G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:32

Lovely schreef:
Wijken heeft wel degelijk waarde, of ben ik nu ineens de enige die die ervaring heeft Verward.

Zeker niet!
Het paard gebruikt immers andere spier(groep)en dan bij rechtuit gaan?
Daardoor is het wel degelijk een (gymnastiserende) oefening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:14

Abby, bij het rijden van sb over 4 sporen loop je juist het risico dat het paard de buiging verliest en al wat je dan overhoudt is wijken voor het been uiteindelijk.

BV, dat is een heldere, logische, kloppende redenering OK dan! .

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:06

Wijken valt niet onder de zijgangen, omdat het geen buiging vraagt. In die zin is het misschien een minder waardevolle oefening dan bijv. sb of appuyeren, maar helemaal zinloos als oefening?? Neuh... Ik heb er altijd veel baat bij.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:09

Wijken vraagt wel degelijk enkele lengte buiging, ze moeten om je binnenbeen heen buigen zonder over de schouder te vallen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:13

Qua buiging is het minimaal, zeker in vergelijking met de zijgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:16

Dat klopt, maar dat heeft een reden.
Neem nou die schouderbinnenwaarts en doe dat in optimale buiging, als je dat hebt, dan kun je proberen om het paard dan op 4 sporen te brengen door de voorhand nog iets meer naar binnen te brengen. Om zoiets te doen, vergt een heel lenig, soepel en bewust paard. Het advies is dan ook doorgaans om de buiging wat af te laten vloeien als en wanneer je een schouderbinnenwaarts op 4 sporen wilt rijden. Daarmee lijkt het alweer meer op wijken voor het been en niet meer op schouderbinnenwaarts.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:17

Welke meerwaarde heeft wijken voor jullie? En, wanneer gebruik je wijken als oefening (NB niet proef-gerelateerd)?

Als je SB op vier sporen rijdt, loop je inderdaad het risico dat je je lichaamsbuiging verliest omdat je je paard te schuin zet, dat klopt. Maar loop je niet bij iedere oefening het risico dat iets niet lukt of goed wordt uitgevoerd omdat je teveel dit of te weinig dat doet? Op zo'n manier zou je dus geen enkele oefening kunnen rijden: er kan altijd iets verkeerd gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:24

Abby, je moet buiging af laten vloeien in de SB op 4 sporen, tenzij je een zodanig lenig en sterk paard hebt dat ie het vol kan houden. Trouwens, de redenatie dat een paard op 3 sporen zijn binnen-achterbeen niet voldoende onder zou brengen is volgens mij een misvatting en daarmee zie ik de meerwaarde van een SB op 4 sporen ook niet.
De enige reden waarom ik ooit een SB op 4 sporen heb gereden is om hem overdreven te plaatsen om de bedoeling iets duidelijker te maken, het was daarbij essentieel om de buiging iets te laten afvloeien en daar stond dus een instructeur bij die er meer van weet dan alle topicdeelnemers bij elkaar.

Dat wijken komt bij mij heel erg veel terug, even pasje zijwaarts, volte openen en sluiten, volte schouderbinnenwaarts openen, achterhand naar binnen of naar buiten plaatsen, voorhand naar binnen plaatsen, enzovoort.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 18:31

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:56

Lovely"]
[quote="Don_Marcello"][quote="Aqua8horse schreef:
Alane, ik denk dat een paard eerst in balans moet zijn voordat je oefeningen als travers, galopwissels enz kan gaan uitvoeren zonder risico's op problemen en blessures. Met het trainen van een goede balans gebruik ik tempowisselingen en voltes. Veel van hand veranderen is erg belangrijk. Pas als een paard goed nageeflijk is (dus in balans) vrijwel uitzichzelf, denk ik dat een paard pas klaar is om de intensievere oefeningen waar balans noodzakelijk is te gaan trainen. Doe je dat eerder dan denk ik dat je problemen krijgt ernstig of minder ernstig en alles wat er tussen zit. Dat zelfde geldt dus ook voor blessures. Ik hoop dat je het van mijn kant nu weer wat begrijpt.

