[VOLG]Het is een jongetje.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:16

Volgens mij is Jimmy dat ook, eerst alles slopen om te zien hoe het in elkaar steekt (dat ie het daarna niet meer zo goed in elkaar kan zetten met twee linkerpootjes, daar hebben we het dan maar niet over) :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:35

Apple, je zou een column moeten schrijven in de hoefslag. Succes gegarandeerd. :D

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:03

Als ik zie dat het topic actief is, ga ik ervan uit dat er een update is. Dus toen ik vandaag het topic actief zag worden, heb ik eerst wat klusjes gedaan, om daarna als beloning de update te mogen lezen. Ik geniet enorm van de verhalen over Jimmy en zijn fantastische humor. :D Je schrijft zo beeldend dat ik de modderige voerbak gewoon voor me zie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:17

Rocamor schreef:
Die G-pony _O-

Apple schreef:
Jimmy lijkt er ook erg gelukkig mee te zijn, de buitenbak is 20-60 dus daar kan hij een beetje lekker galopperen zonder al na 3 galopsprongen in de 20-40 binnenbak de bocht om te moeten :-)

maar hoe doe je dat nu dan? want als je in 3 galopsprongen in de 20-40 binnenbak de bocht om moet, betekent het zo'n beetje dat je dat in een 20-60 bak dat ja na 4.5 galopsprong de bocht om moet. Maar je hebt nog een halve galopsprong over. Waar laat je die?

Die pleur je in de hoek over de bakrand....... :D
Beetje pony weet hoe dat moet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:18

In Jimmy's wereld is alles potentieel speelgoed :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 11:35

Dat klopt wel geloof ik :j Alles is potentieel speelgoed tenzij het tegendeel bewezen is :j

Hij luistert overigens nu ook heel goed naar 'Nee' :+ (misschien omdat hij dat vrij vaak hoort :)) ). 'Stand' als hij moet stil staan gaat ook heel goed (helpt dat hij een snoepje krijgt als hij daar naar luistert). 'Stap' is ook een nuttig commando.

Een aantal weken geleden heeft de dressuurinstructrice hem even een half uurtje aan de longeerlijn gehad omdat ze hem vanaf de grond wilde uitleggen hoe 'doorstappen' en 'wijken voor de eenzijdige kuit' werkte. Dat was ook even een eye-opener vooral voor mij.

Op Bokt gaat het hier vaak over 'consequent' zijn. En als mensen echt consequent zijn dan bedoelen ze Consequent. Ik vond van mijzelf dat ik altijd redelijk Consequent was, nou, niet dus. In vergelijking met de dressuurinstructrice ben ik helemaal niet Consequent. Zij is namelijk CONSEQUENT. PUNT. En dat was even wennen voor Jimmy en mijzelf...

Dus, als ik aan het longeren was en na een paar rondjes instappen Jimmy alvast maar ging draven dan liet ik dat 9 van de 10 keer zo gaan, ik was dan vaak toch al van plan om te gaan draven. NEE. NIKS DRAVEN. STAP. CONSEQUENT. Daar stond een mevrouw die net aan tot halverwege de schouder van Jimmy kwam hem te vertellen dat hij moest STAPPEN en vooral DOORSTAPPEN en nee, niet aandraven. ZO!

Dat was even een -O- moment voor Jimmy en een :)* moment voor mij (Oh, dat is CONSEQUENT ).

Overigens gaat onze rijles ook zo. Over de hoefslag is ALTIJD goed de hoek in rijden met juiste stelling. ELKE wending: JUISTE stelling. Als je even de hoek niet kunt inrijden (omdat je bijvoorbeeld middendraf aan het oefenen bent en door de vaart het hele overzicht 'hoek/stelling' kwijt bent) dan rij je dus op de binnenhoefslag zodat het paard de connectie legt 'hoefslag=hoek in'. Etc.Etc.Etc.
De eerste lessen had ik het gevoel dat het enige wat ik in al die jaren paardrijles geleerd had lichtrijden op het juiste been was :+

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:38

Apple schreef:
Dat klopt wel geloof ik :j Alles is potentieel speelgoed tenzij het tegendeel bewezen is :j

Hij luistert overigens nu ook heel goed naar 'Nee' :+ (misschien omdat hij dat vrij vaak hoort :)) ). 'Stand' als hij moet stil staan gaat ook heel goed (helpt dat hij een snoepje krijgt als hij daar naar luistert). 'Stap' is ook een nuttig commando.

