het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 21:54

Ik ook niet... Ik ga echt niet in de auto zitten voor ik weet of een potentieel paard wel of niet binnen mijn budget past.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 14-02-20 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:11

Nou idd. Eerst weten wat de vraagprijs is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:23

Nou inderdaad , ik heb dat ook in mijn zoektocht gehad.
Ja kom eerst maar eens langs om te kijken .... leuk maar als ik geen (richt)prijs weet stap ik niet in de auto. Zonde van jullie en mijn tijd.
Uiteindelijk prijs gekregen en zwaar boven budget. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:37

Klein rondje quarterhorses leert mij dat het meeste met prijs op aanvraag is. En dat is doorgaans een andere term voor niet goedkoop.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:53

SusanH schreef:
Klein rondje quarterhorses leert mij dat het meeste met prijs op aanvraag is. En dat is doorgaans een andere term voor niet goedkoop.

heeft wendy geen problemen mee, heeft van alles staan en ook allerlei prijzen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 22:55

maar het gaat niet om jullie die een paardje zoeken het gaat om ts die paard zoekt... en deze tip was voor haar

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 23:28

speurneusc schreef:
maar het gaat niet om jullie die een paardje zoeken het gaat om ts die paard zoekt... en deze tip was voor haar

Laat ik mijn post dan anders verwoorden :) .

Mijn tip zou zijn nooit te gaan kijken als je de vraagprijs niet weet.

Ten eerste om teleurstellingen te voorkomen en helemaal verliefd te worden op een paard wat 4 keer je budget is.

Ten tweede om te voorkomen dat de prijs ineens hoger is als de verkoper ziet dat je gek bent op een dier.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 00:46

ruitje schreef:
speurneusc schreef:

Laat ik mijn post dan anders verwoorden :) .

Mijn tip zou zijn nooit te gaan kijken als je de vraagprijs niet weet.

Ten eerste om teleurstellingen te voorkomen en helemaal verliefd te worden op een paard wat 4 keer je budget is.

Ten tweede om te voorkomen dat de prijs ineens hoger is als de verkoper ziet dat je gek bent op een dier.

Nou inderdaad. Echt belachelijk, 'ze werkt niet met vaste prijzen dus ze noemt geen (vraag)prijs', oftewel ze past het ter plekke aan aan hoe graag jij het paard wil. Mij niet gezien en TS raad ik het ook niet aan.

Marie111

Re: het leed dat ' een paardje kopen ' heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:42

Maera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 16:35

@Marie111 : leuke facebookgroep, vind het wel onhandig dat er niet standaard een locatie én prijsaanduiding bijstaat.
Op dat vlak vind ik prijscategorieën zoals bij de IJslanders wel gemakkelijk, dat gaat van A tot E
Zo moet je als verkoper niet direct je vraagprijs op het internet zetten en heb je als koper toch al een aanwijzing of een paardje binnen je budget valt.
Ik zoek zelf een paardje in de categorie C of lage D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:00

Dat heeft met de regels van Facebook te maken. Officieel morgen er geen dieren verkocht worden via Facebook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:19

Moderatoropmerking:
Ik heb een paar berichten verwijderd. Zouden jullie er rekening mee willen houden dat ook hier de algemene regels van ED gelden:

Citaat:
- Je ervaring moet uit de eerste hand zijn. Het is niet toegestaan om ervaringen uit de tweede hand te beschrijven, of roddels/geruchten te noemen.
- Positieve of negatieve kritiek moet gefundeerd zijn. Dus niet alleen melden dat iets wel of niet goed is, maar uitleggen waarom.
- Je ervaring moet neutraal geschreven zijn. Berichten waarin gespeculeerd wordt, of die opruiend of beledigend van aard zijn, zijn niet toegestaan. Dit geldt eveneens voor enkel zeer positieve berichten, neigend naar reclame.
- Reageren in een topic op ED is ook toegestaan als je zelf geen ervaring hebt met de dienst. Maar, alleen als je reactie inhoudelijk wat toevoegt en de topicstarter wat aan je reactie heeft.
- Reacties die hier niet aan voldoen kunnen verwijderd worden.

