Noorwegen op zijn mooist.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsiebob

Re: Noorwegen op zijn mooist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:46

Wat mooi inderdaad met die wolken!

Genieten zo en veel succes de komende drukke zomertijd.
Blijf vooral posten <3

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:59

Ik geniet ook van de verslagen en de foto's in dit topic. Heel mooi wat je daar uit de grond hebt gestampt. En leuk zo, met die veulens erbij. :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:44

Wat heerlijk, ben jaloers op je omgeving. Blijf vooral updaten met foto's.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 12:01

Afgelopen weekend hebben we de hengsten weg gebracht naar hun zomer verblijf.
Zij zullen hier de komende 3 tot 4 maanden blijven.

De plaats waar ze nu staan heet Gjengedalen. En het is echt een plek in de middel of nowhere.
Het is dat ik weet dat de aarde rond is. Anders geloofde ik echt dat deze plaats het einde van de wereld was.
:')

Er is 1 weg die naar deze plaats gaat, en die weg is eeuwig lang er lijkt geen einde aan te komen.
Toen we op een gegeven moment bij de allerlaatste boerderij aan kwamen dacht ik, nu zijn we er.
Maar toen begon het pas. Over een zandweg de bergen in.
Toen we eindelijk op de plek van bestemming waren, keek ik een keer om mij heen en dacht ik “ik hoop dat we de paarden ooit nog terug gaan vinden” :?

Ze hebben de hele berg tot hun beschikking alles wat je op de foto kunt zien, daar kunnen ze ook komen.
Het is wel eens gebeurd dat er een kudde van 10 paarden stond die ze 6 weken kwijt zijn geweest. Het is zo groot, dat je geluk moet hebben om ze te zien.
Nu zijn er twee mannen die elke dag gaan kijken en proberen een oogje in het zeil te houden. Maar het wil dus niet zeggen dat ze de paarden ook elke dag kunnen vinden.
We gaan het afwachten. We gaan hopen dat alles goed gaat en dat de paarden niet in een afgrond vallen of in een snel stromende rivier terecht komen en verdrinken. Want dat kan hier allemaal. |( Maar daar gaan we niet vanuit natuurlijk. Het zijn fjordenpaarden die kunnen in de meeste gevallen heel goed voor zich zelf zorgen.

Let niet op de manen, die zijn speciaal zo geknipt, zodat ze niet gaan omvallen als ze te lang worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een filmpje.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... eed_mobile

Afbeelding

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:32

Geweldig voor ze!!

Schaapjes wegjagen hihi

Is het geen idee om ze ook een bel om te doen net zoals de schapen?
Ik zie ook vaker paarden en ezels in de Zwitserse bergen die zo wat makkelijker te vinden zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:33

Zo dat is pas een natuurgebied! Op zich wel echt een natuurlijke habitat voor ze maar ik snap dat je een beetje bezorgd bent. Als je ze kan kwijtraken dan is het wel heeeeeel groot. Met risico’s van dien. Laten we hopen dat hun oerinstinct goed ontwikkeld is en er geen rare dingen gebeuren.
Het ziet er wel prachtig uit hoor!!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:10

Ik zie je topic voor het eerst maar ga je volgen. Wauw prachtige foto's steeds :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:14

Prachtig dat je ze die kans geeft! Lopen daar nog paarden zo ‘vrij’ rond?

(En ik denk dat ik persoonlijk bang zou zijn dat ze zich bv niet meer laten vangen…. Begin maar…)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:31

Schitterend zo op de berg. Eigenlijk zou elk paard zo moeten opgroeien.
Bij Nordfjordeid kwam je met de buitenrit ook vaak een kleine kudde tegen. Alsof je dan in een sprookje terecht was gekomen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:38

Maar als je op buitenrit bv deze 2 jonge hengsten tegenkom, kom je dan niet in de problemen als je bv net ene hengstige merrie meehebt?….
(Wat vrienden van me tegengekomen zijn jaren terug op de Veluwe, daar sprong een ‘wilde’ konikhengst op een hengstige merrie met ruiter er op….

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 13:56

Zo die kunnen zeggen dat ze de ruimte hebben, gaaf zeg !