Wat kan jou goed mensen op het vereerde been zitten. Ik dacht dat ik het snapte en het in grote lijnen met je eens was..

Maar ik denk dat dat schouderbinnenwaarts en travers, (en ook renvers) juist dé oefeningen zijn om de balans en verzameling te verbeteren. Als het paard er nog niet aan toe is dat in draf te doen, kan dat prima in stap en zelfs aan de hand, zonder risico op overbelasting en blesures.

Ik heb je ook een PBtje gestruurd over A.S. zaterdag laat je wat weten? (via PB)
[/quote]
VOlledig mee eens Marcel. Zelfs een eenvoudige oefening als wijken voor de eenzijdige kuitdruk kun je op zoveel manieren uitvoeren dat het ten goede komt van souplesse, kracht en beheersing; het is niet alleen een oefening uit een L proefje.
[/quote]

Ik zeg ook dat die oefeningen goed zijn voor de souplesse. Maar wel als het paard al in balans is.
En ik zet geen mensen op het verkeerde been, ze vragen mij om mijn mening en die geef ik. En als dat nou niet goed zou zijn LOV en Marcel: waarom lopen mijn paarden dan standaar nageeflijk met niets en hebben de gangen de schwung en tact die iedereen graag wil zien?
Zouden jullie dat eens aan mij willen uitleggen?
Dus is het raar als ik stel aan de hand van jullie idee dat een onafhankelijke zit ook niet noodzakelijk is voordat je kan beginnen met rijden? Ik ben er van overtuigd dat je eerst balans moet hebben voordat je met oefeningen als travers etc. begint om problemen en blessures te voorkomen. Als je die balans hebt zijn het hele goede oefeningen voor de souplesse van een paard. Misschien moet je toch maar eens komen kijken Marcel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:36

Dus A8H, jullie willen eerst de basis helemaal in orde en dan pas beginnen jullie met oefeningen rijden? begrijp ik dat goed?
(gewoon interesse, dus niet als afkraken opvatten aub)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:46

die dressuurmatige diepgang die jullie hebben snap ik voor geen meter maar ik weet wel dat Carole een super lesjuf is want na 4 dagen, elke dag een kwartiertje oefenen, gaat Gam al uit zichzelf op een buitenrit aan de teugel lopen. Wow! Dat is me in de afgelopen 1.5 jaar dat ik Gam heb nog nooit overkomen. Hij loopt natuurlijk niet constant aan de teugel maar dat hij het opzoekt zegt dat hij het fijn vind om zo te lopen denk ik, en ik hoef steeds minder druk te geven.

Dank je Carole. OK dan!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:04

Aqua8horse"]
Het verschil zit hem denk ik vooral in de vergelijking. Wat G&K al opmerkte is mijn manier van training een basistraining. Die kan je dus heel makkelijk uitbouwen naar een wedstrijdgerichte training omdat de paarden in balans lopen en de schwung en tact al hebben. Ook zijn ze super aan het been zodat de hulpen bijna geruisloos gegeven kunnen worden. Nu moet je dus de training gaan uitbouwen. Als ik dat zou doen met mijn paarden heb je precies dat beeld wat een jury wil zien. Een paard in balans verheven met schwung en tact de oefeningen uitvoerend. Dat hebben mijn paarden allemaal alleen train ik ze niet wedstrijdgericht. Maar flitsen kunnen ze en verzamelen kunnen ze ook. Misschien zou ik dan toch maar eens moeten gaan trainen voor wedstrijden.....
[/quote]

wat zou er in jou training gaan veranderen als je wel wedstrijd gericht gaat trainen? zou je dan meer 'druk' erachter moeten zetten, iets wat in jou basis 'weinig' voorkomt omdat je de paarden het uitzichzelf laat opzoeken?

[quote="Pellie schreef:
Hij loopt natuurlijk niet constant aan de teugel maar dat hij het opzoekt zegt dat hij het fijn vind om zo te lopen denk ik, en ik hoef steeds minder druk te geven.

