Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:45

1e week op de stal is ondertussen voorbij. Spanning begint een beetje af te vloeien. Meelopen aan de hand gaat al een stuk makkelijker. Gisteren voor het eerst vast gestaan op de poetsplaats, kende hij al bij de vorige eigenaar. Nadat hij dat braaf had gedaan, weer terug op stal gezet. Daar nog even een hoofdstellen en touwhalster passessie gedaan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:52

Wat fijn om te lezen allemaal!

@Libera, wat leuk om het inparkeren ook al zo mee te pakken. Ik merk dat mijn paarden zo relaxed blijven staan als ik een krukje naast ze neerzet, dat ik dan te lui ben om daar veel aandacht aan te besteden. Maar dat is best een goed idee :-)

Libera schreef:
IngeK, wat braaf van Sire! Ga he hen eerst voor de kar beleren?

Nee, ik heb zelf geen wagen en ook niet voldoende ervaring daarvoor. Plus dat hij niet van het terrein af kan momenteel zonder dat mijn andere paard flipt, dus dat is ook niet zo handig. Ik vind mennen wel heel leuk en het is ook een perfect paard ervoor, dus zeg nooit nooit, maar voor 2024 ligt de focus om hem onder het zadel te beleren. Maar we werken nu toe richting de bak kunnen slepen, en dan is de bonus dat hij leert sturen, aanstappen en halthouden, en went aan tuig om zijn lijf. Het ouderwetse menschoftje dat ik gebruik is zwaarder dan mijn kunststof zadel dus dat leert hij vast dragen :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:05

Hoe leer je inparkeren aan?
Ik zie dat ook bij feather light op filmpjes maar snap het niet goed.

Baron is sowieso al een type dat graag bij mensen is. Hij volgt me altijd door de wei, bijna een plakvlieg :')

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:10

Wat gaan jullie hard, moest even 4 pagina's bijlezen :=

Ik heb wel insta, maar doe er niks mee, vind Facebook leuker haha, maar dat is een privé account dus niet echt met de paarden. :o

Mijn jonkie krijgt onbeperkt ruwvoer en vitalbix met luzerne brok.
Toen ik ze nog thuis had elke dag, nu 1x per week als ik op stal ben (ben 36 weken zwanger dus kom niet zo vaak)

Hij heeft ook een jaar equilin grow gehad, dat at hij alleen in combiet de luzerne brok. Maar de vitalbix grow daar kreeg hij diaree van (2x geprobeerd, dus toen overgestapt)
Op de normale vitalbix gaat hij erg goed en die krijgt mijn andere paard ook, dus wel zo makkelijk dan!

Hij word groot en een haantje _O-
Hij staat nu op een grote paddock paradise in een gemengde kudde van Veulens tot senioren en met zijn 2,5 jaar sluit hij binnen een maand al aan hij de dominante groep := ookging hij de 2 nieuwe trekpaarden wel even vertellen dat hij hier de baas was. (lees, 2 flinke jongens van zeker 900 kilo) ik hielt toch wel even mijn hart vast.. Maar gelukkig is hij sneller en er wondloos vanaf gekomem :))

Hij is wel toe aan wat leerprikkels, maar ik wacht even tot ik na de bevalling weer mag opbouwen. Want ik kan hem momenteel lichamelijk echt niet aan. 1 ruk en ik lig onderuit..

Maar hij is gelukkig met meelopen en poetsen heel zoet, zeker als ik mijn merrie ook meeneem. <3

Och hij is ook pas net 2,5 jaar en tikt de 1.70m al zo ongeveer aan, dus of even paard zijn is denk ik ook niet heel verkeerd. Maar ik mis het zelf ook hoor!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:10

1m70 wauw dat is huge. Wat verwacht je dat hij wordt? Bij Baron zeiden ze dat er nog max 10cm bij kan komen. En die is ook 2,5 nu.
Die wordt geschat tussen 1m56 en 1m60 als eindmaat en was begin oktober gemeten op 1m51 :) wat groter was dan zelf verwacht. Maar nu ik hem naast een D pony (welsh?) zag staan is hij idd groter. Denk da ik het zelf nie zag doordat hij ook breed is. Mooi in verhouding eigenlijk.
Afbeelding

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:28

Ik verwacht dat hij rond de 1.75/1.80m word. Hij was als veulen ook al flink aan de maat en dat is ook waar ik hem onderandere op uitgezocht heb, omdat ik zelf ook 1.82m lang ben en momenteel met een shire rijd, wou ik niet te klein. ;)

Afbeelding
Dit is samen met mijn shire (1.80m) hier was hij net 2 jaar.

Afbeelding
Hier was hij ongeveer 8 maanden toen ik hem ophaalde.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:47

Ik heb geen (active) Insta voor mijn pony's, ik gebruik Insta alleen om domme filmpjes naar mijn man te sturen :j :D .

