Lovely schreef:Wijken heeft wel degelijk waarde, of ben ik nu ineens de enige die die ervaring heeft.
Zeker niet!
Het paard gebruikt immers andere spier(groep)en dan bij rechtuit gaan?
Daardoor is het wel degelijk een (gymnastiserende) oefening!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely"]
[quote="Don_Marcello"][quote="Aqua8horse schreef:Alane, ik denk dat een paard eerst in balans moet zijn voordat je oefeningen als travers, galopwissels enz kan gaan uitvoeren zonder risico's op problemen en blessures. Met het trainen van een goede balans gebruik ik tempowisselingen en voltes. Veel van hand veranderen is erg belangrijk. Pas als een paard goed nageeflijk is (dus in balans) vrijwel uitzichzelf, denk ik dat een paard pas klaar is om de intensievere oefeningen waar balans noodzakelijk is te gaan trainen. Doe je dat eerder dan denk ik dat je problemen krijgt ernstig of minder ernstig en alles wat er tussen zit. Dat zelfde geldt dus ook voor blessures. Ik hoop dat je het van mijn kant nu weer wat begrijpt.
Aqua8horse"]
Het verschil zit hem denk ik vooral in de vergelijking. Wat G&K al opmerkte is mijn manier van training een basistraining. Die kan je dus heel makkelijk uitbouwen naar een wedstrijdgerichte training omdat de paarden in balans lopen en de schwung en tact al hebben. Ook zijn ze super aan het been zodat de hulpen bijna geruisloos gegeven kunnen worden. Nu moet je dus de training gaan uitbouwen. Als ik dat zou doen met mijn paarden heb je precies dat beeld wat een jury wil zien. Een paard in balans verheven met schwung en tact de oefeningen uitvoerend. Dat hebben mijn paarden allemaal alleen train ik ze niet wedstrijdgericht. Maar flitsen kunnen ze en verzamelen kunnen ze ook. Misschien zou ik dan toch maar eens moeten gaan trainen voor wedstrijden.....
[/quote]
wat zou er in jou training gaan veranderen als je wel wedstrijd gericht gaat trainen? zou je dan meer 'druk' erachter moeten zetten, iets wat in jou basis 'weinig' voorkomt omdat je de paarden het uitzichzelf laat opzoeken?
[quote="Pellie schreef:Hij loopt natuurlijk niet constant aan de teugel maar dat hij het opzoekt zegt dat hij het fijn vind om zo te lopen denk ik, en ik hoef steeds minder druk te geven.
Dank je Carole.
Lovely"]
Dat slaat dus weer nergens op Marcel, maar oke, als jij dat zo wilt doen is het mij best hoor. Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is trouwens niet alleen het zijwaarts van D naar M of H hoor, er is wel iets meer variatie. Een pasje opzij is net zo min onnatuurlijk als een wending om de voorhand, allebei heel erg in de natuur verankerd hoor.
Een appuyement rij ik liever niet met een paard van 3 of 4 jaar, mij te link.
[/quote]
Ok een beetje over-gereageerd, geef ik toe. Een pasje opzij wijken voor eenzijdige kuitdruk voor een jong (dwz in africhting) paard kan geen kwaad. Een paard moet dat ook eerst leren om het achterbeen op die kuitdruk daar te plaatsen waar je als ruiter aangeeft. Op eenzijdige kuitdruk de volte wat openen/sluiten is een goede voorbereidende oefening. Maar het langdurig en herhaaldelijk wijken zoals het in de proef wordt gevraagd, vind ik minder. Liever schoudenbinnenwaarts en travers en daarna appuyeren. Appuyeren is niks meer dan travers op de diagonaal. MI kan je daar al redelijk snel mee beginnen, juist vanwege de gymnastische waarde en je leert een paard één been verder onder de massa te brengen. Als dat links en rechts lukt, wordt het ook makkelijker beide benen verder onder te brengen (verzameling dus). Maar (en daar ben ik het met Aqua8horse mee eens) wel in balans en vanuit je (corecte, onafhankelijke) zit! Een paard in zijgangen wringen met je teugels en heel veel druk en bijna naast het zadel gaan zitten om hem om te duwen heeft hier niks mee te maken. Bij teveel weerstand van het paard omdat hij het gewoon nog niet kan natuurlijk weer een stapje terug.
[quote="SuperPepeijn schreef:kan je dit met een bron bevestigen want dit het eerst dat ik dit te horen krijg.
abby schreef:Welke meerwaarde heeft wijken voor jullie? En, wanneer gebruik je wijken als oefening (NB niet proef-gerelateerd)?
Als je SB op vier sporen rijdt, loop je inderdaad het risico dat je je lichaamsbuiging verliest omdat je je paard te schuin zet, dat klopt. Maar loop je niet bij iedere oefening het risico dat iets niet lukt of goed wordt uitgevoerd omdat je teveel dit of te weinig dat doet? Op zo'n manier zou je dus geen enkele oefening kunnen rijden: er kan altijd iets verkeerd gaan.
