Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:53

Jij kan het smoesjes vinden die voor anderen duidelijke gegronde redenen zijn.

Lenkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:01

Je hebt niet in de hand hoe je leven loopt...

Ik heb ook altijd gezegd dat m'n paard bij me blijft tot hij sterft, en toch heb ik 'm 2 jaar geleden aangeboden als weidemaatje.

Met hem heb ik veel beleefd, voor door het vuur gegaan en van het ene onderzoek naar het andere. Mensen rondom mij weten hoe ik voor hem geleefd heb. Maar ik was op. Hij bleek een hersentumor te hebben. Fysiek 120% in orde, 16 jaar oud en een allemansvriend. Hij was een ware opvoeder in een kudde.
Ik werkte 12 à 14u per dag, m'n weiland stond ik op het punt kwijt te geraken door onteigening en was net alleen gaan wonen. Ja, dan begin je even te denken..
Zet 'k hem nog op een stal, op een andere weide, hoe combineer ik dat met m'n tijd? De weide was immers aan huis/aan m'n werk. Dus ik heb het erop gewaagd, wie weet zocht er iemand gekend uit de buurt wel een weidemaatje?

Uiteindelijk is hij nog mee kunnen gaan naar m'n nieuwe huis maar daar ging het alsmaar slechter en werd hij gevaarlijk. Hierop is hij vervolgens ingeslapen, jammer genoeg. Maar ik heb 'm dus wel degelijk, toen zijn gedrag nog goed was, even aangeboden.

Hij heeft hier 3 jaar op vervroegd pensioen nog kunnen genieten en ondertussen ben ik ook al reeds een jaar paardloos, ik wou hem dus zeker niet zomaar 'van de hand doen' of plaats maken voor vernieuwing. Het verhaal is nog veel uitgebreider, maar beknopt komt het er op neer dat je het gewoon voor een ander niet kan bepalen..
Laatst bijgewerkt door Lenkaaa op 09-12-19 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:04

Zonnetje81 schreef:

Ok, laten we het duidelijk gegronde redenen noemen. Het oudere, niet meer 100% gezonde paard is er de dupe van.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:13

Gini schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ok, laten we het duidelijk gegronde redenen noemen. Het oudere, niet meer 100% gezonde paard is er de dupe van.

En waarom mag die niet gewoon een spuitje dan?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:14

Dus laten we allemaal dan maar vasthouden aan een paard waar we niet goed voor kunnen zorgen? Al dan financieel, psychisch, fysiek, onwil zelfs evt, noem het maar wat de 'smoezen' zouden kunnen zijn? Wat de reden ook is, ik vind het ook verantwoordelijkheid nemen als iemand vind, om welke reden dan ook, een andere baas zoekt voor zijn paard, voor diegene zal het zwaar wegen, want niemand heeft een paard omdat ze er totaal niet van houden.. In principe heeft het paard dan in mijn ogen kans op een beter leven dan het op dat moment zal hebben, ik zie verkoop niet als iets negatiefs. De manier waarop iemand een paard verkoopt evt wel, een oudje in de handel is jammer, maar verkopen is helaas wel een stukje loslaten, je weet nooit helemaal zeker wat een ander er na jou mee doet. In principe vind ik er niets mis mee met een nieuwe, passende baas die er veel plezier van kan hebben als een paard dan op een eerlijke manier verkocht is, genoeg oudjes waar mensen nog zeker van kunnen genieten, al dan soms met een fysieke bemerking. Wanneer een paard niet pijnvrij is, nogmaals, is iets heel anders, dat moet je een paard niet aan willen doen en een ander ook niet mee op willen zadelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:19

Pantykous schreef:
Gini schreef:

Goh ja, ouderdom komt met gebreken en niet alles is meteen euthanasiewaardig. Als iemand echter beslist een spuitje te geven aan een paard van zodra er niet meer op gereden kan worden, tja, dan mag dat zeker. Ook niet helemaal mijn dada, maar in bepaalde gevallen eerlijker dan gaan leuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:23

MightyMike schreef:
Dus laten we allemaal dan maar vasthouden aan een paard waar we niet goed voor kunnen zorgen?

