Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:20

Herkenbaar kwita, zo heb ik idd ook een hobby erbij gekregen, mennen met een b pony. :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:44

kwita schreef:
LadyMadonna schreef:
CP, maar wat jij kwaliteit vind, kan voor een ander compleet onbelangrijk zijn. Jouw merrie: bereden, betuigd, braaf, kan alleen naar buiten, voor mij plus punten :j.
Incl afstamming op papier: voor mij compleet onbelangrijk.
En dan 1.80: voor mij groot minpunt....

Dat bedoel ik dus als verkoper zijn ze zooo overtuigd van alles wat voor hun goed is, maar dat doet niets toevoegen aan mijn eisen.

lees 1.80 je moet voor alles naar een tuigmaker,dit is geen standaard confectie maatje!
Wormekuren moeten er vaak naar zijn gewicht 2 tegelijk in!
Kan niet in een standaard strailvalle/ hoefstal
kan niet in de standaard trailer en getrokken door een standaard auto.....
op pension stallingen past ie niet in de standaard box
die past niet tussen het lamoen van onze menwagen die toch echt al in maat trekpaard is.
En dan nog het stukje afstamming, bij ruinen is dat echt waardeloos, bij een merrie kan het leuk zijn.Maar dan nog een groot paard zijn grote veulens als er een dierenarts bij komt kijken...betekendat veel medicatie en extra mannetjes en extra instrumenten machines ivm de kracht van dat paard en gewicht van het veulen.

Hoe geweldig dit dier ook zal zijn, ik bied helemaal niets dit paard kost een kapitaal aan basis uitrusting!
En daar hoor ik jou niets over vertellen....ook dat hoort bij jou paard als je hem echt een goede start wilt geven bij zijn nieuwe baas!

Euhm ja maar je moet natuurlijk wel een paard zoeken wat bij jou past.
Dat het geen paard voor jou is betekend niet dat ie de prijs niet waard is :roll: kom nou zeg hoe een omgekeerde wereld is dat.

Ja het is een merrie dus afstamming is dan wel handig. Sowieso al was het ene ruin dan nog is het fijn dat er achtergrond bekend is.
Ze past niet in jou menwagen, dus dan zoek je niet een paard van dat formaat. Punt. Move on to the next. Maar dat maakt dit paard niet minder... :roll: wat een vreemde beredenering joh.

Overigens, staat bij de advertentie vermeld dat ie uit de hand bekapt wordt en er een deken (maatje 235) en hoofdstel incl bit meegaat. Dus hoe kan je nou zeggen dat ik daar niks over vertel?

Daarnaast, die spullen heb ik ook gewoon bij de ruitersportzaak gehaald hoor. Dus hoezo tuigmaker :+
Wat kan je een heisa maken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:49

Daar kies je dan toch idd zelf voor wanneer je naar een groot paard wilt kijken? Maar daar wordt de prijs idd niet anders van die je voor een shire moet betalen, die redenatie snap ik ook niet. Bij een gewoon paard meld een eigenaar toch ook niet wat deze je in de maand kost? Waarom zou je dat wel bij een shire moeten doen als verkoper?

cp112

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:53

Ja precies, ik heb ook niks aan een Shetlander want daar pas ik niet op. Betekend niet dat een braaf gereden en betuigde Shetlander niks waard is.
Echt wat een vage beredenering :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:55

En iemand die een groot paard koopt snapt toch zelf zeker wel die ie meer eet en sch*t etc dan een gemiddeld paard en zeker meer dan een pony :+
Ja er gaat 1.5 wormen spuit per keer in ja. Duh :') een shire weegt geen 600 kilo, dat ziet iedereen toch :') waarom zou ik dat moeten vermelden?
Moet iemand met een pony er dan ook bij zetten: "verbruikt maar een halve wormen spuit per keer!". :')

Als je dat zelf niet kan bedenken is aanschaf van een paard waarschijnlijk niet zo verstandig.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:56

daffodil schreef:
Maar ik heb ooit ook een schaapmak paard verkocht voor zeker niet de hoofdprijs, kon je achterstevoren op langs de snelweg galopperen en toch kreeg ik na een paar weken een telefoontje dat ie helemaal niet zo braaf was......

