Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pantykous schreef:Gini schreef:
Ok, laten we het duidelijk gegronde redenen noemen. Het oudere, niet meer 100% gezonde paard is er de dupe van.
En waarom mag die niet gewoon een spuitje dan?
MightyMike schreef:Dus laten we allemaal dan maar vasthouden aan een paard waar we niet goed voor kunnen zorgen?
DeMolenhoek schreef:LadyMadonna schreef:“Mijn” haflinger raakte blijvend geblesseerd toen ze 11 was. Inmiddels staat ze alweer 8 jaar op een zorgboerderij, en is ze al 8 jaar niet meer van mij.
Hier staat ze 24/7 buiten, wat ik haar niet kon bieden....
Het is niet zwart of wit.
Ik zie hierin het probleem niet
Laten wij wel eerlijk zijn dat die plekjes zeldzaam zijn en het wegdoen vaker fout gaat dan goed loopt
Gini schreef:Pantykous schreef:
En waarom mag die niet gewoon een spuitje dan?
Goh ja, ouderdom komt met gebreken en niet alles is meteen euthanasiewaardig. Als iemand echter beslist een spuitje te geven aan een paard van zodra er niet meer op gereden kan worden, tja, dan mag dat zeker. Ook niet helemaal mijn dada, maar in bepaalde gevallen eerlijker dan gaan leuren.
MightyMike schreef:Dus laten we allemaal dan maar vasthouden aan een paard waar we niet goed voor kunnen zorgen? Al dan financieel, psychisch, fysiek, onwil zelfs evt, noem het maar wat de 'smoezen' zouden kunnen zijn? Wat de reden ook is, ik vind het ook verantwoordelijkheid nemen als iemand vind, om welke reden dan ook, een andere baas zoekt voor zijn paard, voor diegene zal het zwaar wegen, want niemand heeft een paard omdat ze er totaal niet van houden.. In principe heeft het paard dan in mijn ogen kans op een beter leven dan het op dat moment zal hebben, ik zie verkoop niet als iets negatiefs. De manier waarop iemand een paard verkoopt evt wel, een oudje in de handel is jammer, maar verkopen is helaas wel een stukje loslaten, je weet nooit helemaal zeker wat een ander er na jou mee doet. In principe vind ik er niets mis mee met een nieuwe, passende baas die er veel plezier van kan hebben als een paard dan op een eerlijke manier verkocht is, genoeg oudjes waar mensen nog zeker van kunnen genieten, al dan soms met een fysieke bemerking. Wanneer een paard niet pijnvrij is, nogmaals, is iets heel anders, dat moet je een paard niet aan willen doen en een ander ook niet mee op willen zadelen.
CalipsoLover schreef:Lees al even stil mee maar besluit nu toch ook even te reageren. Door de OP voelde ik me wel rot, want ook ik heb mijn paard aangeboden om "weg te doen". In maart kwamen we erachter dat hij nooit meer geschikt zou zijn als rijpaard, hij was toen 15, intussen 16.
Ik heb hem proberen plaatsen onder een leasecontract als weidemaatje of therapiepaard. Wel met een 100% eerlijk verhaal en ook duidelijk aangegeven dat ik eigenaar blijf en ook verantwoordelijk blijf als er iets gebeurt. Ik was dan ook bereid om zijn dierenartskosten nog te betalen. Maar ik wou graag verder in de sport, en hij kon wel wat extra aandacht gebruiken. Er is iemand komen kijken en er hebben wel wat mensen interesse getoond maar het is helaas niet gelukt. Heb hem intussen bij een vriendin kunnen zetten als weidemaatje een straat verderop, zij zorgen nu voor hem maar ik betaal hem wel nog altijd en hij is nog altijd van mij, dus veel is er niet verandert, het is mij alleen wat lichter in de portefeuille geworden en geeft me ook weer de kans om op zoek te gaan naar een ander paard.
Ik heb zijn welzijn altijd op de eerste plek gezet, maar het moest ook leuk voor mij blijven. Als je zelf niet in die situatie zit dan denk ik ook niet hoe je weet hoe je zelf zou reageren. Mensen kunnen door alle redenen hun paard weg doen, soms zijn dat gegronde, soms niet. Ik zou mijn paard ook nooit echt verkocht hebben, wie weet wat er dan mee gebeurde. Hij is heel braaf en zou geen voet verkeerd zetten dus het zou me niet verbazen dat moest ik hem verkocht hebben hij meteen terug bereden zou worden. Dat ging dus ook niet gebeuren. Maar ik vind ook niet dat er zo snel mag beoordeeld worden.
