Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:16

Dit was voor mij echt we een drempel hoor := ik heb de paarden aan huis dus ik ben altijd alleen. Het idee dat er niet iemand naast staat, vind ik toch wel spannend… maar die drempel hebben we nu genomen dus nu kunnen we lekker verder!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:46

*\o/* super leuk dat is ook een bijzonder moment

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 16:50

Super! Lekker van nagenieten!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:06

Aw wat stoer!!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 20:57

Aaah wat een knappe baby! *\o/*

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:08

Volgens mij moet ik hier meer over slapen dan Lissy :') ik geniet zeker nog na! Als de rest ook allemaal zo braaf blijft gaan <3

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:10

Ooww super zeg maartje! En wat een lekker uitzicht zo met die oren *\%/*

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:12

Echt super knap!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:30

Ah wat een tof moment! Zeker van genieten <3

Ik heb van de week voor het eerst beugels aan het zadeltje gehangen. Echt 0 reactie, totaal niet onder de indruk. En vandaag met de bareback pad erop wat erover heen gehangen en klein stukje gelopen. Eerste keer wat spanning maar mocht geen naam hebben, tweede keer super braaf en daar dan ook gestopt. Kriebelt zo om er een keer op te zitten. Meer niet, gewoon zitten en rondje stappen := Maar houd me nog even in, hij is pas 2,5. Maar echt heel blij met hoe hij reageert en zich gedraagt. Hij vind het vooral gek als ik niet bij hem op de grond ben en ‘zoekt’ mij dan. M’n vriend houd hem vast dus als die twee wat meer aan elkaar wennen zal het ook wel vertrouwd zijn voor hem.

Dat is wel wat ik lastig vind. Ik wil er heel graag zelf als eerste op en het rijden ook de eerste keren zelf doen maar hij heeft zoveel steun aan mij vanaf de grond.. voor hem zou het denk ik beter zijn als ik op de grond blijf en er iemand anders op laat. Maar 1 ik heb niemand in de buurt die dat durft dus moet ik iemand in huren en 2 wil ik het zelf ook graag :Y) Dus dat is nog even dilemma. Maar vandaag heb ik ook vaak geaaid en tegen hem gepraat en dan lijkt hij wel te beseffen waar ik ben :)*

Fotootje voor de leuk

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:42

Ik zou het gewoon zelf doen dan, en vanaf de grond al oefenen hem dapperder te maken zonder jou. Bijvoorbeeld door te oefenen aan de lange teugel, dat je al achter staat

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:44

Maartje_M schreef:
Ik zou het gewoon zelf doen dan, en vanaf de grond al oefenen hem dapperder te maken zonder jou. Bijvoorbeeld door te oefenen aan de lange teugel, dat je al achter staat

Dat is een goede tip en had ik inderdaad vandaag ook bedacht om wat met de lange lijnen en 'sturen' te gaan oefenen komende tijd. Denk een win win oefening voor hem :j Hij is best wel dapper maar hangt wel wat teveel aan mij nu inderdaad.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:52

Wat een goed nieuws! En wat staat het zadel hem goed. Echt een stoere gup al. Hij heeft zo’n apart kleurtje ook.

Ik wil ook wat gaan hangen al maar heb geen bareback pad of zadel. En heb iemand nodig die vanaf de grond helpt die een beetje kundig is en goed kan lezen als ik met m’n neus op haar schoft lig zeg maar.

Ik ben een beetje al aan het kijken naar een zadel. Ik wil het liefste een wow zadel gezien die eenvoudig aanpasbaar zijn. Je moet alleen weten natuurlijk wat voor een soort boom ze nodig heeft en ik heb eerlijk gezegd geen idee.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:06

Wat tof Maartje_m.
Zo ben ik er ook een keer perongeluk alleen op gekropen.
Dat is zo.n momentje dat het zo goed voelt.
Ik ben ook altijd alleen.
En zat er ook in eens boven op.

Wat een stoere capriootje.
Knap dier

Met muis word het toch wel een ander verhaal ben ik bang,die geeft mij nog niet een gevoel van klim er maar even op.
Die moet ik stapje voor stapje begeleiden.
Doe je in eens iets anders,dan staat ze toch wel strak.
Ze is de dubbele longe aan halster met singeltje om nu meester.
Klein beetje sturen zit er al op.
Volgend stapje is het kale zadeltje.
Mijn oude kn zadeltje mag nog even dienst doen.
Ben mij erg aan het verdiepen in een zadel op de groei.
Moet aanpasbaar zijn.
Ik kom er niet uit en weet niet wat ik moet.
Mijn gevoel gaat uit naar een fairfax.
Laatst bijgewerkt door roosa op 13-11-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:11

Ik ben ook al wel een paar maanden aan het hangen hoor, af en toe een keer. Ik pak het niet iedere week mee, er zijn nog zo veel dingen die ze nog moet leren. Onze focus ligt eigenlijk op sturen en remmen nu, maar ik had geen zin om aan de hand te werken dus dacht, dan maar hangen :+
Dubbele longe hebben wij nog niet gedaan, wij zijn nu ook vooral aan de lange teugel bezig zodat ze ook snapt dat ze kan stappen als ik niet aan haar hoofd sta

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:56

Wat is iedereen weer lekker actief geweest dit weekend! Wij hebben ook niet stil gezeten haha!

Niko zijn eerste stapjes met zadel en bijzet zijn gemaakt *\o/* hij was echt super braaf en vond het eigenlijk wel prima. Wel grappig te zien dat hij direct zocht naar wat verbinding.

Ook hebben we een rondje gestapt met zijn zadel met de beugels eraan, ook dat was geen enkel probleem!

