Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 3004
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:57

Hier scheren we de paarden helemaal als we wedstrijden op de planning hebben. Als we dat niet hebben en ze zijn fluffy maar zweten niet veel, laten we ze lekker fluffy!

Welkom Autumn!!

Moeilijkheid in de overgang galop-draf herken ik marley! Tet wordt zo enthousiast van galopperen, duurt even voordat ze terug in draf wilt :')

Ik ga hopelijk deze week eindelijk weer op Tetje!! We hebben gisteren deels aquatraining aan de longe gedaan omdat de rijbak gewoon een grote plas in het midden heeft... Goed voor de buikspiertjes! Vandaag even het tuig invetten en dan hopelijk donderdag of vrijdag weer erop! Laatste rit was begin november dus alweer even geleden...

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:15

marley93 schreef:
Jeetje wat gaat het hard hier. :') Ik lees het regelmatig bij maar vaak in de trein op mijn telefoon, dus dan reageert het ook niet zo lekker.

KittyDylan wat een prachtige welshjes! Leuk dat je met ze wil gaan showen.

Felien_Kyra, houdt Elaya al wat langer in haar rug vast, of heeft de verhuizing van haar vriendje daar misschien ook wat weerslag op? Goed dat je het ook even laat bekijken door je instructrice, een fris paar ogen kan zo helpen met dat soort dingen.

Hahah, Jazzejam, dat van het functionele zal het hier ook worden als ik moet gaan scheren volgend jaar. Dit jaar laat ik het hier nog even zitten, we zijn vooral nog bezig met vertrouwen kweken, maar volgend jaar verwacht ik Santos (en mezelf :o ) wel wat regelmatiger in het zweet te werken.

Welkom Autumnn! Leuke doelen heb je, zit je in de buurt van de Veluwe of moet je daar ver voor reizen?

Hier worden mijn plannen met regelmaat gedwarsboomd door het weer. We hebben alleen een buitenpaddock waar ik in kan werken, en als het één of twee dagen flink/constant heeft geregend, is die te nat om iets in te kunnen doen. Dus het doel om twee keer in de week te longeren en gymnastiseren is soms wat optimistisch. Die heb ik dan ook aangepast naar: "Tijdens het longeren aan de overgangen werken". En laat dat nou al best goed gaan! Alleen de overgang galop-draf is nog wat lastiger omdat hij vet enthousiast kan worden in galop. :')

Verder gaat het verleggen van zijn grenzen wat betreft verlatingsangst heel goed. Ik kan hem uit de paddock meenemen en een stukje over het erf wandelen, en ook vanuit stal lukt dat goed en begint hij pas na grotere afstand kalmeringssignalen te laten zien. Hij komt er in de paddock ook echt zelf voor aanlopen, hij heeft er duidelijk lol in, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste met dit doel.

En het dagboek kan ik ook nog lekker bijhouden. Als de kat er niet gezellig bij komt :')

[ [url=m/jWqlnv.jpg]Afbeelding[/url] ]


We moeten er wel even voor rijden ja. Maar goed, denk een kleine 1,5 uur. Hopelijk hebben we in juni de eper paarden 4 daagse op de planning :D

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:32

Nou mel wordt heel, heel rustig opgepakt met het weer van de afgelopen tijd :P ligt niet aan haar trouwens want ze heeft energie voor 10.
Zondag had ik haar gelongeerd en ze stond zo scherp dat ik alles met minimale lichaamshouding hulpen kon doen. Als ik even mn schouder naar achter draaide kwam ze naar me toe en stond stil zeg maar _O- wel heel braaf dus

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:52

Ik ben vanmorgen vroeg even met mijn jonge knaap bezig geweest.
Heb al gemerkt als ik hem naar me toe vraag dmv mijn lichaam dat hij hier heel snel op reageert en rustig naar me toe stapt. <3

Ben zo verliefd op hem

Afbeelding

Kijk hem eens gaan
Afbeelding
Afbeelding

Los in de piste "werken" kan helaas niet omdat de piste niet overal dicht is.

