[VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:41

Mkango schreef:
En dat voor gewoon het goedkoopste halster dat ik kon vinden, want ze draagt hem op de wei. _O- Ik heb hem vijf minuten van tevoren nog schoon staan boenen in de zadelkamer, want hij zat onder de bagger. Zo glamorous, dat fotograferen. :')

Fotografie is ook de kunst van het weg werken :j

Dat het een meter buiten beeld een grote bende kan zijn, zie je toch niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:35

ikke schreef:
Mkango schreef:
En dat voor gewoon het goedkoopste halster dat ik kon vinden, want ze draagt hem op de wei. _O- Ik heb hem vijf minuten van tevoren nog schoon staan boenen in de zadelkamer, want hij zat onder de bagger. Zo glamorous, dat fotograferen. :')

Fotografie is ook de kunst van het weg werken :j

Dat het een meter buiten beeld een grote bende kan zijn, zie je toch niet :D
Precies. :')

Trouwens ook echt een gigantische shout out naar San, die mijn lieve prinsesje heeft getekend: [UK] [TEK][WIP] Auroch <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: [VOLG] Ex-renpaard Auroch in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 19:01

<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:31

Lief dagboek, alles gaat hier z'n gangetje: we rijden wat, we grondwerken wat, ik werk wat teveel om het allemaal te bekostigen. En Cripples mocht van de week meewerken in een productvideo voor een voermerk. Ik was maar alleen en had allerlei heel idyllische ideeën van de emmer in beeld en dan in de achtergrond, uit focus Auroch die gewoon rustig en ontspannen rondstapt. Nee dus. :+

Ze liep los in de kleine bak en zodra ik de zak opentrok, had mevrouw er een nieuwe obsessie bij: ze MOEST en ze ZOU de Re-Vive hebben. NU. METEEN. (Toegegeven, het ruikt en smaakt ook best lekker, hahaha.) Jammer voor haar wilde ik ook het voer zelf nog even filmen én is het een slobber, dus dat moest even weken. Ze was wóedend. :') Ik blokkeerde de emmer met slobber met m'n lichaam en op een gegeven moment was ze zo gefrustreerd dat ze zich omdraaide en een achterbeen optilde. Jammer voor haar wilde ik na het filmen nog even grondwerken, dus ik had m'n zweep naast me liggen en dat heeft ze geweten. ~~}> Daarna heeft ze zeker tien minuten lang alleen maar rondjes lopen rennen en is ze zelfs per ongeluk over de balk die op de hoefslag lag, heen gesprongen, zo gefrustreerd was ze. _O-

Op een gegeven moment stond ik met de emmer tussen m'n voeten om haar op afstand te houden en kwam ze heel liefjes naast me staan. Na een paar tellen voelde ik ineens iets tegen de achterkant van m'n benen duwen; probeerde die smiecht achter m'n rug om tussen m'n benen door bij die slobber te komen. Ik moest zó hard lachen.

Na afloop heb ik het wel weer goedgemaakt, heeft ze haar slobber gehad en hebben we nog een paar minuten wat oefeningen vanaf de grond gedaan. Alleen doordat ze zo liep te etteren had ik de instructies niet goed gelezen en was het dus wat te waterig. Vandaag heb ik dus even een stukje opnieuw gefilmd, maar dan met een iets andere opzet (eigenlijk zoals je normaal zou voeren, want ik hoefde alleen het stukje eten opnieuw te filmen), dus dat ging prima.