Sheeca heeft gister even voor het eerst op de trailer gestaan.
Roxs, mijn jaarling waar ze samen mee staat, is super makkelijk op de trailer. Die is als veulen een aantal keer met haar moeder en tante mee geweest (zelfs naar de hippiade, welk veulen kan dat zeggen ;) ), afgelopen zomer met ome Benno mee naar de premiekeuring. Dus Roxs er in geparkeerd, emmer lucerne er voor en toen met Sheeca oefenen.
Binnen 5 minuutjes stond ze er in zonder dwang of druk. Gewoon worteltje en snoepje in mijn zak, voetje voor voetje, en ieder voetje was wat lekkers. Toen m'n man er achter langs laten lopen, haar billen kriebelen enzo. Netjes er weer af, en toen bijna in 1 vloeiende beweging er weer op, weer m'n man er even achter rommelen.
Dit ging zo braaf, dus expres de stang er nog niet achter gedaan om niet over haar grens te gaan. Dus amper 10 minuutjes bezig geweest, maar braaf en braaf is klaar.

Ben wel aan het na denken of ik haar een dekentje op ga leggen of niet.
Ze staat 24/7 buiten, geen afdak, maar ze kan (meestal)wel luw staan, en altijd droog staan en liggen (mooi nieuw zand, deel rubber matten). Voor mijn shetten prima, maar vorige week stond ze toch te rillen toen ze door en door nat was. Donderdag vond ik het veel te hard waaien om op een groene pony een deken te leggen, dus toen is ze een nachtje naar binnen gegaan.
Oudere pony's hebben een uitloopje voor de stallen waar ze staan. Maar dat is te krap om deze 2 ook nog bij te gooien terwijl ze nog niet bij elkaar gelopen hebben. Komende zomer is het plan om er op het gras 1 groep van te maken.
Voor nu is het dus de keus met extreem weer 's nachts naar binnen (en dan gaat m'n jaarling wel in de groep waar ze altijd in gelopen heeft) of misschien toch een dekentje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:50

Wat een prachtig dier nadine. En ook een mooie grote / grootte. Ik ben ook lang en wilde ook geen kleintje. Maar mijn 4.5 jarige gup lijkt toch niet voorbij de 167 te komen. Helaas.

Iemand een leuke vossemerrie kopen :+

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:55

Oh wauw Nadiine__x, wat fantastisch zo'n hoogte. Ik vond mijn Tinker van nu (bij 3 jaar) ca 1.60-1.65 al groot (vader is 1.74, maar dat gaat hij niet halen).

@Dennis, fijn zo spelenderwijs met de trailer oefenen. Voor je het weet vliegt die erin voor de snoepjes ;-)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:26

Dennis, die van mij heeft gewoon een regendeken op hoor. Vorig jaar al toen was hij snotterig en nu is hij fit maar vind het niet nodig dat hij het koud heeft.

Zo regendeken die stoot toch de wind een beetje af en de ergste regen, heb ook niet het idee dat hij het vervelend vind..

Maar paarden zijn verwend :j
(kunnen gewoon binnen de inloop in of overdekt eten)

Dank jullie wel! Ben ook echt heel wijs met hem :):) zijn karakter is ook echt heel leuk en omdat hij half kwpn is met afstamming Jazz heeft hij ook nog eens prachtige gangen <3

Ben heel benieuwd hoe hij verder uitgroeit.

Maar er komen hier wel meer echt hele leuke paarden voorbij! <3

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:37

Sheeca is zo fijn en nuchter, dus heb helemaal geen twijfel of trailer laden een probleem word of niet. Maar ben veel alleen op pad, dus bevestig dit liever rustig en optijd. Bij de fokker is ze een paar keer vervoerd in een 3 paards trailer over dwars, hier staat ze in een 1,5 paards met een schot er in, dus wel duidelijk ff krapper (niet te krap, maar gewoon compleet anders). Dus dat is nieuw en wennen.

Ik vind een dekentje helemaal prima, maar moet even wennen aan het hebben van een niet-shet :j . En ze zal zelf even moeten leren met een dekentje lopen. Vorige week met die wind leek mij het niet het aangewezen moment ;) .
Mijn sportpony's staan ook met een dekentje.
En mijn oudste oudje (van 29) alleen met heel guur weer (maar dan wel meteen 200 gram ondanks dat er veel haar op zit, cushing dus het haar is niet heel fuctioneel meer).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:13

Nee in de storm was inderdaad niet zo goed 1e moment haha!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:24

Ik wil ook paard een regendeken op gaan doen, gewoon om de regen wat te weren. Staat toch 12/7 buiten...

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:43

Afbeelding

Over de duvel gesproken..
Hij staat nu zonder deken, eigen schuld.. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:46

Meneer blieft een roze deken?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:45

Oh jee die deken doet het niet meer.
Hier zonder deken nog. Meneer komt natuurlijk net van de wei 24/7.
Heb hem gisteren van de opfok wei gehaald naar stal en is toch een hele verandering.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Vandaag al wat langs de weg gewandeld en begonnen met wat fatsoeneren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:04

Nette manen zo.