Aqua8horse"]
[quote="Aimee schreef:Dus A8H, jullie willen eerst de basis helemaal in orde en dan pas beginnen jullie met oefeningen rijden? begrijp ik dat goed?
(gewoon interesse, dus niet als afkraken opvatten aub)
Aqua8horse"]
Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.
[/quote]
In dat geval werk ik ook met een holistische visieik noem het alleen niet zo.
Ik heb tot nu toe nog helemaal niets revolutionairs aan je methode kunnen ontdekken aqua, en dat zal er ook wel niet zijn. Die is er aan mijn manier van werken ook helemaal niet namelijk.
Waar ik me in eerdere discussies erg aan ge-ergerd heb is je instelling dat jij de ultieme waarheid in pacht hebt en dat alle andere mensen dus verkeerd bezig zijn. Dat mensen die wel prestaties nastreven van hun paarden automatisch hun paarden onder onredelijke druk plaatsen en ze min of meer mishandelen. In dat opzicht vind ik je dus verschrikkelijk arrogant ja. (maar dat zul jij van mij ook wel vinden, dus wat dat betreft staan we quitte)
Nog even in aanvulling op de oefeningen die hierboven aangehaald worden: ik rijd vrijwel nooit oefeningen echt proefgericht, dat doe ik pas op het allerlaatste moment in de laatste afwerking naar de wedstrijd toe. Ik rijd echter wel heel erg veel 'trainingoefeningen' maar die zien er juist vrijwel nooit uit als 'het boek(je)' ze omschrijft omdat ik juist vaak een bepaald probleem wil uitschakelen dan wel opzoeken (ik zie een oefening vaak als test voor mijn basisafrichting) En dan verschilt het nog weer heel erg per paard. Sommige paarden zijn helemaal niet zo bijzonder maar als je het allemaal maar vaak genoeg herhaalt zijn ze in staat hun trucen te leren en kunnen ze mee op concours. Andere paarden zijn lichamelijk wat meer richting het ideale en als je die aan de basis aan elkaar hebt kun je alles eruit rijden wat je maar wilt. Dat is natuurlijk de meer ideale situatie die je nastreeft, maar die is helaas niet op elk paard van toepassing. Daarnaast is de door de jury's gewenste manier van voorstellen in de ring niet voor elk paard automatisch de manier waarop hij het fijnst over de benen gaat. Dat is voor mij geen reden om hem dan maar niet zo te trainen dat hij dat kan. Uiteindelijk wil ik op concours, en daar probeer ik gewoon te laten zien wat de jury wil zien.
Uiteindelijk moet ik mijn paarden dus af en toe onder druk zetten om bepaalde grenzen te overschrijden. Het paard kiest namelijk altijd de weg van de minste weerstand en zal dus als je het altijd aan hemzelf over laat zijn lichaam dan ook te eenzijdig gebruiken. Vaak zie je paarden uit zichzelf bijvoorbeeld net ietsjes achter de loodlijn duiken, blijkbaar voelen ze zich daar prettig bij. Zo'n paard rijd je dus ofwel heel erg diep, ofwel juist heel erg opgericht (en het liefst een combinatie van die 2) om hem op die manier te leren zijn lijf zo optimaal mogelijk te gebruiken. Als ik op een paard zit probeer ik dus ervoor te zorgen dat de weg die ik wil de weg van de minste weerstand is, zodat mijn paard dus vanzelf mijn weg opzoekt. En dat gaat met hele gewone hulpen, dat heeft niets met dwang of geweld te maken.
[quote="Tyrza"]
[quote="Aqua8horse schreef:Soxje, de essentie van de manier waarop ik train is het uiterste uit je paard halen met de minste weerstand. Met andere woorden je paard zo natuurlijk mogelijk proberen te laten bewegen met iemand op zijn rug. Dat betekent dat je de bewegingen van het paard laat zijn en vanuit het paard laat komen. Hierdoor ontstaat de nageeflijkheid vrijwel automatisch, zodat je daar niet of nauwelijks meer aan hoeft te werken. De paarden hebben dan een basis waarbij schwung en tact heel gewoon standaard aanwezig zijn omdat je het paard hebt leren dragen. Een paard loopt dus in een perfecte balans en is super aan het been. Wij rijden inderdaad vanuit je zit en je been, teugels zijn slechts een hulpmiddels waar niet meer dan max 2 ons per teugel aan druk is.
!
Zep"]
[quote="Aqua8horse"]Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.
[/quote]
In dat geval werk ik ook met een holistische visieik noem het alleen niet zo.
[/quote]
[quote="Pellie"]
[quote="Zep"][quote="Aqua8horse schreef:Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk