Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:55

Begrijp mij niet verkeerd. Je paard heeft bijna altijd spierpijn en zorgt ook voor een scheef lijf en ze moet ook nog eens op 4 benen staan. Paarden zijn vluchtdieren en laten pijn niet makkelijk zien omdat ze dan een potentiële prooi zijn.

Hootje

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:59

Ik lees eigenlijk altijd mee omdat ik het super intressant vind hoe Mira’s proces gaat. Maar vergis je echt niet in ‘keihard hinniken’. Mijn pony was echt doodziek 2 jaar geleden (overigens geen PSSM oid) en hinnikte elke keer weer als ik aan kwam terwijl ze echt veel last ervaarde. En probeerde ondanks de pijn naar me toe te lopen. Dus dat zegt echt niet heel veel. Kijk vooral gewoon eerlijk of het nog paardwaardig is, ik zie de laatste tijd ook dat ze idd heel gespannen staat. En lief met een paardenvriendinnetje kroelen weegt niet op tegen dagelijks met heel veel spierpijn staan.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 10:01

Hootje schreef:
Ik lees eigenlijk altijd mee omdat ik het super intressant vind hoe Mira’s proces gaat. Maar vergis je echt niet in ‘keihard hinniken’. Mijn pony was echt doodziek 2 jaar geleden (overigens geen PSSM oid) en hinnikte elke keer weer als ik aan kwam terwijl ze echt veel last ervaarde. En probeerde ondanks de pijn naar me toe te lopen. Dus dat zegt echt niet heel veel. Kijk vooral gewoon eerlijk of het nog paardwaardig is, ik zie de laatste tijd ook dat ze idd heel gespannen staat. En lief met een paardenvriendinnetje kroelen weegt niet op tegen dagelijks met heel veel spierpijn staan.

Ik weet dat het niet veel zegt, maar Mira heeft echt nog kwaliteit van leven. Ik probeer echt eerlijk te kijken of het nog gaat.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:03

Ze is nu gewoon aan het kijken of ze nog iets kan betekenen voor Mira waardoor ze wat meer pijnvrij zou kunnen leven. Ze heeft al eens aangegeven dat als ze niks vind, het eerlijker is om haar te laten gaan.

Ik vind dat eigenlijk wel mooi. Nog even proberen iets te vinden en niet direct opgeven, zolang je er maar geen jaaren mee gaat sukkelen

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:08

Het is zo lastig om ze zo te zien op zo'n moment hé? ik vind het knap hoe je alles voor Mira probeert. Ik zou dat zelf eerlijk gezegd niet trekken, emotioneel gezien. Elke keer die ups en downs icm met een progressieve ziekte. Ik hoop dat jouw inspanningen beloond gaan worden, maar blijf vooral ook realistisch en zorg ook goed voor jezelf.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:10

LoveGlove schreef:
Ze is nu gewoon aan het kijken of ze nog iets kan betekenen voor Mira waardoor ze wat meer pijnvrij zou kunnen leven. Ze heeft al eens aangegeven dat als ze niks vind, het eerlijker is om haar te laten gaan.

Ik vind dat eigenlijk wel mooi. Nog even proberen iets te vinden en niet direct opgeven, zolang je er maar geen jaaren mee gaat sukkelen

Ik vind dat ook zeker heel mooi hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar ik vind een leven op pijnstilling en dan alsnog veel pijn hebben door een chronische ziekte wel echt een serieus iets. Het ging me er meer om dat hinniken en blij aan komen lopen echt geen tekens hoeven te zijn van een ‘paard die nog van het leven geniet’ uit eigen ervaring :D
Laatst bijgewerkt door Hootje op 12-08-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 10:11

Whupp schreef:
Het is zo lastig om ze zo te zien op zo'n moment hé? ik vind het knap hoe je alles voor Mira probeert. Ik zou dat zelf eerlijk gezegd niet trekken, emotioneel gezien. Elke keer die ups en downs icm met een progressieve ziekte. Ik hoop dat jouw inspanningen beloond gaan worden, maar blijf vooral ook realistisch en zorg ook goed voor jezelf.

