachtig toen we haar hadden gekocht, buik bewoog ook of er een veulen in zat. Maar dat was toch echt niet het geval (https://youtube.com/shorts/21U75emuS6E? ... mxUlL_Lc9U). Dus ik denk of scannen of rustig afwachten. In ieder geval spannend en leuk!

WillemijnL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:31

Wow wat een beweging Isa-Sofie! Afwachten kost je niks, behalve tig boktpagina’s en je zenuwen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:21

Isa_Sofie schreef:
Ik denk dat je het inderdaad alleen zeker kan weten met een scan. Mijn merrie leek ook drachtig toen we haar hadden gekocht, buik bewoog ook of er een veulen in zat. Maar dat was toch echt niet het geval (https://youtube.com/shorts/21U75emuS6E? ... mxUlL_Lc9U). Dus ik denk of scannen of rustig afwachten. In ieder geval spannend en leuk!

Dat zijn stevige bewegingen maar toch vind ik ze anders dan bij Skyla en dan vooral van het eerste filmpje met de flinke uitstulping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:36

Ik volg in stilte, maar zie op de video eigenlijk alleen een dubbele ademhaling/trekken met de buik.
Geen bewegend veulen, dus mijn stem gaat naar niet dracht.
Maar ik hoop dat als er wel een veulentje in zit, het gezond ter wereld komt. <3

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:47

filmpjes doen me denken aan mijn eigen merrietje 9 jaar geleden, toen ook gefilmd maar zij was toch niet drachtig. Ik ben heel benieuwd naar de afloop hier!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 22:16

Ik heb dit soort bewegingen ook nog nooit bij mijn andere paarden gezien Xyris maar ik hen eerder ook nog niet zo ingespannen naar buiken gekeken als nu...

Jeetje Isa_Sofie dat zijn zeker heftige bewegingen! We kiezen er inderdaad voor om af te wachten en haar goed in de gaten te houden.

Nou zenuwen/spanning kost het zeker WillemijnL en inmiddels inderdaad ook al heel wat bokt pagina's , super leuk dat iedereen zo meeleeft!

Ja die uitstulping blijft wel het meest opvallend herr_balou! Daardoor was ik eerst ook wel overtuigd maar ik vind haar er verder niet enorm drachtig uitzien.

Nog weer wat mensen voor team geen veulen, ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk wordt! Ik ben zelf nog een zwevende kiezer :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 22:50

Eigenlijk had je een poll moeten aanmaken :P

Ik denk overigens ook dat ze niet drachtig is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 22:59

Ja een poll was wel leuk geweest, ik heb het idee dat het steeds meer gelijk trekt qua wel/geen veulen meningen. Ik ga zelf dus ook nog alle kanten op...
Ik hoop nu op wel een veulen vooral omdat haar gedragsverandering dan te verklaren is en er dan hoop is dat het weer goed komt tussen de Shetlander dames... Een bevalling en winterveulentje is spannend en ingewikkeld maar als de Shetjes niet meer samen kunnen wordt het nog veel ingewikkelder...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:03

Aan de ene kant hoop ik van niet want zo'n veulen is een levende reminder aan een nare periode voor die merrie. Al snap ik dat een pony niet zo redeneert. En ik hoop ook van niet omdat ik het zo zonde vind als er maar gekruist wordt met die mini's. Daarbij voor het gemak de aanname doende dat er NSPS-papier bij de pony zit.

Aan de andere kant zou het mooi zijn omdat ze met een veulen meer status krijgt in de groep en inderdaad omdat het anders nog best een zoektocht kan gaan worden naar waarom haar gedrag ineens zo verandert.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:26

Het is inderdaad gewoon vermeerderen geweest en heeft niks te maken met verantwoord fokken. Dat vind ik ook wel spannend mocht ze wel drachtig zijn.

Skyla lag heel lekker in de groep, ze had echt haar plekje wel gevonden. Alleen het kroelen durfde ze niet maar ze mocht wel overal mee eten (ze stond liever samen dan alleen bij een bak) en durfde ook lekker languit te slapen. We hadden een hele harmonieuze kudde totdat haar gedrag ineens omdraaide. Het ging ook echt heel raar en de andere Shet (die ook een verhaal heeft) is nu ook echt bang. Dus als Skyla niet drachtig is zitten we in een heel lastig parket.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:30

Ik heb ooit meegemaakt dat een merrietje die goed in de kudde paste maar ook geen echte kroelkont was haar veulen verloor vrij kort voor einde dracht en vervolgens zich afzonderde en tegen alles en iedereen chagrijnig was. Die was echt in de rouw en het heeft minimaal een maand geduurd voor we weer iets van haar lieve zelf zagen. Het arme dier was echt 'depressief'. Maar dan had jij wel ergens iets in de wei moeten vinden lijkt mij. Behalve als er aaseters rondlopen in jouw buurt, dan kan het al verdwenen zijn voor je het opmerkt.
Maar toch, die plotselinge uitstulping bij het eerste filmpje vind ik echt raar als er geen veulen achter zou zitten.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 11:04

