Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:31

mysa schreef:
Aha, er zijn dus geen wolven op de Veluwe?

Moet ik me dan eigenlijk meer zorgen maken dat een eventuele wolf een groep schapen vermoord (want dat lijkt hier in het topic niet uit te maken), of dat een van onze paarden de snikkel is en gepakt wordt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:44

Mirranda schreef:
Citaat:
Het is idd erg, maar wat nog erger is, we maken hier een drama over een handvol paarden die in Europa gedood zijn door wolven, meestal verzwakte dieren of pony's.

Helaas worden ook de paarden van grote stoeterijen (berichten vanuit Duitsland) aangevallen en dat zijn echt geen verzwakte dieren.
Er is gewoon een serieus probleem doordat het aantal roedels ongelimiteerd groeit.
Het zal je zelf gefokte dier maar zijn die je half aangevreten vind (je moet dan wachten tot DNA monster genomen kan worden voordat een VA er aan te pas komt, anders niet eens een vergoeding). Emotionele zaak dan natuurlijk en nog maar even afgezien van de kosten die je hebt gemaakt om het dier te fokken en op te laten groeien. Daar kan geen vergoeding tegenop (dat is dus een schijntje).

Verzwakt in de zin van verliezen van natuurlijke instincten, dus verdediging en vechtlust wel.
Ik heb de verschillende karakters mooi kunnen observeren in de opfok.
Fight or flight, een wolf leest in 1 oogopslag welke keuze een prooi maakt.
En daar wil ik nu net toekomen.
Ik lees hier: geen paarden meer houden door komst van wolf uit schrik om ze kwijt te raken.
Welnu, ik fok Iberische rijpaarden met scheut gezond wild bloed met beschermings instincten naar de kudde toe. Zet 1 zo'n exemplaar in je weide en je hoeft niet veel schrik meer te hebben.
Maar als je zelf blijft obteren voor warmbloeden waarvan alle genomen verzwakt zijn door te weinig genenvarieteit en die vechtlust ook niet hebben omdat ze er niet op gefokt zijn, dan kun je idd problemen hebben, net als die Duitse stoeterij.
Het is niet de grootte die bepaald of je tegen je tegenstander wint, ook grote warmbloeden vormen prooi omdat ze die instincten verloren zijn door te fokken en selecteren op sportkenmerken.
Cfr de kleine Caspian horse, niet veel groter dan een shetlander, die het tegen leeuwen opnam.
Ik weet dat mijn Sorraia - PRE Apta/lusitano/Arabier kruisingen deze vechtlust wel nog hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 17-11-20 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:48

@Palousa:Nee natuurlijk, iedereen bekijkt het vanuit zijn eigen situatie en legt accenten. Ik moet eerlijk zeggen dat als ik op een andere plek zou wonen, ik de komst van de wolven wel tof zou vinden. Maar ik woon in het bos met honden en paarden en daarnaast ken ik genoeg boeren, ook de schapenhouders die in september een aantal schapen zijn kwijtgeraakt. En dus ben ik niet blij met die wolven.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:07

@ Cambair: Duidelijk ;)

Maar het lastige is natuurlijk dat iedereen zo al zijn ras heeft en/of fokkerij heeft en ook dat heeft natuurlijk een reden. Een grote fokkerij zal misschien best een ander type paard erbij kunnen zetten die inderdaad opgewassen is tegen de wolf, maar dat is op veel locaties niet mogelijk vanwege allerlei beperkingen. Eigenlijk net als de zgn. wolfwerende omheining op veel locaties gewoon niet mogelijk is (of niet betaalbaar), nog afgezien van het nut, want blijkt na diverse verhogingen namelijk ook steeds weer achterhaald en geen belemmering voor de wolf.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:41

Karl66 schreef:
Als jij naar dunbevolkte afgelegen gebieden trekt, waar de wolf nog leeft, dan zal je moeten leren leven met de aanwezigheid van de wolf. Maar als mensen zullen we toch ook echt zelf een plek op deze aarde moeten hebben. Dat betekent omgekeerd ook dat je als wolf er rekening mee moet houden, dat als je naar één van de dichtstbevolkte plaatsen ter wereld trekt, dat er daar misschien geen plaats is voor jou als roofdier. We steken toch ook niet alle dijken door omdat we vinden dat de haring plek in onze polders moet hebben? Als je vindt dat wolven recht hebben op een territorium, waarom vind je dan dat mensen daar geen recht op hebben. Want een menselijk territorium komt nou eenmaal met verstening, weides en akkers.