Ik trek het ook nauwelijks. Je voelt je zo machteloos dan. Ik lig er wakker van s'nachts.
Maar ik ga echt niet zomaar opgeven als ik nog niet alles heb geprobeerd!
En dank je wel voor je lieve berichtje, het is fijn als mensen je snappen. Dat helpt mij ook.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:15

De TS is er nog maar kort achter wat dit paard mankeerd he en zoekt een weg om haar goed te kunnen managen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:19

Popstra schreef:
De TS is er nog maar kort achter wat dit paard mankeerd he en zoekt een weg om haar goed te kunnen managen!

Precies. En als een dieet heel verkeerd is zie je het effect meteen, zoals bv allergieën, maar een verbeterend dieet wat ervoor moet zorgen dat ze minder verzuurd duurt een tijdje..
Als je al een dieet gevonden hebt dat helpt.

Ik heb het gevoel dat ts daar nog niet is. Wat logisch is, want het kost tijd, je probeert iets, dat kost weer tijd...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:28

Popstra schreef:

Mee eens, kijk het het in iedergeval tot de winter aan.

Overigens werd mijn P1 paard juist aanhankelijk door pijn. Ze was wel altijd al heel erg mensgericht masr heel zelfstandig. Kwam nooit zomaar even kroelen.
Toen ze symptomatisch werd kwam ze steeds helemaal tegen me aan staan voor knuffels. Dat was voor mij een van de redenen geweest om te zeggen dat het genoeg geweest was.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:32

Wat ontzettend vervelend :(

Is het nog een idee om bij de flare-ups van haar symptomen het extra als een spierbevangenheid te benaderen? Bij pssm is de oorzaak en ontwikkeling ervan anders, maar het resultaat is pijnlijke stijve spieren.

Ik zou dan denken aan veel laten drinken. Meer dan standaard. Hoe meer hoe beter om de afvalstoffen te helpen uitplassen. Dus zorgen dat je een heerlijke elektrolyten poeder hebt met appelsmaak of daar bovenop nog appelsap toevoegend. En dan ook gelijk je grammen magnesium en zout flink verhogen. B12 kan ook nog een ding zijn.

Maar als zijstap, heeft ze nu niet last van de piroplasmose? Heb je haar al officieel laten testen via de dierenarts op lyme en tekenziektes?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:34

Hannanas schreef:
Wat ontzettend vervelend :(

Is het nog een idee om bij de flare-ups van haar symptomen het extra als een spierbevangenheid te benaderen? Bij pssm is de oorzaak en ontwikkeling ervan anders, maar het resultaat is pijnlijke stijve spieren.

Ik zou dan denken aan veel laten drinken. Meer dan standaard. Hoe meer hoe beter om de afvalstoffen te helpen uitplassen. Dus zorgen dat je een heerlijke elektrolyten poeder hebt met appelsmaak of daar bovenop nog appelsap toevoegend. En dan ook gelijk je grammen magnesium en zout flink verhogen. B12 kan ook nog een ding zijn.

Maar als zijstap, heeft ze nu niet last van de piroplasmose? Heb je haar al officieel laten testen via de dierenarts op lyme en tekenziektes?

Precies waar ik ook aan moest denken.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:24

Ach wat naar voor Mira en ook voor jou. Helaas geen tips. Ind het knap wat je doet en blijft doorpakken. Ik hoop met je mee dat ze met het koelere weer wat meer haarzelf kan gaan worden en dat het dieet langzaam aan haar goed gaat doen. Heel goed dat jehet objectief probeerd te blijft benaderen. Volg je gevoel, wanneer het genoeg is is het ook goed. Dikke knuffel voor jullie beiden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:49

Ik heb je post gelezen en een paar keer mijn reactie weg geklikt omdat ik niet te hard wil overkomen…
Ik weet hoe moeilijk een PSSM paard te managen is en ik weet hoe naar het is om een paard met pijn te zien.
Ik weet niet hoe het is om een paard te zien dat nog zoveel pijn heeft ondanks pijnstilling, gelukkig…

Maar ik weet wel, en ik wil je zeker niet voor je hoofd stoten, en ook niet paard onvriendelijk over komen, dat ik voor mijn paard dat door de pijnstilling heen nog zo lijdt het allerlaatste zou geven wat ik nog zou kunnen geven… geen lijden meer…
Als leven lijden wordt moet je op een gegeven moment een knoop doorhakken, hoe moeilijk ook.
Een paard leeft in het hier en nu en weet niet dat het morgen minder warm is, of morgen een minder pijnlijke dag wordt, een paard heeft nu pijn en lijdt nu daardoor…