Voor iedereens vermaak, hier het blooperfilmpje. Let ook vooral even op het moment waarop ze de zak omgooit en vervolgens schrikt. :')

Afgelopen maandag ben ik trouwens voor said voermerk naar de stoeterij geweest waar Auroch is geboren. :+: Haar moeder was er niet - die staat momenteel in Ierland om gedekt te worden - en haar halfzusje uit 2019 ook niet, die is ook weg om gedekt te worden, maar haar twee jaar oudere halfzus was er wel, en haar jaarling halfbroertje van Bated Breath ook. Ik heb ook babyfoto's van Auroch gezien in de groeisoftware die Chasemore gebruikt. :+: Ze was vrij eh... lelijk als baby, maar wel heel herkenbaar. Daar herinnerden ze zich haar vooral als 'the box-walker' en 'headstrong,' wat ze ook nog wel een beetje is - zie bovenstaand verhaal. :') Voor mij geen probleem, zoals jullie gemerkt hebben, en voor mij is ze echt een paard uit duizenden. <3 Ze vonden het wel heel erg leuk om te horen dat ze het zo goed doet als huisdier en dat ze goed terechtgekomen is. :D De DA die ze in dienst hebben, merkte ook nog op dat de trainer er waarschijnlijk niet helemaal uit heeft weten te krijgen wat erin zit, maar dat is alleen maar mijn winst geweest. :))

Overmorgen komt de zadelmaker, dus hopelijk kunnen we na zaterdag echt kilometers gaan maken met een fatsoenlijk zadel. Dat zal het rijden ook ten goede komen, hoewel ik de laatste paar keer wel heel lekker gereden heb. Het ziet er nog niet heel bijzonder uit, maar ik merk aan mijn eigen houding dat ze steeds sterker wordt en ook haar lichaam steeds beter gaat gebruiken - wat ik voor een groot deel ook toeschrijf aan het grondwerken. Dat vond ze de eerste paar keer zó ontzettend lastig, maar ook daarin is ze onwijs verbeterd en gaat het allemaal steeds makkelijker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:17

Dat fimpje :')

"Zo many dumb ways to die" :')

Super leuk dat je naar die stoeterij bent geweest en dat ze haar nog wisten :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:22

Haha, dat filmpje :)).

Gaaf ook, die stoeterij. Lijkt me tof eens te zien. Ik ben eens in Piber geweest (de Lipizzaners), was ook enorm indrukwekkend.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:26

Ik ben grote fan van het moment waarop ze zelf de zak omgooit om er vervolgens van te schrikken, lekker slim die paarden _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:28

Haha ze heeft nog wel ruimte om dapperder te worden inderdaad :D :P maarja gewoon lekker vaak laten aanprutsen, dan went ze er vanzelf wel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:38

_San87_ schreef:
Haha, dat filmpje :)).

Gaaf ook, die stoeterij. Lijkt me tof eens te zien. Ik ben eens in Piber geweest (de Lipizzaners), was ook enorm indrukwekkend.
Piber wil ik ook ooit nog eens heen, lijkt me ook zo mooi. <3 Hier kun je ieder najaar de hengsten bezichtigen op de stoeterijen tijdens de stallion parades, dat is ook al onwijs tof. :j Mag je ook Dubawi aaien en zo, hahaha.

De foaling unit van Chasemore is ook echt fantastisch, net eens soort huiskamer. Het is een veelhoekig gebouw met vier boxen die zowel een luik naar buiten als naar binnen hebben. In het midden is een wenteltrap naar de eerste verdieping, waar de eigenaar van de stoeterij een zit- slaapkamer heeft met schuine ramen boven elke box waardoor hij vanaf daar de bevalling van elke merrie kan volgen en het personeel gewoon ongestoord hun werk kan doen. Beneden zijn, naast de boxen, nog een ruimte met al het materiaal dat ze mogelijk nodig hebben bij de bevalling als ook een kamer met monitors van de camera's en comfortabel meubilair voor de 'sitting up' staff. Binnen liggen dus ook gewoon plavuizen e.d., dus het is echt net een woning - de droom van ieder Pennymeisje, hahaha.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:15

