Het allerlaatste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:19

lies schreef:
Ik heb gewoon een shet gekocht toen mijn paard onverwacht alleen kwam te staan. Binnen een uur nadat de ander vertrokken was, stond ie er bij. Ik vind 'm heel lief, maar ben niet zo aan hem gehecht :o dus mocht mijn paard echt weg moeten om wat voor reden dan ook, of overlijden, dan zal ik 'm wrs zonder heel veel moeite verkopen/weggeven.
edit; hij krijgt wel aandacht, alleen niet echt van mij.. Hij heeft een verzorgster die hem ook rijdt.

:oo
Ik schaam me bijna hoe liefdeloos ik over m'n shet sprak, 2 jaar geleden.
Ter verdediging, ik had hem toen amper 2 maanden. Inmiddels ben ik wel dol op hem <3

Mocht mijn paard doodgaan en hij komt alleen te staan, dan weet ik eigenlijk niet wat ik zou doen. Een boel veranderd qua mening dus, in de afgelopen 2 jaar, ze kruipen toch onder je huid he, die kleine etters :))
Andersom, als hij overlijdt en mijn paard alleen staat, zou ik er wrs wel weer een shet oid bijkopen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:11

Dorien66 schreef:
vierspan schreef:
Omdat we al een aantal jaar verder zijn, ben ik benieuwd of er al mensen daadwerkelijk hun allerlaatste paard gehad hebben?

Leuk dat je dit topic een schop geeft!

Zomer 2022 schreef ik: Ik heb twee maanden geleden een 1,5-jarige gekocht… Ik ben 56 jaar :D
Intussen is Taruga bijna 4 en ben ik 58. Volgende week hoop ik voor het eerst in het zadel te zitten.

Ik denk wel dat ze mijn laatste paard zal zijn. Niet alleen vanwege mijn leeftijd t.z.t. maar om meerdere redenen.

Ik vind het een van de meest aangrijpende topics van bokt.
Knap hoor dat je nog met zo'n jong paard aan de slag wil. Ik heb er heel wat ingereden, maar ben nu heel blij met mijn steeds ouder wordende "kudde". Ik kijk ook nooit meer op Marktplaats en zo voor nieuwe aanwas, het is goed zo.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:35

Die van mij is nu 18 jaar, volgende maand 19.
Hij is nog fit, maar ik denk al wel na over zijn pensioen. Hij verdient een mooie plek.

lizy29

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:07

Ik kom dit topic voor het eerst tegen nu. Mijn huidige rijpaard is een 25 jarige merrie die we gekregen hebben. Heel lief dier waar ik af en toe eens een rondje op rij door het bos. Over een paar jaar hoop ik toch wel een iets jonger die te kunnen kopen waar ik weer wat actiever mee aan de slag kan. Maar daarvoor moeten we eerst echt meer tijd hebben en er meer financiële ruimte zijn.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:03

Hier komt ook geen nieuw paard meer. Ik ben gek op mijn huidige paard, die ik als veulen gekocht heb en nu 19 jaar oud is, maar dit is wel mijn laatste eigen. Alles word tegenwoordig zo duur dat het niet leuk meer is. Hij krijgt alles wat hij nodig is, maar als gezin moeten we daardoor ook veel laten.
Gelukkig heb ik al een bijrijdpaard waar ik nog wel een tijdje mee vooruit kan

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:29

Sjaak is ook mijn laatste paard. Ik vind het ontzettend moeilijk om hem te geven wat hij verdient. Voornamelijk qua vrijheid en keuzes maken. Het veel op stal staan in de winter en overdag op een kale kleine paddock. Ik kies er dus voor om dat niet voor een volgend paard te willen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:38

Ik heb nu meer dan 20 jaar zelf paarden. Enkele bewust voor de verkoop. Heb ze dan ook 11 jaar aan huis gehad.
Veel werk in weer en wind. Dat heb ik onderschat! Ik miste ook de pension contacten.

Mijn 8e paard op pension gezet.
Na mijn 8e paard was ik klaar. Reed er al maanden niet meer op. Fijne plek voor hem gevonden.

Toen dacht ik dat fokken wat voor mij was. Dus een hele goede merrie gekocht met in mijn achterhoofd dat ze ook onder het zadel kon, mocht het weer kriebelen.

Het fokken lukte niet door een medisch mankement. Haar 2x laten opereren. Beleerd maar ik vond geen plezier in het rijden.
Ze is gezond verkocht als rijpaard met verklaring “niet geschikt voor de fok” en flink ingeleverd maar wel met het eerlijke verhaal.

Ook had ik een kinderwens en en zag ik in de toekomst ook weinig ruimte onze planning voor de paarden.

Dus toen wilde ik echt stoppen. Rijden wilde ik echt niet meer, Geld koste het echt heel veel. En dan de zorgen of ze goed terecht komen. Gelukkig loopt de merrie in DL op 1.20-1.40 niveau en kan ik zeggen dat dat gelukt is.

ik werd zwanger. In de maand van verkoop. Dus wat doe je dan?
Je koopt een 5 maand oud merrieveulen van je staleigenaar. Voor de fok.
Ja, logisch toch? _/-\o_

Afbeelding

Ze is nu bijna 4. En drachtig :')

Afbeelding

Straks 2 paarden. Dus het gaat de verkeerde kant op.
En ik heb intussen zelfs 2 dochters.