Het ding is dat we heel vaak heel goed voor ons paard kunnen zorgen de eerste 15-20 jaar of zo lang we op die rug kunnen klimmen. Het moment dat het paard echter ouder en gebrekkig wordt en juist dan eigenlijk onze liefhebbende zorg het hardst nodig heeft, dan gaan we 'met heel veel pijn in ons hart' op zoek naar een 'vijfsterrenhuisje' waarbij 'handelaren zich niet hoeven te melden'.

Verkoop is niet per definitie negatief, nee, maar het gaat in dit topic ook niet over de verkoop van willekeurige paarden. Het gaat over oudere paarden die niet meer bereden kunnen worden. En die dan nog de verkoop inslingeren? Tja, je moet ervoor zijn en ik ben er niet voor.
Laatst bijgewerkt door Gini op 09-12-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:25

Lees al even stil mee maar besluit nu toch ook even te reageren. Door de OP voelde ik me wel rot, want ook ik heb mijn paard aangeboden om "weg te doen". In maart kwamen we erachter dat hij nooit meer geschikt zou zijn als rijpaard, hij was toen 15, intussen 16.

Ik heb hem proberen plaatsen onder een leasecontract als weidemaatje of therapiepaard. Wel met een 100% eerlijk verhaal en ook duidelijk aangegeven dat ik eigenaar blijf en ook verantwoordelijk blijf als er iets gebeurt. Ik was dan ook bereid om zijn dierenartskosten nog te betalen. Maar ik wou graag verder in de sport, en hij kon wel wat extra aandacht gebruiken. Er is iemand komen kijken en er hebben wel wat mensen interesse getoond maar het is helaas niet gelukt. Heb hem intussen bij een vriendin kunnen zetten als weidemaatje een straat verderop, zij zorgen nu voor hem maar ik betaal hem wel nog altijd en hij is nog altijd van mij, dus veel is er niet verandert, het is mij alleen wat lichter in de portefeuille geworden en geeft me ook weer de kans om op zoek te gaan naar een ander paard.

Ik heb zijn welzijn altijd op de eerste plek gezet, maar het moest ook leuk voor mij blijven. Als je zelf niet in die situatie zit dan denk ik ook niet hoe je weet hoe je zelf zou reageren. Mensen kunnen door alle redenen hun paard weg doen, soms zijn dat gegronde, soms niet. Ik zou mijn paard ook nooit echt verkocht hebben, wie weet wat er dan mee gebeurde. Hij is heel braaf en zou geen voet verkeerd zetten dus het zou me niet verbazen dat moest ik hem verkocht hebben hij meteen terug bereden zou worden. Dat ging dus ook niet gebeuren. Maar ik vind ook niet dat er zo snel mag beoordeeld worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:30

Waarom is het zo interessant wat anderen met hun paard doen. De een rijd ze met een niet passend zadel. De ander kijkt er nooit naar om, weer een ander denkt dat een sociaal paard gelukkig is alleen op de wei of op stal enz . Dan is er weer iemand onervaren en koopt een jong paard. Of heeft geen geld en koopt een oud paard. Het is hoe dan ook allemaal negatief.
Leuker is de vraag, wie heeft er nog een paard waar ie niet op kan rijden en voldoet dat? Dan zul je heel veel leuke commentaren krijgen. Of de vraag wat heeft een paard voor jou in je leven betekend.

Maar goed dit is niet het onderwerp van de ts. Leuker zou ook zijn dat wanneer je met een antwoord kwam, een idee. Zodat je misschien kan bijdragen te verhinderen dat oude paarden heen en weer worden gesleurd. Misschien meer zulke instanties als pensioenstallen waarbij de eigenaar afstand doet van zijn paard. En het zijn toch allemaal luxe problemen. Want menig paard in Nederland heeft het beter dan een dakloze.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:39

DeMolenhoek schreef:
LadyMadonna schreef:
“Mijn” haflinger raakte blijvend geblesseerd toen ze 11 was. Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij, en is ze al 8 jaar niet meer van mij.
Hier staat ze 24/7 buiten, wat ik haar niet kon bieden....