Dank je Carole. OK dan!

uit dit stukje haal ik dat er wel degelijk druk word gegeven voordat het paard nageeflijk is.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:18

druk met je benen inderdaad en dat vang je wat op met je hand zodat het paard nageeft. Op een gegeven moment is de druk in je hand minimaal en is het paard alleen op je been nageeflijk. En niet te vergeten op je zit Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:23

ja ik bedoel mijn been... sorry dat dit niet duidelijk was.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:43

Lovely"]
Dat slaat dus weer nergens op Marcel, maar oke, als jij dat zo wilt doen is het mij best hoor Haha!. Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is trouwens niet alleen het zijwaarts van D naar M of H hoor, er is wel iets meer variatie. Een pasje opzij is net zo min onnatuurlijk als een wending om de voorhand, allebei heel erg in de natuur verankerd hoor.
Een appuyement rij ik liever niet met een paard van 3 of 4 jaar, mij te link.
[/quote]

Ok een beetje over-gereageerd, geef ik toe. Een pasje opzij wijken voor eenzijdige kuitdruk voor een jong (dwz in africhting) paard kan geen kwaad. Een paard moet dat ook eerst leren om het achterbeen op die kuitdruk daar te plaatsen waar je als ruiter aangeeft. Op eenzijdige kuitdruk de volte wat openen/sluiten is een goede voorbereidende oefening. Maar het langdurig en herhaaldelijk wijken zoals het in de proef wordt gevraagd, vind ik minder. Liever schoudenbinnenwaarts en travers en daarna appuyeren. Appuyeren is niks meer dan travers op de diagonaal. MI kan je daar al redelijk snel mee beginnen, juist vanwege de gymnastische waarde en je leert een paard één been verder onder de massa te brengen. Als dat links en rechts lukt, wordt het ook makkelijker beide benen verder onder te brengen (verzameling dus). Maar (en daar ben ik het met Aqua8horse mee eens) wel in balans en vanuit je (corecte, onafhankelijke) zit! Een paard in zijgangen wringen met je teugels en heel veel druk en bijna naast het zadel gaan zitten om hem om te duwen heeft hier niks mee te maken. Bij teveel weerstand van het paard omdat hij het gewoon nog niet kan natuurlijk weer een stapje terug.

[quote="SuperPepeijn schreef:
kan je dit met een bron bevestigen want dit het eerst dat ik dit te horen krijg.

In geen van de klassiekers staat wijken als gymnastiserende oefening, wel losmakend en gehoorzaamheid (das dressupferd Harry bolt; De Dresuurproef Claartje van andel) maar mijn voornaamste bron in deze is een persoonlijk gesprek met dhr Bent Branderup (en ik had het ook eerder in een artikel of boek gelezen dat nou even niet kan terugvinden) Maar je kunt het jezelf ook inbeelden, dat overtuigt meer dan een citaat van een ander. Denk jezelf in in een paardelijf en stel je voor hoe je als paard moet wijken. Je lijf zit dan je beweging in de weg! Bij wijken naar links met naar rechts gebogen lijf beweegt je linkerbeen been zijwaarts onder je heup door en daara wordt het scheef belast. Als je naar rechts buigt beweegt het been voorwaarts. Vanuit de heup is dat nog niet zo erg, dat is een kogelgewricht, maar voor je knie en enkels is het niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:49

Maar Marcel, dat de oefening losmakend is, is toch goed genoeg? Dat komt de lenigheid juist ten goede en dat is ook waar de oefening om bekend staat. Daarmee maak je de weg vrij voor volgende dingen en zo rij je van het een naar het ander. In het wijken moet het paard ook rechtgericht en gesteld zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:56

abby schreef:
Welke meerwaarde heeft wijken voor jullie? En, wanneer gebruik je wijken als oefening (NB niet proef-gerelateerd)?

