[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:27

Wat een leuk paard is dat! En wat goed dat je met haar aan de slag gaat.
Ik volg jullie, al is het maar om wat slimme trucs op te doen :D . Ik heb ook zo'n merrie met lange gebruiksaanwijzing die ik wel aardig door heb maar waarvan het allerlaatste stukje nog onleesbaar is :j :') .

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:21

Wat een ontzettend fijn en leerzaam topic! Ik geniet echt van de updates :)

TS ik ben, vanuit leergierig oogpunt, nieuwsgierig naar jouw 'beloningssysteem'. Je geeft aan dat je gewenst gedrag beloont. Hoe ziet dit er dan in de dagelijkse praktijk uit? Ofwel, hoe kies je in een proces als dat van Madam wat je beloont? Een paar pagina's terug gaf je aan welke dingen jij altijd beloont, omdat je die belangrijk vindt. Ik kan me voorstellen dat het een proces is om op die meerdere beloningsmomenten te komen, om te zorgen dat het paard snapt wat er op dat moment goed is, maar ook dat je het paard niet wil overprikkelen door van begin af aan alles te belonen. Meer samengevat: hoe bouw jij je beloningssysteem op?

En dan voor later, stel je hebt een paard die al langer in jouw handen is en helemaal vertrouwd is met het 'spelletje', waarbij er in theorie veel beloning plaats vindt op een dag. Hoe kies jij dan wat je wel beloont en wat je in verloop van tijd misschien niet meer beloont?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 12:26

Dankjewel LDRD :D

Dat merk ik ook wel moet ik eerlijk zeggen. De neiging om erop te gaan, en zeker als ik haar zie lopen, en wéét hoe goed ze is, en weet hoe makkelijk het is om het eruit te rijden. Ik kan een beetje rijden :D

En anderzijds weet ik dat dat nu nog niet kan. Dat ze er niet aan toe is. Dat het niet wijs is.
Ik ben haar aan het leren zichzelf in de parkeren naast een krukje. En ze vindt het echt heel leuk. En ik weet zeker dat als ik erop klim, ze heel voorzichtig met me gaat zijn want ik ben heus lief.

Maar het risico dat haar emmertje weer overloopt is nu veel te groot. Dingen die met normale paarden gewoon kunnen zijn voor haar veel te heftig. En rijden moet super leuk gaan worden voor haar. En ook daar mag ze leren dat ze mag aangeven wat ze vindt en of ze genoeg heeft.

Anderzijds, als ze zoveel talent heeft als ik denk, zal ze het op haar slofjes kunnen :D en dan hoeven we ook niet veel te trainen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 12:42

Snippergroen schreef:

Dankjewel. Ik ga je vragen beantwoorden zo goed ik kan.
Ik kies wat voor gedrag ik wil en dat beloon ik. Of momenten waar ik op door wil bouwen, waar ik bewustzijn wil creëren. Dat is heel lastig zo aan te geven. Je zou eigenlijk een dag met me mee moeten lopen.

Een beloning is een prikkel, maar ook altijd een moment waar spanning los gelaten wordt, waar bevestiging gegeven wordt en dus onzekerheid weggenomen.
Ik heb nog nooit een paard overstuur gehad door te belonen. Zelfs als de grootste dwaas de verkeerde momenten beloont raken ze daar nog niet overstuur van. Je creëert wel een enorm probleem, maar nog geen overstuur paard.

Paarden raken overprikkeld op het moment dat ze teveel informatie krijgen, ze geen tijd hebben om na te denken, of op de kop krijgen voor gedrag waar ze niets aan kunnen doen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:57

Avalanche81 schreef:

Dat merk ik ook wel moet ik eerlijk zeggen. De neiging om erop te gaan, en zeker als ik haar zie lopen, en wéét hoe goed ze is, en weet hoe makkelijk het is om het eruit te rijden. Ik kan een beetje rijden :D

En anderzijds weet ik dat dat nu nog niet kan. Dat ze er niet aan toe is. Dat het niet wijs is.
Ik ben haar aan het leren zichzelf in de parkeren naast een krukje. En ze vindt het echt heel leuk. En ik weet zeker dat als ik erop klim, ze heel voorzichtig met me gaat zijn want ik ben heus lief.

Maar het risico dat haar emmertje weer overloopt is nu veel te groot. Dingen die met normale paarden gewoon kunnen zijn voor haar veel te heftig. En rijden moet super leuk gaan worden voor haar. En ook daar mag ze leren dat ze mag aangeven wat ze vindt en of ze genoeg heeft.

