Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hootje schreef:Ik lees eigenlijk altijd mee omdat ik het super intressant vind hoe Mira’s proces gaat. Maar vergis je echt niet in ‘keihard hinniken’. Mijn pony was echt doodziek 2 jaar geleden (overigens geen PSSM oid) en hinnikte elke keer weer als ik aan kwam terwijl ze echt veel last ervaarde. En probeerde ondanks de pijn naar me toe te lopen. Dus dat zegt echt niet heel veel. Kijk vooral gewoon eerlijk of het nog paardwaardig is, ik zie de laatste tijd ook dat ze idd heel gespannen staat. En lief met een paardenvriendinnetje kroelen weegt niet op tegen dagelijks met heel veel spierpijn staan.
LoveGlove schreef:Ze is nu gewoon aan het kijken of ze nog iets kan betekenen voor Mira waardoor ze wat meer pijnvrij zou kunnen leven. Ze heeft al eens aangegeven dat als ze niks vind, het eerlijker is om haar te laten gaan.
Ik vind dat eigenlijk wel mooi. Nog even proberen iets te vinden en niet direct opgeven, zolang je er maar geen jaaren mee gaat sukkelen
Whupp schreef:Het is zo lastig om ze zo te zien op zo'n moment hé? ik vind het knap hoe je alles voor Mira probeert. Ik zou dat zelf eerlijk gezegd niet trekken, emotioneel gezien. Elke keer die ups en downs icm met een progressieve ziekte. Ik hoop dat jouw inspanningen beloond gaan worden, maar blijf vooral ook realistisch en zorg ook goed voor jezelf.
Popstra schreef:De TS is er nog maar kort achter wat dit paard mankeerd he en zoekt een weg om haar goed te kunnen managen!
Popstra schreef:De TS is er nog maar kort achter wat dit paard mankeerd he en zoekt een weg om haar goed te kunnen managen!
Hannanas schreef:Wat ontzettend vervelend
Is het nog een idee om bij de flare-ups van haar symptomen het extra als een spierbevangenheid te benaderen? Bij pssm is de oorzaak en ontwikkeling ervan anders, maar het resultaat is pijnlijke stijve spieren.
Ik zou dan denken aan veel laten drinken. Meer dan standaard. Hoe meer hoe beter om de afvalstoffen te helpen uitplassen. Dus zorgen dat je een heerlijke elektrolyten poeder hebt met appelsmaak of daar bovenop nog appelsap toevoegend. En dan ook gelijk je grammen magnesium en zout flink verhogen. B12 kan ook nog een ding zijn.
Maar als zijstap, heeft ze nu niet last van de piroplasmose? Heb je haar al officieel laten testen via de dierenarts op lyme en tekenziektes?
Spenk schreef:Ik heb het idee dat mensen denken dat de winter het paard goed zal doen?
Dat lijkt mij dus echt niet
Want kou, nat en drassig is misschien nog wel meer funest dan de warmte. Het zijn allemaal triggers, een paard als dit 24/7 buiten willen houden is eigenlijk in mijn ogen onmogelijk. Je zou het paard moeten bescherm door het bij 40 graden in een koelere stal te zetten en vooral uit de zon te halen en in de winter snachts op stal omdat de spieren anders stijf van de kou gaan staan.
Maar als het dier zo pijnlijk is door de pijnstillers heen moet je je misschien afvragen voor wie je dit dan nog doet? Dat een paard nog hinnekt en kroel is echt absoluut geen graadmeter dat deed de pony van mijn schoonmoeder ook nog met een gebroken been..... Dat zegt niks.
Hoe wil je de winter in gaan met een paard die ondanks de supplementen én pijnstillers hevig aan het lijden is?
Spenk schreef:Ik heb het idee dat mensen denken dat de winter het paard goed zal doen?
Dat lijkt mij dus echt niet
Want kou, nat en drassig is misschien nog wel meer funest dan de warmte. Het zijn allemaal triggers, een paard als dit 24/7 buiten willen houden is eigenlijk in mijn ogen onmogelijk. Je zou het paard moeten bescherm door het bij 40 graden in een koelere stal te zetten en vooral uit de zon te halen en in de winter snachts op stal omdat de spieren anders stijf van de kou gaan staan.
Maar als het dier zo pijnlijk is door de pijnstillers heen moet je je misschien afvragen voor wie je dit dan nog doet? Dat een paard nog hinnekt en kroel is echt absoluut geen graadmeter dat deed de pony van mijn schoonmoeder ook nog met een gebroken been..... Dat zegt niks.
Hoe wil je de winter in gaan met een paard die ondanks de supplementen én pijnstillers hevig aan het lijden is?
LyonaHorse schreef:Klopt, het is hier niet te vergelijken qua temperatuur denk ik. Het is hier veel milder. Natuurlijk wel nat, maar zelden onder de 10 graden overdag. En ze krijgt een warme schuilstal.
Spenk schreef:LyonaHorse schreef:Klopt, het is hier niet te vergelijken qua temperatuur denk ik. Het is hier veel milder. Natuurlijk wel nat, maar zelden onder de 10 graden overdag. En ze krijgt een warme schuilstal.
Dan denk ik dat je je nog niet beseft wel effect pssm op de spieren heeft....
Ik heb het ook niet over -15 maar temperaturen onder de 15 graden en regen de herfst zegmaar. Volgensmij heb je die in Frankrijk ook gewoon?
Spenk schreef:Was het maar zo makkelijk met een PSSM paard! Dure dekens op en schuilstal bouwen en klaar. Ik denk dat Nouvel haar paard ook in een dikke dure deken gepakt heeft staan... En nog is dat niet voldoende!
Volgensmij zegt niemand dat je je paard aan je lot over laat maar met enkel een dikke deken en schuilstal gaat een pssmer die zo symptomatisch is dat je zelfs mét pijnstillers nog pijn hebt, de winter niet doorkomen zonder pijn.
Je paard heeft toch pijn? Is er een plan gemaakt met je dierenarts hoelang je pijnstillers geven mag? Pijnstillers geven ook weer grotere kans op maagzweren bijvoorbeeld en je kunt het niet oneindig geven.