Ik wil bij Baron nog niets afknippen. Als ik hem toch nog naar de keuring wil doen als 3 jarige zien ze liever veel behang en manen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:52

Vandaag was meneer ontsnapt uit zijn stal toen ik hem wilde scheiden van de andere paarden.. :')
Dus paard gaan halen, meteen aan de hand wat geoefend met naast mij lopen en halt houden. Slobber kunnen laten eten.
Daarna terug de stal in zonder de anderen, en eten gegeven. Toen deed ik iets doms. :+
Eigenaar was nog aan de ene kant van de stal bezig de deur dicht te doen, paard was aan het eten, en ik wilde zijn resterende slobber brengen. En toen trapte hij mij. Niet hard, voelde er na enkele minuten niets meer van en het is gewoon blauwe plek nu. Zal morgen stijf zijn. Na de trap was hij best angstig, leek het, heel alert op de eigenaar in de stal. Strakke achterhand. Ik denk dus dat hij of van mij schrok en zijn reflex die trap was, of hij wilde niet dat ik bij zijn eten kwam.
Maar toen ik hem buiten ging halen merkte ik al op dat hij erg gespannen was toen ik op hem af kwam. Je merkt dat hij het niet gewend is om echt in de hand te zijn en bang is straf te krijgen ofzo. Maar hij heeft altijd buiten gestaan, nooit echt straf gehad naar mijn weten.

Nogmaals, was ook gewoon niet slim van mij. Is goed afgelopen, hebben we weer van geleerd...

Daarna paard gewoon zijn eten laten op eten. Toen hij klaar was zijn zoutblok opgehangen in de stal, hij kwam toen zelf kijken wat ik aan het doen was. En hem daarna gewoon kunnen borstelen en stond hij op rust. Hij genoot er echt zichtbaar van. Dus gelukkig wel fijn kunnen afsluiten <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:13

Gelukkig niet meer dan een blauwe plek. Ik heb het eens anders gehad door een trap van een pony, ik had een blauwe plek met een scheur in de huid door de enorme zwelling. Was op het bovenbeen. Ik voel nu bijna 3 jaar later nog steeds de gevolgen ervan, een putje in mijn bovenbeen (de spieren geraakt vermoed ik) en bij weersveranderingen voel ik ook weer pijn.

Benaderde je hem langs achter dan? Of kon je anders niet bij z'n voerbak komen?
Mijn paarden staan altijd zo dat ik plaats heb om ze langs de zijkant te benaderen. Heb gezien dat mijn draver namelijk ook losse beentjes kan hebben als hij eet, Baron was hem eens hele tijd aan het besnuffelen aan z'n billen terwijl de draver at. Ineens gingen beide achterbenen zeer snel omhoog tegen baron z'n borst. Hij heeft er gelukkig niks aan over gehouden, behalve wat meer respect voor de draver :+

Wel fijn dat je toch positief hebt kunnen afsluiten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 22:28

Altijd vervelend om een trap te incasseren, enkele jaren geleden ook een mogen incasseren. Ik heb hetzelfde omschreven zoals Art, alhoewel ik er nooit last van heb.

Met betrekking tot losse achterbeentjes ik interpreteer losse achterbeentjes bij andere paarden/soortgenoten onder elkaar als heel anders.

Hier durven ze elkaar ook wel eens een knauw te geven, billen de lucht in gooien of voetjes dreigend omhoog smijten. Dat gedrag vertonen ze echter in dezelfde omstandigheden absoluut niet naar mensen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:38

Nee ik kon hem niet anders benaderen dan van achter. Ik hoop dat hij binnenkort naar een andere stal kan, zelfde eigenaar en locatie, maar gewoon een stal waarbij ik hem altijd van voor kan benaderen als hij eet. Nu kom je meer aan de zijkant binnen in zijn stal. Lastig uit te leggen.

Hij is drie jaar lang niet heel veel in de hand geweest, wel in de kudde gelopen. Dus voor hem zijn veel dingen ook best nog spannend merk ik. Al kan hij blijkbaar wel goed ontspannen van een poetsbeurt. Ook even in de veilige zonde gebleven voornamelijk nek, schouder en halverwege zijn buik/rug.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 22:56

Oef dat is even schrikken, gelukkig valt het nog mee. Maar hoop met je mee dat je snel een andere box kan krijgen. En anders tijdelijk een losse voerbak?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:17

Ja ik ook, dan kan ik hem van voor benaderen. Ik denk dat hij gewoon schrok van mij en zijn reactie is een trap naar achter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 23:25

Ik zou in tussentijd uit een emmer voeren en deze zo neerzetten zodat je hem wel langs voor kan benaderen.
Hij kan dan leren dat jij hem wel gewoon kan benaderen als hij eet.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 07:59

Kan ik niet altijd doen. Eigenaar voert hem zelf en alleen als ik er ben kan ik helpen. En dat wordt deze week pas vrijdagavond weer :o