Een aantal weken geleden heeft de dressuurinstructrice hem even een half uurtje aan de longeerlijn gehad omdat ze hem vanaf de grond wilde uitleggen hoe 'doorstappen' en 'wijken voor de eenzijdige kuit' werkte. Dat was ook even een eye-opener vooral voor mij.

Op Bokt gaat het hier vaak over 'consequent' zijn. En als mensen echt consequent zijn dan bedoelen ze Consequent. Ik vond van mijzelf dat ik altijd redelijk Consequent was, nou, niet dus. In vergelijking met de dressuurinstructrice ben ik helemaal niet Consequent. Zij is namelijk CONSEQUENT. PUNT. En dat was even wennen voor Jimmy en mijzelf...

Dus, als ik aan het longeren was en na een paar rondjes instappen Jimmy alvast maar ging draven dan liet ik dat 9 van de 10 keer zo gaan, ik was dan vaak toch al van plan om te gaan draven. NEE. NIKS DRAVEN. STAP. CONSEQUENT. Daar stond een mevrouw die net aan tot halverwege de schouder van Jimmy kwam hem te vertellen dat hij moest STAPPEN en vooral DOORSTAPPEN en nee, niet aandraven. ZO!

Dat was even een -O- moment voor Jimmy en een :)* moment voor mij (Oh, dat is CONSEQUENT ).

Overigens gaat onze rijles ook zo. Over de hoefslag is ALTIJD goed de hoek in rijden met juiste stelling. ELKE wending: JUISTE stelling. Als je even de hoek niet kunt inrijden (omdat je bijvoorbeeld middendraf aan het oefenen bent en door de vaart het hele overzicht 'hoek/stelling' kwijt bent) dan rij je dus op de binnenhoefslag zodat het paard de connectie legt 'hoefslag=hoek in'. Etc.Etc.Etc.
De eerste lessen had ik het gevoel dat het enige wat ik in al die jaren paardrijles geleerd had lichtrijden op het juiste been was :+

Ik wil OOK zo'n juf!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:39

En dat laatste deed je wel consequent? :+

Achterom

Re: [VOLG]Het is een jongetje.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:52

Heb je toevallig mijn westernjuf geleend? Confronterend is dat he?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:15

Oooh, ik wil ook zo'n instructrice! :') Niet dat ik niet blij ben met mijn huidige, maar toch.

Wat schrijf je weer heerlijk, TS, je updates zijn iedere keer weer een cadeautje!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:44

Ooh, het consequent gedeelte ken ik. Ik heb zelf de concentratiepanne van een goudvis, ben vrij high energy en nogal vaak all over the place. En dat in combi met een pittig belgisch trekpaard van 1000 kilo die denkt dat ze een een engels volbloed is ...

Dan is zo een les plots wel héééééél confronterend inderdaad :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:58

O ja als je overstapt op iets wat je nog niet gewend bent voelt dat alsof je weer van 0 begint. Ik ben nu bezig met les op basis van klassieke dressuur. Mag maar een paar dingen doen en dat is al moeilijk genoeg :') dan denk ik, rij al 35 jaar en nog steeds bak ik er niks van :+

anitas1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:36

Gaby schreef:
Als ik zie dat het topic actief is, ga ik ervan uit dat er een update is. Dus toen ik vandaag het topic actief zag worden, heb ik eerst wat klusjes gedaan, om daarna als beloning de update te mogen lezen. Ik geniet enorm van de verhalen over Jimmy en zijn fantastische humor. :D Je schrijft zo beeldend dat ik de modderige voerbak gewoon voor me zie.