Onze bak ligt er wel heel goed bij ondanks alle regen.

Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:00

Het gaat lekker hier :D Heb alles bijgelezen maar niet echt de fut om een hele reactie post te schrijven :')

Wat een leuk dier Art, wat voor ras is het? Lijkt wel wat Fries te zijn?

Vandaag een top dag met Clara met een heeele grote stap vooruit voor haar. Clara 'kon' voor al een hele lange tijd geen linkergalop door onkunde van haar vorige ruiter. Ik heb haar precies na aankop 1 x linkergalop zien doen voor een paar passen voordat ze overkruiste en in een half galop, half dravers-draf het land door ging :+ Echt een zwaktepunt van haar dus. Ik heb eigenlijk niet met haar gegalopeerd sinds ik haar heb, soms een klein stukje op buitenrit maar ik wil haar eerst sterker hebben in de stap & draf voordat ik denk aan galop. Vandaag tijdens het grondwek liet ze merken dat ze wat wou galopperen, dus ik spoor haar wat aan en hop, daar ging ze. In linker galop :wow: Het was echt zo'n typische maffe draversgalop en ook maar een paar stappen, maar ze deed het gewoon! Nog een keertje doorgevraagd en toen ging ze wéér in linkergalop. Wihoo! Al het grondwerk en de osteo behandelingen beginnen dus echt z'n vruchten af te werpen en ik ben echt zooo verbaasd over hoe snel ze alles oppakt en sterker wordt in haar lijf! * trotse baas * :o :o

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:08

Oh tof, Autumnn, de Eper paarden vierdaagse! :D Dat staat nog wel op mijn bucket list, maar dat zal wel over een paar jaar worden.

Sinatra, leuk hè, als ze zo scherp zijn. Dat maakt jou ook weer veel bewuster van je lichaamstaal. Al kan dat soms ook frustrerend zijn.

Art, wat een leukert! <3 Hij ziet er lekker fris uit.

Piekosjj, wat tof! Fijn als je ineens merkt dat het werk wat je erin stopt ook echt nut heeft. Het is wel herkenbaar, die moeite met galop. Mijn vorige paard was ook een draver, en hoewel hij op het land regelmatig een mooie galop eruit knalde, vond hij het onder de man wel een dingetje. Logisch ook, want ik ben zelf geen sterruiter en had me er ook wel in vergist dat voor een uitgekoersde draver toch wel een beetje technisch handige ruiter het prettigst is. Maar ze willen wel zo graag voor je werken, en vergeven je ook wel je fouten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:46

Piekosj, het is idd half fries. Moeder fries & vader tinker :)
Hij is echt leuk <3

Herkenbaar die galop, Dundee heeft dit bij rechtsom. Aan de longe liever snel draven, maar laat ik hem over een balk springen gaat die wel netjes in rechtergalop aan de longe verder :+
Toen ik hem een week had heb ik 1x de schrik van mijn leven gehad... Hij ging in galop door de track de anderen achterna, maar mispakte zich in de rechterbocht en vloog tegen de grond en tegen een paal aan. Hij dtond wel net zo snel weer recht en ging in draf verder :')
Daarna wel de fysiotherapeut laten komen.

Marley, klopt het is een fris dier. Wordt in mei 2 jaar en is eigenlijk nog niet veel mee gedaan 2x eens in de piste geweest voor z'n bewegingen te kunnen zien en eens te vrijspringen maar that's it.
Ook borstelen kent die eigenlijk niet. Had hem gisteren geborsteld vooral z'n manen uitgekamd.
Smid kent die wel gelukkig.

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:59

Art_Ificious, wat een leuk dier.

Piekosjj, wat fijn dat ze linker galop deed. Kan me voorstellen dat je heel blij bent.