Sorry moest hier erg om lachen. Wat een suffe wolf dat hij niet even google maps en wikipedia heeft geraadpleegd voordat hij naar Nederland kwam, dan had ie geweten dat het hier al heel druk is :+

En wat betreft die haring en de dijken, breng de natuurmensen niet op ideeen hoor want ze gaan het doen. Sterker nog ze hebben het al gedaan geloof ik, ergens in de buurt van Rotterdam meen ik. Misschien niet voor de haring maar dan wel voor andere diertjes en plantjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:45

irmaz schreef:
Karl66 schreef:
Als jij naar dunbevolkte afgelegen gebieden trekt, waar de wolf nog leeft, dan zal je moeten leren leven met de aanwezigheid van de wolf. Maar als mensen zullen we toch ook echt zelf een plek op deze aarde moeten hebben. Dat betekent omgekeerd ook dat je als wolf er rekening mee moet houden, dat als je naar één van de dichtstbevolkte plaatsen ter wereld trekt, dat er daar misschien geen plaats is voor jou als roofdier. We steken toch ook niet alle dijken door omdat we vinden dat de haring plek in onze polders moet hebben? Als je vindt dat wolven recht hebben op een territorium, waarom vind je dan dat mensen daar geen recht op hebben. Want een menselijk territorium komt nou eenmaal met verstening, weides en akkers.

Sorry moest hier erg om lachen. Wat een suffe wolf dat hij niet even google maps en wikipedia heeft geraadpleegd voordat hij naar Nederland kwam, dan had ie geweten dat het hier al heel druk is :+

Ook heel zielig voor ons mensen; we hebben nergens plek voor onszelf; overal die nare natuur....

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:50

Ik heb mijn mini vorig jaar hengst gelaten, vooral om de zwervende wolf die toen in de buurt zat, die al achter een groep jaarling warmbloedhengsten aan had gezeten. Toen de mini 1 jaar was hapte er speels een grote hond naar hem en hij stond meteen op 2 benen en haalde uit. Naar een wolf toe prima maar verder zit ik helemaal niet te wachten op dat soort gedrag. Ik wil dat gedrag liever niet bij onze hond of een klein kind dat wellicht iets onhandigs doet. Dat gedrag is er niet voor niets uitgefokt en we castreren ook zoveel hengsten met een rede.

Overigens heb ik ook weleens gelezen dat je er bijvoorbeeld een ezel of alpaca bij moet zetten, want die zouden slaan ipv vluchten. Maar die worden net zo goed gepakt. Net als dat gezegd wordt dat wolven niet dicht bij huizen komen, stallen niet ingaan, buiten blijven met rasters van 1.20 etc. Ik vertrouw niet zo op zaken waarvan in het buitenland al in de praktijk is gebleken dat het anders is.

Wolven die overlast veroorzaken, regelmatig iets anders dan wild pakken, de dicht bij mensen komen etc. daar moet gewoon wat aan gedaan worden. En dat kan prima want ze doen het in Frankrijk ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:24

irmaz schreef:
Karl66 schreef:

En wat betreft die haring en de dijken, breng de natuurmensen niet op ideeen hoor want ze gaan het doen. Sterker nog ze hebben het al gedaan geloof ik, ergens in de buurt van Rotterdam meen ik. Misschien niet voor de haring maar dan wel voor andere diertjes en plantjes.

Je moet het anders zien. In de natuur heerst hiërarchie, het dier dat bovenaan in de volgorde staat bepaalt wat erin gebeurt, niet het dier wat onderaan staat. Een wolf zal een jakhals uit zijn territorium jagen als daar niet zoveel ruimte is en die jakhals de vos. Dieren, inclusief de wolf, zien mensen als de soort die helemaal bovenaan staat. Het is dus heel natuurlijk om te zeggen dat dit dichtbevolkte, op de zee gewonnen gebied ons territorium is en dat ze moeten oprotten. Een wolf snapt dat, dat is hou natuur werkt. Wat ze niet snappen is dat we ons zwakker opstellen en ze de ruimte in ons territorium geven. Daarmee geef je ze namelijk de indruk dat ze onze positie over kunnen nemen.