Anderzijds, als ze zoveel talent heeft als ik denk, zal ze het op haar slofjes kunnen :D en dan hoeven we ook niet veel te trainen :)

Precies dat! Dat gevoel heb ik ook met de mijne...talent is er in overvloed, maar met deze paarden moet je ervoor zorgen dat ze het met plezier gaan doen...De jaren die je bij andere paarden nodig hebt om balans en kracht te trainen kan je bij deze paarden gebruiken voor een hele goede voorbereiding vóór dat je erop gaat....En eigenlijk ben ik zelf zo ver dat ik het doel "wedstrijden" helemaal uit mijn hoofd heb gehaald. Want merkte aan mezelf dat ik toch stiekem soms wat sneller wilde (als het goed leek te gaan) dan zij aangaf...

@GabberGill Dit paard geeft mijns inziens duidelijk aan dat hij niet begrepen wordt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:01

Gini schreef:
Ik wil hier nog even op antwoorden voordat ik het topic verder lees.
Ik neem mijn paard als voorbeeld. Mijn paard is -al zeg ik het zelf- best goed opgevoed. Ze doet braaf wat ze moet doen. Ik kan niet echt zeggen dat ik grote issues met haar heb. Wat soms wel moeilijk is, is dat ze altijd 'aan' staat. En dat ze best schrikkerig is en veel spanning opbouwt. Door de goede opvoeding heeft ze echter geleerd dat ze dit niet mag uiten in de vorm van wat door de mens slecht gedrag genoemd wordt. Ze 'schrikt' dus ter plaatse. Gisteren 'schrok' ze heel eventjes in de binnenpiste van een paar mensenstemmen. Ik heb toen als test even het omgekeerde gedaan van wat ik normaal zou doen (en eigenlijk ben ik dus even een slechte paardentrainer geweest) en binnen 2 seconden had ik een bom in mijn handen. Slecht gedrag mag niet, dus het is niet dat ze al bokken en vluchtend door de bak ging. Maar alles in haar stond strak. Haar hals- en schouderspieren trilden zelfs. Ik schrok er zelf eigenlijk een beetje van hoe snel ik de situatie kon laten escaleren.
Dit vind ik een paard dat zichzelf in de weg zit. Het is niet leuk dat een paard een interne angst voelt en schrikt bij zelfs de minste dingen. Je kan wel trainen op de uitkomst, maar de aanleg om schrikkerig te zijn kan je niet wegtrainen. Als paardentrainer moet je dus ook constant alert zijn omdat wat je doet de situatie grotendeels meebepaalt. Als ik een slechte dag heb gehad op kantoor moet ik mezelf echt even herpakken voordat ik aan de slag ga met mijn paard, terwijl een meer ongecompliceerd paard dat rothumeur van mij misschien eerder kan negeren.

Thx, nu heb ik een beter beeld bij wat je bedoelde met 'zichzelf in de weg zitten'.
Als ik jouw verhaal lees, krijg ik het idee dat jouw paard heel goed is opgevoed, heel goed op jou let en jij een heel consequent persoon bent. Ze heeft alleen (naar wat ik lees hoor, ik kan er volledig naast zitten) weinig vertrouwen, in zichzelf en in haar omgeving. Dit verklaart het altijd "aan" staan, het schrikken van simpele geluiden zoals stemmen en het volledig over de flos gaan wanneer jij daarop anders reageert dan normaal (toont overdreven overlevingsinstinct waarbij ze eigenlijk zou willen vluchten maar dit niet kan, mentaal en fysiek, waardoor alle stress het lijf in schiet --> trillen). Zou ze zelf in staat zijn om keuzes te maken en op zichzelf vertrouwen, zal ze heus nog wel eens ooit schrikken maar is ze in staat over dingen na te denken en hoeft ze niet instinctief naar niveau 10 te gaan op kleine zaken.