Het is niet zwart of wit.
Ik zie hierin het probleem niet

Laten wij wel eerlijk zijn dat die plekjes zeldzaam zijn en het wegdoen vaker fout gaat dan goed loopt :)

Klopt, voor het zelfde geld verkoopt de zogenoemde zorgboerderij dat paard weer na een jaar. Of dier komt daar alleen te staan ;(
Laatst bijgewerkt door Blussem op 09-12-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:39

Gini schreef:
Pantykous schreef:

Goh ja, ouderdom komt met gebreken en niet alles is meteen euthanasiewaardig. Als iemand echter beslist een spuitje te geven aan een paard van zodra er niet meer op gereden kan worden, tja, dan mag dat zeker. Ook niet helemaal mijn dada, maar in bepaalde gevallen eerlijker dan gaan leuren.

Maar in dit scenario ga je er vanuit dat een dierenarts op bestelling dieren inslaapt... dat is niet zo. Zonder geldige reden doen ze dat niet, 'ouderdom' of 'niet meer op kunnen rijden' zijn geen goede redenen voor de meeste dierenartsen.

Blussem

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:44

Ik ben voor rest helemaal met ts eens. Treurig dat er zoveel mensen zijn die uiteindelijk helemaal niet zo veel van paarden blijken te houden. Bokt markt staat vol met oude beestjes.

Slachten kan ook nog wanneer een dierenarts niet wilt laten inslapen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:47

MightyMike schreef:
Dus laten we allemaal dan maar vasthouden aan een paard waar we niet goed voor kunnen zorgen? Al dan financieel, psychisch, fysiek, onwil zelfs evt, noem het maar wat de 'smoezen' zouden kunnen zijn? Wat de reden ook is, ik vind het ook verantwoordelijkheid nemen als iemand vind, om welke reden dan ook, een andere baas zoekt voor zijn paard, voor diegene zal het zwaar wegen, want niemand heeft een paard omdat ze er totaal niet van houden.. In principe heeft het paard dan in mijn ogen kans op een beter leven dan het op dat moment zal hebben, ik zie verkoop niet als iets negatiefs. De manier waarop iemand een paard verkoopt evt wel, een oudje in de handel is jammer, maar verkopen is helaas wel een stukje loslaten, je weet nooit helemaal zeker wat een ander er na jou mee doet. In principe vind ik er niets mis mee met een nieuwe, passende baas die er veel plezier van kan hebben als een paard dan op een eerlijke manier verkocht is, genoeg oudjes waar mensen nog zeker van kunnen genieten, al dan soms met een fysieke bemerking. Wanneer een paard niet pijnvrij is, nogmaals, is iets heel anders, dat moet je een paard niet aan willen doen en een ander ook niet mee op willen zadelen.

Als je echt om paard geeft dan zet je het op voor succes. Wanneer de kans maar 2% is dat die goed terecht komt dan is er in mijn ogen geen liefde.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 18:58

CalipsoLover schreef:
Lees al even stil mee maar besluit nu toch ook even te reageren. Door de OP voelde ik me wel rot, want ook ik heb mijn paard aangeboden om "weg te doen". In maart kwamen we erachter dat hij nooit meer geschikt zou zijn als rijpaard, hij was toen 15, intussen 16.

Ik heb hem proberen plaatsen onder een leasecontract als weidemaatje of therapiepaard. Wel met een 100% eerlijk verhaal en ook duidelijk aangegeven dat ik eigenaar blijf en ook verantwoordelijk blijf als er iets gebeurt. Ik was dan ook bereid om zijn dierenartskosten nog te betalen. Maar ik wou graag verder in de sport, en hij kon wel wat extra aandacht gebruiken. Er is iemand komen kijken en er hebben wel wat mensen interesse getoond maar het is helaas niet gelukt. Heb hem intussen bij een vriendin kunnen zetten als weidemaatje een straat verderop, zij zorgen nu voor hem maar ik betaal hem wel nog altijd en hij is nog altijd van mij, dus veel is er niet verandert, het is mij alleen wat lichter in de portefeuille geworden en geeft me ook weer de kans om op zoek te gaan naar een ander paard.

Ik heb zijn welzijn altijd op de eerste plek gezet, maar het moest ook leuk voor mij blijven. Als je zelf niet in die situatie zit dan denk ik ook niet hoe je weet hoe je zelf zou reageren. Mensen kunnen door alle redenen hun paard weg doen, soms zijn dat gegronde, soms niet. Ik zou mijn paard ook nooit echt verkocht hebben, wie weet wat er dan mee gebeurde. Hij is heel braaf en zou geen voet verkeerd zetten dus het zou me niet verbazen dat moest ik hem verkocht hebben hij meteen terug bereden zou worden. Dat ging dus ook niet gebeuren. Maar ik vind ook niet dat er zo snel mag beoordeeld worden.