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 14:03

Een bel om doen zou een optie zijn.
Maar alles wat je om doet daar zou het paard mee achter obstakels kunnen blijven hangen.
Met alle gevolgen van dien.
Bij de koeien doen ze tegenwoordig een gps tracker om. Maar ook dan zal je een halster om band om moeten houden.
En dat vind ik dan weer dood eng. Je wil toch niet mee maken dat je paard ergens aan vast staat en niet meer los kan komen en vervolgens overlijd aan uitdroging en honger |(

Er lopen nog wel meer paarden op deze manier in de bergen. Maar niet hier in Gjengendalen.
Hier zijn dit de enigste 2. Samen met ongeveer 300 schapen.

Er zullen in dit gebied absoluut geen ruiters rijden. Misschien hier en daar een verdwaalde wandelaar, maar dan houdt het echt wel op. Er zijn wel wat vakantie hutten van de plaatselijke bevolking. Die elkaar allemaal kennen. Dus als er iets is met de paarden, dan weten ze bij wie ze dat kunnen melden.
Maar er komen niet heel veel mensen in dit gebied.

En ik ben er niet bang voor dat de paarden zich niet meer laten vangen. Ze vinden het veelte gezellig om aandacht te krijgen. Die komen echt wel zodra ze ons zien.
Maar het kan wel even zoeken worden. Volgens de mannen die ze nu in de gaten houden. Komen de dieren altijd tegen het eind van de zomer naar het dal.
Omdat het meeste gras boven in dan op raakt. En in het dal zijn minder bomen en kan je ze dus makkelijker zien.

Het komt vast goed. *D

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:22

Wauw wat een plek voor je paarden, hopelijk gaat alles goed en komen ze gewoon weer naar beneden einde vd zomer. Snap wel dat dat toch wat spannend is.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:11

Omg wat gááf!!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:13

Hingarden schreef:
Een bel om doen zou een optie zijn.
Maar alles wat je om doet daar zou het paard mee achter obstakels kunnen blijven hangen.
Met alle gevolgen van dien.
Bij de koeien doen ze tegenwoordig een gps tracker om. Maar ook dan zal je een halster om band om moeten houden.
En dat vind ik dan weer dood eng. Je wil toch niet mee maken dat je paard ergens aan vast staat en niet meer los kan komen en vervolgens overlijd aan uitdroging en honger |(

Er lopen nog wel meer paarden op deze manier in de bergen. Maar niet hier in Gjengendalen.
Hier zijn dit de enigste 2. Samen met ongeveer 300 schapen.

Er zullen in dit gebied absoluut geen ruiters rijden. Misschien hier en daar een verdwaalde wandelaar, maar dan houdt het echt wel op. Er zijn wel wat vakantie hutten van de plaatselijke bevolking. Die elkaar allemaal kennen. Dus als er iets is met de paarden, dan weten ze bij wie ze dat kunnen melden.
Maar er komen niet heel veel mensen in dit gebied.

En ik ben er niet bang voor dat de paarden zich niet meer laten vangen. Ze vinden het veelte gezellig om aandacht te krijgen. Die komen echt wel zodra ze ons zien.
Maar het kan wel even zoeken worden. Volgens de mannen die ze nu in de gaten houden. Komen de dieren altijd tegen het eind van de zomer naar het dal.
Omdat het meeste gras boven in dan op raakt. En in het dal zijn minder bomen en kan je ze dus makkelijker zien.

Het komt vast goed. *D

Het is ook een geliefde plek voor camperaars in dat nationaal park. Hier hebben wij bij gestaan (vlakbij waar jij de paardjes hebt gezet hoor)
Afbeelding

Is ergens iets afgezet of zijn ze helemaal vogelvrij?

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 15:30

BeFunny schreef:
Het is ook een geliefde plek voor camperaars in dat nationaal park. Hier hebben wij bij gestaan (vlakbij waar jij de paardjes hebt gezet hoor)
[ [url=m/8dPE2Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is ergens iets afgezet of zijn ze helemaal vogelvrij?

Het gebied is wel erg bekend om zijn zalm. Dus er zijn inderdaad wel veel vissers. En natuurlijk toeristen, die zitten overal :D

Maar je moet een heel stuk over een privé weg om te kunnen komen waar de paarden staan. Dus op het gedeelte zelf kunnen geen campers komen. Is volgens mij ook helemaal niet toegestaan op dat gedeelte.