Als ik dat mag illustreren met mijn huidige merrie, zij was ook zo netjes opgevoed door haar vorige eigenaar. Liep netjes mee, liet zich altijd netjes halsteren op optuigen en kon keurig stil staan. Maar kleine dingen konden ineens super eng zijn. Paard had een volledig strak lijf en is luchtzuiger, wat voor mij tekenen zijn dat er iets fout ging met de stress-verwerking maar ik kon er de vinger niet op leggen. Zo nu en dan rukte ze zich wel ineens los en liep je nog net niet omver. Na een aantal keer bleek er bij dit gedrag altijd wat vreemds op het erf te staan, hier liep ze op af in plaats van weg. Mijn aanpak is toen geweest om iedere keer als er iets te zien was er op af te lopen aan een lang touw en haar de keuze te laten waar ze precies wilde lopen, links, rechts naast mij of voor of achter me. De les bij de vorige eigenaar was geweest dat ze enge dingen moest negeren, voor haar zoiets als je met je ogen dicht laten opeten. Sinds ze weet dat ze een keus heeft en mag gaan kijken is ze veel minder gespannen en reageert ze zelfs helemaal niet meer op geluiden. Ze heeft zich ook niet meer losgetrokken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 13:09

Citaat:
Zou ze zelf in staat zijn om keuzes te maken en op zichzelf vertrouwen, zal ze heus nog wel eens ooit schrikken maar is ze in staat over dingen na te denken en hoeft ze niet instinctief naar niveau 10 te gaan op kleine zaken.

Dit is dus exact waar ik naar toe wil.
Zelf keuzes maken, zelf nadenken, en zelf afvloeien. En ik weet zeker dat ze dat kan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:10

Avalanche81 schreef:

<3

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:13

Avalanche81 schreef:
Citaat:
Zou ze zelf in staat zijn om keuzes te maken en op zichzelf vertrouwen, zal ze heus nog wel eens ooit schrikken maar is ze in staat over dingen na te denken en hoeft ze niet instinctief naar niveau 10 te gaan op kleine zaken.

Dit is dus exact waar ik naar toe wil.
Zelf keuzes maken, zelf nadenken, en zelf afvloeien. En ik weet zeker dat ze dat kan.

Ik weet zeker dat ze het kan (en dat dat jou gaat lukken :j )

Waar ik zo van heb genoten is dat mijn hele bange en onzekere merrie nadat ik haar dit geleerd had het later aan haar zoon heeft geleerd.

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 13:19

Dat is gaaf idd. Net als dat de Fries haar leert spelen, de oudere merrie haar leert hoe je beleefd hoort te zijn, ze leren het elkaar.
Paarden zijn goed in die dingen :j

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:19

Wat een leerzaam topic is dit aan het worden... Ik lees met veel belangstelling mee.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:27

Avalanche81 schreef:
Snippergroen schreef:

Dankjewel. Ik ga je vragen beantwoorden zo goed ik kan.
Ik kies wat voor gedrag ik wil en dat beloon ik. Of momenten waar ik op door wil bouwen, waar ik bewustzijn wil creëren. Dat is heel lastig zo aan te geven. Je zou eigenlijk een dag met me mee moeten lopen.

Een beloning is een prikkel, maar ook altijd een moment waar spanning los gelaten wordt, waar bevestiging gegeven wordt en dus onzekerheid weggenomen.
Ik heb nog nooit een paard overstuur gehad door te belonen. Zelfs als de grootste dwaas de verkeerde momenten beloont raken ze daar nog niet overstuur van. Je creëert wel een enorm probleem, maar nog geen overstuur paard.

Paarden raken overprikkeld op het moment dat ze teveel informatie krijgen, ze geen tijd hebben om na te denken, of op de kop krijgen voor gedrag waar ze niets aan kunnen doen.

Bedankt voor je uitkeg! Kan me voorstellen dat er vooral veel eigen sensitiviteit in zit. Een paard daarbij echt zíen :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 13:34

Ik lees en leer met heel veel plezier mee hier. Ook de aanvullingen van andere bokkers. Juist het zoeken naar oplossingen die bij het individuele paard passen.

Mijn eerste paard (ruin) vond bepaalde zaken (bv grondzeil of bogen met wapperlinten) ook ontzettend eng (maar bv groot landbouwverkeer vond ie niks aan). Van alles geprobeerd, maar belonen met stem, lichaam(shouding) of voedsel, niks hielp. Keer voor de grap de clicker aangeschaft en ongelooflijk, dat werkte.