Net na het werk Fuzz en Fflur nog gelongeerd. Fuzz deed het geweldig, heel netjes en goed aan het werk.
Hij was ook heel moe er na.
Met Fflur heb ik weer even ruzie gemaakt. Fflur en ik hebben heel vaak miscommunicaties. Vaak eindigd het toch wel in een fijne training, maar vandaag even niet. Nog positief af kunnen sluiten en toen toch maar gestopt :=

Lyona

Berichten: 2040
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:47

Jeetje wat gaan jullie hard! Niet normaal haha :D

Art_Ificious, wat een mooi dier! Prachtig!

Piekosjj , wat fijn dat ze zomaar de linkergalop deed. Daar mag je zeker trots op zijn!

KittyDylan, fijn dat Fuzz het goed deed. En goed dat je met Flur ook positief hebt kunnen afsluiten.


Hier gebeurt erg weinig op trainings niveau. Het heeft de afgelopen week vreselijk gestormd en geregend, dus alles is 1 grote modderpoel. De paarden zijn dan echt de schuilstal niet uit te krijgen. Snap ik ook helemaal.

Voor het uitmesten zet ik ze wel even op het land, en dan zorgen de heren zelf voor hun beweging :Y)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 10:56

Haha wat tof lyona!

De eper 4 daagse, gaaf. Die stond ook ooit nog op mijn lijstje maar ik denk niet meer dat die tot mijn ambities hoort. Iig niet tot mijn stuitje weer pijnloos is :=

Scherpe paarden, zo heb ik ze het liefst. Ik ben een luie ruiter _O-

Ik ga zo eens buiten aan de gang. Even wat nuttigs doen!

nessinator
Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-23 18:52

Lyona, dat begrijp ik volkomen, met dit weer wil ik mijn warme huisje ook niet uit :=
KittyDylan, fijn dat het met Fuzz goed ging, komt met Fflur vast ook wel :)
Art_Ificious, heel veel plezier met je jonkie! Heerlijk zo eentje waar je alles nog zelf aan kan leren, en nog knap ook!
Marley93, die overgang terug is ook zo'n dingetje... Stinky wil ook nooit terug (naar stap dan) aan de longe. Wat fijn dat de verlatingsangst zo goed gaat!
Piekosjj, wat een geweldig mooie stap! En wat super dat je haar zo inschat!
Sinatra, Fijn dat ze zo licht reageerde! En fijn dat je weer op kunt pakken!
Flubberboot, Dat soort aquatraining herken ik :') Veel plezier met rijden!
Autumn, welkom! Leuke doelen!
Jazzejam, ik vind het best netjes geschoren hoor
Robijntjah, jammer van het kijken maar wel weer ervaring rijker :)
Felien_Kyra, wat vervelend dat het minder gaat... Bij ons hebben ze van de luzerne nooit dunne mest. Ik hoop dat ze snel haar rust terugvindt.

Ik ben zo trots op Stinky! Hij deed het zo super vandaag <3 hij bleef netjes naast me (ok, niet ok het eerste stuk, maar toen de eerste energie er eenmaal uit was...) en we hebben echt best wel doorgelopen! We zitten nu zelfs op 7.5 km/h, en 10! zuivere hardloopminuten! Dat is 2x zoveel als mijn januari-doel en zelfs wat ik eigenlijk pas voor eind maart op de planning had! Hoogste tijd om de afstand weer uit te bouwen, want 2 km extra (4 naar 6 km) is maar net iets zwaarder dan 4 km met een flink steile bult in het midden.

Sandy heeft een paar zware dagen achter de rug, het ging maandag even heel slecht met haar. Gelukkig knapt ze nu weer op, maar ze heeft de rest van de maand volledige rust.

Met Madelief heb ik een beginnetje gemaakt met clickertraining, want dat is een eindopdracht. Ik dacht dat het wel leuk (en nuttig) zou zijn om haar met R+ te leren inparkeren, maar voor nu eerst naar eens geluid aan snoepjes hangen.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:15

Sintara haha lekker fris ook dus
Art_Ificious Die had er zin in zo te zien
Piekosjj ahhhh wat fijn dat het begint te komen
Lyona ohhh lekker zeg
nessinator lekker bezig met Stinky zo te horen, gelukkig Sandy alweer aan de beterende hand.