Ik kan het niet zien en en niet over oordelen, maar in het geval dat jij nu en al weken omschrijft zou er voor mijn paard een definitieve keuze gemaakt worden, hoe moeilijk ook…

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe …

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:23

Een totaal andere situatie, maar mijn paard heeft extreme zomereczeem. Vorig jaar had ie zich tot bloedens toe overal kaal geschuurd, gebeten en gekrabt. Ik lag er ook nachten van wakker en heb serieus overwogen hem in te laten slapen.
Ik wilde het afgelopen seizoen doorkomen, de winter even een break van alle jeuk en aankomende zomer aanzien. Als het weer zo erg zoubzijn zou ik de knoop doorhakken.
Inmiddels zijn we een jaar verder. Zijn we verhuisd van plek en heb ik van alles uitgeprobeerd en het management aangepast voor zover mogelijk. Dit jaar staat ie er een stuk beter bij met enkel een plekje op z'n schouder en rond z'n ogen.
Heeft ie geleden? Ja, echt verschrikkelijk om elke dag zulke jeuk te hebben. Was dat paardwaardig voor hem? Nee, om eerlijk te zijn niet. Maar nu na een jaar zoeken kan ik zeggen dat het wel paardwaardig is, dat hij blij en gelukkig is. In de winter had ie er natuurlijk geen last van dus kon hij (en ik) even op adem komen. En het js verre van vergelijkbaar. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat het even tijd kost om het juiste te vinden. En ts heeft ook al aangegeven dat als ze alles geprobeerd heeft en het nog niet lukt, ze een eind aan het lijden wil maken.
Het kost nou eenmaal tijd om eventuele veranderen te zien bij ander voer/supplementen/veranderingen..
Ik kan me heel goed voorstellen dat je eerst alles wil proberen, dat je jezelf anders niet recht in de ogen kan aankijken. En het is heel makkelijk praten over een paard van een ander.
Ts diep respect voor jou hoe je hiermee omgaat en ook met de reacties omgaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:45

Ik heb voor alles wat iedereen doet voor z’n paard heel veel respect.
Maar soms moet je hele moeilijke afwegingen maken…
Pssm is progressief en zal nooit beter worden, hooguit beter te managen door de omstandigheden zoveel mogelijk ideaal te maken.
Maar als je paard ondanks de supplementen en de pijnstillers nog hevig moet lijden zou dat voor mij wel heel zwaar wegen in het welzijn van mijn paard…
Maar nogmaals dat is echt ieder voor zich , ik ken mijn eigen paard en een ander kent zijn of haar paard het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:58

Ik heb het idee dat mensen denken dat de winter het paard goed zal doen?

Dat lijkt mij dus echt niet :n

Want kou, nat en drassig is misschien nog wel meer funest dan de warmte. Het zijn allemaal triggers, een paard als dit 24/7 buiten willen houden is eigenlijk in mijn ogen onmogelijk. Je zou het paard moeten bescherm door het bij 40 graden in een koelere stal te zetten en vooral uit de zon te halen en in de winter snachts op stal omdat de spieren anders stijf van de kou gaan staan.

Maar als het dier zo pijnlijk is door de pijnstillers heen moet je je misschien afvragen voor wie je dit dan nog doet? Dat een paard nog hinnekt en kroel is echt absoluut geen graadmeter dat deed de pony van mijn schoonmoeder ook nog met een gebroken been..... Dat zegt niks.

Hoe wil je de winter in gaan met een paard die ondanks de supplementen én pijnstillers hevig aan het lijden is?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:00

Toen onze PSSM2'er ondanks al onze goede bedoelingen en vier jaar managen niet meer zonder pijnstilling kon hebben we hem ook moeten laten gaan. Maargoed, hij liet zich dan op slechte dagen tegen de grond vallen en bleef dan liggen (met of zonder spierspasmen) dus dat was snel bekeken. Hij was dan ook pas 7 jaar maargoed, leeftijd is absoluut het minst belangrijk als een paard moet lijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:04

Spenk schreef:

Want kou, nat en drassig is misschien nog wel meer funest dan de warmte. Het zijn allemaal triggers, een paard als dit 24/7 buiten willen houden is eigenlijk in mijn ogen onmogelijk. Je zou het paard moeten bescherm door het bij 40 graden in een koelere stal te zetten en vooral uit de zon te halen en in de winter snachts op stal omdat de spieren anders stijf van de kou gaan staan.