Als je SB op vier sporen rijdt, loop je inderdaad het risico dat je je lichaamsbuiging verliest omdat je je paard te schuin zet, dat klopt. Maar loop je niet bij iedere oefening het risico dat iets niet lukt of goed wordt uitgevoerd omdat je teveel dit of te weinig dat doet? Op zo'n manier zou je dus geen enkele oefening kunnen rijden: er kan altijd iets verkeerd gaan.

Mijn instructrice laat mij wijken (op volte en rechtuit) om het binnenachterbeen van Andrew te activeren en te trainen.
Meerwaarde is dus training van impuls.

Overigens gebruikt mijn instructrice heel veel verschillende oefeningen om te gymnasticeren, recht te richten en te werken aan balans. Tact blijft tijdens alle oefeningen een basisvoorwaarde. De oefening is in het begin geen doel op zich maar trainingsmiddel. Pas in het later stadium gaat het steeds meer om de "perfecte" uitvoering van de oefening.
Wij rijden nu in de les een technisch goede schouderbinnenwaarts kwa stelling en buiging, maar nog wel in te laag tempo (wel actief achterbeen, maar nog niet in arbeidsdraf) Voor de balans die Andrew nu heeft, is dit het goede tempo. Als hij straks sterker is geworden zal hij ook een hoger tempo aankunnen. Dit was haar uitleg...

Ik merk dat deze manier van trainen Andrew ondanks zijn blessure/revalidatie steeds sterker maakt zonder hem te overvragen en dat we ondanks dat we niet vaak kunnen oefenen toch vooruit gaan.
De meeste instructeurs die ik hebben gehad willen eerst dat basistempo hoog hebben om vandaaruit hem nagevelijk te krijgen maar dat tempo is voor hem al zo moeilijk dat hij niet meer de balans heeft om ontspannen en nagevelijk te lopen. eigenlijk werd hij continu gedwongen boven zijn tempo te lopen. Via de opbouw van deze instructrice merk ik dat we nu langzaam het tempo kunnen uitbouwen zonder dat hij lontspanning, tact en nagevelijkheid verliest.

Ook ik ben nog steeds geïnteresseerd in het zien van een clinic door Carole, zodat ik beter kan zien hoe in de praktijk verschillende problemen in aanleuning e.d. opgelost worden.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:57

Zie vooral de laatste regels van mijn reply aan superpeppijn waarom het volgens mij géén goede oefening is om lang en vaak te doen. Mee eens, om even los te maken prima, net als kortdurend LDR, maar daarna zo snel mogelijk verder.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:55

Pfoei, 10 bladzijden doorgeworsteld Ziek en nog steeds niet veel wijzer geworden. Jammer dat er niet inhoudelijk ingegaan wordt op de vraag wat het verschil is in houding tussen de manier van AQ8 en wat volgens G&K bij de 'dressuurprikkers/juryleden' gewenst is.

In feite komt AQ8 niet verder dan dat G&K het niet goed begrepen / gezien heeft Verward

Volgens mij wordt er heel veel langs elkaar heen gepraat en bedoelt men heel vaak het zelfde maar verwoordt het net even anders. Ik heb overigens AQ8 al in een eerder stadium gepb't dat ik best wel eens wil komen kijken als ze hier in de buurt is.

Vraagje aan AQ8 met betrekking tot een groen paard (ik ben nu bezig met het inrijden van een paard, weer heel wat anders dan een doorgereden paard, vandaar mijn interesse). Wat is in jouw methode specifiek anders aan het inrijden, hoe veel tijd heeft een paard gemiddeld met jouw methode nodig om zodanig in balans te lopen dat het de basis oefeningen stap, draf, galop op rechte lijn en op grote volte, progressieve overgangen goed beheerst. Ik heb dan het beeld voor me van een paard dat met een fijne aanleuning in een constant tempo en met impuls en rechtgericht de bovenstaande 'oefeningen' uitvoert. Uit jouw berichten maak ik op dat dit alles bij verreden paarden een kwestie van uren/dagen is.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 10:46

Aimee schreef:
Dus A8H, jullie willen eerst de basis helemaal in orde en dan pas beginnen jullie met oefeningen rijden? begrijp ik dat goed?