Voor meer zie: [ED] Regels en richtlijnen [ED] Ervaringen en Diensten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:41

Het is niet verboden negatieve ervaringen te plaatsen, echter is de toon én de vraag of het eerste hand is van belang.

Als voorbeeld, een eerder verwijderd bericht was redelijk neutraal geschreven, maar geen ervaring uit eigen hand, hoe goed je kennissen ook kent.
Ook ‘daar moet je niet kopen’ is geen toegestaand bericht, het bevat geen gefundeerde uitleg.

Mocht je het niet op een neutrale manier kunnen overbrengen is er nog de optie om dat via pb te sturen naar iemand.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:12

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:59

Bij verkoopadvertenties van dergelijke stallen zie je vaak dat paarden wat schraal zijn, en/of arm bespierd zijn. Ik vind het altijd wel bijzonder dat ze allemaal geadverteerd worden als braaf. Maar goed, meeste advertenties van paarden moet je sowieso heel goed tussen de regeltjes door kunnen lezen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:01

Het paard van Zsazsa staat te koop. Ongelooflijk gave PRE en vanuit haar beschrijving lijkt me dat wel nog een echt fijn recreatiepaard. Misschien haar eens een berichtje sturen?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:01

Hier ook een soortgelijke zoektocht:

- Paard 1: Jaarling, was ik helemaal weg van en interessante bloedlijn, idee was om deze te kopen en bijrijdpaard ondertussen te blijven doen. Helaas werd bijrijdpaard kort voor de aankoop verkocht en toen besloten toch een paard te zoeken waar ik direct mee aan de slag kon.

- Paard 2: Super gave e-pony, 2,5 jaar en helemaal mijn smaak, maar helaas een bemerking op de foto's, waardoor hij rongenologisch werd afgekeurd.

-Paard 3: Bonte welsh kruising, e-pony. Zocht een sensibel paardje en deze zou erg pittig zijn en niet meer rijdbaar door de huidige eigenaar. Helaas ook niet door mij, ondanks dat ik het een leuk dier vond, voelde ze erg flegmatiek en kwam zelfs in verzet op m'n been.

- Paard 4: 3 jarige arabier, leuk en lief dier, maar vond het plaatje niet helemaal mooi met mij erop. Het was een mooi compact dier, maar ben zelf vrij stevig en het zag er toch wat 'breekbaar' uit helaas.

- Paard 5: 6 jarige Connemara, zou lekker voorwaarts en braaf zijn, dit klopte ook wel, maar verder nog onwijs groen. Geen rem, stuur en flink in paniek in de bak. Ze vroegen er in mijn optiek teveel voor, dus lager bod gedaan, wat werd afgewezen (wat ik ook begrijp, want ik was de eerste die kwam kijken en er stonden meer afspraken).

- Paard 6: 8 jarige Welsh Cob, wat onzeker, maar wel meegeweest op wedstrijd en zou braaf zijn. Daar aangekomen was hij al lange tijd niet gereden en durfden ze er zelf ook niet op. Ze vroegen zelfs of ik wel écht wilde rijden..

- Paard 7: 9 jarige welsh e-pony, in de advertentie een erg leuk dier en eigenlijk nét iets boven m'n budget, maar was bereid voor kwaliteit te betalen. Daar aangekomen stond ze onbespierd en vel over been. Reden was het veulen wat ze aan de voet had, want verder was alles dik in orde. Erg leuke pony, maar vond ook hier het plaatje absoluut niet passen. Was misschien goedgekomen met eten en bespiering, maar vind dat dan lastig in te schatten.

Paard 8: 3 jarige haflinger, onwijs leuk dier, maar niet vooruit te branden en daardoor ook niet het paard van mijn keuze geworden.