Daar wil ik wonen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 02:14

Cripples was vandaag weer on fine form. :') We gingen een rondje over de dijk doen met Isla, een van de manegepaarden/projectje van een van de meiden die op stal werkt. Ze zijn beide nog vrij jong, maar Isla duidelijk wel een stuk dapperder. Alleen probleempje: Isla is een centimeter of 10 kleiner dan Auroch en met die kleine tinkerpasjes gaat het allemaal wat minder vlot, dus Auroch heeft een flink stuk voorop gelopen. Ze vond het retespannend, want er liepen honden, het waaide, er waren gekke schaduwen, dus eigenlijk dikke #stresspaniek en ogen op steeltjes, maar ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Op een gegeven moment werd het wat teveel en stopte ze, maar nadat Isla een paar meter voorop liep, nam Auroch het weer over, want we wilden even een stukje draven (ik wist niet dat dat mocht, maar dat mag dus gewoon, net als galopperen).

Toen we op de terugweg waren, liep er een vrouw met een ergerlijk klein keffertje (uiteraard niet aangelijnd :roll: ) dat ineens blaffend uitviel richting Auroch, maar die zette slechts een pasje opzij. Het roodborstje dat we een paar minuten eerder tegenkwamen was enger. :') Ik blijf het zo'n heerlijk paard vinden; ze is zo verschrikkelijk eerlijk. Ze vindt echt heel veel dingen eng en spannend, zeker als ik er niet naast loop, maar afgezien van een kleine 'shudder' of een pasje opzij doet ze niks, en ze is ook zo goed van vertrouwen. Gisteren in de bak was ze bang van een bosje nepbloemen dat aan een staander hing en bewoog, maar dat is één rondje een klein huppeltje (gevolgd door een aai en wat bemoedigende woorden), één rondje nog een beetje gesnuif en kijken (ook gevolgd door een aai en wat bemoedigende woorden), en daarna kijkt ze er al niet meer naar.

Bij het afzadelen vandaag arriveerde haar fanclub, dus toen ik nog wat met Auroch in de bak wilde VD'en, bleef de teller staan op twee berggeiten, twee keer stoppen met alleen haar voorbenen over de balk ter voorbereiding op het oefenen van de spagaat (vindt ze heel eng om de een of andere reden, dus dat is echt babysteps; halthouden over de balk is nu even de focus) alvorens ik half stond les te geven aan haar Number 1 Fan en met de moeder van said fan en van haar Number 2 Fan stond te praten. :') Cripples werd overigens niet vergeten, die werd genoeg geknuffeld, geaaid, vertroeteld en volgestopt met BISCUITS :wow: ™ en stond braaf stil, haha. Zolang er aandacht en/of eten is, is het ook al vrij snel goed. :+: Als er niemand anders in de bak is en het is een beetje lekker weer, ga ik regelmatig ook gewoon even op de grond naast haar zitten. Dan staat zij te doezelen en geeft me af en toe even een lipfriemel, en zit ik er lekker relaxed naast. Ik kan daar zo ontzettend van genieten en kom ook helemaal tot rust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:15

Klinkt als een perfecte dag zo <3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:15

We hebben een zadel! *\o/* Ik vond het echt megaspannend om de een of andere reden, hahaha, maar Martin, de zadelmaker, is heel rustig en kundig. Auroch vond het héél raar. Met opzadelen was ze al niet helemaal zo zeker van dat grote gevaarte op haar rug en in beweging ook niet, zeker omdat mijn balans natuurlijk ook in één klap helemaal anders is, maar ze deed zó hard haar best. :+:

In draf was ze wel wat onrustig met haar hoofd - wat Martin ook opmerkte -, maar dat leek inderdaad meer op het zoeken naar balans en naar een houding dan echt ongemak. Ze gaf verder ook geen tekenen van verzet o.i.d. en nadat we tussendoor eventjes hadden gestapt en daarna weer aandraafden, was ze al een stuk rustiger en liet ze ook al een paar keer haar hals lekker zakken.

