Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ChantalAM schreef:Ik ben heel benieuwd naar wat voor oefeningen je gekregen hebt TS?
En je verhaal klinkt heel logisch.
Zoals ik al eerder zei het kan 2 kanten op gaan. En je hebt iig echt je best gedaan.
Maar ik geloof wel als jullie hier doorheen komen ga je een vriend voor het leven hebben.
Maar jij zal vooral diegene zijn die zal moeten "veranderen"
En maar blijven zeggen dat paarden een hoop niet bevatten.... wij bevatten een hoop nog niet.. dieren kunnen meer dan wij weten en vooral in het nu leven is makkelijker voor dieren. Iets waar wij mensen veel moeite mee hebben. Maar paarden en alle dieren dragen wel degelijk een rugzak mee
Daarom zal de TS een gouden vriend krijgen als ze het vertrouwen in zichzelf vind en daarmee vertrouwen geeft aan haar paard.
Ik geloof dat je het kan TS!! Je hebt de goede hulp gezocht das al een hele grote stap in de goede richting.. Nu jij zelf nog... Je kan het!
Eef_Bam schreef:Ik heb mijn mening gebaseerd op wetenschappelijke studies op het gebied van neurowetenschap.
Omdat paarden een veel kleinere hersencapaciteit hebben, met name de frontale delen die vele malen minder ontwikkeld zijn (en die betrokken zijn bij dingen als plannen en abstract denken). Daarom geloof ik niet in paarden die stout zijn omdat ze ergens geen zin in hebben of lui zijn. Zover denken ze niet vooruit. Korte samenvatting: https://www.horses.nl/algemeen/een-kijkje-in-het-paardenbrein/#:~:text=Als%20je%20het%20brein%20van,een%20paard%20ongeveer%20650%20gram.&text=Nog%20belangrijker%20is%20het%20verschil,bij%20een%20mens%201%3A50.. Als ze echt intelligent waren zouden de zich ook niet laten koeieneren door wezens van amper 60 kg. Daardoor doen ze alles op instinct en gevoel, meer nog dan mensen. Dat gevoel kan je emotie noemen, maar wel hele basale emotie.
Je kan ook consequent zijn zonder in een keurslijf te dwingen, maar de meeste paarden die in een keurslijf worden gepropt worden wel heel duidelijk en consequent behandeld. Niet elk paard zal dat accepteren, maar best veel doen dat wel. Wat niet wil zeggen dat ik daar een voorstander van ben overigens.
Devitootje schreef:Ik vond de observaties veelbelovend, maar deze oefeningen (met toch een draaiend touw) gaat hem in mijn ogen niet motiveren om graag bij je te blijven en er niet van door te gaan.
Devitootje schreef:En ik geloof ook niet in een mannenpaard, ook een volwassen man van 85 kilo gaat een paard van 600+ kilo niet op kracht bij zich kunnen houden.
hwn schreef:Dit zijn basisoefeningen om het leiderschap te bevestigen.
Ineke2 schreef:Devitootje schreef:En ik geloof ook niet in een mannenpaard, ook een volwassen man van 85 kilo gaat een paard van 600+ kilo niet op kracht bij zich kunnen houden.
Het is over het algemeen wel zo dat een man van nature al een dominantere houding heeft en lagere stem. Dat zorgt automatisch voor meer overwicht zonder daar iets extra’s voor te moeten doen of over na te denken.
Ineke2 schreef:Dat je voor een paard voorspelbaar moet zijn ben ik het overigens niet zomaar mee eens. In een aantal gevallen mbt tot her opvoeding van een paard is het van belang dat je creatief kan denken en af en toe onvoorspelbaar uit de hoek kan komen voor het paard, zodat je hem voor kunt zijn of kan blocken.
Devitootje schreef:hwn schreef:Dit zijn basisoefeningen om het leiderschap te bevestigen.
Zoals Avalanche ook al aangaf is interspecies dominantie niet echt een issue.
En bijvoorbeeld een join-up blijkt net zo goed te werken met een radiografisch bestuurbaar autootje in het midden die vanuit de juiste positie druk uitoefent.
Ik zelf zoek meer partnership dan leadership met mijn paard.
En ik ken en beheers het principe van pressure/release en draaiende touwen zelf ook heel goed, maar met inmiddels meer kennis over emoties, gedrag, kalmerende signalen, leertheorieën en vooral de effectiviteit er van en wat ze doen met de motivatie ben ik geen voorstander meer van omgang met paarden op basis van de (achterhaalde) dominantie-theorie.
En een paard dat in een kudde het nodig vindt om een ander paard voor een lekkere graspol fysiek agressief te bejegenen, die is imo niet in balans (het is een uiting van de pijn van de agressor).
Elisa2 schreef:Devitootje schreef:En een paard dat in een kudde het nodig vindt om een ander paard voor een lekkere graspol fysiek agressief te bejegenen, die is imo niet in balans (het is een uiting van de pijn van de agressor).
Hier maak je imo een denkfout, een paard wat hoger in rang staat hoeft alleen maar een oor naar achteren te bewegen degene die lager in rang staat die gaat al aan de kant.
DuoPenotti schreef:De uitdrukking mannenpaard gaat niet over kracht. Maar idd uitstraling.
Ik reed vroeger bij een man die niets op kracht deed.
Maar hij had een uitstraling over zich dat je niet met hem ging spotten.
Hij kreeg heel vaak paarden om te rijden die met 2 benen in het slachthuis stonden bij wijze van.
Als ze bij hem niet meer te rijden waren dan nergens was toen vaak de uitspraak.
Hij gebruikte geen geweld. Maar was heel duidelijk.
En van die dominante paarden daar kon hij het beste mee uit de voeten.
Maar die hele rille paarden. Daar kon hij minder goed mee overweg. Zijn uitstraling was te hard voor hen. Dat noemde hij dan ook damespaarden. En kreeg ik toegewezen.
Daar moet je net zo goed duidelijk zijn. Maar met een zachtere intentie.
Avalanche schreef:Elisa2 schreef:Hier maak je imo een denkfout, een paard wat hoger in rang staat hoeft alleen maar een oor naar achteren te bewegen degene die lager in rang staat die gaat al aan de kant.
Dan ben je het toch gewoon met haar eens dat die agressie niet nodig is?
ChantalAM schreef:Dat heet reduceren.
En ja ook leiders zullen uithalen als de ander het oortje niet gezien heeft.
De druk wordt opgevoerd om uiteindelijk met minimale signalen te communiceren.