Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:34

Er hebben in "mijn" bos precies rond de kalvertijd 1 of meer wolven gelopen. Ik ken bijna al het reewild, want ik zie ze vaak. Alle geiten waren drachtig. Ik heb niet 1 kalfje gezien, terwijl ik andere jaren wel reekalveren zie.

Nikass, een goede jager kan met 1 kogel een ree, hert of zwijn strekken. Uiteraard is het mensenwerk, kunnen de dieren ook onverwachtse bewegingen maken en lukt het ook wel eens niet in die ene keer. Maar in de jacht is het wel zo dat er dan een nazoek plaats vindt, en het dier alsnog wordt terug gevonden. Ik heb in al die keren dat ik ben mee geweest nog nooit meegemaakt dat een stuk niet gevonden was. Nazoek komt zelden voor, maar is helaas soms nodig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:38

sterregoud schreef:
SusanH schreef:
Ik had een restant van een poot van een ree gevonden in het bos. Gedeeld op een faceboek groep. Mijn idee, dat moet een wolf gedaan hebben. In het bos vlakbij waar ik woon dit jaar geen 1 reekalf gezien bij de geiten die er lopen, wel dus resten gevonden van een kalf. Was ook iemand die beweerde dat vossen dat doen. Ik zie een vos echt geen ree pakken (zelfs een kalf) en een poot er gewoon af bijten.

Ik heb dit jaar wel even een kalfje gezien liggend in het gras, net achter zijn moeder.
Daarna nooit meer gezien. Terwijl ik andere jaren moeder en kalf dan geregeld tegen kwam ( op afstand) bij boswandelingen.

Van wintu mocht ik niet zeggen dat de wolf dat gedaan had. Ik kon het niet zeker weten. Nee, maar zeer waarschijnlijk is het dus wel het werk van de wolf.

Ach, gelukkig gaat Wint daar niet over :D

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:50

Zo zeg, bij NOS is een aap uit de kont gevlogen; zowaar een artikel over de ellende die de wolf veroorzaakt rond Elspeet.

https://nos.nl/l/2490662

Wie weet berichten ze binnenkort ook wel over de ellende in en rond Drenthe.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:54

tienus63 schreef:
Zo zeg, bij NOS is een aap uit de kont gevlogen; zowaar een artikel over de ellende die de wolf veroorzaakt rond Elspeet.

Wel een eerlijk artikel, wat ik er zo van zie :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:55

SusanH schreef:
Er hebben in "mijn" bos precies rond de kalvertijd 1 of meer wolven gelopen. Ik ken bijna al het reewild, want ik zie ze vaak. Alle geiten waren drachtig. Ik heb niet 1 kalfje gezien, terwijl ik andere jaren wel reekalveren zie.

Nikass, een goede jager kan met 1 kogel een ree, hert of zwijn strekken. Uiteraard is het mensenwerk, kunnen de dieren ook onverwachtse bewegingen maken en lukt het ook wel eens niet in die ene keer. Maar in de jacht is het wel zo dat er dan een nazoek plaats vindt, en het dier alsnog wordt terug gevonden. Ik heb in al die keren dat ik ben mee geweest nog nooit meegemaakt dat een stuk niet gevonden was. Nazoek komt zelden voor, maar is helaas soms nodig.

Op Nikass moet je gewoon niet meer reageren, die heeft bij iedere opmerking wel een weerwoord

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:02

rien10 schreef:
sterregoud schreef:

Ik heb dit jaar wel even een kalfje gezien liggend in het gras, net achter zijn moeder.
Daarna nooit meer gezien. Terwijl ik andere jaren moeder en kalf dan geregeld tegen kwam ( op afstand) bij boswandelingen.

Van wintu mocht ik niet zeggen dat de wolf dat gedaan had. Ik kon het niet zeker weten. Nee, maar zeer waarschijnlijk is het dus wel het werk van de wolf.

Ach, gelukkig gaat Wint daar niet over :D

Wintu zegt niet wat een ander wel of mag zeggen, geeft enkel haar mening. Maar een ander verbieden iets te zeggen, nah nee.

