Kinke schreef:Gimme_Joy schreef:Begrijp ik nou (als westernruiter) dat je bloed status is? Ik heb alles een beetje schuin doorgelezen, maar kijken mensen met bloederige dressuur paarden neer op bezitters van tamme "dooie" gebruiksvriendelijke paarden?
Kijk maar eens op Bokt bij het fokkerij en veulen gebeuren. Mijn xxx X xxx ....who cares wat voor afstamming, het gaat er volgens mij om of het een dier is met een goed karakter. Leuke looks is meegenomen maar wat doet het er toe. En als je er dan wedstrijden mee wilt rijden is het fijn als hij/zij goed is in de discipline waarvoor je het dier gebruikt.
Klopt. Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Al is het misschien in de western ook weer anders, omdat je daar een bepaalde bouw voor een discipline fokt. Je wilt wel weten of er reining bloedlijnen inzitten als je wilt gaan reinen.
Aan de andere kant zou ik nooit een veulen van de Listo Lena lijn willen, omdat dat hele pittige cutters zijn. Dus dan vind ik het wel echt belangrijk.
Maar op papieren kan je niet rijden, dus in the end gaat het om beweging en karakter van je paard.