Maar ze was wel een impuls aankoop. Dom? Ja, absoluut. Rijden doe ik nog steeds niet.. hoogstens een keer een aai over de bol.. eens per 2 weken. En fokken is in mijn geval ook geen vetpot. Ze is trouwens wel heel gaaf en mankeert nooit wat.
Dus een ander hoeft er niet voor terug te komen, want deze heeft het voor mij wel allemaal.

Dus ik droom er al wel over om paardloos te zijn. Scheelt veel geld en zorgen.

Spreek jullie over 5 jaar weer :')

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 22:54

Ik heb mijn laatste paard, inmiddels 24 jaar oude Fries. Ik rij hem al 13 jaar niet meer maar hij is mijn zielenpaard en heb hem heel hard nodig gehad en nog. De band die wij samen hebben is speciaal en door mijn slechte gezondheid kan ik na hem geen paard meer houden. Ik geef hem alles wat hij nodig heeft en hoop dat hij nog een hele tijd bij me mag blijven in goede gezondheid en zonder pijn. Ook hij heeft een medische rugzak en ik dacht dat ik hem al veel eerder kwijt zou zijn, dus voor iedere dag met hem ben ik dankbaar. Extra tijd samen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 23:53

Dit zijn ook mijn laatste paarden! Als ze ziek zijn of lijken te zijn dan ben ik de hele dag ongerust en eet/slaap ik slecht. Ook als ik vind dat er qua stalmanagement dingen niet goed gaan. Ik maak me telkens zo veel zorgen dat ik die keuze heel makkelijk kan maken: hierna nooit meer eigen paarden, alleen bijrijdpaarden!

Alleen zijn die van mij pas 10 en 13 jaar, dus ze gaan hopelijk nog 20 jaar mee. Dus heb nog 20 jaar vol met stress en zorgen voor de boeg.

En tuurlijk zijn er leuke momenten, maar momenteel wegen de zorgen zwaarder helaas.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:20

vierspan schreef:
Dorien66 schreef:
Zomer 2022 schreef ik: Ik heb twee maanden geleden een 1,5-jarige gekocht… Ik ben 56 jaar :D
Intussen is Taruga bijna 4 en ben ik 58. Volgende week hoop ik voor het eerst in het zadel te zitten.
Ik denk wel dat ze mijn laatste paard zal zijn. Niet alleen vanwege mijn leeftijd t.z.t. maar om meerdere redenen.

Ik vind het een van de meest aangrijpende topics van bokt.
Knap hoor dat je nog met zo'n jong paard aan de slag wil. Ik heb er heel wat ingereden, maar ben nu heel blij met mijn steeds ouder wordende "kudde". Ik kijk ook nooit meer op Marktplaats en zo voor nieuwe aanwas, het is goed zo.

Het was geen bewuste keuze, zo’n jong ding. Integendeel. Maar ze kwam per ongeluk op mijn pad en voldoet aan alle wensen die ik als pennymeisje al had. En ze was betaalbaar… Ik heb dure wensen :D

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:39

Daisy was ook mijn laatste :)

Ik ben, zoals jij,het type eigenaar dat zelf heel veel wilt doen. Daar kruipt veel tijd in uiteraard. Het drukt de kosten een beetje, maar het kost veel tijd.

Alles wat ik heb gedaan en gelaten voor mijn Daisy - dat was vanuit liefde en met heel mijn hart en ziel. En ik zie het mezelf niet nog eens doen, want imo was Daisy voor mij die once in a lifetime.

Onze hobby is alleen maar duurder geworden. En zondet dat once in a lifetime gevoel, denk ik niet dat ik het nog een 10 jaar kan.

Ik heb uiteindelijk voor kippen gekozen. Want ik miste het "zorgen voor" en "buiten bezig zijn".

Zeg nooit nooit - maar ik betwijfel het ten zeerste :)

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:30

Ik ben 48 en in april dit jaar mijn nieuwe paardje gekocht.
Een fjord van 19. Bewust al wat ouder.
Ze staan aan huis en vul 4 x per dag hooi netten die ik verspreid over hun paradijsje ophang en 2 keer per dag mest scheppen.

Ik verwacht niet dat ik hierna dit opnieuw ga doen en vooral ook kan doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:58

Nico12 schreef:
Wegens ziekte eigenaar heb ik een jong paard in bruikleen. Het is niet alleen de hoge kosten maar ook er is altijd wat, zorgen. Ik heb altijd gereden ook eigen paarden maar helaas nu horizontaal afgestapt in de drek. Heb er 3 weken last van gehad maar met 75 jr wellicht geluk gehad. Begin nu met springen, ik hoorde al hoe dom kun je zijn.Verstandig wellicht, het laatste paard en dan kan deze dus tot 100 jr.