Een stille volger die het hier mee eens is :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 11:21

Een update met foto's ditmaal *-:)

Vanochtend vroeg op gestaan, het plan was om Jimmy kennis te laten maken met het strand :D

Over het algemeen zijn we eigenlijk met elk paard dat nieuw kwam gelijk in de eerste week naar het strand gegaan onder het mom van 'dan hebben ze dat alvast gezien'. Ook met achterliggende gedachte dat ze in het begin nog wel onder de indruk zijn van de omgeving en als je later in het traject wat moeilijkheden tegen komt dan wordt de drempel om naar het strand te gaan alleen maar hoger. Maar goed: al deze paarden hadden in elk geval al een soort van basis 'buitenrij' ervaring.

Zo niet Jimmy. Dat was ons eerste paard dat eigenlijk nog nooit van zn leven op buitenritje was geweest en verkeersmak was hij ook nog niet zo. Ja, de weide waar hij in stond bij de verkoper was langs de weg dus hij zag wel wat verkeer, maar verder :?

Dat hebben we langzaam wat opgebouwd en uitgebouwd. Het had allemaal wat sneller gekunt, ware het niet dat er wat mensgerelateerde zaken in de weg stonden (Mongol Derby, natte winter (en ik ben toch ergens wel een mooi weer ruiter)) en wat paardgerelateerde zaken. De paardgerelateerde zaken zaten hem in 'al moe zijn na een buitenritje van 20 minuten door alle opgedane indrukken' :(:) . Dat moest dus enigzins opgebouwd worden. Wat ook niet hielp was dat hij de eerste 3 minuten van de buitenrit erg enthousiast was, vervolgens normaal en dan het laatste kwartier niet meer vooruit te branden :O .

De Coronacrisis heeft zijn voordelen, we zijn nu twee keer per week op buitenritje gegaan. 45 minuten per keer, soms wat langer. Stukjes draf erbij. Verkeersmak was hij ondertussen wel (dat paard is nergens van onder de indruk, helaas ook niet van mij :+ ). De 'verdeling van de energie gedurende de rit' ging ook beter totdat hij eigenlijk het hele ritje ongeveer hetzelfde was en we ook konden draven zonder gelijk een lege benzinetank. Klaar om het strand eens te bekijken +:)+

Daar vertrokken we, Dais voorop:

Afbeelding

In het duin stond de duinroos in bloei. De wederhelft, als echte botanist, moest daar natuurlijk ook een foto van maken:

Afbeelding

De strandopgang. Met nieuwe/jonge/eerste keer strand paarden nemen we een oprit die gelijkmatig naar de zee toe gaat, op die manier hebben ze niet gelijk dat ze bovenop het duin worden geconfronteerd met zee en strand.
Als je goed kijkt op de foto dan zie je ergens in de verte een Cruiseschip liggen. De schepen van de Holland America Lijn liggen nu voor de kust van Katwijk. Daar liggen vaker containerschepen en tankers voor anker, maar nu ook 4 cruiseschepen.

Afbeelding

Op het strand zelf zijn we misschien maar 5 minuten geweest, gestapt van deze opgang naar de volgende opgang en daar weer omhoog.
Zoals verwacht was Jimmy niet onder de indruk 8-) Hij was wellicht nog het meest onder de indruk toen hij de opgang weer op moest klimmen, dat was inderdaad een steile opgang en hij moest zowaar de achterhand gebruiken ~~}> :D

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:25

Jeeeeeeeej foto’s van het jongetje! May many more follow!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:25

Lekker ritje zo :)

Mooie foto ook om te hebben, Dais tussen de duinrozen. Hebben ze het tempo al een beetje afgestemd, Dais en Jimmy?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 11:30

Dais moet voorop vindt ze zelf en Jimmy is liever lui dan moe, dus dat gaat nu nog goed :+

Dais moet wel een beetje doorstappen, haar draftempo is sowieso altijd wel hoog dus daar zit het probleem niet. Galopperen buiten hebben we nog niet echt gedaan. Onze vaste galopstukjes zijn nu keihard omdat er nauwelijks regen is gevallen (en op het strand was Jimmy nog niet geweest :+ ).