Het grootste gedeelte van de wereld is niet zo dichtbevolkt en daar is voldoende ruimte voor de wolf. Ze in ons dichtbevolkte territorium toelaten is daarentegen onnatuurlijk.

jobamara

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 19:11

Miranda, precies dat dus, wachten op de BIJ12 dat nooit.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:27

Mirranda schreef:
@ Cambair: Duidelijk ;)

Maar het lastige is natuurlijk dat iedereen zo al zijn ras heeft en/of fokkerij heeft en ook dat heeft natuurlijk een reden. Een grote fokkerij zal misschien best een ander type paard erbij kunnen zetten die inderdaad opgewassen is tegen de wolf, maar dat is op veel locaties niet mogelijk vanwege allerlei beperkingen. Eigenlijk net als de zgn. wolfwerende omheining op veel locaties gewoon niet mogelijk is (of niet betaalbaar), nog afgezien van het nut, want blijkt na diverse verhogingen namelijk ook steeds weer achterhaald en geen belemmering voor de wolf.

Ik had het op de persoon die schreef dat ze geen paarden meer zou nemen als de wolf blijft.
Daarom antwoord ik: dat is niet nodig, er bestaan ook paarden die zich verweren tegen wolven.
Probleem wordt hier zo opgeklopt alsof wolven elke dag paarden vreten. Hier wordt een verkeerd beeld geschept. Omdat het elders in die omstandigheden gebeurde is het dus overal onveilig.
Niet dus. Dat bewezen de paarden op de hoogvlaktes in Roemenië. Gezien de concentratie van wolven op hoogvlaktes dus een bewijs dat bepaalde paarden soorten zich voldoende verweren.
Ik heb al info gekregen van Rick Van Malssen, die blijkbaar in Zweden woont en wolven expert is.
Hij vertelde me dat zijn buurman zijn paarden in bos laat lopen zodat ze zelf hun kostje samenscharrelen en de paarden helpen de wolven te verjagen.
Door nauwgezet onderwerp wolf te volgen weet ik dat hier een misplaatste opgeklopte hysterie heerst.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:30

Deel weggehaald omdat ik niet houd van in het openbaar met modder gooien.

Edit: het is maar wat je hysterie noemt. Ik noem het (in elk geval waar het mijzelf betreft) gewoon realisme.
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-11-20 19:58, in het totaal 4 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:31

Karl66 schreef:
Je moet het anders zien. In de natuur heerst hiërarchie, het dier dat bovenaan in de volgorde staat bepaalt wat erin gebeurt, niet het dier wat onderaan staat. Een wolf zal een jakhals uit zijn territorium jagen als daar niet zoveel ruimte is en die jakhals de vos. Dieren, inclusief de wolf, zien mensen als de soort die helemaal bovenaan staat. Het is dus heel natuurlijk om te zeggen dat dit dichtbevolkte, op de zee gewonnen gebied ons territorium is en dat ze moeten oprotten. Een wolf snapt dat, dat is hou natuur werkt. Wat ze niet snappen is dat we ons zwakker opstellen en ze de ruimte in ons territorium geven. Daarmee geef je ze namelijk de indruk dat ze onze positie over kunnen nemen.

Het grootste gedeelte van de wereld is niet zo dichtbevolkt en daar is voldoende ruimte voor de wolf. Ze in ons dichtbevolkte territorium toelaten is daarentegen onnatuurlijk.

Beste Karl, jij moet het anders zien.
Wij zijn een invasieve soort die voor veel problemen zorgt, waardoor de natuur zodanig verstoord wordt dat er allerlei miserie van komt.
De wolf is hier wel degelijk op zijn plaats, beste vriend. En dat om wildbestand gezond te houden en ernstige virus uitbraken te helpen voorkomen, je volgt toch de actualiteit neem ik aan?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:32

mysa schreef:
Ik zou eerlijk gezegd Rick van Malssen niet direct als een autoriteit op dit gebied beschouwen. Of nou ja, zelfbenoemd wolven expert.