Mijn doel om schouder buitenwaarts aan de hand verder te ontwikkelen gaat nog niet, Biko heeft Lyme wat we nu enkele weken weten(niet accuut gelukkig maar heeft wel andere klachten zoals erg stijf zijn, moeite met spieropbouw etc.) maar lijkt te verslechteren.
Hij lijkt helemaal niet lekker in zen vel, bijna depressief ofzo. ook in de achterhand erg stijf. daaromet de dierenarts overlegd dat we nog rustiger aan doen. Net vandaag en gister leek hij weer een stukje blijer dus wat gespeeld en ook smalle doorgang voor trailerladen geoefend wat hij super deed gelukkig.
Afbeelding
en genoten van het zonnetje

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:20

Goedemorgen!

Enkele dagen geleden kwam ik dit topic op het spoor en had ik mij voorgenomen om mij ook aan te melden zodra ik daar even gelegenheid voor had. Ik heb hier goed over na moeten denken, te meer omdat mijn merrie (Jelske) nogal een rugzak en pittig jaar achter de rug heeft en ik er niet op zit te wachten dat mensen de vorige eigenaar door het slijk halen ofwel ongefundeerde conclusies trekken.

Om die reden dan ook besloten mij aan te melden met een beetje achtergrondinformatie.

Afgelopen juni heb ik mijn eerste eigen paarden gekocht. Twee friese merries (moeder met dochter). Merrie kende ik al een paar jaar en heb ik vanaf moment één een enorme klik mee gehad. Vorige eigenaar had meegedaan met de Belgische "ik verstrek" en bij stom toeval ben ik daar met twee vriendinnen een keer geweest om een weekend te gaan paardrijden. Hele fijne merrie, betrouwbaar, werkwillig en een enorme drive om het goed te doen.

Afgelopen 2,5 jaar heeft ze niet intensief gewerkt en is het meeste van haar tijd gaan zitten in haar laatste twee veulens. Haar vorige dracht heeft ze redelijk zonder problemen doorstaan, alhoewel ik vermoed dat ze toen al beter ondersteund had kunnen worden in haar voeding (al dan niet met krachtvoer). Na haar vorige dracht is ze tijdens de veulenhengstigheid direct weer geïnsemineerd. In die periode had ze weinig conditie en/of bespiering en dat is ook niet verder opgepakt om haar zo goed mogelijk door haar dracht heen te helpen.

Tijdens haar laatste dracht is ze wederom minimaal ondersteund op het gebied van voerbeleid of training. Een en ander heeft ertoe geleid dat ze een verminderde weerstand had. Ze heeft vervolgens een virus opgelopen en heeft met flinke koorts gestaan. Dientengevolge is ze ingevallen en dat heeft ze tijdens die dracht niet (voldoende) meer in kunnen halen. Inmiddels is gebleken dat ze bovendien een enorm groot veulen droeg, waardoor de bevalling met grof geweld en veel hulp is verlopen. Veulen is overigens volkomen gezond ter wereld gekomen.

Anderhalve week na de geboorte van haar laatste veulen (Tjitske) heb ik ze opgehaald. Vanaf daar is onze reis pas echt begonnen.

Voor Jelske heb ik doelen opgesteld en gesorteerd op prioriteit.

Prioriteit
    - Op gezond gewicht komen;
    - De juiste bespiering ontwikkelen door training, zodat ze weer goed in haar lijf gaat zitten.

Vrijblijvende doelen
    - terug onder het zadel;
    - IBOP lopen bij het KFPS voor (hopelijk) een predikaat;
    - naar het Z (dressuur) rijden voor haar sportpredikaat;
    - lekker op buitenritten;
    - mijn vriend leren paardrijden op/met Jelske (vanwege de vertrouwensband).

Voor Tjitske zijn de doelen heel eenvoudig. Zij moet de komende maanden gespeend worden en we zijn aan de lopende band druk bezig met haar basisopvoeding. Waar momenteel aan gewerkt wordt;
    - braaf zijn aan de hand;
    - braad zijn in de hand (voetje geven, poetsen, vast-/stil staan);
    - gespeend worden.