De merrie die ik nu heb, moet een enorm ongeluk gehad hebben in haar jonge jaren, gezien de enorme littekens. Ook zij staat al-tijd aan. Wil met wind of regen niet op stal staan. Dan hoort ze het gevaar niet. Mijn ruin (verhaal hierboven) was verder niet bang, maar rende met haar mee (jij rent dus er zal wel iets eng zijn....) en bevestigde daarmee onbewust haar angst. Inmiddels is de ruin helaas ingeslapen en is er een 2 jarige merrie bij. Die maak je doorgaans de pis niet lauw. En zij rent niet zomaar mee met de angstige merrie. Door dat gedrag, is zelfs de oude merrie een stuk stoerder en minder bang geworden. Ze durft nu ook gewoon met regen of wind zelf in de stal te gaan staan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:31

Leuk om te lezen, ik had zelf ook zo'n getraumatiseerde merrie, maar alleen in de bak onder het zadel, buiten bomproof en blij, ik wil graag trainen in de bak dus uiteindelijk verkocht aan een ouder vrouwtje zonder bak die er heerlijk mee naar buiten gaat. Paard blij. Overigens gaan bij ons alle jonge beesten mee naast de fiets zodra ze mee kunnen lopen. Veulen van afgelopen jaar ging vanaf een maand of 2 oud mee op buitenrit met mama, maar dan naast de fiets ;). Die is nu poepmak en loopt voorop als er een paard mee moet die angstig is. Veulen loopt broodnuchter mee. Dat wordt straks een fijn dressuur paard ;) (of allrounder maar dressuur gefokt). Maar zo leuk om hier alles te volgen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:44

Ik vind het ook super leerzaam en interessant. Zeker met onze jonge ruin die zelf ook bij teveel prikkels gewoonweg ontploft.
Hierdoor wel een heel eerlijk paard; verder ook súper werkwillig. Dat zit hem zelf alleen vaak te hoog. Je weet iig wanneer je te ver bent gegaan.. :=
Zelfstandig maken doen wij echt veel met werken in de round pen (los), hier wordt ‘ie veel stoerder van, en ik merk dat dingen zoals poetsen en tutten hier heel veel in meehelpen, omdat zo’n paard dan de rust ‘moet’ bewaren. Net als wandelen. En dan mag ‘ie wel even lekker los en zijn eigen gang gaan daarna, om eventuele spanning lekker af te vloeien. Langzaamaan is dat steeds minder snel en vaak nodig. Maar we geven het gewoon veel tijd.

Geduld is in ieder geval het állerbelangrijkste bij die gevoelige paarden..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 18:29

Absoluut.

De neus is goed aan het helen weer. De wond was ook niet erg diep. Lijkt op een schaafwondje.
Het spelletje met de doekjes is nog steeds leuk, en het flesje inmiddels ook niet meer zo erg eng. Ze heeft goed onthouden dat de doekjes niet zeer doen, ook al zit er bruin spul op. Ze heeft heus goede ogen.

Maar het spelletje is wel heel grappig.

Targetten is nog voor heel veel andere dingen ook heel praktisch.

Wij hebben een heksenbezem op stal. En je voelt hem al aankomen: die is anders. En dus is hij eng.

Ik laat haar de bezem aanraken, en ze kan ook dingen pakken. En nu hebben we tenminste 1 paard dat helpt met vegen. Ze veegt niet bijzonder netjes, dat moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen. Maar ze doet haar best.

Ontzettend leuk hoe een target onmiddellijk het gevoel verandert. Want door aan te raken, te voelen, te proeven en te ruiken, kan ze onderzoeken. En dingen die je kunt onderzoeken, en bekijken zijn al snel veel minder eng.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:34

Haha grappig genoeg kom ik er nu achter dat ik ook aan targetten doe. Wanneer mijn oudste ergens wat engs ziet vraag ik haar altijd het even aan te raken voor we verder 'kunnen'. Met als resultaat dat wanneer ze wat engs ziet, ze er alvast heen loopt. Dat was een keer met een hoogwerker wat ongemakkelijk, want zeggen dat het een keer niet hoefde zodat we de mannen niet stoorden bij hun werk was geen optie. Die kerels vonden het wel grappig :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 18:40

Targetten is echt zo een waanzinnige tool ook. Door je paard te leren eerst te kijken en te onderzoeken, leer je ze om niet meer vanuit hun instinct te reageren, maar na te denken, en daardoor vertraag je de tijd tussen zien en schrikken enorm, en kun je soms die hele reactie vermijden. En je paard wordt natuurlijk veel stoerder zo :j

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:07

Fantastisch topic.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe oud is ze?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 19:36

Ze is 9. Geestelijk is ze een 4-jarige trouwens, en zo behandel ik haar dus ook.

Overigens probeer ik wel bewust persoonlijke informatie zoveel mogelijk buiten het topic te laten, om reden van privacy en om lieve mensen die hebben geprobeerd te doen wat ze konden.