Het is een Albion K2 geworden. Echt gloednieuw, dus alles is ook nog lekker stijf en hard, maar dat komt vanzelf goed. En waar m'n muscle memory geen probleem had met de langere beugels en de dressuurhouding, wil de conditie van m'n spieren er nog niet echt aan. Ik reed nu al 7 gaten langer dan in het renzadel, en dat is eigenlijk nog te kort, maar dat moet de komende weken allemaal even rekken en sterker worden, dus Martin zei dat ik daar vooral de tijd voor moet nemen, omdat je anders problemen krijgt met het stilhouden van je benen en het in houden van je beugels. De komende tijd wordt dus gewoon weer lekker in korte sessies rijden, zodat we er beide langzaam aan kunnen wennen. Hij was ook echt gefascineerd door mijn beugels, hahaha. Ik heb Safestyles en ik heb het plastic voor aan de binnenkant er nooit op gezet, dus ze zijn half open. :)) Ik vind ze vooral heel stijlvol, maar ook heel erg fijne beugels!

Verder gaf hij nog een compliment over hoe netjes ze al buigt in de wendingen (hebben we hard aan gewerkt vanaf de grond, dus fijn om bevestigd te krijgen dat dat z'n vruchten afwerpt! :D ) en hoeveel geluk Auroch met mij heeft en dat we zo leuk bij elkaar passen. Zo ontzettend lief. :+: Ik merkte ook wel dat ze, ondanks dat ze niet zo heel zeker was van dit gekke zadel, al heel anders reageerde op bepaalde hulpen. Veel prettiger eigenlijk vooral.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:23

Wat goed! En ach ze went er vast vanzelf aan. Ik denk dat het haar helpt in de balans en dan gaat ze het vanzelf een beetje waarderen..
Mel moet ook weer eens mishandeld door de zadelpasser binnenkort, ze vindt de wintec te smal geworden >;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:37

Heel mooi gedaan, super. Fijne zadels zijn dat ook :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:39

Yay, gefeliciteerd met je nieuwe zadel *\o/*!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:12

Super fijn!! Foto? :D

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 23:58

Yeah gefeliciteerd met je nieuwe zadel! *\o/* op naar veel veel kilometer maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:00

Thanks! Ik heb er vandaag weer even een paar minuten op gezeten en het ging al wat soepeler. We blijven gewoon lekker doorhobbelen tot ze denkt dat ze Valegro is. :D

Captain schreef:
Super fijn!! Foto? :D

Afbeelding

Ik moet nog heel erg wennen aan hoe het eruitziet, hahaha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:09

Ziet eruit als een heel fijn zadel. Ongedwongen, mooi.

Auroch moet er nog even zelf in gaan geloven :)).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:13

Lekker hoor! Ik heb een Albion voor mijn draver en ben er echt heel blij mee. Was voor mij inderdaad ook heel erg zoeken naar balans in het begin. Bij ons op het werk rijden we in van die crappy kunststof zadels met hele korte beugels omdat je er anders gewoon zo af ligt door gebrek aan steun. Dus de eerste keer met voor paardlief een zadel met fatsoenlijke ruimte (op een draver dus méga draf) en voor mij lange beugels vloog ik echt alle kanten op. Maar nu gaat 't wel ok. Meestal dan :+ Als ze enthousiast is kan ze me soms nog steeds bijna uit m'n zadel lanceren :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:54

Mooi zadel en idd fijn ongedwongen:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:23

Yessss! Staat super goed! <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:26

Ziet er inderdaad nog wat te nieuw uit maar dat hoort erbij. Mooi eenvoudig maar net genoeg steun, schat ik in. Ik denk dat je daar wel blij van gaat worden :j

Het hoofd van Aurouch is ook zo geweldig veelzeggend _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:28