Ik heb eens gespeurd naar wat ik dan gezegd zou hebben tegen Sterregoud en dan kom ik deze post tegen aangaande, reeën en botjes.

Wintu schreef:
Hier ook botjes in het bos, maar er gaan ook gewoon reeën dood. Dus of je dat nu aan de wolf kunt toeschrijven.

Ik vind het wel knap dat je reegeiten uit elkaar kunt houden trouwens. Vergeet ook niet dat kalveren niet altijd met mams op stap gaan,hun dagritme is de eerste maanden anders dan van moeders.

Dit was wegens afgelopen juli. Maar misschien zie ik iets over het hoofd, dus Sterregoud, ik zou het waarderen als je mijn post hier kan quoten waarin ik zeg dat jij iets niet mag zeggen.

Trouwens ik haal al jaren botten van reeën uit het bos (ik kook de koppen uit en soms ook de rest), van poten tot halve skeletten, sommige reeën worden gegrepen, anderen zijn ziek of oud. Dat ligt dan te vergaan en zo wil er ook nog wel eens een poot of ander onderdeel versleept worden door vossen, marters en andere aaseters. Zekers als er geen restanten van het verdere skelet in de buurt liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:05

tienus63 schreef:

Nou gelukkig maar. Ik hoop echt dat ze inzien dat dit zo geen leven is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:07

https://www.facebook.com/groups/9946536 ... 815181660/

Dat van de NOS, fijn dat zoiets ook geplaatst wordt. Wel jammer dat ze Lelieveld vragen voor advies over wolven. Bovenstaand stukje gaat over Rusland. Daar geeft men aan dat in het najaar de jongen leren jagen en vee is nu eenmaal makkelijk om mee te oefenen. Ze laten bewust gewonde dieren lopen ( de wolven) omdat ze dan makkelijker te pakken zijn voor de jongen. Dat verklaart een hoop van wat wij zien gebeuren ook hier. Niet alles doden is dan vooropgezet. Klinkt plausibel.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:08

tienus63 schreef:

Nee joh, we zijn maar domme plattelanders van boven Zwolle, zo niet interessant, das met het meeste zo.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:08

SusanH schreef:

Dat van de NOS, fijn dat zoiets ook geplaatst wordt. Wel jammer dat ze Lelieveld vragen voor advies over wolven. Bovenstaand stukje gaat over Rusland. Daar geeft men aan dat in het najaar de jongen leren jagen en vee is nu eenmaal makkelijk om mee te oefenen. Ze laten bewust gewonde dieren lopen ( de wolven) omdat ze dan makkelijker te pakken zijn voor de jongen. Dat verklaart een hoop van wat wij zien gebeuren ook hier. Niet alles doden is dan vooropgezet. Klinkt plausibel.

Was hier vorig jaar ook zo, veel dode schapen, met opvallend veel afgebeten staarten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:11

Ik geloof ook meer in de Russen ( meer ervaring met wolven) dan Lelieveld met zijn verhaaltje over geen jonge dieren meer in het bos. Er lopen nog steeds kleine zwijntjes die fokken het hele jaar door.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:13

SusanH schreef:

Ja zoiets had ik zelf ook al bedacht. Lijkt me een redelijke verklaring voor de vele aanvallen nu. Maar ik denk ook wel dat ze schapen en ander vee blijven aanvallen als ze weten dat het een makkelijkere prooi is. Waarom zou je nog achter een ree aan rennen als het niet nodig is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:19

SusanH schreef:

Misschien per regio verschillend, maar ik heb in Montferland anders meegemaakt. Dieren die gewond door blijven vluchten en een onverschillige houding "die komen we later wel weer tegen"
Ook hazen. Aangeschoten gevonden, nog in leven. Boswachter gebeld. Heel treurig.

Zorgelijk dat je geen enkel kalf hebt gezien, terwijl je drachtige dieren had waargenomen. Heb je dan wel eens contact met de boswachter/beheerder? Gewoon uit nieuwsgierigheid: ik zou me dan altijd blijven afvragen hoe zit het nou..?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:25

tienus63 schreef:

Er zijn toch genoeg artikelen over de overlast door de wolf?
Alleen in dit topic al heb ik er heel wat gelezen?