Als hij ingezet zou worden als therapiepaard, dan kan er net zo goed stiekum op gereden worden... als jij er niet bij bent? Je neemt daar een groot risico mee vind ik. Jouw paard zou de veearts inslapen als je daarom zou vragen: gezien de medische voorgeschiedenis van 'm. Verder inderdaad vooral afgaan op je gevoel. Succes en plezier met je zoektocht!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:02

Wie heeft het over 2%? Ik vind het een naïeve gedachte dat alleen jijzelf de beste baas voor een dier kunt zijn. In het geval een paard houden niet meer kan om welke reden dan ook, of wellicht onwil, is het vasthouden in mijn ogen ook geen toppositie voor je paard. Nogmaals, ook niet mijn insteek om te verkopen, ik houd ook liefst alles aan, al heb ik wel eens wat verkocht (jong dan wel) vanwege zwangerschap en voor 1 mijn verantwoordelijkheid genomen omdat die niet pijnvrij was. 15 jaar lang van puber tot jong volwassene dagelijks voor een paard gezorgd ( die niet van mij was overigens) die al met pensioen was, dus weet prima wat een ouder paard en de verzorging er van inhoud. Maar kan me ook inleven in de keuzes van een ander, ongeacht wat ik zou doen en zie het niet zo zwart wit. Dat er geen liefde zou zijn in andere keuzes, vind ik onterecht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:03

SinneJ schreef:
Gini schreef:

Maar in dit scenario ga je er vanuit dat een dierenarts op bestelling dieren inslaapt... dat is niet zo. Zonder geldige reden doen ze dat niet, 'ouderdom' of 'niet meer op kunnen rijden' zijn geen goede redenen voor de meeste dierenartsen.

Laten we de wereld niet mooier maken dan ze is. Je vindt heus wel iemand die zo'n dier in slaapt. Gebaseerd op de massa's aan honden die vlak voor vakanties ingeslapen worden zou ik zeggen dat er heus wel DA's zijn die hier weinig moeite mee hebben.

Ik ben het in dit topic eigenlijk heel erg eens met gini, vooral de bedenking dat mensen veelal pas "moeite hebben met zorgen voor" zodra het dier niet meer te rijden is. Zolang ie nog te rijden was eten ze zelf met liefde boterhammen ipv biefstuk om hem te kunnen houden. En ja, ik vind dat jammer. Je weet dat die dieren oud worden en ziek kunnen worden... IMO moet je er niet aan beginnen als je die verantwoordelijkheid niet wil nemen. (En ja, dat dier laten in slapen valt voor mij even zeer onder verantwoordelijkheid nemen. Een paard doet niet aan toekomstperspectief, als je die op 8 laat inslapen omwille van een aanslepende peesblessure waarvan je de kosten niet meer kan dragen denkt ie echt niet dat ie nog 10 jaar had kunnen leven.) Ga dan leasen of blijf op de manege rijden. Maar neem in vredesnaam niet het risico dat dat dier door de volgende met een mooi verhaal door verkocht wordt met alle gevolgen van dien.

Ik begrijp hoe langer hoe meer de commentaar die op de paardensport komt. :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:11

Ik begrijp je laatste opmerking wel, maar denk dat dit voor alle levende dieren geld, asiels zitten ook bomvol etc. Maar neemt niet weg dat er met het houden van een paard ook een behoorlijk financiële plaatje vast zit. Dat mensen dit onderschatten wellicht, die zul je altijd houden. Maar nogmaals, de reden waarom zie je niet vanachter de computer. Het leven, en niet alleen wat betreft het houden van paarden, is niet zo zwart wit als sommigen hier vinden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:12

Soms is het ook niet in te plannen. Ik had voor mijn veulen ruim €5000 aan kosten, was blij toen ie verkocht was.