Elk paard/pony heeft ook gewoon een goede leider nodig want anders nemen ze het gewoon over!

precies inderdaad een paard dat bij de 1 bomproof is, kan bij een volgende eigenaar een draak zijn, zeg het maar.

Ik heb een paar weken geleden een super braaf tinkerruintje van 11 gekocht, echt een schatje, helemaal verliefd op.

Dit diertje komt bij een manege vandaan, hij heeft het niet makkelijk gehad qua voer.
Eigenaresse (aardig mens hoor) vertelde me dat alle pony's en paarden bij haar bomproof werden.

Nu valt bij ons het kwartje, diertje is slecht gevoerd, mager en totaal geen bespiering! We zijn hem nu aan het bijvoeren en lang, laag aan het longeren en "rijden".

Moraal van mijn verhaal is: als je er ook geen energie in stopt, komt er ook geen energie uit!

In dit geval klopt het wel dat dit diertje daar bomproof was, ben benieuwd of hij dat over een paar weken met voldoende voer nog is hahahaha

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:00

cp112 schreef:
Moet iemand met een pony er dan ook bij zetten: "verbruikt maar een halve wormen spuit per keer!". :')

Die die vervolgens weer uitspuugt, dan moet je die pony weer te pakken zien te krijgen om de andere helft van de wormenkuur er dan toch maar in te stoppen, die die weer uitspuugt en jij weer naar de koelkast moet om een nieuwe te pakken :D. Grappie natuurlijk :D. Met heel grote paarden moet je inderdaad om wat extra dingen denken, bijvoorbeeld waar je je wedstrijden rijdt en of je dan wel onder de deuropening door kan en dat je dat je altijd en overal je opstapkrukje bij je moet hebben. En dat je hem niet onder een laag dak zet en ook niet onder een schuin dak bijvoorbeeld.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:01

echt zo verkeerd begrepen die post, het gaat niet over de waarde maar wel over de toekomstige mensen die hem kopen niet iedereen heeft daar de middelen voor. Jawel heus velen onderschatten zo het hebben van paarden als shires! Je wilt toch ook dat je paard goed terecht komt?

tja meteen in de verdediging,maar wel vergeten dat wat je aanbied niet standaard is en dat daar dus ook een minder grote doelgroep voor zal zijn, en bieden staat vrij toch?!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:05

Volgens mij moet je niet zomaar verwijten maken naar mensen.
En we hebben het over een shire. Het ras waarvan men weet dat ze groot zijn, heel groot zelfs.

Ik heb zelf alleen maar tinkertjes van tussen de 1.40 en 1.55. Maar toen onze tinker van 1.78 en daarna de shire van 1.80 kwam heb ik niets hoeven aanpassen oid qua schuur of wat ook? Ja ze eten meer. Tja, das logisch toch.

Daarnaast zeg je zelf dat jij niets over hebt voor zo'n paard. Dus gaat het toch wel degelijk om de waarde... :?
Laatst bijgewerkt door cp112 op 10-03-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:07

Pipodipo schreef:
cp112 schreef:

Die die vervolgens weer uitspuugt, dan moet je die pony weer te pakken zien te krijgen om de andere helft van de wormenkuur er dan toch maar in te stoppen, die die weer uitspuugt en jij weer naar de koelkast moet om een nieuwe te pakken :D. Grappie natuurlijk :D. Met heel grote paarden moet je inderdaad om wat extra dingen denken, bijvoorbeeld waar je je wedstrijden rijdt en of je dan wel onder de deuropening door kan en dat je dat je altijd en overal je opstapkrukje bij je moet hebben. En dat je hem niet onder een laag dak zet en ook niet onder een schuin dak bijvoorbeeld.

Ze staan hier onder een schuin dak :') _O- . Achterin is het beduidend lager dan voorin de stal maar niet zo dat ie met z'n hoofd aan de knieën moet staan haha.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:13

cp112 schreef:
En we hebben het over een shire. Het ras waarvan men weet dat ze groot zijn, heel groot zelfs.

