parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:29

In de winter hadden wij vaak dagen met ponyspel in Wanroij. Ik heb eigenlijk alleen maar warme herinneringen aan die tijd..

juval

Berichten: 13358
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:33

kennen jullie dan ook nog de uitwisselingswedstrijden voor manegeruiters? Ik reed vroeger op de Utrechtse Manege. We hadden toen een proviciale competitie met andere manege's in de provincie, Houten, Zeist, Bilthoven, Amersfoort. Dan reed je als team op de manegepaarden van de andere manege. Dat vond ik ook een heel leuke ervaring. Vooral het op 'vreemde' paarden kunnen rijden en dan proberen hogere punten te rijden dan de vaste berijder van dat paard.

pillow
Berichten: 7867
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:42

juval schreef:
kennen jullie dan ook nog de uitwisselingswedstrijden voor manegeruiters? Ik reed vroeger op de Utrechtse Manege. We hadden toen een proviciale competitie met andere manege's in de provincie, Houten, Zeist, Bilthoven, Amersfoort. Dan reed je als team op de manegepaarden van de andere manege. Dat vond ik ook een heel leuke ervaring. Vooral het op 'vreemde' paarden kunnen rijden en dan proberen hogere punten te rijden dan de vaste berijder van dat paard.

Nee dat ken ik (kennen wij) niet, want dit topic gaat over parade rijden. Dat deed je op kringwedstrijden ed en die reed je niet op manege pony's.

esje01

Berichten: 4910
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:49

Toch in de winter was er soms wel dressuur.
Met 4 combinaties 20 minuten binnen losrijden, dan wachten op de stal of bij droog weer in de buitenbak en als je aan de beurt was rondje stap draf en dan beginnen

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 10:00

pillow schreef:
juval schreef:
kennen jullie dan ook nog de uitwisselingswedstrijden voor manegeruiters? Ik reed vroeger op de Utrechtse Manege. We hadden toen een proviciale competitie met andere manege's in de provincie, Houten, Zeist, Bilthoven, Amersfoort. Dan reed je als team op de manegepaarden van de andere manege. Dat vond ik ook een heel leuke ervaring. Vooral het op 'vreemde' paarden kunnen rijden en dan proberen hogere punten te rijden dan de vaste berijder van dat paard.

Nee dat ken ik (kennen wij) niet, want dit topic gaat over parade rijden. Dat deed je op kringwedstrijden ed en die reed je niet op manege pony's.

Nou ja, het is inmiddels veranderd in een nostalgietopic over die tijd. Dan mag ze dat toch wel vragen.

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:04

Bloodymary schreef:
Het was toch wel fantastisch hoe dat toen ging. Als we op de stal waar ik nu sta ga koffie drinken en we zitten met de wat oudere mensen, gaat het hier nog heel vaak over. De gezellige concoursen met wel bijna 1.000 pony's, allemaal gestald aan lange koorden, de biertent, de parade, achttal rijden, de sfeer, de clubkleding. Je kende ook bijna iedereen van de andere clubs.


En vergeet de hamburgerkraam niet! Om 10.00 uur 's morgen stiekem aan een echt broodje hamburger met uien :9

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37408
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:08

SophievdV schreef:
In de winter hadden wij vaak dagen met ponyspel in Wanroij. Ik heb eigenlijk alleen maar warme herinneringen aan die tijd..

Oh ja en die in Siebengewald ook. Zaklopen, stoelendans, eierrace. <3 *\%/* altijd zo tof. Voor de jongeren die nog geen startkaart mochten rijden was dat altijd al. Veel van geleerd en veel lol mee gehad. Ik vond het zo jammer dat ik de startkaart leeftijd kreeg. -O- Maar gelukkig een of twee keer per jaar nog lol hebben

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:42

@ Samzan, zie dat jij 68 bent, ik nu 64 en was ook lid van de Mazeppa. We hadden clubles bij manege Hak, weet je nog? Droegen rode spencer, witte blouse , zwarte stopdas en beige rijboek

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:47

Oww die broodjes hamburger en knakworst op concours, jummie! En de oude mannetjes om 11uur aan de Jagermeister in de grote tent :)

daantjuhhh

Berichten: 26953
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 14:49

Tango1979 schreef:
Oww die broodjes hamburger en knakworst op concours, jummie! En de oude mannetjes om 11uur aan de Jagermeister in de grote tent :)

Wij hadden ook altijd een familie die met een pickup kwamen. Daar zaten achterin een party tent, tafel, stoelen, koelbox, gasbrandertje.
Zij maakten altijd knakworsten voor iedereen.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 15:05

Ow dat was lekker ja. Ik pakte dat gerust om 10.00 uur al als ontbijt, of een frietje of zo.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:04

daantjuhhh schreef:
Berryz schreef:
Voor mij als Belg wel grappig dat dat bij jullie niet meer gedaan word.

Als je je nostalgisch wilt voelen en je woont aan de grens. Bij de lrv in België zijn dit soort wedstrijden nog altijd de norm. :j

Ja parade rijden misschien.

Maar ook nog met z’n allen op de pony richting concours?
Je pony daar aan een touw zetten.
Wit tape om de knotten, de springring door op blote voeten?
Het is alles bij elkaar wat het nostalgisch maakt.