Dat doet niet perse terzake, feit is dat paarden de wolven verjagen

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:44

Zal best, beetje redelijke kudde met wat hengsten, daar zou ik me ook niet zo veel zorgen om maken. Hoewel er toch laatst in Dld een aanval op jaarlingen van een heel groot ras was, was dacht ik ook een redelijke kudde, waar die in stonden.
Moet wel ergens in de facebook-groep 'Wolf en Paard' staan.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:06

Yep kudde Hannoveranen, stonden volgens mij ook volwassen dieren bij. Probleem met al die experts is dat ze wolven fantastisch vinden en precies zeggen wat ze uitkomt om te zorgen dat er draagvlak is om die beesten hun gang te laten gaan.
Dat ze wild lekkerder vinden dan schapen, niet achter paarden aangaan, keurig achter 1.20 stroomhekjes blijven, alleen snachts jagen, bang zijn van mensen, niet bij huizen en gebouwen in de buurt komen etc. Dus niks om bang voor te bang, allemaal hysterisch gedoe en roodkapje syndromen.

Helaas hebben we inmiddels al veel gezien en gehoord over vrij atypische wolven die zich totaal niet volgens het boekje van de experts gedragen. Terwijl de populatie helemaal niet zo groot is. Dus nee het is geen feit dat paarden wolven verjagen, meeste van dat soort feiten zijn leugens van zogenaamde wolvenexperts.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:17

Tja, nou weet je, ik ken een paar 'wolvenexperts', biologen, ecologen, boswachters. En ik zit heel vaak op één lijn met ze mbt veel onderwerpen. Alleen bij het onderwerp wolf gaat het mis. Wij krijgen vaak het verwijt dat we de emotie laten spreken. Maar wat ze niet zien, is dat ze dat zelf ook doen. En dan krijg je van die vervelende welles-nietes discussies op social media.
Maar wat ik wel echt flauw vind is dat wanneer je een onderbouwde, inhoudelijke maar kritische vraag stelt, er bij sommigen geen antwoord komt maar een roodkapje-sneer of ze verwijderen gewoon je vraag. Echt niet constructief.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:55

mysa schreef:
Tja, nou weet je, ik ken een paar 'wolvenexperts', biologen, ecologen, boswachters. En ik zit heel vaak op één lijn met ze mbt veel onderwerpen. Alleen bij het onderwerp wolf gaat het mis. Wij krijgen vaak het verwijt dat we de emotie laten spreken. Maar wat ze niet zien, is dat ze dat zelf ook doen. En dan krijg je van die vervelende welles-nietes discussies op social media.
Maar wat ik wel echt flauw vind is dat wanneer je een onderbouwde, inhoudelijke maar kritische vraag stelt, er bij sommigen geen antwoord komt maar een roodkapje-sneer of ze verwijderen gewoon je vraag. Echt niet constructief.

Dat gebeurt jammer genoeg vaker, je kunt de spies ook een keer omdraaien, en vragen of "grootmoeder" hier weer aan het woord is:
https://www.tscheldt.be/dolf-de-wolf/?f ... U3P76e-ISY

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:57

Het raarste argument is wel dat covid dus blijkbaar de schuld is van het feit dat we wolven niet genoeg ruimte geven 8)7

Cambiar, ik zeg nergens dat we hele wereld maar als ons territorium moeten claimen. Ik heb het over een vrij specifieke plek, Nederland, met een onevenredig grote bevolkingsdichtheid. En die bevolkingsdichtheid maakt Nederland niet zo'n geschikte plek voor wolven om zich te vestigen. Het is ook niet zo raar dat alle echte wilde wolven, op zoek naar een territorium, door de randen van Nederland liepen en heel snel verder gingen. Terwijl er bij de wolven op de veluwe echt wel serieuze kanttekeningen te plaatsen zijn in hoeverre ze daar zelf naartoe zijn getrokken. Het is namelijk best wel raar dat de GPS van een wolf op de veluwe laar zien dat het dier op weg naar de veluwe bij de voorzitter van de wolvenstichting door de straat liep.

