Ik volg jullie, al is het maar om wat slimme trucs op te doen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snippergroen schreef:Wat een ontzettend fijn en leerzaam topic! Ik geniet echt van de updates
Avalanche81 schreef:Dankjewel LDRD![]()
Dat merk ik ook wel moet ik eerlijk zeggen. De neiging om erop te gaan, en zeker als ik haar zie lopen, en wéét hoe goed ze is, en weet hoe makkelijk het is om het eruit te rijden. Ik kan een beetje rijden
En anderzijds weet ik dat dat nu nog niet kan. Dat ze er niet aan toe is. Dat het niet wijs is.
Ik ben haar aan het leren zichzelf in de parkeren naast een krukje. En ze vindt het echt heel leuk. En ik weet zeker dat als ik erop klim, ze heel voorzichtig met me gaat zijn want ik ben heus lief.
Maar het risico dat haar emmertje weer overloopt is nu veel te groot. Dingen die met normale paarden gewoon kunnen zijn voor haar veel te heftig. En rijden moet super leuk gaan worden voor haar. En ook daar mag ze leren dat ze mag aangeven wat ze vindt en of ze genoeg heeft.
Anderzijds, als ze zoveel talent heeft als ik denk, zal ze het op haar slofjes kunnenen dan hoeven we ook niet veel te trainen
Gini schreef:Ik wil hier nog even op antwoorden voordat ik het topic verder lees.
Ik neem mijn paard als voorbeeld. Mijn paard is -al zeg ik het zelf- best goed opgevoed. Ze doet braaf wat ze moet doen. Ik kan niet echt zeggen dat ik grote issues met haar heb. Wat soms wel moeilijk is, is dat ze altijd 'aan' staat. En dat ze best schrikkerig is en veel spanning opbouwt. Door de goede opvoeding heeft ze echter geleerd dat ze dit niet mag uiten in de vorm van wat door de mens slecht gedrag genoemd wordt. Ze 'schrikt' dus ter plaatse. Gisteren 'schrok' ze heel eventjes in de binnenpiste van een paar mensenstemmen. Ik heb toen als test even het omgekeerde gedaan van wat ik normaal zou doen (en eigenlijk ben ik dus even een slechte paardentrainer geweest) en binnen 2 seconden had ik een bom in mijn handen. Slecht gedrag mag niet, dus het is niet dat ze al bokken en vluchtend door de bak ging. Maar alles in haar stond strak. Haar hals- en schouderspieren trilden zelfs. Ik schrok er zelf eigenlijk een beetje van hoe snel ik de situatie kon laten escaleren.
Dit vind ik een paard dat zichzelf in de weg zit. Het is niet leuk dat een paard een interne angst voelt en schrikt bij zelfs de minste dingen. Je kan wel trainen op de uitkomst, maar de aanleg om schrikkerig te zijn kan je niet wegtrainen. Als paardentrainer moet je dus ook constant alert zijn omdat wat je doet de situatie grotendeels meebepaalt. Als ik een slechte dag heb gehad op kantoor moet ik mezelf echt even herpakken voordat ik aan de slag ga met mijn paard, terwijl een meer ongecompliceerd paard dat rothumeur van mij misschien eerder kan negeren.
Citaat:Zou ze zelf in staat zijn om keuzes te maken en op zichzelf vertrouwen, zal ze heus nog wel eens ooit schrikken maar is ze in staat over dingen na te denken en hoeft ze niet instinctief naar niveau 10 te gaan op kleine zaken.
Avalanche81 schreef:Dankjewel LDRD![]()
Dat merk ik ook wel moet ik eerlijk zeggen. De neiging om erop te gaan, en zeker als ik haar zie lopen, en wéét hoe goed ze is, en weet hoe makkelijk het is om het eruit te rijden. Ik kan een beetje rijden
En anderzijds weet ik dat dat nu nog niet kan. Dat ze er niet aan toe is. Dat het niet wijs is.
Ik ben haar aan het leren zichzelf in de parkeren naast een krukje. En ze vindt het echt heel leuk. En ik weet zeker dat als ik erop klim, ze heel voorzichtig met me gaat zijn want ik ben heus lief.
Maar het risico dat haar emmertje weer overloopt is nu veel te groot. Dingen die met normale paarden gewoon kunnen zijn voor haar veel te heftig. En rijden moet super leuk gaan worden voor haar. En ook daar mag ze leren dat ze mag aangeven wat ze vindt en of ze genoeg heeft.
Avalanche81 schreef:Citaat:Zou ze zelf in staat zijn om keuzes te maken en op zichzelf vertrouwen, zal ze heus nog wel eens ooit schrikken maar is ze in staat over dingen na te denken en hoeft ze niet instinctief naar niveau 10 te gaan op kleine zaken.
Dit is dus exact waar ik naar toe wil.
Zelf keuzes maken, zelf nadenken, en zelf afvloeien. En ik weet zeker dat ze dat kan.
Avalanche81 schreef:Snippergroen schreef:Wat een ontzettend fijn en leerzaam topic! Ik geniet echt van de updates
Dankjewel. Ik ga je vragen beantwoorden zo goed ik kan.
Ik kies wat voor gedrag ik wil en dat beloon ik. Of momenten waar ik op door wil bouwen, waar ik bewustzijn wil creëren. Dat is heel lastig zo aan te geven. Je zou eigenlijk een dag met me mee moeten lopen.
Een beloning is een prikkel, maar ook altijd een moment waar spanning los gelaten wordt, waar bevestiging gegeven wordt en dus onzekerheid weggenomen.
Ik heb nog nooit een paard overstuur gehad door te belonen. Zelfs als de grootste dwaas de verkeerde momenten beloont raken ze daar nog niet overstuur van. Je creëert wel een enorm probleem, maar nog geen overstuur paard.
Paarden raken overprikkeld op het moment dat ze teveel informatie krijgen, ze geen tijd hebben om na te denken, of op de kop krijgen voor gedrag waar ze niets aan kunnen doen.
tamary schreef:Voorwaarts en vluchtmodus liggen erg dicht bij elkaar en dat laatste wil je absoluut niet. In denk/leer modus houden is dan soms wel wat meer uitdaging qua wat ze aanleren, maar ze kunnen ten minste leren.
Hier heel blij met eentje die eerder stil staat bij snap niet/durf niet. Stuk veiliger imho hoe zeer dat ook tegen de standaard adviezen in is.
Morganlefay schreef:Het feit dat je het paard accepteert zoals het is is al heel wat. En als ik zo lees eentje die niet meer weg kan tenzij er iemand opduikt die het paard snapt en het geduld en de kennis heeft.
Heb er genoeg om mij heen gezien die even verkoopklaar werden gemaakt en dan verkocht werden.
Stalgenoot heeft een Oldenburger van 1,80, 6 jaar oud die als een 4 jarige wordt behandeld omdat....
Laat maar, iets met iets met een leftbrainer en ook nog introvert.
Dus dat emmertje overlopen dat is heel herkenbaar. Rust, regelmaat en zijn hoofd bezighouden.
Erop gaat goed. Planning is WE mede omdat ie zo slim en meedekend is.
Avalanche81 schreef:Targetten is echt zo een waanzinnige tool ook. Door je paard te leren eerst te kijken en te onderzoeken, leer je ze om niet meer vanuit hun instinct te reageren, maar na te denken, en daardoor vertraag je de tijd tussen zien en schrikken enorm, en kun je soms die hele reactie vermijden. En je paard wordt natuurlijk veel stoerder zo