Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rocamor schreef:Die G-pony
Apple schreef:Jimmy lijkt er ook erg gelukkig mee te zijn, de buitenbak is 20-60 dus daar kan hij een beetje lekker galopperen zonder al na 3 galopsprongen in de 20-40 binnenbak de bocht om te moeten
maar hoe doe je dat nu dan? want als je in 3 galopsprongen in de 20-40 binnenbak de bocht om moet, betekent het zo'n beetje dat je dat in een 20-60 bak dat ja na 4.5 galopsprong de bocht om moet. Maar je hebt nog een halve galopsprong over. Waar laat je die?
Apple schreef:Dat klopt wel geloof ikAlles is potentieel speelgoed tenzij het tegendeel bewezen is
![]()
Hij luistert overigens nu ook heel goed naar 'Nee'(misschien omdat hij dat vrij vaak hoort
). 'Stand' als hij moet stil staan gaat ook heel goed (helpt dat hij een snoepje krijgt als hij daar naar luistert). 'Stap' is ook een nuttig commando.
Een aantal weken geleden heeft de dressuurinstructrice hem even een half uurtje aan de longeerlijn gehad omdat ze hem vanaf de grond wilde uitleggen hoe 'doorstappen' en 'wijken voor de eenzijdige kuit' werkte. Dat was ook even een eye-opener vooral voor mij.
Op Bokt gaat het hier vaak over 'consequent' zijn. En als mensen echt consequent zijn dan bedoelen ze Consequent. Ik vond van mijzelf dat ik altijd redelijk Consequent was, nou, niet dus. In vergelijking met de dressuurinstructrice ben ik helemaal niet Consequent. Zij is namelijk CONSEQUENT. PUNT. En dat was even wennen voor Jimmy en mijzelf...
Dus, als ik aan het longeren was en na een paar rondjes instappen Jimmy alvast maar ging draven dan liet ik dat 9 van de 10 keer zo gaan, ik was dan vaak toch al van plan om te gaan draven. NEE. NIKS DRAVEN. STAP. CONSEQUENT. Daar stond een mevrouw die net aan tot halverwege de schouder van Jimmy kwam hem te vertellen dat hij moest STAPPEN en vooral DOORSTAPPEN en nee, niet aandraven. ZO!
Dat was even eenmoment voor Jimmy en een
moment voor mij (Oh, dat is CONSEQUENT ).
Overigens gaat onze rijles ook zo. Over de hoefslag is ALTIJD goed de hoek in rijden met juiste stelling. ELKE wending: JUISTE stelling. Als je even de hoek niet kunt inrijden (omdat je bijvoorbeeld middendraf aan het oefenen bent en door de vaart het hele overzicht 'hoek/stelling' kwijt bent) dan rij je dus op de binnenhoefslag zodat het paard de connectie legt 'hoefslag=hoek in'. Etc.Etc.Etc.
De eerste lessen had ik het gevoel dat het enige wat ik in al die jaren paardrijles geleerd had lichtrijden op het juiste been was
Gaby schreef:Als ik zie dat het topic actief is, ga ik ervan uit dat er een update is. Dus toen ik vandaag het topic actief zag worden, heb ik eerst wat klusjes gedaan, om daarna als beloning de update te mogen lezen. Ik geniet enorm van de verhalen over Jimmy en zijn fantastische humor.Je schrijft zo beeldend dat ik de modderige voerbak gewoon voor me zie.