Precies

Het is fijner voor het paard en plezieriger voor de ruiter. Dus meer en betere samenwerking.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 11:42

Aqua8horse"]
[quote="Aimee schreef:

Precies

Het is fijner voor het paard en plezieriger voor de ruiter. Dus meer en betere samenwerking.
[/quote]

Hmmm.... grappig. Zo werkt Anky ook.... Knipoog Haha!:D in de training worden oefeningen vaak zelfs pas enkele dagen voor de wedstrijd meegepakt, voor de rest is het basis, basis, basis.
Ook ik werk daar eigenlijk alleen maar aan, slechts heel af en toe doe ik even proberen of ik een bepaalde oefening uit m'n paard zou kunnen krijgen, zo ja, weet ik genoeg; de basisvoorwaarden voor die oefening zijn in orde. Da's mooi, dan hoef ik die oefening verder niet te doen.
Een goed voorbeeld is het paard dat ik nu rijd; ik werk telkens weer alleen aan de basis, rijd zelden oefeningen. Heel af en toe een stukje wijken of wat schoudervoor om hem recht te richten..... maar ik ben er van overtuigd dat ik zo alle oefeningen t/m M2 eruit zou kunnen rijden. Terwijl hij die nog nooit heeft gedaan....
en dat met LDR..... Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 19:01

Aqua8horse"]
Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.
[/quote]

In dat geval werk ik ook met een holistische visie ik noem het alleen niet zo.

Ik heb tot nu toe nog helemaal niets revolutionairs aan je methode kunnen ontdekken aqua, en dat zal er ook wel niet zijn. Die is er aan mijn manier van werken ook helemaal niet namelijk.

Waar ik me in eerdere discussies erg aan ge-ergerd heb is je instelling dat jij de ultieme waarheid in pacht hebt en dat alle andere mensen dus verkeerd bezig zijn. Dat mensen die wel prestaties nastreven van hun paarden automatisch hun paarden onder onredelijke druk plaatsen en ze min of meer mishandelen. In dat opzicht vind ik je dus verschrikkelijk arrogant ja. (maar dat zul jij van mij ook wel vinden, dus wat dat betreft staan we quitte)

Nog even in aanvulling op de oefeningen die hierboven aangehaald worden: ik rijd vrijwel nooit oefeningen echt proefgericht, dat doe ik pas op het allerlaatste moment in de laatste afwerking naar de wedstrijd toe. Ik rijd echter wel heel erg veel 'trainingoefeningen' maar die zien er juist vrijwel nooit uit als 'het boek(je)' ze omschrijft omdat ik juist vaak een bepaald probleem wil uitschakelen dan wel opzoeken (ik zie een oefening vaak als test voor mijn basisafrichting) En dan verschilt het nog weer heel erg per paard. Sommige paarden zijn helemaal niet zo bijzonder maar als je het allemaal maar vaak genoeg herhaalt zijn ze in staat hun trucen te leren en kunnen ze mee op concours. Andere paarden zijn lichamelijk wat meer richting het ideale en als je die aan de basis aan elkaar hebt kun je alles eruit rijden wat je maar wilt. Dat is natuurlijk de meer ideale situatie die je nastreeft, maar die is helaas niet op elk paard van toepassing. Daarnaast is de door de jury's gewenste manier van voorstellen in de ring niet voor elk paard automatisch de manier waarop hij het fijnst over de benen gaat. Dat is voor mij geen reden om hem dan maar niet zo te trainen dat hij dat kan. Uiteindelijk wil ik op concours, en daar probeer ik gewoon te laten zien wat de jury wil zien.