Volgende keren wat meer gaan doen met wat druk op het bit. Het sturen lukt zolang ik er nog direct voor loop maar hij vind de lange lijnen positie echt vreemd dus die “knop” moet er op.
Inderdaad om sturen wat te kunnen op pakken maar ook om wat dapperder te worden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:04

Wat stoer allemaal.
Wij zijn met de trailer even weggegaan naar een nieuw stukje bos.. spannend vond hij dat..
Maar hij deed het super braaf, lekker rondje wandelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 11:11

Capriootje schreef:
Maartje_M schreef:

Dat is een goede tip en had ik inderdaad vandaag ook bedacht om wat met de lange lijnen en 'sturen' te gaan oefenen komende tijd. Denk een win win oefening voor hem :j Hij is best wel dapper maar hangt wel wat teveel aan mij nu inderdaad.

Gewoon lekker zelf doen op de Erik manier. Kan jij echt prima. Stappen kan je zo prima zelf doen, sturen. Erna even aan een lijntje voor eerste drafjes.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:08

wat goed dieseltje!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:38

Knap hoor dieseltje hoe hij al zo lekker rondloopt aan de longe.

Leuk dat je met de trailer bent weggeweest Muze!

Hier helaas wat minder tijd gehad voor mijn jonkie de afgelopen 2 weken. Ik hoop haar binnenkort weer wat meer op te pakken. En hopelijk komt er niks schokkends uit de röntgen en echo volgende week, ook dat vind ik nog wel spannend. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:47

Capriootje schreef:
Ah wat een tof moment! Zeker van genieten <3

Ik heb van de week voor het eerst beugels aan het zadeltje gehangen. Echt 0 reactie, totaal niet onder de indruk. En vandaag met de bareback pad erop wat erover heen gehangen en klein stukje gelopen. Eerste keer wat spanning maar mocht geen naam hebben, tweede keer super braaf en daar dan ook gestopt. Kriebelt zo om er een keer op te zitten. Meer niet, gewoon zitten en rondje stappen := Maar houd me nog even in, hij is pas 2,5. Maar echt heel blij met hoe hij reageert en zich gedraagt. Hij vind het vooral gek als ik niet bij hem op de grond ben en ‘zoekt’ mij dan. M’n vriend houd hem vast dus als die twee wat meer aan elkaar wennen zal het ook wel vertrouwd zijn voor hem.

Dat is wel wat ik lastig vind. Ik wil er heel graag zelf als eerste op en het rijden ook de eerste keren zelf doen maar hij heeft zoveel steun aan mij vanaf de grond.. voor hem zou het denk ik beter zijn als ik op de grond blijf en er iemand anders op laat. Maar 1 ik heb niemand in de buurt die dat durft dus moet ik iemand in huren en 2 wil ik het zelf ook graag :Y) Dus dat is nog even dilemma. Maar vandaag heb ik ook vaak geaaid en tegen hem gepraat en dan lijkt hij wel te beseffen waar ik ben :)*

Fotootje voor de leuk

[ [url=m/WFGGtL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je zelf geen ervaring hebt als "grondpersoon" het zadelmak maken dan kun je die beter inhuren en zelf erop gaan. Degene op grond is in die fase belangrijker dan degene die erop gaat zitten (mits de laatste natuurlijk niet stoort).
Je moet echt heel goed weten wat je doet als hij bv gaat rennen. Of terugkomt om bv omhoog te gaan.
Een ervaren persoon op de grond kan dat allemaal vooraf goed inschatten.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:30

Even een andere vraag, wat voeren jullie aan je jonkies?
Ik vind Niko wat schraal aan het worden, groot gedeelte spier dus dat heeft tijd nodig maar merk ook wel dat hij nu wat vaker iets doet en verder gewoon wel nog in zn blote kont buiten op het land staat hij wat schraler aan het worden is. Daarnaast even niet vergeten dat hij natuurlijk net is verhuisd dus dat heeft ook absoluut impact op zn gewicht.

Hij komt voor de nacht naar binnen en heeft dan een slowfeeder hooi hangen waar genoeg in zit (er is altijd over als hij smorgen weer naar buiten gaat)
Verder krijgt hij schep luzerne smorgens en savonds en pavo vital brokjes en die zit al hoger qua dosering als zou “moeten” hij krijgt voor zeker 800kilo terwijl hij volgens de veearts nog geen 500 kg weegt. Oow ja en er gaat zak peen in de week doorheen :')

Ik denk dus dat ik hem er nog wat extra bij wil voeren, maar wat? Zit niet te wachten op een hoge energie brok/mix om logische redenen :+
Maar waar doe ik goed aan?
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 14-11-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:31

Azu krijgt flink bijgevoerd maar die was erg mager.
Zijn balancer is in ieder geval Vitalbix Breed & Grow :)
Verder krijgt hij grasbrok/grasmelisse en Agrobs Myoflakes om aan te komen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:14

Vitalbix daily complete en Florian ruwvoermix (de basic growth en de total plus). En na arbeid krijgt ze de haferwiese muesli van Agrobs. En verder natuurlijk gewoon hooi, maar wij hebben heel arm hooi

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:28

Mijne krijgt zo goed als onbeperkt hooi. Aangevuld met Hartog digest, oerbalans en straks een klein schepje active + van vitalbix. De digest is puur voor het kauwen en hiermee eet ze netjes alles op wat ze normaal laat staan.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 16:42

Fedde krijgt vier schepjes Vitalbix Breed & Grow en Guus krijgt Vitalbix Daily Complete Timothee. Maar Luna die erbij staat, krijgt Voermeesters opfokbrok, en Fedde is nogal van: samen delen, samen spelen :+
1 schepje is met zo'n maatbekertje van de Vitalstyle Oerbalans. Perfect om af te meten :)