Ik verwacht dat de problemen ontstaan zodra we gaan galopperen op het strand. Die grote paarden met grote galopsprongen, dat is voor Dais niet te bolwerken en dan wordt ze erg boos.
Maar goed, zo ver zijn we nog niet :+

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:44

Jimmy is een koele kikker, stoere bink. Het klinkt allemaal erg bekend, ik heb een Jimmy in een kleinere, zwarte variant op stal staan denk ik :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 15:22

Zodra het hele Coronagebeuren weer iets meer versoepeld is komen wij bij jou op stal kijken naar je kleinere, zwarte variant :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:10

Ik heb alles gelezen, leuk en ik volg :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 14:57

Gisteren maar eens op stap gegaan met Chippy en Jimmy er achteraan. Chippy had een stapritje op het programma, dus dan is het net zo gemakkelijk om Jimmy erachter te plakken en mee te gaan.

Chip is ook een groot paard, in elk geval een stuk groter dan De Dais. Chip heeft ook een stevig staptempo. Voordat we dus een halve kilometer onderweg waren zag Jimmy de bui dus al hangen. Niks, lekker rustig stapritje beetje achter het voorpaard aangeplakt lopen. Nee, doorstappen (alweer doorlopen :roll: ), op grote paardentempo en niet op 'De Dais doet haar best, maar voor een groot paard is het niet echt vlot tempo'. De Dais heeft ook nogal 'korte pootjes' terwijl Chip en Jimmy allebei lange benen hebben.

Jimmy moest zelfs een paar keer een beetje draven om het gat niet te groot te laten worden :')

Ergens op driekwart van de rit hadden we een incidentje. Chip schrok ergens flink van en als Chip flink schrikt dan galoppeert hij er vandoor. Daar verdween Chip om de bocht. Jimmy's reactie als hij het niet meer begrijpt is stilstaan, dus wij stonden stil (Jimmy dacht waarschijnlijk iets in de trant van 'eindelijk rust' :+ ).

Braaf hebben we zo stil gestaan totdat Chip ons weer kwam ophalen en we de weg weer konden vervolgen :')

Komende tijd, als Chip rustige ritjes op het programma heeft staan, dan sluiten wij daar ook maar bij aan denk ik zomaar :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:04

Toch fijn een paard dat op buitenrit nergens naar kijkt en ook er niet vandaar gaat als zijn maatje er wel vandoor gaat. :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:10

_O-

Wat een fijne eigenschap, dat stilstaan :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 15:14

Het jongetje is wel goud waard hoor, als hij blijft staan terwijl zijn maatje hem smeert.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 15:24

Geloof dat Jimmy in Chip nog niet echt 'zijn maatje' ziet :+ :))

De Dais, dat is zijn vriendin :j, maar Chip :?

Dat geeft buiten ook wel een goed gevoel :j . Als hij iets doet buiten dan is dat vanuit eigen intitiatief en niet omdat hij reageert op het andere paard. Dus ja, we hebben een schrikje als er een duif plots opvliegt of een wielrenner van achteraf langs zoeft en ja als we gaan aandraven en ik ben iets te enthousiast in mijn hulp dan stuiteren we eerst wat op de plaats voordat we draven, maar dat zijn allemaal heel normale (jonge) paardenzaken.

De Dais was wat dat betreft ook wel een goede leerschool voor Jimmy. Dais schrikt van krokussen (die waren er vorige week nog niet, iemand zit onder de grond die dingen omhoog te duwen :wow: ), een hoop wit zand, een stuk hout dat in de berm ligt, een pluk onkruid wat uit de heg groeit, een (wilde) AH-tas, een stoepkrijttekening op straat.
Jimmy let er al lang niet meer op als Dais ergens van schrikt :O

Dais schrikt niet van wielrenners/scooters/honden/kinderen op skeelers/grote vrachtwagens/bussen, dus Jimmy heeft ook geleerd dat dit soort zaken juist niet eng zijn :')