Piekosjj schreef:
Lekker hoor! Ik heb een Albion voor mijn draver en ben er echt heel blij mee. Was voor mij inderdaad ook heel erg zoeken naar balans in het begin. Bij ons op het werk rijden we in van die crappy kunststof zadels met hele korte beugels omdat je er anders gewoon zo af ligt door gebrek aan steun. Dus de eerste keer met voor paardlief een zadel met fatsoenlijke ruimte (op een draver dus méga draf) en voor mij lange beugels vloog ik echt alle kanten op. Maar nu gaat 't wel ok. Meestal dan :+ Als ze enthousiast is kan ze me soms nog steeds bijna uit m'n zadel lanceren :))
Haha, ooo, dat geloof ik graag ja! Wat dat betreft is een ex-renpaard toch wel wat makkelijker, want die kunnen in principe wel redelijk klein galopperen. Het is meer de korte bochten waar ze in het begin wat moeite mee hebben.

_San87_ schreef:
Ziet eruit als een heel fijn zadel. Ongedwongen, mooi.

Auroch moet er nog even zelf in gaan geloven :)).
Ja, ze is echt niet gelukkig. :') Maar het is haar "bah, nieuwe dingen" niet gelukkig, geen "omg, au!" niet gelukkig. Dus veel liefde, beloning en aanmoediging, dan gaat ze het vanzelf waarderen. :))

ikke schreef:
Ziet er inderdaad nog wat te nieuw uit maar dat hoort erbij. Mooi eenvoudig maar net genoeg steun, schat ik in. Ik denk dat je daar wel blij van gaat worden :j

Het hoofd van Aurouch is ook zo geweldig veelzeggend _O-
Tja, wat moet ik zeggen... het is nieuw voor haar, en alles wat nieuw voor haar is, is HET MEEST VRESELIJKE OOIT. :')

Het is inderdaad een fijn zadel die je wel begeleidt naar de juiste houding, maar je ook nog genoeg vrijheid geeft om als een zoutzak te zitten als je dat wilt. :)) Doordat ik wat te kort rijd, liggen m'n benen nu nog wel tegen de wrongen aan, maar over een paar maanden zouden ze gewoon netjes over het midden van het zweetblad moeten vallen en kom ik niet eens bij de wrongen in de buurt. Ik ben vandaag al iets langer gaan zitten omdat ik de spieren aan de buitenkant van m'n onderbenen toch wat pijnlijk vond worden doordat er teveel druk op stond en dat ging niet onaardig.

Auroch kon er vandaag ook al beter mee dealen. Op de lange zijde liet ze haar hoofd al lekker zakken; het zijn vooral de bochten in draf waar ze nog wat moeite mee heeft, maar dat komt vanzelf goed. Ik heb er vandaag ook maar een minuut of 15 op gezeten; het laatste rondje met uitstappen begon ze wat hangerig te worden, een teken dat ze er vooral mentaal klaar mee is, want je ziet de radertjes echt weer flink draaien met rijden. :))

Dat is ook een van de redenen geweest dat ik haar nog een tijdje in een renzadel heb gereden: omdat ze zoveel moeite heeft met nieuwe dingen (waar de meeste volbloeden die wat dapperder zijn, echt prima tegen kunnen), vond ik en de verhuizing en het leren rijden in een bak en meteen een andere rijstijl wat teveel van het goede. Mijn idee was dat ik haar eerst aan het rijden in de bak wilde laten wennen in een rijstijl die zij gewend was, en gezien haar reactie op dit zadel en hoe snel ze weer uitgeblust is, ben ik wel blij dat ik het even zo heb aangepakt. Als het aan haar zou liggen, zou ze het liefst gewoon niet bewegen met dat gekke ding op haar rug; ze doet het omdat ik het van haar vraag, maar net als de eerste keer zonder zadel, de eerste keer over balkjes, de eerste keer in de bak, de eerste keer wat zijwaartse oefeningen, vindt ze het verschrikkelijk. :') Dus terug naar 'setting her up for success': korte sessies, simpele oefeningen, vooral rijden op stem, zodat ik alle reden heb om haar te belonen en haar (zelf)vertrouwen groter wordt. :D