Maar als het dier zo pijnlijk is door de pijnstillers heen moet je je misschien afvragen voor wie je dit dan nog doet? Dat een paard nog hinnekt en kroel is echt absoluut geen graadmeter dat deed de pony van mijn schoonmoeder ook nog met een gebroken been..... Dat zegt niks.

Hoe wil je de winter in gaan met een paard die ondanks de supplementen én pijnstillers hevig aan het lijden is?

Nou dat inderdaad…
Sommige stappen zijn gewoon heel erg moeilijk, vooral als je er ergens weer een sprankje hoop ziet..
Maar je hebt gelijk met de winter hoor, ik zie eerlijk gezegd ook op tegen de winter nu die van mij met een peesblessure staat en niks mag, zonder bewegen wordt een natte en koude winter voor hem een hel, en dus zal ik misschien ook dan een mogelijke knoop door moeten gaan hakken…

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:14

Spenk schreef:

Volgens mij zijn er in Frankrijk geen plekken te vinden die hieraan voldoen.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:16

Klopt, het is hier niet te vergelijken qua temperatuur denk ik. Het is hier veel milder. Natuurlijk wel nat, maar zelden onder de 10 graden overdag. En ze krijgt een warme schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:22

LyonaHorse schreef:
Klopt, het is hier niet te vergelijken qua temperatuur denk ik. Het is hier veel milder. Natuurlijk wel nat, maar zelden onder de 10 graden overdag. En ze krijgt een warme schuilstal.

Dan denk ik dat je je nog niet beseft wel effect pssm op de spieren heeft....

Ik heb het ook niet over -15 maar temperaturen onder de 15 graden en regen de herfst zegmaar. Volgensmij heb je die in Frankrijk ook gewoon?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:34

Spenk schreef:
LyonaHorse schreef:

Dan denk ik dat je je nog niet beseft wel effect pssm op de spieren heeft....

Ik heb het ook niet over -15 maar temperaturen onder de 15 graden en regen de herfst zegmaar. Volgensmij heb je die in Frankrijk ook gewoon?

Ja natuurlijk is het hier ook herfst en winter. Maar ik ga Mira toch niet aan haar lot overlaten?
Ik zorg dat ze warm blijft natuurlijk.
Ik snap jullie niet, ik ga toch niet voor niks dure dekens kopen en een schuilstal bouwen? Ik snap dat de winter zwaar is, maar Mira is prima warm te houden als ik haar goed inpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:36

Was het maar zo makkelijk met een PSSM paard! Dure dekens op en schuilstal bouwen en klaar. Ik denk dat Nouvel haar paard ook in een dikke dure deken gepakt heeft staan... En nog is dat niet voldoende!

Volgensmij zegt niemand dat je je paard aan je lot over laat maar met enkel een dikke deken en schuilstal gaat een pssmer die zo symptomatisch is dat je zelfs mét pijnstillers nog pijn hebt, de winter niet doorkomen zonder pijn.

Je paard heeft toch pijn? Is er een plan gemaakt met je dierenarts hoelang je pijnstillers geven mag? Pijnstillers geven ook weer grotere kans op maagzweren bijvoorbeeld en je kunt het niet oneindig geven.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:41

Spenk schreef:
Was het maar zo makkelijk met een PSSM paard! Dure dekens op en schuilstal bouwen en klaar. Ik denk dat Nouvel haar paard ook in een dikke dure deken gepakt heeft staan... En nog is dat niet voldoende!

Volgensmij zegt niemand dat je je paard aan je lot over laat maar met enkel een dikke deken en schuilstal gaat een pssmer die zo symptomatisch is dat je zelfs mét pijnstillers nog pijn hebt, de winter niet doorkomen zonder pijn.

Je paard heeft toch pijn? Is er een plan gemaakt met je dierenarts hoelang je pijnstillers geven mag? Pijnstillers geven ook weer grotere kans op maagzweren bijvoorbeeld en je kunt het niet oneindig geven.

Zou je dan kunnen uitleggen wat het dan zo moeilijk maakt? En wat ik dan wel moet doen? Voor zover ik mijn paard ken heeft ze weinig last van kou mits je haar warm houdt. Een paar weken geleden was het s'nachts 6 graden, de eerste nacht had ik het net door en was ze heel koud en stijf en pijnlijk, de nacht erna (nog kouder) had ik haar ingepakt met dekens en had ze nergens last van.