Ben al wel even uit de wedstrijd wereld. Maar 4/8tal word nog gedaan. Bij de ponies allemaal met dezelfde uniform, dus ook met de plastieke Frontriemen.
Poniegames als club werden toch zeker in de jaren 2000 nog gedaan.
Er zijn zeker clubs waar er met z'n alle met de camion gegaan word, maar gebeurt veel minder nudat meer eigenaars een eigen trailer hebben.

Aangezien je daar ook echt een hele dag zit staan de meeste paarden aan de trailer vast.


Er zullen zoiso verschillen zitten in hoe het was in Nederland en België, maar het clubgevoel is er nog echt aanwezig.

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:44

Boras schreef:
En vergeet de hamburgerkraam niet! Om 10.00 uur 's morgen stiekem aan een echt broodje hamburger met uien :9

Of aan de braadworst. Idd met een biertje of in het geval van de oude mannetjes een Jägermeister.

Ik kreeg zelf pas iets uit de frituur weg als ik had gereden, eerder moest ik daar echt niet aan denken :D

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:17

Toen ik bij de paarden startte, begin jaren 90, maakte mijn (inmiddels ex-)schoonmoeder in de vroege ochtend altijd vettige saucijzenbroodjes. Mijn schoonvader ging altijd mee op concours, die bracht dan die saucijzenbroodjes warm mee. Gingen we rond half 8 rijden en dan zo'n vette hap op de nuchtere maag :r

Overigens deden we toen nog wel met de rijvereniging verzamelen op een groot parkeerterrein in de buurt om vervolgens samen naar het concours te rijden. Daar aangekomen konden we dan bij elkaar parkeren. Toen was het ook nog wel samen uit (met name in de biertent), samen thuis. Maar dat heeft niet lang meer geduurd. En toen werd het inderdaad alleen heen, snel rijden, alleen terug.

DuoPenotti

Berichten: 30351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:21

Ik kon ook pas een hamburger op na het rijden.
Maar zonder dan was de wedstrijd niet compleet.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:32

Hier bewegende beelden van een ponyconcours uit de jaren '70

DuoPenotti

Berichten: 30351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:02

Wat leuk dat dat online staat.

Daarom was ik aan het zoeken naar de huldiging van Anky in Gemert. in 96.en dat krijg ik niet eens gevonden.

Stephanie_W

Berichten: 228
Geregistreerd: 28-02-09
Woonplaats: Nog net niet op de rug van knollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:21

JMJ schreef:
Hier bewegende beelden van een ponyconcours uit de jaren '70
[ Video ]


Fantastische beelden JMJ!

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:26

Leuk om te bekijken!

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 20:48


Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 07:30

Ik kreeg mijn haflinger in 1994 en wat waren die eerste jaren leuk.
Ik reed alleen bij de ponyclub , officieel starten voor punten was voor mij niet weggelegd en dat is ook nooit gekomen. Ik reed/rijd liever in het bos.
Maar wel hele leuke tijd gehad. Ook wij gingen met de vrachtwagen naar concours of reden er onder het zadel heen. Maar ook als het mooi weer was werd de vrachtwagen geregeld voor een strandrit.

Ik was met mijn haflinger wel een beetje een buitenbeentje want dat waren in die tijd paarden die je nog niet veel zag. De start op stal was soms wat lastig.

Wij stonden in Oude Niedorp en reden bij Ros Byeart.

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:18

Rond die tijd reed mijn verzorgfjord met haar bazinnetje mee op ponyconcoursen. Zij vielen ook op op het concoursterrein. Er deden ook nog maar heel weinig fjorden mee. Haflingers daar toen nooit gezien volgens mij.

Die zag je in deze regio toen sowieso niet. Fjorden juist wel. Er zat hier een bekende fjordenmanege/-fokkerij. En op mijn ponyclub stond er ook 1 en er kwamen er 5 van buiten om te lessen. Maar in de wedstrijdsport toen nog niet.
Laatst bijgewerkt door Boras op 12-08-23 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Pareltjes
Berichten: 2232
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:19

JMJ schreef:
Hieronder bewegende beelden van een paarden concours uit 1968 en uit 1975, in mijn herinnering ging het er begin jaren '80 nog precies hetzelfde aan toe als in '68.

Video paardenconcours 1968

Video paardenconcours 1975



Oh hemel was die franjes aan de rozetten helemaal vergeten. :D En die tegelplakettes... :D

Boras
Berichten: 9983
Geregistreerd: 21-10-10

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:23

Het viel me in die filmpjes op dat de trend van wijde rijbroeken binnen een paar jaar was omgeslagen naar aansluitende rijbroeken.

En veel mannen.

juval

Berichten: 13358
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 09:28

wat een leuke filmpjes!

mijn ponytijd was van 1983 tot ca 1990, de laatste jaren voornamelijk gemend, maar de grote concoursen in het begin waren prachtig.
Op het koninginnedagconcours van de manege aan de overkant werd altijd een ponyveulen verloot, toen mocht dat nog. Dus de hele dag in spanning en zo veel mogelijk loodjes kopen. Helaas heb ik het nooit gewonnen (tot opluchting van mijn ouders haha).

We woonden toen ook vlakbij de Veemarkt in Utrecht, dus in de vakanties elke maandagochtend vroeg op voor de paardenmarkt. En natuurlijk naar de Hengstenkeuringen en de UTV. Ik heb daar wat dagen rondgeslenterd. Allemaal weg nu.