Over de inhoud: op welke manieren mag je wèl verjagen? Of mag dat op geen enkele manier?
Ik denk dat afschieten inderdaad totaal niet helpt. Zoals ik al eerder schreef dan worden er grotere nesten geboren en gaan de jonge wolven zich eerder voortplanten.
Ik heb daar eerlijk gezegd geen enkele reactie op gehoord. Ik ben wel benieuwd hoe de mensen hier die voor een 0 stand voor wolven zijn, denken dit te realiseren?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:37

Op dit moment mag je de wolf niet verstoren, vangen, bejagen, verplaatsen.

Aanbod van prooi bepaalt de nest grootte.
Dat geldt voor de meeste dieren. Uilen en andere roofvogels leggen meer eieren als het een goed muizen jaar is.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 15:47

pillow schreef:
SusanH schreef:

Op Nikass moet je gewoon niet meer reageren, die heeft bij iedere opmerking wel een weerwoord

Maar weerwoorden houden een discussie toch gewoon gaande? :) of is dit een volledig "anti-wolf" topic waarin iedereen die afwijkt van het algemene gedachtegoed genegeerd moet worden? Ik ben zelf van mening dat een respectvolle discussie waarin men naar elkaar luistert en de moeilijkheden beaamt, alleen maar goed is om de conversatie open en toegankelijk te houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:02

Ik vind zelf de discussie totaal niet interessant. Ik probeer gewoon mijn dieren veilig te houden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:02

Nikass schreef:
tienus63 schreef:

Er zijn toch genoeg artikelen over de overlast door de wolf?
Alleen in dit topic al heb ik er heel wat gelezen?

Over de inhoud: op welke manieren mag je wèl verjagen? Of mag dat op geen enkele manier?
Ik denk dat afschieten inderdaad totaal niet helpt. Zoals ik al eerder schreef dan worden er grotere nesten geboren en gaan de jonge wolven zich eerder voortplanten.
Ik heb daar eerlijk gezegd geen enkele reactie op gehoord. Ik ben wel benieuwd hoe de mensen hier die voor een 0 stand voor wolven zijn, denken dit te realiseren?

Je mag lawaai maken. Althans, dat wordt gedoogd tot nu toe. Helpt alleen niet zoveel, zoals een Elspeter herder vorig jaar ondervond toen twee wolven onder zijn ogen een schaap uit de kudde plukten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:10

Jessix schreef:
Ik vind zelf de discussie totaal niet interessant. Ik probeer gewoon mijn dieren veilig te houden.

Alleen hoe je dat moet doen dat blijft gewoon vaag

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:11

Loretta schreef:
Jessix schreef:

Alleen hoe je dat moet doen dat blijft gewoon vaag

Klopt en daarom lees ik hier mee. Zo blijf ik op de hoogte.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:17

@Wintu, het ging inderdaad over de door jou gequote posts.

Je zegt inderdaad niet of ik iets wel of niet mag zeggen. Wel betwijfel je of het klopt wat ik zei, namelijk dat dat kalfje zeer waarschijnlijk door de wolf gepakt is. En dat raakte me wel. Het doet mij pijn dat alle, of bijna alle reekalfjes nu gedood worden door de wolf. En ook dat dat blijkbaar geen nieuws is. Omdat dat betwist kan worden, of niet zo erg zou zijn ?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 16:49

Nikass ik ga mee in België, alleen grofwild. Alles gaat daar zeer proper zoals de Belgen zeggen.

Het zijn veel verschillende terreinbeheerders bij ons in het bos dus geen idee bij wie je zoiets kunt melden. En ik heb zelf wel een vermoeden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:07

‘Positief’ aan de bijdrage van Lelieveld aan het artikel is dat ie nu wel zegt dat de wolven schapen pakken omdat dat makkelijker is dan wild.

Maar goed; in het kader paard achter de wagen spannen, als het kalf verdronken is dempt men de put, het wiel uit vinden.
Of dat hem de schellen toch langzamerhand van de ogen losgeweekt worden en hij niet om de praktijk situatie heen kan.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 17:24

:)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 18:22

Deel 2, gevonden.
Hier in brabant hoor je gelukkig nog niets