Ik heb zelf alleen maar tinkertjes van tussen de 1.40 en 1.55. Maar toen onze tinker van 1.78 en daarna de shire van 1.80 kwam heb ik niets hoeven aanpassen oid qua schuur of wat ook? Ja ze eten meer. Tja, das logisch toch.

Daarnaast zeg je zelf dat jij niets over hebt voor zo'n paard. Dus gaat het toch wel degelijk om de waarde... :?

Soms kunnen paarden door hun grootte wel minder waard zijn/ worden. Heb er op de handelstal waar ik werkte ooit eens gehad, schofthoogte was iets van 1.96cm oid, springpaard..superbraaf,gezond sprong internationaal. Maar weinig waarde omdat weinig mensen hem wilden hebben..deze pastte inderdaad niet zo goed in trailers en boxen e.d. Paard was ook angstig met doorgangen e.d omdat hij zich (denk ik) te vaak gestoten had. Ik vond het doodzielig, was echt een lief dier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:14

Hubbels schreef:
daffodil schreef:
Maar ik heb ooit ook een schaapmak paard verkocht voor zeker niet de hoofdprijs, kon je achterstevoren op langs de snelweg galopperen en toch kreeg ik na een paar weken een telefoontje dat ie helemaal niet zo braaf was......

Elk paard/pony heeft ook gewoon een goede leider nodig want anders nemen ze het gewoon over!

precies inderdaad een paard dat bij de 1 bomproof is, kan bij een volgende eigenaar een draak zijn, zeg het maar.

Ik heb een paar weken geleden een super braaf tinkerruintje van 11 gekocht, echt een schatje, helemaal verliefd op.

Dit diertje komt bij een manege vandaan, hij heeft het niet makkelijk gehad qua voer.
Eigenaresse (aardig mens hoor) vertelde me dat alle pony's en paarden bij haar bomproof werden.

Nu valt bij ons het kwartje, diertje is slecht gevoerd, mager en totaal geen bespiering! We zijn hem nu aan het bijvoeren en lang, laag aan het longeren en "rijden".

Moraal van mijn verhaal is: als je er ook geen energie in stopt, komt er ook geen energie uit!

In dit geval klopt het wel dat dit diertje daar bomproof was, ben benieuwd of hij dat over een paar weken met voldoende voer nog is hahahaha

Klopt goed voeren, ontwormen, op conditie brengen e.d. kan ook een boel verschil maken wbt "braaf".

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:42

Elisa2 schreef:
cp112 schreef:

Soms kunnen paarden door hun grootte wel minder waard zijn/ worden. Heb er op de handelstal waar ik werkte ooit eens gehad, schofthoogte was iets van 1.96cm oid, springpaard..superbraaf,gezond sprong internationaal. Maar weinig waarde omdat weinig mensen hem wilden hebben..deze pastte inderdaad niet zo goed in trailers en boxen e.d. Paard was ook angstig met doorgangen e.d omdat hij zich (denk ik) te vaak gestoten had. Ik vond het doodzielig, was echt een lief dier.

Dat snap ik. En zeker met de "normale" warmbloed en is 1.80 + al snel lastig.
Maar een shire hoort groot, daar staan ze nu eenmaal om bekend. Voor een shire is 1m80 nog niet eens zo gek groot :').
Voor de meesten die een shire zoeken is 1.80 een hele gewilde maat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:49

kwita schreef:
echt zo verkeerd begrepen die post, het gaat niet over de waarde maar wel over de toekomstige mensen die hem kopen niet iedereen heeft daar de middelen voor. Jawel heus velen onderschatten zo het hebben van paarden als shires! Je wilt toch ook dat je paard goed terecht komt?

tja meteen in de verdediging,maar wel vergeten dat wat je aanbied niet standaard is en dat daar dus ook een minder grote doelgroep voor zal zijn, en bieden staat vrij toch?!

Als je een koper van een Shire al moet vertellen dat ie meer verbruikt dan een regulier paard, dan zijn ze niet bijster slim.
En als je daar niet de middelen voor hebt of het besef, moet je al helemaal niet naar een shire gaan kijken. Dan ben je gewoon geen geschikte koper. Dat is niet het probleem van de verkoper voor het betreffende paard en oninteressant als kopende partij. Dan moet je als koper gewoon een advertentie verder scrollen, maar niet naar de verkoper wijzen omdat ie niet het door jouw gewenste paard te koop heeft staan. Omgekeerde wereld, neem aan dat mensen reageren op dieren die wel aan hun eisen voldoen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:35

cp112 schreef:

Maar een shire hoort groot, daar staan ze nu eenmaal om bekend. Voor een shire is 1m80 nog niet eens zo gek groot :').

Dat is waar..nu vraag ik me wel af als trekpaarden "leek". Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat ze minder oud worden..dat circa 15 al bejaard is voor een trekpaard. Nu weet ik niet of dat klopt, maar als het wel klopt zou het misschien wel mee kunnen spelen wbt verkoop.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 09:55

Dat zou niet raar gedacht zijn. Grote honden bijvb worden gemiddeld ook een stuk minder oud als hun kleinere soortgenoten.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:04

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:10

@Nessinator: O wat leuk! Ik ben dol op oude paarden vanwege hun levenswijsheid.Ik hoop dat de mijne ook 62 wordt!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:12

Het varieert per dier wij hebben dus zelf trekpaarden, de oudste werd 24 jaar en is ingeslapen omdat ze een gezwel aan haar been had.de jongste overleed met 8 zomaar spontaan in de nacht in haar slaap en vooraf was ze niet ziek of wat dan ook.
maar meestal is het tussen de 15 en 25 jaar! dat hoor ik het vaakst in de trekpaarden wereld.
Maar ook met onze shetten is de ene pony overleden vanwege zware artrose in zijn knie op 26 jaar en de pony die we nu hebben is met 19 toch al duidelijk zichtbaar een oudje dus tja je weet het gewoon niet!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:17

Mindim schreef:
kwita schreef:

Als je een koper van een Shire al moet vertellen dat ie meer verbruikt dan een regulier paard, dan zijn ze niet bijster slim.
En als je daar niet de middelen voor hebt of het besef, moet je al helemaal niet naar een shire gaan kijken. Dan ben je gewoon geen geschikte koper. Dat is niet het probleem van de verkoper voor het betreffende paard en oninteressant als kopende partij. Dan moet je als koper gewoon een advertentie verder scrollen, maar niet naar de verkoper wijzen omdat ie niet het door jouw gewenste paard te koop heeft staan. Omgekeerde wereld, neem aan dat mensen reageren op dieren die wel aan hun eisen voldoen?

tja en toch wij hebben trekpaarden als je eens wist hoe vaak mensen die paarden onderschatten, het is niet op een hand te tellen.....en ja de omgedraaide wereld maar ik vertel die dingen er wel altijd bij . Juist omdat ik wil dat dat dier er een goede tijd tegemoet gaat bij zijn nieuwe baasje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:20

Elisa2 schreef:
cp112 schreef:

Dat is waar..nu vraag ik me wel af als trekpaarden "leek". Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat ze minder oud worden..dat circa 15 al bejaard is voor een trekpaard. Nu weet ik niet of dat klopt, maar als het wel klopt zou het misschien wel mee kunnen spelen wbt verkoop.

Ik ken een prachtige Shire van 14, niks bejaards aan iig :D Hij staat in het profiel van Patries90

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:13

kwita schreef:
Het varieert per dier wij hebben dus zelf trekpaarden, de oudste werd 24 jaar en is ingeslapen omdat ze een gezwel aan haar been had.de jongste overleed met 8 zomaar spontaan in de nacht in haar slaap en vooraf was ze niet ziek of wat dan ook.
maar meestal is het tussen de 15 en 25 jaar! dat hoor ik het vaakst in de trekpaarden wereld.
Maar ook met onze shetten is de ene pony overleden vanwege zware artrose in zijn knie op 26 jaar en de pony die we nu hebben is met 19 toch al duidelijk zichtbaar een oudje dus tja je weet het gewoon niet!

Oke dat zegt dus niks dan wbt leeftijd..gaan ook genoeg warmbloeden tussen die leeftijden. Ik vind ze machtig hoor..hier worden ze vaak gebruikt in de buurt voor trouwkoetsen e.d.