Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:11

Daantjuh88 schreef:
Ik kom even inbreken. Jullie zijn allemaal driftig op zoek naar een paard en ik twijfel of ik wil verkopen. Maar wat zien jullie liever als koper? Paard wat al gekeurd is door verkoper, zodat je weet wat voor paard het is? Of interesseert het jullie niet en laat je hem toch weer helemaal overkeuren?

Zelf heb ik zoiets, ik laat hem keuren voor verkoop zodat ik weet wat ik op stal heb staan. (zelf gefokt, dus heb geen idee hoe hij er van binnenuit uit ziet) Maar aan de andere kant denk ik, het is wel 500,- en als ze dan nog een keer gaan keuren vind ik het zonde geld.

Er zijn meer voordelen aan zelf keuren. Je weet meteen zelf wat voor "vlees je in de kuip hebt" en kunt daar je prijs op bepalen.
Voor de koper is het een voordeel om te weten of een paard al acceptabel gekeurd is want ook al keur je als koper opnieuw dan is de kans op een koop groter.
Aan allebei de kanten een win win denk ik altijd. Verkoper kan voorsorteren op de prijs en koper weet waar ie aan toe is.

Zelf keuren is altijd aan te raden, zeker klinisch als een RX keuring niet ouder is dan 3 maanden, maar met een keuring weet je vaak dat je niet keurt voor "de kat zn viool". Dat is al heel wat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:31

anjali schreef:
MyWishMax schreef:
Ik vind gekeurd wel een enorme pre. Klinisch laat ik altijd overnieuw doen, röntgen ligt eraan hoe oud ze zijn. Ik laat ze wel beoordelen door eigen da en als die ze niet goed genoeg vindt of twijfelt gaat er wel wat over.

Voor mij geld dat paard de verzekering in moet kunnen, dus die termijnen houd ik aan. Maar helemaal in deze gekte vind ik al gekeurd echt wel een groot voordeel

Ja als je het paard wilt verzekeren moet je natuurlijk de regels van die verzekering aanhouden.

Zelfs als ik paard niet verzeker houd ik diezelfde termijnen en eisen aan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:32

Zonnebloem92 schreef:
Het is een 4-jarige PRE, nu nog hengst.
[ [url=m/mZQYi4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omg, die wil ik <3
Haha maar te laat :P GEfeliciteerd!

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:34

Oh knap dier inderdaad! Gefeliciteerd!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:43

Oeh wat n knappe PRE! Leuk zeg, al die nieuwe aanwinsten !

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:48

Daantjuh88 schreef:
Ik kom even inbreken. Jullie zijn allemaal driftig op zoek naar een paard en ik twijfel of ik wil verkopen. Maar wat zien jullie liever als koper? Paard wat al gekeurd is door verkoper, zodat je weet wat voor paard het is? Of interesseert het jullie niet en laat je hem toch weer helemaal overkeuren?

Ik zou een gekeurd paard heel fijn vinden. Zeker als het een recente keuring is. En als ik dan eventuele foto's mag voorleggen aan mijn eigen dierenarts als extra check, ben ik helemaal blij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:49

Gefeliciteerd aan degene die een pony/paard gevonden hebben! Knappe PRE idd <3

Daantjuh: Ik heb mijn merrie bij aankoop klinisch en RX laten keuren. Dat was allemaal super goed dus laat ze nu niet weer keuren, koper mag van mij uiteraard overkeuren. Ik zou persoonlijk altijd klinisch laten overkeuren, RX hangt af van hoe lang geleden de RX foto's gemaakt zijn en de leeftijd van het paard. Maar ik vind het persoonlijk wel altijd al handig als een paard gekeurd is op voorhand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:54

CalipsoLover schreef:
Gefeliciteerd aan degene die een pony/paard gevonden hebben! Knappe PRE idd <3

Daantjuh: Ik heb mijn merrie bij aankoop klinisch en RX laten keuren. Dat was allemaal super goed dus laat ze nu niet weer keuren, koper mag van mij uiteraard overkeuren. Ik zou persoonlijk altijd klinisch laten overkeuren, RX hangt af van hoe lang geleden de RX foto's gemaakt zijn en de leeftijd van het paard. Maar ik vind het persoonlijk wel altijd al handig als een paard gekeurd is op voorhand.

Maar hoe lang is dat geleden CL?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:56

Ik heb Mexx gekocht ongeveer de tijd dat jij Marie hebt gekocht hebt volgens mij CL? Wij gaan m ook verkopen, maar ik ga m eerst wel volledig laten keuren. (Ik wil gewoon weten of ie helemaal top is voor ik er de hoofdprijs voor vraag :D :D ) Nee om te dollen natuurlijk; maar er kan in 1 jaar zoveel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:12

Ik heb de mijne zo te koop gezet zonder zelf te keuren, liet ik aan de kopers of ze dat wel of niet wouden.
Moet wel zeggen, ruim een jaar daarvoor was ze rx gekeurd en die foto’s had ik nog in bezit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:27

Denken jullie ook aan de pezen? Want die zie je immers niet op Xrays.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:32

anjali schreef:

Domme vraag van een meelezer: is dat met de buigproef te observeren?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:48

Dat is wel 1 van de redenen dat je klinisch ook keurt. Je ziet niet alles, maar een goede arts ziet wel heel veel. En voelt veel meer als wij.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:53

Zertab schreef:
anjali schreef:

Volgens mij niet. De buigproef wordt ook wel spatproef genoemd en zou testen op spat.Niet op de pezen. Maar misschien vergis ik me? Volgens mij kun je de toestand van pezen alleen zien door ze te scannen.Als het anders is hoor ik het graag,ik ben geen DA.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:54

Zonnebloem92 schreef:
Het is een 4-jarige PRE, nu nog hengst.
[ [url=m/mZQYi4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi dier!