Uiteindelijk ruim een maand na de bezichtiging een berichtje gedaan of paard 5 nog beschikbaar was, die bleef door m'n hoofd spoken en ben ik uiteindelijk ruim een jaar geleden gaan ophalen. Geen moment spijt van gehad, want er zijn wat issues geweest, maar het is een goudeerlijke pony.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:09

Op Facebook kwam bij het bonte stalletje een Merens voorbij. Misschien is dat wat voor je?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:16

Ook niks voor ts

Sasja_2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:56

Maera schreef:
oei. Onali, toch maar even verduidelijken.
Ik wil geen 4000 euro geven aan een pony die import is. Waarom ? omdat ik weet dat er wekelijks vrachtwagens slachtpaarden naar België en Nederland komen. Spaanse kneusjes, Ierse Connemara's,...
Deze dieren gaan hier voor enkele weken de wei in, daarna kijken welke er niet kreupel zijn, eventjes een borsteltje erover, zadeltje er op, meelopen in manege met gevorderde ruiters, zijn ze braaf genoeg? Binnen de week mooie foto's op internet. Blijven ze braaf en gezond als je ze een paar maand hebt?
Van 1 keer rijden kan ik inderdaad nog niet veel zeggen... soms kruip ik er gewoon niet op omdat ik genoeg gezien heb bij het voorrijden. Ik heb veel ervaring met paarden, misschien te veel waardoor ik sneller zaken zie die een 'leek' niet ziet.

Ik snap je punt over import. De mooiste en fijnste houden ze over het algemeen zelf.
Ik had eerder gereageerd dat ik mijn oude pony vorig jaar had verkocht. En dat dit het ideale paardje voor je had kunnen zijn. Dit was toch echt een import Ierse Connemara. Import hoeft ook niet altijd slecht te zijn.

Mocht je naar een connemara willen dan zou ik contact opnemen met een van de fokkers in Nederland. Of met Stal van Boxtel of Stal Tieks, die importeren zelf.
Ff zoeken naar stallen die zelf importeren en die aan het werk zetten voor je in buitenland. En afspreken dat mocht er niks gevonden worden je ook niet vast zit aan kopen of betalen etc. Dit is overigens ook te regelen met stallen die ze uit Nederland halen.

Wel nog een vraagje, waarom is de geschiedenis van een paardje zo belangrijk? Als hij zo braaf en mak is, maakt het toch niet uit of hij bij Jan of Piet heeft gestaan ? :P
Ik zou zelf zoeken naar een goede handelsstal in de omgeving, ff rondvragen bij mensen in de buurt of het een goede stal is etc. en internet rondzoeken voor recensies. Dan heb je zelf geen irritaties van het zoeken bij particulieren, en bij een nette eerlijke stal kun je ook een prima en fijn paard vinden.

Maera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 23:58

Ik heb graag info over het verleden van een paardje, vooral ook om gezondheidsricico's in te schatten. Zware wormbesmettingen kunnen leiden tot koliekgevoeligheid en vage kreupelheidssymptomen. Quarters die wedstrijd gelopen hebben, zijn vaak te vroeg ingereden en overbelast. Een jaartje niet gereden door tijdsgebrek is ook soms een kreupel paard dat in de wei gezet is in de hoop dat het vanzelf weer overgaat.... Na 50 jaar in de paarden heb ik jammer genoeg ook al wel een paar keer gewoon 'pech' gehad...
Ik ben intussen ook wel tot het inzicht gekomen dat er gewoon veel minder buiten gereden wordt dan vroeger. Hierdoor zijn er ook veel minder paarden op de markt die verkeersmak zijn. Daarbij zoek ik er dan ook nog eentje die alleen op pad kan... omdat ik de paarden aan huis heb en niet altijd iemand vind die graag mee buiten gaat rijden. Dankjewel voor de tips over de Connemarastallen !

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 01:05

Er loopt op dit moment een topic over iemand die haar tinker verkoopt. Misschien zijn jullie een match? Al moet het paard nog wel wat doorgereden worden en is niet getest.