Er zit voor mij wel een verschil tussen oude paarden en geblesseerde dieren. Met geblesseerd zou ik niet gaan leuren, die zou ik laten inslapen. Oud hangt er van af, er zijn ook fijne mensen te vinden voor wat oudere dieren. Ja, je hebt geen garantie dat het dier daar blijft. Maar ja als je je paard jong en gezond verkoopt weet je ook niet hoe z’n leven er na 10 of 20 jaar uit ziet.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 19:23

Ik kan de dierenactivisten steeds beter begrijpen, over hoe hun tegen de paardensport aankijken en hun kijk op t houden van dieren omdat zij dierenwelzijn op nummer 1 zetten. Dat wil niet zeggen dat een ander slecht bezig is, maar begrijpen kan ik het steeds meer over hoe zij denken over bepaalde situaties.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:30

Van mijn 5 paarden zijn er nog twee te rijden waarvan 1 van die 2 ook al 22 jaar is. Straks heb ik er dus 5 waarvan er 1 te rijden is. Bij mij geeft het niet zo maar als je ze op pensionnheb staan en van rijden houd kan dat gewoon niet

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:34

tita schreef:
Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.

Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.
En tot de dood ons scheid is niet realistisch voor de meeste eigenaren

Een paard is geen gebruiksvoorwerp.Net zo min als een mens.Een paard is een levend wezen met gevoel en emoties.Ik zou me werkelijk afschuwelijk voelen als ik mijn paard zou afdanken.Dat heb ik ook nooit gedaan. Toen ik jonger was was rijden ook belangrijk voor me maar dan huurde ik er af en toe een van de manege als mijn eigen paard niet gereden kon worden.Degenen die heel goed kunnen rijden mogen vaak wel een paard bijrijden of helpen met trainen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:46

Lenkaaa schreef:
Je hebt niet in de hand hoe je leven loopt...

Ik heb ook altijd gezegd dat m'n paard bij me blijft tot hij sterft, en toch heb ik 'm 2 jaar geleden aangeboden als weidemaatje.

Met hem heb ik veel beleefd, voor door het vuur gegaan en van het ene onderzoek naar het andere. Mensen rondom mij weten hoe ik voor hem geleefd heb. Maar ik was op. Hij bleek een hersentumor te hebben. Fysiek 120% in orde, 16 jaar oud en een allemansvriend. Hij was een ware opvoeder in een kudde.
Ik werkte 12 à 14u per dag, m'n weiland stond ik op het punt kwijt te geraken door onteigening en was net alleen gaan wonen. Ja, dan begin je even te denken..
Zet 'k hem nog op een stal, op een andere weide, hoe combineer ik dat met m'n tijd? De weide was immers aan huis/aan m'n werk. Dus ik heb het erop gewaagd, wie weet zocht er iemand gekend uit de buurt wel een weidemaatje?
Maar,iemand met een hersentumor is toch fysiek niet 120% in orde?
Uiteindelijk is hij nog mee kunnen gaan naar m'n nieuwe huis maar daar ging het alsmaar slechter en werd hij gevaarlijk. Hierop is hij vervolgens ingeslapen, jammer genoeg. Maar ik heb 'm dus wel degelijk, toen zijn gedrag nog goed was, even aangeboden.

Hij heeft hier 3 jaar op vervroegd pensioen nog kunnen genieten en ondertussen ben ik ook al reeds een jaar paardloos, ik wou hem dus zeker niet zomaar 'van de hand doen' of plaats maken voor vernieuwing. Het verhaal is nog veel uitgebreider, maar beknopt komt het er op neer dat je het gewoon voor een ander niet kan bepalen..

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:47

Laten we duidelijk zijn, ik heb mijn mening over het afdanken van oude paarden niet gegeven in dit topic, wilde enkel aangeven dat een dierenarts niet zomaar inslaapt obv de mooie ogen van de eigenaar. En natuurlijk kan je wel opzoek naar eentje die dat wel doet, maar ik ging er even vanuit dat er rekening gehouden wordt met een negatief advies van een dierenarts.

Trouwens ik ben ze hier in regio Antwerpen nog niet tegengekomen, de types die zonder vragen inslapen.

En er is inderdaad de optie slachten ook nog. Maar ik ging enkel en alleen in op de veronderstelling dat dierenartsen zomaar inslapen en dat dus in theorie altijd een optie is. Dat is niet zo.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 09-12-19 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:48

@Lenkaaa:Er ging iets mis met mijn post. Ik wou zeggen dat iemand met een hersentumor toch niet 120% fysiek in orde is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 19:58

CalipsoLover schreef:

Maar op deze manier je paard een ander leven gunnen met meer aandacht is helemaal niets mis mee.