En ik lees ook alleen maar mee hoor. Ik ben vorig jaar al geslaagd :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:58

De buigproef is juist voor pezen en gewrichten, die zetten ze tijdens het buigen onder druk.
Spat zit alleen achter dus zou je dan voor geen buigproef hoeven te doen?

Mijn vorige paardje had (volkomen) spat achter, maar liep niet kreupel op de buigproef.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:28

Zertab schreef:
anjali schreef:

Mijn paard is 100% zuiver geweest met buigproeven terwijl die een flinke scheur in d'r pees had. Uitgevoerd op een goede kliniek door een kundige arts.

Een ander paard dat ik ooit wilde kopen was ook goed met de buigproef, vervolgens afgekeurd op gescheurde tussenpees. Ook onderzocht op een heel goed aangeschreven adres.

Ik heb me door mijn DA laten vertellen dat vooral blessures bij aanhechtingen duidelijk klinisch beeld geven in tegenstelling tot midbody. Schade aan tussenpees hoeft bijv. ook niet per se voor zwelling te zorgen, het kan zo zijn dat het paard alleen wat stijf of ongebalanceerd aan voelt met rijden... niet zo 123 te spotten als je het paard in kwestie nog maar nauwelijks kent :')

Na al dat medische gedoe met Fly ben ik geneigd om sowieso echo preventief te laten doen... en ik merk dat ik nogal wantrouwend ben wat gezondheid van alle "oudere" (lees: ouder dan 5 _O- ) paarden betreft. Een jonkie is dan weer een hoop werk... maar goed ik heb nu liever dat ik er om de week naast lig dan dat ik met dezelfde regelmaat DA aan de telefoon heb :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:54

Een jong paard vind ik helemaal niet minder spannend dan een ouder paard wat gezondheid betreft. Maar ik kan me voorstellen dat je dat gevoel hebt/krijgt als je een aantal keer pech hebt gehad met een (niet jong) paard.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:03

Bedankt voor jullie reactie. Mijn eerste ingeving, zelf keuren en dan de rest aan de koper over laten is dus wel favoriet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:31

Ik had bij verkoop van mijn KWPNer klinisch en RK keuren bij verkoop gedaan. Goedgekeurd is het papiertje plus de kosten voor de koper, afgekeurd voor mij. Dat blijf ik het aller eerlijkste vinden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:03

Daantjuh88 schreef:
Bedankt voor jullie reactie. Mijn eerste ingeving, zelf keuren en dan de rest aan de koper over laten is dus wel favoriet!!

Ja, afhankelijk van de prijsklasse. Bij de goedkopere dieren, begrijp ik dat je als eigenaar niet ook nog 1000 euro aan keuringskosten kwijt wilt zijn. Daar baseer je dan ook je prijs op. Vanaf midden tot hoog, wordt het wel gewaardeerd als je al hebt laten keuren.

Ik heb mijn paard nu 6 jaar. Bij aankoop volledig rx gekeurd en afgelopen januari opnieuw ivm verkoop. Ik wilde zelf niet voor verrassingen komen te staan. Als de nieuwe eigenaar opnieuw wil keuren, geen probleem, maar dan mogen ze dat zelf bekostigen

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:05

Ik lees ook mee. Hier op zoek naar een recreatiepaard ruin die lekker mee kan het bos in en af en toe de bak om het lijf goed te houden. Maar tjonge wat een bedragen, waar is mijn geldboom.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:06

_Lorette_ schreef:
Een jong paard vind ik helemaal niet minder spannend dan een ouder paard wat gezondheid betreft. Maar ik kan me voorstellen dat je dat gevoel hebt/krijgt als je een aantal keer pech hebt gehad met een (niet jong) paard.

Het is inderdaad meer gevoelsmatig, er zit niet zo super veel aan logische gedachtegang achter. Ik weet dat jonkies net zo goed helemaal kapot van binnen kunnen zijn hoor.

Niettemin als ik advertenties zit te scrollen heb ik bij elk paard ouder dan Fly zoiets van "oh, die kan toch niet goed zijn". Heel stom :') want ze was helemaal niet oud, dat is juist wat het zo verdrietig maakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:44

In die dingen is het niet handig om op je gevoel af te gaan :) als ze de eerste 7 jaar overleven, kun je er vanuit gaat dat ze redelijk stevig in elkaar zitten :)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:49

Ik heb toen ik mijn merrie kocht bijna 7 jaar geleden haar enkel klinisch laten keuren. Ze had een rontgen rapport erbij van 1,5 jaar daarvoor met enkel 1tjes op t rapport. We hadden wel afgesproken, mocht er iets klinisch niet helemaal oke zijn willen we alsnog foto’s…

Mijn veulen heb ik niet gekeurd. Hij was 5 maanden toen ik hem kocht. Als hij straks oud genoeg is om te gaan beleren zet ik hem wel eerst op de foto..

Maar ik zou persoonlijk nu nooit meer een paard kopen zonder rontgen keuren.. Ik heb zoveel ellende gehoord en gezien, ook bij jonge paarden van max 5 jaar oud :n