[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 14:36

Ze staan binnen. Morgen weer een dag!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:09

Kan er geen track gemaakt worden bij jullie? Dan kan ze mooi lange stukken flink vooruit zonder dat ze zich in haar hoofd opgesloten voelt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 16:53

In theorie wel natuurlijk, maar of dat praktisch haalbaar is is een tweede. Het is natuurlijk niet mijn land en een deel van het winterland (van de ruinen) zou er wel geschikt voor zijn maar wordt in het voorjaar altijd ingezaaid dus dan zou het alleen tijdelijk zijn. Binnen een week of wat is het gras in het winterstuk op en dan is het al veilig dus i.p. hoeven we alleen dat te overbruggen.
Ik ga die radertjes in mijn hoofd maar weer laten draaien. :=
Hoeven waren nu net veel beter dan gisteren en ze liep vlot. Dat is evenwel een goed teken.
Misschien vanavond nog eens voelen en dan morgenochtend weer en morgenavond ook weer.
Met hoe het vandaag met haar was ben ik eigenlijk alsnog wel tevreden en dan lijkt het echt een dipje in reactie op de hoefsmid. Even extra voorzichtig iig en niet meer op het gras maar op stuk dat al kaal is.

Vandaag ook nieuwe deken gepast. Het is zo’n makkelijk paard wat dat soort dingen betreft!
Ook Bindi had een mooie, nieuwe Weatherbeeta deken gekregen. Is de jeugd weer lekker verwend. :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 17:51

Hé balen, toch weer gevoelige en wat warme hoeven. Wat doen jullie aan alternatieve geneeskunde bij de teke’s? Vooral die kleine donder zou ik kwa sensitiviteit in zijn algemeen in die hoek ondersteunen. Denk aan probiotica en lever ondersteuning, maar ook Osteopatie om spanningen rond organen te ontspannen. Ze zou wel eens veel op haar lever kunnen nemen, en het middenrif, met haar “altijd aan staan”.

Een hele verfrissende hoek, stress afvloeiing met paarden :+ zouden je tekes er voor open staan om iets met ademhaling te trainen? Bedoel, ze zijn toch wat vreemd (bewust) van aard dus wie weet? Een soort ontspanningsoefening voor de buik.

Mij klinkt het ras echt als muziek in de oren. Je hoeft alleen maar in je zijn te communiceren, zo op onbewust niveau!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 18:35

He wat een zorgen toch.. Het is ook een winter/herfst van niks. Zo nat, zo warm.. Hopeloos. Zeker als je er eentje hebt die op de minste veranderingen reageert.

Feyre is ondertussen wel een Tank ja. En dan een Tank die volop de pubertijd in knalt. Van een altijd zoet, onverstoorbaar paardje naar eentje die er vandaag met wandelen piepend vandoor vloog. Oepsie := Maar altijd eerlijk, en zo puur in haar (re)acties. Dat is toch wel het mooiste van een jong paard, en zeker eentje die je vanaf inimini al bij je hebt. Die band, het volgen van de ontwikkeling en de groei, dat is zó gaaf!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:12

Hoefbevangenheid, zeker als ze zo gevoelig zijn, is ook echt oliebol om te managen hoor... :(:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 15:12

Vanochtend waren de hoeven perfect. Koel.
Wel hebben we haar uit voorzorg binnen gelaten vanwege de kou en het mooie zonnetje en aangezien Muzanna toch pas later naar buiten kon vanwege de tandarts hebben we het zo gedaan.
Ik kreeg veel complimenten van de tandarts over mijn merrie want ze stond perfect stil en was 100% braaf. Ze vond het vooral heel mooi hoe sterk Muzanna communiceerde en hoe beleefd ze dat ook deed.
Ik vermoed wel dat ze minder braaf was geweest zonder mij, maar het is ook wel gewoon een heel lief, goed opgevoed paardje.
Ze had daardoor meteen ook interesse in wat voor ras dit dan was en vond het een heerlijk paard.
Manari had vooral interesse in al dat tandarts gereedschap en vond het niet leuk dat ze niks uit de emmer mocht vissen om mee te spelen.
Op advies van de tandarts gaan we wel kijken naar een ander graasmasker. Ik vroeg haar nl. naar de schade aan de voortanden en advies was zonder graasmasker, maar dat gaat hem sowieso niet worden. Ik heb een hele lijst van graasmaskers en ga nu een uit Duitsland bestellen die ontworpen is voor 24/7 gebruik. Omdat het gras nu toch bijna op is kunnen we daarmee dan heel voorzichtig gaan opbouwen als ze weer worden verweid.

Met Manari gaat het goed. We zijn er nu wel van overtuigd dat het gewoon een reactie was op bekappen, maar behandelen het wel alsof het een terugval was puur uit voorzorg.
Vanavond weer naar stal. :)
Heb wat foto’s van mobiel. Die ik ook uploaden dan. Stelt niet veel voor, maar krijgen jullie een idee wat voor reus het inmiddels is. :D

Hannanas schreef:
Hé balen, toch weer gevoelige en wat warme hoeven. Wat doen jullie aan alternatieve geneeskunde bij de teke’s? Vooral die kleine donder zou ik kwa sensitiviteit in zijn algemeen in die hoek ondersteunen. Denk aan probiotica en lever ondersteuning, maar ook Osteopatie om spanningen rond organen te ontspannen. Ze zou wel eens veel op haar lever kunnen nemen, en het middenrif, met haar “altijd aan staan”.

Een hele verfrissende hoek, stress afvloeiing met paarden :+ zouden je tekes er voor open staan om iets met ademhaling te trainen? Bedoel, ze zijn toch wat vreemd (bewust) van aard dus wie weet? Een soort ontspanningsoefening voor de buik.

Mij klinkt het ras echt als muziek in de oren. Je hoeft alleen maar in je zijn te communiceren, zo op onbewust niveau!

Ik ben wel een kruidenvrouwtje, hoor. Van huis uit meegekregen. Heb ook een kruidentuin. Momenteel krijgt Manari alleen een kruidenmengsel en vanwege wisselwerking van werkzame stoffen verder niks.
Voor de HB kreeg ze ook dagelijks wat slobber met pro- en prebiotica, paardenbloem en nog wat kruiden gemengd, maar nu staat ze dus even op rantsoen.
Ik meng over het algemeen zelf en oogst en droog veel ook zelf. Ik ben ermee opgegroeid en het is daarnaast veel goedkoper dan bij de paardendrogist. :)
Met grondwerk pas ik kennis uit oosterse leer toe (chi, fasha etc.) op mezelf en op de paarden dus ik sta zeker open voor andere mogelijkheden. Lekker zen met je paard bezig zijn. En dat mogen mensen gerust zweverig en onzin vinden. Ik kan die energie zelf voelen stromen en ontspanning en wegvloeien van pijn en spanning zelf voelen, en dat het werkt. Dat zeg ik als academicus. :Y) Ik pas het niet toe ipv medische zorg oid.

Dus ja, als je interessante dingen wilt delen, deel gerust.
Er is genoeg dat ik wél onzin vind, maar het een is het ander niet per definitie.

Berdien schreef:
He wat een zorgen toch.. Het is ook een winter/herfst van niks. Zo nat, zo warm.. Hopeloos. Zeker als je er eentje hebt die op de minste veranderingen reageert.

Feyre is ondertussen wel een Tank ja. En dan een Tank die volop de pubertijd in knalt. Van een altijd zoet, onverstoorbaar paardje naar eentje die er vandaag met wandelen piepend vandoor vloog. Oepsie := Maar altijd eerlijk, en zo puur in haar (re)acties. Dat is toch wel het mooiste van een jong paard, en zeker eentje die je vanaf inimini al bij je hebt. Die band, het volgen van de ontwikkeling en de groei, dat is zó gaaf!

Het is heel vervelend, zeker omdat je het alleen opmerkt als je er op gaat letten. Ik denk dat het bij Tekes meer voorkomt dan veel Teke fokkers denken, maar veelal ongemerkt. Bij Manari was het ook zo weer weg en bij Muzanna is het de vraag hoe lang en hoe vaak ze al op dat randje balanceerde zonder dat we iets in de gaten hadden.
Het is bij deze paarden echt een optelsom. Alles moet kloppen en anders krijg je bij elk ding een optelsom.
Ruwvoer, gras, weer, suppletie, brok, beweging... alles speelt een rol en als er meerdere dingen niet optimaal zijn kan dat fout gaan. Zeker iets om over na te denken. Ze zijn echt niet op deze omstandigheden gefokt en dat betekent aanpassen!

En idd het is zo’n bijzonder proces, zo’n jonkie. Klinkt alsof de jouwe nu ook gaat aftasten. Vind het bij Tekes zo leuk dat ze zo communiceren. Als je daarvoor openstaat is dat zó leuk om mee te maken.
Bij Muzka heb je dan idd ook nog het opgroeien en dingen ontdekken. Heel anders dan een volwassen paard en ik weet niet of ik ooit een volwassen paard wil kopen. Dit is zo’n mooi proces...
Neem je je Tank ook weleens mee als handpaard?

Nummus schreef:
Hoefbevangenheid, zeker als ze zo gevoelig zijn, is ook echt oliebol om te managen hoor... :(:)

Het vergt vooral enorme alertheid en flexibiliteit. Ik denk dat er niemand op stal is die zo goed weet wat de standaardtemperatuur van hun paarden is, hoe de hoeftemperatuur fluctueert, de tonus van de spieren is, de stand van zaken in de benen en pezen, hoe de slijmvliezen kleuren en voelen enz enz. Of dat alles werkelijk essentieel is om ze goed te houden durf ik niet te zeggen, maar het is mijn standaard routine elke dag om mijn paarden volledig na te lopen. Ik wist dan ook wanneer ze ging bevallen, puur op subtiele verandering.

Dat is ook door schade en schande. Ik ben mijn merrie bijna kwijtgeraakt. Dat doet ook wat met je.
En met dat nalopen ervaar ik ook geen stress. Mijn paarden zijn, afgezien van dit soort geintjes, een bron van rust en zen.
Maar wil je een exoot, weet waar je aan begint.
Je krijgt een herdershond in paardenverpakking, met echter een duidelijke eigen mening, een vriendje voor het leven, een zielsverwant, maar wel een waarbij je dondersgoed op moet letten wat betreft manier van houden. Vandaag weinig tijd? Pas het voer er op aan.
Dat het bij veel Teke eigenaren jarenlang goed gaat in deze contreien zonder ze anders dan een warmbloed te behandelen is naar mijn mening eerder geluk dan wijsheid.
Maar dat is dus mijn mening.
HB is niet zomaar wat, maar als ik lees hoe het bij andere paarden verloopt is ook dat anders dan bij Tekes, Het herstel is nl. heel, heel snel. Maar je moet dan wel blijven oppassen en niet klakkeloos weer in de wei...

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:00

Hopelijk is het niet meer dan een reactie op de hoefsmid, maar wat is dat toch schrikken zeg. :(:)
Ik heb echt respect voor jullie, dat jullie het zo goed kunnen managen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-19 19:06

Ik hou het kort, want ik voel me niet zo lekker vanwege de lange dagen van de afgelopen tijd en dus even ontspannen The Witcher kijken. Toch, zoals beloofd, wat telefoonfoto’s. Niet het meest charmant, ook niet qua hoek en vanwege het groeien alsnog wel overbouwd... maar voor het idee...
En ja, dat is Muzanna achter haar.

Oh, en hoeven waren weer super vanavond! Ze stond er nog steeds goed bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze kan nog altijd heel goed door een deur met Eli.

En de honden helpen nog steeds mee met stro verdelen. Ze wachten dan of in het stro dat er al is of voor de box tot de kruiwagen de hoek om komt. Heel gezellig!

Afbeelding
Dat zat er al van heel, heel erg klein in. :Y)

Afbeelding
Afbeelding
En dat werkte blijkbaar zo aanstekelijk dat de grote inmiddels ook meehelpt. :D

Retjethorse schreef:
Hopelijk is het niet meer dan een reactie op de hoefsmid, maar wat is dat toch schrikken zeg. :(:)
Ik heb echt respect voor jullie, dat jullie het zo goed kunnen managen.

Ik denk het dus van wel, maar we behandelen het alsof het een terugval is. Better safe than sorry. :o
Het is ook wel echt door schade en schande. Wat met Muzanna is gebeurt, gebeurt ons gewoon nooit meer; dat laten we niet toe. :j

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:54

Ik vind Manari echt prachtig als ik haar zo zie!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-19 11:08

La_Lune schreef:
Ik vind Manari echt prachtig als ik haar zo zie!
Dankjewel! <3 Vind zeker voor een jaarling dat ze zich al best leuk ontwikkelt!

Net zijn de beide dames buitengezet. Hoeven tussen koud en lauw in, dus goed teken.
Straks weer voelen. :j

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 12:49

Zo zeg, Manari wordt lang! :wow: En zie ik nu goed dat haar kont boven Muzanna haar schoft uitkomt? _O-

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:02

Leuke foto's!
Ze zien er super uit zeg!
En fijn dat Bindi het zo goed doet.

Ja lijkt me ook veel opletten, als je paard hoefbevangen is geweest.
Hier een keer meegemaakt bij een welshje, maar die heb ik toen verkocht, dat ging echt niet hier.
Gelukkig bij de teke's nooit last mee gehad, houd ze ook best sober hier met veel bewegingen.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:47

Ik hou het kort, want de dagen zijn kort en druk.
De kleine gaat goed. Hoeven blijven binnen de norm en natuurlijke schommeling. Paarden staan op een kaal stuk land. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de reactie van het bekappen kwam.

Retjethorse schreef:
Zo zeg, Manari wordt lang! :wow: En zie ik nu goed dat haar kont boven Muzanna haar schoft uitkomt? _O-

Ja. Ze is groter dan Muzanna. Richting 155 achterhand schat ik. Die gaat de 160 sowieso wel halen en misschien zelfs al sneller dan verwacht.

ieris schreef:
Leuke foto's!
Ze zien er super uit zeg!
En fijn dat Bindi het zo goed doet.

Ja lijkt me ook veel opletten, als je paard hoefbevangen is geweest.
Hier een keer meegemaakt bij een welshje, maar die heb ik toen verkocht, dat ging echt niet hier.
Gelukkig bij de teke's nooit last mee gehad, houd ze ook best sober hier met veel bewegingen.

Ik denk dat het bij Tekes echt een optelsom is en aangezien jij alles zelf in de hand hebt en bovendien een PP zijn dat de ideale omstandigheden. Lopen, lopen, lopen moeten ze!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 19:18

Mini, mobiele update. :+
De beide Tekes zijn de laatste dagen gewoon hun relaxte zelf, zoals altijd. Vuurwerk deert hen niet. Heerlijk met Muzanna gekroeld net (helemaal nat geslobberd) en ook dikke zoenen van Manari gehad. Ze waren heerlijk knuffelig en gezellig en verder compleet relaxed.
De rest van de dag helaas vooral in de weer geweest met complete stroomuitval bij huis. Drie busjes van de netleverancier, halve straat afgezet en ook van de stroom af en de graafmachine erbij. Met man en macht zijn ze in de weer geweest. Maar we hebben weer stroom! :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:21

Wooow die foto's! :oo Is ze écht nog maar een jaarling? Jeetje ze is enorm! En prachtig <3

Wat ontzettend fijn dat ze zo goed gaat zeg! Heerlijke foto's van de honden ook, fijn zulke Harige Helpers :))

Tankje Feyre gaat niet mee als handpaard. Dat was met Flynn misschien nog wel gelukt, maar die is overleden en mijn jachtpaard.. Ik denk dat ze samen de grootste lol hebben maar dat ik die pret niet perse deel :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:43

Ja, groot is ze hè? Officieel is ze natuurlijk twenter over een paar uur, maar ze wordt toch echt in mei pas 2. Behoorlijk aan de maat, bovenkant van standaard voor leeftijdgenoten van dit ras en zeker boven de curve voor wat betreft vader en moeder. Wordt dus een hele nette maat, naar verwachting.
Ben best wel trots op mijn eerste Teke fok product. :o
Het is heel gezellig dat de honden zo helpen en zeker met die kleine dolle pret want die vindt het echt geweldig om te helpen.
Hahaha, ik kan me helemaal voorstellen wat voor avontuur dat dan zou zijn met je beide merries op buitenrit. :))

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:11

Meen me te herinneren dat je man een grote maat Teke wilde? Manari beantwoord duidelijk de wens van"haar" mens :))

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 22:38

Aller eerst de beste wensen.

Had de foto's even gemist maar wat een dame zeg. Heerlijk

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 13:53

Hectisch begin van het nieuwe jaar! Gelukkig gaat het met de beide merries heel goed. Uit voorzorg heeft stalhouder nu hele duidelijke waarschuwingen op de boxen gezet met “NIET VOEREN”.
Verder oriënteer ik me nu alsnog voorzichtig op geschikte hengsten voor Muzanna... nog geen knopen doorgehakt en niks definitief, maar... :Y)

Een beetje laat maar ik wil iedereen in dit topic nog de beste wensen doen voor het nieuwe jaar.

zippora schreef:
Meen me te herinneren dat je man een grote maat Teke wilde? Manari beantwoord duidelijk de wens van"haar" mens :))

Ja, ze doet erg haar best voor haar mens. :D
Ik moet met borstelen al op mijn tenen staan. :+

CarinaR schreef:
Aller eerst de beste wensen.

Had de foto's even gemist maar wat een dame zeg. Heerlijk

Dankjewel! Ook voor jou alle goeds voor 2020!
En ja, ze groeit braaf door. :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:49

Fijn om te horen dat het goed gaat met beide dames!
Leuk dat je aan het rondkijken bent voor een geschikte partner voor Muzanna, hopelijk meer geluk als vorig jaar , als je er voor gaat.
Zou wel leuk zijn, nog een kleintje uit jou mooie merrie!

Ja Manari zal haar moeder wel voorbij gaan groeien, hier ook met de twee kindjes van Guli, denk dat Daria haar ook gaat in halen, ze is al een behoorlijke flinke meid!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:42

Fijn dat het goed gaat met je prachtige meiden. <3
Ik ben erg benieuwd naar welke gave hengst je zal kiezen. Laat Muzka 2.0 maar komen, wij zijn er klaar voor. *\o/*

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:25

Jullie ook een gelukkig nieuw jaar gewenst!
Blij te horen dat het goed gaat met de paarden :j
En ook ik ben benieuwd naar welke hengsten je aan het kijken bent. Zou gaaf zijn als je het nog een keer aandurft om te fokken

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:00

JoSav schreef:
Verder oriënteer ik me nu alsnog voorzichtig op geschikte hengsten voor Muzanna... nog geen knopen doorgehakt en niks definitief, maar... :Y)

Oh? :D

Fijn dat alles goed gaat, jullie ook de beste wensen natuurlijk!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:35

Heb je een paar favorieten voor Muzanna? :D