Uiteindelijk moet ik mijn paarden dus af en toe onder druk zetten om bepaalde grenzen te overschrijden. Het paard kiest namelijk altijd de weg van de minste weerstand en zal dus als je het altijd aan hemzelf over laat zijn lichaam dan ook te eenzijdig gebruiken. Vaak zie je paarden uit zichzelf bijvoorbeeld net ietsjes achter de loodlijn duiken, blijkbaar voelen ze zich daar prettig bij. Zo'n paard rijd je dus ofwel heel erg diep, ofwel juist heel erg opgericht (en het liefst een combinatie van die 2) om hem op die manier te leren zijn lijf zo optimaal mogelijk te gebruiken. Als ik op een paard zit probeer ik dus ervoor te zorgen dat de weg die ik wil de weg van de minste weerstand is, zodat mijn paard dus vanzelf mijn weg opzoekt. En dat gaat met hele gewone hulpen, dat heeft niets met dwang of geweld te maken.

[quote="Tyrza"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Soxje, de essentie van de manier waarop ik train is het uiterste uit je paard halen met de minste weerstand. Met andere woorden je paard zo natuurlijk mogelijk proberen te laten bewegen met iemand op zijn rug. Dat betekent dat je de bewegingen van het paard laat zijn en vanuit het paard laat komen. Hierdoor ontstaat de nageeflijkheid vrijwel automatisch, zodat je daar niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken. De paarden hebben dan een basis waarbij schwung en tact heel gewoon standaard aanwezig zijn omdat je het paard hebt leren dragen. Een paard loopt dus in een perfecte balans en is super aan het been. Wij rijden inderdaad vanuit je zit en je been, teugels zijn slechts een hulpmiddels waar niet meer dan max 2 ons per teugel aan druk is.

!

Als ik dit zo lees, lijkt het toch wel erg veel op mijn manier van trainen. met als aanvulling dat ik hierna een stapje verder ga met verzameling en de oefeningen waarbij deze verzameling gebruikelijk is. En dan is het een kwestie van: hoe zwaarder de oefening, des te meer het paard ondersteund moet worden. Wordt het paard krachtiger, dan ga ik weer over op fine tunen, waarbij het paard dus weer op eigen benen moet lopen mbv been- en zithulp, maar dat is dan weer een treetje hoger.
[/quote]

Tyrza: dat doe jij dus in feite net andersom dan ik. Ik probeer juist die ondersteuning zoveel mogelijk achterwege te laten, maar mijn paard met korte, niet ondersteunende hulpen op de goede plek te zetten. Als het zwaarder wordt doe ik dat korte stukjes, en die stukjes worden langer naarmate het paard sterker wordt. Dit omdat ik wil dat ze heel veel dingen uit zichzelf leren doen, en ik mijn hulpen zo minimaal mogelijk wil houden.

-> Twee wegen, zelfde einddoel
Goed of fout bestaat dus niet...

BTW: aqua, nog gefeliciteerd met je zwembad!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:28

Tja ZEP, misschien is het meeste objectieve dan toch om eens te komen, te kijken, te voelen en te ervaren en daarna een conclusie te trekken. Dan zal je op al je vragen en meningen waarschijnlijk een duidelijk antwoord krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 00:59

Zep"]
[quote="Aqua8horse"]Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.
[/quote]

In dat geval werk ik ook met een holistische visie ik noem het alleen niet zo.
[/quote]

[quote="Pellie"]
[quote="Zep"][quote="Aqua8horse schreef:
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk

Wat bedoel je met een holistische visie en waarom is dat voor dit paard zo belangrijk?
[/quote]

Ik kan het wellicht wat duidelijker maken.
Gam heeft het nodig omdat het in alles een zeer gevoelig paard is; in de training en omgang met andere paarden. Ik heb in de afgelopen tijd geleerd dat het heel nauw komt met hem. Het is psychisch gewoon niet een sterk paard wat ook op zijn lichamelijke gezondheid slaat als hij te lang onder stress staat. Ook het voer heb ik moeten aanpassen.
Door hem op de A8H methode te trainen voorkom je veel van bovengenoemde zaken.
[/quote]

Volgens mij was ik degene die het holisme in de mond nam, nogal raar om dit aan Carole op te hangen... Verward