Dat is nog wel een punt ook wat ik hier wil benoemen en wat ook terugkomt in de discussie over fokkerij. Deze paarden worden gefokt voor topsport. En voor de dressuur zijn paarden die sensibel zijn, en dus op hele kleine hulpen te rijden, ideaal. Paarden die veel go hebben zijn ideaal.

Maar daar komt een karakter bij dat voor heel veel mensen niet ideaal is. En nogmaals, dingen waar de meeste paarden niet moeilijk over zouden doen, zijn heel heftig voor haar. Vervolgens hebben veel mensen de volkomen logische neiging om die dingen dan maar te gaan vermijden, waardoor ze voor het paard nog veel moeilijker worden. Of wat vaak ook wordt aangeleerd, voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, want dan hebben ze geen tijd om gek te doen.
Wat vergeten wordt is dat ze dan ook geen tijd krijgen om na te denken, en om te snappen.

Deze dame is eigenlijk een heel introvert meisje. Nieuwe mensen vindt ze niet leuk, ze communiceert wel, maar zo verschrikkelijk subtiel dat heel veel mensen haar signaaltjes missen. Ze is ook best verlegen. En de houding naar anderen toe begint wel te veranderen, eens ze je kent is ze ook best mensgericht. We hebben hier een hele kleine stal, en dus altijd rust, regelmaat, geen paarden en mensen die gek doen. Dat is voor haar een ideale omgeving. En we merken ook dat ze steeds meer van zichzelf durft te laten zien, zich steeds meer geeft.

De combinatie van introversie, en haar sensibele, verlegen, maar hete karakter is wat dit zo ingewikkeld maakt, en tegelijk wil ik haar daar ook in respecteren. Zij is zoals zij is. Maar zij kan wel leren om beter met de wereld om te gaan, en tegelijk zal ik ook altijd rekening met haar moeten houden, en aanvaarden dat er dingen zijn die gewoon niet mogelijk zijn met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 19:56

Het feit dat je het paard accepteert zoals het is is al heel wat. En als ik zo lees eentje die niet meer weg kan tenzij er iemand opduikt die het paard snapt en het geduld en de kennis heeft.
Heb er genoeg om mij heen gezien die even verkoopklaar werden gemaakt en dan verkocht werden.
Stalgenoot heeft een Oldenburger van 1,80, 6 jaar oud die als een 4 jarige wordt behandeld omdat....
Laat maar, iets met iets met een leftbrainer en ook nog introvert.
Dus dat emmertje overlopen dat is heel herkenbaar. Rust, regelmaat en zijn hoofd bezighouden.
Erop gaat goed. Planning is WE mede omdat ie zo slim en meedekend is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 20:01

Voorwaarts en vluchtmodus liggen erg dicht bij elkaar en dat laatste wil je absoluut niet. In denk/leer modus houden is dan soms wel wat meer uitdaging qua wat ze aanleren, maar ze kunnen ten minste leren.
Hier heel blij met eentje die eerder stil staat bij snap niet/durf niet. Stuk veiliger imho hoe zeer dat ook tegen de standaard adviezen in is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 20:37

tamary schreef:
Voorwaarts en vluchtmodus liggen erg dicht bij elkaar en dat laatste wil je absoluut niet. In denk/leer modus houden is dan soms wel wat meer uitdaging qua wat ze aanleren, maar ze kunnen ten minste leren.
Hier heel blij met eentje die eerder stil staat bij snap niet/durf niet. Stuk veiliger imho hoe zeer dat ook tegen de standaard adviezen in is.

Precies :j

Deze paarden gaan toch wel hard, en je wilt niet dat ze dat vanuit stress doen, maar omdat het leuk is. We hebben leuk-heet en stress-heet, en we willen leuk-heet. Bij stress willen we dat ze stoppen, nadenken, kijken en onderzoeken. En dan kun je altijd nog gaan rennen, maar we gaan geen energie verspillen die we ook kunnen gebruiken om te leren en te groeien.

Morganlefay schreef:
Het feit dat je het paard accepteert zoals het is is al heel wat. En als ik zo lees eentje die niet meer weg kan tenzij er iemand opduikt die het paard snapt en het geduld en de kennis heeft.
Heb er genoeg om mij heen gezien die even verkoopklaar werden gemaakt en dan verkocht werden.
Stalgenoot heeft een Oldenburger van 1,80, 6 jaar oud die als een 4 jarige wordt behandeld omdat....
Laat maar, iets met iets met een leftbrainer en ook nog introvert.
Dus dat emmertje overlopen dat is heel herkenbaar. Rust, regelmaat en zijn hoofd bezighouden.
Erop gaat goed. Planning is WE mede omdat ie zo slim en meedekend is.