Oh wow , that's the spirit . Gas erop en gaan 8-)

Ik dacht dat ik geen paard meer ging hebben. Had geen zin in het hele aankoop gedoe . Ging wel fietsen , dacht ik.

Totdat er een geweldig paard op m'n pad kwam . Zou haar nooit weg doen. Geniet ook van het rijden en verzorgen en ze staan thuis.

We hebben er 3. Na deze denk ik , dat ik zelf geen paard meer wil. Ben hartstikke gammel , en qua wedstrijden etc heb ik het zelf wel gezien. Mag nog met de kinderen mee.

We hebben nog een leuke d pony en een kleine welsh.

Ze zijn 13, 12 en 11 en gaan hopelijk nog n tijdje mee

Dus dit is wel m'n laatste paard , maar denk , dat we er nog lang 2 zullen hebben ivm kinderen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:26

Weet niet meer wat ik eerder heb gereageerd, maar ben nu 50 en heb 2 jongens van 2,5 en er zit een veulen in een van de moeders. Die wordt geboren als ik 51 ben.

Ik vind het heel dubbel. We hebben hard gewerkt om ze aan huis te hebben en deze prachtige paarden in ons bezit te mogen hebben. We zijn nog ook nog bezig met alles mooier en beter maken.

Ga ik realistisch kijken, maak ik me wel druk. Oma is 29 geworden, dus dan lopen wij tegen de 80. Ik heb 1 zoon en die doet niks meer met paarden. Ben dus absoluut van plan om eventuele kleinkinderen helemaal paardengek te maken :p

Maar toch.......het kan ook morgen over zijn en daar moet je altijd over nadenken. Toch wil ik niet stoppen met leven en voor mij zijn de paarden/dieren wel echt mijn leven.

De moeder is 17, oom/broer 25 en shet merrie 24. In principe gaan we niet meer bij kopen. Ik denk 1 shet als dat merrietje overlijdt. Dus dan zouden we in theorie eindigen met 2 jonge quarters en 2 jonge shetlanders.

Als er nu een merrietje uitkomt, moet ik wel echt voornemen dat hun familielijn hier echt stopt. Ik kan niet fokken voor verkoop.

Het nadeel is dat je niet weet hoe oud ze worden en mocht eentje onverhoopt jonger overlijden, moet je ook aan de andere paarden denken.

Ik denk dat we als het niet meer zou gaan een grote weide voor ze zoeken waar ze oud mogen worden. Verkopen zie ik niet zitten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:57

Charmaine schreef:
Hier ook momenteel laatste paard staan. Heb haar pas een krap half jaar maar heb met de 5 voorafgaande paarden zóveel gedoe gehad dat ik er ook klaar mee ben. Het was ook dit specifieke paard of al niks meer kopen. Katten komen er ook niet meer bij, alleen degene die we hebben nog. En voor de valkparkieten idem. Sterker nog als Hans, de oudste overlijdt dan zal Jopie ook moeten verkassen want die kan niet alleen blijven....

Het gaat vooral om de zorgen en verdriet als je dier ziek is en/of je afscheid moet nemen. Trek dat steeds slechter. Of eigenlijk niet meer.

Inmiddels zijn de 2 vogels er niet meer. Hans overleden en Jopie verhuist naar een heel fijn plekje. De kat is er nog. Paard heb ik afgelopen 2 jaar onwijs van genoten, maar bleek afgelopen week kissing spines en beginende spondylose te hebben. Daar gáán we weer dus |( Behandelend arts is positief gestemd en ziet nog wel een toekomst als rijpaard. Ikzelf heb zoiets van eerst geloven dan zien....

Dus nog steeds op het standpunt dat dit mijn laatste paard is. Daarna ga ik door zonder paard, maar kan ik wel de hobby voortzetten als zadelpasser. Na afronding van de opleiding en als ik daar echt energie van krijg :o

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 22:42

Uhhh dat moet uiteraard zijn: eerst zien dan geloven -O-

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:02

Rhea is in 2020 overleden, 22 jaar. Nu heb ik de 4 minipaardjes nog en het is heerlijk om iets te hebben om voor te zorgen. Ja, met dit weer ben ik ook wel eens niet blij, maar ik word wel blij van ze. Eentje kan voor de kar, er zijn 2 van 3 en 1 van 16 die met pensioen is. Rijpaard komt er vermoedelijk niet meer, dat kost veel meer tijd. De mini's staan in de tuin, de manege is achter dus dat kan verder prima. Heb wel een testament gemaakt, mijn huis en alles gaan naar Stichting Dierenlot en die zorgen ook voor een goed tehuis voor de huisdieren. Mijn moeder leeft nog, maar mijn zusje zie ik niet meer sinds ze gemeld heeft me niet te vertrouwen met de afhandeling van de nalatenschap van mijn tante. Als ze haar excuus aanbied oke, maar anders hoef ik haar nooit meer te zien. Ze was ook al boos dat mijn huis naar een goed doel gaat nou boeien, zij hebben geld genoeg, ik heb er hard voor gewerkt en ik wil dieren steunen.