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:10

Eerlijk gezegd vind ik die achtergrondinfo overbodig en juist de vorige eigenaar door het slijk halen in het openbaar. (topic is zomaar te vinden via Google en eventueel zelfs via de namen van de paarden terug te vinden).

Daarnaast vind ik ze wel mooi. En had nav het verhaal een ander beeld verwacht, met name de rug, die had ik meer doorgezakt verwacht maar ziet er toch nog recht uit zover ik kan zien op die eerste foto.

_Jelske

Berichten: 1336
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 14:14

Art_Ificious schreef:
Eerlijk gezegd vind ik die achtergrondinfo overbodig en juist de vorige eigenaar door het slijk halen in het openbaar. (topic is zomaar te vinden via Google en eventueel zelfs via de namen van de paarden terug te vinden).

Daarnaast vind ik ze wel mooi. En had nav het verhaal een ander beeld verwacht, met name de rug, die had ik meer doorgezakt verwacht maar ziet er toch nog recht uit zover ik kan zien op die eerste foto.


Dankje :)

Ik heb het bij een zo feitelijk mogelijke weergave gehouden, die ik - in het bestaande contact - op dezelfde manier deel/gedeeld heb met de vorige eigenaar. Ik heb met enige regelmaat contact met haar en ben ook naar haar toe open over mijn kijk op de zaken, overigens zonder verwijt. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de hele situatie niet opzettelijk is veroorzaakt of uit onwil is ontstaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:00

Oh OK :) ik vind haar er nog best OK uitzien (heb al erger gezien gehad na dracht) . Veulen ziet er ook goed uit eigenlijk, benieuwd hoe die uitgroeit.

Gisteren ben ik met een vriendin van stalling mee gegaan op jumping training in Sentower Park. Was voor mij de eerste keer dat ik op een bekend wedstrijdterrein kwam :D

Vandaag heb ik Dundee weer gereden. Wou dat gisteren ook doen maar toen was de piste net te fel bevroren en raadde mijn vriendin op de stalling het ook af, vandaag was die wel te rijden.
Mijn vriendin is me ook komen helpen.
Dundee sprong overdag de hindernis in het midden van de bak niet, ging er telkens langsaf. Zelfs over de laagste stand niet willen gaan ook alle balken op de grond en overheen stappen of draven wou die toen niet doen.
En nu enkele dagen later bij avond maar met piste verlichting aan sprong hij die hindernis met gemak, denk dat die op 70cm stond :') alleen vanaf de andere kant weigerde hij wel weer en daar kreeg ik ook tips voor van mijn vriendin. Zij legde dan de hindernis erg laag, 25cm denk ik, in eerste instantie wou Dundee er toen zelfs niet over, maar na de tips, en wat extra aansporen en toespreken (je kan dit, wij kunnen dit) ging hij er uiteindelijk overheen. Dit 3x gedaan en toen zette vriendin het in een laag kruisje. Ook dat deed Dundee eerst niet en dan na aanmoedigen weer wel :+

Uiteraard wordt hij ook met stem en aaitjes beloond als hij er toch overheen gaat.

Na een hele mooie sprong over het kruisje (50cm) zijn we ook gestopt en stapten we rustig uit.

Af en toe schrok Dundee wel eens van auto's die de parking op of af reden (parking ligt vlak naast de piste) maar zijn schrikreacties zijn heel goed te doen.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:17

Wat fijn nessinator, km's opbouwen!
En clickertraining, leuk, dat doe ik ook voor de meest uiteenlopende dingen hier.

Wat naar van Biko zeg. Dat lijkt me echt een rotziekte.

Jelske: ik deel de mening van art in deze, je geeft zelf info die voor ons niet nodig is.
Wel een leuk dier overigens!

Lekker gesprongen art!

Ik heb gisteren zo fijn gelest met Modesta, echt bizar. Ik was eens mentaal niet leeg (Mo is een zeer complex paard met een minstens zo complex verleden) en ben echt serieus aan de slag gekunnen met haar spanning.