Ik heb ze ook wel voor de verkoop gehad, maar dat waren vaak paarden waar ik zelf minder lol aan had omdat ze zo braaf waren, en paarden die ik om die reden ook durfde verkopen, omdat ik wist dat er meer mensen mee konden werken en paard dan zoet bleef.
Al heb ik er weleens een verkocht, waar ik daarna van hoorde dat die helemaal niet braaf was. Na even doorgevraagd te hebben kwam ik erachter dat die 3 kg sportbrok op een dag kreeg, en maar een uurtje buiten kwam...... gelukkig hebben ze overigens wel geluisterd en daarna was ie weer gewoon zijn brave zelf. Broodnuchtere ruin was dat. Leukerd, maar voor mij echt veel te braaf :D
Deze dame komt zonder meer niet meer te koop. Die blijft bij mij tot ze stokoud is. Ik vind haar zelf veel te leuk, en haar karakter past bij mij als persoon. Maar nog een reden dat ze niet te koop komt, is omdat zij bij 95% van de mensen weer over de kling gaat, en ik zou het me nooit vergeven. Maar ik vermaak me met haar. Ze is superslim, ze heeft een enorm gevoel voor humor, en ik heb een enorme klik met haar. Ze kan ook zeldzaam lief zijn, en stiekem als niemand haar ziet is ze penny pony. Ik ben echt dol op haar.

WE is leuk!!! en wat een leuk voorbeeld van kijken naar je paard, kijken wat bij je paard past, waar je paard echt lol aan gaat beleven. Plezier in het werk is zo belangrijk. Ik zie zoveel mensen met een verbeten hoofd op hun paard zitten, want de punten en de prestaties worden zo belangrijk, en ze zijn het plezier kwijt.
Echt, echt, ik roep het altijd, ga voor het plezier met je paard. De rest is bonus.
Rijd ze goed, rijd ze eerlijk, zorg dat ze goed in hun lijf zitten, en dan ga voor de lol. Alles wat erbij komt is extra.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:24

Avalanche81 schreef:
Targetten is echt zo een waanzinnige tool ook. Door je paard te leren eerst te kijken en te onderzoeken, leer je ze om niet meer vanuit hun instinct te reageren, maar na te denken, en daardoor vertraag je de tijd tussen zien en schrikken enorm, en kun je soms die hele reactie vermijden. En je paard wordt natuurlijk veel stoerder zo :j

Goed om hier te lezen voor hoeveel je targetten in kan zetten. Ik ben (of was) niet zo van de clickertraining, maar dan vooral omdat ik niet zoveel interesse heb in vrijheidsdressuur. Niet dat ik het niet gaaf vindt bij anderen, maar niet zo mijn ding. Maar bij nader inzien wil ik de basis toch gaan leggen bij paard. Hij is bijvoorbeeld enorm bang van de wormspuit. En met targetten kan ik hem gewoon zelf laten beslissen of hij zijn snoet bij de spuit wil houden, en daarna de spuit in zijn mond wil pakken. Veel relaxter (hij is de braafheid zelve, maar als hij iets echt niet wil, gaat hij omhoog).

Herinner me nu ook dat we ooit bijrijdpaard zo heel relaxed hebben getrained met het openen van hekken in de duinen. Hij kon al targetten, en de hekken waren in twee of drie sessies gefixed. En op een hele ontspannen manier. Daarna nooit meer een probleem met de hekken. Zo fijn om dat op die manier te bereiken, spelenderwijs en zonder stress.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 22:01

Yes, yes yes!!!!! Dát is het idd. Geef ze een keuze :) leg ze uit wat je gaat doen, en met targetten krijgen ze een super eerlijke keus.

Wat we madame nu gaan leren is om zelf naar het krukje toe te komen. Ik wil namelijk dat zij kan kiezen of we gaan rijden, of wat anders gaan doen :)
Dat kan ze prima snappen, maar op die manier wordt ze nooit tegen haar wil in gedwongen om een mens te dragen, en heeft ze zelf super veel inspraak in haar training :D vandaar dat ik dat targetten zoveel gebruik :)