En ja ze zijn helemaal volgel vrij. Er is in het dal een omheind stuk, waar we ze ook hebben los gelaten. Hier proberen ze aan het eind van de zomer de dieren naar toe te lokken zodat ze makkelijker te vangen zijn.
Maar verder kunnen ze heel wat afstruinen in die bergen. :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:54

Ik doelde erop dat het dan ook niet zeker is dat ze in dat gebied zullen blijven ;)

Idd op een privé weg mag je niet staan als toerist ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:14

Wat een prachtige omgeving zeg.

Ik vroeg me af hoe snel het donker wordt daar, en of je dan in de winter ook nog wel wat daglicht hebt, en hoe lang?

Scandinavië stond eigenlijk nooit op mijn bezoek lijstje, maar het voelt steeds meer alsof ik dan iets zou gaan missen.

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:40

Ach wat prachtig weer. Maar wat spannend om je paarden daar achter te laten. Wel heel goed voor hun ontwikkeling denk ik.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:42

Prairy, scandinavie is echt zo de moeite waard. Op mijn 18e 3 maanden geweest, er ging een wereld voor me open, rust, vriendelijkheid, natuur. Zo anders dan NL/zuid europa.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 07:32

BeFunny schreef:
Ik doelde erop dat het dan ook niet zeker is dat ze in dat gebied zullen blijven ;)

Idd op een privé weg mag je niet staan als toerist ;)

Nee, dat weet je nooit.
Het gebied heeft natuurlijke afzettingen zoals een meer of rivier, maar daar zouden ze natuurlijk met gemak overheen kunnen zwemmen.
In dit gebied hebben wel altijd al paarden gelopen, dus ik ga er vanuit dat het goed komt :j

Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot het hele stuk is waar ze allemaal kunnen komen.
Ik zal het eens navragen als ik één van de mannen spreek die daar nu een oogje in het zeil houden.

Hingarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 07:46

Prairy schreef:
Wat een prachtige omgeving zeg.

Ik vroeg me af hoe snel het donker wordt daar, en of je dan in de winter ook nog wel wat daglicht hebt, en hoe lang?

Scandinavië stond eigenlijk nooit op mijn bezoek lijstje, maar het voelt steeds meer alsof ik dan iets zou gaan missen.

Ja je mist zeker iets, als je Noorwegen probeert te ontwijken :D
Het enigste minpunt is, dat je slecht weer kan hebben.
Maar Noorwegen is zoooooo verschrikkelijk mooi. Daar heb je geen mooi weer voor nodig om van te kunnen genieten.
Als je met de auto door Noorwegen heen rijdt en je komt een bocht om dan denk je, wauw :):) mooier kan niet. Maar als je dan vervolgens de volgende bocht omkomt dan denk je Wow :D dit is nog mooier!

In de zomer is het bij ons tussen 24 en 3 uur s’nachts een beetje schemerig. Verder is het licht.
In de winter is het tussen half 10 en half 16 licht. De rest is het donker.
En dan hebben we ook nog dat vanaf ongeveer 15 december tot 15 januari, de zon niet boven de berg uitkomt. Dus dan zit je een hele maand in de schaduw. Maar dit is echt per huis verschillend hoe lang je zonder zon zit. Dat ligt er maar net aan hoe en waar je huis gebouwd staat. Ik ken mensen die wel 3 maanden in de schaduw zitten en dus al die tijd geen zon hebben.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:52

Ik kan het beamen prairy. Woon nu bijna 20 jaar in Noorwegen en ben nog lang niet uitgekeken hier :D
Ik snap ook al die Noren niet die massaal het land verlaten in de zomer.
Ts, wat een geweldige plek voor de paarden!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:44

Ik vind Noorwegen ook echt van zuid naar noord en van oost naar west mooi. Dit jaar gaan we meest door Zweden omdat we Noord en Oost Zweden eigenlijk nog niet hebben gezien maar we doen ook stukjes Noorwegen en hopelijk gaan we een keer de oversteek maken naar de Lofoten. Daar alleen maar langs gereden maar wil dat toch graag eens vanaf het eiland zien. Dan hebben echt alles gezien van Noorwegen o ja in Bergen zijn we ook nog niet geweest maar dat trekt ons ook niet zo . Hoogste punt in Zweden en Finland ook al gezien BTW.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:35

Bergen is toch wel een leuke stad om een keer te zien. Ben er in 2008 geweest met een hittegolf :+

Nog een paar weken dan komen we Noorwegen verkennen, dus we komen vast in de buurt :D