Vandaag staat Morita op de planning maar ik kijk het weer eerst eens aan :=

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 20:20

Ik heb vandaag nog een keer een ritje gedaan met Fadon. Dinsdag ging het rijden barslecht. Ik kreeg geen greintje rechter buiging/stelling. Vandaag moest ik dan terug denken aan een tip die ik hier kreeg om dan de kant waar hij los laat, links dus, toch aan te nemen ondanks dat ik rechterstelling zocht, en het werkte! Het waren maar korte momenten, maar daar was ik al zo blij mee vandaag want ik begon een beetje te wanhopen :P

Dat blije nieuws wou ik even melden. Morgen even bijlezen wat jullie allemaal gedaan hebben de laatste tijd!

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:02

Wat goed om te horen! Dat was voor mij ook echt een eye opener hoor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:18

Hoe werkt dat dan exact? Linkerstelling vragen terwijl je rechtsom gaat? Gaat het paard dan toch naar rechterstelling?

Ik zit met datzelfde probleem bij Dundee

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:30

Ze moeten lengte gaan nemen aan de buitenkant en dat doe je door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden en niet zelf meer op de binnenteugel te gaan rijden.

Een fijne oefening die er toevallig zelf afgelopen week in de les voor geleerd heb is op de lange zijde schouder buiten en dan wijkend naar buiten de volte op draaien zonder je binnenteugel te veel te pakken, die moeten ze zelf aan gaan nemen. Dus echt puur zelf goed draaien in je lijf en je binnenbeen gebruiken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 21:50

Robijntjah schreef:
Ze moeten lengte gaan nemen aan de buitenkant en dat doe je door met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden en niet zelf meer op de binnenteugel te gaan rijden.

Een fijne oefening die er toevallig zelf afgelopen week in de les voor geleerd heb is op de lange zijde schouder buiten en dan wijkend naar buiten de volte op draaien zonder je binnenteugel te veel te pakken, die moeten ze zelf aan gaan nemen. Dus echt puur zelf goed draaien in je lijf en je binnenbeen gebruiken.

Thnx.
Ik ga het eerst aan de hand of lange teugels proberen. Hoewel hij aan de hand makkelijker de juiste buiging aanneemt dan onder het zadel.

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 09:38

Ik vroeg ook niet echt linkerstelling. Ik nam gewoon de linkerteugel aan zodat ik contact had en hield hem tegen de hals. Eerst liep hij zo scheef als een banaan. Maar door hem dan gewoon op de hoefslag te duwen verdween de Linkerstelling en werd hij recht. Dat 'duwen' ging bij ons meer met een zweepje op de schouder dan Binnenbeen, want dat laatste kent hij nog niet goed. Work in progress!

Zo meteen weer grondwerkles. Het is eindelijk een keer goed weer dus we gaan waarschijnlijk naar buiten aan de hand en oefenen op stress onder controle krijgen.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:33

Weekend *\o/* dat betekent even bijlezen en reageren voordat ik weer erg achter kom te lopen.

Iedereen die zich hier heeft gemeld, welkom!

@marley93 zal hieronder even algemeen wat typen over Elaya deze week.
Voor wat betreft je plannen en het weer is herkenbaar haha. Wel fijn dat je bezig kan met zijn verlatingsangst.

@sintara wat fijn dat je in ieder geval weer bezig bent.

@Art_Ificious, heerlijk om zo bezig te kunnen zijn met je jonkie en wat fijn dat jullie bodem zo goed is dat je zelfs hebt kunnen springen. Hoop dat die van ons vandaag/ morgen goed genoeg is om even wat te dressuren.

@Piekosjj kan me helemaal voorstellen hoe blij je dan kan zijn met die linkergalop. Wat fijn zeg! Hoe ging het verder deze dagen?

@Lyona wat leuk om zulke foto's van je paardjes te hebben. Helaas lukt dat mij met mijn mobiel niet om zulke foto's van de paardjes te maken. Bovendien ziet onze weide er op t moment ook niet zo mooit uit :') maarja dat krijg je als ze in de winter ook op de weide staan.