SinneJ schreef:Gini schreef:Goh ja, ouderdom komt met gebreken en niet alles is meteen euthanasiewaardig. Als iemand echter beslist een spuitje te geven aan een paard van zodra er niet meer op gereden kan worden, tja, dan mag dat zeker. Ook niet helemaal mijn dada, maar in bepaalde gevallen eerlijker dan gaan leuren.
Maar in dit scenario ga je er vanuit dat een dierenarts op bestelling dieren inslaapt... dat is niet zo. Zonder geldige reden doen ze dat niet, 'ouderdom' of 'niet meer op kunnen rijden' zijn geen goede redenen voor de meeste dierenartsen.
tita schreef:Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.
Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.
En tot de dood ons scheid is niet realistisch voor de meeste eigenaren
Lenkaaa schreef:Je hebt niet in de hand hoe je leven loopt...
Ik heb ook altijd gezegd dat m'n paard bij me blijft tot hij sterft, en toch heb ik 'm 2 jaar geleden aangeboden als weidemaatje.
Met hem heb ik veel beleefd, voor door het vuur gegaan en van het ene onderzoek naar het andere. Mensen rondom mij weten hoe ik voor hem geleefd heb. Maar ik was op. Hij bleek een hersentumor te hebben. Fysiek 120% in orde, 16 jaar oud en een allemansvriend. Hij was een ware opvoeder in een kudde.
Ik werkte 12 à 14u per dag, m'n weiland stond ik op het punt kwijt te geraken door onteigening en was net alleen gaan wonen. Ja, dan begin je even te denken..
Zet 'k hem nog op een stal, op een andere weide, hoe combineer ik dat met m'n tijd? De weide was immers aan huis/aan m'n werk. Dus ik heb het erop gewaagd, wie weet zocht er iemand gekend uit de buurt wel een weidemaatje?
Maar,iemand met een hersentumor is toch fysiek niet 120% in orde?
Uiteindelijk is hij nog mee kunnen gaan naar m'n nieuwe huis maar daar ging het alsmaar slechter en werd hij gevaarlijk. Hierop is hij vervolgens ingeslapen, jammer genoeg. Maar ik heb 'm dus wel degelijk, toen zijn gedrag nog goed was, even aangeboden.
Hij heeft hier 3 jaar op vervroegd pensioen nog kunnen genieten en ondertussen ben ik ook al reeds een jaar paardloos, ik wou hem dus zeker niet zomaar 'van de hand doen' of plaats maken voor vernieuwing. Het verhaal is nog veel uitgebreider, maar beknopt komt het er op neer dat je het gewoon voor een ander niet kan bepalen..
CalipsoLover schreef:Lees al even stil mee maar besluit nu toch ook even te reageren. Door de OP voelde ik me wel rot, want ook ik heb mijn paard aangeboden om "weg te doen". In maart kwamen we erachter dat hij nooit meer geschikt zou zijn als rijpaard, hij was toen 15, intussen 16.
Ik heb hem proberen plaatsen onder een leasecontract als weidemaatje of therapiepaard. Wel met een 100% eerlijk verhaal en ook duidelijk aangegeven dat ik eigenaar blijf en ook verantwoordelijk blijf als er iets gebeurt. Ik was dan ook bereid om zijn dierenartskosten nog te betalen. Maar ik wou graag verder in de sport, en hij kon wel wat extra aandacht gebruiken. Er is iemand komen kijken en er hebben wel wat mensen interesse getoond maar het is helaas niet gelukt. Heb hem intussen bij een vriendin kunnen zetten als weidemaatje een straat verderop, zij zorgen nu voor hem maar ik betaal hem wel nog altijd en hij is nog altijd van mij, dus veel is er niet verandert, het is mij alleen wat lichter in de portefeuille geworden en geeft me ook weer de kans om op zoek te gaan naar een ander paard.
Ik heb zijn welzijn altijd op de eerste plek gezet, maar het moest ook leuk voor mij blijven. Als je zelf niet in die situatie zit dan denk ik ook niet hoe je weet hoe je zelf zou reageren. Mensen kunnen door alle redenen hun paard weg doen, soms zijn dat gegronde, soms niet. Ik zou mijn paard ook nooit echt verkocht hebben, wie weet wat er dan mee gebeurde. Hij is heel braaf en zou geen voet verkeerd zetten dus het zou me niet verbazen dat moest ik hem verkocht hebben hij meteen terug bereden zou worden. Dat ging dus ook niet gebeuren. Maar ik vind ook niet dat er zo snel mag beoordeeld worden.