Maar wat ik ook al in andere topics zei, op het moment dat ze er zijn moet je ermee leren leven. En dat betekent voor Nederland, waar alle natuur beheerd wordt, dat we ze moeten gaan beheren. Nederland is te klein en te dichtbevolkt voor onbeheerde natuur. Dat dat bij jou in Roemenië anders is, verandert daar niks aan voor Nederland.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:02

Karl66 schreef:
Het is namelijk best wel raar dat de GPS van een wolf op de veluwe laar zien dat het dier op weg naar de veluwe bij de voorzitter van de wolvenstichting door de straat liep.

Ha ha ha, ja hè? Beetje ver ommetje wel. Ik wilde het eerst niet eens geloven. Maar het klopt inderdaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:13

Sansevieria schreef:
Dat gebeurt jammer genoeg vaker, je kunt de spies ook een keer omdraaien, en vragen of "grootmoeder" hier weer aan het woord is:
https://www.tscheldt.be/dolf-de-wolf/?f ... U3P76e-ISY

Nu we het toch over Roodkapje hebben; er zijn legio in mijn ogen echt géweldige alternatieve moderne versies.
Heb zelf een stuk alternative Roodkapje-kunst hier boven de sofa hangen van een feministische kunstenares.

Een recente variant op Jungle Book ook; gaat over een jonge knul die hier in de jaren vijftig in de Sierra Morena met wolven opgroeid.
Heet ´Entre lobos´ https://www.youtube.com/watch?v=mYyJA7DFz7I
Prima kijkvermaak, ook (juist!) voor paardenliefhebbers met wolvenangst.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:41

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:02

mysa schreef:

Ohja ik heb precies hetzelfde. Over het algemeen ben ik het met ze eens en ik heb de organisaties waar ze voor werken jarenlang geld gedoneerd. Ik vraag me tegenwoordig wel steeds vaker af of ik van andere zaken misschien niet de 'andere kant' mis omdat ik er simpelweg geen verstand van heb.
Laatst ging bv. een boswachter vertellen dat de problemen met de grote grazers in de Oostvaardersplassen mede ontstaan was door de 'voedergekkies' aka Mien op 5 hoog uit Amsterdam die ineens een pak hooi had. Daardoor was de popluatie veel te snel gegroeid. Dus toen vroeg ik naar aantallen grote grazers en berekende hoeveel volle vrachtwagens hooi die voedergekkies dan wel niet hadden moeten regelen en hoeveel dat zou kosten, toen was de discusse snel klaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:14

irmaz schreef:
Morgen 22.25u komt op npo2 bij het programma 'de kennis van nu' een nieuw item over de wolf in Nederland.

Hier is het roodkapje-item uit 2015 te vinden (vanaf zo'n 9.30 minuut): https://dekennisvannu.nl/site/media/De- ... droom/5635

Bedankt. Informatief. De hele docu trouwens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:16

FleurVP schreef:
Ohja ik heb precies hetzelfde. Over het algemeen ben ik het met ze eens en ik heb de organisaties waar ze voor werken jarenlang geld gedoneerd. Ik vraag me tegenwoordig wel steeds vaker af of ik van andere zaken misschien niet de 'andere kant' mis omdat ik er simpelweg geen verstand van heb.
Laatst ging bv. een boswachter vertellen dat de problemen met de grote grazers in de Oostvaardersplassen mede ontstaan was door de 'voedergekkies' aka Mien op 5 hoog uit Amsterdam die ineens een pak hooi had. Daardoor was de popluatie veel te snel gegroeid. Dus toen vroeg ik naar aantallen grote grazers en berekende hoeveel volle vrachtwagens hooi die voedergekkies dan wel niet hadden moeten regelen en hoeveel dat zou kosten, toen was de discusse snel klaar.

Paar wolven en het is minder :)*

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:31

Ja, daar zou ik wolven ook prima vinden, maar in mijn eigen achtertuin? Met mijn dieren? Nee, dat toch liever niet.