@nessinator wat fijn dat je dat zo samen met Stinky kan doen.
Sandy erg last van de PPID? Is er al iets wat zichtbaar voor haar werkt?

@freedomshet, he bah. wat naar. Je zou haast nav dit topic denken: vgm heeft elk paard wel iets. Kun je zelf nog iets doen ter ondersteuning? Niet fijn om hem zo te zien.

@Robijntjah wat fijn dat je zelf ook zo'n fijn gevoel hebt dan na een les. Is al heel veel waard.

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vorige post. Ik denk dat het probleem van de dunne mest van Elaya inderdaad voortkomt uit spanning. Ik dacht alleen dat dit was in verband met het weidegenootje die verhuisd is. Echter kwam ik er al snel achter dat het gaat om een paard uit de weide naast hen die op stalrust staat :') zodra die op de paddock bij hen buiten staat dan is ze rustig en wijkt ze niet van zijn zijde. Wel bijzonder om te zien omdat het niet zo is dat als ze beide buiten staan ze elkaar altijd op zoeken met draad ertussen.
Het vasthouden voelde ik alweer een tijdje. Deze week wel enorme vooruitgang gelukkig en voelde gister haast als vanouds. Maandag kwam mijn instructrice langs en zijn heel rustig opgestart. Na 15 minuten hebben we gezegd van: alleen maar even naar voren rijden op de lange zijdes en het was net alsof ze hierdoor ineens loskwam. Heel simpel eigenlijk, maar dat durf ik dan zelf niet zo goed in de blubber thuis en omdat ik dan niet zo goed weet wat er aan de hand is. Dinsdag heb ik haar goed losgerosd op advies van de osteopaat (echt een uur lang op bepaalde punten), woensdag heeft mijn stalgenootje haar een craniobehandeling gegeven (in overleg met de osteopaat, zij kennen elkaar ook goed) en gisteren had ik eigenlijk zo goed als een soepel paard terug. Althans, het was echt een enorm verschil al met afgelopen maandag en de twee weken ervoor.

Verder gaan we het trailerladen opschuiven naar het voorjaar. Ging vorige week echt heel goed en als er spoed is dan komt het sowieso goed. Erop gaan doet ze namelijk wel. Voor degene die mij helpt en mij is het nu even niet handig qua planning de komende week om dit verder op te pakken. Dus dan lekker als het straks in de avonden ook weer wat langer licht is. Verder ga ik zo maar eens even kijken naar mijn doelen. Zou ze haast vergeten :') wat had ik ook al weer opgeschreven...

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:11

Even bijlezen!

Marley: Wat goed dat het beter gaat met de verlatingsangst! Komende week beter weer (wel koud) dus hopelijk kan je dan weer aan het werk in de bak!

Sintara: Leuk zo'n paard dat op hele fijne signalen reageert. Niet makkelijk, maar wel heel leerzaam.

Art: Leuke foto's! Die had er zin in!

Piekosj: Super die linkergalop! Echt een teken dat je goed bezig bent! *\o/*

Kitty: Slechte dag kan gebeuren. En stoppen voor het 'uit de hand loopt' is soms moeilijk. Volgende keer beter!

Lyona: Jouw paarden houden zichzelf lekker actief zo :P

Ness: Wat ben jij goed bezig met lopen! Echt top!

Shet: Wat een tegenvaller... Hopelijk knap Biko snel op :(:)

Ik had daarnet grondwerkles. We zijn naar buiten gegaan met Fadon en geleerd om subtiele stress-signalen op te pikken zodat we ontploffingen kunnen voorkomen. Het zag er waarschijnlijk erg saai uit voor toeschouwers, maar Fadon moest tussendoor veel likken, kauwen en gapen, dus hij had een hoop te verwerken. Dit was één van mijn januari doelen, dus blij dat ik dit kan afvinken en dat we nu weten hoe we hier verder aan kunnen werken.