Jeetje wat een verhaal herr_balou! Super sneu ook zo'n depressieve pony...
De kans dat dat bij ons gebeurt is lijkt me minimaal. Ze staan al een tijd op de paddock vanwege het natte weer en we zijn minstens 6x per dag in de kudde. We hebben ook al een halfjaar een camera hangen en ik ken het gedrag van de kudde heel goed. Ik zou ook verwachten dat ze dan wel een reactie zouden laten zien. Skyla is ook niet depressief, ze is gewoon blij zolang de ander paarden maar op afstand blijven. Naar mensen toe is haar gedrag niet veranderd.
Voor nu is dracht wel de meest logische verklaring voor alle veranderingen. We wachten af!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 14:11

Nog weer wat foto's van een verregend meiske:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En iemand vroeg om een foto van de kling, bij deze:

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 14:38

Die kling zit nog strak dicht, ik denk nog steeds dat er wat in zit maar de optelsom van uier(afgaande op laatste foto) banden en kling verwacht ik niet dat het snel komt, maar dat kan natuurlijk snel veranderen.
Voorbeeld van 1 dag voor bevalling
Afbeelding

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 15:10

Oh dat is wel een heel verschil tiwi1969 :oo

In het topic van onze drachtige Tinker merrie vond ik deze foto wel een beetje vergelijkbaar, dit was 3,5 week voor de geboorte van haar veulen:

Afbeelding

Maar goed dat zijn ook weer geen dingen waar je normaal op let dus geen idee hoe de kling er normaal gesproken uitziet eigenlijk :')

Nou van Skyla haar goede zeden blijft weinig over zo Koper :') al vindt ze kling zelf een stuk beter dan uier qua foto's maken.

Jeetje 16 veulens :oo arm beestje... Ik kan me voorstellen dat dat wel invloed heeft gehad op haar figuur inderdaad... Onze andere Shet is ook ingezet als fokmerrie (geen idee hoeveel veulens ze heeft gehad maar zeker geen 16 want ze is bij ons sinds haar 15e) en bij haar zie je het ook wel. Ik heb geen idee of Skyla ooit eerder veulens heeft gehad, het was in iedergeval niet aan haar figuur te zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:17

Oh, ik had mijn bericht alweer weggehaald :+

Maar ja, 16 veulens dus. De eerste liep er naast toen ze 3 was. En ze was er goed in, het was echt een lieve omapony. Ze was 24 toen ze bij mij kwam en ook bij mij heeft ze wel jonge shetjes onder haar hoede genomen. En bleek ze best streng met opvoeden :') <3

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 15:26

Oh oeps, iets te fanatiek met reageren :')

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 15:46

Het belangrijkste is dat je nu een foto hebt waarmee je kan vergelijken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 16:28

Ja precies vergelijkingsmateriaal is altijd fijn!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:57

Spannend hoor, ik volg ook! :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 10:29

Geen grote veranderingen te melden maar wel namens Skyla en de rest van de kudde hele fijne feestdagen gewenst!

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:10

Leuke kudde heb je! Dat laatste paardje van het eenhoornrendierdinges is alvast gereserveerd voor een klein ponietje denk ik.

Fijne kerstdagen Swift {:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 14:29

Bedankt Koper! Er is inderdaad nog een plekje vrij op de kaart :)

Zo tussen de kerst en verjaardagsvieringen door ook nog even een Skyla update want er lijken wat veranderingen te zijn. Haar staart voelt een stuk slapper, ik heb ter vergelijking ook de rest van de kudde aan hun staart lopen slingeren :') wat me veel meewarige blikken van ze opleverde. Maar er is wel duidelijk verschil tussen Skyla en de rest. De vorm van haar kont lijkt ook ietsje veranderd maar haar kont voelt nog steeds wel heel stevig. Ik heb ook het idee dat haar uier zelf iets losser wordt, wat meer een zakje zeg maar. Maar daar is nog wel wat fantasie voor nodig. Verder blijft haar buik onveranderd en naar mijn idee wel heel dun voor een hoogdrachtige merrie.

We hebben inmiddels ook een stukje van de stal afgezet voor onze andere Shetlander zodat ze ook als ze binnen staat wat gezelschap heeft. De andere Shet is er erg blij mee maar Skyla blijft haar eigen plan wat trekken, ze zoekt soms contact maar gaat nog steeds ver weg van de kudde (maar zo dicht mogelijk bij het huis) buiten slapen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 14:48

Zo, dat is nog eens een superdeluxe shettenpaleis! Fijn voor Skyla dat er een andere pony in de buurt is voor als ze dat wil. En fijn voor de andere pony dat ze zo'n mooi stalletje heeft.

Áls er een veulen in zit is het denk ik ook fijn voor Skyla om niet alleen te zijn als ze moet bevallen. Zo'n bevalling is toch wel stress en pijn enzo, en dan lijkt het me fijner voor haar met een andere pony in de buurt.